OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Tenkte jeg skulle prøve denne tråden da....

    Tenkte også å legge ut noen bilder som er noen år gamle, slik at man se hva slags utstyr jeg har vært innom og også prøve å skrive litt om mine prioriteringer!






    Utstyr:
    Sonic Frontier SFCD-1 m/XO clock, wondercaper og Telefunken Diamond NOS rør
    Renaissance Audio Blue Standard Plus ubalanserte signalkabler
    Conrad Johnson Premier 17LS preamp
    ZapZolute 118W Dual Mono Mk4 monoblokker
    Tara Labs Master genII og Renaissance Audio Blue standards høytalerkabler
    BW Matrix 801 S3 høytalere

    Diverse Pulsar points, hjemmelagde nettkabler, BASE plattform. Hadde også en Parasound CDP2000 Ultra Cd spiller stående.

    Hadde på denne tiden et anlegg som begynte å spille skikkelig bra. Skal jeg trekke frem noen enkeltkomponenter i dette anlegget må det være BW 801. De spiller vanvittig tøft, har suveren bass, og koster ikke så mye på bruktmarkedet. Testet på denne tiden flere Cd spillere og synes ikke det var betydelige lydmessige forskjeller på de. Hadde tidligere prøvd Cambrigde CD6 og hadde også en Micromega Stage 4 tilgjengelig. Parasounden spilte veldig definert og presist, mens Sonic Frontier nok var litt varmere i klangen. Fikk skuffende lite igjen lydmessig for modifiseringen av SF syntes jeg, i forhold til hvordan spilleren var original.

    Må jo si at jeg på denne tiden innbilte meg at jeg var i ferd med å tangere det som var mulig å få til når det gjaldt lydgjengivelse i egen stue, det var jo ikke en spesielt treffende konklusjon.

    Hadde tidligere eid:
    Høytalere: Phillips FB860, Patos Lyric 301, BW Matrix 805 og 802
    Elektronikk: AVI 2000MM, EAD Theatermaster Encore, Aragon Aurum, Doxa 012 + masse Elkjøp stasj!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!



    Utstyr
    Shanling CDT-100 Cd spiller
    Duelund signalkabler
    Conrad Johnson Premier 17LS preamp
    ZapZolute 118W Dual Mono Mk4 monoblokker
    14mm sølvskinne og Duelund høytalerkabler
    Audio Physic Avanti III og Martin Logan CLS IIz høytalere

    Diverse Pulsar points, hjemmelagde nettkabler, BASE plattform

    Hadde på denne tiden ganske stor sirkulasjon av utstyr. Shanling Cd spilleren var vel egentlig den første Cd-spilleren som jeg syntes spilte merkbart bedre enn noen av de andre jeg hadde hatt. Og den var jo rålekker å se på. På denne tiden styret jeg mye med kabler. Hadde tidligere nevnte Renaissance Audio Blue Standard Plus, Tara Labs master G2, Infinity Resolution og Duelund signalkabler i en perioden. Endte opp med Duelund sine da jeg følte at disse gav mest oppløsning og ”naturlig kropp”. På høytalerkablene gikk det mye i det samme, hadde biwiring-sett av tara Labs Master, Renaissance Audio Blue Standard og single av Duelund og en kraftig sølvskinne. (14mm2). Heller ikke her var det dramatiske forskjeller, men endte opp med sølvskinnen til bassen og Duelund til diskant/mellomtone som jeg syntes spilte hårfint bedre enn bare sølvskinnen.

    Fikk rett før jul to par nye høytalere, Audio Physic Avanti III og Martin Logan CLS IIz. Selv om AP skal være en veldig oppløst og detaljert høyttaler, la det være sagt med en gang den når ikke CLSene til knærne når det gjelder mikrodynamikk og detaljer. Kort oppsummert – CLSene hadde fantastiske stemmer, mikrodynamikk, ”være-der” følelse, men det ble litt for sært for meg. Fikk dem ikke til å spille bass, sweet-spot er farlig liten, punchen og evne til å spille høyt var ikke der og holografien og roen i lydbildet var ikke like god som på Avanti. Derfor ble det til slutt Avanti jeg beholdt. Disse har vanvittig attakk, selv om de ikke spiller særlig dypbass, oppløsning er veldig bra sammenlignet med det meste annet og holografien er super.

    Må bare si det, at dersom du ikke er avhengig av å spille høyt eller er så nøye på punch og attakk i bassen (selv om jeg har hørt rykter om at det er noen som har fått til dette også!!!) så må jo CSL være den høytaleren i verden som gir mest for pengene. Den spiller bare så innih…. bra på det den gjør bra, at liker du dette, så er det ingen annen vei!!(Finnes sikkert mange andre bra elektrostater, men disse har ikke jeg hørt hjemme)

    Hvis jeg skal beskrive lyden i anlegget på denne tiden så spilte det presist. Holografien var godt definert, bassen var stram og presis og anlegget spilte i det store og hele uten noen unoter. Var igjen veldig godt fornøyd med lyden da jeg prioriterer holografi, presisjon, stødig lydbilde og punch i bassen.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!




    Utstyr
    Shanling CDT-100 Cd spiller, på BASE
    Duelund signalkabler
    Conrad Johnson Premier 17LS preamp, på BASE
    Dynamic Precision DpA1, på BASE (Står bak racket)
    Transparent Reference (Med XL) høytalerkabler
    Audio Physic Avanti III
    Transparent Rererence nettkabler

    Diverse Pulsar points, hjemmelagde nettkabler, BASE platform

    På denne tiden begynte ting å bli virkelig bra, men jeg var jo på jakt etter bedre lyd og begynte da litt forespørsler på hifisentralen om å bytte ut ZAPene mine. Fikk i stort sett svar som: ”Hvorfor? Er ikke de bra nok…..er ikke mye som er bedre enn de….er de ikke dyre nok…”. Så satt med inntrykk av at de skulle være bra. For å gjøre en lang historie kort endte jeg opp med en DP A1. Hadde ingen andre forsterkere på hjemlån, men A1 spilte ringer rundt ZAPene. Oppløsningen var enorm og plutselig var bassen jeg savnet i AP (Fra 801 tidligere) på plass. Lydmessig var oppgraderingen fra ZAP til DP større enn fra 801 til Avanti.

    Siden Shanling spilleren har volumkontroll eksperimenterte jeg en del med direktedrift kontra å bruke preampen. Jeg synts helt klart at preampen tilførte litt ”magi”, spesielt i mellomtonen. I tillegg trengte jeg den for å inkludere flere kilder.

    Utpå våren fikk jeg mulighet til å teste et par eldre Transparent Ultra høytalerkabler. Hadde egentlig gjort meg opp en mening på forhånd om at denne skulle være uoppløst, varm og overpriset. Fikk skikkelig hakeslipp da de spilte med enormt sort bakgrunn, masse naturlig kropp, dyp definert bass og allikevel presenterte alle detaljene i lydbilde på en mye mer behagelig og tilbakelent måte enn sølvskinnene jeg hadde brukt. Etter kort stund endte jeg opp med et par Transparent Reference. Senere om sommeren fikk jeg tak i et par Reference XL SS. Generelt om Transparent kablene er de veldig like i klangen, de blir bare bedre på alle områder når en går oppover skalaen, så Reference XL var enda mer presis i holografien, bassen var merkbart dypere og mer presis, bakgrunnen var enda sortere.

    Jeg hadde også skaffet meg noen Transparent Reference nettkabler til hele anlegget.

    Slik anlegget stod nå spilte det helt fantastisk! Holografien strakk seg rundt lytteposisjonen, bassen var kjapp og definert mer enn massiv og lydbildet var veldig rolig hvor stemmer og instrumenter ”poppet” ut av en dønn sort bakgrunn.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!




    BASE Drivverk på BASE platform
    DP DAC m/batteridrift på BASE
    Bent Audio trafosbasert preamp på BASE
    DP A1
    Audio Physic Avanti III (Modifisert) på BASE
    DP balansert digitalkabel
    MIT/Celius/Duelund/Silk signalkabler
    TA Reference XL SS høytalerkabler
    DIY Nettfilter FAT LMC
    Egen kurs

    Da er jeg på plass i nytt hus.
    Er ikke helt fornøyd ennå, jobber med akustikk og plassering.


    Som dere sikkert ser på bildet har jeg her flyttet og fått meg egen kåk. I samme perioden har jeg også byttet en del utstyr. På grunn av lang ventetid på en del av utstyret og ikke minst en oppussingsprosjekt som ble noe mer langvarig en planlagt, så var jeg uten anlegg en lang periode.

    Om utstyret
    Høytalerne ble oppgradert. Det kan lese om her:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1123888674

    Shanling Cd spilleren ble byttet ut med BASE drivverk og DP DAC, som også ble oppgradert med batteristrømforsyning. Grunnen til dette var todelt – først at muligheten bøy seg, og også at jeg ønsket å gå over til en fullbalansert system. Etter lang tids tråling av tester og erfaringer fant jeg også at denne kombinasjonen var det ikke mange som hadde prøvd og byttet ut igjen, og at en her fikk ”best of the best” for en rimelig penge. Var jo på denne tiden også veldig godt fornøyd med DP effekttrinnet mitt.

    Etter å ha prøvd en passiv preamp – som i mitt oppsett rett og slett spilte ringer rundt min tidligere CJ Premier 17Ls hva angikk nakenhet, oppløsning og bass – så bestilte jeg meg en blodtrimmet preamp fra Bent Audio med toppspesifiserte trafoer, Bybee filter og alt som kunne fåes. Når denne endelig kom, hadde jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag lenger men lyden var nå uansett topp.

    I tillegg har jeg skaffet med noen titall kilo mer med BASE plater. Har vel skrevet det flere steder her på siden, men de gjør noe med lyden som bare kan forklares som at lyden blir mer organisk og renere. Det samme skjedde under høytalerne.

    I tillegg har jeg installert egen kurs i den nye stuen –med skjermet nettkabel som går rett i nettfilteret.

    I ettertid ser jeg at det på denne tiden spilte ganske lyst og hard hos meg. Mer om hvordan jeg kom meg videre skal jeg skrive i status sommer 2006.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!

    Her jukser jeg litt......og klipper bare inn en artikkel jeg skrev og ble publisert i Fidelity nr 22.




    GODT NORSK

    Jeg har holdt på med hifi og litt tyngre utstyr i snart 10 år. Og mine lydpreferanser har ikke endret seg mye fra starten av. Egenskaper jeg verdsetter høyt er presisjon, dynamikk, holografi, naturlige stemmer og oppløsning. Det viktigste for meg er at anlegget skal gi ”godfot” og gåsehud.
    1 Viktige produkter frem til nå
    Som de fleste andre i denne hobbien har jeg også hatt veldig mye utstyr opp igjennom tiden. Har ikke tenkt å skrive så veldig mye om hva jeg har hatt tidligere men noe har jo gjort sterkere inntrykk enn andre.
    1.1 BW 801 SIII
    Selv om jeg hadde hatt både 805 og 802 før jeg fikk disse i hus, må vel dette sies å være mitt første “high-end” produkt. B&W 801 SIII ble solgt utrolig billig i Norge, nesten halv pris av hva den kostet hjemme i England. Jeg fikk nok aldri vite hva disse virkelig var gode for, men frem til jeg byttet de ut med mine nåværende Avanti svarte de raskt på alle oppgraderinger på elektronikksiden. Denne høytaleren er etter min mening fremdeles et formidabelt kjøp på bruktmarkedet. Her får du bøttevis med trøkk og bass uten at det går på bekostning av de andre kvalitetene.
    1.2 CJ Premier 17LS
    Hvis 801 var mitt første high-end produkt, må Conrad Johnson Premier 17LS sies å være det første produktet som virkelig skulle være ”Best of the best”. Eiergleden med Premier 17 var formidabel - det gedigne kabinettet, den massive fjernkontrollen i aluminium, releene som klikker når du endret volum og ikke minst rørene som glødet i mørket. Lyden var også suveren og kan beskrives med luftighet, letthet og et mylder av mikrodetaljer som gav skikkelig ”være-der” følelse. I tillegg kunne man jo kose seg med å prøve ulike rør.
    1.3 Martin Logan CLS
    Jeg føler selv at veien frem til det utstyret jeg har i dag har vært med få tilbakskritt. Det største skrittet til siden var vel et par Martin Logan CLS II elektrostathøytalere som hospiterte i stua sammen med Avantiene en periode. På sine ting var CLSene uslåelige. Akustisk musikk, stemmer og mikrodetaljer var så nakent og oppløst jeg noensinne har hørt det. Men for meg var mangelen på bass, trøkk, kropp og ikke minst den utrolige retningsbestemte diskantgjengivelsen (som mer eller mindre forsvant hvis du reiste deg opp) grunnene til at Avantiene ble stående.
    1.4 AP Avanti III
    Jeg har det som jeg litt ubeskjedent liker å kalle verdens råeste AP Avanti III. Jeg begynte å sikle på denne høytaleren etter testen i en av de siste Audio bladene. Den virket til å passe som hånd i hanske med mine preferanser. Og når de dukket opp på bruktmarkedet var jeg rask med å sikre meg disse juvelene. Etter å ha hatt høytalerne i hus noen måneder begynte jeg å kikke på Vidar Mørchs artikkel hvor han modifiserte sine Virgo II. Ikke fordi jeg var missfornøyd, men Vidar var jo så veldig fornøyd med oppgraderingen. Det var vel omtrent på denne tiden jeg innså at galskapen hadde fått skikkelig rotfeste, for jeg vurderte å fikle med en av verdens beste høytalere. Kort fortalt ble hver høytaler 10 kg tyngre etter å ha fått nytt delefilter og internkabling av topp kvalitet. Oppgraderingen gav en helt suveren punch i bassen, mens både oppløsning og presisjon i toppen også ble merkbart bedre. Oppgraderingen hadde ingen bivirkninger.
    2 Nytt hus – mange nye utfordringer
    Våren 2005 flyttet jeg inn i nytt hus. Og jeg koblet opp anlegget nesten før jeg hadde bært inn sofaen . Anlegget bestod da av BASE drivverk, batteridriftet DP DAC, passiv trafobasert preamp, DP A1 og de modifiserte AP Avanti III. Signalkablene var DIY sølvkabler og Transparent høytalerkabler. I den gamle stuen var lyden kontrollert, behagelig og med super holografi. Nå låt det mildt sagt helt jævlig. Lyst, rotete og ingen kropp i det hele tatt. Nå ble jo anlegget koblet opp før tepper, gardiner og møbler var på plass, så jeg hadde ikke forventet topp lyd med en gang, men dette var uansett betydelig verre enn fryktet. Etter å ha fått på plass en del tepper, gardiner og møbler, syntes jeg det spilte mye bedre og begynte å bli fornøyd, men ble kjapt korrigert da en kollega på besøk kommenterte at det spilte mye bedre i sofahjørnet enn i sweetspot. Det spilte fremdeles ganske så lyst, men man kan da ikke gi opp av den grunn. Derfor vil jeg nå beskrive 10 ting jeg har gjort fra sommeren frem til i dag som har løftet anlegget til et nivå jeg ikke har hørt andre steder.
    3 Veien frem i 10 skritt
    3.1 Ny strømtilførsel
    Siden jeg allerede skulle pusse opp stuen var det enkelt å legge en ny kurs til stereoanlegget. Jeg valgte å legge en grov skjermet kabel fra sikringskapet og brukte samme kabelen også som nettkabel. Bedre skjerming, bedre tverrsnitt og ikke minst at anlegget ble jordet gjorde at anslagene ble renere, mer ro i lydbildet og lyden ble litt mindre spiss. Nettfilteret som ble brukt er en DIY variant med toroider og kondiser i parallell. Alt plassert i et kabinett av rustfritt stål.
    3.2 Bybee filter
    Etter en del skriblerier på nettet ble jeg veldig nysgjerrig på disse filterne. Knapt noe annet produkt jeg vet om skaper så hissige debatter som disse filterne. Jeg har modifisert anlegget i to omganger så da er det vel opplagt i hvilken leir jeg står. Den første runden var med store Bybee på strømtilførselen til drivverk og effektforsterkeren, og små på digitalsignalet fra drivverket. Effekten av dette var nesten overraskende. Lyden ble mer organisk og spesielt stemmer fremsto (mye) mer naturlig. For å bruke en klisje var det som et slør ble trukket fra, og musikken fremstod mye mer virkelighetstro og oppløst, uten at det på noen måte ble mer klinisk, snarere tvert i mot. I den neste runden var det høytalerne som fikk Slipstream sølv på diskantene og vanlige Slipstream på mellomtonene. Effekten der var ikke like stor og litt annerledes. Anslagene ble renere og det virket som høytalerne rett og slett spilte litt ”lettere”. Så totalt har jeg vel rundt 25 Quantum Purifiers i anlegget og er godt fornøyd med de.
    3.3 Bluetac og BASE
    Opp igjennom tiden har jeg skaffet meg en del BASE plattformer, og som så mye annet kvitter man seg sjelden med ting som kan brukes andre steder, så nå har jeg BASE under absolutt alt. Etter litt korrespondanse med Petter Dale fikk jeg tips om å feste komponentene mine til BASE plattformene med blutac. Tidligere hadde jeg brukt spikes og Pulsar Points, men ved å ”lime” alle komponentene til topplaten med blue tac ble lyden mer organisk og en spisshet i mellomtone/diskant ble borte. Alle komponentene er selvsagt vekttilpasset til plattformene. Generelt synes jeg demping med BASE gir en lettflytende, tilbakelent, definert og ikke minst organisk lyd. Bakdelen med BASE er jo åpenbar, jeg gruer meg skikkelig til neste flytting. Når jeg etter hvert er endt opp med i overkant av 200kg med komponenter og nesten 300kg med BASE plattformer så tror jeg nok det blir flyttebyrå på meg neste gang jeg skal flytte.
    3.4 Ny preamp
    I høst byttet jeg ut den trafobaserte preampen med den nye Dynamic Precision C1b. Tidligere har jeg hatt Doxa 012, Aragon Aurum, EAD Theatermaster, CJ Premier 17LS og den passiv preampen fra Bent Audio. Jeg var skeptisk til at en aktiv preamp skulle kunne gjøre ting bedre enn den passive, men den nye preampen fra DP spiller mer organisk og naturlig. Spesielt kom små nyanser i bassen bedre frem og lydbildet ble litt mer ”laid-back”.
    3.5 Akustikk
    Jeg var etter hvert blitt klar over at det måtte gjøres noe mer enn vanlig møblering for å få kontroll over akustikken. Rommet mitt har parkett gulv, gips på veggene og panel i taket. I tillegg har jeg syv ganske store vinduer.
    Jeg begynte med å bestille 2 Mini Room Tune Pack fra Michael Green Audio. Dette er en haug med små puter i ulik form og fasong. Jeg utplasserte 8 hjørneputer og 12 mindre puter etter produsentens anvisning. Igjen fikk jeg en liten forbedring. Toppen ble roet noe og presisjonen i lydbildet ble bedre, men ikke det helt store utslaget.
    Etter tips fra nettet bygde jeg meg noen DIY absorbenter. Disse er lagd av en akustikkplate (60cmx120cmx5cm), satt inn i en tynn treramme og kledd med tøy. Jeg lagde meg totalt 7 stykker. 3 stykker ble plassert i taket mellom lytteposisjon og høytalere (med hurtigkobling for husfreden), det ble plassert 2 plater i førsterefleksjonen på sideveggene og til slutt to plater i førsterefleksjonen på frontveggen (bak høytalerne). Virkningen av disse ble platene var betydelig. Roen og presisjonen i lydbildet ble betydelig bedre. Jeg kunne også spille høyere uten at stemmer fløyt ut. Prisen? Under 1000 lappen for alle.
    3.6 Oppgradering av driverk og DAC
    Jeg bruker et norskprodusert drivverk bygd av Birger Lund Andersen, mannen bak BASE technology. Jeg oppgraderte drivverket mitt med de siste nyvinningene nå rett før jul og fikk samtidig satt inn Black Gate kondiser i DACen. Dette drivverket er basert på et Phillips CD Pro II drivverk, som er mekanisk delt og dempet av flere innvendige BASE plattformer (totalt 6 stykker). Det er i tillegg utstyrt med LC Audio XO clock III, EC Spider og en strømforsyning som mest minner om det en finner i effektforsterkere.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!

    Som DAC bruker jeg en blodtrimmet DP DAC. Denne er bygd om til batteridrift. I tillegg har den fått nye kondiser, nye opamper, unødige kretser er koblet bort, og det er også gjort noen mindre tveaks (Fjernet plast, jordet opamper, dempet med blygummi).
    Som digitalkabel bruker jeg DP sin sorte balanserte. Denne CD-riggen graver frem det som finnes av informasjon på platene, uten å på noen måte virke klinisk. Den har også et fundament og bassdriv som jeg ikke har hørt lignende andre steder. Og hvis du mener at CD spiller hardt og klinisk, så har du ikke hørt denne riggen.
    3.7 Extra DP A1
    I høst solgte jeg mine svinedyre høytalerkabler fra Transparent og begynte å jakte på en DP A1 til. Den kom i hus nå på nyåret. Jeg har plassert effekttrinnene rett bak høytalerne og bruker da lange signalkabler og kun jumpere til høytalerne. Jeg kjører biamping, altså at en kanal driver diskant/mellomtone og den andre kanalen driver de 4 bassene. Dette gav en godt merkbar forbedring. Først og fremst ble bassen renere og mer definert, noe som også resulterte i en opprensking oppover. Høytaleren spiller nå mye lettere og separasjonen i lydbildet ble bedre.
    3.8 Echobustere
    Nå nylig har jeg også fått tak i et par Echobustere phase 4. Dette er to firkantede søyler som har to absorberende sider og to reflekterende sider. Jeg har valgt å plassere de i hjørnet bak høytalerne hvor de da vil dempe en del i bassen, men ikke så mye i toppen.
    Har ennå ikke fått jobbet så mye med disse, men plassert i hjørnet bak høytalerne med de reflekterende sidene ut gir de en anelse mer ro i lydbildet.
    3.9 Black Magic kabler
    Etter å ha fått en ekstra DP A1 i hus, måtte jeg skaffe noen nye signalkabler. Valget falt på Black Magic Revelation med Furutech XLR plugger. Rett og slett fordi disse har gode plugger, gode ledere, god skjerming og veldig mange fornøyde brukere. Jeg har ikke testet andre kabler ennå, men skal lage noen DIY sølvkabler og se om det kan matche BMene og kanskje gi en anelse mer krydder i toppen.
    3.10 Polaritet, kabelhygiene, nettfilter,
    Mens jeg har ventet på å få drivverket og DACen tilbake fra oppgradering har jeg også gjort en del småting som kanskje har mest å si for ”feel-good” faktoren, men som allikevel må gjøres. Dette har vært å installere noen flere kondiser i nettfilteret(Mellom fase og jord), vekttilpasse BASE plattformene til DP A1 (Som er 2 kg tyngre enn idealvekt) og BASE drivverket, jorde alle elementene på høytalerne, dempe kabinettene på preampen med bitumen, rense plugger og kontakter, sjekket nettpolaritet og sikkert noen andre småting som er glemt. Hver for seg er det sikkert ikke så viktig, men jeg tror nok summen er hørbar og ikke minst er det viktig å vite at alt som kan gjøres er gjort.
    4 Lyden
    Dette er kanskje det viktigste.
    Det som kanskje er litt overraskende er at til tross for at jeg hele tiden har strebet etter mer oppløsning og gjennomsiktighet, så vil jeg ut i fra andre oppsett jeg har hørt, karakterisere klangbalansen til å helle ørlite mot det varme.

    En legger fort merke til at lyden er veldig ”tight” og kontrollert. Lydbildet er organisk og helt fritt for plagsomme sibilanter og annet rusk i diskant/øvre mellomtone. Lyden preges også av en veldig ”renhet” som i motsetning til ”klarhet” ikke skyldes økt nivå i toppen eller en klinisk klangbalanse. Det bare høres riktig ut. Definisjonen og holografien er utrolig bra og bedre enn jeg har hørt det noe annet sted . Med lytteposisjon i nærfeltet er også lydbildet bredt og stort. Bassen er utrolig godt definert og har en helt vanvittig punch – helt uten sidestykke det beste jeg har hørt. Men helt i kjelleren går den ikke.

    Jeg har i den siste tiden vært litt rundt og hørt på andre anlegg, og jeg har selvsagt hørt dypere bass, noe mer sjarm på kvinnelig vokal eller flere detaljer på andre anlegg. Men med mine prioriteringer har jeg ikke hørt noe som jeg kunne tenke meg å bytte med. Selv kunne jeg tenke meg ørlite mer krydder i toppen, og litt mer muskler helt i bunnen, men ellers er jeg rett og slett veldig godt fornøyd.

    5 Videre oppgraderinger
    Selv om anlegget nå har kommet på et veldig høyt nivå, er det fremdeles en del småting som kan gjøres bedre, tror jeg. Effektforsterkerne kan oppgraderes til A1s versjon. Jeg er lysten på å prøve romkorreksjon i det digitale domenet mellom drivverk og DAC, og subwoofere kan gjøre systemet til ekte full-range. Men foreløpig blir nok anlegget stående som det er ganske lenge. De neste investeringene kommer nok på bilde og interiør siden. Jeg har også en lang periode foran meg med akustikk og høytalerplassering før jeg finner den optimale løsningen.

    Avslutningsvis vil jeg takke Andreas Misund Berntsen ”Interman” som har tatt bilde med Canon EOS 350D.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!

    Når jeg I slutten av den artikkelen skrev at anlegget kom til å bli stående urørt Ganske lenge, så tok jeg litt feil…jeg har vel aldri skiftet såpass mye utstyr som jeg har gjort det siste året....det kan jo lese litt om her….

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10683.0/all.html


    Innleggene som er blitt borte i denne tråden, finner man igjen på det gamle forumet her….

    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1175960448;start=0;showall=true

    Mvh
    OMF
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Mitt anlegg!

    Dæven, OMF, dette her har du lagt mye arbeid i. Flott tråd!
    mvh Tønnes
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Sv: Mitt anlegg!

    Veldig bra OMF!
    Likte veldig godt oppsettet ditt med komplett dp-oppsett, veldig bra bilde!
    Men hvordan går det med oppgraderingene? ;)
    Har en følelse av at ingen ting blir det samme ???

    PK
     

    jferk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2004
    Innlegg
    116
    Antall liker
    23
    Sted
    Åkrehamn
    Sv: Mitt anlegg!

    OMF skrev:
    Når jeg I slutten av den artikkelen skrev at anlegget kom til å bli stående urørt Ganske lenge, så tok jeg litt feil…jeg har vel aldri skiftet såpass mye utstyr som jeg har gjort det siste året....det kan jo lese litt om her….

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10683.0/all.html


    Innleggene som er blitt borte i denne tråden, finner man igjen på det gamle forumet her….

    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1175960448;start=0;showall=true

    Mvh
    OMF
    Kjempetråd, ser helt klart at du har vært preget av oppgraderings "spøkelse" du og ;) Jeg bør nok også prioritere noe demping som du har gjort. Ellers så var det jo bra at den aktive forforsterkeren til DP ikke ga en negativ innvirkning på lyden, hos meg så var det vanskelig å matche den passive fra Audio Synthesis med en aktiv. Hadde nok aldri skiftet denne hvis det ikke hadde vært for brukervennligheten, dvs at og frem og justere volum manuelt.

    mvh Jostein
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!

    pks skrev:
    Veldig bra OMF!
    Likte veldig godt oppsettet ditt med komplett dp-oppsett, veldig bra bilde!
    Men hvordan går det med oppgraderingene? ;)
    Har en følelse av at ingen ting blir det samme ???

    PK
    Syntes selv DP oppsettet var gøy...da var alt, med unntak av høytalerne, norskprodusert.....og det spilte utrolig godt!

    Hvordan det går med oppgraderingene.....det går veldig bra....! ;D ;D

    Mvh
    OMF
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sv: Mitt anlegg!

    Hei. Leste ”innleggene som har blitt borte” i natt, veldig fasinerende lesing! Interessant at DP-oppsettet oppleves bedre enn Meitner-riggen.. Har selv hørt disse flere ganger, men aldri sammenlignet dem i samme oppsett. De har imponerende kvaliteter begge to. Det sier vel litt om at riktig maching er veldig viktig og at den gamle DP DA-konverteren er konstruert veldig riktig!
    Det går veldig bra med oppgraderingene skriver du, hvilke nye oppgraderinger er det snakk om?
    Nye høytalere med aktiv deling?
    Nytt lytterom med tilpasset demping?
    Legge inn musikksamlingen på hardisk med bedre DA-konverter?
    Kanskje en kombinasjon ::)
    Har du testet andre effektforsterkere til HFS subbene enn Crown K2, f.eks med DP A1 og evt hvordan oppleve du forskjellene?

    Lykke til videre :) ;) :D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!

    Hei

    Har ikke testet noen andre forsterkere på subbene.Er litt usikker på om det er så mye mer å hente der, så kommer nok ikke til å prioritere det veldig høyt!

    Ellers tråler jeg nettet om dagen...alltid gøy å lese om utstyr som er på vei til heimen....men skal være litt hemmelighetsfull om dette en ukes tid til! Men jeg tror (og håper) at det blir en milepæl for meg - hvor jeg får lyden jeg har jaktet på i snart 10 år!

    Mvh
    OMF
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Sv: Mitt anlegg!

    OMF skrev:
    Hei

    Har ikke testet noen andre forsterkere på subbene.Er litt usikker på om det er så mye mer å hente der, så kommer nok ikke til å prioritere det veldig høyt!

    Ellers tråler jeg nettet om dagen...alltid gøy å lese om utstyr som er på vei til heimen....men skal være litt hemmelighetsfull om dette en ukes tid til! Men jeg tror (og håper) at det blir en milepæl for meg - hvor jeg får lyden jeg har jaktet på i snart 10 år!

    Mvh
    OMF
    aha.. Det blir Audionet på deg?? hehe

    Hva er det som ligger på toppen av avanti 3 på det siste bildet?

    Pk
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Sv: Mitt anlegg!

    OMF skrev:
    Hei

    Har ikke testet noen andre forsterkere på subbene.Er litt usikker på om det er så mye mer å hente der, så kommer nok ikke til å prioritere det veldig høyt!

    Ellers tråler jeg nettet om dagen...alltid gøy å lese om utstyr som er på vei til heimen....men skal være litt hemmelighetsfull om dette en ukes tid til! Men jeg tror (og håper) at det blir en milepæl for meg - hvor jeg får lyden jeg har jaktet på i snart 10 år!

    Mvh
    OMF
    Hei. Registrerer at en del utstyr har blitt skiftet ut. Jeg må innrømme at jeg er veeldig spent på hva som er i gjære nå! I'll stay tuned.

    Mvh. Johan
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sv: Mitt anlegg!

    Hei!

    Det er blylodd, pakket inn i litt sort tøy. BASE plattformene er beregnet på en vekt på ca 62 kg, og Avantiene mine veier kun 50kg!

    Mvh
    OMF
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Sv: OMF's anlegg!

    Forsiktig med blyet OMF! Blyforgiftning kan gjøre deg surrete i toppen, personligheten kan forandre seg. Før du vet ordet av det består anlegget av 1watts rørforsterker, høytalere med Lowther elementer, og platespiller ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sv: OMF's anlegg!

    kjoenik skrev:
    Forsiktig med blyet OMF! Blyforgiftning kan gjøre deg surrete i toppen, personligheten kan forandre seg. Før du vet ordet av det består anlegget av 1watts rørforsterker, høytalere med Lowther elementer, og platespiller ;D
    Jeg vedder en flaske konjakk på at det er noe du aldri vil oppleve hos OMF ;D
    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Sv: OMF's anlegg!

    Hehe, ved nærmere ettertanke tror jeg ikke jeg tar det veddemålet. Har ikke SÅ stor tiltro til bly ;D
     

    DYNAMIC1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    2
    Sv: OMF's anlegg!

    Veldig bra dette OMF

    Dette er en godt og grundig forklart tråd.

    Kanon mye utstyr du har harvet igjennom,til nå da :)og slutten er ikke kommet...
    Jeg har sansen for utvikling med popen ender med Husbytting ;D ;D

    Du har vel ikke byttet ut konemor på veien også ?

    mvh
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Når starter pallesalget av kompononter?
    Det skal bli spennende å se fortsettelsen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja….forrige innlegg gav status for høsten 2006, men det har jo skjedd mye etter det!

    Den første nyanskaffelsen var en Audio Research Reference 3 forforsterker. Det var jo enkelte som hadde hevdet at det var litt transistorlyd hos meg, og jeg kunne også tenke meg litt mer magi på stemmer og litt mer dybde i lydbildet. Jeg fant fort ut at det var Audio Research det måtte bli, men hadde først tenkt å kjøpe Ref 2.2 (Dette på bakgrunn av en anmeldelse som Jonathan Valing skrev i TAS)….., men så ble det en Ref 3 i stedet.



    Utrolig gøy å få denne saken i hus. Den er gedigen, solid bygget, oser kvalitet og displayet er ikke så skjemmende i virkeligheten som det kan synes på enkelte produktbilder. Sammenlignet med min DP C1b var det en forbedring, om enn ikke så stor som mange kanskje skulle trodd. Bassen var faktisk en del strammere på DPen og holografien noe mer presis, mens Ref 3 tilførte større rom, mer kropp og ekte stemmer og en ”magi/diffus” effekt på holografien som gjorde at følelsen av tilstedeværelse ble bedre.

    Litt senere kjøpte jeg en Rel Stadium III subwoofer. Denne skulle være en habil sak, som skulle levere potent bass til under 20Hz. Denne jobbet jeg ganske mye med (riktignok uten noen form for måleinstrumenter eller andre ”tekniske” hjelpemidler), men syntes aldri at jeg fikk denne til å ”sitte” skikkelig. Enten ble det for lite bass, eller så ble det alt for mye – unntatt på den CDen jeg brukte når jeg stilte inn.



    Årsaken til at jeg hadde store problemer med å få god bass fant jeg ut av når jeg fikk Tact 2.2X i hus. Jeg har alltid hatt tro på romkorreksjon, men har også irritert meg litt over at ingen av de som har testet dette utstyret, har gjort det på den optimale måte. Å gjøre romkorreksjonen digitalt – i det digital domenet. På denne måten unngår man den ekstra AD/DA konverteringen som uansett må innebære en forringelse av signalet!
    Tacten kom på plass før jul, og jeg fant ut at jeg hadde en enorm ”suck-out” i området 50-80Hz.




    Jeg besluttet meg for å bygge to HFS subber…eller rettere sagt, jeg fikk noen til å bygge de for meg. Og kjøpte meg også en Crown K2 PA forsterker (Uten vifte) til å drive de.



    I omtrent samme periode kom jeg i skade for å kjøpe meg en Meitner Lab Cd kombo også – liksom for å toppe hele opplegget.




    Har skrevet en del om prossess andre steder på nettet…så skal komme med konklusjonen. Først og fremst ble det jo tydelig at jeg hadde litt for mye utstyr i stua .



    Først og fremst var romkorreksjon noe jeg måtte forstsette med. Det betydde mer enn noen av de andre endringene. Videre viste det seg at aktiv deling var langt overlegen de andre løsningene.
    Kort sagt – Emm-labs, Ref 3, 2x DP A1 og Avantiene spilte ikke på langt nær så bra som
    BASe drivverk- Tact 2.2X, 2xDP A1, Avantier + subber

    På denne tiden jobbet jeg mye og hadde relkativt liten lyttetid, samtidig som jeg hadde så mange variabler at jeg rotet meg litt bort, og var vel ganske frustrert fordi jeg følte at jeg ikke fikk ut potensialet tl utstyret! Men….en helg kom jeg i mål….

    Prosjektet toppet seg egentlig med en helg hvor jeg hadde theStig på besøk for å hjelpe meg med måle akustikken, samtidig som Snickers Is tilfeldigvis var i byen. Med trente ører og lang lytteerfaringen var nok SnickersIs sin justering av korreksjonskurven min denne søndagen min nest største oppgradering noen gang. Jeg sier det en gang til – det ble ikke byttet noen elektronikk, kabler, eller noen komponenter, det ble ikke brukt noen andre moder eller noe – alt var likt (med unntak av at høytalerne ble vinklet litt utover) og lydforbedringen var stor. Og etter dette er jeg mer og mer overbevist om at egenskaper som frempå/layback, dynamisk, oppløst, varm/kald, osv…er egneskaper som ligger i klangbalansen…..

    Så, den beste lyden jeg hadde med det oppsettet var med BASE drivverket – digitalt til Tacrt 2.2 – digital romkorreksjon og deling – videre digitalt til EMM LABS dac 6 – og 2 x DP A1 (Biamping av Avanti) og Crown K2 til mine 2 DIY HFS subber.

    Dette oppsettet spilte utrolig godt….

    Men det har jo skjedd mye siden den gang…..

    Mvh
    OMF
     
    F

    FMG

    Gjest
    Veldig mye interesant lesning her, OMF, flott skrevet! 8) Flott at du deler dine erfaringer med oss andre mindre erfarne.

    Jeg hadde i mange år samme problemer som deg med manglende nivå i området 50-80Hz. I tillegg hadde jeg problemer med diskantgjengivelsen grunnet store vindusflater. Løsningen for meg ble å flytte anlegget til andre siden av stua, det løste faktisk begge problemene samtidig.

    Greit også å få vite grunnen til at du sendte ARC Ref. 3 til Ålesund.... Gleder meg som en unge til å få prøve en ut! 8)

    Må også nevne at jeg fikk skikkelig vann i munnen av bildene av EMM Labs'en... DET hadde vært noe å få testet i eget anlegg! Men forresten: å prøve noe man ikke har råd til er vel noe av det dummeste man kan gjøre... ::)

    Kunnne forresten vært interessant å høre hvilke erfaringer du har med å skifte fra Transparent Ref. XL høyttalerkabler til jumpere. Greit nok at du sparte masse penger som kunne brukes andre steder, men... hva med lyden? Bruker selv ARC monoblokker med 1 meter Au24. De nye høyttalerne krever at jeg går over til biwiring. Er av samme mening som deg at det er viktig å holde høyttalerkablene så korte som mulig, men har liten lyst til å slepe blokkene frem på gulvet. Noen tips/råd?

    mvh
    fmg
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    Hei veldig spennende dette, har ikke fulgt med så mye i det siste
    men vet at du har en del nye ting, og det kunne vert okei og hørt om hvordan det er blitt.

    Ser at du har en del ting for salg, blant annet Tact, er litt interessert i dette med romkorreksjon i det digitale domene, og lurer på om du kan fortelle litt rundt dette,
    og hva du bruker nå.

    Ellers en flott tråd med mangen fine bilder.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OMF,

    Hva slags føtter er det du har satt under racket ditt. Det er et Aavik rack ikke sant? Jeg vet at OHFC benytter Pulsar Points under bena på rackene de benytter fra Aavik, men dine føtter så ikke ut som Pulsar Points.

    Mvh
    Roysen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Overgangen fra Transparent Ref XL SS til jumpere, kom i sammenheng med at jeg kjøpte en ekstra DP A1 og biampet. Dette var et relativt betydelig løft for lyden – det spilte mer uanstrengt og åpnet seg en del opp. Jeg hadde de stående på BASE rett bak høytalerne som muliggjorde at jeg kunne bruke så korte høytalerkabler/jumpere.

    Leif Erntsen (DP) anbefalte meg tvert i mot å sette begge A1 ved siden av hverandre, og bruke så korte nettkabler som mulig – på bekostning av lange høytalerkabler. Det er det jeg kommer til å gjøre med oppsettet nå….

    Racket stod på sine originale føtter, men med Rubloc trisolator i mellom racket og gulvet. Kan ikke si jeg merket noen stor forskjell, men så stod jo alt utstyr på BASE plattform i tillegg!

    Før brukte jeg Tact 2,2X med alle analoge tilleggskort, noe som betyr at den både har analoge innganger og analoge utganger til hovedhøytalere og subwoofere. Slik jeg brukte den, så tok jeg signalet digitalt inn fra drivverket. Tacten gjorde da romkorreksjon, og jeg delte også aktivt mellom Avantiene og subbene. Jeg prøvde den både med analoge utganger (altså brukte de interne Da konverterne) og med digital ut inn på Meitner DACen.

    I Tacten har man altså romkorreksjon, forforsterker og DA konverter.

    Siden jeg var så utrolig fornøyd med resultatet av aktiv deling….samtidig som jeg hadde lyst til å beholde Audio Research Ref 3 – så var planene min å benytte et eksternt aktivt delefilter, og forbikoble delefilteret til Avanti bassen. Altså bruke driverk (BASE eller EMM Labs), til romkorreksjon (TACT), så til DAC (DP eller EMM LABS), til preamp (ARC Ref 3) så til 3 veis aktivt delefilter (Marhand) med diskant/mellomtone til DP A1, mellombass til DP A1 (Avanti bass-seksjon med forbikoblet passivt filter) og subbass til Crown forsterkeren og 2 x HFS DIY Subber!. På denne måten skulle jeg få fullt utbytte av digital romkorreksjon i det digitale domenet, aktiv deling og rørforsterkerens glød…..

    Dette hadde sikkert spilt bra…det spilte utrolig bra før jeg kom så langt, men heldigvis valgte jeg min radikale løsning som spiller mye mye bedre….og innebære penere utstyr og mye færre bokser….

    Mvh
    OMF
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    OMF skrev:
    Hei!
    Overgangen fra Transparent Ref XL SS til jumpere, kom i sammenheng med at jeg kjøpte en ekstra DP A1 og biampet. Dette var et relativt betydelig løft for lyden – det spilte mer uanstrengt og åpnet seg en del opp. Jeg hadde de stående på BASE rett bak høytalerne som muliggjorde at jeg kunne bruke så korte høytalerkabler/jumpere.

    Leif Erntsen (DP) anbefalte meg tvert i mot å sette begge A1 ved siden av hverandre, og bruke så korte nettkabler som mulig – på bekostning av lange høytalerkabler. Det er det jeg kommer til å gjøre med oppsettet nå….

    Racket stod på sine originale føtter, men med Rubloc trisolator i mellom racket og gulvet. Kan ikke si jeg merket noen stor forskjell, men så stod jo alt utstyr på BASE plattform i tillegg!

    Før brukte jeg Tact 2,2X med alle analoge tilleggskort, noe som betyr at den både har analoge innganger og analoge utganger til hovedhøytalere og subwoofere. Slik jeg brukte den, så tok jeg signalet digitalt inn fra drivverket. Tacten gjorde da romkorreksjon, og jeg delte også aktivt mellom Avantiene og subbene. Jeg prøvde den både med analoge utganger (altså brukte de interne Da konverterne) og med digital ut inn på Meitner DACen.

    I Tacten har man altså romkorreksjon, forforsterker og DA konverter.

    Siden jeg var så utrolig fornøyd med resultatet av aktiv deling….samtidig som jeg hadde lyst til å beholde Audio Research Ref 3 – så var planene min å benytte et eksternt aktivt delefilter, og forbikoble delefilteret til Avanti bassen. Altså bruke driverk (BASE eller EMM Labs), til romkorreksjon (TACT), så til DAC (DP eller EMM LABS), til preamp (ARC Ref 3) så til 3 veis aktivt delefilter (Marhand) med diskant/mellomtone til DP A1, mellombass til DP A1 (Avanti bass-seksjon med forbikoblet passivt filter) og subbass til Crown forsterkeren og 2 x HFS DIY Subber!. På denne måten skulle jeg få fullt utbytte av digital romkorreksjon i det digitale domenet, aktiv deling og rørforsterkerens glød…..

    Dette hadde sikkert spilt bra…det spilte utrolig bra før jeg kom så langt, men heldigvis valgte jeg min radikale løsning som spiller mye mye bedre….og innebære penere utstyr og mye færre bokser….

    Mvh
    OMF
    jeg kjennder ikke til DEQX eller de nye høytalerene dine
    men kombinasjonen DREV - TACT - DAC (pre) er spennende, og da spør jeg, i dette tilfelle er det ikke da bedre og bruke EMM LABS og kjøre digitalt (192Khz) gjennom TACT til DAC?
    Framfor og bruke BASE/DP kombinasjonen som brukker 44,1 Khz, ?

    Har tengt litt på dette selv, når den nye preen til Lyngdorf kommer,
    eller har DEQX ett ess i ermet, som ikke Lyngdorf har ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hmm....litt usikker på de ulike formatene her - med BASE drivverket har jeg kun 44,1kHz....jeg har derfor anskaffet meg en ekstern uppsampler! Den kan gi 96kHz ut...noe mange hevder er bedre en 192kHz.

    Det var 96kHx jeg brukte i tact...husker ikke om den takler 192kHz....med 96kHz 24 bit så har man uansett så mye mer informasjon tilgjengelig at digital prosessering/volum kontroll ikke skal skade!

    DEQX takler ikke 96kHz....men det gjør den med den oppgraderte beta softwaren....

    På et grunnleggende plan så har jeg mer tro på DEQX.
    I Tacten legger man inn en target kurve - mao absolutt alle frekvenser blir korrigert digitalt. I DEQX legger man inn korreksjonspunkter - som da vil ha en høyde og bredde - altså ingenting blir korrigert utenom de punktene man legger inn..det skulle også være enklere prosessering med en standard kurve (gauss?) som korreksjon....

    I tillegg har DEQX noe mer fleksibilitet enn TACT med konfigurering av utganger....

    Oppsummert så er nok TACT enklere å få til som kun romkorreksjon evt med et par subber til (2.2 henspeiler jo på 2 hovedhøytalere + 2 subber). TACT har også bedre chassis, brukervennlighet, fysiske tilkoblinger, penere kabinett, display osv...

    DEQX er nok et bedre utgangspunkt for helt aktive løsninger!

    Mvh
    OMF
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    Okey, Takk for svar

    Det er RoomPerfect delen i den nye Lyngdorf preen som frister meg. :)
    Hvordan klarte Tact seg som rein forforsterker ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bwd skrev:
    Hvordan klarte Tact seg som rein forforsterker ?
    Det har jeg ikke testet..., men vil tro den greierseg godt...uansett så er mulighetene for romkorreksjon og aktiv deling så betydningsfulle at å ha denne stående og kun bruke den som preamp ville vært idiotisk!

    Mvh
    OMF
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    OMF skrev:
    bwd skrev:
    Hvordan klarte Tact seg som rein forforsterker ?
    Det har jeg ikke testet..., men vil tro den greierseg godt...uansett så er mulighetene for romkorreksjon og aktiv deling så betydningsfulle at å ha denne stående og kun bruke den som preamp ville vært idiotisk!

    Mvh
    OMF
    Det var ikke meningen og bruke den som rein preamp, men er den god, slipper jeg og koble
    til en egen pre,.
    Lyngorf har jo også kommet med en rein RP enhet (uten pre) da MÅ jeg bruke men egen pre,
    men må gjennom noen ekstra AD /DA konverteringer, det vil jeg helst ikke.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Min klare anbefaling her er at har man Tact 2.2X så bruker man ikke en ekstern preamp.

    Hvis man også får benyttet muligheten for aktiv deling, så har man jo også 4 utsignaler noe som ikke gjør det mulig med ekstern preamp!

    Mvh
    OMF
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Meget flott og informativ tråd med fine bilder og utfyllende info.. Lekkert å se på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Etter en lang høst og vinter med vanvittig mye utstyr inn i stua fant jeg noe på nettet som fanget min interesse. Det var et produkt som virket utrolig gjennomtenkt, designet var bra, jeg kunne kvitte meg med masse bokser – og viktigst var at det var designet i tråd med alle de erfaringene jeg hadde gjort meg!

    Skrev en del om dette i denne tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11563.0/all.html


    Produktet var Overkill Audio Encore
    En toveis høyttaler med et Manger element i toppen og en 12 tommers bass.
    Systemet er aktivt delt med en medfølgende DEQX – som også gir mulighet for romkorreksjon.


    Et bilde av høytalerne (Mitt par faktisk!):



    Her er hjemmesiden til produsenten!
    http://www.overkillaudio.com/index.html

    En test her!
    http://www.6moons.com/audioreviews/overkill/encore.html

    Litt om høytalerne:

    Egget 18 kg
    From the outside, the stylish egg-shaped, high-gloss lacquered top enclosure of the Encore thus doesn't begin to transmit the story of what went into creating it. It's built up in hand-applied and slowly cured layers from a fiberglass mold that itself was taken off a wooden master fashioned by a true furniture craftsman. We're now talking wavy 2" - 3" wall thicknesses. They are asymmetrically offset such that no internal surface point faces an opposing one of equal thickness. We're talking 18 different constrained layers. They stack polymer resin/cotton-filler/unobtainium triple sandwiches atop one another in succession. The secret "unobtainium" ingredient differs from tri-layer to tri-layer for a total of 6 undisclosed materials. The name of the game here is extreme self-damping. It effectively absorbs all of the Manger's rear wave to prevent time-delayed out-of-phase reflections through the flat diaphragm with its concentric rings.


    Basskassen ca 125 kg
    Similarly extreme measures are applied to the separate bass enclosure. That's a horizontally stacked affair of 33 laminated Birch Ply layers, each 24 mm thick and routed out to precisely create 3-dimensionally contoured internal spaces and tunnels when stacked and bonded. The insides are lined with a bitumen/foam layer. A first downward angling, then horizontally proceeding line finally vents through a lateral narrow slot at the rear. This line is variably filled with acrylic foam and lamb's wool. Its geometry and lining first increase, then decrease air resistance/pressure behind the woofer to deliberately accelerate its settling times. Asked about the bass chassis' substantial heft, Derek volunteered a standard loudspeaker design recipe. To properly absorb a woofer's rear wave, it calls for cabinet mass 1000 times higher than the moving mass of its driver. Overkill Audio outsources construction of the Encore bass cabinet from an English firm that builds 200 lbs precision roulette wheels for the swankiest of Las Vegas casinos. External finishing is handled by another firm which also provides Bowers & Wilkes with their Nautilus-Series Tiger's Eye finish. It's the only UK company authorized to repair the legendary German Steinway piano-black lacquers. When good enough isn't good enough, enter overkill into the equation.


    Når jeg fikk høytalerne i hus, hadde jeg fremdeles ikke fått den medfølgende DEQX – så jeg koblet det hele sammen med min Tact 2.2X.
    Plassert rett på gulvet, uten store oppmålinger eller annet spilte dette utrolig bra.

    Skal skrive litt mer om hva som har skjedd etter at jeg fikk Overkillene i hus!

    Mvh
    OMF
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Må bare få si at det du holder på med virker utrolig spennende. Tøfft at du tør gå såpass nye og egne veier, også med tanke på så mye penger som du investerer. Har en sterk følelse av at du er inne på noe riktig. Har tro på at romkorreksjon gjort på riktig måte kan være meget, meget viktig. Har hørt nå skikkelig hva et rom gjør, og må bare si at anleggene er ikke helt det samme lenger etter den opplevelsen! Skikkelig tøffe de høyttalere dine! Virkelig spennende å følge med på dette!
    Kjempetråd :)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Langt utenom det vanlige spinnvilt utstyr du har, tør jeg spørre om du har koneproblemer? Ser for meg deg som enslig eller at du ofte har litt av ett styr med den bedre halvdel, har du kone så skulle du vært politiker som har klart å overtale henne til å ta din interesse så langt som du har gjort. Har kostet dette her skjønner jeg, men smaker sikkert desto kan jeg tenke meg...

    Misunner deg stort mye av det du har...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    made4u skrev:
    Langt utenom det vanlige spinnvilt utstyr du har, tør jeg spørre om du har koneproblemer? Ser for meg deg som enslig eller at du ofte har litt av ett styr med den bedre halvdel, har du kone så skulle du vært politiker som har klart å overtale henne til å ta din interesse så langt som du har gjort. Har kostet dette her skjønner jeg, men smaker sikkert desto kan jeg tenke meg...

    Misunner deg stort mye av det du har...
    Nei, har ikke koneproblemer, har derimot en kjæreste som storkoser seg med god musikk og god lyd. Ellers synes jeg vel at du kan holde dine vurderinger av meg som person for deg selv - ihvertfall ikke legge de ut i denne tråden - som omhandler mitt stereoanlegg!

    Ut over det - så er du selvsagt invitert til å ta deg en lytt!

    Mvh
    OMF
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    made4u skrev:
    Langt utenom det vanlige spinnvilt utstyr du har, tør jeg spørre om du har koneproblemer? Ser for meg deg som enslig eller at du ofte har litt av ett styr med den bedre halvdel, har du kone så skulle du vært politiker som har klart å overtale henne til å ta din interesse så langt som du har gjort. Har kostet dette her skjønner jeg, men smaker sikkert desto kan jeg tenke meg...

    Misunner deg stort mye av det du har...
    Kluet er å få kona til å forstå at når du er i kjelleren og pusler med musikk og HiFi, så driver du med harmløse aktiviteter i forhold til hva du ellers kunne ha drevet med..... ;)

    Har lyktes bra der selv.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen!

    Jeg avsluttet forrige innlegg med at Overkill Høytalerne kom i hus!

    Jeg koblet de straks opp og benyttet da TACTen til aktiv deling. Jeg kjørte romkorreksjon og brukte samme kurve som for Avantiene – og fant også ut at bassdippen min var den samme (Den skyldes rom og plassering!)!

    Førsteinntrykket var at allerede da spilte det bedre enn mine gamle høytalere…eller…..det er vel kanskje mer riktig å si at jeg allerede da hørte potensialet. Det manglet litt basspresisjon, romfølelse og dynamikk, men oppløsningen, stemmegjengivelsen og den organiske klangen var der…og det var akkurat det jeg hadde vært på jakt etter!


    Det ble etter hvert avtalt når Derek Wilson fra overkill skulle komme og sette opp høytalerne, og jeg ville jo være best mulig forberedt til da! Så begge mine DP A1 ble sendt til oppgradering – for å oppgradere til S-versjon (Med extended bandwidth – 400kHz)!
    Jeg hadde som vanlig mange baller i luften når jeg oppgraderte, så det er litt vanskelig å gi veldig klare beskrivelser av hva som skjedde – det gikk jo også en del dager uten anlegg! Men mine inntrykk er at forsterkerne ble mye mer dynamiske, oppløste, nakne og presise – jeg bruker klisjeen…som et slør ble borte. Summer av dette var at lydbildet ble mer realistisk!

    Jeg brukte også et par dager på å flytte stereoanlegget (eller rettere sagt høytalerne) rundt i stuen for å finne et oppsett som gav jevnest mulig bassrespons samtidig med en plassering som var akseptabel mtp refleksjoner, avstander til sidevegg og ikke minst WAF – jeg hadde et ønske om å få sofaen ut i karnappen!

    Resultatet ble et diagonaloppsett vridd 135 grader i forholdt til mitt gamle oppsett!

    Så kom Derek!
    Vi begynte med å lytte litt i den posisjonen jeg hadde plassert høytalerne. Foreløpig på filtputer på gulvet! Derek mente vi hadde et godt utgangspunkt – høytalerne ble flyttet ca en halvmeter utover og noen små justeringen som jeg ikke helt husker – før vi løftet høytalerne opp på de medfølgende Sistrum plattformene!

    Litt om Sistrum.
    Jeg har tidligere sverget til BASE plattformer. Det disse gjør er at de kobler apparatet fritt fra underlaget ved hjelp av et motfasesystem – mao bevegelser i underlaget skal ikke kunne forplante seg til komponenten. Sistrum gjør det motsatt – den skal skape en best mulig forbindelse til underlaget, slik at alle vibrasjoner skal ”dreneres” til underlaget. Personlig tror jeg at vibrasjonsbekjempelse gjør det lille marginale som gjør at du tyner det siste lille ut av anlegget. Jeg har vært veldig godt fornøyd med BASE (Og er det fremdeles), men siden Derek på det sterkeste anbefaler Sistrum (Basert på lytteforsøk) og det er det høytalerne blir levert med – så bytter jeg ut BASE plattformene. En av de viktigste grunnene for dette er også at jeg får et penere rack – jeg har også noen andre planer om oppgraderinger/omstruktureringer for å øke WAF på anlegget!

    Når høytalerne var kommet opp på Sistrum plattformen og sorbotanklossen med Mangerelementet var plassert oppå basskabinettet med et kjøkkenhåndkle imellom (Mye lettere å endre vinkling og slikt) var det klar for finjusteringen. Vi spilte nå med bare CrystalCable/Overkill Audio sine kabler.

    Den første seansen var jeg ikke så involvert i. Derek kjørte en rommåling, og begynte deretter med ulike testspor og justerte inn korreksjonspunktene. (Egentlig ganske kjedelig…..men det viste seg jo at det var vel anvendt tid!).
    Når justeringen nærmet seg slutten, fikk jeg også lytte litt og ble da best om å velge mellom 2 ulike profiler han hadde laget og si hva jeg likte. På denne måten fikk jeg et litt personlig preg på lyden – men dette var kun små detaljer (mao ikke et 6db løft over 4000Hz fordi jeg liker detaljert lyd eller 20dB heving i bassen fordi jeg er en bassfreak..).
    Til slutt fikk jeg et valg jeg egentlig ikke greide å høre forskjell på – noe han var veldig godt fornøyd med da det var like profiler men med ulik delefrekvens. Den ene delte på 250Hz –og skulle vel egentlig låte best, mens den andre profilen delte på 300Hz og kunne brukes hvis det skulle spilles høyt!

    Så hvordan spilte det når alt var innstilt….(Dette er jo det samme oppsettet som ble lyttet til på første lyttekvelden hos meg med Overkill høytalerne)
    I forhold til hvordan høytalerne spilte når jeg bare hadde satt de opp på gulvet med TACTen så er vel det først jeg må si at det spilte helhetlig….,

    Lyden er bare så utrolig naturlig og organisk og helt uten imponatorfaktorer som stikker seg frem. Eller – det er egentlig ikke riktig – det er helheten som er imponerende, og man merker ikke at anlegget er superoppløst, superdynamisk, at bassen er kjellerdyp og presisjonen er på millimeternivå før man faktisk spiller en Cd som innehar disse kvalitetene…..og da kommer det ikke som en ”her er jeg”, men som en naturlig del av lydbildet……

    Ellers vil jeg vel si at det er et utpreget allround anlegg. Jeg har ikke funnet musikk som det kneler på- tvert imot har jeg begynt å høre på langt mer forskjellig musikk – nettopp fordi det spiller så mye mer engasjerende på all slags musikk. Jeg synes heller ikke anlegget er avslørende mot dårlige innspillinger, selvsagt er det gode innspillinger som låter best, men jeg synes ikke at dårlige innspillinger spiller spesielt dårlig!

    Til slutt vil jeg også komme med en liten bemerkning om at anlegget imponerer aller mest på akustiske instrumenter, stemmer og perkusjon – dette tror jeg rett og slett skyldes at dette er noe vi vet hvordan låter i virkeligheten og det er lettere å høre den fraværende fargingen og forvrengingen – også er det sikkert ingen ulempe med impulsegenskapene til Manger elementet da!

    Så alt i alt er jeg utrolig godt fornøyd!

    Mvh
    OMF
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Dette høres meget spennende ut - flott at du virkelig har fått det til :)
    Og det ser jo helt rått ut - HiFi-porno på sitt aller beste ;D

    Men er du i mål? ;) Hva oppgraderer man til etter dette?

    God helg :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn