Oppstandelsen: Har rørforsterkere sjel?

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
"Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe,..."


Denne må være dagens drøyeste :eek:
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
"My mate bought these shoes. They were so cool. They were designed, so that no matter how drunk you are they would always get you home. They had been given an A.I. chip which lets them think, this in theory allows them to be better shoes.

One day my friend woke up and found himself in Figi. The shoes decided they didn't like just traveling to and from the pub making sure my friend got home. The decided to travel the world.

Obviously my friend didn't like his, so he sold the shoes, the only problem was that they had grown to like him, so every time he sold them they used to just come back to his front door the next day. He decided the only way to solve his problem was to sit his shoes down and tell them it was over. The shoes started to cry and ran out the door. Two days passed and then the police came round. The shoes had committed suicide. The guy felt ill, he had made the shoes kill themself.

The next week he went to see a priest. He explained what had happened, and the priest look happy. He said not to worry. AI shoes go to heaven just like people. There is an AI hell and heaven, and undoubtedly his shoes must have gone to heaven and would be very happy. This made my friend very happy too. He went away and never thought about it again. You see, it turns out, shoes have soles."
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
BT skrev:
net2 skrev:
Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe, ville jeg være fristet til å si at den er mer musikalsk om vi først skal bruke det ordet.
Oi
Perfekt?
Beklager, det ble selvfølgelig feil. Ingen forsterker er perfekt. "...mer korrekt uten å tilføre mye..." er vel kanskje en bedre ordbruk.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
EiK skrev:
Ikke engang vintage Fiat ;D
Noen av mine mest minnerike opplevelser er knyttet til dette merket :)

Beklager at det sporet litt av................
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det høres i det minste ut som om en klasse D-forsterker er perfekt for deg. Hyggelig for deg, det. Kos deg med det faglig korrekte.Jeg bruker det jeg føler yter instrumenter og musikere rettferdighet. Som jeg sa, dette er en høyst subjektiv hobby. Heldigvis!
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
impulse skrev:
Det høres i det minste ut som om en klasse D-forsterker er perfekt for deg. Hyggelig for deg, det. Kos deg med det faglig korrekte.Jeg bruker det jeg føler yter instrumenter og musikere rettferdighet. Som jeg sa, dette er en høyst subjektiv hobby. Heldigvis!
Flott at du er fornøyd med ditt utstyr og din sukjektive tolkning av musikken. :) Det virker som jeg har tråkket noen på tærene ved å si at det er feil å kalle rørforsterkere musikalske og at er feil å hevde at et elektrisk produkt er utstyrt med en sjel. Vår mening om hva som er bra lyd er som du sier subjektiv... Hva som derimot er mest korrekt ift. virkeligheten samsvarer ikke alltid med vårt subjektive mening/ønske. Mange ønsker et eller flere filter mellom seg og artisten, og det er selvfølgelig greit. Topic spør derimot om rørforsterkere har sjel. Kan jeg også da at jeg har en genser med sjel? Kan et tastatur bli musikalsk? Hva med en stikk-kontakt?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvor i hele verdens navn og rike ble det av evnen til å misforstå hverandre rett?????

Det har nå jaffal funket milliarder av ganger tidligere!

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
det virker i hvertfall som om "net2"´s erfaring med rørforsterkere er ytterst begrenset,eller så er han det selv ::)
at rørforsterkere er karakterisert av at de får alt til å lyde likt er årets mest UVITENDE påstand.
du fortjener f´/&%/(¤# meg ikke noe bedre enn klasse D; i FULLRANGE :p
stakkars ;D
IMNSHO
mvh
Pust rolig!
Det er snart helg..............................
;D

mvh
Proffen
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
net2 skrev:
rolfozzy skrev:
net2 skrev:
rolfozzy skrev:
net2 skrev:
Et elektrisk produkt med sjel? ::)

Først og fremst så er sjel en religiøs ting som er brukt på levende vesener. Fra Wikipedia:

"The soul, according to many religious myths and philosophical traditions, is the self-aware essence unique to a particular living being. In these traditions the soul is thought to incorporate the inner essence of each living being, and to be the true basis for sapience. It is believed in many cultures and religions that the soul is the unification of one's sense of identity. Souls are usually considered to be immortal and to exist prior to incarnation."

Men med tanke på at flere her inne tror på dyre kabler, Nordost vievann, hellige sandsekker og andre mirakel-remedier, så passer det vel også å si at rør-forsterkere har sjel. Men da dukker det opp noen spørsmål for meg;

Hvem er da Gud?
Kan vi si at folk med klasse A/A-B/D forsterkere er ateister?
Hvor gammel er denne religionen?
En del av manges gudstro er at sjelen kan gå igjen etter at individet er død (spøkelser). Er det observert rør-spøkelser? Hva med rør-demoner? :eek:

Like morsomt som å kalle rørforsterkere musikalske.

Er ikke dette å ta spørsmålet litt for bokstavelig ?
Hehe, muligens. Jeg syntes bare det er mye merkelig ordbruk her på forumet. Da vil jeg kaste meg på lasset og hevde at klasse D forsterkere er mer korrekte og levende enn rørforsterkere. Rør har en tendens til å låte litt dødt, nesten litt zombie-lyd. ;)

Det kan jeg ikke protestere på. Jeg har aldri tatt meg bryet med og teste klasse D.
Av en eller annen grunn.
Kanskje fordi disse enere og nullerne må låte hardt og slitsomt? Og ikke minst fordi Klasse D er umusikalsk og uten sjel? ;D
Jeg vet ikke hvordan klasse D låter. ( har jeg nevnt det før ?)
Så om de er umusikalske, sjelløse eller hva det måtte være, har ikke peiling.
Grunnen til at jeg ikke har tatt meg bryet med å sjekke disse , er at jeg har funnet det jeg føler er sjelen og nerven i musikken med rør. Det passer meg, så får andre finne sin måte og nyte eller analysere musikken på.

Jeg ser ingen grunn til å virre rundt og få prøvd det ene og det andre lenger, så lenge 300B har gitt meg det jeg vil ha.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hadde jeg pustet urolig hadde du virkelig merket det ! ;D
i kveld skal jeg montere tri wiringen på den gjenstående venstre-kanalen
mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
WE 300B
balsam for sjelen:
et MUSIKALSK rør med SJEL 8)
imo
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Dr.Evil skrev:
"Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe,..."


Denne må være dagens drøyeste :eek:
De tilfører ikke, de utelater. ;)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
WE 300B
balsam for sjelen:
et MUSIKALSK rør med SJEL 8)
imo
Jeg ønsker med WE 300B til jul!
(håper dama leser dette)...... :p
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
MEN JANLY:
bytte av den 1k motstanden jeg nevnte gir deg en relativt sett større forbedring enn å bytte 300b!
imo
mvh
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
LMC skrev:
det virker i hvertfall som om "net2"´s erfaring med rørforsterkere er ytterst begrenset,eller så er han det selv ::)
at rørforsterkere er karakterisert av at de får alt til å lyde likt er årets mest UVITENDE påstand.
du fortjener f´/&%/(¤# meg ikke noe bedre enn klasse D; i FULLRANGE :p
stakkars ;D
IMNSHO
mvh
Synes det er å gå over kanten å insinuere at folk er "begrenset" fordi de har andre erfaringer enn en selv!!! Hva vet du om net2 sine erfaringer? Hvorfor skal dine erfaringer og meninger være mer verdt enn andres? Svar meg gjerne på det.

Ellers synes jeg det er utrolig å lese hvordan folk evner å hisse seg opp over bagateller her i livet. Noen liker mora, noen liker dattera, noen liker begge, er det så fordømt vanskelig å forstå???
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Ivaols skrev:
LMC skrev:
det virker i hvertfall som om "net2"´s erfaring med rørforsterkere er ytterst begrenset,eller så er han det selv ::)
at rørforsterkere er karakterisert av at de får alt til å lyde likt er årets mest UVITENDE påstand.
du fortjener f´/&%/(¤# meg ikke noe bedre enn klasse D; i FULLRANGE :p
stakkars ;D
IMNSHO
mvh
Synes det er å gå over kanten å insinuere at folk er "begrenset" fordi de har andre erfaringer enn en selv!!! Hva vet du om net2 sine erfaringer? Hvorfor skal dine erfaringer og meninger være mer verdt enn andres? Svar meg gjerne på det.

Ellers synes jeg det er utrolig å lese hvordan folk evner å hisse seg opp over bagateller her i livet. Noen liker mora, noen liker dattera, noen liker begge, er det så fordømt vanskelig å forstå???
Det er da helt opplagt at alle som ikke skjønner at rørforsterkere har sjel mangler erfaring. Det er simpelthen den eneste forklaringen.
8)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
MEN JANLY:
bytte av den 1k motstanden jeg nevnte gir deg en relativt sett større forbedring enn å bytte 300b!
imo
mvh
Joda, og det skal gjøres før jul - ordreskjema er fylt ut og klar for sending til Partsconnexion. Men så er det litt rimeligere enn WE 300B også ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg insinuerer ikke noe som helst ::)...jeg sier det rett ut! ;D
når noen kategorisk sier at rør får alt til å låte likt,da er de begrenset,både i erfaring og meningsytring.da får de heller utvide erfaringsgrunnlaget før de trekker bastante konklusjoner
det ville vært bedre å si:
"av det jeg har hørt,synes det å være slik..........."
da hadde det virket en anelse mere seriøst
IMO
MVH
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
rene kinderegget
billig lett og godt
mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
janly:
vi kan gjøre en deal:
jeg kommer og hører på ditt trio omega oppsett,og med meg i veska
har jeg med mitt ferdig innspilte backup sett med matchede we300b slik at du får hørt forskjellen
ka du sei? ;D
mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg har en 04 crv og den har ikke sjel heller ;D
MEN i motsetning til en del andre tildels prestigemerker:DEN GÅR uten feil
mvh
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
LMC skrev:
det virker i hvertfall som om "net2"´s erfaring med rørforsterkere er ytterst begrenset,eller så er han det selv ::)
at rørforsterkere er karakterisert av at de får alt til å lyde likt er årets mest UVITENDE påstand.
du fortjener f´/&%/(¤# meg ikke noe bedre enn klasse D; i FULLRANGE :p
stakkars ;D
IMNSHO
mvh
Personangrep er beste forsvar når en går tom for argumenter. ;)
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
BHO skrev:
Dr.Evil skrev:
"Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe,..."


Denne må være dagens drøyeste :eek:
De tilfører ikke, de utelater. ;)
Hva er det "de" utelater?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
net2 skrev:
LMC skrev:
det virker i hvertfall som om "net2"´s erfaring med rørforsterkere er ytterst begrenset,eller så er han det selv ::)
at rørforsterkere er karakterisert av at de får alt til å lyde likt er årets mest UVITENDE påstand.
du fortjener f´/&%/(¤# meg ikke noe bedre enn klasse D; i FULLRANGE :p
stakkars ;D
IMNSHO
mvh
Personangrep er beste forsvar når en går tom for argumenter. ;)
om du tror jeg er tom ,tar du feil :p
men jeg mener at du har et par rørkonstruksjoner uhørt som ville endre din oppfatning
mvh
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
LMC skrev:
jeg insinuerer ikke noe som helst ::)...jeg sier det rett ut! ;D
når noen kategorisk sier at rør får alt til å låte likt,da er de begrenset,både i erfaring og meningsytring.da får de heller utvide erfaringsgrunnlaget før de trekker bastante konklusjoner
det ville vært bedre å si:
"av det jeg har hørt,synes det å være slik..........."
da hadde det virket en anelse mere seriøst
Kjære deg. Du må virkelig begynne å lese igjennom innleggene før du åpner brødboksen, og i allefall før du går til personangrep.

Dette skrev jeg:

"Min erfaring med rørforsterkere er at de stort sett er bra til å skjule dårlige innspillinger. Dog veldig mye låter veldig likt, og slik er det veldig ofte med forsterkere som har en del forvrengning og dårlige S/N-ratio... etter min erfaring."

Ingen grunn til å være så hårsår.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
LMC skrev:
net2 skrev:
LMC skrev:
det virker i hvertfall som om "net2"´s erfaring med rørforsterkere er ytterst begrenset,eller så er han det selv ::)
at rørforsterkere er karakterisert av at de får alt til å lyde likt er årets mest UVITENDE påstand.
du fortjener f´/&%/(¤# meg ikke noe bedre enn klasse D; i FULLRANGE :p
stakkars ;D
IMNSHO
mvh
Personangrep er beste forsvar når en går tom for argumenter. ;)
om du tror jeg er tom ,tar du feil :p
men jeg mener at du har et par rørkonstruksjoner uhørt som ville endre din oppfatning
mvh
Godt mulig. Jeg er fristet til å hevde det samme ang. klasse D til deg. ;)
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
en gjenstand kan gjenspeile sjel uten at den er påslått eller koblet til noe som helst!imo
enten så skjønner du det, eller så gjør du det ikke
ingen mellomting, ingen forklaring hvordan that´s it!
mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
net2 skrev:
rolfozzy skrev:
net2 skrev:
BHO skrev:
Dr.Evil skrev:
"Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe,..."


Denne må være dagens drøyeste :eek:
De tilfører ikke, de utelater. ;)
Hva er det "de" utelater?



SJEL !
Definer sjel. Hva legger egentlig en forsterker til lyden som gjør at den får sjel?
Den legger ikke til noe, en god forsterker avslører sjelen i musikken. Hearing is beliving, soul brother.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BT skrev:
Det er da helt opplagt at alle som ikke skjønner at rørforsterkere har sjel mangler erfaring. Det er simpelthen den eneste forklaringen.
8)
Jeg har sett mange rørforsterkere fra både inn- og utsiden, men sjelen har jeg aldri lagt merke til.
Hvis den ikke ser slik ut da?
 
S

slowmotion

Gjest
Kan noen definere "sjel" for meg?

Har mennesker sjel?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
typisk exempel på sjel spør du meg ;D
mvh
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Dette skrev net2:

"Min erfaring med rørforsterkere er at de stort sett er bra til å skjule dårlige innspillinger. Dog veldig mye låter veldig likt, og slik er det veldig ofte med forsterkere som har en del forvrengning og dårlige S/N-ratio... etter min erfaring."


Det er her jeg ikke føger helt med. Flere ser jeg kommer med slike utsagn, og da lurer jeg på hva slags rørforsterkere de hører på?

Synes gode rørforsterkere, etter min erfaring, skiller minst like mye på innspillinger som transistor, og kan være like uholdbare å høre på ved dårlige innspillinger.
Kjenner meg ikke igjen her i det hele tatt. Er det mye av det rimelige utstyret fra østen som oversvømmer landet som har slik lyd, og som gir mange slike preferanser når det gjelder rør? Jeg bare spør?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
janly:
vi kan gjøre en deal:
jeg kommer og hører på ditt trio omega oppsett,og med meg i veska
har jeg med mitt ferdig innspilte backup sett med matchede we300b slik at du får hørt forskjellen
ka du sei? ;D
mvh
Takk for tilbudet Leif!
I tiden fra mitt forrige innlegg i denne tråden til nå har jeg imidlertid både greid å bestille meg et par
matchede WE300B fra tubedepot.com og samtlige AN 2 Watt'ere til analog delen fra Partsconnexion.
Men du er hjertelig velkommen når TRIOER etc er i hus og spiller!!

mvh
Jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kanskje det er lyset i rørene som gir de en illusjon av å være noe levende med sjel
eller måten de reproduserer musikk på; noe vi kjenner igjen fra virkeligheten og ikke lyden av baufil mot syrefast ::)
mvh
 
Topp Bunn