Forsterkere Overpriset forsterkeri og lureri??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Må vi virkelig ha nok en slik tråd? En ting som enkelte ofte glemmer er alle kostnader som ligger utenfor selve produksjonskostnad, og det er leie av lokaler, ansatte, utvikling, frakt, moms, skatt, fohandlerfortjeneste m.m. Det finnes forøvrig overprisede produkter i alle bransjer, og ofte så betaler en mye ekstra for status pga. merkenavn o.l., og via Google kan en vel finne ut av det meste om diverse produkter, også blir det opp til en selv hva en er villig til å betale for et produkt.
    Vel, jo flere medlemmer hfs får, jo mer vil dette forumet ligne på avforum og andre mer generelle forum. Jeg tviler sterkt på at det er noen med spesiell interesse for hifi som starter alle disse søppeltrådene. Et enkelt grep kan være å ta bort fanen "nyeste fra forumet" fra forsiden. Tar man bort dette tvinger man medlemmene inn på undersidene og da kan det hende at en del medlemmer som ikke har noe her å gjøre i utganspunktet, faller fra. De som virkelig er interessert vil finne sin vei inn i relevant underforum.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på om vi vil ligne på Avforum, ikke mye aktivitet der om dagen. Jeg tror forøvrig ikke at fjerning av "nyeste fra forumet" vil endre noe med tanke på alle trådene som omhandler alt fra "svindel" til overprisede produkter. Det er forøvrig helt greit å avsløre produkter som åpenbart burde koste langt mindre, og det er vel i brukernes beste interesse, men problemet er at disse trådene ofte ender opp med mye drittkasting, og det er ikke ok.

    Det er jo mange kunder/brukere som sitter på produkter som i senere tid blir "avslørt", og de ønsker av naturlige grunner å forsvare sine kjøp eller komme med sinte innlegg når de finner ut at de har kjøpt katta i sekken, og dette er vel bare menneskelig, men for egen del så undersøker jeg alltid produkter jeg ønsker å kjøpe på forhånd, og herav min anbefaling om å bruke Google for å drive litt "research" før en går til innkjøp.

    Det du kaller "søpletråder" er ofte tråder som starter seriøst, men som utvikler seg negativt, og herav kommer vi moderatorer inn i bildet.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden jeg har vært innom Avforum, tydeligvis et dårlig eksempel. Poenget mitt er at hfs blir mindre og mindre interessant for entusiaster og ekte interesserte jo flere medlemmer forumet får. Kvalitet vannes ut med kvantitet, det er langt mellom de gode trådene. De er der fortsatt, men er mindre synlige da de drukner i krangling og skitkasting.

    "Nyeste fra forumet" gir et feilaktig inntrykk av hva entusiastene er her for, det er da betenkelig at den ene kabeltråden etter den andre oppnår flere hundre postinger, mens oppriktige spørsmål rundt hifi-tema overses i stor grad. Vil forumet gi inntrykk av å være et forum for entusiaster eller et galehus?

    Jeg synes det virker som mange profiler som tidligere var ganske aktive her inne har trukket seg tilbake. Ikke fra hifi som hobby, er man interessert så er man interessert. Men fra et forum som i stadig større grad spammes ned av folk som helt mangler folkeskikk.

    Hfs trenger ikke flere medlemmer, det trenger færre. Ha som mål å bytte ut kvantitet med kvalitet. Det trenger folk med kunnskap som er villige til å dele. Det trenger å styrke interessen til allerede hifi-interesserte. Lista er lang.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Godt innlegg larkla. Men jeg opplever vel egentlig ikke at det er problematisk at HFS har mange medlemmer. Problemet her inne er kulturen som har utviklet seg. At ukultur oppstår er ikke akkurat noe nytt eller unikt for HFS, men at det går over av seg selv har jeg ingen som helst tro på.
    Høvdingen er leder, og må egentlig ta stilling til hvordan han vil "lede" gjengen her inne. Selv om mange kaster ut "sensur" kortet veldig fort, så er det ikke sikkert at det er noe å bry seg om. Man trenger ikke alltid å være populær hos alle for å være en god leder.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Godt innlegg larkla. Men jeg opplever vel egentlig ikke at det er problematisk at HFS har mange medlemmer. Problemet her inne er kulturen som har utviklet seg. At ukultur oppstår er ikke akkurat noe nytt eller unikt for HFS, men at det går over av seg selv har jeg ingen som helst tro på.
    Høvdingen er leder, og må egentlig ta stilling til hvordan han vil "lede" gjengen her inne. Selv om mange kaster ut "sensur" kortet veldig fort, så er det ikke sikkert at det er noe å bry seg om. Man trenger ikke alltid å være populær hos alle for å være en god leder.
    Jeg synes kanskje vi har lett for å fokusere på det negative, og glemme det positive. Det er mange hyggelige tråder her på HFS, og vi har nyheter og torget i tillegg, og det at det er en del medlemmer er nok ikke noen problemstilling. Det er gjerne gjengangere som lager kvalm og dårlig stemning, og de fleste av dem har vært her inne i mange år, men en del av dem har byttet nick. Enkelte burde tenke seg om en gang eller to før de skriver noe som helst, og det var etter min mening verre før, og jeg synes faktisk ting har bedret seg, men som sagt, lett å fokusere på enkelte få tråder, og glemme resten. Kabler og religion er to temaer som aldri kommer til å gå rolig for seg, og personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk blir så hissige når andre har andre meninger, men enkelte må på død og liv enten ha siste ordet eller skjelle dem ut for å ha andre oppfatninger enn dem selv. Bortkastet tid spør du meg - hvis du ser en muslim på gata, hva vinner du på å forsøke å overtale han til å bli kristen? Det kommer ikke til å skje, og like greit og bare godta det. Noen kjøper kabler til kr. 500.000 og andre er fornøyd med Biltema kabler, sånn er det bare. Deal with it.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    ------ Tar man bort dette tvinger man medlemmene inn på undersidene og da kan det hende at en del medlemmer som ikke har noe her å gjøre i utganspunktet, faller fra. De som virkelig er interessert vil finne sin vei inn i relevant underforum.
    Elitismen var så lang fra død.

    Klarer du virkelig ikke å la være å lese tråder som ikke er interessante?
    Må du poste i hver tråd du leser?
    Selv om temaet er totalt uten mening for deg?

    ''Hfs trenger ikke flere medlemmer, det trenger færre. Ha som mål å bytte ut kvantitet med kvalitet. Det trenger folk med kunnskap som er villige til å dele. Det trenger å styrke interessen til allerede hifi-interesserte. Lista er lang.''

    Lag et lukket forum med klare krav til medlemskap.

    Hilsen en sjokkert menig medlem - Hans
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Huffameg, den kjipe urett som rammer en selv:rolleyes:. Vel, what goes around comes around. Man ligger som man reder osv.

    Når man tillater seg å harselere med det andre sverger til, men ikke en selv - feks mer kostbare strømkabler eller DAC - så er det jo mangelfull selvinnsikt å nå tute krokodilletårer over at andre igjen mener det man har er "overpriset lureri" - forsterker i dette tilfellet.

    Kom igjen, folkens, gi og ta. Ikke fornekt beistet i deg!:D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Ikke så morsomt å kjøpe dyre ting når folk istedenfor å bli avensjuke idiot forklarer deg:p;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.318
    Antall liker
    16.399
    Sted
    Østfold
    Så lenger folk har så forsvinnende liten interesse for teknologi står vi kun igjen med vennetråder, krangletråder om noens tvilsomme motiver, og tråder der produkter hauses opp og disses ned, alt med den største forakt for fakta.

    Selv i disse trådene om måling og blindtesting av kabler kan man bruke tid på et innlegg, som et direkte svar til noen, der man forklarer hvorfor en målemetode er uegnet til noe, og de gidder ikke en gang å lese innleggene, for det handler kun om å fortelle hva man har på hjertet akkurat der og da.

    Så nei, HFS blir ikke mer og mer likt AVforum, det blir mer og mer likt kommentarfeltet Disqus. Ingen gidder å lese før de skriver, med mindre de har planer om å hugge hodet av noens allerede ytrede mening (det er ikke alltid de gidder å lese først da heller...). Vitenskap er kvakksalveri (det forstår jo alle med litt omløp i toppen...), og den høyeste utdannelsen man kan ha heter "livets harde skole" (man blir ikke dyktigere til noe bare ved å ha en tittel...).
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Noen merker kan nevnes her inne og andre ikke, ser jeg.
    Da blir det pm og kjeft.
    Rart..spesielt da det kun ble brukt som en spøk og for å vise at det var enda en tulletråd.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Litt triste oppfatningar for tida....ser poenga til mange, men vel å skrive innlegg uansett. Det tok heilt av no med Paradox-tråden, og ein driv vel framleis å piske den daude hesten. Vi har ikkje nokon god tradisjon for å avslutte trådar. Når kabelteori er gjennomdrøfta, er det visst berre emosjonell krangling som står att...
    Skulle gjerne diskutert andre ting rundt hobbyen vår, og eg veit det er masse kompetanse her som eg kunne tenke meg å få hjelp av, til dømes skulle eg likt å få høyre Snickers sine tankar rundt mine favoritthøgtalarar.
    Temaet her, forsterkarkvalitet vs pris, er veldig interessant. Men det er ein sur undertone som temaet ikkje fortener. Med forsterkaroppsett som for tida er prisa til 180 000 burde eg kanskje gå i forsvarsposisjon, men eg har prøvd for mange forsterkarar til å tru at ein får ting gratis. Som skribent er eg glad i å oppdage gode kjøp, men på jamna får du ikkje gull til gråsteinpris.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror i mange tilfeller uttrykksformen er en del av konflikten. Vi realister har en tendens til å gå rett på sak og formidle budskapet usminket og direkte. Dette kan erfaringsmessig oppleves som aggressivt og provoserende for følerne som tolker vilt og legger masse usagt innhold inn i budskapet. Les gjerne forrige setning med senkede skuldre og et smil om munnen, det er ment alvorlig, men med en realhumoristisk vri. Realistene blir nok da gledesdreperne som ødelegger den gode følelsen og dreper eiergleden man opplevde ved å bruke alt for mye penger på et produkt som i beste fall ikke betyr noe for sluttresultatet. De dreper nok også den respekten og statusen enkelte gjerne ønsker gjennom sin lange fartstid og erfaring og vilje til å bruke mye penger. Blir ikke profet av å si sånn, vettu. Hvis ikke denne hobbyen skal ha plass til reell kunnskap så blir det en stusselig hobby selv om teknikken og forståelse av denne ikke ligger for alle.

    Og en ting til: man er ikke berettiget til å mene noe om naturlover og vitenskapelige fakta. Man kan forstå de, benytte de eller la være, men man kan ikke påberope seg uenighet. I mitt hode blir det ren og skjær mangel på realitetsforståelse og en slags misforstått tolkning av ytringsfriheten. Skjønner nå hva jeg mener om at realister skriver uten tøfler?

    "Ååå det er langt å gå, og hvem vet om vi kommer i mål? Det trengs mer enn en kubbe for å lage et bål, så kom og gå sammen med meg."
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ------ Tar man bort dette tvinger man medlemmene inn på undersidene og da kan det hende at en del medlemmer som ikke har noe her å gjøre i utganspunktet, faller fra. De som virkelig er interessert vil finne sin vei inn i relevant underforum.
    Elitismen var så lang fra død.

    Klarer du virkelig ikke å la være å lese tråder som ikke er interessante?
    Må du poste i hver tråd du leser?
    Selv om temaet er totalt uten mening for deg?

    ''Hfs trenger ikke flere medlemmer, det trenger færre. Ha som mål å bytte ut kvantitet med kvalitet. Det trenger folk med kunnskap som er villige til å dele. Det trenger å styrke interessen til allerede hifi-interesserte. Lista er lang.''

    Lag et lukket forum med klare krav til medlemskap.

    Hilsen en sjokkert menig medlem - Hans
    Profilen min forteller hvor ofte jeg skriver innlegg, ta en titt så ser du at jeg skjeldent deltar undødvendig. Stort sett nøyer jeg meg med tråder jeg har ekte interesse for og lar resten være.

    Når jeg skriver at man som et grep kan vurdere å ta bort "nyeste fra forumet", skyldes det at forumet tilsynelatende domineres av det jeg vil kalle for "innholdsløse krangletråder". Disse trådene får hundrevis av innlegg og vil dermed alltid fortrenge andre innlegg fra forsiden. Etter min mening er det i dag alfor enkelt å ramle inn i en tråd og fyre løs basert på siste innlegg. Ofte virker det som om noen fyrer løs bare de ser et innlegg fra et nick de ikke liker.

    Når jeg skriver at hfs ikke trenger flere medlemmer, men færre, hadde jeg håpet på at det ble oppfattet som et ønske om et kvalitetsforum, og kun det. Hifi har alltid vært en litt sær interesse, det er nok derfor man har et eget forum for det i utgangspunktet. Med rekordhøye 30000 medlemmer skulle man tro at hifi-interessen var stigende her til lands, men det er veldig mye som tyder på at det motsatte er tilfelle.

    Jeg beklager om det jeg skriver oppfattes som dyrking av elitisme, jeg har kun et ønske om kvalitet fremfor kvantitet. Og jeg mener oppriktig at kvantitet vanner ut kvalitet i de fleste tilfeller.

    En ting de fleste av oss burde kunne enes om er å totalt overse forsøk på provokasjon og etablering av krangletråder. Klarer vi det, forsvinner kanskje trollene av seg selv, i alle fall fra dette forumet.

    I aller beste mening.

    LK
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg som trådstarter prøver ikke å være negativ her. Jeg prøver å formulere meg i spørsmålsform og jeg går ikke ut med merkenavn på den forsterkeren jeg hadde på 1990 tallet. Jeg hadde proffe musikere innom da jeg eide den integrerte amerikanske forsterkeren til neste 40 norske Laken, og de sa at det var noe av det beste de hadde hørt. (og de var vandt til proffe PA oppsett) Men det morsomme var at jeg hadde også samtidig en liten nad som klarte å drive Audiovector høyttalerne jeg hadde den gang, på en bra måte.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eg har kun et ønske om kvalitet fremfor kvantitet.
    Dette er garantert alle enige i.

    Det alle ikke er enige i er hva god kvalitet er. ....bortsett fra at de fleste nok er ganske samstemte i at skyttergravskrigføring i kabeltråder som går i loop er negativt.

    Grunnen til at det ikke stopper, tror jeg er at de som støtter seg på anerkjent vitenskap og baserer avgjørelser og meninger på det, i tillegg til å lytte, synes "kvalitet" er når påstander begrunnes med etterprøvbare forklaringer, og det å prøve å forklare/forstå hvordan ting henger sammen og fungerer (eller ikke kan fungere). Mens de som "stoler på ørene" og bare baserer sine meninger på egne inntrykk uten ha noen interesse av "hvordan og hvorfor", gjerne synes at kvalitet er når de kan få beskrive sine opplevelser i panegyriske vendinger uten innvendinger fra de som lurer på den tekniske forklaringen på hvordan noen av disse lydforbedringene kan oppstå.

    Jeg vet ikke om disse to gruppene noen gang blir enige når det kommer til akkurat dette.

    Likevel synes jeg faktisk at "kabeltrådene" har blitt hakket mer konstruktive i det siste. Vet ikke hva det kommer av, men.... Det er jo fremdeles hyggetråder å lese her, spesielt i "mitt anlegg" og vinylavdelingen, for eksempel. ...Men kanskje færre enn før?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Forsterker for å spore tilbake til tråden.
    En får vel det en betaler for, stort sett uansett.
    Gjør en ikke det?
    Har nå erfart det selv..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forsterker for å spore tilbake til tråden.
    En får vel det en betaler for, stort sett uansett.
    Gjør en ikke det?
    Har nå erfart det selv..
    Selvsagt ikke. På samme måte som med alle andre produkttyper, finnes det rene luksusprodukter.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser for meg at det er lettere å få til en nyttig og konstruktiv tråd dersom man heller fokuserer på åpenbare røverkjøp, der man får absurd god ytelse for veldig lite penger, gjerne i form av produkter man slett ikke hadde forventet noe av.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser for meg at det er lettere å få til en nyttig og konstruktiv tråd dersom man heller fokuserer på åpenbare røverkjøp, der man får absurd god ytelse for veldig lite penger, gjerne i form av produkter man slett ikke hadde forventet noe av.
    Er'ru gæærn? Tenk så sure alle de som har betalt high end-pris for "absurd god ytelse" blir da! ;)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Forsterker for å spore tilbake til tråden.
    En får vel det en betaler for, stort sett uansett.
    Gjør en ikke det?
    Har nå erfart det selv..
    Selvsagt ikke. På samme måte som med alle andre produkttyper, finnes det rene luksusprodukter.
    ....som noen finner det verdt å betale for (here we go again).
    Vi må bare innse at folk har forskjellig innfallsvinkel.
    Jeg synes det mest irriterende er fremleggelse av bastante meninger uten belegg, altså tuting om vitenskapelige fakta uten å ha erfaring med den type anlegg (gjerne til høy pris) man herper. Har man erfaring, så herp i vei!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser for meg at det er lettere å få til en nyttig og konstruktiv tråd dersom man heller fokuserer på åpenbare røverkjøp, der man får absurd god ytelse for veldig lite penger, gjerne i form av produkter man slett ikke hadde forventet noe av.
    Er'ru gæærn? Tenk så sure alle de som har betalt high end-pris for "abdurd god ytelse" blir da! ;)
    Huff ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Det var hensynsløst av meg. Beklager!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ser for meg at det er lettere å få til en nyttig og konstruktiv tråd dersom man heller fokuserer på åpenbare røverkjøp, der man får absurd god ytelse for veldig lite penger, gjerne i form av produkter man slett ikke hadde forventet noe av.
    Music Angel KT88 du og du..Finnes ikke ord.
    Selv om byggekvalitet er så som så
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser for meg at det er lettere å få til en nyttig og konstruktiv tråd dersom man heller fokuserer på åpenbare røverkjøp, der man får absurd god ytelse for veldig lite penger, gjerne i form av produkter man slett ikke hadde forventet noe av.
    Er'ru gæærn? Tenk så sure alle de som har betalt high end-pris for "abdurd god ytelse" blir da! ;)
    Huff ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Det var hensynsløst av meg. Beklager!
    Det finnes minst en slik tråd om slik. Den som leter, han finner ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forsterker for å spore tilbake til tråden.
    En får vel det en betaler for, stort sett uansett.
    Gjør en ikke det?
    Har nå erfart det selv..
    Selvsagt ikke. På samme måte som med alle andre produkttyper, finnes det rene luksusprodukter.
    ....som noen finner det verdt å betale for (here we go again).
    Vi må bare innse at folk har forskjellig innfallsvinkel.
    Jeg synes det mest irriterende er fremleggelse av bastante meninger uten belegg, altså tuting om vitenskapelige fakta uten å ha erfaring med den type anlegg (gjerne til høy pris) man herper. Har man erfaring, så herp i vei!
    Men er ikke vitenskaplige fakta vitenskaplige fakta uansett?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Forsterker for å spore tilbake til tråden.
    En får vel det en betaler for, stort sett uansett.
    Gjør en ikke det?
    Har nå erfart det selv..
    Selvsagt ikke. På samme måte som med alle andre produkttyper, finnes det rene luksusprodukter.
    ....som noen finner det verdt å betale for (here we go again).
    Vi må bare innse at folk har forskjellig innfallsvinkel.
    Jeg synes det mest irriterende er fremleggelse av bastante meninger uten belegg, altså tuting om vitenskapelige fakta uten å ha erfaring med den type anlegg (gjerne til høy pris) man herper. Har man erfaring, så herp i vei!
    Men er ikke vitenskaplige fakta vitenskaplige fakta uansett?
    Jo, men da hadde enkelte kanskje blitt oppmerksom på hullene i oppfattelsen rundt hvor dekkende disse fakta er til å beskrive opplevelsen.
    Litt slik som den evigunge 'bits er bits' forklaringen når man strømmer (oj, der er visst noe som heter jitter og støy-forurensning gjennom VBUS linjen) som man opplever men glemte å måle i farten. Jeg har aldri sagt at VF er feil, jeg påstår heller at de ikke alltid er helt ut dekkende eller at man ikke forstår betydningen helt ut, spesielt der hvor man prøver å avkoble parametre som er selvpåvirkende i ukjent grad.
    Og ja, jeg innrømmer gjerne at mine sanseinntrykk trumfer teoretiske forklaringer på hvorfor 'opplevelsen ikke kan stemme'.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kvalitet på alt innen lyd må tas med en klype salt, som så mye annet. Kvaliteten på HFS i seg selv er jo noe helt annet, at antall medlemmer øker kan jo også bety et bredere spekter med kunnskap (som i de fleste tilfeller er positivt), hvis man tar kontakt og er nysgjerrig på nye/brukte/selvbygde saker og ting så vil jeg si at HFS er et ypperlig sted å "henge" og å lære om den slags. For min del vil jeg si at den største fordelen med HFS er å bli introdusert for folk utenfor "omgangskretsen" som har samme interesse, reise rundt og høre på forskjellige anlegg/oppsett er jo veldig morro og det kommer jeg personlig til å prøve og få benyttet meg mer av fremover.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Har vært på sentralen i en god del år, men interessen for både å bidra og lese har dalt proporsjonalt med at meninger som ikke passer inn blir klubbet ned av et utrettelig kobbel av medlemmer som muligens har satt seg sitt mål å misjonere på middelaldersvis, dvs vedkjenn deg den ene rette tro eller dø/forsvinn.

    Det er noe som heter "kos med missnøye", men her er det videreført til kos med å destruere avvikende meninger.

    Sier ikke at alle skal være enige og klappe hverandre på skulderen, men at man respekterer at vi har ulike meninger og oppfatninger.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har vært på sentralen i en god del år, men interessen for både å bidra og lese har dalt proporsjonalt med at meninger som ikke passer inn blir klubbet ned av et utrettelig kobbel av medlemmer som muligens har satt seg sitt mål å misjonere på middelaldersvis, dvs vedkjenn deg den ene rette tro eller dø/forsvinn.

    Det er noe som heter "kos med missnøye", men her er det videreført til kos med å destruere avvikende meninger.

    Sier ikke at alle skal være enige og klappe hverandre på skulderen, men at man respekterer at vi har ulike meninger og oppfatninger.
    Da setter vi ett kryss til på "hobbyødeleggerne", altså. ;)



    (Hvis man skal respektere andres meninger og oppfatninger, må det inkludere når andre mener noe som impliserer at man selv tar feil, btw.)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Har vært på sentralen i en god del år, men interessen for både å bidra og lese har dalt proporsjonalt med at meninger som ikke passer inn blir klubbet ned av et utrettelig kobbel av medlemmer som muligens har satt seg sitt mål å misjonere på middelaldersvis, dvs vedkjenn deg den ene rette tro eller dø/forsvinn.

    Det er noe som heter "kos med missnøye", men her er det videreført til kos med å destruere avvikende meninger.

    Sier ikke at alle skal være enige og klappe hverandre på skulderen, men at man respekterer at vi har ulike meninger og oppfatninger.
    Da setter vi ett kryss til på "hobbyødeleggerne", altså. ;)



    (Hvis man skal respektere andres meninger og oppfatninger, må det inkludere når andre mener noe som impliserer at man selv tar feil, btw.)
    Jeg synes også at den ene grupperingen her inne er vesentlig mer hårsår enn den andre. Hvis/når noen sier til meg at jeg har elendig hørsel og at anlegget mitt er mid-fi så fører ikke det til gråt og trusler om utmelding fra sentralen fra min side.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Kule Trygve, jeg tror det kan være formålstjenlig å ta inn over seg at selv om en gitt forforsterker ikke fungerte hos deg, er det overhode ingen universell sannhet at det er en lite vellykket konstruksjon. Det eneste det forteller de fleste av oss er at den ikke fungerte hos deg. Akkurat 912 er vel en av de bedre preampene jeg har hatt innom. Og jeg bruker så definitivt ikke Pardox-kabler..
    Det er aldri noen god løsning å avlese soluret med lommelykt....
    Ear 868 fungerte ikke særlig hos meg, nei. Jeg sammenlignet den direkte med pre- utgangen fra en Accuphase E-550, på min svære Edge effektforsterker. Dette er 8 år siden.
    Ear manglet mye på det jeg kan kalle separasjon og gjennomsiktighet, og hadde et heller "mudrete og tåkete" lydbilde.
    Også hørte det til tider ut som noen prumpet når den spilte basstoner. Nesten så jeg måtte le.
    Også gjenga den Leif Ove Andsnes så mekanisk at han hørtes ut som den verste amatør.
    Selv om små detaljer for så vidt kunne høres, så fikk det hele et tilslørt og farget skjær, mener jeg å huske.

    Accuphase pre-delen var klasser bedre.
    Kan jo ha vært en ekstremt uheldig synergi med det andre utstyret mitt, eller at den var litt defekt, men heller vel til at det er Ear`en som ikke var bedre.
    Så, det var nå det som skjedde i mitt anlegg med mine ører.

    Skjønner ikke helt de der guddommelige anmeldelsene der ute.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det snakkes om overprisete forsterkere,de blir vel mye dyrere på vei til Norge. Skal jo gjennom grosister og toll og moms.Vet om en forsterker som kostet ut fra fabrikk 15000,og når den kom til butikk kostet den 50000.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det snakkes om overprisete forsterkere,de blir vel mye dyrere på vei til Norge. Skal jo gjennom grosister og toll og moms.Vet om en forsterker som kostet ut fra fabrikk 15000,og når den kom til butikk kostet den 50000.
    Slik er det vel alltid med alt?
    Melom 2 og 3 ganger + mva.
    Ikke så mange som får kjøpt direkte fra produsent.
    De produsenter som selger direkte til kunder ødelegger for forhandlere og på sikt for seg selv.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Det snakkes om overprisete forsterkere,de blir vel mye dyrere på vei til Norge. Skal jo gjennom grosister og toll og moms.Vet om en forsterker som kostet ut fra fabrikk 15000,og når den kom til butikk kostet den 50000.
    Det er jo ikke så galt. Kr. 15k ut fra fabrikk, legg på kr. 2500 i frakt, da er du på 17,5k, legg på litt avgifter i tollen så er du på kr. 18k., og så kommer det gjerne 2 kalkyle for forhandler, da er du fort på kr. 50k. Ikke noe annderledes i andre bransjer. Kr. 50k minus moms er kr. 40k, og da har du 22k som skal fordeles på forhandler og importør, og ikke glem skatt som må betales på fortjeneste, og hadde en solgt 1000 stk av en forsterker til kr. 50k kunne prisen vært lavere, men utifra all sannsynlighet så er det ingen i Norge som selger 1000 stk forsterkere til kr. 50k. Jo dyrere ting er jo mindre volum. Det er ingen som gidder å selge et produkt som dette med kr. 2-3k fortjeneste når de kanskje selger 10-30 forsterkere i året.

    1,5 liter med cola koster ofte rundt kr. 30, og jeg kan ikke tenke meg at det er så dyrt å produsere 1,5 liter med brus. Det er noe avgift til staten, men her er fortjenesten langt bedre med tanke på at de selger millioner av liter.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenger folk har så forsvinnende liten interesse for teknologi står vi kun igjen med vennetråder, krangletråder om noens tvilsomme motiver, og tråder der produkter hauses opp og disses ned, alt med den største forakt for fakta.

    Selv i disse trådene om måling og blindtesting av kabler kan man bruke tid på et innlegg, som et direkte svar til noen, der man forklarer hvorfor en målemetode er uegnet til noe, og de gidder ikke en gang å lese innleggene, for det handler kun om å fortelle hva man har på hjertet akkurat der og da.

    Så nei, HFS blir ikke mer og mer likt AVforum, det blir mer og mer likt kommentarfeltet Disqus. Ingen gidder å lese før de skriver, med mindre de har planer om å hugge hodet av noens allerede ytrede mening (det er ikke alltid de gidder å lese først da heller...). Vitenskap er kvakksalveri (det forstår jo alle med litt omløp i toppen...), og den høyeste utdannelsen man kan ha heter "livets harde skole" (man blir ikke dyktigere til noe bare ved å ha en tittel...).
    Her berører du mye av kjernen til ekstremt polariserte debatter i alle forum for tiden.

    Jeg synes det er trist når kunnskap og reell viten glatt blir avvist fordi man er for forutinntatt til å endre oppfatning. Jeg vil heller starte med å anta at folk vet hva de prater om og lære underveis at de tar feil enn å starte med å anta det motsatte og aldri lære noe som helst.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke naturlig å tro at forsterkerprodusentene holder igjen litt på de rimelige modellene for å gi insentiv til å kjøpe dyrere produkter? Hvem ville ha kjøpt H590 om H90 hadde samme lyd?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Så lenger folk har så forsvinnende liten interesse for teknologi står vi kun igjen med vennetråder, krangletråder om noens tvilsomme motiver, og tråder der produkter hauses opp og disses ned, alt med den største forakt for fakta.

    Selv i disse trådene om måling og blindtesting av kabler kan man bruke tid på et innlegg, som et direkte svar til noen, der man forklarer hvorfor en målemetode er uegnet til noe, og de gidder ikke en gang å lese innleggene, for det handler kun om å fortelle hva man har på hjertet akkurat der og da.

    Så nei, HFS blir ikke mer og mer likt AVforum, det blir mer og mer likt kommentarfeltet Disqus. Ingen gidder å lese før de skriver, med mindre de har planer om å hugge hodet av noens allerede ytrede mening (det er ikke alltid de gidder å lese først da heller...). Vitenskap er kvakksalveri (det forstår jo alle med litt omløp i toppen...), og den høyeste utdannelsen man kan ha heter "livets harde skole" (man blir ikke dyktigere til noe bare ved å ha en tittel...).
    Her berører du mye av kjernen til ekstremt polariserte debatter i alle forum for tiden.

    Jeg synes det er trist når kunnskap og reell viten glatt blir avvist fordi man er for forutinntatt til å endre oppfatning. Jeg vil heller starte med å anta at folk vet hva de prater om og lære underveis at de tar feil enn å starte med å anta det motsatte og aldri lære noe som helst.
    I det minste kan du legge deg om kvelden i full forvisning om at du har helt rett i alt.
    Sikkert en fin følelse :rolleyes:

    Det handler altså kun om 'at man ikke har forstått det' og ikke at noe kan være uklart eller mangelfullt....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For å sitere Dara O'Briain:

    "Science doesn't think it knows everything. If science knew everything, it would stop!"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn