OPPO´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Har nå installert Wimp på min Samsung S3.
    Hvordan overfører jeg signalet til Oppo 105?
     

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Kobla til laptop til Oppo via hdmi front,ingen lyd eller bilde...
    Flytta hdmi fra TV-tuner fra back til front,alt ok....
    Hdmi fra laptop til hdmi back,alt ok....
    Hvorfor det? Hadde tenkt å ha TV-tuner via baksiden,den skal stå i hele tiden.
    Kan man overføre signal fra laptop til Oppo trådløst?
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Jeg har vel egentlig hørt hjemme her i et par år med min Oppo 93, men nå logger jeg inn som offisiell Oppo-venn.
    Nå har en standard Oppo 105 funnet veien inn i stereoracket i første omgang, der den skal sjekkes ut mot andre dac'er og spillere som lydkilde.

    Hadde gledet meg til å sjekke ut lyden på 2L sine bluerayskiver, kontra cd og sacd layeret. Spilleren er satt opp med pri for stereo og 2 kanal. På frontdisplayet får jeg beskjed om at når den velger 2 kanal lyd, så kommer også umiddelbart "pcm" opp.
    Betyr det at alt som spilles av som blueray/high rez konverteres til pcm / cd kvalitet før jeg får det ut de analoge utgangene?
    Nei SACD bør settes som DSD (eller i nyere firmware har man AUTO som valg)

    Blu Ray er PCM ,,,så ved bruk av analog lyd ut bd spiller vil man få......)
    PCM stereo på disc blir pcm stereo
    PCM multichannel på disc blir pcm multichannel

    eller som codec
    (for eksempel dts hd ma) der multichannel PCM fra filmpriduksjon er encodet til dts hd ma og lagt på disc .......som ved avspilling i bd spiller decodes dts hd ma tilbake til multichannel pcm (eller downmix til stereo som også blir PCM)

    Ikke som cd kvalitet ut analoge utganger men som kvalitet på disc du avspiller
    (er det stereo analogt ut fra spiller du bruker bør optisk/coax utgang stå som 192 kHz)
    Man må også sette secondary audio som off i spiller
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer en BDP 103 eller 105, men litt bekymret for hvor kjapp den er ved håndtering av vanlige CD'er. Kan noen fortelle meg hvor lang tid det tar fra standby til spilleren er klar? Når man legger en vanlig CD i skuffen, tar det lang tid før den begynner å spille? Hvis man slår på spilleren når den står i standby med en CD i skuffen, tar det lang tid før jeg kan åpne skuffen?

    Har forrige generasjon toppspiller fra Philips som skal være relativt kjapp, men er likevel ulidelig treg, noe som har ført til at jeg også har en dedikert CD-spiller. Så spørsmålet er, kan en Oppo-spiller komme i nærheten av en en normalt kjapp CD-spiller, slik at jeg kan klare meg med bare én spiller?
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer en BDP 103 eller 105, men litt bekymret for hvor kjapp den er ved håndtering av vanlige CD'er. Kan noen fortelle meg hvor lang tid det tar fra standby til spilleren er klar? Når man legger en vanlig CD i skuffen, tar det lang tid før den begynner å spille? Hvis man slår på spilleren når den står i standby med en CD i skuffen, tar det lang tid før jeg kan åpne skuffen?

    Har forrige generasjon toppspiller fra Philips som skal være relativt kjapp, men er likevel ulidelig treg, noe som har ført til at jeg også har en dedikert CD-spiller. Så spørsmålet er, kan en Oppo-spiller komme i nærheten av en en normalt kjapp CD-spiller, slik at jeg kan klare meg med bare én spiller?
    Heisann.

    Jeg har en BDP 103.

    Når en slår på spilleren når den står i standby, med en CD i skuffen, tar det ca. 30 sek til den gir lyd ifra seg.

    Står spilleren på, men med skuffen ute, tar det ca. 18 sekunder til den gir lyd ifra seg.

    Mvh
    Geir
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.

    Jeg har en BDP 103.

    Når en slår på spilleren når den står i standby, med en CD i skuffen, tar det ca. 30 sek til den gir lyd ifra seg.

    Står spilleren på, men med skuffen ute, tar det ca. 18 sekunder til den gir lyd ifra seg.

    Mvh
    Geir
    Takk for tallene Geir!

    Kan 105 være kjappere? Noen?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    594
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Har hatt Oppo 95. Den kunne nok virke litt treg. Min nåværende Oppo 105 Audiocom Signature har jeg ikke tatt tiden på. Får heller ikke gjort det før ferien er over om noen uker. Imidlertid oppfatter jeg ikke oppstart som noe irritasjonsmoment. Forutsetningen er at spilleren er satt i oppstartmodus for sølvplater. Når det spilles cder fortløpende, vurderer jeg tiden fra plate lagt i skuffen til lyd ut som for min tidligere Sony dedikerte cd-spiller.

    mvh Olav E.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Har hatt Oppo 95. Den kunne nok virke litt treg. Min nåværende Oppo 105 Audiocom Signature har jeg ikke tatt tiden på. Får heller ikke gjort det før ferien er over om noen uker. Imidlertid oppfatter jeg ikke oppstart som noe irritasjonsmoment. Forutsetningen er at spilleren er satt i oppstartmodus for sølvplater. Når det spilles cder fortløpende, vurderer jeg tiden fra plate lagt i skuffen til lyd ut som for min tidligere Sony dedikerte cd-spiller.

    mvh Olav E.
    Fortløpende spilling av CD'er, er ikke noe problem med Philips BDP 9600 heller, der er den faktisk kjappere enn McIntosh MCD500. Største irritasjonsmomentet er når spilleren er i standby med plate i og jeg står der med en "ny" plate i hånden og vil åpne skuffen så fort som mulig. Der er MCD500 ganske kjapp, mens med BDP 9600 tar det nesten en evighet før den er klar til å åpne skuffen. Trykker man på "åpne" for tidlig, bare ignorerer den beskjeden.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har Oppo 105 kjørende rett i effekttrinnet? Vet det er delte meninger om dette, men i et oppsett der man ikke nødvendigvis skal helt i ultra highendland vil vel dette fungere greit nok? Er det visse typer effektforsterkere som er bedre egnet enn andre til dette eller kan Oppo'en drive alt fra sære rørforsterkere til klasse D? Det frister litt å droppe forforsterkeren og gå for en Oppo som kan ta seg av alt av skiver og samtidig fungere som DAC for internettradio og harddiskmusikk.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg oså, Odd J, lurer på det samme. Noe av svaret er muligens gitt i volumstyringen Oppo benytter, og dens virkemåte. Er det en ren bitreduksjon er den ubrukelig, men dette vet nok noen med mer kunnskap å svare på.

    Skulle også vært morsomt å vite om de oppgraderte versjoner av denne spilleren er verdt sine (mange!) ekstra kroner. Eller om det samme kan gjøres av folk som Roar Malmin.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Ja har også gjenre kunne tenkt meg en av de oppgraderte utgavene, kanskje særlig Modwright sin med ekstern strømforsyning og rør i utgangen. :) men den er vel både dyr og såpass ombygd at den lett faller utenom garantier og kanskje også ikke er oppgraderbar på softvaren i spilleren for alt jeg vet. Tror nok at en standard 105 gir mye for pengene om enn med noe slank lyd etter hva jeg har lest.

    Har en kompis som bruke sin Oppo 105 inn i forforsterkeren, men med variabel output slik at han regulerer volum på Oppo fjernkontrollen i stedet for på pre'en. Han synes det høres veldig bra ut og er lettvint da han klarer seg med en fjernkontroll.

    For øvrig kommer det kanskje en ny årgang spillere snart? De fleste modeller lever jo bare ett til to år før det er dags for ny. Da håper jeg de velger en litt freshere design med moderne display og ikke blå dotmatrix...
     
    Sist redigert:

    soundboy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    64
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Oppo 105 :

    Standby : ca 30 sek

    CD-skuffen ut m/CD i : 18 sek

    Når den gir lyd.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppo 105 :
    Standby : ca 30 sek
    CD-skuffen ut m/CD i : 18 sek
    Når den gir lyd.
    Tilsvarende sjekk her, på en ny Oppo 105D:
    fra standby med cd i: 26 s
    skuff ute med cd i: 18s

    Kan det ha noe å si at den ikke er koblet til nettet?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har vel egentlig hørt hjemme her i et par år med min Oppo 93, men nå logger jeg inn som offisiell Oppo-venn.
    Nå har en standard Oppo 105 funnet veien inn i stereoracket i første omgang, der den skal sjekkes ut mot andre dac'er og spillere som lydkilde.

    Hadde gledet meg til å sjekke ut lyden på 2L sine bluerayskiver, kontra cd og sacd layeret. Spilleren er satt opp med pri for stereo og 2 kanal. På frontdisplayet får jeg beskjed om at når den velger 2 kanal lyd, så kommer også umiddelbart "pcm" opp.
    Betyr det at alt som spilles av som blueray/high rez konverteres til pcm / cd kvalitet før jeg får det ut de analoge utgangene?
    Nei SACD bør settes som DSD (eller i nyere firmware har man AUTO som valg)

    Blu Ray er PCM ,,,så ved bruk av analog lyd ut bd spiller vil man få......)
    PCM stereo på disc blir pcm stereo
    PCM multichannel på disc blir pcm multichannel

    eller som codec
    (for eksempel dts hd ma) der multichannel PCM fra filmpriduksjon er encodet til dts hd ma og lagt på disc .......som ved avspilling i bd spiller decodes dts hd ma tilbake til multichannel pcm (eller downmix til stereo som også blir PCM)

    Ikke som cd kvalitet ut analoge utganger men som kvalitet på disc du avspiller
    (er det stereo analogt ut fra spiller du bruker bør optisk/coax utgang stå som 192 kHz)
    Man må også sette secondary audio som off i spiller
    Husk på at hvis sacd settes til dsd, er ALL høyttalerconfig koblet ut. Det vil si at det ikke er mulig å tilpasse de aller fleste multikanaloppsett. Den eneste riktige måten vil da være helt like høyttalere rund baut, med prikk lik avstand til alle høyttalere og subwoofer(e) i lytteposisjon. Jeg hører ikke forskjell på PCM kontra DSD fra min Oppo 95. Har veldig bruk for konfigurering, hvor spesielt avstand er essensielt å få satt riktig.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Satt opp en Oppo 105D idag :) Den gav ett bunnsolid inntrykk når det gjaldt byggekvalitet samt lyd og bilde. Jeg trenger tid til å fikle litt med den. Jeg har koblet den direkte til Bryston forforsterker via XLR. Så har jeg HDMI til Marantz sorround pre da jeg har separate systemer for hifi og film. Men da jeg spilte blueray så spilte den både 7.1 systemet via Marantz og hifi vi Bryston samtidig... Jeg regner med at jeg kan fortelle den at bluray går kun via hdmi ?
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Kjøpte en oppo 83 SE for noen år siden. Den ble levert såkalt "sonefri" fra en forhandler på østlandet en plass. Men den "norske sonen" har den aldri vert glad i. F.eks. Begge flåklypa bluray, den norske skifilmen av Phillip Christensen som kom i fjor, alle nye James bond filmer kjøpt her i Norge bl.a nekter den å ta. Noen som vet om det er lett å fikse opp i?

    Mvh
    Edmund
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Kjøpte en oppo 83 SE for noen år siden. Den ble levert såkalt "sonefri" fra en forhandler på østlandet en plass. Men den "norske sonen" har den aldri vert glad i. F.eks. Begge flåklypa bluray, den norske skifilmen av Phillip Christensen som kom i fjor, alle nye James bond filmer kjøpt her i Norge bl.a nekter den å ta. Noen som vet om det er lett å fikse opp i?

    Mvh
    Edmund
    Har du installert siste firmware versjon fra Oppo? De kom nettopp med en oppdatering som fikset krypterinsproblemer med noen helt Nye film titler.
     

    birgeroen

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    15
    105 oppgradering

    Eg fikk igjen min Oppo 105 frå oppgradering for ca 2 måner sien, å tenkte eg skulle legge ut noken bilder av ein helt fantastisk jobb som vart gjort på den.

    Eg vill ikkje gå for teknisk inn i hva som er gjort med den siden eg ikkje har nok kunnskap til det selv. Så det får heller han som har gjort jobben svare på :)

    Den er faktisk bitt oppgradert av ein her i Norge så enn slipper å sende den utenlandsk :)


    Her er meir info og bilder Oppo`s BDP105 - discussions, upgrading, mods... - diyAudio

    20150313_162747.jpg
    20150402_215404.jpg
     

    Vedlegg

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Noen oppo-venner som har testet den lille lekre (og dyre!) bærbare hodetlf-ampen? Merker at den vekker må ha-følelsen!
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Hei. Noen som veit hvordan man får spillt av Tidal på Oppo. Har en BDP103, og ifølge diverse nettsider skal den nå ha fått støtte for Tidal via Medie-appen. Men... hvordan? Får det ikke til, ser ingenting som indikerer mulighet for å spille Tidal. Har siste firmware.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Noen som veit hvordan man får spillt av Tidal på Oppo. Har en BDP103, og ifølge diverse nettsider skal den nå ha fått støtte for Tidal via Medie-appen. Men... hvordan? Får det ikke til, ser ingenting som indikerer mulighet for å spille Tidal. Har siste firmware.
    Det skal komme men App'n er ikke sluppet enda - kommer vel som en uoffisiell FW først men intet er vel sluppet enda:
    OPPO BDP-103 Blu-ray Disc Player
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Hei. Noen som veit hvordan man får spillt av Tidal på Oppo. Har en BDP103, og ifølge diverse nettsider skal den nå ha fått støtte for Tidal via Medie-appen. Men... hvordan? Får det ikke til, ser ingenting som indikerer mulighet for å spille Tidal. Har siste firmware.
    Det skal komme men App'n er ikke sluppet enda - kommer vel som en uoffisiell FW først men intet er vel sluppet enda:
    OPPO BDP-103 Blu-ray Disc Player
    Takk for svar. Tolket diverse nettsteder som at den hadde kommet, men da er det bare å være litt tålmodig ??????
     

    birgeroen

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    15
    Hva kostet oppgraderingen, og hører du forskjell?

    Det er nokså dyr oppgradering. Eg trur alt i alt det kom på ca 12000kr men det er med alle oppgraderingene han har for 2 kanaler og bilde delen. Men enn trenger ikkje å oppgradere alt om det blir for dyrt.

    Ja det er stor forskjell på lyden enn før. Eg meiner at alle med Oppo 105 bør gjere dette for det vart ein helt anna lyd enn hva det var før :)
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Når det sammenlignes med Audiocom sine oppgraderinger (alle sammen), hvor blant annet de lakkerer baksiden av stereokortet med fiolin lakk for å få ut et bedre lid, da er denne ganske komplett og profesjonelle oppgraderingen, nokså billig...
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei tenkte jeg skulle lese gjennom hele tråden i kveld, men ole lukkeøye kom innom. Så jeg spør med fare for at noen har sagt noe om dette mellom side 7 og 12 som jeg må lese i morgen når ole har dratt sin vei.
    Ser noen nevner de modellene som kalles reference og det som bedre er, er disse så bra at de kan erstatte en dac eks. nad m51?Da tenker jeg kun i forhold stereo.
    Er denne 105 d verdt pengene i forhold til 105 eu?
    Noen som tror jeg kan erstatte nad m51 og sonos med noen av disse oppo 105 spillerne som nå også streamer Tidal hifi?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg syns ikke D modellene er verdt pengene før du er oppe på stort lerrett størrelse. Da kan Darbee tilføye noe bra. Tror du kommer langt med EU modellen, og justerer skarpheten i bildet etter eget ønske derifra.

    Dette er min mening altså :).
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns ikke D modellene er verdt pengene før du er oppe på stort lerrett størrelse. Da kan Darbee tilføye noe bra. Tror du kommer langt med EU modellen, og justerer skarpheten i bildet etter eget ønske derifra.

    Dette er min mening altså :).
    Takk den skal brukes på lerret rundt 100" eller litt større :) er det da man bør gå for D modellene?
    Disse Reference og signature har de så bra stereodel at de kan erstatte f.eks. dac nad m51?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Eg fikk igjen min Oppo 105 frå oppgradering for ca 2 måner sien, å tenkte eg skulle legge ut noken bilder av ein helt fantastisk jobb som vart gjort på den.

    Eg vill ikkje gå for teknisk inn i hva som er gjort med den siden eg ikkje har nok kunnskap til det selv. Så det får heller han som har gjort jobben svare på :)

    Den er faktisk bitt oppgradert av ein her i Norge så enn slipper å sende den utenlandsk :)


    Her er meir info og bilder Oppo`s BDP105 - discussions, upgrading, mods... - diyAudio

    Vis vedlegget 322882 Vis vedlegget 322883
    hva ble bedre etter oppgraderingen:confused:
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Se post 218... Hos Audiocom betaler man godt fordi det bare ser lovende ut...
    Man trenger ikke noe Darbee på en skikkelig oppgradert enhet... Men det produseres/selges ikke lenge 105/103 uten Darbee. Faktisk det er snakk om en ny video chip som er tatt i bruk, og som inneholder Darbee prosessering mulighet (av/på).
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg syns ikke D modellene er verdt pengene før du er oppe på stort lerrett størrelse. Da kan Darbee tilføye noe bra. Tror du kommer langt med EU modellen, og justerer skarpheten i bildet etter eget ønske derifra.

    Dette er min mening altså :).
    Takk den skal brukes på lerret rundt 100" eller litt større :) er det da man bør gå for D modellene?
    Disse Reference og signature har de så bra stereodel at de kan erstatte f.eks. dac nad m51?
    Det er vel en veldig liten prisforskjell på EU og D, særlig i forhold til oppgradert versjon, reference og signature? Jeg ville gått for D-modellen, uansett hvilke andre valg du tar ... :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Oppo 105.jpg


    Meget interessante billeder. Tak for dem. :D
    Det ligner en flad Duelund kondensatorer, der er brugt omviklet med noget gazabind. De lyder godt.
    Sabro chippen kan desværre ikke spille DSD i øvrigt. Men den er vellydende.
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    ES9018 Sabre chip-en spiller faktisk DSD i alle Oppo produkter. Derfor det brukes denne chip-en som DAC enhet. I BD spillerne det funker slikt bare med DSD filer fra hard disken koblet til USB portene.Ellers DSD det spilles som vanlig fra disk driveren. I Oppos HA-1, Sabre DAC chip-en spiller DSD opp til 384Khz fra USB IN porten.

    En liten beskrivelse av det som man ser på bildet ovenfor.
    For det første, på stereo kortet det er erstatt alle filter kondensatorene med bedre kvalitet og mer effektive komponenter. Hele klokke systemet til spilleren er sentralisert for batteri strømforsyning bruk. For DAC delen det brukes en helt spesielt komponent (SAW oscillator) 108Mhz. For prosessor og video chip-en det brukes Abracon og Connor oscillatorer.
    DAC-en analoge strømlinjer er forsynet fra en spesielt designet strømforsyning som simulerer et batteri.
    Etter DAC analog prosessering av signalet (XLR) det brukes et særlig designet kort, med OP1632 full differensielle opamper, hvor hver chip har eget ultra lav støynivå regulator (siste teknologi på markedet).
    De utgang kopling kondensatorene er erstatt med de riktige og de beste komponentene. Oppo kunne ikke bruke slike komponenter på grunn av produksjonskostnadene...
    Lyden og bildet ut fra en slik oppgradert enhet, må bare oppleves...

    Audiocom er langt fra å ha peiling på slike oppgraderinger, mens de er opptatt om å ta seg godt betalt for det de har å tilby...
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    ES9018 Sabre chip-en spiller faktisk DSD i alle Oppo produkter. Derfor det brukes denne chip-en som DAC enhet. I BD spillerne det funker slikt bare med DSD filer fra hard disken koblet til USB portene.Ellers DSD det spilles som vanlig fra disk driveren. I Oppos HA-1, Sabre DAC chip-en spiller DSD opp til 384Khz fra USB IN porten.

    En liten beskrivelse av det som man ser på bildet ovenfor.
    For det første, på stereo kortet det er erstatt alle filter kondensatorene med bedre kvalitet og mer effektive komponenter. Hele klokke systemet til spilleren er sentralisert for batteri strømforsyning bruk. For DAC delen det brukes en helt spesielt komponent (SAW oscillator) 108Mhz. For prosessor og video chip-en det brukes Abracon og Connor oscillatorer.
    DAC-en analoge strømlinjer er forsynet fra en spesielt designet strømforsyning som simulerer et batteri.
    Etter DAC analog prosessering av signalet (XLR) det brukes et særlig designet kort, med OP1632 full differensielle opamper, hvor hver chip har eget ultra lav støynivå regulator (siste teknologi på markedet).
    De utgang kopling kondensatorene er erstatt med de riktige og de beste komponentene. Oppo kunne ikke bruke slike komponenter på grunn av produksjonskostnadene...
    Lyden og bildet ut fra en slik oppgradert enhet, må bare oppleves...

    Audiocom er langt fra å ha peiling på slike oppgraderinger, mens de er opptatt om å ta seg godt betalt for det de har å tilby...
    Er det du som har oppgradert denne?
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Min oppfatning er at det blir det. Men en slik vurdering er vel nokså individuell... Omfanget av disse oppgraderingene, samt oppgraderingene i seg selv er annerledes enn det som tilbys av "Signature"... Resultatet er tilsvarende.
    For ytterliger detaljer og eventuell avtaler, ber jeg om å tas kontakt (PM). Stort sett det er snakk om en rekke/liste oppgraderinger som kan tilpasses på hver enkeltes ønske og i forhold til dets tilgjengelige budsjett.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    ES9018 Sabre chip-en spiller faktisk DSD i alle Oppo produkter. Derfor det brukes denne chip-en som DAC enhet. I BD spillerne det funker slikt bare med DSD filer fra hard disken koblet til USB portene.Ellers DSD det spilles som vanlig fra disk driveren. I Oppos HA-1, Sabre DAC chip-en spiller DSD opp til 384Khz fra USB IN porten.

    .
    Det er de færreste Dac chip der kan spille DSD. Man lader ofte som om, men nogle nørder opdager sådan ting, når det granskes i mindste detalje.
    Man kan gå fra DSD til PCM fuldstændigt uden tab, (næsten), men ikke den anden vej. PCM kan rumme flere informationer end DSD.
    Der vil altid være nogle tab ved konvertering, da det aldrig helt kan være tabsfrit.

    Der er lagt et White Paper ud på nettet fra Sabre.
    http://www.esstech.com/PDF/sabrewp.pdf

    Sabre ES9018 anvender FIR lowpass og volumenkontrol til DSD Signal. For at det skal virke, sker der en konvertering til en form af PCM, som er den eneste måde det kan virke på.

    Men denne lille diskussion er vel ikke så relevant i forbindelse med Oppoen.

    Det er meget mere interessant, hvordan du har fået bedre lyd og hvad det evt. vil koste. Er det en Duelund kondensatorer du har brugt?

     
    Sist redigert:

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Jeg ønsker ikke å gå inn detaljer om Sabre DAC sine egenskaper og kvalitet, da er denne chip-en den mest avanserte som fins på markedet på nåværende tidspunkt. Ihvertfall det er ikke tema til denne forum diskusjonen. Her er snakk om å få mest ut av denne chip-en montert i Oppo produkter.
    En ide om hvordan det lyder en slik oppgradert spiller, samt hva det kan koste (mer eller mindre) fikk man en del informasjoner om ut fra tidligere poster i denne diskusjonen (se post 218, 224) .
    Når det gjelder kondensatorene, vil jeg si om disse, at det er ikke helt avgjørende om hva de heter, men om hvilke parametere de har, og hvordan disse parametrene er brukt i oppgradering sammenheng. Det bruker jeg bl. a. Vishay, Cornell Dubilier, BG, Nichicon, osv
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn