OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vet du ikke har hørt Emo sitt, bruker det bare som eksempel på et meget godt hornoppsett..... vurdert med mine ører. Dynamisk og soft, aldri spisst
    … men hvis det låter enda softere hos OMF, så vil han kanskje oppleve Emo sin lyd som spiss. Hørselen blir kalibrert…
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det at hørselen blir kalibrert er jeg brennsikker på. Er man vant til mye av noe og lite av noe annet så opplever man at lydkvaliteten er dårligere når disse variasjonene uteblir.

    Men hvis et anlegg spiller et stykke unna nøytralt så har det en kostnad uansett, i form av betoninger og maskeringer … som i kombinasjon også kan farge lyden … på enkelte opptak og typer musikk …. på en lite flatterende måte. Men det skjer langt fra på all musikk. Jeg tror ikke slik farging er spesielt utpreget hos OMF, bare så det er sagt. Der går det vel i litt mer laid-back enn hos flertallet. Maskeringer og betoninger, derimot, oppstår når det er lokale variasjoner av en viss betydning i frekvensresponsen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vet du ikke har hørt Emo sitt, bruker det bare som eksempel på et meget godt hornoppsett..... vurdert med mine ører. Dynamisk og soft, aldri spisst
    Ja, tenkte ikke at det var spisst og er overbevist om at det er et av de beste hornsystemene du kan få, og med Audiolense så er jo klangbalansen på plass.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det at hørselen blir kalibrert er jeg brennsikker på. Er man vant til mye av noe og lite av noe annet så opplever man at lydkvaliteten er dårligere når disse variasjonene uteblir.

    Men hvis et anlegg spiller et stykke unna nøytralt så har det en kostnad uansett, i form av betoninger og maskeringer … som i kombinasjon også kan farge lyden … på enkelte opptak og typer musikk …. på en lite flatterende måte. Men det skjer langt fra på all musikk. Jeg tror ikke slik farging er spesielt utpreget hos OMF, bare så det er sagt. Der går det vel i litt mer laid-back enn hos flertallet. Maskeringer og betoninger, derimot, oppstår når det er lokale variasjoner av en viss betydning i frekvensresponsen.
    Jeg tenker ikke her bare på klangbalansen, men hele oppsettet ->størrelse på lyttetrekant, miks mellom direkte og reflektert lyd, hvor livlig rommet er osv - i tillegg til klangbalanse, forvrengning, spredning osv..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tenker ikke her bare på klangbalansen, men hele oppsettet ->størrelse på lyttetrekant, miks mellom direkte og reflektert lyd, hvor livlig rommet er osv - i tillegg til klangbalanse, forvrengning, spredning osv..
    Jeg vet. Snakket vel bare om klangbalanse her…
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har lest litt bakover i tråden her, og må gratulere med flott tilbygg. Imponerende tiltak. Du har realisert alle hi-fi entusiasters drøm, med stort og dedikert lytterom. Der kan du virkelig boltre deg! Er det slik at du summerer bassen i mono under 200Hz, med dette "push-pull" prinsippet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei, har lest litt bakover i tråden her, og må gratulere med flott tilbygg. Imponerende tiltak. Du har realisert alle hi-fi entusiasters drøm, med stort og dedikert lytterom. Der kan du virkelig boltre deg! Er det slik at du summerer bassen i mono under 200Hz, med dette "push-pull" prinsippet?
    Takk for det!
    Det er jo du som var inspirasjonen til modding og aktiv deling her!
    Og jeg tror vel at dette spiller mer likt det du hadde i kjelleren enn det du har nå - og jeg er jo litt nysgjerrig på om du ikke savner litt organisk klang, holografi, rom og atmosfære med det oppsettet du har nå VS kjelleren med Magnepan.

    Det er jo Audiolense som gjør deling her -> og det blir mono for den delen av bassen som spilles av DBA (Som ikke på noen måte er push-pull). Nå deler jeg vel på 150 Hz _ og nei, jeg merker ikke dette på stereoperspektivet!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tenker du på den i innlegg 1827? Da hadde han horn.
    Jeg tror forøvrig du ligger på en god andreplasser … av alt jeg har sett, og selv om begge er ytelser utenfor hva jeg har hørt selv, så er jeg ganske trygg på at dere begge har dette så på stell at lydforskjellene dere har skyldes helt andre ting.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Jeg tror forøvrig du ligger på en god andreplasser … av alt jeg har sett, og selv om begge er ytelser utenfor hva jeg har hørt selv, så er jeg ganske trygg på at dere begge har dette så på stell at lydforskjellene dere har skyldes helt andre ting.
    God andreplass lissom.....nå var du partisk?;)
    Hva er dårligere med denne? Den følger jo target såpass at du nesten ikke ser den.
    Denne er for øvrig gammel og har noe rufts der den krysser 800ms linjen . Den etter nye mellomtoner er bedre der.

    Ser også at den SR du simulerte for OMF og den du simulerte for meg en stund tilbake, har et 100% vertikalt forløp på target. Det jeg får fram har en avbøyning mot toppen - hvorfor?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja, det var nok en lavfrekvensbias i påstanden min. Jeg tror OMF har en renere inngang, men du har jo en ekstremt ren utklinging. Så jeg må vel ta det tilbake.

    Hvorfor din lener seg? Jeg vet ikke. Bruker du noen prosent linfase i toppen, kanskje? Rett opp får man kun med minfase target. Jeg kan evt ta en kikke på en ny måling du sender meg...
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    OMF sin respons krysser null aksen etter rundt 15ms mens The Shy sin etter ca 40ms. Antar dette henger sammen med decay i bunn?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tror helst det skyldes at Shy sitt anlegg spiller lavere i frekvens. Jo lavere anlegget går, jo lengre tid tar det før step-responsen returnerer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Ja, det var nok en lavfrekvensbias i påstanden min. Jeg tror OMF har en renere inngang, men du har jo en ekstremt ren utklinging. Så jeg må vel ta det tilbake.

    Hvorfor din lener seg? Jeg vet ikke. Bruker du noen prosent linfase i toppen, kanskje? Rett opp får man kun med minfase target. Jeg kan evt ta en kikke på en ny måling du sender meg...
    Er sendt på en e-mail jeg hadde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det!
    Det er jo du som var inspirasjonen til modding og aktiv deling her!
    Og jeg tror vel at dette spiller mer likt det du hadde i kjelleren enn det du har nå - og jeg er jo litt nysgjerrig på om du ikke savner litt organisk klang, holografi, rom og atmosfære med det oppsettet du har nå VS kjelleren med Magnepan.

    Det er jo Audiolense som gjør deling her -> og det blir mono for den delen av bassen som spilles av DBA (Som ikke på noen måte er push-pull). Nå deler jeg vel på 150 Hz _ og nei, jeg merker ikke dette på stereoperspektivet!
    Hyggelig det. Inspirasjonen går alle veier i vårt lille miljøet av hi-fi gærninger.

    Lyden i det gamle rekkehuset ble bra til slutt. 28m2 kjellerstue med i utgangspunktet ræva akustikk. Kjøpte boka til Alton Everest + måleutstyr. Det resulterte ett år senere i en stappfull tilhenger med akustikkprodukter fra Svanå Miljö Teknik, inkludert spesialtunede Helmholz-resonatorer. (De som bruker Audiolense i dag slipper billig unna, he-he). Det rektangulære rommet hadde LEDE tuning. Dempet front og diffuserende bakvegg. Med Magnepan 3.6 ble det veldig bra 3D lydbilde. Med Pink Floyd/Welcome To The Machine (WYWH) på vanlig CD låt det nesten som 5.1 med bakkanaler. Aktiv drift gav bra punch i bassen. Men i motsetning til dine (push-pull), hadde modell 3.6 bare magneter på ene siden av membranen. Jo høyere man spilte, jo mindre kontroll. Så de kunne ikke spille så høyt. Svidde av et diskantbånd og, på blåserrekka til Harry Belafonte (at Carnegie Hall). Til min nåværende stue (45m2) måtte jeg nok hatt en større Magnepan modell.

    Er enig med deg i at dipoler gir best holografi, altså det dypeste lydbilde. Men livet går videre, og interessant å prøve ut flere prinsipper. Linjekildene jeg hadde deretter, hadde mye mer trøkk og autoritet. -Den gangen du stakk hodet innom, og skulle høre på The Final Cut, stod de i hvert sitt hjørne inni nisjen. Det gav brukbar frekvensgang, men puslete lydbilde. Senere trakk jeg de ut på gulvet, da ble lydbildet vanvittig stort. Hornsystemet jeg har nå, låter (enda) mer dynamisk og fenomenalt oppløst. -Henter ut mer akustikkinfo fra opptaket. Samt mer punktformig. Jeg ble litt lei av den "store" lyden. Som sagt, forskjellige prinsipper har hver sine dyder/lyter, og artig å prøve noe nytt.

    Hadde vært interessant å hørt DBA en gang. Det ser smart ut på papiret. Ser du hadde en hornrigg før Magnepan. Får du med DBA det samme "sparket" i mellombassen, som du hadde med dine doble FLH-horn?

    Bilde.Akustikk.2.jpg

    ACTION FOTO SENT 90-TALLET: Matts Odemalm, gründer i Svanå Miljö Teknik, tok en pust i bakken, mens vi losset inn et "tonn" akustikkprodukter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvor ble det av 2-meters diskantene dine, pedal? De var jo virkelig noe eget.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    De fikk seg et nytt hjem på Høybråten. Han kjøpte etterpå også basstårna.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er enig med deg i at dipoler gir best holografi, altså det dypeste lydbilde. Men livet går videre, og interessant å prøve ut flere prinsipper. Linjekildene jeg hadde deretter, hadde mye mer trøkk og autoritet. -Den gangen du stakk hodet innom, og skulle høre på The Final Cut, stod de i hvert sitt hjørne inni nisjen. Det gav brukbar frekvensgang, men puslete lydbilde. Senere trakk jeg de ut på gulvet, da ble lydbildet vanvittig stort. Hornsystemet jeg har nå, låter (enda) mer dynamisk og fenomenalt oppløst. -Henter ut mer akustikkinfo fra opptaket. Samt mer punktformig. Jeg ble litt lei av den "store" lyden. Som sagt, forskjellige prinsipper har hver sine dyder/lyter, og artig å prøve noe nytt.

    Hadde vært interessant å hørt DBA en gang. Det ser smart ut på papiret. Ser du hadde en hornrigg før Magnepan. Får du med DBA det samme "sparket" i mellombassen, som du hadde med dine doble FLH-horn?
    Jeg tenker også at det er spennende er utforske ulike prinsipper - horn, dipol, linjekilder, magnestater, tradisjonelle høyttalere osv. Og kanskje kombinere de - med Audiolense så er det jo lett å integrere.

    Lyden hos deg den korte formiddagen for evighet siden traff ikke helt meg, men jeg vet jo andre som var innom på tiden som referer til det som noe av det råeste de har hørt - enorm livefølelse!

    Jeg kan spille høyt nok for meg med dagens oppsett, selv om er taffel-nivå opp i mot hvor høyt jeg kunne spille med horna. Nå bruker jeg DBA opp til 150Hz, også spiller basspanelen på Magnepan fra 150Hz til 500Hz - drevet av brokoblet Hypex Ncore.

    Jeg liker faktisk bassen bedre i Magnepan enn i mellombasshorna. Det kicker ikke like mye, men det er noe med den organiske klangen på feks akustisk bass som jeg synes er vanvittig bra. Men jeg savner jo litt den ekstreme oppløsningen, klarheten og at det alltid spilte 100% uanstrengt med horn. Men så synes jeg det ble litt for tørt og litt for rett i trynet.

    Du må selvsagt gjerne stikke innom om du skulle være i Bergen en gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn