Forsterkere Overpriset forsterkeri og lureri??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Forsterker pris

    Ta en titt på disse effekttrinnene i linken nedenfor. De har såvidt jeg vet de beste måledata Stereophile har funnet på noe effekttrinn. Å bygge effekttrinn med slike egenskaper koster foruten R&D også i form av gode komponenter

    Prisen for Halcro var høy, USD 25 000. Likevel lønte de seg ikke å produsere. Halcro gikk under.

    https://www.stereophile.com/solidpoweramps/683/index.html


    Hvis dette er målestokken hva er riktig pris på en forsterker med disse egenskaper i dag?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Benchmark målingene er svært, svært gode. Ingen tvil om det. Hadde vært morsomt å hørt et oppsett med den i kjeden. Koster vel tidelen av det Halcro kostet i sin tid;).

    Halcro er i ferd med å gjenoppstå. Om de benytter samme teknologi som tidligere er jeg mer usikker på.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Har vært på sentralen i en god del år, men interessen for både å bidra og lese har dalt proporsjonalt med at meninger som ikke passer inn blir klubbet ned av et utrettelig kobbel av medlemmer som muligens har satt seg sitt mål å misjonere på middelaldersvis, dvs vedkjenn deg den ene rette tro eller dø/forsvinn.

    Det er noe som heter "kos med missnøye", men her er det videreført til kos med å destruere avvikende meninger.

    Sier ikke at alle skal være enige og klappe hverandre på skulderen, men at man respekterer at vi har ulike meninger og oppfatninger.
    Da setter vi ett kryss til på "hobbyødeleggerne", altså. ;)



    (Hvis man skal respektere andres meninger og oppfatninger, må det inkludere når andre mener noe som impliserer at man selv tar feil, btw.)
    Jeg synes også at den ene grupperingen her inne er vesentlig mer hårsår enn den andre. Hvis/når noen sier til meg at jeg har elendig hørsel og at anlegget mitt er mid-fi så fører ikke det til gråt og trusler om utmelding fra sentralen fra min side.
    Vet ikke hvordan mitt innlegg ble tolket på bakgrunn av det jeg skrev, men jeg har ingen problemer med at andre har andre meninger eller oppfatninger enn meg, sier da "så flott, kanskje vi kan lære noe av hverandre". Om noen sier at kabelen til to tusen kroner låter bedre enn den til to hundre kroner, har jeg heller ingen problemer med. Eller at noen sier at klasse D låter ondt på Klipsch, og at det eneste saliggjørende er rør på nevne høyttalermerke.

    Det jeg derimot ikke liker er at en gruppe medlemmer gang på gang skal enten latterliggjøre eller idiotstemple de som f.eks hører forskjeller på kabler. Å være uenig er en ting, men å hevde at det vedkommende hører, ikke er riktig, at han tar feil, er det er placebo, at han bare rettferdiggjør utlegget, at han har kommet for langt ned i flaska eller det som verre er, det synes jeg ikke er grei oppførsel. At noen bruker 250 000,- på en forsterker som etter min mening ikke er bedre enn en til 90 000,-, bryr jeg meg ikke det minste om, er heller glad på hans vegne for at har er fornøyd. At noen er fornøyde med "lakrissnører" til kabler er også helt greit, selv om jeg ikke ville brukt det.

    Å avvise en opplevelse som ikkeeksisterende bare fordi det ikke er vitenskapelig bevisbart (enda), synes er veldig sneversynt, naivt og begrensende. Kan vi være så sikker på at det ikke finnes flere vitenskapelige forklaringer å dokumentere? Eller at den siste målemetode er oppfunnet?

    Hva om man om noen år kan lage en holografisk høyttaler som låter bedre enn alt annet, og som man bokstavelig talt kan slå av når den ikke er i bruk? Hva om man oppdager at det er flere måleparametre en kan måle en kabel på som ikke man ikke er i stand til i dag, og at man da kan bevise at det er forutsigbare hørbare forskjeller på kabler ved hjelp av disse målingene?

    Vi har enda mye å lære, klubb ikke ned andres tanker, meninger eller opplevelser fordi det ikke er bevisbart eller man ikke forstår. Et lukket sinn er som en lukket hånd.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nice try, Wishmaster. Er redd du taler for døve ører her.::)

    Ha en god helg, dere!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Neida, de fleste som er innom her er nok enig med han.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Dette er bare trist lesning. Det er ikke nødvendig å gjøre seg til offer fordi noen forsøker å rasjonalisere enkelte opplevelser. Det er ingen som tar fra noen de gode opplevelsene selv om de kan ha en rasjonell forklaring. Jeg ser heller ikke de påberopte latterliggjøringene eller idiotforklaringene. Men det gjentas og gjentas at man latterliggjøres og idiotforklares så ofte at det etableres som en sannhet. Jeg har lest mange tråder der det kives om kabler, forsterkere og gud vet hva. Nei, det gjør han forresten ikke idet han neppe finnes. Og religion, skulle det selvfølgelig være.

    Se forøvrig mitt innlegg #54 i denne tråden. Jeg opplever at mye av forklaringene ligger i kommunikasjon og persepsjon.

    Jeg ønsker alle her inne gode følelsesbasert gåsehudopplevelser. Det har vi da alle fra tid til annen selv om det er uenighet hvorvidt det skyldes dyre kabler, audiofjærer i sofaen, egen sinnsstemning, god musikk eller tunge glass med brunsprit. Kan vi ikke heller enes om at vi snart går ut av krenkelsens år og heller hører litt bedre etter hva folk faktisk sier? Uansett hvilken leir man definerer seg inn i.

    Med fare for å ha tråkket på nok et par tær:
    God helg til alle lyd- og musikkentusiaster fra en realist med sporadisk gåsehud! ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jeg har ingen problemer med at andre har andre meninger eller oppfatninger enn meg, sier da "så flott, kanskje vi kan lære noe av hverandre". Om noen sier at kabelen til to tusen kroner låter bedre enn den til to hundre kroner, har jeg heller ingen problemer med.
    Ikke jeg heller, men jeg behøver ikke tro på det likevel. ;) Og hvis tråden inviterer til diskusjon om saken, kan jeg godt si min mening om den, uten å gjøre noe galt. (Selvsagt kan i enkelte spesialtilfeller, slik Asbjørn nevnte tidligere; f.eks. en kabel med høy kapasitans på en utgang med høy impedans, rulle av i toppen, og medføre en behagelig lyd man liker. Det er sjelden forenlig med den ufargede og transparente lyden de fleste hevder å være ute etter, men det i seg selv var jo ikke poenget nå. Sorry.)

    Det jeg derimot ikke liker er at en gruppe medlemmer gang på gang skal enten latterliggjøre eller idiotstemple de som f.eks hører forskjeller på kabler. Å være uenig er en ting, men å hevde at det vedkommende hører, ikke er riktig, at han tar feil
    Dette er en farget/misforstått oppfatning av det som blir sagt. Eller gjerne en mer bevisst offerrolle, som ikke gagner hverken diskusjonen eller miljøet, men ømme tær og krenkethet er visst "noe som går" om dagen.

    Å avvise en opplevelse som ikkeeksisterende bare fordi det ikke er vitenskapelig bevisbart (enda), synes er veldig sneversynt, naivt og begrensende. Kan vi være så sikker på at det ikke finnes flere vitenskapelige forklaringer å dokumentere? Eller at den siste målemetode er oppfunnet?
    Neida, vitenskapen har ikke kommet til bunns i alt enda, men musikken vi hører på er spilt inn med "målemetoder" vi kjenner, og utstyret utviklet og bygget med kjent teknologi, så at man skulle trenge metoder eller teknologi som ikke er utviklet enda eller fra det overnaturlige (jada, den var litt usaklig, men...) synes jeg faller på sin egen urimelighet.

    Et lukket sinn er som en lukket hånd.
    Det er ikke helt udiskutabelt hvem som har mest lukkede sinn heller.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Ta en titt på disse effekttrinnene i linken nedenfor. De har såvidt jeg vet de beste måledata Stereophile har funnet på noe effekttrinn. Å bygge effekttrinn med slike egenskaper koster foruten R&D også i form av gode komponenter

    Prisen for Halcro var høy, USD 25 000. Likevel lønte de seg ikke å produsere. Halcro gikk under.

    https://www.stereophile.com/solidpoweramps/683/index.html


    Hvis dette er målestokken hva er riktig pris på en forsterker med disse egenskaper i dag?


    Jeg har kjent til merket Halcro i mange år uten å egentlig vite noe om kvaliteten. Etter å ha lest beskrivelsen av byggekvaliteten og de lydmessige egenskapene, er dette et produkt som jeg tenker fortjener sin dyre pris. Og målingene bekreftet lytteinntrykkene til anmelderen. Absolutt en forsterker som jeg kunne ha tenkt meg.

    Vet ikke om det stemmer, men noen fortalte at Forsell fikk tillatelse til å selge Adyton's toppmodell under eget navn. Var det 3B den het. Kostet rundt 100.000 kr da den kom ut. Forsell forandret kabinettet med gullforgylte detaljer og sikkert glinsende sort akryl. De solgte ikke så mye blant steinrike folk i Østen. Så satte de opp prisen til det doble eller tredoble. Da ble det fart i salget. Korriger meg om dette ikke stemmer, men det sier i så fall også noe om at noen kjøper produkter for å kunne skryte av det etterpå at det kastet så og så mye. Da er jeg inne på overprising i alle fall.

    Her hjemme hadde vi jo Electrocompaniet og Dynamic Precision i tillegg til Adyton. I de mer kostbare prisleiene. Vi hadde på følelsen at vi fikk veldig mye lydkvalitet for kronene den gangen. I USA og Tyskland kostet jo EC omtrent det doble at det vi betalte her hjemme. Jeg tenkte den gangen at her får vi mye mer for pengene enn f.eks det ML og Krell kostet den gangen. Men så var vel de amerikanske merkene litt bedre lydmessig alikevel. Synes likevel at de senere årene så blir det drøyt når ganske små forsterkere koster 200.000 kr og gjerne mer. De klarer sikkert å spille fanstastisk på ganske lettdrevne høyttalere. Men er litt mer skeptisk til flere av de større effektkrevende høyttalerne der ute. Vel- det er kanskje feil sammenligning. Kanskje spiller akkurat den svindyre integrerte forsterkeren bedre enn et kjempestort kraftverk på lettdrevne høyttalere. F.eks rørforsterkere og. Som andre har påpekt så synes jeg at prisene har steget voldsomt de siste årene på mye eksklusivt utstyr. Toppmodellen til et merke får oppgraderte elementer og stiger fra 250.000 til 400.000 kr i ett jafs.

    Jeg glemmer ikke opplevelsen av å åpne et rent drivverk fra et amerikansk merke sikkert 20 år siden. Jeg hadde kjøpt dette rimelig brukt. En standard rimelig spiller var blitt modifisert og fått litt gullfiish i fronten hørte jeg senere. Det var nesten ingenting inni spilleren og hadde en veil. pris på 25.000 kr den gangen. Her kan jeg lett være med på at dette CD-drivverket var skikkelig overpriset. Og den dyre prisen gjorde sikkert sitt til at jeg synes den låt bedre enn den gjorde.

    I den rimelige enden av skalaen så er det vel blitt slik at man aldri har fått såpass god lyd til så lave priser.

    Jeg var på en messe i Zürich i fjor, og var for første gang på en High-End messe. Jeg ble nesten overalt skuffet over lyden, spesielt når jeg visste hvor dyrt utstyret var. Det siste rommet jeg besøkte så utstyret ganske beskjedent ut. Høyttalere med pappmembraner. Og de spilte på Nagra utstyr. Har bare kjent navnet i mange år, men aldri hørt lyden. De små boksene der var dyre, men lyden var i særklasse den beste jeg hørte på denne messen. Kanskje var de lure nok til bare å ha ett høyttalersystem i rommet. Men det spilte levende, dynamisk og oppløst musikk. Jeg gikk ut fra det rommet og tenkte at dette sikkert var verdt pengene, selv om det var kostbare produkter. Og det er jo sikkert det lille ekstra som enkelte produkter får fram, som gjør at mange betaler dobbelt så mye i forhold til et nesten likt produkt.

    Jeg synes emnet er interessant og liker spesielt produkter som er "rimelige", men som ypper seg mot langt dyrere konkurrenter
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nice try, Wishmaster. Er redd du taler for døve ører her.::)

    Ha en god helg, dere!
    Han burde ikke tale for døve ører
    Hans misjon er omtrent som å stå på midt i et shoppingsenter i julerushet og roper: -"Vi må forbruke mindre for å få en bærekraftig utvikling!". Alle er vel enige om budskapet, men han taler i praksis for døve ører.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det jeg derimot ikke liker er at en gruppe medlemmer gang på gang skal enten latterliggjøre eller idiotstemple de som f.eks hører forskjeller på kabler. Å være uenig er en ting, men å hevde at det vedkommende hører, ikke er riktig, at han tar feil, er det er placebo, at han bare rettferdiggjør utlegget, at han har kommet for langt ned i flaska eller det som verre er, det synes jeg ikke er grei oppførsel. At noen bruker 250 000,- på en forsterker som etter min mening ikke er bedre enn en til 90 000,-, bryr jeg meg ikke det minste om, er heller glad på hans vegne for at har er fornøyd. At noen er fornøyde med "lakrissnører" til kabler er også helt greit, selv om jeg ikke ville brukt det.

    Å avvise en opplevelse som ikkeeksisterende bare fordi det ikke er vitenskapelig bevisbart (enda), synes er veldig sneversynt, naivt og begrensende. Kan vi være så sikker på at det ikke finnes flere vitenskapelige forklaringer å dokumentere? Eller at den siste målemetode er oppfunnet?
    Finnes det noen konkrete eksempler på at folk har latterliggjort noen fordi de mener en kabel låter bedre enn en annen? Jeg har sett utallige eksempler på at folk forsøker å rasjonalisere ting, men latterliggjøring? Derimot har jeg sett utallige innlegg der dette påstås, så nå er det på tide å komme opp med eksempler.

    Også kan man ikke hevde å ha rett i alt mellom himmel og jord basert på at vitenskapen kanskje kan underbygge ens syn en gang i fremtiden. En "jeg har rett, vi må bare tilpasse vitenskapen"-holdning blir altfor dumt.

    Du vet like godt som jeg at det som etterspørres er kort og godt litt etterrettelighet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Morsomt at en korrekt beskrivelse av sanseapparatet sees på som en fornærmelse på noen. Jeg har også andre hobbyer og deltar på flere andre forum, hifisentralen er det eneste forumet hvor det er som å banne i kjærka å ville ha mest mulig for minst mulig kroner.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    1: Jorda ser flat ut, da er den sikkert også det.
    2: Jeg har lest at jorda ikke er flat, men heller rund som en ball, det stemmer ikke med det jeg trodde.
    3: Jeg har nå sett med egne øyne at jorda faktisk ikke er flat, og nå forstår jeg også hvorfor den ser flat ut uten å faktisk være det.
    4: Jeg har møtt en som påstår at jorda er flat. Han krever at jeg skal gå tilbake til min opprinnelige tro og hevder at bare vitenskapen får modnet seg litt så vil den konkludere med at jorda faktisk er flat.
    5: Når jeg redegjør for hvordan både vitenskapen og jeg selv har funnet ut at jorden faktisk er rund mener han jeg henger ham ut. Han har mye erfaring med å se på jorden og se at den er flat. Han mener jeg tvinger min personlige oppfatning på ham.
    6: Han starter en diskusjonstråd om den generelt dårlige oppførselen til dem som mener jorda er rund. Her likestiller han vekten av sin egen oppfatning med den samlede vitenskapen på området.
    7: Mange har sluttet seg til hans syn og det er nå flere som mener at jorda er flat. Diskusjonen har blitt polarisert og han og hans meningsfeller vurderer riktigheten av hans ståsted basert på antall personer i diskusjonen som er enig med ham, kontra antallet personer som støtter seg på tilgjengelig vitenskap.
    8: Han starter en poll. Den medfører at antallet personer som støtter seg på hans syn later til å være omtrent like stort som antallet personer som støtter seg til tilgjengelig vitenskap på området.
    9: Argumentasjonen er nå blitt at hans syn støttes av de aller fleste, og at det nå kun er en liten gruppe spesielt interesserte vitenskapsfolk som fortsatt mener at jorden er rund.
    10: Han jobber nå knallhardt for at demokratiet skal få seire, og at jorden en gang for alle skal få lov til å være flat. Debatten tar mer og mer form av politisk debatt der kompetanse konfronteres med personangrep for å svekke troverdigheten til alle som støtter seg på vitenskapen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det verste er jo at at det finnes folk som mener at jorda er flat.

    Jeg trodde at de som mente månelandingen var fake var ille, helt til jeg leste om noen som faktisk mener at månen ikke finnes!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...De har såvidt jeg vet de beste måledata Stereophile har funnet på noe effekttrinn. ...
    Kva synes du om målingane til Halcro-forsterkaren kontra målingane til Benchmark AHB2?
    Målingar av Benchmark AHB2 er her:
    https://www.stereophile.com/content/benchmark-media-systems-ahb2-power-amplifier-measurements
    Testresultatene for forvrenging både for Halcro og Benchmark er nær grensene for hva målutstyret til Stereophile kan måle (som også er noe ulikt mellom testene). Med så lave data for forvrenging som begge testene viser så er det ikke usannsynlig at deler av grafene kan være dominert av måleapparatene og oppsettingen av utstyret, inkl kabler/kontakter last etc. Jf Stereophile sine målinger på Halcro DM38 https://www.stereophile.com/solidpoweramps/1004halcro/index.html

    Jeg tipper at hverken Benchmark eller Halcro har noen hørbar «lydsignatur», farging eller forvrenging så lenge de ikke presses opp mot klipping.

    mvh
    KJ
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjøp det dere har lyst på, men ikke kjøp over evne.
    Ikke kjøp etter råd fra hifimagasiner, hifinettsider og iallefall ikke etter råd fra hifibutikker.
    Lytt etter råd fra gutta som har peiling, og lytt med øra.
    Stol på øra, ikke lytt med øya.

    Har ikke hatt tid å lytte til musikk på en uke.
    Nå skal jeg ned i kjelleren og skremme bort de helvetes edderkoppene med noe slem musikk.

    Ha en fortsatt god fredags krangletråd alle medforumister.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det verste er jo at at det finnes folk som mener at jorda er flat.

    Jeg trodde at de som mente månelandingen var fake var ille, helt til jeg leste om noen som faktisk mener at månen ikke finnes!
    Jeg synes generelt det er mange som er av den oppfatning at de kan mene noe om naturlover som er rimelig godt verifisert. Som om man kan synse bort tyngdekraften.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjøp det dere har lyst på, men ikke kjøp over evne.
    Ikke kjøp etter råd fra hifimagasiner, hifinettsider og iallefall ikke etter råd fra hifibutikker.
    Lytt etter råd fra gutta som har peiling, og lytt med øra.
    Stol på øra, ikke lytt med øya.

    Har ikke hatt tid å lytte til musikk på en uke.
    Nå skal jeg ned i kjelleren og skremme bort de helvetes edderkoppene med noe slem musikk.

    Ha en fortsatt god fredags krangletråd alle medforumister.
    God helg, ja!;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjøp det dere har lyst på, men ikke kjøp over evne.
    Ikke kjøp etter råd fra hifimagasiner, hifinettsider og iallefall ikke etter råd fra hifibutikker.
    Lytt etter råd fra gutta som har peiling, og lytt med øra.
    Stol på øra, ikke lytt med øya.

    Har ikke hatt tid å lytte til musikk på en uke.
    Nå skal jeg ned i kjelleren og skremme bort de helvetes edderkoppene med noe slem musikk.

    Ha en fortsatt god fredags krangletråd alle medforumister.
    God helg, ja!;)
    Takk, det samme vinagunner. :)
    Ikke helt helg for meg ennå, da jeg må sprette opp 03:30 i mårra tidlig for å få noen ekstra overtidstimer til en enda litt bedre forsterker.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke fritt for at man finner høgskoleingeniørene med sine numeriske beregninger av himmelstormende formler kombinert med slunken pengepung og godtkjøpsmeninger sterkt underholdene. Til orientering. Undertegnede er Matematiker og fysiker.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Følte det var mye bedre stemning på forumet i gamle dager når off topic var en del av "nylig oppdatert-forumoversikten" sammen med hifi-avdelingene.
    Da kunne folk møtes på midten og krangle om beste måten å koke pasta, og hifi-gjengene holdt seg for seg på sin side av gata ellers ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Også kan man ikke hevde å ha rett i alt mellom himmel og jord basert på at vitenskapen kanskje kan underbygge ens syn en gang i fremtiden. En "jeg har rett, vi må bare tilpasse vitenskapen"-holdning blir altfor dumt.
    Vel, de klarte å bygge katedraler i middelalderen på denne måten. Og Pantheon i Roma lenge før dette. Der burde du ta en tur om du ikke har vært der. Var ingen der som fant seg i å vente 1600 år eller noe på Newton før de satte i gang. Eller vente på at statikkens formler så dagens lys. "Erfaringskunnskap" kan man kanskje kalle dette. Og mye av "hifi- kunnskapen" bygger på samme prinsipper. Observere hvordan ting fungerer i praksis, også bruke dette.
    Du er dessverre på feil side av skillet i forhold til hva som er hørbart eller ikke for en normalbefolkning, kan det se ut som, og det hjelper ikke da å snakke om flate jorder og slikt. Dessverre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bygde de katedraler som strider mot naturlovene?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er ikke fritt for at man finner høgskoleingeniørene med sine numeriske beregninger av himmelstormende formler kombinert med slunken pengepung og godtkjøpsmeninger sterkt underholdene. Til orientering. Undertegnede er Matematiker og fysiker.
    Du kunne jo komme med noen argumenter i stedet for å diskreditere folk pga utdanningssted eller tykkelsen på lommebok. Altså diskutere sak i stedet for person(er).

    Forøvrig finner jeg den jålete selvhøytideligheten forkledd som snobberi litt søt. ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Også kan man ikke hevde å ha rett i alt mellom himmel og jord basert på at vitenskapen kanskje kan underbygge ens syn en gang i fremtiden. En "jeg har rett, vi må bare tilpasse vitenskapen"-holdning blir altfor dumt.
    Vel, de klarte å bygge katedraler i middelalderen på denne måten. Og Pantheon i Roma lenge før dette. Der burde du ta en tur om du ikke har vært der. Var ingen der som fant seg i å vente 1600 år eller noe på Newton før de satte i gang. Eller vente på at statikkens formler så dagens lys. "Erfaringskunnskap" kan man kanskje kalle dette. Og mye av "hifi- kunnskapen" bygger på samme prinsipper. Observere hvordan ting fungerer i praksis, også bruke dette.
    Du er dessverre på feil side av skillet i forhold til hva som er hørbart eller ikke for en normalbefolkning, kan det se ut som, og det hjelper ikke da å snakke om flate jorder og slikt. Dessverre.
    Vel mange av «hifi-observasjonene» ditto «hifi-kunnskapen» står til stryk. [EDIT: I beste fall ...] Klassisk søppelvitenskap, det er for lite kritikk, struktur og metode i «galskapen».

    Hvor mange katedraler i middelalderen kollapset på grunn av manglende kunnskap og kompetanse?

    EDIT det er et veldig langt stykke fra Hifi-føleriet til bygging av katedraler og Pantheon, og jeg vil påstå at det er ingen katedraler som «ble bygd på denne måten».

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Vel, de klarte å bygge katedraler i middelalderen på denne måten. Og Pantheon i Roma lenge før dette. Der burde du ta en tur om du ikke har vært der. Var ingen der som fant seg i å vente 1600 år eller noe på Newton før de satte i gang. Eller vente på at statikkens formler så dagens lys.
    Så din påstand er at de ikke hadde vitenskap den gangen? Eller er påstanden din at de valgte å tilsidesette Newtons lover fordi de visste bedre?

    Man kan godt lage kabler til hifi uten å kunne noe om det. Det har jo erfaring vist til fulle. Men man kan selvsagt gjøre alt bedre om man inkluderer den vitenskap som finnes innen et område. Det samme gjelder for katedraler og Pantheon, de kunne vært bygget sterkere, lettere, slankere osv med mer vitenskap. Ikke nødvendigvis vakrere, bare enda mer holdbare, enda sterkere osv. Vitenskapen har åpnet opp for veldig mye av det man kan gjøre innen moderne arkitektur. Det samme gjaldt den gangen også, de benyttet det beste de hadde innen vitenskap for å konstruere det de konstruerte. De sa ikke "ja, vi har jo noe vitenskap, men jeg er så mye smartere enn den at jeg gjør ting på min måte", for om de hadde gjort det hadde ingen av byggene stått i dag.

    "Erfaringskunnskap" kan man kanskje kalle dette. Og mye av "hifi- kunnskapen" bygger på samme prinsipper. Observere hvordan ting fungerer i praksis, også bruke dette.
    Eh, nei, hifi bygger ikke på erfaringskunnskap, det bygger i all hovedsak på vitenskap. Det at det er så mange like produkter der ute skyldes at det forskes så lite.

    Du er dessverre på feil side av skillet i forhold til hva som er hørbart eller ikke for en normalbefolkning, kan det se ut som, og det hjelper ikke da å snakke om flate jorder og slikt. Dessverre.
    Hvilket skille? Har du definert en slags grense som alle skal forholde seg til? Betyr det at du anser at jeg er praktisk talt døv?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er ikke fritt for at man finner høgskoleingeniørene med sine numeriske beregninger av himmelstormende formler kombinert med slunken pengepung og godtkjøpsmeninger sterkt underholdene. Til orientering. Undertegnede er Matematiker og fysiker.
    Ah, så da kan vi legge til side vitenskapen en gang for alle, og heller vurdere produkters kvalitet ut fra pris da?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Blir nok fredagstråden dette. Øl i glasset, potetgull i skålen mens jeg bivåner å kjepphestene kommer ut fra stallen. Hmm....mon tro om jeg jeg ta ut min :confused:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvem har sagt at man ikke stoler på vitenskapen, ref. flat-earth referansen eksempelvis?
    Kan ikke huske å ha sett dette her inne.
    Det som vel diskuteres er om det elskede formelverket er uttømmende for å forklare lytteopplevelsen og det er ikke samme sak....

    Hvis to DAC’er måler helt likt, men den ene har 3 dB lavere støygulv, hvordan kan man definere hva denne 3dB magnitude eksakt forårsaker av lyttemessige endringer med å peke på en/flere målinger eller spec sheet?
    Man kan jo foreslå hvor (sannsynligvis) endringen ligger i all hovedsak, men eneste mulighet er å lytte seg frem til betydningen og om en eventuell prisforskjell rettferdiggjør investeringen, noe som selvsagt er veldig individuelt.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Like lite som en svale representerer sommeren representerer en høgskoleingeniør sannheten. De får stake opp øregangene og sette seg inn i grunnlaget, forutsetningene og forenklingene i den teori og vitenskap de fremstiller seg selv som bærere av og, på en måte, som om de satt til bords med HM Silvia i Stockholm en tid tilbake, eller var det i 2016? ( i såfall burde kontoen vært full). Musikkformidling måles ikke. Fasiten er ørene og følelsen. Dette er selvsagt ikke kunst, men er ikke lydbøgene som treffer øret troverdige kan det være det samme om simuleringene er gode og konvergerer. Komplett likegyldig. Undertegnede liker rør til tross for at det ikke er den ting i verden som foraktes mer. Stans surret.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Like lite som en svale representerer sommeren representerer en høgskoleingeniør sannheten. De får stake opp øregangene og sette seg inn i grunnlaget, forutsetningene og forenklingene i den teori og vitenskap de fremstiller seg selv som bærere av og, på en måte, som om de satt til bords med HM Silvia i Stockholm en tid tilbake, eller var det i 2016? ( i såfall burde kontoen vært full). Musikkformidling måles ikke. Fasiten er ørene og følelsen. Dette er selvsagt ikke kunst, men er ikke lydbøgene som treffer øret troverdige kan det være det samme om simuleringene er gode og konvergerer. Komplett likegyldig. Undertegnede liker rør til tross for at det ikke er den ting i verden som foraktes mer. Stans surret.
    Det mest oppløste og livaktige anlegget jeg noen gang har hørt (ikke at jeg har hørt så mye), brukte en rørpre til 200 000 med en enorm rør- strømforsyning. Så rør kan sikkert være bra som bare det, men da må det gjøres riktig. Tydeligvis. Ellers enig i din latterliggjørelse av de selvutnevnte "vitenskapsoppholderne" her.
    De er en så marginalisert og argumentløs gruppe, at de stadig må hive frem den der falske stråmannen om at vi andre er "i strid med vitenskapen". De burde vite langt bedre.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Eh, nei, hifi bygger ikke på erfaringskunnskap, det bygger i all hovedsak på vitenskap.
    Ja nå mener du de produsentene du liker, og ikke de produsentene vi andre kjøper fra?
    Husker da jeg var sånn 12 år gammel. Hvis noen hadde et sånt plastrack med equalizer på, så prøvde jeg å skyve på disse, og det skulle ingenting til for å ødelegge lyden. Særlig om du rotet med bryterne nær midten.
    Men du syntes dette var storveis og kjempemorsomt, eller? Er det ikke i grunn sånn dere holder på ennå, bare at dere ikke hører forvrengningen? Kan nesten mistenke noe sånt, uten at jeg skal beskylde noen for noe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det som vel diskuteres er om det elskede formelverket er uttømmende for å forklare lytteopplevelsen og det er ikke samme sak....
    Og de som faktisk tjener til livets opphold ved å konstruere hifi- produkter i konkurranse med andre produsenter vil si NEI.
    Så da får I_L, TrondMeg, Snickersisen og de andre heller starte sin egen alternativskole for hifivitenskap. (Kanskje Engleskolen har noen lokaler dere nå kan få overta billig).Det er bare å rive seg løs fra tastaturet, tre ut av Elfenbenstårnet og forske i vei for å oppnå denne DYYYYYYYPE innsikten dere påberoper dere.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    I kveld trur eg at eg går ut. På puben.
    Reknar med at eg seinare kan lese meg opp på erfaringsutvekslinga her på sentralen...
    Og du kommer neppe til å få et dugg promille, for vitenskapen har ennå ikke forklart utfyllende hvordan alkoholmolekylene interagerer med de menneskelige hjerneceller. Sånn på subatomært nivå. Kvasivitenskap altså. Så bare kjør på.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Finnes det en offisiell liste over disse overprisede forsterkerne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn