Bil, båt og motorsykkel Oppgradere til større bil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Torem: Jeg har som første prioritet å få en sikker, pålitelig bil uten "elektriske feil og småtteri", og da vil jeg heller ha litt hardplast i dashbordet hvis det er det jeg må forsake. Fransk for meg er å kjøpe seg problemer.
    Jeg gikk over fra Toyota til Citroen i 2005, og har ikke sett meg tilbake. MEN jeg kjøper rikrignok Citroen ny, og den første solgte jeg i fjor, 7 år gammel (antageligvis før evt. større feil dukker opp. Jeg solgte den for å være på den sikre siden; bilen var strøken da den ble solgt).
    Skulle jeg ha kjøpt brukt hadde jeg nok allikevel vært litt skeptisk til franske biler som er eldre enn 5 år, eller brukt/kjørt mye/langt. Eldre enn 5 år ville jeg antageligvis kjøpt Honda eller Mazda. Nyere Toyota er jeg litt skeptisk til - jeg tror ikke de er like gode som før. Storhetstida til Toyota har jeg inntrykk av var på 80-90-tallet. De bilene gikk aldri i stykker, bortsett fra at de kunne ruste (det er de kanskje ikke verdensmestre på enda heller. RAV4 vet jeg kan ruste). Av en eller annen grunn synes jeg ikke Toyota helt har klart å henge med i svingene siden den gangen, bortsett fra når det gjelder hybrid (der er de nok best). Jeg kjenner folk som har hatt driftsstans med Toyota - det har jeg aldri opplevd med Citroen. Min erfaring er at det er få mekaniske og alvorige feil på nyere Citroen. Ikke ruster de heller.

    Men alt dette er subjektive erfaringer. Men jeg tror ikke forskjellen på en ny fransk bil og en ny Toyota er så stor i dag, antageligvis mye mindre enn det Toyota liker å snakke om.
    Der er vi nok enige, jeg har kjørt 3 Toyotaer i til sammen 350 000 km og kun byttet slitedeler med lange intervaller, men jeg tror og at Toyotaer er mindre suverene i dag, men jeg tror også at franske biler ligger klart etter enda.

    Kan forøvrig nesten ikke taes frem for ofte:
    toyyoda.jpg
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    har nevnt det før. Både Toyota og Citroen i heimen her, aldri mer sistnevnte. Småplunder koster blodpenger over tid. Førstnevnte, seriøse på servicesiden, med svar og evt. hjelp på flekken de få gangene det har vært spørsmål uansett hvor jeg har vært i landet. Citroen merkeverksted i tiggerstaden, useriøse tullebukker som ikke følger opp kundene sine, "glemmer" å gi tilbakemelding ved henvendelser osv. (ikke engangstilfelle).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Der er vi nok enige, jeg har kjørt 3 Toyotaer i til sammen 350 000 km og kun byttet slitedeler med lange intervaller, men jeg tror og at Toyotaer er mindre suverene i dag, men jeg tror også at franske biler ligger klart etter enda.
    Nåvel, dine ord. Men hvis du er så fornøyd med Toyota så er vel det beste tipset at du holder deg til det merke. Det er mye enklere å kjøpe "ny" bil hvis du bestemmer deg for bilmerke. Det begrenser søka på finn.no betrakelig. Lykke til!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Når "graveren" bruker firmabilen, Kirkevergens lastebil, i forsøk på ta livet av kona di, er det da et signal om at de har for lite å gjøre på kirkegården???
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Når "graveren" bruker firmabilen, Kirkevergens lastebil, i forsøk på ta livet av kona di, er det da et signal om at de har for lite å gjøre på kirkegården
    Kan kanskje tolkes den veien. Det som taler imot er at graveren har fast lønn. Begravelsesbyrået derimot......
    Som min venn, begravelsesbyråeieren, sier når jeg spør om hvordan det går; "Litt dødt for tiden"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Når "graveren" bruker firmabilen, Kirkevergens lastebil, i forsøk på ta livet av kona di, er det da et signal om at de har for lite å gjøre på kirkegården
    Kan kanskje tolkes den veien. Det som taler imot er at graveren har fast lønn. Begravelsesbyrået derimot......
    Som min venn, begravelsesbyråeieren, sier når jeg spør om hvordan det går; "Litt dødt for tiden"
    Nå har jeg ikke fulgt så veldig godt med i kommunepolitikken den seneste tiden, men vi har en H - FrP kommune,....... du tror ikke at de kan ha endret lønnssystemet deres da, slik at de jobber på provisjon???
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Når "graveren" bruker firmabilen, Kirkevergens lastebil, i forsøk på ta livet av kona di, er det da et signal om at de har for lite å gjøre på kirkegården
    Kan kanskje tolkes den veien. Det som taler imot er at graveren har fast lønn. Begravelsesbyrået derimot......
    Som min venn, begravelsesbyråeieren, sier når jeg spør om hvordan det går; "Litt dødt for tiden"
    Nå har jeg ikke fulgt så veldig godt med i kommunepolitikken den seneste tiden, men vi har en H - FrP kommune,....... du tror ikke at de kan ha endret lønnssystemet deres da, slik at de jobber på provisjon
    Kommuner hvor FrP er i posisjon er troende til å finne på hva som helst. Det er godt mulig graveren i din kommune nå jobber på provisjon. Her i kommunen må snart begravelsesfølget grave selv hvis de vil ha avdøde i jorden.
    Det positive med FrP i posisjon er at lokalkjøpmannen har tjent seg søkkrik på å sekge kamelkjøtt til kommunestyret.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.996
    Antall liker
    721
    Når "graveren" bruker firmabilen, Kirkevergens lastebil, i forsøk på ta livet av kona di, er det da et signal om at de har for lite å gjøre på kirkegården
    Kan kanskje tolkes den veien. Det som taler imot er at graveren har fast lønn. Begravelsesbyrået derimot......
    Som min venn, begravelsesbyråeieren, sier når jeg spør om hvordan det går; "Litt dødt for tiden"
    Nå har jeg ikke fulgt så veldig godt med i kommunepolitikken den seneste tiden, men vi har en H - FrP kommune,....... du tror ikke at de kan ha endret lønnssystemet deres da, slik at de jobber på provisjon
    Kommuner hvor FrP er i posisjon er troende til å finne på hva som helst. Det er godt mulig graveren i din kommune nå jobber på provisjon. Her i kommunen må snart begravelsesfølget grave selv hvis de vil ha avdøde i jorden.
    Det positive med FrP i posisjon er at lokalkjøpmannen har tjent seg søkkrik på å sekge kamelkjøtt til kommunestyret.
    Hvordan du holder ut i Norges værste kommune er en gåte, du er en helt Pink.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trodde nå ellers at kameler måtte smake godt så ivrige som div. politikere er til å spise dem! ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, søkenen skrider frem. Toyota-forhandeleren er avlagt et besøk og Verso, Avensis og Prius+ er sjekket ut. Avensis blir litt smal baki mtp at målet er å få inn fruen på langturer i midten når det blir for opphetet stemning. Verso er bedre, men litt trang i lengderetningen og bagasjerommet var ikke markant større enn den jeg har. Det var det heller ikke på Prius, men den var veldig romslig i baksetet og forsetet. Drivlinjen virket meget god og var ifølge Toyota mer driftsikker enn de vanlige motorene og servicene var rimeligere. Absolutt en kandidat, men drar på 355 000 om man skal ha det utstyret som kreves. Litt over det jeg har lyst å bruke.
    Toyota-Prius--fotoshowImage-acc3d82e-84369.jpg


    Skal på bilforhandlermaraton idag og se på Peugeot, Mercedes, Opel, Kia og VAG. Kia Carens så jeg på veien i dag og den ser jo overraskende bra ut. Den er priset med bensin fra 290 000 og diesel m/utstyr for 315 000. Dog er bagasjerommet mindre enn dagens bil. Og det står KIA i grillen...

    Kanskje en Citroen Berlingo hadde vært det billigste valget, den tikker alle de praktiske boksene om enn hjertet til en halvautofil sjel vrir seg i smerte.
    cit-berlingo_2414821b.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ok, nå skal jeg ikke blande meg inn mere, men Berlingo passer nok best for elektrikere o.l. Ikke noe familiebil egentlig.
    Og Toyota er tross alt bedre enn Kia. Kia har gjort stormskritt fremover de senere år (visstnok etter at en VW-fyr tok over produktutviklingen der borte), men mekanikken står vel ikke helt i stil med designet enda.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Etter en varm dag har jeg vært innom 5 forhandlere og sittet i mange biler. Mange kandidater røyk ut svært kjapt. Lysten på helt ny bil er meget lav etter å ha sett hvor mye man betaler for lite. Jeg følte det var mye plast og dill i nye biler som jeg slipper i min gamle.

    1. VW Touran - God plass, kvaliteten virker meget bra. Lite å utsette på den bortsatt fra prisen som er noget over budsjettet.
    2. Skoda Octavia St.vogn 2013. Skuffet over baksetet, lite plass og nokså trangt. Stort bagasjerom, men tungvint med høy lasteterskel. Upraktisk med vogn nå den må settes så langt ned. I min bil idag er gulvet i lasterommet på samme nivå som terskelen, mye bedre. Helt uaktuell bil. Reklamebildene er penere enn bilen in real-life.
    3. Skoda Superb St.vogn. Mye bedre plass baki, men ikke noe mer bredde som var et viktig poeng for meg.
    4. Opel Zafira Tourer. Gode seter og flott bil. Plassen baki er ok, men ikke noe voldsomt steg opp fra den jeg har. Litt dyr den også, nærmer seg fort 400 laken om man skal ha med det nødvendige.
    5. Opel Insignia Tourer - For lite plass bak, naturlig nok, men svært pen bil i hvitt. Hadde ungene vært 10 år eldre...
    6. Kia Cee'd St.vogn. Liten og trang. Tvilsom kvalitet flere steder. Skrytet av hvor store denne klassen har blitt er bare vås. Bagasjerommene er større, men plassen i kupèen er liten. Pris fra 235 000 ca med diesel.
    7. Kia Carens. God plass inni bilen. Dashbordet var ganske så "plastic-fantastic" og hadde en fet linje med sort blank plastikk over det hele. Virket bedre skrudd sammen enn Cee'd. God plass i baksetet. Bagasjerommet var dessverre lite og enda mindre enn bilen jeg har og mindre praktisk layout. Fikk ingen må-ha-følelse. Pris med diesel og "normalt" utstyr kunne man få den for 317 000 med to sett dekk.
    8. Peugeot 5008. Likte bilen godt, meget gode seter i den (Premium et eller annet) God plass bak, god sikt ut. Romslig bagasjerom. En kandidat, men lander for på 350 tusen. Savnet litt flere smårom og slike løsninger.
    9. Brukt Toyota Corolla Verso. Har faktisk tredelt baksetet og helt kurant plass i bagasjerom. Ser jo gammel ut på dashbordet i forhold til de andre kandidatene, men hadde "nok" plass i baksetet og kunne fungert. Fås brukt for under 200 000 frem til 2009-modell - som jo er noen år siden nå.
    10. I et hjørne stod et søsken til Berlingoen over og jeg kunne ikke dy meg. En Peugeot Partner personbil. Ikke pen, og ganske kassete. Tikker mange bokser med skyvedører bak, gigasvært bagasjerom (Minst 2 x det jeg har), tredelt baksetet med fantastisk plass - ingen av de andre er i nærheten. God plass fremme også. Føler det er nesten tullete å vurdere, men bilen har i grunnen det jeg har behov for fremover. Nypris starter midt på 200-tallet. Hmmm.... Så var det fransk ingeniørarbeid osv....

    Dog ser jeg at Citoren Berlingo nå selges med 1.6 diesel og et vell av utstyr for 246 000 med 5-års garanti. Virker meget kurant synes jeg...

    Var innom flere også, men de tar jeg ikke med. Vi får se hvor veien går. Jeg fikk mer lyst til å beholde den jeg har enn å kjøpe ny etter denne runden ihvertfall. Har ikke skjedd noen revolusjoner på de siste 10 årene ser man kjapt. Jeg er nok en vanskelig kunde.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Du er helt sikker på at det var den nye Octaviaen du kikket på? Jeg har prøvekjørt sedan utgaven og ungene mine hadde et hav av plass bak.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du er helt sikker på at det var den nye Octaviaen du kikket på? Jeg har prøvekjørt sedan utgaven og ungene mine hadde et hav av plass bak.
    Jepp, jeg er kresen. Ungene har nok av plass, men jeg frakter voksne også relativt ofte og kona ønsker å kunne sitte bak med ungene på lange turer i Norge når stemningen surner. Octaviaen er helt uaktuell.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Den nye Octaviaen er 2014 modell, hvis du så på en 2013 så var det nok den utgående modellen!

    Vi ligger nok an til å kjøpe en 2013 Octavia selv om jeg gjerne skulle ha kjøpt en 2014. Den, 2014 modellen, er merkbart større, god plass i baksetet "bak meg selv", 185cm, og greit med bagasjeplass også. Hadde en 2013 som leiebil i Tyskland før jul og den var helt kurant. Men dessverre må vi vente i nær tre måneder hvis vi skal ha 2014 modellen. 2013 får vi med "greit utstyr" og 40K rabatt så den kommer seg på i underkant av 320K så det ligger nok an til en Oslotur for å hente bil i nær framtid.

    Var innom og "sa ha det" til Passaten, skrudde av skilter og tok med det som var av verdi på den, og det var ikke mye. Rimelig knust hele bilen. Opphuggeriet er neste stasjon for den. Trist for det var en grei bil og vi hadde nettopp brukt en haug med penger på framhjulsopphenget. 14K ut av vinduet i praksis er jeg redd. Men vi får se hva takstmannen setter som verdi på bilen???

    Hvis noen har behov for en bagasjeromsgardin til en Passat 1999 B3, det horisontale trekket som skjuler bagasjeromsinholdet, er det bare å sende en PM. Det er vel den eneste digsen i bilen som ikke ble ødelagt.:rolleyes:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grundig jobb, cyber!
    Postmann Pat bilene er veldig praktiske, aberet er at de ikke er veldig gode å kjøre på svingete veier og når du kommer opp i fart.
    Ta deg en tur for å se på Ford S-Max, der er det herlig stor plass!
    Forstår at du tenker utlegg og ikke vil for høyt opp i pris, men tenk også litt på gjenkjøpsverdi som betyr mye for hva bilholdet koster.
    Selv nedgraderer jeg fra S-Max til Touran og er spent på hvor bortskjemt vi egentlig har blitt i forhold til plass.....

    Jeg stemmer på ny Berlingo, brukt Touran eller brukt S-Max.

    Fortsatt lykke til i jakten :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Grundig jobb, cyber!
    Postmann Pat bilene er veldig praktiske, aberet er at de ikke er veldig gode å kjøre på svingete veier og når du kommer opp i fart.
    Ta deg en tur for å se på Ford S-Max, der er det herlig stor plass!
    Forstår at du tenker utlegg og ikke vil for høyt opp i pris, men tenk også litt på gjenkjøpsverdi som betyr mye for hva bilholdet koster.
    Selv nedgraderer jeg fra S-Max til Touran og er spent på hvor bortskjemt vi egentlig har blitt i forhold til plass.....

    Jeg stemmer på ny Berlingo, brukt Touran eller brukt S-Max.

    Fortsatt lykke til i jakten :)
    Sjekket opp i det i dag og en ny Berlingo med alt krysset av på utstyrslisten, automatgir og 1.6 PSA diesel og metalliclakk lander på 254000 levert lokalt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er pen pris!
    Husk på parkeringsvarmer!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Den nye Octaviaen er 2014 modell, hvis du så på en 2013 så var det nok den utgående modellen!

    Vi ligger nok an til å kjøpe en 2013 Octavia selv om jeg gjerne skulle ha kjøpt en 2014. Den, 2014 modellen, er merkbart større, god plass i baksetet "bak meg selv", 185cm, og greit med bagasjeplass også. Hadde en 2013 som leiebil i Tyskland før jul og den var helt kurant. Men dessverre må vi vente i nær tre måneder hvis vi skal ha 2014 modellen. 2013 får vi med "greit utstyr" og 40K rabatt så den kommer seg på i underkant av 320K så det ligger nok an til en Oslotur for å hente bil i nær framtid.

    Var innom og "sa ha det" til Passaten, skrudde av skilter og tok med det som var av verdi på den, og det var ikke mye. Rimelig knust hele bilen. Opphuggeriet er neste stasjon for den. Trist for det var en grei bil og vi hadde nettopp brukt en haug med penger på framhjulsopphenget. 14K ut av vinduet i praksis er jeg redd. Men vi får se hva takstmannen setter som verdi på bilen

    Hvis noen har behov for en bagasjeromsgardin til en Passat 1999 B3, det horisontale trekket som skjuler bagasjeromsinholdet, er det bare å sende en PM. Det er vel den eneste digsen i bilen som ikke ble ødelagt.:rolleyes:
    Jeg så på Skoda.no og utifra bildene av fronten var det 2014 jeg så på, men skal ikke sette penger på det. Sikkert en kanonbil, men jeg har litt sære ønsker. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er pen pris!
    Husk på parkeringsvarmer!
    Ja, for kommunalt ansatte er det mer enn nok utlegg... ;) Skal se på det, det tar litt tid før traktorne blir varme? Har ikke kjørt denne motoren, men har prøvd VAG sin 1.6 på 105 hk og den var helt kurant for min smak i Touran (siste versjon).

    Synes denne fargen var relativt kurant, eller?

    berlingo.png
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke parkvarmer på nåværende dieselbil, aldri mer! :(
    Grei farge det, jeg kjører kjedeligsafe med pepper-gray på Touranen.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Har ikke parkvarmer på nåværende dieselbil, aldri mer! :(
    Jeg har 1.6 PSA diesel uten parkvarmer, og har startet den hver morgen i Trondheim gjennom hele året uten problemer. Jeg har startet den ned mot 17 minus. Eneste forskjell er at den trenger noen sekunder "tenkepause" før den starter på det kaldeste, evt. kan jeg trykke to ganger på start-knappen i stede for en gang. Men nå bor jeg riktignok ikke på Tynset. Der er skjelden under -15 her jeg bor.

    Jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å kjøpe en dieselmotor signert V.A.G. Da ville jeg i så fall valgt bensin - de er vel gode på "down-sizing" av bensinmotorer for tida.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har ikke parkvarmer på nåværende dieselbil, aldri mer! :(
    Grei farge det, jeg kjører kjedeligsafe med pepper-gray på Touranen.
    Det hadde nok jeg også gjort, aldri lurt å velge "spenstige farger". Disse to er også aktuelle, liker den mørke fargen der også.

    berlingoduo.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke parkvarmer på nåværende dieselbil, aldri mer! :(
    Jeg har 1.6 PSA diesel uten parkvarmer, og har startet den hver morgen i Trondheim gjennom hele året uten problemer. Jeg har startet den ned mot 17 minus. Eneste forskjell er at den trenger noen sekunder "tenkepause" før den starter på det kaldeste, evt. kan jeg trykke to ganger på start-knappen i stede for en gang. Men nå bor jeg riktignok ikke på Tynset. Der er skjelden under -15 her jeg bor.

    Jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å kjøpe en dieselmotor signert V.A.G. Da ville jeg i så fall valgt bensin - de er vel gode på "down-sizing" av bensinmotorer for tida.
    Moro torem, dette har da ikkeno å gjøre med om bilen starter....? Problemet med nåværende bil er at den ikke klarer å varme opp kupeen på kalde dager. (fra ca -8 og nedover) Dessuten er sommervarm bil midt på vinteren veeeeeldig behagelig. ;)
    Hadde PSA diesel i Zafira, hvis jeg ikke husker feil? Har hatt to VW diesel-motorer og er ikke redd for å velge det igjen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    En moderne dieselbil må ha parkvarmer. Som nevnt over så produserer motoren så lite varme at man ikke får opp kupetemperaturen på kalde dager. På min C30 slår parkvarmeren inn ved ca. 0 grader. Hvis du venter til litt nærmere høsten med å handle så kommer det sikkert kampanjetilbud på varmepakken.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Den første fargen som ser ut til å ha litt brunt i seg var da faktisk elegant. Gå for den er mitt råd.:rolleyes:

    Men uansett, så lenge du styrer unna rød på den bilen er du ganske trygg!;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Har ikke parkvarmer på nåværende dieselbil, aldri mer! :(
    Jeg har 1.6 PSA diesel uten parkvarmer, og har startet den hver morgen i Trondheim gjennom hele året uten problemer. Jeg har startet den ned mot 17 minus. Eneste forskjell er at den trenger noen sekunder "tenkepause" før den starter på det kaldeste, evt. kan jeg trykke to ganger på start-knappen i stede for en gang. Men nå bor jeg riktignok ikke på Tynset. Der er skjelden under -15 her jeg bor.

    Jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å kjøpe en dieselmotor signert V.A.G. Da ville jeg i så fall valgt bensin - de er vel gode på "down-sizing" av bensinmotorer for tida.
    Moro torem, dette har da ikkeno å gjøre med om bilen starter....? Problemet med nåværende bil er at den ikke klarer å varme opp kupeen på kalde dager. (fra ca -8 og nedover) Dessuten er sommervarm bil midt på vinteren veeeeeldig behagelig. ;)
    Ok, det heter vel gjerne motorvarmer det jeg tenkte på, jeg bommet litt der:). Men jeg har på meg litt ekstra klær om vinteren jeg da, og votter om nødvendig (skulle gjerne hatt oppvarmet ratt, dog). Og skrur på setevarmeren.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser bra ut den, RoDa! Det får bli noe sånn en annen gang.

    Jeg får vite på mandag om de har flere kampanjemodeller inne, var visstnok begrenset antall. De vil helst ikke ha min gamle i innbytte, ser rundt her at det er så mye bruktbiler på markedet at de sliter med å få plass til dem hos bilforhandlerne.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    PS! Det å si til kunden at man har begrenset antall av en bilmodell er nok et salgstriks, i alle fall når det er snakk om et bilmerke som er glad for hver bil de får solgt i Norge (jeg kunne nok tro på det hvis det var snakk om en Golf). Så du kan sikkert trygt bruke den tiden du føler du trenger før å bestemme deg. Citroen har alltid kampanjer!
    I tillegg pruter du selvsagt under en lav sko på en hver fransk bil her til lands. Du kan jo bare si at du egentlig har tenkt å kjøpe ny Toyota; det er sikkert et godt utgangspunkt for pruting. Og du kjøper selvsagt ikke ny bil før du har fått solgt den gamle, evt. fått et (godt) tilbud på innbytte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    PS! Det å si til kunden at man har begrenset antall av en bilmodell er nok et salgstriks, i alle fall når det er snakk om et bilmerke som er glad for hver bil de får solgt i Norge (jeg kunne nok tro på det hvis det var snakk om en Golf). Så du kan sikkert trygt bruke den tiden du føler du trenger før å bestemme deg. Citroen har alltid kampanjer!
    I tillegg pruter du selvsagt under en lav sko på en hver fransk bil her til lands. Du kan jo bare si at du egentlig har tenkt å kjøpe ny Toyota; det er sikkert et godt utgangspunkt for pruting. Og du kjøper selvsagt ikke ny bil før du har fått solgt den gamle, evt. fått et (godt) tilbud på innbytte.
    Hehe, rett alt det der. Og de har jo ikke solgt mindre biler på 20 år enn siste måned så de er nok salgskåte.

    Med hengerfeste og noe småtteri ser jeg de fort fyker opp i 280+ tusen og da velger jeg noe annet - skal det bli kassebil må innsparingen være merkbar, men skal prute og få inn tilbud fra flere forhandlere.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.468
    Antall liker
    987
    Berlingo Multispace? TopGear lovpriste forgjengeren i sin tid, med påfølgende blomstring i salget. Virker som svært praktiske biler. Enig med Spiralis angående farge :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, men sjekket antall feil på dem og jeg ser den ligger ganske høyt der. Skeptisk, min nåværende har 2.9% og berlingo har 9.0%.

    Også i tester virker det som om citroen er fransk enda.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva med Toyota verso cybervision kommer i 5 eller 7 seter 2013 modell.

    Vis vedlegget 204658 Vis vedlegget 204659 Vis vedlegget 204660
    Da blir det Prius+ før den. Versoen er trangere baki og ganske dyr. Man må opp på 2.0 D4D og utstyrspakke 2 for å få en brukbar bil og da koster den 360 000 på veien.

    Forrige Berlingo fikk denne omtalen:
    "Berlingo og dens tvillingbror Partner fra Peugeot ligger helt på bunnen på NAFs AutoIndex for kundetilfredshet om bilmerket. Av 93 biler på listen kommer Berlingo på 92. plass."

    Mulig at jeg må ta til vett...
     
    Sist redigert av en moderator:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skal du ha ny bil av en viss størrelse - og evt sjuseter - så må du jekke opp prisen til ca 350.000.
    Evt så blir det type pizzabil som Berlingo. Vet ikke om VW har personbilutgave av Caddy?

    Sjekk hva det vil koste deg å kjøpe en ny Avensis som den du har i dag så ser du hvor prisen ligger.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Glem hele greia. Behold den gamle. Virker ikke som du er i modus for å kjøpe ny bil. :confused: Kjøper du ny bil, faller den 50 000 kr. i verdi pr. år de første 3 årene. Du får sannsynligvis ikke utgifter i nærheten av dette på den gamle bilen din. Sagt i beste mening.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Vi er 2 voksne 1 barn og 1 hund og nylig kjøpt oss ein peougot 206 2008 modell , og den er passe for oss vi har god nok plass framme , ungen har stor nok plass baki + hunden har nok plass.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal du ha ny bil av en viss størrelse - og evt sjuseter - så må du jekke opp prisen til ca 350.000.
    Evt så blir det type pizzabil som Berlingo. Vet ikke om VW har personbilutgave av Caddy?

    Sjekk hva det vil koste deg å kjøpe en ny Avensis som den du har i dag så ser du hvor prisen ligger.
    Ja, det er nok slik det er. Ny Avensis ligger på 310 - 340 tusen, men løser ikke noen av kravene ved et eventuelt bytte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn