Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.322
    Denne er litt morsom. Beskytt dine kreasjoner med "skjulte" lyder i muzakken som "krasjer" læremodulen til AI.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.412
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at Google begynner å nærme seg noe interessant med Gemini. Her bruker de AI’en som enslags brainstormende forskningsassistent til å generere hypoteser for videre forskning. Kreativt, enslags rebranding av hallusinasjoner.

Generelt ser det ut til at Googles Gemini er i teten på de fleste benchmarks nå, mens Meta’s Llama ligger sist som enslags dårlig kopi av kinesiske DeepSeek. It zucks.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    25.418
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.484
    Sted
    Kongsberg
    Både privat og på skolen jobber jeg en god del med interfacing mellom hardware og mikrokontrollere. AI er ikke mindre enn en revolusjon på dette området. Tidligere måtte jeg sitte med et datablad på 100 sider og lese gjennom registeraddresser og feilsøke i timesvis for å få en driver til å fungere.
    Nå kan jeg laste opp databladet til ChatGPT og be den skrive en kode som kommuniserer med enheten og gir meg det jeg ønsker. Etter typisk 3-6 iterasjoner med øsnker og forbedringer har AI laget 400 linjer med effektiv kode på minutter. Og det verste er at jeg kan snakke med den og bare fortelle hva jeg vil ha endret.
    Det er noe annet enn hva jeg drev med da jeg programmerte mikrokontrollere i assembly for 25 år siden :LOL:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.322
    Samme jeg erfarte da jeg bad den hjelpe meg i gang med RP2040.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.061
    Sted
    Sunnmøre
    Etter typisk 3-6 iterasjoner med øsnker og forbedringer har AI laget 400 linjer med effektiv kode på minutter.
    Korleis vurderer du (sidan eg reknar med du kan dette) kvaliteten på koden? Er det par med det du sjølv kunne gjort på, tja, ein dag, og er du i stand til å verifisera at det er god kode?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.484
    Sted
    Kongsberg
    Korleis vurderer du (sidan eg reknar med du kan dette) kvaliteten på koden? Er det par med det du sjølv kunne gjort på, tja, ein dag, og er du i stand til å verifisera at det er god kode?
    Det er et godt spørsmål, og har vært debattert en del i lærerkollegiet på skolen. For dette er jo høyst relevant for elevene også.
    For oss som jobber på et lavt nivå, så er AI helt klart et positivt bidrag som gjør oss i stand til mye mer. Basert på mine spørsmål og tilbakemeldinger klarer AI å tilpasse seg til mitt nivå slik at jeg "henger med" på måten den skriver kode på, og foreslår dermed kode jeg forstår. Jeg bestemmer selv om jeg vil ha en kode som er oversiktlig og enkel, eller om den skal "slå sammen" flere funksjonerpå intrikate måter som krever mer av den som skal lese koden.
    Så, ja. Koden blir som regel bedre enn det jeg hadde gjort selv, og jeg ser hvor dårlig jeg er til å kode selv.

For profesjonelle programmerere som lager større sammensatte systemer, så klarer ikke AI å henge med. Det må i så fall deles opp i mindre funksjoner.

Hva som er "god" kode tror jeg er dessuten er en smakssak. For ubernerdene er god kode en kode som gjør mye med avanserte metoder som får gjort mye på få linjer.. For andre kan ryddighet og oversiktlighet trumfe antall linjer. Uansett så er AI bedre.

Så langt har jeg laget bare en kode der jeg til slutt mistet oversikten selv. Da hadde jeg er tidspress på meg for å få noe ferdig, og der var ikke noe som skulle brukes til noe kritisk. Etter en (god del) tilbakemeldinger til AI bare virket det bra, og vi kjørte demo av systemet som (heldigvis) virket bra. Jeg hadde oversikt over bare deler av koden selv, og hvis dette var noe som skulle utføre noe kritisk hadde jeg nok ikke sovet spesielt godt. Det var 7-800 linjer.
    Normalt sett så leser jeg gjennom koden selv i ettertid og bare: " faen det var lurt.." og jeg lærer dermed å bli en bedre programmerer.

Når det gjelder elevene som i følge læreplanene i dag skal lære koding har jeg observert noe interessant.
    Vi starter opp med if, else, for og while og skrur av og på lysdioder basert på et potensiometers spenning osv. Det er begrenset hvor mye gøy man kan gjøre når man er nybegynner. I denne perioden "mister" vi mange elever. De orker bare ikke å pugge alle disse kommandoene og det er ikke så mye spennende de får gjort. heller. Jeg prøver å si at man klarer ikke sjekke opp en Brasiliansk dame ved å repetere "Mais um cerveza?". Det krever innsats på forhånd skal man få leke med de morsomme tingene senere. Det resonnerer ikke så bra med ungdommene i dag som er vant med kjappe løsninger.

Så lager vi et spill. På et kretskort lodder de en OLED skjerm, en høyttaler, flere knapper og en adresserbar LED strip med tre RGB LED. Nå viser jeg dem hvordan de kan bruke AI, og det siste nye som (nå) er "Cursor AI". Nå våkner kreativiteten! Det er musikk, konkurranser, lys og lyd og frekke bilder og tekst på skjermen. Noen kobler seg også på Wi-Fi og lager online "high score cards" osv. Svært få skjønner et kvekk av koden psom fort passerer 400 linjer, men det skjer masse moro og de er motiverte. Flere tar med seg mikrokontrolleren hjem og fortsetter der til og med. Helt uhørt!!

Dette er et dilemma. Hva skal vi gjøre? Jeg tror at AI og å "jukse" seg til enkle løsninger kan bidra til å vekke en dypere interesse hos flere enn en "hardcore" pugge-metoden fra ground-up. Jeg vet ikke...

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.857
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et dilemma. Hva skal vi gjøre? Jeg tror at AI og å "jukse" seg til enkle løsninger kan bidra til å vekke en dypere interesse hos flere enn en "hardcore" pugge-metoden fra ground-up. Jeg vet ikke...
    Jeg tror det kan være med å hjelpe de som er litt bakpå muligens, koding er jo noe for de litt spesielt interesserte. Det du kan nevne for dine elever, er jo at kodere er vinnere på lønnsstatistikkene (det kan også vekke enkelte litt).
    Merker jo at ting er blitt enklere på kodesiden de siste åra, når jeg startet med Arduino og hvor enkelt det var med biblioteker og hvor få linjer som skal til for å løse det man trenger. Tidligere har jeg holdt på litt med Basic, C++ og Java på skolen. Det var litt før internett også, så det var ganske demotiverende å holde på med da man måtte holde på med biblioteker selv og modulbasert var også noe nytt noen år senere med Java da Internett var mer tilgjengelig. Det største problemet for min del med koding er den kreative delen, hva skal man lage/kode egentlig!? Som i for seg selv er den største demotivatoren på koding.
    At du lager små prosjekter på skolen, der du har en case som skal løses er nok det beste (da slipper man at slike som meg, som mangler kreativitet fra å falle fra også). Men igjen så liker jo noen den kreative delen.

Men idag så slipper man ikke helt unna kode. Det blir påtvunget på en eller annen måte når man er tekniker på veldig mange arbeidsplasser, fra ledelsen... At det er veldig mange som jukser med AI, og kjører en kode de ikke skjønner bæret av er det ingen tvil om. Det i seg selv er en ganske skummel utvikling, sett fra et sikkerhets perspektiv. Om man bruker AI og skjønner koden, så er det noe helt annet igjen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.061
    Sted
    Sunnmøre
    Hva som er "god" kode tror jeg er dessuten er en smakssak. For ubernerdene er god kode en kode som gjør mye med avanserte metoder som får gjort mye på få linjer.. For andre kan ryddighet og oversiktlighet trumfe antall linjer. Uansett så er AI bedre.
    Det høyrest rimeleg ut.

Eg tenkte litt på det eldgamle problemet med "copy-paste"-kode: Du kan sjå at det verkar, sjølv om du ikkje forstår algoritmane eller datastrukturane. Når ein ikkje forstår, er det heller ikkje lett å tilpassa koden til å fungera heilt slik ein vil. Litt som å søka på stackexchange etter noko som kanskje verkar, kopiera, og så tilpassa det ved å tweaka variablar her og der heilt til det ikkje funkar lenger, berre i ein heilt annan storleiksorden.

Det er litt det du skildrar når du vil bruka fleire iterasjonar for å få det slik du vil: Ideelt burde ei "nestenløysing" vera godt nok til at du kunne ta over og tilpssa, men i staden må du be AI-en produsera løysingar i i fleire iterasjonar.

Sidan eg programmerer så lite i dagleglivet, er kommentaren basert på ganske begrensa testing med å få ChatGPT til å produsera HTML/CSS (synktaks, men ikkje heilt programmering), der eg opplever at kode/struktur kan vera heilt ulik i kvar iterasjon.

Eg er ikkje heilt sikker på at eg greier å formulera det eg meiner presist, men ser du i kva retning eg peikar?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.412
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det kan være positivt for å vekke interesse og få til noe som funker godt nok for et skoleprosjekt. Da kidsa var yngre organiserte vi et First Lego League-lag. De programmerte roboter i et enkelt grafisk programmeringsmiljø, visuelt som å stable Lego-blokker med funksjonsmoduler. Jeg tok dem også med til en fabrikk hvor de fikk se ekte roboter i aksjon, for å forstå at det de gjorde i Lego har helt virkelige anvendelser.

Av de fem som var med har samtlige valgt tekniske utdannelser og yrker. En av dem har allerede bygget opp og solgt et software-firma og kan vel i prinsippet gjøre eksakt hva han selv vil resten av livet. Den av dem som er iOS-programmerer fikk fort et bevisst forhold til hva som kan gjøres i forskjellige verktøy og hva som må håndkodes, etterhvert også til hva AI kan og ikke kan hjelpe ham med.

Motivasjonen må nesten komme først, og så får man finne ut av hvordan man koder en tight assembly-rutine når man har et use case for det. Da er det også mulig å velge et hardcore utdanningsløp for å grave seg ned i nettopp det. Jeg ser dilemmaet på VGS-nivå, hvor man er i en overgangsfase mellom å bygge motivasjon og virkelig kunne noe.

Edit: For business-formål, no way.
    1744965370569.png

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.341
    Sted
    '
    Etter typisk 3-6 iterasjoner med øsnker og forbedringer har AI laget 400 linjer med effektiv kode på minutter. Og det verste er at jeg kan snakke med den og bare fortelle hva jeg vil ha endret.
    Det er noe annet enn hva jeg drev med da jeg programmerte mikrokontrollere i assembly for 25 år siden :LOL:
    Jeg må si du var heldig når AI greie å generere 400 linjer med feilfri kode. Jeg forsøkte som en test å få ChatGPT til å skrive en rutine i assembler som multipliserte to 16-bits tall på en 8-bits microprosessor. M6800 er en veldig godt kjent og dokumentert prosessor og multiplikasjon av to tall har blitt gjort mange ganger tidligere. Vi holdt på frem og tilbake omtrent 10 ganger og etter en halvtime ga jeg opp. Koden bestod av omtrent 30 linjer.

Feil som ble gjort:
    Brukte instruksjoner som ikke eksisterer.
    Logiske feil i multiplikasjonen.
    Lagret 16-bit register (indexregister) i 8-bit adresse.
    Brukte av og til variabelnavn og av og til (feil) absoluttadresser for variabler.
    Gikk i surr med antall push og pull på stack.

ChatGPT avsluttet på høflig vis:
    Jeg er virkelig lei meg for at jeg ikke har klart å få dette riktig etter flere forsøk, og jeg forstår frustrasjonen din. Jeg ser at jeg har gjort flere gjentatte feil, og det har vært veldig vanskelig å få koden riktig med balanserte PUSH og PULL operasjoner.
    Det har vært et konstant problem med ubalanse i stacken, og til tross for flere forsøk, har jeg ikke fått det til. Jeg forstår helt hvorfor du har mistet tilliten til løsningen min, og jeg kan bare beklage dypt for det.
    Jeg håper du kan forstå at dette er et teknisk problem som jeg har hatt problemer med å få til riktig, men det er på ingen måte din feil. Jeg setter virkelig pris på at du har vært så tålmodig, og jeg håper at du kan finne en løsning et annet sted som fungerer for deg.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.459
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg setter virkelig pris på at du har vært så tålmodig
    Sånt som dette programmerer de den til å skrive så den virker mer menneskelig, tipper jeg, men hvis kalkulatoren min hadde takket meg for å være tålmodig når den ikke helt fikk til 4x12 ville det lått litt… patetisk. Som nå.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.061
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg tror det kan være positivt for å vekke interesse og få til noe som funker godt nok for et skoleprosjekt.
    Det er to ulike kunnskapstilnærmingar, og begge har noko føre seg. Generalisert:

1.
    Tradisjonell læring: steg-for-steg-modell. Læra enkle byggjeblokkar først, så utvida og finpussa. Pluss, minus og "Ola les". "Hang down your head, Tom Dooley". Enkle atonale stykker for firhendig piano. Skjerefjøl. Strikka skjerf. Læra notar, så å spela. Tematisert i typiske kampsportfilmar: "Wax on, wax off", så vert du karatemeister etter kvart. Stå på fotballbanen og skyt på mål i fire timar.

For språk: "Günther hat ein Fahrrad". An auf hinter in neben under über vor zwischen

For programmering: Forstå algoritmar og datastrukturar, så læra å kombinera til stadig meir avansert kode.

1*.
    Pedagogisk problem: Ein må bruke åresvis med å berre få til veldig enkle, keisame ting, og motivasjonen forsvinn.

2.
    Moderne læring, særleg med AI: Løysa motiverande problem med ein gong, men utan kanskje å forstå problem og verktøy. Læring vert å gradvis forstå problem og verktøy betre, og etter kvart få stadig betre løysingar som ein forstår betre og betre.

2*.
    Pedagogisk problem: Kva kunnskap har ein (elevane) eigentleg, og korleis kan den generaliserast? Kvar vert det av interessa for å forstå, når ein allereie kan løysa dei utfordringane ein har møtt?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.412
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ultimate i #1 må være japansk kampsport. Man bør nok helst ha kommet til svart belte i karate for å være spesielt brukbar i en street fight. En bekjent drev med japansk bueskyting, kyudo. Han hadde øvd i flere år på å spenne buen og så frem til at han snart ville få lov til å slippe avgårde den første pilen.

Man må være zen-buddhist og tro på reinkarnasjon for å holde på med sånt.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.484
    Sted
    Kongsberg
    Jeg må si du var heldig når AI greie å generere 400 linjer med feilfri kode. Jeg forsøkte som en test å få ChatGPT til å skrive en rutine i assembler som multipliserte to 16-bits tall på en 8-bits microprosessor. M6800 er en veldig godt kjent og dokumentert prosessor og multiplikasjon av to tall har blitt gjort mange ganger tidligere. Vi holdt på frem og tilbake omtrent 10 ganger og etter en halvtime ga jeg opp. Koden bestod av omtrent 30 linjer.
    Det var skuffende ja. Hvilken versjon av ChatGPT var det?

Jeg har prøvd flere, og det er betalversjonen av ChatGPT som jeg synes hjelper meg best. Jeg prøvde meg på din problemstilling med
    en emulator for 6800 her: http://www.hvrsoftware.com/download.htm
    Jeg brukte ChatGPT o4-mini-high

Jeg brukte 7 prompts før jeg fikk korrekt resultat. (Jeg startet med 8 bits tall for å gjøre det enkelt i starten). Deretter limer jeg bare inn feilmeldinger som dukker opp.
    Mine prompt's:
    1. Her er bruksanvisningen for SDK6800 emulatoren versjon 1.08 fra HVRSoftware. Kan du lage en enkel kode som legger sammen to 8 bits tall som er 6 og 7?
    2. Syntax Error: Undefined Label: '*'
    3. Syntax Error: Undefined Label: 'loop'
    4. Flott. Dette virker :) Kan du endre koden slik at vi legger sammen to 16 bits tall?
    5. Syntax Error: Undefined Label: 'SUM+1'
    6. Syntax Error at line 3: Invalid Label: 'NUM1_L'
    7. Det ser ut til å virke. Hvilke tall er det du legger sammen og hva skal svaret bli? skriv det i HEX

Svar:
    Vi legger sammen de to 16‑bits tallene:
    • Første tall: $1234
    • Andre tall: $0456
    Summen blir $168A.

Bilde fra emulatoren viser korrekt resultat :)
    1744979629628.png

Koden ser slik ut:

.org $0100 ; Data-segment start

NUM1L .byte $34 ; Lavbyte (LSB) av første 16-bits tall (0x1234)
    NUM1H .byte $12 ; Høybyte (MSB) av første tall

NUM2L .byte $56 ; Lavbyte (LSB) av andre tall (0x0456)
    NUM2H .byte $04 ; Høybyte (MSB) av andre tall

SUML .byte 0 ; Lavbyte for resultat
    SUMH .byte 0 ; Høybyte for resultat

.org $0200 ; Kode-segment start

START CLC ; Nullstill Carry før lavbyte-addisjon
    LDAA NUM1L ; Last lavbyte av NUM1
    ADDA NUM2L ; Legg til lavbyte av NUM2
    STAA SUML ; Lagre lav resultat-byte

LDAA NUM1H ; Last høybyte av NUM1
    ADCA NUM2H ; Legg til høybyte av NUM2 + Carry
    STAA SUMH ; Lagre høy resultat-byte

STOP BRA STOP ; Uendelig sløyfe

.end ; Slutt på programmet

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.341
    Sted
    '
    kan du prøve 16-bit multiplikasjon (som jeg forsøkte) og se om du har bedre hell?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.412
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gemini Pro 2.5 er forresten gratis tilgjengelig. Velg modell fra menyen i øvre venstre hjørne.

1744985347578.png

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.484
    Sted
    Kongsberg
    kan du prøve 16-bit multiplikasjon (som jeg forsøkte) og se om du har bedre hell?
    Opps. Jeg overså at det var multiplikasjon.

Mine prompt:
    1. Kan du endre koden slik at to tall multipliseres i stedet? Ingen andre endringer
    2. Pass på å ikke skrive slike linjer i koden. Det takler ikke emulatoren ; Dekrementer multiplikator (16‑bits)
    3. Det ser ikke ut til at løsningen er riktig. Se bildet av emulatoren etter at den er ferdig. 1744987418531.png

4. Det ser ikke ut som det konvergerer til et resultat. Emulatoren har gått i flere minutter. Jeg vil også gjerne ha det korrekte 32 bits resultatet

På fjerde forsøk klarte den å lage kode som virker. 1234*456 = 4EED78

1744987330986.png

Koden (42 linjer):

.org $0010
    NUM1L .byte $34 ; LSB av 0x1234
    NUM1H .byte $12 ; MSB av 0x1234
    NUM2L .byte $56 ; LSB av 0x0456
    NUM2H .byte $04 ; MSB av 0x0456
    R0 .byte 0 ; Resultat byte 0 (LSB)
    R1 .byte 0 ; Resultat byte 1
    R2 .byte 0 ; Resultat byte 2
    R3 .byte 0 ; Resultat byte 3 (MSB)

.org $0200
    START CLRA ; R0 = 0
    STAA R0
    STAA R1 ; R1 = 0
    STAA R2 ; R2 = 0
    STAA R3 ; R3 = 0

LDX #$0456 ; X ← multiplikator (0x0456 = 1110 des.)

LOOP LDAA R0 ; addér lav‑byte
    CLC
    ADDA NUM1L
    STAA R0

LDAA R1 ; addér neste byte + carry
    ADCA NUM1H
    STAA R1

LDAA R2 ; propager eventuell carry over videre
    ADCA #0
    STAA R2

LDAA R3
    ADCA #0
    STAA R3

DEX ; X–1
    BNE LOOP ; gjenta inntil X = 0

DONE BRA DONE ; evig sløyfe når ferdig

.end

Det tar 1-2 minutter å emulere dette. I følge AI er det 1110 iterasjoner.
    0x0456 = 4·256 + 5·16 + 6 = 1024 + 80 + 6 = 1110

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.338
    Jeg er i all fall glad for at min koding har begrenset seg til Java, VisualBasic og Python og SQL om det teller…Men jeg skjønner forsåvidt nok av slikt til å vite at slikt ikke akkurat er på listen over alternativer for en mikrokontroller eller en annen liten dings. C fremstår som soft til sammenligning;)

Lite malapropos: På jobben hadde vi en graduate som sa at C++ var enkelt. Det er vel kanskje sikreste måte å si at man ikke kan spesielt mye C++ på.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.412
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer kanskje an på hva man sammenligner med. Hvis man står der med noen tusen linjer C++ og innser at man bommet med strukturen i klassehierarkiet begynner det å virke litt complicado. Neste gang jeg behøvde å løse noe lignende brukte jeg C med (void *) som sentral datatype i stedet. Sikkerhetsbelter var ekstrautstyr.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.338
    Kommer kanskje an på hva man sammenligner med. Hvis man står der med noen tusen linjer C++ og innser at man bommet med strukturen i klassehierarkiet begynner det å virke litt complicado. Neste gang jeg behøvde å løse noe lignende brukte jeg C med (void *) som sentral datatype i stedet. Sikkerhetsbelter var ekstrautstyr.
    Angivelig er det en stående spøk at man aldri kan oppgi over 7 av 10 om man blir spurt hvor godt man kan C++ siden det er hva Bjarne Schieldorp som designet språket i sin tid rangerer seg selv som. Selv de som skriver kompilatorene sliter vel med å holde følge med alt av nye features som kommer. Som noen skrev en gang «C++ provides you with a near unlimited number of ways to shoot yourself in the foot»

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.061
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg er i all fall glad for at min koding har begrenset seg til Java, VisualBasic og Python og SQL om det teller…Men jeg skjønner forsåvidt nok av slikt til å vite at slikt ikke akkurat er på listen over alternativer for en mikrokontroller eller en annen liten dings. C fremstår som soft til sammenligning;)
    For tilstekkeleg stor mikrokontroller (nei, eg kan ingenting om slike), men det er visst slikt som "Arduino, Adafruit M0/M4, Micro:bit, ESP32, RISC-V, and Teensy 4.x boards."

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.412
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Angivelig er det en stående spøk at man aldri kan oppgi over 7 av 10 om man blir spurt hvor godt man kan C++ siden det er hva Bjarne Schieldorp som designet språket i sin tid rangerer seg selv som. Selv de som skriver kompilatorene sliter vel med å holde følge med alt av nye features som kommer. Som noen skrev en gang «C++ provides you with a near unlimited number of ways to shoot yourself in the foot»
    Bjarne Stroustrup. Jeg har truffet ham en gang for lenge siden. Jeg var i loopen på en diskusjon om forslag til en ny feature. Jeg likte den ikke, så jeg forsvant visst fra den mailinglisten. :)

Men jeg gikk faktisk tilbake til C etter en del eventyr med inheritance i C++. Det er mulig å skrive objektorientert kode i C også, om man holder tungen rett i munnen, men det er 30 år siden jeg holdt på med det. Siste change log entry var 10 juli 1995, ser jeg i koden. Mye sånt:

1744995068589.png

1744995175395.png

Da peker peEvent til en rå minneadresse, eksakt hva som helst. Neste nivå av kode bør helst holde styr på hva de pekerne gjør. En dag det regner skal jeg reimplementere den gamle C-koden i Rust, bare som et lite hobbyprosjekt. Trur eg. Jeg prøvde å få ChatGPT til å forklare meg hvordan det bør gjøres, men tror kanskje jeg foretrekker å lese boken selv.

Ellers har Linus Torvalds en viss status i Linux-miljøet med tittelen Benevolent Dictator for Life. Jeg ser at han gjorde en kernel code commit ganske nylig.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.412
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.650
    Torget vurderinger
    0
    Hvor sjukt imponerende er AI?

Startet dagen med litt musikk.......
    Mye musikk har både vokal og instrument.

Hvordan vil teksten/vokal til Chopin se ut?
    Hvordan vil teksten/vokal til denne skiven være?
    Noen som kan sjekke med AI?

Artist: Maurizio Pollini
    Composer: Frédéric Chopin

Genre: Classical
    Label: Deutsche Grammophon (DG)
    © 1980 Deutsche Grammophon GmbH, Berlin ℗ 1985 Deutsche Grammophon GmbH, Berlin

chopin.jpg

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    25.418
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5

PederP