OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, jeg sitter vel med et inntrykk at dine tilbakemeldinger som oftest treffer veldig godt - og at eierne gjerne rapporterer om justering i etterkant med positivt resultat.

    Jeg har prøvd å sette ord på "det" i et par andre tråder før. Jeg synes det trengs et "mykt" element for at lydens skal bli bra. Hornene jeg hadde før hadde nok både mer dynamikk, mer oppløsning, var mer nakne osv - jeg kunne i grunn "krysse av" alle hifi- egenskapene - men jeg ble rett og slett ikke engasjert av musikken.

    Dette "myke" elementet kan jo bestå av mange ting - rør/analoge kilder, livlig akustikk - eller i mitt tilfelle Magnepan.

    Jeg jakter fremdeles på den optimale komboen med oppløsning/tilstedeværelse/ro/holografi/organisk klang osv. Og skal jeg være litt selvgod å plassere meg i øverste liga - så er det jo interessant å høre ditt oppsett, Emokid, LMC ++ (Mange andre også) for å finne ut om noen har funnet et bedre kompromiss enn jeg har (til å matche mine preferanser).
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Vel, jeg sitter vel med et inntrykk at dine tilbakemeldinger som oftest treffer veldig godt - og at eierne gjerne rapporterer om justering i etterkant med positivt resultat.

    Jeg har prøvd å sette ord på "det" i et par andre tråder før. Jeg synes det trengs et "mykt" element for at lydens skal bli bra. Hornene jeg hadde før hadde nok både mer dynamikk, mer oppløsning, var mer nakne osv - jeg kunne i grunn "krysse av" alle hifi- egenskapene - men jeg ble rett og slett ikke engasjert av musikken.

    Dette "myke" elementet kan jo bestå av mange ting - rør/analoge kilder, livlig akustikk - eller i mitt tilfelle Magnepan.

    Jeg jakter fremdeles på den optimale komboen med oppløsning/tilstedeværelse/ro/holografi/organisk klang osv. Og skal jeg være litt selvgod å plassere meg i øverste liga - så er det jo interessant å høre ditt oppsett, Emokid, LMC ++ (Mange andre også) for å finne ut om noen har funnet et bedre kompromiss enn jeg har (til å matche mine preferanser).
    Som Makkintosken sier, det er alltid litt gi og ta, og egentlig en umulighet å få alle ønsker oppfylt - En velger de kompromissene en lever best med.

    Jeg er nok ganske sikker på at du ikke vil finne den fulle og hele sannhet hos meg. Noen svar kanskje, men hyggelig likevel om du tar deg tid, og så er jo emokid bare en 20 min unna. Det anlegget lufter ut i 80m² og er noe du bør få med deg. Gut_man har også sakene på stell, men det er et stykke å kjøre. En fellesnevner på alle disse tre er Audiolense - det kommer du til å høre.
    LMC skal besøkes om et par uker, så da kan jeg prøve formidle noen inntrykk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje du bør høre på @gut_man sin rigg ?? Der er dipol bass/midbass.
    Nå har forsåvidt jeg også dipol bass/midbass, og er i grunn veldig godt fornøyd med ytelsen her - er kanskje litt overrasket over den tilbakemeldingen.
    Jeg føler jo litt at jeg har funnet en veldig god løsningen med DBA i bunn som gir tilstrekkelig tørr dypbass, og med Magnepan sin basspanel fra 150 til 500Hz, så er den delen av bassområdet veldig organisk, oppløst (puster godt) og også helt uten booming/resonanser.

    Jeg spiller jo ikke rock i det hele tatt - så det "trøkket" man kan få med en haug basselementer - det tydeligste eksemplet på det var vel når jeg for en haug år siden hørte på Roysen sine Cerubin - de trøkket jo så jævlig at man skvatt på hver bassnote. Morro - men det er i grunn ikke det jeg er på jakt etter.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er interessant. Det hevdes til stadighet at det ikke finnes én fasit, likevel later mellombass nesten uten unntak bli nevnt.

    Synes forøvrig ikke du skal tolke @The Shy tilbakemelding som en mangelrapport OMF, som man lett kan gjøre. Gå gjennom hans observasjon og huk av punktene du er enig med ham i og evt tweak dem. Alle har egenskaper i anlegget som utenforstående kanskje vil reagere litt negativt på, men det kan likegodt være en bekreftelse på at man har lykkes med det man ønsker.

    For egen del har jeg til dags dato ikke hørt et anlegg som spiller musikken jeg liker, like godt som mitt eget.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vel, jeg sitter vel med et inntrykk at dine tilbakemeldinger som oftest treffer veldig godt - og at eierne gjerne rapporterer om justering i etterkant med positivt resultat.

    Jeg har prøvd å sette ord på "det" i et par andre tråder før. Jeg synes det trengs et "mykt" element for at lydens skal bli bra. Hornene jeg hadde før hadde nok både mer dynamikk, mer oppløsning, var mer nakne osv - jeg kunne i grunn "krysse av" alle hifi- egenskapene - men jeg ble rett og slett ikke engasjert av musikken.

    Dette "myke" elementet kan jo bestå av mange ting - rør/analoge kilder, livlig akustikk - eller i mitt tilfelle Magnepan.

    Jeg jakter fremdeles på den optimale komboen med oppløsning/tilstedeværelse/ro/holografi/organisk klang osv. Og skal jeg være litt selvgod å plassere meg i øverste liga - så er det jo interessant å høre ditt oppsett, Emokid, LMC ++ (Mange andre også) for å finne ut om noen har funnet et bedre kompromiss enn jeg har (til å matche mine preferanser).
    Bassen din må være bra skulle en tro, men bruker du MG til mellombass? MG 20.7 tror jeg du skal holde på med lenge for å vekke liv i dessverre, og kombinasjon bassen/ MG er kanskje vanskelig å sømfri?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes det er interessant. Det hevdes til stadighet at det ikke finnes én fasit, likevel later mellombass nesten uten unntak bli nevnt.

    For egen del har jeg til dags dato ikke hørt et anlegg som spiller musikken jeg liker, like godt som mitt eget.
    Neida, jeg har is i magen.

    Jeg har heller ikke hørt noe annet anlegg som jeg synes spiller bedre enn mitt eget, men det er klart - skal den påstanden ha tyngde, så må jeg nok høre på litt flere gode anlegg enn jeg har hørt de siste årene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bassen din må være bra skulle en tro, men bruker du MG til mellombass? MG 20.7 tror jeg du skal holde på med lenge for å vekke liv i dessverre, og kombinasjon bassen/ MG er kanskje vanskelig å sømfri?
    Nå er det ikke så mye "orginal" Magnepan igjen hos meg.
    Her er alt aktivt delt via Audiolense.
    • 0-150Hz spilles av DBA systemet, drevet at Crown Itech-6000.
    • 150-500 Hz - spilles av basspanelet til MG 20.7 drevet av brokoplet Hypex NC400.
    • 500-3000Hz - Spilles av mellomtonene på MG 20.7 - drevet av broplet Hypex NC400
    • Fra 3000Hz og opp er det diskanten til Magnepan som spiller drevet av en stk NC 400.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kompisen min som hadde 20.1 drev de med Krell KMA 750 og det gulpet de unna, så ikke sikker på om Hypexene er nok, selv brokoblet...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Et av mine største ønsker er at ingen på død og liv skal etterstrebe min lyd. Egne preferanser er lurt å følge. Men at det skal bli såpass mye gnål rundt mine meninger synes jeg litt merkelig.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Siden DBA systemet spiller opp til 150 Hz - merkes det at det er mono såpass høyt opp i frekvens?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et av mine største ønsker er at ingen på død og liv skal etterstrebe min lyd. Egne preferanser er lurt å følge. Men at det skal bli såpass mye gnål rundt mine meninger synes jeg litt merkelig.
    Har sluttet å høre etter på dine meninger for lenge siden :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som du er inne på Tor, får en hørt noen av de gode anleggene, og en får definert egne preferanser, ja da bør en absolutt stå ganske så støtt i egne valg :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Et av mine største ønsker er at ingen på død og liv skal etterstrebe min lyd. Egne preferanser er lurt å følge. Men at det skal bli såpass mye gnål rundt mine meninger synes jeg litt merkelig.
    Jeg tviler sterkt på at du blir oppfattet som noe hifi-politi, Shy. Det var også rimelig klart (fra mitt ståsted) at du og omf har forskjellige lydideal. Det er også nesten like klart at du ønsker å høre alt på innspillingen, mens omf har en klar ide om hvordan han ønsker at det skal låte. Jeg har sansen for begge deler (hvis det betyr noe). Det handler egentlig om integritet: Å være mer opptatt av å finne en lyd man liker selv liker framfor å tilfredsstille hifi-politiet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Hei OMF, du deler for høyt i bassen. Halver delefrekvensen fra 150 til ca 75Hz og "mid-bass kicket" kommer tilbake. Skulle være enkelt å utprøve med din digitale deling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei OMF, du deler for høyt i bassen. Halver delefrekvensen fra 150 til ca 75Hz og "mid-bass kicket" kommer tilbake. Skulle være enkelt å utprøve med din digitale deling.
    Jeg tror lydbildet som Shy beskrev i stor grad kan forklares med frekvensresponsen hos omf. Den har han valgt selv. Han burde vite hva det går i.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Synes det alltid er fint å lese om besøk av et av de mest interessante og ambisiøse hifianleggene på HFS. Jeg tolket tilbakemeldingen som veldig positiv. Har lyst til å endelig få tatt meg en tur vestover. Sender deg PM😊
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tror lydbildet som Shy beskrev i stor grad kan forklares med frekvensresponsen hos omf. Den har han valgt selv. Han burde vite hva det går i.
    Eller for å si det på en annen måte: Han vet hva hsn bil ha.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror lydbildet som Shy beskrev i stor grad kan forklares med frekvensresponsen hos omf. Den har han valgt selv. Han burde vite hva det går i.
    Min erfaring er at mange elementer (Linjekilder) på alle måter er uovertruffen i dypbassen. Oppover i midbass og øvre bass kan det også låte svært bra, men da helst på symfonisk og akustisk musikk. Men akkurat dette "sparket" i midbassen, som er viktig for bl.a. rock, blues, pop og elektronisk musikk, der blir det bedre med et "mindre" element, eventuelt horn.

    Jeg hadde Magnepan 3.6 i flere år. De låt skuffende tamt i original versjon. Delefilteret var syndebukken. Med aktiv deling ble bassen svært så sprelsk og spenstig. Spilte så bra i bassen at jeg solgte min 2 aktive Audio Physic subwooferere. Med 20.7 som er en push-pull, burde midbass potentsialet være enda bedre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden DBA systemet spiller opp til 150 Hz - merkes det at det er mono såpass høyt opp i frekvens?
    Generelt - nå er det litt storm i vannglass her, skal prøve å svare fortløpende.

    Jeg er veldig opptatt av holografi og kan ikke si at jeg merker noe der. Men nå skal det innrømmes at jeg ikke er av de som bruker mye tid på å teste ut forskjeller.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    kompisen min som hadde 20.1 drev de med Krell KMA 750 og det gulpet de unna, så ikke sikker på om Hypexene er nok, selv brokoblet...
    Nå har jeg aktiv deling og bruker DBA i bassen - så det er vel røffly 2500W + 600W +600W + 400W for hver side her.
    Effekt er ikke et problem

    Magnepan er jo først og fremst tungdrevne - ikke vanskelig å drive. (Resistiv last uten lav impedans)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Akkurat det jeg vet og den nye .7 serien har ikke noe trøkk i bassen. Selv 30.7 er litt kjedelig. 20.1 har mye mer trøkk.
    Så vidt jeg vet er det eksakt samme basspanel i 20.1 som i 20.7.
    Når man deler de aktivt - så blir de mye mer dynamiske - også har jeg jo et eget bas-system som tar av av dypbassen.

    Orginalt er Magnepan omtrent som å kjøre en gammel Volvo 240 hva angår "thightness".
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror lydbildet som Shy beskrev i stor grad kan forklares med frekvensresponsen hos omf. Den har han valgt selv. Han burde vite hva det går i.
    Jeg har veldig lyst til å høres noen flere oppsett - spesielt Shy sitt.

    For å si litt om motivasjon til det - jeg ser vel ikke noe i Shy sitt oppsett som jeg ikke er i stand til å "kopiere" her hos meg. Så hvis jeg setter meg ned og får en bedre musikkopplevelse hos ham - så er det egentlig et lite kinderegg. Jeg vet hvilken tilnærming han har, jeg skjønner systemet hans, vi har samme tilnærming - og vi har mye av det samme utstyret og ikke minst slipper jeg å ringe banken for å låne penger til en eller annen form for kommersiell high-end løsning.

    Hvis jeg skal gli over i synseland - så er jeg litt usikker på om jeg vil endre kurs. Dette er jo synsing når vi snakker om anlegg jeg ikke en gang har hørt, men blant de som er hos meg på lyttebesøk - så er det ganske enkelt å merke om de er opptatt av det samme som meg. Og jeg har jo såpass erfaring at jeg vet hva anlegget mitt gjør bra, og hvis det ikke skaper litt entusiasme hos de som lytter - så er det ikke noe feil med det, men det indikerer at vi ikke jakter samme mål.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes det alltid er fint å lese om besøk av et av de mest interessante og ambisiøse hifianleggene på HFS. Jeg tolket tilbakemeldingen som veldig positiv. Har lyst til å endelig få tatt meg en tur vestover. Sender deg PM😊
    Det er jo veldig hyggelig, men du vet at jeg var først ute med å bestille deg for kalibrering. ;-)

    Jeg bruker utrolig lite tid til testing/innstilling osv.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Min erfaring er at mange elementer (Linjekilder) på alle måter er uovertruffen i dypbassen. Oppover i midbass og øvre bass kan det også låte svært bra, men da helst på symfonisk og akustisk musikk. Men akkurat dette "sparket" i midbassen, som er viktig for bl.a. rock, blues, pop og elektronisk musikk, der blir det bedre med et "mindre" element, eventuelt horn.

    Jeg hadde Magnepan 3.6 i flere år. De låt skuffende tamt i original versjon. Delefilteret var syndebukken. Med aktiv deling ble bassen svært så sprelsk og spenstig. Spilte så bra i bassen at jeg solgte min 2 aktive Audio Physic subwooferere. Med 20.7 som er en push-pull, burde midbass potentsialet være enda bedre.
    Hei Petter,

    I mine unge år (!) - så var du min store lederstjerne. Jeg synes du skrev veldig godt i Audio, og jeg havner etterhvert opp med BASE drivverk, DP DAC, DP forsterkere og AP Avanti III (Med nye delefiltre fra Frode Steen etter Vidar Mørch sin artikkelen om Virgo). Og jeg fikk bekreftet at det du anbefalte var rett - jeg synes det spilte mye bedre hos meg enn hos andre med mye dyrere hyllevare.

    Jeg var til og med på besøk hos deg en gang for mange år siden. Dessverre synes jeg ikke de nye linjekildene dine spilte så godt, jeg tror nok jeg hadde likt lyden bedre nede i trelasten din. Og jeg plukket fram dine gamle artikler om modding av Magnepan - før jeg bestemte meg for å gå all-out med 20.7
    Men jeg har holdt fast ved en del av de tingene jeg har lært av deg.
    • Jeg har ryddig strøm - ikke noe fancy, men skjermet, filtrert og med tilstrekkelig tverrsnitt.
    • Alt er dempet - det er ingenting i oppsettet som kan vibrere
    • Det er aktivt delt.
    Skal jeg ta på meg de arrogante buksene - så spiller det hos meg nå som 2 størrelser større enn ditt 3.6 oppsett.

    Du er hjertelig velkommen om du skulle være i Bergen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Jeg har veldig lyst til å høres noen flere oppsett - spesielt Shy sitt.

    For å si litt om motivasjon til det - jeg ser vel ikke noe i Shy sitt oppsett som jeg ikke er i stand til å "kopiere" her hos meg. Så hvis jeg setter meg ned og får en bedre musikkopplevelse hos ham - så er det egentlig et lite kinderegg. Jeg vet hvilken tilnærming han har, jeg skjønner systemet hans, vi har samme tilnærming - og vi har mye av det samme utstyret og ikke minst slipper jeg å ringe banken for å låne penger til en eller annen form for kommersiell high-end løsning.

    Hvis jeg skal gli over i synseland - så er jeg litt usikker på om jeg vil endre kurs. Dette er jo synsing når vi snakker om anlegg jeg ikke en gang har hørt, men blant de som er hos meg på lyttebesøk - så er det ganske enkelt å merke om de er opptatt av det samme som meg. Og jeg har jo såpass erfaring at jeg vet hva anlegget mitt gjør bra, og hvis det ikke skaper litt entusiasme hos de som lytter - så er det ikke noe feil med det, men det indikerer at vi ikke jakter samme mål.
    Tror kanskje det er andre oppsett her på Østlandet som vil komme til å fenge deg mer enn mitt.
    Oppsettet mitt er i mine ører mye likere hornoppsette du hadde. Et oppsett jeg likte meget godt

    Her får du levert noe musikk rette fleisen og noe med god dybdefølelse og stor lyd.
    Til f.eks den Iver Kleive, Knut Reiersrud vi spilte. Den oppleves minst like stort her, og med større dybdefølelse.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Generelt - nå er det litt storm i vannglass her, skal prøve å svare fortløpende.

    Jeg er veldig opptatt av holografi og kan ikke si at jeg merker noe der. Men nå skal det innrømmes at jeg ikke er av de som bruker mye tid på å teste ut forskjeller.
    Godt å høre. Jeg tenker å dele høyere her hos meg også på sikt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hei OMF, du deler for høyt i bassen. Halver delefrekvensen fra 150 til ca 75Hz og "mid-bass kicket" kommer tilbake. Skulle være enkelt å utprøve med din digitale deling.
    Hvis du tenker ifm vanlige subwoofere så kan det stemme. Men nå har OMF et Double Bass Array (DBA)…..

    Jeg har i bunn og grunn nesten det samme oppsettet som OMF - aktivt delte Magnepan (3.7 hos meg) og DBA. Bassen i et DBA er langt mer punchy enn nesten hva som helst annet egentlig. Det lille jeg har prøvd av forskjellige delefrekvenser hos meg har alltid endt med å velge så høy som mulig. Jeg skulle gjerne delt på 150 Hz sjøl, men da må arrayet mitt utvides med flere drivere i bredden først.

    Jeg forstår godt The Shy sin tilbakemelding her. Magnepan blir nok aldri så punchy som et DBA. Men så har de andre kvaliteter, som jeg sjøl har falt veldig for.

    20.7 har jeg aldri hørt, så besøk hos OMF står høyt på lista mi:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn