Bil, båt og motorsykkel Oppgradere til større bil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er ute etter litt tips og erfaringer med litt større familiebiler innen "fornuftig" prisklasse. Jeg har idag en Avensis på nå 8 år og eneste feilen jeg har hatt med den er litt dårlig dekning på P4 i tunnel ved tett snødriv så en eventuell arvtager hopper mildt sagt etter Wirkola når det gjelder problemfrihet og driftsikkerhet. Pga familieforøkelse blir Avensisen et nummer for liten når hele gjengen skal på langtur med barnevogn og jeg kikker litt på alternativer. Har ikke lyst til å bruke store summer på bil, men kikker opp til 300 000, men helst et sted rundt 200-250 000.

    Alternativer på blokka er Skoda Superb (1.6 Diesel eller 1.4 TSI???) og Ford S-Max (2008 el. nyere), men det finnes sikkert flere alternativer?

    Jeg trenger ikke så stor motor da jeg idag har en vanlig bensintraver på 1.8 l med 129 hk og det holder i 99.9% av tilfellene. Trenger ikke å kunne kjøre forbi med full bil i 20% stigning ;)

    Tar gjerne imot gode tips på alternativer for har litt større plass og gjerne større plass i baksetet (mer avstand til forsete)
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Opel Insignia burde være verdt en prøvetur.
    får en fullspekket 2-3 år gammel modell for prisen du anslår.
    Evt en relativt nyere med litt mindre utstyr.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bil har jeg ikke greie på, ikke unger heller. Men, gratulerer med familieforøkelsen. Godt å se at barn fødes inn i musikalske hjem, og at far ikke leter etter stasjonsvogn som også skal være racerbil.

    :D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har vokse opp i Volkswagen Transporter/Caravelle, og skjønar ikkje at det går an å klare seg med ein bil som er mindre. Sånn til kvardags går det kanskje, men når ein skal på ferie, flytte på høgtalarar, eller køyre ungar med flyttelass er det ubrukeleg. Caravelle er lett å køyre. Du har fantastisk godt utsyn over vegen, og sit godt. Med stor motor går det rimeleg fort, og drivstofforbruk med diesel ligg typisk på litt under 0.8 om du oppfører deg. Har du råd til ein nyare modell, er dei retteleg luksuriøse, men dei kostar uansett gjerne meir enn eit stereoanlegg.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Skulle jeg hatt Transporter / Caravelle ville jeg valgt syncro utgaven.
    De har meget god fremkommelighet.

    Ellers er vel Japsebiler belastet med få feil, men har dyre deler når først noe skjer.

    Europeiske biler hadde rimeligere deler, har vel kommet litt etter Japserne i pris.

    Har selv stasjonsvogn av merket Opel - de siste 3 av 4 biler har vært stasjonsvogner.

    De øvrige har vært av merket Ford.

    Vanskelig å anbefale biler - har jo med størrelse på person, kjørevaner osv å gjøre.
    Selv foretrekker jeg automatkasse.

    Kanskje sette av en dag eller to til prøvekjøring hos bilselgere - prøve diverse modeller av aktuell størrelse.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Superb får du med små motorer til riktig så hyggelige priser. Du finner ikke bil med bedre plass mellom for og baksetet på rett side av 1,5 mill! Og det er ikke tøys. De enste som ligger på samme størrelse på akkurat det området er BMW7 serie i lang utgave , Audi A8 i lang utgave, Jaguar XJ i lang utgave, osv. Du slipper at små barn i baksetet sparker i seteryggen din. Når de er store nok til å nå fram har de sluttet med slikt.

    Superb er også fin med det at den ikke har "2" bøtteseter bak og en opphøyning i midten. Den har en ganske flat benk bak slik at den som sitter i midten har grei komfort. Det eneste er at den gjerne kunne ha vært bredere. Tre store voksne i baksetet bør være rimelig gode venner for å si det slik. Ikke noe problem på kortere turer, men skal du Trondheim Oslo bør du sette de smaleste bak, for barn eller ungdommer er ikke dette noe problem. Men vær ops på det i forhold til dine behov.

    Hvis du ikke finner en stasjonsvogn innen ditt prisnivå bør du også sjekke ut Superb sedan. Den har en stor bakluke så ikke noe problem å få inn barnevogn. Bagsajerommet er faktisk enormt, også på sedanen. Hva gjelder stasjonsvogna så er det slik jeg husker kun Merchedes E klasse som har større plass bak. Og den både koster "bittelitt" mer og den har dårligere plass i baksetet!

    Det viktigste er dog at du prøver de aktuelle bilene, løfter inn barnevogna og ser hvor mye plass som blir igjen og slik.

    Kvalitetsmessig skal jeg ikke si så mye om Forden, har hørt både de som skryter veldig og folk som har fått to "mandagsbiler" på rad! Hva gjelder Skoda så viser undersøkelser at de er de aller best sammenskrudde bilene i VAG konsernet. Kvalitet på deler og dingser er den samme på Skoda Volkswagen og Audi, de kommer fra de samme underleverandører uansett.

    Til slutt, jeg trives meget godt i min Superb.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Du får VELDIG mye bil for 300.000 om du velger MB E220 stv. En fabelaktig bil! Må være nyere enn 2006 (facelift og 2000 endringer).
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skulle jeg hatt Transporter / Caravelle ville jeg valgt syncro utgaven.
    De har meget god fremkommelighet.

    Ellers er vel Japsebiler belastet med få feil, men har dyre deler når først noe skjer.
    Ikke at det har noe å si i diskusjonen, men det er feil. Sammenlignet med VAG er delene billige. Byttet skiver og klosse bak på merkeverksted for 1800 ink arbeid eksempelvis.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Superb får du med små motorer til riktig så hyggelige priser.
    Kortet av litt. Jeg ser man får Superb som stasjonsvogn med ganske mye utstyr (Bi-Xenon osv...) for ca 290 000 med 1.4 TSI brenn ny. Jeg tenker at ny bil med full garanti er bedre enn 2009 modell til 250 000 av en annen type.

    Caravelle er interessant, men er usikker på om den høydemessig går inn i garasjen. Det må måles på.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du får VELDIG mye bil for 300.000 om du velger MB E220 stv. En fabelaktig bil! Må være nyere enn 2006 (facelift og 2000 endringer).
    Det vil jeg tro, men har dårlige erfaringer med det lokale merkeverkstedet på en annen MB i familiens eie.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Opel Insignia burde være verdt en prøvetur.
    får en fullspekket 2-3 år gammel modell for prisen du anslår.
    Evt en relativt nyere med litt mindre utstyr.
    Insignia er jo knøttliten i baksetet. Avensisen er jo som en ballhall i forhold utifra hva jeg kan huske sist jeg prøvesatt.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Du får VELDIG mye bil for 300.000 om du velger MB E220 stv. En fabelaktig bil! Må være nyere enn 2006 (facelift og 2000 endringer).
    Det vil jeg tro, men har dårlige erfaringer med det lokale merkeverkstedet på en annen MB i familiens eie.
    Ja, opplevelser fra verkstedbesøk kan stoppe mang en bilhandel. Mon tro om verkstedets salgsavdeling fanger opp slikt....
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ikke MB, da ville jeg ha sett på Honda Accord. Usikker på om den er større enn Avensis - men en knakende god bil er det iallefall!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du får VELDIG mye bil for 300.000 om du velger MB E220 stv. En fabelaktig bil! Må være nyere enn 2006 (facelift og 2000 endringer).
    Det vil jeg tro, men har dårlige erfaringer med det lokale merkeverkstedet på en annen MB i familiens eie.
    Ja, opplevelser fra verkstedbesøk kan stoppe mang en bilhandel. Mon tro om verkstedets salgsavdeling fanger opp slikt....
    Hehe, ja, husker for noen år siden da et familiemedlem litt uti slekta var innom en Audi-sjappe i Rogaland for å kjøpe bil. Han stod og så på en han vurderte sterkt. Selgeren kom glisende bort: "Jaja, har du råd til denne du da?". Tror nok selgeren selv tjente godt under halvparten av det den potensielle kjøperen gjorde. Tror du selgeren ble kvitt bilen? ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ikke MB, da ville jeg ha sett på Honda Accord. Usikker på om den er større enn Avensis - men en knakende god bil er det iallefall!
    Sikkert, men bilen er av god nok kvalitet, det er plassen som er saken. Men Superb er da på blokka og også VW, selv om jeg er skeptisk. Har hørt det er dyrt å fikse på dem og dekk og alt koster en del mer?
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Som jeg nevnte har vel Europeiske biler kommet etter.

    Men har byttet mye og en dynamo til en Ford betalte jeg en 1000,- lapp for noen år siden, dynamoer til Japsebiler kostet omkring 3000,- kr da.
    Noen Forder hadde hjullager for en 100-lapp også - sikkert i den tid da de fleste hadde bakhjulsdrift.

    Men byttet varmeregister på en Opel for ca litt over året siden - pris var over 20.000,- kr
    Hele dashbordet måtte ut.

    Samme arbeidet gjorde jeg selv på 2 tidligere Ford,er og ble gjort på 15 min hver gang.

    Har ikke byttet bil hver måned selv men.... har jo familie og venner med bil.

    Bla. en BMW 520 - nesten ny - har kostet min nevø en formue i deler i tillegg til at bilen har falt betraktelig i verdi.

    Min bror har en Mercedes 220 - 230 eller hva det er med kompressor - en del verkstedbesøk også der.

    Hvis ikke penger betyr noe - har vel ikke kostnader på service osv, noe å si kanskje?

    Men jeg ville ha prøvd aktuelle biler hos bilselgere uansett - selv om det ble kjøpt av private senere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Hva med en Fiat Doblo? Plass i massevis, skyvedører bak og ellers utrolig praktisk. Glem hva Fiat var for 10 år siden, kvaliteten har blitt mye bedre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva med en Fiat Doblo? Plass i massevis, skyvedører bak og ellers utrolig praktisk. Glem hva Fiat var for 10 år siden, kvaliteten har blitt mye bedre.
    Det blir litt mye kassebil for min del, og den koster jo over 300 000.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    VW Passat eller Audi A6 med en 2.0 tdi motor. De har en svakhet på dyser, men disse er det kommet en kampanie på så disse skal byttes ved neste service. Skal den brukes mest til småkjøring ville jeg vurdert bensin da partikelfiler på alle diesel biler blir et problem om de kun brukes til småturer.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg har Superb og to barn som trenger barnesete. Bakseteplassen er rett og slett latterlig god. Selv med det store barnesetet på førersiden (ungen er 3 og et halvt år) så er det - når jeg har førersetet slik jeg vil - ca 10 cm klaring mellom førersetet og barnesetet. Når samboeren min kjører er det et hav av plass mellom. Jeg hadde Octavia før og der var ikke baksetet stort nok - det gikk greit med babysete bak førersetet, men det ble veldig tragt for den som satt i pasasjersetet forran med et stort barnesete i baksetet.
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Opel Insignia burde være verdt en prøvetur.
    får en fullspekket 2-3 år gammel modell for prisen du anslår.
    Evt en relativt nyere med litt mindre utstyr.
    Insignia er jo knøttliten i baksetet. Avensisen er jo som en ballhall i forhold utifra hva jeg kan huske sist jeg prøvesatt.
    Ops, da husker jeg nok feil.
    Kikket selv litt på insignia i fjor og mener å huske den hadde grei plass i baksete.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke om det stemmer men en venn av meg hevder at det kan være god butikk å overta leasingen fra folk som gjerne vil ut av avtalen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Leasing er ikke aktuelt.

    Jeg får se utover våren hva det blir til. Bilen skal EU-godkjennes nå til våren og småfikses her og der så får vi se om den blir solgt for "riktig" pris først, så kan jeg kikke på bil etterpå skulle det går veien, men ser at det fort må opp mot 200 000 på bordet om jeg skal få det jeg ønsker og er usikker på om jeg vil bruke så mye til på noe så kjedelig som en bil. :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Prøv en 1.4 og 1.6 Superb først, etter min erfaring er det alt for lite motor til en så stor bil.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjedelig er nok ikke ordet hvis du skulle være uheldig å bli innblandet i en ulykke. En nyere bil er mye tryggere enn en 10 år gammel bil uansett hvor kjedelig det er med bil..
    Hvis plass/totaløkonomi og sikkerhet står i høysetet ville jeg ha kjøpt en nyere Superb. Det er kun 1 ting jeg ikke liker i en Superb og det er setene. Jeg liker mine med et sportslig preg med god støtte til rygg og lår på vangene. Det har desverre ikke Skoda skjønt enda ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Honde Àccord er jo Golfstørrelse, dvs småbil sammenlignet med Avensis stasjonsvogn som han allerede har...? Skoda superB stasjonsvogn er 10 cm lengre enn avensis?
    Han må vel oppi kassebilen med 7 seter som Caravelle osv. bere synd at motorene og drivverket til VAG ikke holder mål...dvs må repareres eller skrotes med jevne mellomrom.. dette i følge noe tilårskommen historikk fra to caravelle eiere og en passat eier jeg kjenner
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    1.496
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en S-Max pga samme årsak som deg for et år siden og er svært fornøyd. Dersom du vil ha plass, er det ikke noe alternativ til minimum slik størrelse. Oppleves svært mye større enn nevnte Superb og feks A6, samtidig som kjøreegenskapene er gode. 3 seperate seter i baksetet som har uavhengig justering også frem og tilbake. Svært god plass til 3 voksne og ikke minst mulighet for 3 barneseter med isofix. Bagasjeplassen er enorm og det er som i alle flerbruksbiler lett å legge ned setene. Vet ikke hva du får for den prisen du antyder, men det blir nok litt eldre modeller.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Mazda 5, lite feil og praktiske skyvedører bak, kjekt å ha når barna begynner å åpne dørene selv på parkeringsplasser osv. Er ikke et tøft og sporty valg akkurat, men meget praktisk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjedelig er nok ikke ordet hvis du skulle være uheldig å bli innblandet i en ulykke. En nyere bil er mye tryggere enn en 10 år gammel bil uansett hvor kjedelig det er med bil..
    Hvis plass/totaløkonomi og sikkerhet står i høysetet ville jeg ha kjøpt en nyere Superb. Det er kun 1 ting jeg ikke liker i en Superb og det er setene. Jeg liker mine med et sportslig preg med god støtte til rygg og lår på vangene. Det har desverre ikke Skoda skjønt enda ;)
    Du har nok rett i dette, dog er det vel ikke så mye nytt som har skjedd på de årene? Avensisen har 8 kollisjonsputer, traction og antiskrens. Fikk vel 5 av 5 i NCAP.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kriteriene for å få stjerner i NCAP endrer seg for hvert år så en bil som fikk 5 stjerner for 10 år siden ville fått en helt annen score hvis den ble testet på nytt i dag.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er klar over det, men tror ikke det er så revolusjonerende saker som har skjedd så akkurat kollisjonssikkerheten er ikke noe stort punkt for min del.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    988
    Du finner ikke bil med bedre plass mellom for og baksetet på rett side av 1,5 mill! Og det er ikke tøys. De enste som ligger på samme størrelse på akkurat det området er BMW7 serie i lang utgave , Audi A8 i lang utgave, Jaguar XJ i lang utgave, osv.
    Jovisst er det tøys!

    prestige-297490.jpg 6076563939_b634c5173c_z.jpg

    Mellom 50 og 100 000 sikrer deg et velholdt eksemplar. Men dette var tøys ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    ePi,

    Jeg trodde altså i min enfoldighet at trådstarter skulle ha en moderne bil og ikke en veteranbil.

    Går man tilbake i tid finner man mange biler som har enormt med plass, men etter som drivstoffforbruk har blitt et tema har dessverre bilene krympet!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Eg har vokse opp i Volkswagen Transporter/Caravelle, og skjønar ikkje at det går an å klare seg med ein bil som er mindre. Sånn til kvardags går det kanskje, men når ein skal på ferie, flytte på høgtalarar, eller køyre ungar med flyttelass er det ubrukeleg. Caravelle er lett å køyre. Du har fantastisk godt utsyn over vegen, og sit godt. Med stor motor går det rimeleg fort, og drivstofforbruk med diesel ligg typisk på litt under 0.8 om du oppfører deg. Har du råd til ein nyare modell, er dei retteleg luksuriøse, men dei kostar uansett gjerne meir enn eit stereoanlegg.
    Jeg slår gjerne et slag for Caravelle'n. Jeg har hatt to stykker, en Multivan med vanlig 2,4 l sugediesel ( det ble for liten motor...), og en 2,5 Tdi. Jeg likte begge veldig godt, uhyre praktiske og greie biler, men den siste var klart den beste. Syncro er en åpenbar fordel, men jeg har aldri hatt trøbbel med fremkommeligheten - og gudene skal vite at jeg har vært i vinterfjellet med Caravelle'ne! Sunn fornuft og en smule kjøreferdighet, så går det helt fint med trekk på to hjul. Men kjekt å ha 4wd, ja.. Og klart man savner lastekapasiteten til Caravelle...vi er fremdeles ikke heilt "omskolerte" til å pakke lettere. I Caravelle'n er det bare å pøse på; sykler, pulk, hundebur, barnevogn - det meste går rett inn i disse bilene. Du sitter høgt og komfortabelt, har fenomenal sikt over taket på vanlige personbiler, og kan kjøre uanstrengt en heil dag. Sånn sett savner jeg Caravelle'n.. men en såpass stor bil, har også høge reparasjons- og servicekostnader. Man får ikke i både pose og sekk...

    For nøyaktig to år siden, gikk jeg over til firmabil, og fikk en ny Ford Mondeo. Det er en veldig bra bil å kjøre, og den har større bagasjerom enn Skoda Superb. Størst bagasjerom i sin klasse, og beinplass nok i baksetet. "Min" mondeo er en greit utstyrt 2l turbodiesel på 140 hk med Powershift ( automatgir ). Det er maskin nok for vanlig kjøring, sikre forbikjøringer av vogntog etc. Jeg har kjørt rundt 70000 problemfrie kilometer til nå, og mye på skikkelig drittføre. Den tar seg godt fram, men er LITT lav. Jeg kommer til å gå for ny mondeo, forhåpentligvis 4wd når mondeo kommer med dette til neste år, eller vurdere en Passat Alltrack. Mondeo er / bør være enkel å få fatt i; mange leasingbiler som byttes inn etter to, tre års leasingperiode som firmabiler. Det fine med disse, er at alle servicer er garantert fulgt, så det bør ikke være store overraskelser. S-max er bygd på samme plattform, og er også en veldig bra bil - men Mondeo'en er bedre å kjøre.

    Lykke til med valget ditt!
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    Jeg ville ha vurdert VW TOURAN , eller VW CARAVELLE . :cool:
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Honde Àccord er jo Golfstørrelse, dvs småbil sammenlignet med Avensis stasjonsvogn som han allerede har...? Skoda superB stasjonsvogn er 10 cm lengre enn avensis?
    Han må vel oppi kassebilen med 7 seter som Caravelle osv. bere synd at motorene og drivverket til VAG ikke holder mål...dvs må repareres eller skrotes med jevne mellomrom.. dette i følge noe tilårskommen historikk fra to caravelle eiere og en passat eier jeg kjenner

    Er du vittig? Honda Accord er 4,75m lang, mens Golf Stv er 4,53 lang. Avensis 4,78. Passat er 4,77 lang, men oppleves nok litt større inni allikevel. Superb er 4,84 og velkjent for god plass. Mondeo er like stor. Har tatt taxi med Ford Mondeo noen ganger, og har lagt merke til særdeles god plass i baksetet. Men det er allikevel Ford da...
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Ny eller brukt?

    Hei.

    Må bilen være ny, eller vurderer du også pent brukte biler? Med tanke på et budgett > 300kkr
    (helst > 250kkr) blir det få store alternativer på nybilmarkedet, og alle disse vil være utstyrt med
    en litt for liten motor og vil være veldig "skrapet" for ekstrautstyr.

    Gikk noen runder med samme problemstilling som deg i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/65992-volvo-v70-generasjon-2-eller-3-a.html

    Endte som du ser opp med en pent brukt 2006 Volvo V70 (gen. 2). med under 60 kkm på klokka.
    Etter bruk i noen få måneder har jeg dog oppdaget noen små "problemer" med denne;
    - Mye større svingradius enn på min gamle Volvo 850.
    - Mindre bakseteplass enn min gamle Volvo 850.
    - Føles litt klaustrofobisk i forhold til eldre biler på grunn av mye mer vattering og "styling" av
    --interiøret. Dette vil du i mer eller mindre grader oppleve med alle nyere biler.
    Ellers er jeg strålende fornøyd med bilen. Fantastiske seter. Utmerket motor selv om jeg har den
    minste modellen med bare 126 hk. (Vet ikke om jeg gidder å "chippe" den opp engang). Alt føles
    og ser nytt ut. Og bakseteplassen vil ikke være et problem om du ikke er to meter som meg.

    Finner du en bruktbil med lav kilometerstand er ikke årsmodellen så avgjørende. Med tanke på
    sikkerheten var det aller meste på plass allerede for 5-10 år siden. Etter at bilen er "kjørt inn" av
    andre har du råd til en bil med en fornuftig motor og med et fornuftig nivå av ekstrautstyr.

    De beste alternativene med store stasjonsvogner du finner der ute er etter min mening;
    - Volvo V70 eller XC70 gen. 2 (2001-2006) - laget av Volvo.
    - Ford Mondeo, Volvo V70 eller XC70 - Ford Mondeo karosseri med Peugeot dieselmotor.
    - VW Passat, Audi A6 eller Skoda Superb - bygget på samme karosseri (men forlenget 15 cm på Skodaen).

    Alle disse har godt med plass og forhjulsdrift (eller firehjulsdrift) for bedre fremkomlighet på vinterføre.
    Solide, sikre og holdbare biler er det også. På bilene på de to nederste linjene bør du gå opp til modellene
    med rundt 140 hk i stedet for dem med bare rundt 110 hk, hvis ikke blir det mye "røring" i dieselen
    (mye giring). Vær også oppmerksom på dyre deler til Audien.

    Lykke til.
    Gunnar Brekke
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn