OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ja 1 db/delstrek, det kom fram av det originale bildet, Det er 7 db høydeforskjell på den "hyllen" Det blir tøft og basstungt her men maskere overtonene i bassen. Bassen oppleves da bompy og sinus-en-tone-aktig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja 1 db/delstrek, det kom fram av det originale bildet, Det er 7 db høydeforskjell på den "hyllen" Det blir tøft og basstungt her men maskere overtonene i bassen. Bassen oppleves da bompy og sinus-en-tone-aktig.
    Det tror jeg også. Verdt et forsøk å la bassen stige jevnt under 100 Hz i stedet for den hylla synes jeg. Det kan muligens gi mer punch i midbass også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Oppsettet mitt er i mine ører mye likere hornoppsette du hadde. Et oppsett jeg likte meget godt
    Ja, jeg ha vel tenkt litt i de baner. Men jeg synes det oppsettet ble for direkte - fikk ikke "beeing there" følelsen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det tror jeg også. Verdt et forsøk å la bassen stige jevnt under 100 Hz i stedet for den hylla synes jeg. Det kan muligens gi mer punch i midbass også.
    Nå bruker nok jeg langt mindre tid på anlegget og lytting enn mange andre gjør = jeg har ikke teset så mye.
    Forrige gang jeg testet en flatere kurve - så synes jeg lyden kom for mye "midt i trynet" og at vokaler ble for store. På den annen side - ble det mye mer live-trøkk i feks gitar. Men - jeg er litt allergisk mot å få musikken midt i trynet - det ødelegger for meg litt av illusjonen.

    Generellt så har jeg nok vært flinkere til å få på plass Hardware - enn å optimalisere bruk av AL/target kurve - men det er jo en plan på gang der også! ;-)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hørte kjapt på noen kjempestore Magnepan for over 10 år siden og minnes at klaver (klassisk orkester) låt eksepsjonelt rent, uanstrengt og homogent? Et sånt lytteinntrykk man ikke glemmer. Er det en av fordelene med digre elektrostater?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    I går var jeg så heldig å få meg en lytterunde hos Ole Martin. Et oppsett jeg har hatt lenge lyst til å høre, ikke minst pga et gjennomført DBA. Jeg er egentlig litt utafor min komfortsone når jeg nærmest inviterer meg selv til fremmede, men jeg ble tatt i mot av en hyggelig og kunnskapsrik kar.

    Lytterommet til OMF er stort, større enn jeg jeg hadde sett for meg, med over 50kvadrat. Bare det å høre musikk fra et større rom synes jeg er fantastisk. Får meg til å tenke på å ofre garasjen min, som er samme størrelse. Den er så full i Mdf støv at min kone vil ikke savne den🤣

    Jeg har egentlig ikke så veldig lyst til nærmest anmelde lyden til OMF, da det finnes folk som er flinkere til å plukke velvalgte ord som beskriver lyden, bedre en meg. Men litt skal jeg skrive😀

    Jeg lot meg virkelig underholde av den enorme lydscenen. Av og til føltes rommet som det var uendelig stort. Alle musikere/instrumenter fikk god plass med masse luft rundt seg. Fin dybde i lydbilde, men av og til kanskje litt for mye. Roger Waters med Q sound fikk virkelig leve fritt her😀

    DBA systemet var det jeg kanskje var mest spent på. Bassen var bra og artikulert/kontant. Nesten som jeg ønsket at den levde litt mere i rommet. Men det tror jeg er mest fordi det var litt uvant.

    Jeg har prøvd å ikke la meg påvirke av hva @The Shy skrev. Men som Ole Martin sa til meg, vi blir sittende å høre på hans kurve, ikke nødvendigvis hans oppsett. Jeg er glad i rock og savnet litt mere liv og dynamikk i midtbassen. Kanskje også litt mere struktur i bassen. Ble litt for høflig og fint. Jeg tror det handler om hvilken musikk en hører på. Tror hvis OMF hadde hørt mye på 70-talls rock ville han valg en annen kurve.

    Det jeg tar med meg videre er opplevelsen hos Ole Marin. Jeg lot meg virkelig underholde, og har latt meg inspirere til fortsettelsen i dette litt rare hifi universet. Jeg er heller ikke skremt av å spille musikk fra en datamaskin og droppe pre. Tusen takk for meg og for en hyggelig kveld, og du er hjertelig velkommen til meg en gang du er på Haugesund.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En liten BBC dip og litt mer avrulling i toppen allerede fra 1k vil nok redusere in-your-face lyd. Jeg er stor fan av dette trikset sjøl, og det gjør seg spesielt bra på klassisk og akustisk musikk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for besøket Sevald - veldig hyggelig!
    Og takk for tilbakemelding på lyden også.

    Jeg må nok prøve en litt flatere kurve etterhvert så får vi se hva det bringer. Jeg er nok litt påvirket at jeg overhodet ikke spiller rock - hverken 70-tallet eller nyere.

    Men det er viktig å få gode tilbakemeldinger både fra deg og Shy - slik at jeg kan fortsette jakten videre på en "pose og sekk" løsning - som for min del er å få mer av alt uten at lyden blir for mye rett i trynet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    En liten BBC dip og litt mer avrulling i toppen allerede fra 1k vil nok redusere in-your-face lyd. Jeg er stor fan av dette trikset sjøl, og det gjør seg spesielt bra på klassisk og akustisk musikk.
    Er det noe som ikke er problem med oppsettet til OMF, er rett i tryne lyd
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe som ikke er problem med oppsettet til OMF, er rett i tryne lyd
    Jeg kunne ikke høre en eneste en frekvens/tone som var pågående i oppsettet til OMF. Jeg har det en kan kalle BBC dip hos meg, men følte aldri for at det var påkrevd hos OMF.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den knekken i midbass området 100-300 Hz har hos meg blitt slakere ila noen år.
    Tror det har litt med tilvenning, og type musikk som favoriserer å gjøre.
    ..og andre ting.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det jeg mente var at HVIS man tar ned bassen i 100 Hz området kan det bli mer pågående.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er omtrent min egen target i grønt tegnet oppå din. Låter punchy og stort synes jeg.

    Target.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette med target kurver kan man diskutere ad infinitum... :)

    Men - hvorfor ruller dere av så bratt under 20 Hz?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg bruker målingen og følger avrullingen der... Ser ikke noe poeng i å bruke krefter på saker som ikke høres uansett 😊
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja selvsagt, den skjønner jeg. Men OMF kunne jo la responsen gå flatt til 10 Hz i sitt system.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Er det noen som har innspill på hva jeg kan gjøre med target kurven - får å trekke lyden litt i retningen til tilbakemeldingen som ble gitt?
    Tror det er så enkelt som å trekke targetkurven i retning av den shy bruker, eller noe som likner. Det viktigste er mer energi i nedre mellomtone ift bassen.

    Den umiddelbare opplevelsen kan være at noe du setter pris på i lydgjengivelsen svekkes, men som kommer tilbake etter litt tid. Det kan være forbedringer som du ikke umiddelbart legger spesielt merke til, fordi du ikke pleier å ha oppmerksomheten der (fordi det pleier å ligge godt gjent langt nedi lydbildet) ... men som vokser på deg. Timer til dager. Ta fram innspillinger som har skuffet deg, se om de får nytt liv.

    Så er det noe med å skru lyden etter sine egne preferanser og slå seg til ro med det man liker. Det er jo ingen ting i veien for å ha en gjestekurve eller to liggende klar...
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja selvsagt, den skjønner jeg. Men OMF kunne jo la responsen gå flatt til 10 Hz i sitt system.
    Har vel ikke brukt så veldig mye energi på det. Jeg ser mest på filtrene og at de ikke skal gjøre noen sprell. Kan ta en liten titt på dette senere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er jo veldig enkelt å lage seg et bibliotek med forskjellige targets, og så lytte på de.

    En ting jeg gjør av og til er å sitte med en digital parametrisk EQ på fanget og leke med forskjellige targets via den. Dette gjøres realtime mens man sitter i lytteposisjon, kan A-B testes osv. Det er ganske nyttig synes jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Min gjeldende target vist under. Sykt med smekk i midbassen her synes jeg. For nye lesere så er det vel greit å nevne jeg på en måte har lightversjonen av OMF sitt anlegg. Det er Magnepan, DBA, Hypex nCore, aktiv deling, DSP og rom med diffusorer hos oss begge. OMF sitt oppsett har vært en stor inspirasjon for det jeg har endt opp med selv må jeg vel si! Selv om OMF har grommere Maggies (20.7 vs 3,7) og større DBA, har jeg gått et hakk lengre siden mitt er et 7.1.4 surround oppsett.

    Anyway - min target, basert på en smoothet måling. Se bort fra søkket rundt 200. Delefrekvenser hos meg er 100/500/4000 Hz. Jeg har visst litt mer bass enn jeg mente jeg hadde… hehe.

    3094FA34-726C-45D7-B4A3-7638E2F34DF6.png
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Denne er vel 1/1 kan du vise uglattet?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Uenig da kamuflerte feil kan være årsaken til at man ender opp med å velge nettopp den targeten, men trenger ikke ta dette i OMF sin tråd
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har du sett noe på forvrengning på Maggiene dine? Har du målt med REW så har du det jo der. Tenker først og fremst på basspanelet.

    De 3.6 og 3.7 jeg har sjøl har en slags peak på forvrengning ved 200 Hz. Spørsmålet er om 20.7 oppfører seg på samme måten eller ikke.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har noen målinger liggende - skal se om jeg kan finne de i kveld.

    Burde vel egentlig gjort en jobb her igjen med målinger for å få en bedre bildet på hva som skjer. Men synes i grunn det låter bra og da er lysten til å grave litt mindre.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes også at det låter så bra hos deg at jeg ikke gidder å gjøre noe 😁
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.380
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Han har jeg sett og hørt før! 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    10" erne til OMF fungerer veldig bra slik de blir brukt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn