- Ble medlem
- 26.02.2013
- Antall liker
- 4.322
Denne er litt morsom. Beskytt dine kreasjoner med "skjulte" lyder i muzakken som "krasjer" læremodulen til AI.
|
Korleis vurderer du (sidan eg reknar med du kan dette) kvaliteten på koden? Er det par med det du sjølv kunne gjort på, tja, ein dag, og er du i stand til å verifisera at det er god kode?Etter typisk 3-6 iterasjoner med øsnker og forbedringer har AI laget 400 linjer med effektiv kode på minutter.
Det er et godt spørsmål, og har vært debattert en del i lærerkollegiet på skolen. For dette er jo høyst relevant for elevene også.Korleis vurderer du (sidan eg reknar med du kan dette) kvaliteten på koden? Er det par med det du sjølv kunne gjort på, tja, ein dag, og er du i stand til å verifisera at det er god kode?
Jeg tror det kan være med å hjelpe de som er litt bakpå muligens, koding er jo noe for de litt spesielt interesserte. Det du kan nevne for dine elever, er jo at kodere er vinnere på lønnsstatistikkene (det kan også vekke enkelte litt).Dette er et dilemma. Hva skal vi gjøre? Jeg tror at AI og å "jukse" seg til enkle løsninger kan bidra til å vekke en dypere interesse hos flere enn en "hardcore" pugge-metoden fra ground-up. Jeg vet ikke...
Det høyrest rimeleg ut.Hva som er "god" kode tror jeg er dessuten er en smakssak. For ubernerdene er god kode en kode som gjør mye med avanserte metoder som får gjort mye på få linjer.. For andre kan ryddighet og oversiktlighet trumfe antall linjer. Uansett så er AI bedre.
Jeg må si du var heldig når AI greie å generere 400 linjer med feilfri kode. Jeg forsøkte som en test å få ChatGPT til å skrive en rutine i assembler som multipliserte to 16-bits tall på en 8-bits microprosessor. M6800 er en veldig godt kjent og dokumentert prosessor og multiplikasjon av to tall har blitt gjort mange ganger tidligere. Vi holdt på frem og tilbake omtrent 10 ganger og etter en halvtime ga jeg opp. Koden bestod av omtrent 30 linjer.Etter typisk 3-6 iterasjoner med øsnker og forbedringer har AI laget 400 linjer med effektiv kode på minutter. Og det verste er at jeg kan snakke med den og bare fortelle hva jeg vil ha endret.
Det er noe annet enn hva jeg drev med da jeg programmerte mikrokontrollere i assembly for 25 år siden![]()
Sånt som dette programmerer de den til å skrive så den virker mer menneskelig, tipper jeg, men hvis kalkulatoren min hadde takket meg for å være tålmodig når den ikke helt fikk til 4x12 ville det lått litt… patetisk. Som nå.Jeg setter virkelig pris på at du har vært så tålmodig
Det er to ulike kunnskapstilnærmingar, og begge har noko føre seg. Generalisert:Jeg tror det kan være positivt for å vekke interesse og få til noe som funker godt nok for et skoleprosjekt.
Det var skuffende ja. Hvilken versjon av ChatGPT var det?Jeg må si du var heldig når AI greie å generere 400 linjer med feilfri kode. Jeg forsøkte som en test å få ChatGPT til å skrive en rutine i assembler som multipliserte to 16-bits tall på en 8-bits microprosessor. M6800 er en veldig godt kjent og dokumentert prosessor og multiplikasjon av to tall har blitt gjort mange ganger tidligere. Vi holdt på frem og tilbake omtrent 10 ganger og etter en halvtime ga jeg opp. Koden bestod av omtrent 30 linjer.
Opps. Jeg overså at det var multiplikasjon.kan du prøve 16-bit multiplikasjon (som jeg forsøkte) og se om du har bedre hell?
Angivelig er det en stående spøk at man aldri kan oppgi over 7 av 10 om man blir spurt hvor godt man kan C++ siden det er hva Bjarne Schieldorp som designet språket i sin tid rangerer seg selv som. Selv de som skriver kompilatorene sliter vel med å holde følge med alt av nye features som kommer. Som noen skrev en gang «C++ provides you with a near unlimited number of ways to shoot yourself in the foot»Kommer kanskje an på hva man sammenligner med. Hvis man står der med noen tusen linjer C++ og innser at man bommet med strukturen i klassehierarkiet begynner det å virke litt complicado. Neste gang jeg behøvde å løse noe lignende brukte jeg C med (void *) som sentral datatype i stedet. Sikkerhetsbelter var ekstrautstyr.
For tilstekkeleg stor mikrokontroller (nei, eg kan ingenting om slike), men det er visst slikt som "Arduino, Adafruit M0/M4, Micro:bit, ESP32, RISC-V, and Teensy 4.x boards."Jeg er i all fall glad for at min koding har begrenset seg til Java, VisualBasic og Python og SQL om det teller…Men jeg skjønner forsåvidt nok av slikt til å vite at slikt ikke akkurat er på listen over alternativer for en mikrokontroller eller en annen liten dings. C fremstår som soft til sammenligning![]()
Bjarne Stroustrup. Jeg har truffet ham en gang for lenge siden. Jeg var i loopen på en diskusjon om forslag til en ny feature. Jeg likte den ikke, så jeg forsvant visst fra den mailinglisten.Angivelig er det en stående spøk at man aldri kan oppgi over 7 av 10 om man blir spurt hvor godt man kan C++ siden det er hva Bjarne Schieldorp som designet språket i sin tid rangerer seg selv som. Selv de som skriver kompilatorene sliter vel med å holde følge med alt av nye features som kommer. Som noen skrev en gang «C++ provides you with a near unlimited number of ways to shoot yourself in the foot»
Apropos det:
foxnews er velkjent for sine nyheter.....Woman says ChatGPT saved her life by helping detect cancer, which doctors missed.
Doctors told the mother of two she had arthritis when she actually had thyroid cancer.
https://www.foxnews.com/health/woma...fe-helping-detect-cancer-which-doctors-missed