Javel, da var rundtur nr 2 over og 5 timer har blitt svidd av på jakten etter en ok bil. Jeg er sikkert kresen, men det er mye trange, dyre biler rundt om.
Disse har man sett på idag.
1. Mazda 5 - Aktuell, meget godt tilbud. God plass utenom midten i rad 2. Er egentlig en fireseter med to ekstra seter bak. Fine dører og grei plass bak. Heteste kandidat. Fås for 295 000 med 8 hjul, metalliclakk, utstyr, PSA-diesel og nest øverste utstyrsnivå nå.
2. Mazda 6 St.vogn. Virkelig flott bil, men føles mindre enn nåværende bil inni og bagasjerommet er litt avrundet og upraktisk. Absolutt kandidat. Stor motor og masse utstyr for 330 000,- levert.
3. Mazda CX-5 - Flott suv, men trang baki og lite plass bakerst.
4. Volvo V70 - første st.vogn med klart mer plass enn jeg har. God å sitte i, grei kvalitet på hele bilen, men må bli brukt i såfall.
5. Ford Mondeo - omtrent som V70 på sizen. Flott bil.
6. Mitsubishi Outlander 2013. God plass, også baki. Litt rart design og føles litt billig kvalitetsmessig inni. Toyotaen min er langt mer eksklusiv inni, selv med 8 år på baken.
7. Mitsubishi ASX - For liten totalt sett, men kanskje en kandidat når barnevognene er ute av likningen?
Deretter tok jeg turen tilbake til VAG-butikken og sjekket opp i Octaviaen og rett nok hadde jeg sett på den gamle modellen. Prøvesatt den nye og den virket større. Plassen i kupeen er minst like god som i min nåværende, men jeg følte jeg satt lavt i den. Bagasjerommet er lit større enn jeg har, men ikke dramatisk. Kjedelig med lastekanten som støtfangeren utgjør, men absolutt en kandidat, men tilfører jo ikke noe ekstra. Med 1.2 TSI Ambition og metallic, 8 hjul og hengerfeste lander den på 280 000. Litt mer med 1.6 Diesel.
TBC...