svar til vreden.
Det var da fælt til beskrivelser av meg da, vennligst hold deg til saken og vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Og alkoholloven har ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Ta ballen og ikke mannen, er du snill.
"En person begår et innkjøp utenlands. Dette er høyere enn lovlig grense for opphold over 24 timer. Nifelheim har naturligvis selv aldri kjøpt noe i utlandet som kostet mer enn 6.000, uten å rapportere dette straks ved ankomst til Norge."
Hva jeg har gjort og ikke gjort er uvesentlig. Folk som går på grønt når de skulle gått på rødt tar en kalkulert risiko. Jeg har null sympati for dem som blir tatt. I artikkelen står det at man må over grensen på 25.000kr grunnet regelene om fare for hvitvasking for å bli sett nærmere på, så det er ikke snakk om småpenger over grensen på 6000kr heller (3000kr hvis under 24t).
Når man kommer over 25000kr i verdier så er det rimelig klart at du har gjort et forsøk på å snyte staten for moms og toll. Sannsynligheten for at vedkommende har brutt loven tidligere er ikke uvesentlig. Tar man en tyv med en flatskjerm under armen, så pleier man å undersøke bopælen hans for tyvegods.
For å kommentere de 3 punktene videre. (1. punkt er et punkt du tillegger meg, men jeg kan kommentere det for det):
1. Skattesnytere er et like stort problem som trygdesnytere. Om enn ikke større da det gjerne er snakk om større summer fra dem som snyter på skatten. De stjeler fra deg, meg og alle for staten er jo nettopp deg, meg, naboen din og alle her. Hadde alle betalt skatten sin kunne skattetrykket på oss lovlydige mennesker vært lavere. Skattesystemet i Norge baserer seg på tillit om at alle betaler sin skatt og det er derfor viktig at de som prøver å snyte oss blir tatt. Har man ikke tillit til at alle betaler skatten sin, faller skattemoralen sammen og man risikerer å ende opp som Hellas.
2. Enhver person som drar utenlands har før eller siden undersøkt hvor grensene går hva man lovlig kan ta med seg inn til landet. Eller i det minste blitt fortalt det av andre i en konversasjon. Vedkommende som etter år med reise i utlandet ikke har fått med seg grensene, er enten utrolig uoppmerksom eller ganske enkelt spiller uoppmerksom, kall det dum. Det er dessuten din plikt å sette deg inn i regelene for innførsel av varer til landet. Når du bikker 25000kr bør du ha spurt deg selv og andre om hvor grensen går.
3. Jeg finner det helt greit, faktiskt bra at folk som bryter loven blir tatt og straffet.
4.
Hvitsnippforbrytere tar liv. De stjeler pengene fra alle folk. De skiller ikke mellom de som har råd til å tape pengene og de som ikke har råd. Konkursryttere har ødelagt mang et privat selskap, med den følge at flere har gitt opp livet i etterkant. Kan nevne Tromsdal og Co som svindlet for milliarder. Bankene fikk tilbake mesteparten av pengene, mens resten av kreditorene, mange enkeltforetak, endte opp med store tap. Såpass store tap at butikken gikk overende for mange av dem. Flere av disse kreditorene endte faktiskt opp med å ta livet av seg. Svindelen til Tromsdal og Co tok derfor livet av folk. Hadde ikke Tromsdal svindlet, hadde ikke butikken gått over ende, hadde ikke eieren tatt livet av seg.
Å tro at dette kun var enkelttilfelle ved Tromsdal er naivt. Flere tilfeller av indirekte tap av liv er de som mister sparepengene sine og ikke lenger har råd til f.eks gå av med pensjon og ender opp med å jobbe livet av seg. Eller de som ikke lenger har råd til å kjøpe den nye tryggere bilen og havner i kollisjon og blir lemlestet for livet i sin gamle mindre sikre bil. Eller de som havner inn i rusmiddelens stramme grep og ender opp med overdose. Det er mange menneskeskjebner der ute som har gått ad dundass fordi noen rundlurte og svindlet dem fra levebrødet sitt eller hus og hjem.
Svart økonomi utkonkurrerer hvit økonomi. En ærlig mann står i fare for å miste businessen sin fordi det er en uærlig mann utkonkurrerer han. Utelivsbransjen er et godt eksempel. Ærlige og lovlydige folk sliter fordi de uærlige og ulovlige utkonkurrerer dem. Tror du ikke at folk har tatt livet sitt der og? Det å miste gård og grunn sender folk langt ned i dypet av håpløshet.
Skatteparadis tar også liv, en artikkel er skrevet
her - skatteflukt tar liv.
Andre indirekte former er at selskaper som ikke betaler skatt i landet fører til at landet må ty til dårligere pensjoner, dårligere helsevesen, mindre trygge veier, mindre bekjempelse av kriminalitet, mindre forebygging av kriminaltiet som f.eks tilbud til ungdom i form av ungdomsklubber, dårligere skoletilbud.