C
Cyber
Gjest
Der er vi nok enige, jeg har kjørt 3 Toyotaer i til sammen 350 000 km og kun byttet slitedeler med lange intervaller, men jeg tror og at Toyotaer er mindre suverene i dag, men jeg tror også at franske biler ligger klart etter enda.Jeg gikk over fra Toyota til Citroen i 2005, og har ikke sett meg tilbake. MEN jeg kjøper rikrignok Citroen ny, og den første solgte jeg i fjor, 7 år gammel (antageligvis før evt. større feil dukker opp. Jeg solgte den for å være på den sikre siden; bilen var strøken da den ble solgt).Torem: Jeg har som første prioritet å få en sikker, pålitelig bil uten "elektriske feil og småtteri", og da vil jeg heller ha litt hardplast i dashbordet hvis det er det jeg må forsake. Fransk for meg er å kjøpe seg problemer.
Skulle jeg ha kjøpt brukt hadde jeg nok allikevel vært litt skeptisk til franske biler som er eldre enn 5 år, eller brukt/kjørt mye/langt. Eldre enn 5 år ville jeg antageligvis kjøpt Honda eller Mazda. Nyere Toyota er jeg litt skeptisk til - jeg tror ikke de er like gode som før. Storhetstida til Toyota har jeg inntrykk av var på 80-90-tallet. De bilene gikk aldri i stykker, bortsett fra at de kunne ruste (det er de kanskje ikke verdensmestre på enda heller. RAV4 vet jeg kan ruste). Av en eller annen grunn synes jeg ikke Toyota helt har klart å henge med i svingene siden den gangen, bortsett fra når det gjelder hybrid (der er de nok best). Jeg kjenner folk som har hatt driftsstans med Toyota - det har jeg aldri opplevd med Citroen. Min erfaring er at det er få mekaniske og alvorige feil på nyere Citroen. Ikke ruster de heller.
Men alt dette er subjektive erfaringer. Men jeg tror ikke forskjellen på en ny fransk bil og en ny Toyota er så stor i dag, antageligvis mye mindre enn det Toyota liker å snakke om.
Kan forøvrig nesten ikke taes frem for ofte: