OSL2O11 Holmenkollen

Hva synes du om VM?

• Vekk meg når det hele er over.

Stemmer: 0 0.0%
  • Dette blir århundrets opplevelse.

• Jeg bryr meg bare om kulturarrangementene i sentrum.

• Jeg er mest opptatt av dama til Northug.

• Jeg drømmer bare om Johaug.

• Alt var mye bedre før.

• Jeg håper på Northug-fiasko.

• Jeg er mest opptatt av skismøringen.

• Nå blir det telt ved løypa, termos med noe sterkt, norske flagg og beksømsko!

• Håper hele ski-VM forsvinner i Kollen-tåka.

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    realist skrev:
    fjellvåk skrev:
    realist skrev:
    Det som irriterer meg litt er at konkuransen ikke blir reell pga smørproblemer. Smøring burde vært allamannseie!! Så vidt jeg vet, så står ikke smørerne på pallen sammen med utøverne, kanksje de burde det....Synes ikke at flaks/uflaks med SMØRINGEN skal avgjøre det hele gang etter gang. Det er hån mot den enkelte utøver i mange tilfeller. Tror 30 km skibytte hadde sett litt annerledes ut med Hällner på "Nortugski"...La oss få "no sectrets" smøring!
    Smøringen er allemannseie. Alt som brukes i VM, WC etc. kan du og jeg få kjøpt i butikken, kunsten er å vite hvilken smøring man bruker akkurat i dag. Det er ikke smøringen som er "problemet", det er vurderingene de respektive smørerene gjør. Når det er sagt så blir dette en diskusjon i hvert eneste mesterskap, tror det altfor ofte er noen som skal finne opp hjulet på nytt og som prøver å finne det lille ekstra som er det største problemet, det er plenty med info/dokumentasjon som viser hva som passer til alle typer snø, temp, luftfuktighet etc. i hyllene hos både produsentene, smørere og forbund etc. Det enkle er ofte det beste her også. Riktig struktur for dagens føre er selvfølgelig også viktig.
    Det jeg vel mente å si var: Inviter svenskene til den norske smørebua! ;D
    Det ville være landsforederi. Ingen straff ville være streng nok.

F

fjellvåk

Gjest
    realist skrev:
    fjellvåk skrev:
    realist skrev:
    Det som irriterer meg litt er at konkuransen ikke blir reell pga smørproblemer. Smøring burde vært allamannseie!! Så vidt jeg vet, så står ikke smørerne på pallen sammen med utøverne, kanksje de burde det....Synes ikke at flaks/uflaks med SMØRINGEN skal avgjøre det hele gang etter gang. Det er hån mot den enkelte utøver i mange tilfeller. Tror 30 km skibytte hadde sett litt annerledes ut med Hällner på "Nortugski"...La oss få "no sectrets" smøring!
    Smøringen er allemannseie. Alt som brukes i VM, WC etc. kan du og jeg få kjøpt i butikken, kunsten er å vite hvilken smøring man bruker akkurat i dag. Det er ikke smøringen som er "problemet", det er vurderingene de respektive smørerene gjør. Når det er sagt så blir dette en diskusjon i hvert eneste mesterskap, tror det altfor ofte er noen som skal finne opp hjulet på nytt og som prøver å finne det lille ekstra som er det største problemet, det er plenty med info/dokumentasjon som viser hva som passer til alle typer snø, temp, luftfuktighet etc. i hyllene hos både produsentene, smørere og forbund etc. Det enkle er ofte det beste her også. Riktig struktur for dagens føre er selvfølgelig også viktig.
    Det jeg vel mente å si var: Inviter svenskene til den norske smørebua! ;D
    OK, hvis man mener det er rettferdig kun hvis alle ski blir smurt med samme smøring av samme folka så er ikke det nok. Løperene går på forkjellige skimerker, noen merker gjør seg bedre i f.eks. kaldt vær enn andre merker, noen bedre i tørr luft, noen bedre når det er vått o.s.v. I tillegg har man forskjeller innenfor samme merke. De beste løperene (Bjørgen, Northug) får også bedre ski enn de andre som går på samme merke så de har en fordel allerede før start. Et likt utgangspunkt for alle løpere for så og se hvem som egentlig er best er umulig få til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    realist skrev:
    Det som irriterer meg litt er at konkuransen ikke blir reell pga smørproblemer. Smøring burde vært allamannseie!!
    Hvis man skulle eliminere alle tilfeldigheter, hvordan skulle Brann noensinne kunne vinne noe? Litt flaks må det være i idretten, ellers ender det opp med at trønderne vinner alt. Forresten, noe gikk nettopp opp for meg........ :D

Jan-Helge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    642
    OK, hvis man mener det er rettferdig kun hvis alle ski blir smurt med samme smøring av samme folka så er ikke det nok. Løperene går på forkjellige skimerker, noen merker gjør seg bedre i f.eks. kaldt vær enn andre merker, noen bedre i tørr luft, noen bedre når det er vått o.s.v. I tillegg har man forskjeller innenfor samme merke. De beste løperene (Bjørgen, Northug) får også bedre ski enn de andre som går på samme merke så de har en fordel allerede før start. Et likt utgangspunkt for alle løpere for så og se hvem som egentlig er best er umulig få til.
    Jeg vil si at det ikke er urettferdig at de beste løperene får de beste skiparene, og det sier jeg som tidligere alpinist (men det samme gjør seg jo gjeldende i flere idretter).

Er ikke slik at Bjørgen og Northug startet med de beste skiene, således også de beste alpinistene. Snarere tvert imot starter alle med dårligere ski og plasseringer, men suksess bringer dem opp og frem. Således er det fortjent at dem får bedre og bedre ski etter hvert, det kommer altså ikke av seg selv...

Gode resultater vil alltid frigjøre større ressurser og at man i større grad vil bli satset på, således starter alle på dårligere ski og mindre prioritet enn de store og etablerte stjernene i starten - sågar de største stjernene startet der og det var et ekstremt talent og resultater som brakte dem fremover og gav dem bedre ski og større prioritet i smøreboden samt ikke minst større støtteapparat. Er mang et eksempel på at selv enkeltutøvere fra land med dårligere ressurser og liten kultur innen en idrett har lykkes og kommet seg frem, og da blir det lagt merke til og dem blir satset på (og er derfor dem makter å hevde seg bra).

Ergo blir det feil å snakke om hvem som virkelig er best og at utstyret er alt som avgjør det hele, da slik er det ikke.

F

fjellvåk

Gjest
    Jan-Helge skrev:
    Jeg vil si at det ikke er urettferdig at de beste løperene får de beste skiparene, og det sier jeg som tidligere alpinist (men det samme gjør seg jo gjeldende i flere idretter).

Er ikke slik at Bjørgen og Northug startet med de beste skiene, således også de beste alpinistene. Snarere tvert imot starter alle med dårligere ski og plasseringer, men suksess bringer dem opp og frem. Således er det fortjent at dem får bedre og bedre ski etter hvert, det kommer altså ikke av seg selv...

Gode resultater vil alltid frigjøre større ressurser og at man i større grad vil bli satset på, således starter alle på dårligere ski og mindre prioritet enn de store og etablerte stjernene i starten - sågar de største stjernene startet der og det var et ekstremt talent og resultater som brakte dem fremover og gav dem bedre ski og større prioritet i smøreboden samt ikke minst større støtteapparat. Er mang et eksempel på at selv enkeltutøvere fra land med dårligere ressurser og liten kultur innen en idrett har lykkes og kommet seg frem, og da blir det lagt merke til og dem blir satset på (og er derfor dem makter å hevde seg bra).

Ergo blir det feil å snakke om hvem som virkelig er best og at utstyret er alt som avgjør det hele, da slik er det ikke.
    Makan til avsporing hvor man sier ingenting. Vi snakket om ett renn i VM i kollen, ikke når disse løperene gikk barnerenn i indre trøndelagen for mange år siden.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Man skal he respekt for at enkelte har vanskelig for å akseptere at utstyret har betydning.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Eldar ble intervjuet på SVT i går og fortalte at han hadde testa 7-8 par ski i mange timer i dagen før 15 kilometern, og testa flere par før start. Både voks, klister, klister-voks komboer og ulike stivheter ble vurdert.

Svenskene derimot, stolte på smørerne sine, var lite involverte i skivalg og valgte mellom 2-3 par før start. Det er nok noen individuelle forskjeller. Noen ønsker å ha kontroll selv, mens andre ikke ønsker å bruke minst mulig energi på skivalg.

Men det virker som om Norge er meget godt forberedt og ikke lar tilfeldigheter avgjøre, mens svenskene har litt å lære.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det var ikke vallan som var problemet for svensekne, det var snøen.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Nei, Remen Evensen hoppa lenger enn Romøren på trening i går. (Bardal var lengst av de norske.)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg skjønner ikke hva Romøren klager på. Han fikk jo hoppe lagkonkurransen og det er der det ble medalje.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.755
    Sted
    Nøtterøy
    Er dritt lei tåke i kollen. Hvorfor må man arrangere mesterskap og hopprenn i kollen på denne tiden av året?

Iflg. yr så er det strålende sol nå? ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Da er det bedre med vintermørket i Tromsø...

V

vredensgnag

Gjest
    Andy skrev:
    Er dritt lei tåke i kollen. Hvorfor må man arrangere mesterskap og hopprenn i kollen på denne tiden av året?

Iflg. yr så er det strålende sol nå? ;D
    Fordi nordmenn er tradisjonsbundne, og fordi man da de første mesterskapene ble arrangert fortsatt var i tung vinter på denne tiden av året.
    Været har forandret seg, og mesterskap i Oslo bør arrangeres senest i begynnelsen av februar, om man vil være sikker på været - da har man samme værprofil som vi hadde "dengang da."

Jeg hører tåkelur nede fra havnen.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Personlig tror jeg tåka har mer med fundamentale meteorologiske forhold å gjøre enn det faktum at det blir arrangert hopprenn i Holmenkollen i dag eller eventuelle forbannelser som måtte være aktuelle.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Personlig tror jeg tåka har mer med fundamentale meteorologiske forhold å gjøre enn det faktum at det blir arrangert hopprenn i Holmenkollen i dag eller eventuelle forbannelser som måtte være aktuelle.
    Det tror jeg også.

Mars er blitt overgangens måned her, da skal det pr. definisjon være tåke i Oslo, glatt på veiene og farlig å gå inntil husveggene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Oslo er full av nigerianere og gambiere, og du skal ikke undervurdere juju. 8)
    Var jeg i overkant fordomsfull nå?

Når det gjelder felles smørebu så er det like lurt som felles pitcrew i F1. Til dags dato har jeg ikke sett en som skifter dekk eller etterfyller drivstoff på en seierspalle i det sirkuset heller.

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Tror de fokuserer jujuene sine på andre ting enn tåke i Kollen.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Mars er blitt overgangens måned her, da skal det pr. definisjon være tåke i Oslo, glatt på veiene og farlig å gå inntil husveggene.
    Glatt på veiene - stemmer nok
    Farlig å gå inntil husveggene - definitivt
    Tåke i Oslo - tja. I følge Meteorologisk Institutt er sannsynligheten for tåke i Holmenkollen på denne tiden i Oslo rundt 6%. Personlig ville jeg tippet betydelig høyere sannsynlighet, men skal ikke påberope meg å noensinne ha studert dette i detalj.

Det er omtrent seks prosent risiko for tåke i Holmenkollen i denne perioden, sier klimaforsker Hans Olav Hygen som har sett på statistikken for området.

http://www.yr.no/nyheter/1.7509752

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg må innrømme at jeg også i dag sliter med å forstå disposisjonene av lagene i VM.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Enkelte ganger liker jeg bare ikke å ha rett...

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    nb skrev:

Når det gjelder felles smørebu så er det like lurt som felles pitcrew i F1. Til dags dato har jeg ikke sett en som skifter dekk eller etterfyller drivstoff på en seierspalle i det sirkuset heller.
    Skal ikke tulle med JuJu.

Orson Welles satte opp "Black Macbeth" i Harlem, under New Deal, som en del av et kulturelt støtteprogram de hadde dengang, i regi av Mercury Theatre, som han hadde grunnlagt.
    En person i teatermiljøet motarbeidet gruppen.
    Welles hadde bestemt seg for å lage en Voodoo-inspirert Macbeth, med referanser til Haiti, og hadde invitert en del Voodoo-prester til å være med i teatergruppen. Da disse hørte om at tiltaket ble motarbeidet så gjennomførte de en seremoni med juju mot denne personen. Prestene bodde under scenen, og der samlet de seg en kveld. Det ble ofret en geit, det ble sunget mye, forbannelser ble utsendt - personen døde av hjerteslag.

Forestillingen ble en suksess.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    baluba skrev:
    Tror de fokuserer jujuene sine på andre ting enn tåke i Kollen.
    Ikke føl deg for trygg. En gretten gambier kan like gjerne forbanne seg over hoppbakken som noe annet. De bor jo i Oslo de også, og når blendahvite sentralister kan irritere seg over trafikken og ståket under VM så kan vel de gjøre det samme? Juju brukes til både stort og smått, også mot de som forårsaker trafikkproblemer. Kanskje en kora er blitt ødelagt i trengselen på trikken?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kan noen vennligst sette de gretne gambierne på han som bestemte at Northug ikke skulle gå til slutt?

C

Cyber

Gjest
    BT skrev:
    Kan noen vennligst sette de gretne gambierne på han som bestemte at Northug ikke skulle gå til slutt?
    Pøh, Northug gjorde ikke jobben i dag. Hattestad var klart bedre. Kanskje Northug har bedre spurt, men han gjorde ikke jobben på 5. etappe og Hattestad må bruke krutt for å nå igjen Finland.

Jeg ville heller si Falla og Jakobsen burde byttet plass i dag.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nettop.

Vg skriver at Hattestad gjorde så godt han kunne,tullsnakk.
    Hattestad presterte totalt sett et langt bedre løp.

Kjekt for canada med sitt første langrennsgull i vm noensinne.
    Det løpet blir husket lenge,har eg mistanke om.

Mvh.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    42.531
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    cybervision_ skrev:
    BT skrev:
    Pøh, Northug gjorde ikke jobben i dag. Hattestad var klart bedre. Kanskje Northug har bedre spurt, men han gjorde ikke jobben på 5. etappe og Hattestad må bruke krutt for å nå igjen Finland.

Jeg ville heller si Falla og Jakobsen burde byttet plass i dag.
    Denne støttes ;D

gismo

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hvordan får dere til at Hattestad var bedre enn Northug når Northug hadde mye bedre etappetider? Den må dere forklare.

Gi Northug et oppløp og mulighet for gull så vet man hva som skjer. Han er skapt for å gå sisteetapper, ikke for å gjøre grovarbeidet.

Jeg er enig i at også damelaget var satt opp feil. Lagledelsen er taktisk død.

U

utgatt60135

Gjest
    Hattestad virket ikke å være på sitt aller beste i dag. Når jeg så det under semi´n så tenkte jeg at de burde å byttet til finalen, men det er jo ikke lov.

Men ikke lett å vite hvordan det hadde blitt motsatt. Det uheldige var egentlig at Hattestad lå først og ble tvunget til å hente inn finnen. Det er ikke sikkert Canada hadde vunnet om han lå først ut av de to. Vel, uansett moro at det var Canada og moro at svenskene fikk sin revansj på damesiden. Det hadde nok blitt gull med Bjørgen/Falla, men men. Sikkert fornuftig å stå over.

F

fjellvåk

Gjest
    Ikke sett noen av øvelsene i dag så jeg kan ikke kommentere de taktiske disposisjonene...Men det ble svensk, canadisk og fransk gull i dag forstår jeg, sammen med finsk gull i går så begynner det å ligne på et internasjonalt mesterskap og ikke trøndersk KM. Dette er veldig bra for sporten, høyere nivå, større stas å vinne. Og når vi først var inne på det her tidligere; hun Kalla er ikke verst hun heller da, skikkelig søt jente.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Glatt på veiene - stemmer nok
    Farlig å gå inntil husveggene - definitivt
    Tåke i Oslo - tja. I følge Meteorologisk Institutt er sannsynligheten for tåke i Holmenkollen på denne tiden i Oslo rundt 6%. Personlig ville jeg tippet betydelig høyere sannsynlighet, men skal ikke påberope meg å noensinne ha studert dette i detalj.

Det er omtrent seks prosent risiko for tåke i Holmenkollen i denne perioden, sier klimaforsker Hans Olav Hygen som har sett på statistikken for området.

http://www.yr.no/nyheter/1.7509752
    Aha! Så du motsier deg selv, kanskje det er litt forbannelse likevel?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Jeg skjønner ikke hva Romøren klager på. Han fikk jo hoppe lagkonkurransen og det er der det ble medalje.
    Hmmm!
    Hevder du at han klager? :-\
    Jeg oppfatter det ikke slik, men at han er svært skuffet og fortvilet må jo være en riktigere beskrivelse.
    Han oppfatter Kollen som sin nærbakke, han har gledet seg til å få hoppe der i årets VM i mange år.
    Han ser bakken fra sitt tidligere hjem (til inntil få år siden), og er vel med i Kollenhopp og betrakter Kollen som sin hjemmebakke.
    Jeg mener likevel, selv om jeg kjenner han og familien godt, at det var et riktig valg at de 4 andre ble tatt ut til å hoppe.
    Vil legge til det jeg var innpå i fjor, da debatten raste rundt det kanskje fatale førstehoppet i Kollen i fjor å nevne det som etter min mening var noe årsaken til at fjorårssesongen ble som den ble for han.
    Jeg ville ikke komme med det ifjor, da det ikke var fremme i media, men ifjor havnet faren hans i all hast på sykehus den 19 desember med alvorlig sykdom, han kom aldri ut igjen og døde akkurat 6 måneder senere (19 mai mener jeg å huske).
    Trolig visste svært få om dette ifjor under sesongen, til og med noen av sportsjournalistene i avisa jeg prøvde å stille litt kamuflerte spørsmål til visste tydeligvis ikke noe om dette.

Jeg har meget stor forståelse for at Romøren nå er skuffet, men samtidig, som sagt, er det et riktig valg som er foretatt.
    Jeg har et lite ønske og håp om at han som "trøst" kan få sisteplassen til lagkonkurransen, dersom en av de fire skulle gjøre en tydelig dårligere innsats, enn de andre i det individuelle rennet.
    Gjør alle fire det jevnt og bra, så blir det nok vanskelig å gjøre et bytte.

Ellers er jeg enig i at valgene på lagsprint overrasket også meg om hvem som skulle gå sisteetappene.

Mvh.KW

F

fjellvåk

Gjest
    Toppidrett kan være brutalt. Selvfølgelig har han lov til å være skuffet men har han noen god grunn? For det første så har han hoppet som en kråke mesteparten av sesongen, særlig før uttaket til VM, det var faktisk på håret at han i det hele tatt fikk være med i troppen til VM. De han konkurerer med på laget har vist klart bedre takter enn han i hele sesongen og jeg nekter å tro at han ikke har registrert dette. Ja han er vokst opp der, ja det har vært en stooor drøm (for han også...) med VM i hjemmebakken, men det er ikke god nok grunn til å få være med på laget.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    624
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nei, det er ingen god nok grunn, men man kan jo godt vise litt forståelse for folk. Det er visst vanskelig ute på nettet.

F

fjellvåk

Gjest
    oyvjorge skrev:
    Nei, det er ingen god nok grunn, men man kan jo godt vise litt forståelse for folk. Det er visst vanskelig ute på nettet.
    Ingen problem med forståelsen her ihvertfall, ligger mange treningstimer bak, både for han og alle andre. Men i toppidrett er det kun resultater som gjelder, og det er det utøverene som er mest klar over av alle. Og de gjør det for at vi skal ha litt underholdning i en ellers laber hverdag.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mente vel bare at han er svært skuffet over at han ikke er god nok for tiden ( altså en av de fire beste), og tipper at han innerst inne når ting har roet seg ikke vil være direkte uenig i det.
    Han fikk jo en aldri så liten opptur under lagkonkurransen og følte vel at han var på vei.
    Dette er objektivt sett (selv i mine øyne) dessverre ikke nok til at det ville være riktig å foreta andre valg.
    Han var jo også ved lagkonkuransen den dårligste på laget, så laget som er tatt ut er det riktigste valget.
    Slik sett så har han kanskje allerede fått sin trøstegave i form av sølv i VM, så får vi håpe at også Remmen Evensen får en medalje før det hele er over.
    Mvh.KW

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.483
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så dere? Harvey HYSJET på oss!