Forside
Forum
Bruktbørs
Linker
Galleri
Toppen
Hoyre
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
FORUM
Hjelp
Logg inn
Registrer
Hifisentralen
|
Forum
|
Avdelingen for hifi
|
Hifi generelt
|
Mitt problem (Masse bilder)
Annonsører:
Sider:
1
2
3
[
Alle
]
Til bunnen
« forrige
neste »
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Mitt problem (Masse bilder) (Lest 3970 ganger)
0 Medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Lagt ut:
april 07, 2007, 17:40:48 »
Inspirert av tråden til Hagto og andre her, så tenkte jeg at jeg skulle legge ut noen bilder av mitt ”store” problem. (Jeg innrømmer gladelig at det er et luksusproblem).
Det hele begynte etter en lyttekveld med Bergen Lydlaug hos meg som en oppfølging etter artikkelen i Fidelity. På den tiden var jeg veldig godt fornøyd, og hadde ingen store oppgraderingsplaner…..men så begynte det å klø…..
Først ute var denne (Denne har jeg skrevet en egen tråd om), som gav en liten med velkommen oppgradering.
Så fikk jeg denne i hus. Den gav et godt merkbart tillegg i bunnen, men jeg syntes liksom ikke det tok helt av. Ble ofte slik at på noen låter så manglet det litt bass, mens på andre så ble det for mye.
Årsaken til bassproblemene fant jeg når denne kom i hus rett før jul.
Her sleit jeg ikke så rent lite med å få denne til å virke skikkelig, men når jeg fikk til det så viste den at det jeg trodde var en paddeflat frekvensrespons hadde en +10db i området rundt 30Hz, og -10dB rundt 60-70 Hz. Nå begynte det å bli sving på bassen. Jeg så også at jeg hadde en litt dal i mellombassen som nok er skyld i at anlegget av enkelte oppfattes som litt analytisk. Å leke seg med korreksjonskurver på TACTen er nok det som har gitt meg mest frustrasjon. Her er det så store forskjeller at alt annet blir for bagateller å regne. Like fullt føler jeg at jeg mister litt nærvær, oppløsning og presisjon i toppen, selv om bassen blir mye mye bedre. Men ofte følte jeg at jeg fikk best lyd uten romkorreksjonen innkoblet. Men skikkelig bass gav mersmak….så da endte jeg opp med en slik:
Dette er HFS subben. Og med 15 toms element fra theStig så så den slik ut.
Men det er jo så ensomt å være alene, så den har selvsagt en tvillingbror. Og den lille REL subben får avløsning.
Dette er jo passive subber, så da falt valget på en Crown K2 til å drive de.
Så var det jo å finne et delefilter som kan dele de da…..og der har jeg foreløpig falt ned på et Marchand filter fra USA, som forhåpentlig er i posten snart. Der vil jeg dele ut subbene, dele ut bassene til Avantiene (Koble vekk det passive filteret) og dele passivt mellom diskant mellomtone (må modifisere det passive litt).
Foreløpig bruker jeg subfilteret i Tact 2.2X, med godt resultat.
For å gjøre ting litt mer komplisert, så fikk jeg denne i posten rett før påske:
Og den viste seg å inneholde blant annet denne:
Og denne
Problemet er at det geniale jeg skal gjøre er å bruke romkorreksjonen digitalt mellom drivverk og DAC, men mye av det geniale med Meitner DAcen er at den oppsampler det digitale signalet i drivverket før det sendes til DACen, mens hvis jeg skal bruke TACT så må jeg bruke den ”vanlig” digitalutgangen….
Så slik ser det ut nå….(Var forresten hos Vidar Mørch og hentet meg noen Daader rett før påsken…)
Så…det som var planen var…
Meitner drivverk – Tact – Meitner DAC – Ref 3 – delefilter – 2 DP A1 + Crown K2 – høytalere.
Men det kan kanskje spille bedre med:
Meitner drivverk- dac – Tact – Ref 3- osv…
Da får Tacten jobbet med signalet med en høyere oppløsning – da den AD konverterer med 192kHz, 24bit…
Men så dukker det opp en tredje løsning som er mye billigere og trolig også bedre….
Driverk – digitalt delefilter – Meitner DAC6 – forsterkere – høytalere
Meinter Dacen har 6 kanaler – akkurat det jeg trenger.
Hadde jeg greid å finne et digitalt delefilter som takler det høyoppløste signalet fra Meitner drivverket – så tror jeg helt klart at det hadde vært løsningen.
Så er det jo også slik da at skal man først begynne med aktiv deling er kanskje ikke et 4½ veis system det ideelle utgangspunkt!
Har ikke fått testet så mye, men det er ikke sikkert at Meitner riggen er bedre enn den CD spilleren jeg har, og hvis den er det så tror jeg nok mye skyldes den spesielle oppsamplingen og eventuelt DACen. Jeg tviler på at Meitner drivverket er bedre enn BASE på vanlig 44,1KHz.
Eller hvis noen kunne komme og hente hele haugen å sette igjen en kassettspiller med av/på knapp og ingen tonekrontroll eller andre justeringsmuligheter!
Vil gjerne ha konstruktive innspill på hvordan jeg skal komme meg ut av denne floken….
Hvis noen fra Lauget eller andre bergensere har lyst på å ta en tur innom så er det bare hyggelig. Påsken er til for å slappe av!
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11130.0.html
Rojoh
Gjest
Re: Mitt problem (Masse bilder)
«
Svar #1 Lagt ut:
april 07, 2007, 17:54:18 »
Ojoj! Der har du litt å jobbe med, ja. Men: Her er det nok skikkelig potensiale også! Dette blir virkelig noe å følge med på etterhvert som du får jobbet med alle boksene.
Mvh. Johan
Loggført
hifiguru
Hifi Freak
Utlogget
Chairman GLL ;-)
«
Svar #2 Lagt ut:
april 07, 2007, 17:59:59 »
Her er det drøyt mange godbiter, kjempelekkert rett og slett! Som du selv sier er det mange muligheter, hadde sikkert brukt minst et kvarter på å koble opp det der. ;-)
Loggført
Vi prøver Mass Loaded Tapered Quarter Wavelength Tube og 300B
Kenwood KD500/SME 309/AT440MLe/Project SE RIAA
+Systemdek II/Helius scorpio+Technics SL1210
Squeezebox duet/Teddypower/AudioZone dac1
Naim CDX
Antique Sound Lab AQ 1010 dt
Fostex 167e/Bob Brines design MLTQWT
Fosse
Hifi Freak
Innlogget
'Cause tramps like us, baby we were born to run
«
Svar #3 Lagt ut:
april 07, 2007, 18:02:06 »
Det var da pokker til luksusproblem også. Jeg synes du burde få deg en sykemelding slik at du får tid til å jobbe deg igjennom alternativene her.
Har du fått lånt noen større DaaD-er slik at du får jobbet med frekvensene nedover også? Fått gjort noen beregninger av rommet mht akustiske inngrep?
Jeg ser helt fordelen med å få korrigert frekvensresponsen, men det strider nok litt mot min overbevisning å gjøre dette elektronisk (uten dermed å si det er en dårlig løsning, følelser). Venter spent på utfallet her.
Ufattelig masse lekkert utstyr her i hvert fall. Herlig.
Loggført
Anlegg 1|Avid Acutus Reference SP|DV507MKII|J.A. MC2 Finish Gold|SME 20/2|SME V-D|Dynavector XV-1s|Rouge Ares|Bent Mu|MA Cotter MKII|Altec 4722|Mac mini|Weiss Minerva|Hovland HP-100|Graaf GM20 Mono|Merlin VSMXe|2XAudio Physics LunaII|Cardas Golden Ref|DaaD
Anlegg 2|DacMagic|Unison Research Unico SE|Totem mod. 1 sign.
nb
Gjest
«
Svar #4 Lagt ut:
april 07, 2007, 18:04:33 »
hvor er theStig når man trenger ham?
Jeg trodde jeg hadde en del bokser hjemme, men ser at det fortsatt er litt å gå på;)
Loggført
KW
Hifi Freak
Utlogget
Karan driv nå på.
«
Svar #5 Lagt ut:
april 07, 2007, 18:23:40 »
Hei!
Ja her har du en del å ta tak i og mange snadderbokser å plassere.
Blir jo en rimelig dårlig løsning på/for flatskjermen her da
Hva blir signalet upsamplet til på vei fra drivverk til dac?
På min MFKW rigg er det 24/96 og det skjer helt separat høyre/venstre kanal via to XLR kabler.
Det blir mye netkabler med alt det du har nå (og signalkabler)
Forøvrig lekkert arbeid med subkassene (massiv kirsebær?)
Lykke til videre.
Mvh.KW
Loggført
Macmini/Emm Labs Dac2-Weiss202
ASR m.basic MKII riia , Rega P25/ DV-10X5.
Karan KA-L Ref.Linestage MKII
Karan 270S effekt.
Kef Ref 207.2.
2 x Velodyne DD15
PPP Black Pearl.
2
iMac/iTunes/AE-dac
2xBelCanto eVo2/MF A300
Dynaudio Fokus140
KW´s HiFi
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63471
Hagto
Hifi Freak
Utlogget
Dyr hifi er ingen garanti for lykkeligere hifi
«
Svar #6 Lagt ut:
april 07, 2007, 18:51:18 »
Dette blir spennende. Skal bli artig å følge med på. Du snakker om luksusproblem, ser ihvertfall ut til at du har det gøy
Loggført
KnB
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #7 Lagt ut:
april 07, 2007, 19:10:11 »
Hei OMF, knall tråd
Har litt å leke med her ja, krem dingser overalt jo!!
Har ikke noe å bidra med, men spennende å høre hvordan ting utvikler seg
mvh KnB
Loggført
Member of NBPM - Hornalliansen
123
Hifi-entusiast
Utlogget
Jeg digger dette forum!
«
Svar #8 Lagt ut:
april 07, 2007, 20:42:04 »
fyfader. det var nok utstyr gitt! koster ikke dacen alene 40-50k eller noe?
blir du ikke litt galen av alle boksene?
«
Nyeste redigering: april 07, 2007, 20:43:48 av 123
»
Loggført
Aubi
Gjest
«
Svar #9 Lagt ut:
april 07, 2007, 20:58:36 »
Hei Ole Martin
Først av alt vil jeg si at signaturen din er utdatert
.
Deretter tror jeg at din søken etter perfeksjonisme går i riktig retning. Jeg har har stor tro på at aktiv/digital deling vil ta deg et stort skritt nermere Nirvana
.
Loggført
kjoenik
Hifi Freak
Innlogget
Putting out fires, with gasoline
«
Svar #10 Lagt ut:
april 07, 2007, 21:41:58 »
Hei OMF, har du ikke sett Rema-reklamen..."Det enkle er ofte det beste"...
Loggført
Nils
Lector CDP7 TL, Lenco PTP4, Kuzma 4Point/Lyra Titan i, Fidelity Research FR24mkII/FR MC201/Denon 103, Garrard 401, Audio Origami PU7/Denon DL110/Graham Slee ERA Gold Reflex, The Messenger mkIII, Audion Golden Dream, Avantgarde Duo Mezzo, Chord Company, Fat LMC.
Medlem i Bergen Lydlaug OG Hornalliansen
Roysen
Gjest
«
Svar #11 Lagt ut:
april 07, 2007, 21:48:51 »
Hei,
Dette virker spennende, men jeg ser at du har noen utfordringer. Du har ikke vurdert å kjøpe noen aktive subber fra Audio Physic i stedet da? De kan kobles rett på effektforsterkeren og kan se et fullfrekvens signal. Det ville jeg tro ble en billigere, enklere og bedre løsning da du unngår å bruke delefilter og dermed må ikke signalet gå gjennom så mange komponenter med tilhørende kabler.
Mvh
Roysen
«
Nyeste redigering: april 07, 2007, 21:50:43 av Roysen
»
Loggført
val
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #12 Lagt ut:
april 07, 2007, 21:54:26 »
Hvorfor ikke teste treveisfilteret til DP?
Eller spørre om han kan spesial-lage noe som passer ditt oppsett....
Hvordan ble de nye subene kontra alt-i-ett-boksen?
Loggført
sclalars
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #13 Lagt ut:
april 07, 2007, 22:05:55 »
Uffamei, det er noe dritt med så mye problemer
Grattis så mye med ferdigstillelse av sub'ene, og til masse flott utstyr ellers.
Ser virkelig gromt ut dette her OMF!
Lykke til videre med å finne nirvana!
Mvh
Lars
Loggført
Hovedanlegg:
Conrad Johnson Premier 16 LS2/ Kise SET Effekt
BryLar Seas Exotic høyttalere
Meridian 508.20 Cd, Lavry DA10 Dac, Squeezebox Duet
Black Magic The Giant høyttaler kabler
EAR 834 Yoshino Signatur RIIA
Denon DP 57 platespiller, Benz Micro H2
Stueanlegg:
MBL 7006 integrert
Audio Note 3.1 Dac
Gemme Audio H
Samleren
Bransjeaktør
Overivrig entusiast
Utlogget
Lydopplevelser med begeistring og glede
«
Svar #14 Lagt ut:
april 07, 2007, 22:39:49 »
Heisann.
Ja skal si det bygger seg fort opp hos deg.
Det er lett å bli litt forvirret når oppgraderingene kommer så fort. Kanskje det er lurt å gjøre en og en ting og ikke flere endringer samtidig.
Alle boksene kan også tyde på at du egentlig har et annet problem med det opprinnelige utstyret ditt som du prøver på å rette på med stadig nye hjelpemidler.
Det sub systemet som du nå legger opp til, kan se visuelt imponerende ut, men jeg er redd for at det er å skyte spurver med kanoner og uten at du oppnår det som egentlig var ønsket.
Med romkorreksjon i det digitale domenet skal man ikke miste noe informasjon. jeg hadde lignende problemer med mine Avalon Radian HC som manglet nivå i området under 100Hz. Med målemikrofon og digital romkorreksjon mellom Drev og Dac viste det seg at jeg måtte heve nivået i dette området med ca. 10 dB for å få det slik jeg ville ha det. Bassen ble bra, men jeg kunne høre at magien og oppløsningen i toppen var også endret i negativ retning.
Til slutt kvittet jeg meg med både høyttalere, romkorreksjon og transistorforsterker. Resten er historie, inn med rør og SF Cremona + Cremona sub. og for meg falt alt på plass med dette. Etter 2 år er jeg fremdeles fjetret og fornøyd.
Tar gjerne en tur på Laksevåg når det passer deg.
Mvh
Samleren
Samleren
Loggført
Hegel P4A mk2 Hegel H4Amk2 SE Audio Research CD5-PH3
Kuzma Stabi-Reference-Koetsu Black
Dali Helicon 400mk2-Black Magic GIANT-
XLR Rhodium/Revelation-Isotech Minisub GII
Furutech nettkabler og støpsler +++
Rojoh
Gjest
«
Svar #15 Lagt ut:
april 07, 2007, 22:52:21 »
Nå må du ikke skremme'n helt, da.
Neida, OMF har vært hos theStig og fått høre hvordan det kan låte, så vi får vel håpe at han vet hvor målstreken ligger. Men at et slikt anlegg må jobbes med, det hersker det vel ikke tvil om.
Mvh. Johan
Loggført
kaap
Hifi Freak
Innlogget
«
Svar #16 Lagt ut:
april 07, 2007, 22:55:50 »
hmmm.. arti tråd... Voksen versjon av "Lekestue, med Vibeke Seter"
Loggført
HaiFai:
Teac VRDS T-1 == DP DAC 8.0 == DP BPC 7.0 == DPA 6.5 == Multicell mkIII
MiniKino:
Sony S360 / Boxee BOX == Yamaha RX-V1067 == 2 x XTZ w12.16 == 7 x Klipsch Reference
Samleren
Bransjeaktør
Overivrig entusiast
Utlogget
«
Svar #17 Lagt ut:
april 07, 2007, 22:58:16 »
Selvfølgelig kan dette bli meget bra. Men jeg har sett mange eksempler på at folk har skiftet ut produkter og gjort endringer der det egentlig problemet ikke blir berørt.
Loggført
janhella
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget
for the love of music
«
Svar #18 Lagt ut:
april 08, 2007, 10:50:15 »
Oioioi, nå må du passe på så du ikke roter bort godlyden, her er det lett å gjøre en bommert som man kan angre på i lang tid. Virker som et dramatisk forsøk på å endre noe som du absolutt ikke er fornøyd med. Kanskje nye høyttalere ville ordnet alt dette, uten alle disse ekstra boksene og subber etc, som får stua til å se ut som et grisehus. Ikke meningen å være slem, men har rotet meg bort før jeg, det kan ta tid å finne hjem igjen
og da kan lommeboka være en del slankere enn før reisen startet.
Loggført
NEOTECH | FAT LMC | ABRAHAMSEN | FURUTECH
pks
Hifi Freak
Utlogget
Lykken er aktivt delt. IMO
«
Svar #19 Lagt ut:
april 08, 2007, 11:52:55 »
Rart ingen har nevt det (tror jeg):
PENE SUBBER!!!
Håper du kommer i mål med planene dine, men det var jammen mye som skal klaffe her...
Lykke til.
PK
«
Nyeste redigering: april 08, 2007, 11:53:15 av pks
»
Loggført
IMO
Mvh PK
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #20 Lagt ut:
april 08, 2007, 12:07:24 »
Hei!
Noen kjappe kommentarer….
Fosse
Har ikke lånt noen større Daad, men har 2 stk Echo Buster Phase 4. Slike ting vil uansett ikke gjøre nevneverdig endringer med såpass store peaker +/- 10db som jeg har i bassen. Ellers er jeg nok veldig uenig med deg når det gjelder holdningen til å angripe problemet med digital romkorreksjon.
For det første får man jo paddeflat bassrespons med en slik løsning (Hvis man ønsker det da…). Sammen med aktiv deling, som gjør at Avantiene nå slipper å strebe med 20-30Hz frekvenser, gjør dette at lyden blir mye mer uanstrengt.
Planen er for øvrig å få theStig til å måle rommet og bistå meg litt om en 14 dagers tid – men grovarbeidet må være gjort først!
KW
Litt usikker på hvor mye den oppsampler, men mener det er til DSD format og i Mhz området.
Subbkassene ble veldig bra. De er 25mm kirsebær, stavlimt heltre. Med dobbel baffel, og interne avstivninger. Det er åpenbart ikke jeg som har laget de. Og man får ikke frem hvor massivt de fremstår på bilder.
Roysen
Har liten tro på at noen av subbene til AP kan matche de jeg har nå. Kassene er minst like døde som noe du får kjøpt, har ikke spesielt god greie på elementkvalitet, men har ikke noe tro på at det sitter nevneverdig bedre elementer i noen ferdigsubber til under 30k i hvert fall. Også delefilteret og effektforsterkeren tror jeg er av en (betydelig) høyere kvalitet enn det som sitter i et ferdigprodukt. En annen fordel (Som har like mye å si) er at med aktiv deling så får jeg avlastet hovedhøytalerne.
Hvis jeg ønsker det, så har Ref 3 doble utganger, så jeg kan sende signal til subbene uten å påvirke kjeden ellers. Men tror nok helt sikkert at gevinsten med å også dele hovedhøytalerne oppveier ulempen med et ekstra sett kabler.
Val
Har avertert etter 3 veis filteret til DP flere ganger, men finnes ikke mange av de på bruktmarkedet. Det koster vel 45k nytt, så noe slikt blir det ikke før jeg vet hvor jeg ender opp!
Og, den nye løsningen spiller mye bedre i bassen…..
Samleren/Janhella
Jo da, er selvsagt lurt å ta en ting av gangen. Det var nå egentlig det jeg holdt på med og….først subben….så romkorreksjon…..så oppgradering av subben…
Cd spilleren er egentlig ikke så viktig oppe i dette…det var mer eller mindre et impulskjøp.
Ellers kan jeg berolig de som leser at det er ingen fare med å miste godlyden her. Utfordringen ligger mer i å hente ut all godlyden som ligger i utstyret. Også prøver jeg å ikke låse meg til en løsning, men å være åpen for å finne ut hva som faktisk spiller best. Og da kan det faktisk være slik at det spiller bedre med DVD spilleren som drivverk rett inn i Tacten med romkorreksjon og aktiv deling enn det det gjør med Meitner Lab og Ref 3 uten romkorreksjon.
Setter veldig pris på om du kan sette av tid til en konsultasjon i løpet av dagen eller morgendagen Samleren!
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
Back_Door
Gjest
«
Svar #21 Lagt ut:
april 08, 2007, 14:24:12 »
Med så utrolig flotte råvarer, trengs det virkelig en gourmetkokk!
Loggført
Fosse
Hifi Freak
Innlogget
'Cause tramps like us, baby we were born to run
«
Svar #22 Lagt ut:
april 08, 2007, 16:06:55 »
Jeg skal ikke uttale meg sikkert om hvor store peaker ut kan rette opp med DaaDer, men mine erfaringer med disse produktene er bare fantastiske. Tenkte bare at om dette kan være noe du kan sjekke ut gratis så ville det kunne være et alternativ.
Merk at jeg ikke sa korrigering i det digitale domenet/romkorreksjon var et dårlig alternativ. Jeg har null erfaring med det. For meg personlig er det litt på tross av tanker om enkelhet/renhet. Men, jeg tviler ikke på at det kan være et fullgodt alternativ. Likvel bekrefter jo tact-erfaringene dine litt av mine forbehold.
Nevner det bare da mitt forrige innlegg først og fremst var ment som et råd om å prøve ut DaaD, bare for sikkerhets skyld, ikke som et råd om å droppe noe annet. Jeg følger likevel spent med, usannsynlig spennende problemstilling, og uhorvelig masse lekkert utstyr. Lykke til.
«
Nyeste redigering: april 08, 2007, 16:08:20 av Fosse
»
Loggført
Anlegg 1|Avid Acutus Reference SP|DV507MKII|J.A. MC2 Finish Gold|SME 20/2|SME V-D|Dynavector XV-1s|Rouge Ares|Bent Mu|MA Cotter MKII|Altec 4722|Mac mini|Weiss Minerva|Hovland HP-100|Graaf GM20 Mono|Merlin VSMXe|2XAudio Physics LunaII|Cardas Golden Ref|DaaD
Anlegg 2|DacMagic|Unison Research Unico SE|Totem mod. 1 sign.
Proffen
Hifi Freak
Utlogget
You`ll never walk alone
«
Svar #23 Lagt ut:
april 08, 2007, 19:49:23 »
Puuuh..................
Glad det ikke er jeg som skal flytte rundt på alle de boksene!
Men hildrande du for noen bokser, mann, her er jo bare enda mer gromsaker enn da vi var innom.
TTT ; dvs her tror jeg det blir å prøve og leife seg frem, til en finner det som funker best!
Lykke til!
Loggført
Audion Silver Night 300B pp/BAT VK200/Vincent SP996,BAT VK30,Esoteric SA10,Sonos zp90,RN Duo,MF x-24k,Audio-gd Fun/Citypulse da7.2x,Sony DVP NS999, Sennheiser hd380 pro,AKG K400&K240,AT ATH-M50,Larsen 6,BKS 107S, Sense DIY:DAC/rørbuffer,ht-,signal- og coaxkabler,rack,A`quest Opti-link 3,WhiteZombie 0.0, Anticables rca
JD
Overivrig entusiast
Utlogget
«
Svar #24 Lagt ut:
april 08, 2007, 21:05:39 »
Jeg har altfor lite bokser...
Det er en på AVforum som har følgende motto: "Den som har flest duppedingser når han dør- VINNER!" Jeg lukter knallhard konkurranse...
Tror jeg må få tatt meg en tur opp til deg en dag OMF, det ser utrolig spennende ut.
Loggført
Vienna Acoustics Mozart Grand
Bladelius Thor II
Mac Mini
SOA
Hifi Freak
Utlogget
rør + vinyl = musikk
«
Svar #25 Lagt ut:
april 09, 2007, 19:47:38 »
Hei! ojoj....her har det skjedd en god del siden sist vi snakket. Ser ut som du har utfordringer i fleng. Tar gjerne en tur oppom deg dersom det passer. Er du hjemme denne uken?
Mvh
SOA
BergenLydlaug
Loggført
Wilson Audio | VAC | Audio Research | SME | Air Tight | Krell | Transparent Audio
Medlem Bergen Lydlaug
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #26 Lagt ut:
april 09, 2007, 20:38:49 »
Hei!
Litt usikker på om jeg er hjemme denne uken, men det finner jeg nok ut i morgen - mest trolig er jeg hjemme.
Lærer meg mer og mer med Tacten....for å si det slik...det er ikke et plug-and-play produkt.
Ellers har jeg koblet litt tilbake til "gammelt" oppsett - altså ikke subwoofere og Tact, men med Meitner riggen og Ref 3. Og det spiller veldig godt det og...mer nærvær og sjel, men ikke like forvrengningsfritt og oppløst, og bassen slå fullstendig knock out ved aktiv deling og romkorreksjon.
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
X-250
Overivrig entusiast
Utlogget
Medlem Grenland lydlaug
«
Svar #27 Lagt ut:
april 09, 2007, 20:44:16 »
Sitat
Inspirert av tråden til Hagto og andre her, så tenkte jeg at jeg skulle legge ut noen bilder av mitt ”store” problem. (Jeg innrømmer gladelig at det er et luksusproblem).
Det hele begynte etter en lyttekveld med Bergen Lydlaug hos meg som en oppfølging etter artikkelen i Fidelity. På den tiden var jeg veldig godt fornøyd, og hadde ingen store oppgraderingsplaner…..men så begynte det å klø…..
Først ute var denne (Denne har jeg skrevet en egen tråd om), som gav en liten med velkommen oppgradering.
Så fikk jeg denne i hus. Den gav et godt merkbart tillegg i bunnen, men jeg syntes liksom ikke det tok helt av. Ble ofte slik at på noen låter så manglet det litt bass, mens på andre så ble det for mye.
Årsaken til bassproblemene fant jeg når denne kom i hus rett før jul.
Her sleit jeg ikke så rent lite med å få denne til å virke skikkelig, men når jeg fikk til det så viste den at det jeg trodde var en paddeflat frekvensrespons hadde en +10db i området rundt 30Hz, og -10dB rundt 60-70 Hz. Nå begynte det å bli sving på bassen. Jeg så også at jeg hadde en litt dal i mellombassen som nok er skyld i at anlegget av enkelte oppfattes som litt analytisk. Å leke seg med korreksjonskurver på TACTen er nok det som har gitt meg mest frustrasjon. Her er det så store forskjeller at alt annet blir for bagateller å regne. Like fullt føler jeg at jeg mister litt nærvær, oppløsning og presisjon i toppen, selv om bassen blir mye mye bedre. Men ofte følte jeg at jeg fikk best lyd uten romkorreksjonen innkoblet. Men skikkelig bass gav mersmak….så da endte jeg opp med en slik:
Dette er HFS subben. Og med 15 toms element fra theStig så så den slik ut.
Men det er jo så ensomt å være alene, så den har selvsagt en tvillingbror. Og den lille REL subben får avløsning.
Dette er jo passive subber, så da falt valget på en Crown K2 til å drive de.
Så var det jo å finne et delefilter som kan dele de da…..og der har jeg foreløpig falt ned på et Marchand filter fra USA, som forhåpentlig er i posten snart. Der vil jeg dele ut subbene, dele ut bassene til Avantiene (Koble vekk det passive filteret) og dele passivt mellom diskant mellomtone (må modifisere det passive litt).
Foreløpig bruker jeg subfilteret i Tact 2.2X, med godt resultat.
For å gjøre ting litt mer komplisert, så fikk jeg denne i posten rett før påske:
Og den viste seg å inneholde blant annet denne:
Og denne
Problemet er at det geniale jeg skal gjøre er å bruke romkorreksjonen digitalt mellom drivverk og DAC, men mye av det geniale med Meitner DAcen er at den oppsampler det digitale signalet i drivverket før det sendes til DACen, mens hvis jeg skal bruke TACT så må jeg bruke den ”vanlig” digitalutgangen….
Så slik ser det ut nå….(Var forresten hos Vidar Mørch og hentet meg noen Daader rett før påsken…)
Så…det som var planen var…
Meitner drivverk – Tact – Meitner DAC – Ref 3 – delefilter – 2 DP A1 + Crown K2 – høytalere.
Men det kan kanskje spille bedre med:
Meitner drivverk- dac – Tact – Ref 3- osv…
Da får Tacten jobbet med signalet med en høyere oppløsning – da den AD konverterer med 192kHz, 24bit…
Men så dukker det opp en tredje løsning som er mye billigere og trolig også bedre….
Driverk – digitalt delefilter – Meitner DAC6 – forsterkere – høytalere
Meinter Dacen har 6 kanaler – akkurat det jeg trenger.
Hadde jeg greid å finne et digitalt delefilter som takler det høyoppløste signalet fra Meitner drivverket – så tror jeg helt klart at det hadde vært løsningen.
Så er det jo også slik da at skal man først begynne med aktiv deling er kanskje ikke et 4½ veis system det ideelle utgangspunkt!
Har ikke fått testet så mye, men det er ikke sikkert at Meitner riggen er bedre enn den CD spilleren jeg har, og hvis den er det så tror jeg nok mye skyldes den spesielle oppsamplingen og eventuelt DACen. Jeg tviler på at Meitner drivverket er bedre enn BASE på vanlig 44,1KHz.
Eller hvis noen kunne komme og hente hele haugen å sette igjen en kassettspiller med av/på knapp og ingen tonekrontroll eller andre justeringsmuligheter!
Vil gjerne ha konstruktive innspill på hvordan jeg skal komme meg ut av denne floken….
Hvis noen fra Lauget eller andre bergensere har lyst på å ta en tur innom så er det bare hyggelig. Påsken er til for å slappe av!
Mvh
OMF
Gratulerer OMF dette ser rått ut å det spiller sikkert like dan
Loggført
Audio aero classic.Passlabsx1.Passlabs x 350.5 proAc r 5
Powerpoint
Hifi Freak
Utlogget
Restless skylight transistorchild !
«
Svar #28 Lagt ut:
april 09, 2007, 20:46:07 »
Steike lekkert OMF. Gir du et hint om hvilken CD-slede som går ut på det åpne marked etter endt stund i lekeginda? ;-)
Loggført
Micro Seiki BL-51 m/Sumiko MMT & Kiseki Purpleheart Sapphire, Audionet ART G2 + EPS, DP DAC 8.1, DP C1b, DPA 6.4, Quad ESL-63, Black Magic R IC mk.II SE XLR, DP Blå Digital, Black Magic Emotion, LMC FAT, DP 20A nettfilter, Fisch Audio nettfilter, Base 4.0, Target rack, BCD, SF, ferritter
interman
Overivrig entusiast
Utlogget
Røroman
«
Svar #29 Lagt ut:
april 09, 2007, 21:10:46 »
Haha så jævlig bra. Gleder meg til neste gang jeg er innom.
Loggført
JENO
Overivrig entusiast
Innlogget
Jeg digger dette forum!
«
Svar #30 Lagt ut:
april 10, 2007, 06:54:17 »
Jøss...her var det noen som har handla utstyr, gitt!
Så vidt jeg vet er det ingen prosessorer som tar DSD-signal (foreløpig), så du får neppe utnytta potensialet i Meitner riggen ved å koble noe i mellom der.
På forumet på empiricalaudio.com er det en som har bytta ut Meitner-riggen sin med en empirical-modda DEQX med usb-inngang og bruker pc som drivverk. Han hevder at dette låter bedre, men gudene vet...
Uansett, lykke til!
Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg gjentar noe som er skrevet før.
Jan Egil
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #31 Lagt ut:
april 10, 2007, 12:27:07 »
Hei!
Blir hjemme denne uken, og til helgen, hvis det er noen som har lyst til å ta seg en tur. Er alltid verdifullt med andre synspunkter!
Noe av dette havner selvsagt på bruktmarkedet....men foreløpig vet jeg ikke hva....BASE/DP riggen ligger nok dårlig an - Meitner DACen er jo 6 kanals, så all eksperimentering med digital deling er jo avhengig av den.
Har faktisk ikke testet de ulike CD riggene opp i mot hverandre i særlig grad, men regner med å koble opp det i dag.
Ellers leser jeg masse om TACT for tiden, og jo mer jeg leser, jo mer har jeg lyst til å prøve.....men tiden strekker stort sett ikke til.....også må jeg finne meg en korreksjonskurve med litt rørlyd til Samleren kommer.....
DEQX ser spennende ut....absolutt noe jeg skal nærmere inn i!
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #32 Lagt ut:
april 12, 2007, 23:58:22 »
Hei!
Tenkte jeg skulle legge ut en liten oppdatering…..
Har testet litt uten romkorreksjon og basser, men med EMM labs på en inngang og BASE/DP på en annen, og samme CD i hver spiller. Og….det er ikke dramatiske forskjeller her. Det er også litt vanskelig å sammenligne da det er litt nivåforskjell. Foreløpig rapport sier at EMM Lab nok er litt lysere i målet, og kanskje også litt mer oppløst….
Så den triste nyheten…sprengte en diskant i går.
Det skjedde under litt stress som det ofte blir. Hadde koblet opp utgangene fra tacten til EMM lab DAC. Hadde tidligere eksperimentert litt med høyere klokkefrekvens (88kHz), men nå hadde jeg lagt inn alle default verdiene Tacten igjen, slik at samplingsfrekvensen på digital ut nå var blitt 44,1kHz. Resultatet var at med en gang jeg spilte en CD – fikk jeg en jævlig digitalstøy rett inn på effektforsterkerne….kort prosess med andre ord….
Om noe positivt kom ut av det kan man vel vanskelig hevde, men litt mer forsiktig blir jeg nok etter dette! Hell i uhelll var at OHFC hadde diskanten på lager og ikke var den veldig dyr heller (1250,-) så forhåpentlig har jeg den på plass igjen på lørdag!
Typisk nok skjedde dette også 15 minutter før Samleren og en kompis kom på besøk for å lytte litt. Vi brukte derfor tiden på bassen. Jeg har selv sett frekvensplottet av anlegget, og hvis +/- 10 dB ser ille ut på papiret – vent til du får høre det! Vi spilte et kontinuerlig frekvenssveip som falt fra et par tre hundre og ned til 20Hz. Og mens det var godt med trøkk rett i overkant av 100, var det omtrent tyst når man nærmet seg 60Hz.
Regner med at dette skyldes takhøyden på omtrent 250 cm ( positiv inteferens ved ca 130Hz og negativ ved 65Hz).
Vi sjekket også fase på basselementene, og gjorde en del andre tester. En periode, grunnet en målefeil fra min side, trodde vi også at basselementene i den ene høytaleren var koblet i feil fase. Da slo det meg – hvorfor har jeg ikke sjekket sånne banale ting før….?
Jeg kan vel også slå fast at den korreksjonene som lå inne i TACTen i går, ikke hjalp særlig på frekvensresponsen. Personlig er jeg sterk i troen på at denne skal løse det meste….men fy f… så tungvint brukergrensesnitt det er på den…og jeg som knapt nok har tid…..
Uansett….håper å få på plass mye i løpet av uken….får theStig på besøk neste helg for å måle rommet, og da bør mye av grovarbeidet være gjort!
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
ModernArt
Hifi-interessert
Utlogget
Livet er kunst!
«
Svar #33 Lagt ut:
april 13, 2007, 01:05:58 »
Bør man ikke bytte begge diskanter, så de matcher 100% ?
Den gamle er jo mye mere innspilt også. Bare ment som et råd.
Jaja hifi er noe stress. Jeg har gått over til kunst jeg, hehe
mye mere avslappende.....
Mener Erling Neby også, han må jo selge alt dette dyre for å finansiere de viktige tingene i livet
mvh
«
Nyeste redigering: april 13, 2007, 01:09:13 av ModernArt
»
Loggført
Aubi
Gjest
«
Svar #34 Lagt ut:
april 13, 2007, 09:43:25 »
Hei
Ser at du snart er på flyttefot
, eller kansje du slipper unna med å rive ned veggen til kjøkkenet!
Fra spøk til alvor. Fint at du har fått verifisert bassproblemet ditt. Selv synes jeg det var underlig med de to subbene og så lite bass.
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #35 Lagt ut:
april 13, 2007, 14:30:21 »
Hei!
Spurte også om det med diskanter på OHFC, men de mente det ikke var nødvendig. At de blir ulikt innspilt, bekymrer meg ikke så mye.....det er jo kun problematisk de først 2-3 ukene.
Jeg er heller litt bekymret for om det kan ha kommet noen skade på den adnre også...., men det hører jeg vel fort.
Når det gjelder bassen, så er dette etterhvert blitt velidg spennende. tror kanksje jeg har lurt meg selv litt, med at jeg hartrodd at jeg har veldig presis bass, slik at noen plater som ofte spiller mye bass, har jeg på en måte avskrevet som romressonans andre steder, mens mine bassreferanser er musikk som har mye informasjon i området rundt 30 og 100 Hz....
Her blir det uansett veldig spennende når vi kommer oss nærmere mål - hvis det ikke skal gå an å få super bass med 8x6,5 og 2x15 tommers basselementer, romkorreksjon og 2x250W og 2 x 600W til disposisjon, så tror jeg like godt jeg kan gi meg....
Samleren....du må huske CD til meg i kveld!
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #36 Lagt ut:
april 15, 2007, 14:37:05 »
Hei....
Jeg sysler nå litt videre med denne tråden jeg da.....
Fikk ny diskant i posten på fredag.....ca 40 timer etter at jeg sprengte den gamle.
Den har spilt mer eller mindre kontinuerlig...et par døgn, og jeg kan ikke si at jeg hører noen forskjell....
Ellers har jeg hatt en lytter til innom.
Alle som har hørt oppsettet til nå har kommentert mangelen på bass. Og testsporet jeg har fått kopiert nå, viser også at selv med Tact romkorreksjon er det store dipper i bassen. Hentet meg noe nytt stasj på postkontoret i går, og nå er bassen på plass (Altså godt med nivå). Nå gjenstår det bare å få justert det inn. Kommer vel med bilde og en kommentar om dette litt senere....
Eller kan jeg jo også si at vi hadde en kjapp uoffisiell sammenligning av mine to Cd rigger.
BASE drivverket stod på BASE plattform, med alminnelig nettkabel. Koblet til batteridriftet DP DAC med DP sin sorte digitalkabel. DACen var koblet til Ref 3 med Black Magic Revelation.
Meitner drivverket stod på BASE, vanlig nettkabel, koblet til DAC med egne optiske kabler. DACen stod på samme BASE som DP DAC og fikk strøm fra LMC kabel fra nettfilter, og med en eldre Black Magic balansert signalkabel.
Spillerne var koblet til hver sin inngang på Ref 3, som var koblet til 2 x DP A1. Ingen romkorreksjon eller subber.
Vi spilte samme CD (Kelner med Odd Børretzen) i begge rigger, og kunne bytte mellom inngangene AUX1 og AUX2. Min gjest viste ikke hvem som var hvem...
Resulatatet...Ikke store forskjeller...men gjesten valgte DP/BASE.
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
tkr
Hifi Freak
Innlogget
Wehret den Anfängen
«
Svar #37 Lagt ut:
april 15, 2007, 17:25:41 »
Hvis du skal kvitte deg med Meitner-dacen gi meg et ord...
Dette er forøvrig kjempespennende!
mvh
Loggført
"If you want a friend, buy a dog" -Gordon Gekko
Musikkserver-Mac Mini-Metric Halo ULN-8-CJ ET 250S + CJ Premier 350 SA-Overkill Encore
Micro Seiki RX-RY-RZ 1500-SME V-Koetsu Urushi-CJ Premier 15- MH ULN-8-osv....
Apogee Big Ben digitalklokke
Kabler
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #38 Lagt ut:
april 17, 2007, 22:43:07 »
Hei…
Jeg fortsetter på tråden min jeg da (Har fått inntrykk av at det har en viss interesse.)
Kjøpte denne nylig for en billig penge. (Behringer aktiv delefilter)
Kluet med den var at jeg skulle få mulighet til å sammenligne det jeg til nå syntes spilte best ( drivverk – Tact (Romkorreksjon, digital deling av subwoofer og volumkontroll) - Meitner DAC – effektforsterkere) og det som kanskje skal spille best på papiret (Meitner riggen - Ref 3 – digital delefilter – effekt – og mulighet for romkorreksjon mange steder underveis).
Nok om det….var jo selvsagt gledelig å få enda flere knapper å vri på…
Det gledelige var nå med separat volumjustering på basskanalen, så fikk jeg løftet bassnivået slik at bassen falt på plass. For å gjøre en lang historie kort – så har jeg ikke greid å få dette til å spille i nærheten så godt som den heldigitale løsningen foreløpig.
Derimot har jeg funnet ut hva som var problemer med bassen når jeg bruker Tacten til å dele subben. Inngangsfølsomheten er for lav på K2 – Tacten greide ikke å løfte nivået i bassen tilstrekkelig, men nå har jeg åpnet begge mine A1 og dempet forsterkningen på de 4dB, så nå begynner vi å snakke – også i bassen.
Har akkurat koblet opp anlegget igjen og kjørt en rask korreksjon, og nå begynner endringene i korreksjonskurvene også å påvirke bassen….dette er spennende….
Men hva er en god korreksjonkurve….? Sånn rent verbalt så vil jeg ha et lite løft i dypbassen og mellombassen, slik at jeg får skikkelig punch og bunn, men ikke noe grøtete bass….så litt lenger opp må det være nok nivå til å gi skikkelig kropp på stemmer, og så en liten hevning i presensområde for å gi stemmer karakter og definisjon…og så bare flater det ut oppover til en superluftig oppløst diskant….men hvordan oversetter man dette til en slik kurve…..
Har ellers plassert subbene helt inn i hjørnet…om det gav noe lydmessig løft vet jeg ikke…, men i teorien er det lurt!
Lyden begynner å bli bra nå…, men det er jo uten et par av kremkomponentene da….men slikt kan man jo ikke bry seg med…
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
tst
Gjest
«
Svar #39 Lagt ut:
april 17, 2007, 22:48:52 »
Ja, her har du skaffet deg mye problemer.
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #40 Lagt ut:
mai 21, 2007, 23:25:05 »
Hei!
Tenkte jeg skulle skrive den avsluttende kommentaren i denne tråden.
(Litt irritert over at omtrent halve tråden ble borte ifm det nye forumet, men slikt skjer…)
De som har fulgt med i tråden har sikkert fått med seg at alt utstyret, all eksperimenteringen og et godt lass med frustrasjonen til slutt resulterte i en lyd som er den beste jeg har hatt hjemme.
Jeg endte til slutt opp med å bruke mitt BASE drivverk, Tact 2.2X, videre til en Meitner DAC 6, 2 x DP A1, AP Avanti III, 2 HFS Subber, drevet av Crown K2. Romkorreksjon, volumkontroll og deling mellom subbene og Avanti skjer digitalt, og sendes digitalt til Meitner DACen.
Lyden i dag har mye mer driv, rytme og live følelse enn tidligere. Samtidig har oppløsningen økt og forvrengningen blitt redusert. Det spiller ganske så annerledes, og det har gjort at en del musikk jeg ikke hørte på før, har begynt å bli spennende!
Ellers har jeg fått lånt en ny komponent – en ekstern samplerate konverter. Dette er en ekstern boks som oppsampler et 44,1kHz 16 bit til for eksempel 96kHz 24bit. Jeg ønsker å bruke denne mellom drivverk og Tact, slik at denne ”bedre” data å jobbe med. Har ikke fått testet denne så mye, men gledelig var det i hvert fall at den indikerte et signal med veldig lite jitter….kudos til BASE!
For meg har det også vært en lærerik prosess hvor jeg i eget oppsett har gjort meg noen erfaringer som jeg helt klart kommer til å dra med meg videre…blant annet…
Aktiv deling
Dette har jeg kun prøvd mellom Subber og hovedhøytalere, og løsningen spiller langt bedre enn med en aktiv subb i tillegg til hovedhøytaleren. Dette skyldes nok først og fremst at hovedhøytalerne spiller mye lettere når de slipper å spille den dypeste bassen.
Romkorreksjon
Dette er vel det mest spennende jeg har jobbet med i perioden. Mine erfaringer er at mange (de fleste..?) kvalitetene man kjenner/beskriver med høytalere kommer fra frekvensresponsen – både i form av den direkte on axis repsonsen, men også energiresponsen i rommet. I tillegg er det nesten et must for å få god bassrespons og god integrering av subber!
Hva er viktig
For å si det slik så er Shatki steiner, Holfi det magician, kabelhygiene, demagnetisering med Densen CD, osv og andre remedier ikke vært i bruk i perioden. Jeg tror helt sikkert at kommer til å benytte de igjen, men de forbedringene slike ting eventuelt kan bidra er som en pølse i slaktetiden…i forhold til aktiv deling og romkorreksjon!
Så hva gjør jeg nå…..
Fikk i dag bekreftelse på at mitt nye, litt radikale, prosjekt er ankommet Oslo, så hvis alt går etter planen er det på plass i heimen til helgen….og da kommer det nok en rapport. Har i mellomtiden trålet nettet for all relevant informasjon….så litt nøkternt anslår jeg at dette kommer til å løfte lyden med ca 30%, og det skulle innebære perverst god lyd!
Det verste av alt….oppe i alt dette har det begynt å kile en tanke til…med en ganske omfattende modifikasjon av de av komponentene som jeg ikke har fått ennå….ikke bra….
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget
Musikkopplevelser kommer fra dyktige musikere.
«
Svar #41 Lagt ut:
mai 21, 2007, 23:39:06 »
Jippi!
Ser frem til å høre hvordan du opplever "prosjektet" ditt.
Loggført
Jeg driver Midgard Audio
God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.
Disse feilene kan måles og beskrives ned til minste detalj...
...men ikke alltid rangeres med terningkast.
Samleren
Bransjeaktør
Overivrig entusiast
Utlogget
«
Svar #42 Lagt ut:
mai 22, 2007, 01:41:02 »
Gleder meg til fortsettelsen, lyden til OMF har radikalt bedret seg hørte jeg da jeg stakk innom på fredag.
Dette er gøy, og viser at det er bare å stå på å ikke gi seg.......
OMF så dessuten bemerkelsesverdig lur ut da han fortalte at nye ting var på vei, og gaffeltruck kanskje måtte involveres.
Samleren
Loggført
Distinctive
Overivrig entusiast
Utlogget
«
Svar #43 Lagt ut:
mai 22, 2007, 02:03:02 »
Sitat
Romkorreksjon
Dette er vel det mest spennende jeg har jobbet med i perioden. Mine erfaringer er at mange (de fleste..?) kvalitetene man kjenner/beskriver med høytalere kommer fra frekvensresponsen – både i form av den direkte on axis repsonsen, men også energiresponsen i rommet. I tillegg er det nesten et must for å få god bassrespons og god integrering av subber!
Mye gromt utstyr her, ja
Har hørt mye på Emmlabs SE, bla. i oppsett mot Cary CD306 SACD og EC EMP-1 som jeg kan berette om ved interesse.
Etter lengre tids testing så er min erfaring med Lyngdorf TDA2200 Romkorreksjon at RoomGain mangler. Ble aldri fortrolig med spilling som om høyttalerene stod på plenen (vegger forsvinner). Musikken mangler driv og jeg savnet det fysiske trøkket.
Når det er sagt så er TDA2200 en kanonforterker med en uslålig sort bakgrunn og perfekt timing.
Loggført
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Distinctive
Roysen
Gjest
«
Svar #44 Lagt ut:
mai 22, 2007, 02:11:26 »
OMF,
Hvordan går det med den nye diskanten din? Jeg er litt bekymret over svaret du fikk fra OHFC. Jeg sprengte et element på mine Medea en gang i tiden og da var AP selv veldig opptatt av at orginal elementene i begge høytalerne var nøye matchet. Det var derfor viktig at de fikk tak i et nytt element som matchet det som stod igjen i den andre høytaleren. De har alle data for alle par lagret i tilfelle noe slikt skjer.
Mvh
Roysen
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #45 Lagt ut:
mai 22, 2007, 02:35:51 »
Sitat fra: Distinctive på mai 22, 2007, 02:03:02
Mye gromt utstyr her, ja
Har hørt mye på Emmlabs SE, bla. i oppsett mot Cary CD306 SACD og EC EMP-1 som jeg kan berette om ved interesse.
Ja…kom med din beretning!
Sitat fra: Distinctive på mai 22, 2007, 02:03:02
Etter lengre tids testing så er min erfaring med Lyngdorf TDA2200 Romkorreksjon at RoomGain mangler. Ble aldri fortrolig med spilling som om høyttalerene stod på plenen (vegger forsvinner). Musikken mangler driv og jeg savnet det fysiske trøkket.
Dette var et fenomen som Snickers snakket mye om – altså at romkorreksjonen retter opp responsen akkurat der du er, men du kan på en måte føle at det er masse ”feil” energi i rommet – som uansett ikke blir bra. Dette er først og fremst et problem i bassen – hvor trøkket rett og slett mangler!
Løsningen er å jobbe med rommet til responsen er så god du kan få den. Også ta inn det siste lille med romkorreksjon. Generelt er jeg også blitt anbefalt å trekke ned topper, men ikke å løfte dipper så mye….
Når jeg snakket med Snickers om dette…så begynte omtrent hver setning med ”I gaia…”, og litt av hovedpoenget (så vidt jeg har forstått) med denne konstruksjonen er at ikke bare er frekvensenresponsen riktig on-axis i lytteposisjon, men spredningen er jevn over hele frekvensområdet – på denne måten vil rommet fylles med like mye energi for alle frekvenser, og man unngår nettopp det du opplever med ”ukritisk” bruk av romkorreksjon….fritt fortalt selvsagt. Det står nok mye om dette i tråden som omhandel Gaia høytalerne.
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #46 Lagt ut:
mai 22, 2007, 02:40:18 »
Sitat fra: Roysen på mai 22, 2007, 02:11:26
OMF,
Hvordan går det med den nye diskanten din? Jeg er litt bekymret over svaret du fikk fra OHFC. Jeg sprengte et element på mine Medea en gang i tiden og da var AP selv veldig opptatt av at orginal elementene i begge høytalerne var nøye matchet. Det var derfor viktig at de fikk tak i et nytt element som matchet det som stod igjen i den andre høytaleren. De har alle data for alle par lagret i tilfelle noe slikt skjer.
Mvh
Roysen
Hei....skal uansett sjekke det opp.
Men har målt høytalerne mine etter skifte, og det var likt on axis, med et lite avvik off-axis.
Medea var vel litt spesielle - brukte ikke den Manger...- og er vel litt mer kresen på element-matching kanskje....?
Sprengte...hvor høyt spilte du da...? Hva synes du om de - altså Medea/Manger.....? (Blir litt off-topic, men det er jo min tråd...
)
edit: Har jo lest det du skrev om Medea i Avanti V tråden..., men om du har mer....
edit2: Så nå at du også sa at alle disse høytalerne lå på bruktbørsen....hvilken andre enn audiogon anbefaler du for utstyr litt utover elkjøp utvalget...?
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #47 Lagt ut:
mai 22, 2007, 05:10:37 »
Manger er artige ting selv om klangbalansen out of the box er veldig lys. Kanskje noe Manger-basert kunne være noe for deg OMF?
Loggført
Jeg driver Midgard Audio
God lyd er når feilene som degraderer utgangspunktet er så få og små som over hodet mulig.
Roysen
Gjest
«
Svar #48 Lagt ut:
mai 22, 2007, 11:03:31 »
Sitat fra: OMF på mai 22, 2007, 02:40:18
Sitat fra: Roysen på mai 22, 2007, 02:11:26
OMF,
Mvh
Roysen
Hei....skal uansett sjekke det opp.
Men har målt høytalerne mine etter skifte, og det var likt on axis, med et lite avvik off-axis.
Medea var vel litt spesielle - brukte ikke den Manger...- og er vel litt mer kresen på element-matching kanskje....?
Sprengte...hvor høyt spilte du da...? Hva synes du om de - altså Medea/Manger.....? (Blir litt off-topic, men det er jo min tråd...
)
edit: Har jo lest det du skrev om Medea i Avanti V tråden..., men om du har mer....
edit2: Så nå at du også sa at alle disse høytalerne lå på bruktbørsen....hvilken andre enn audiogon anbefaler du for utstyr litt utover elkjøp utvalget...?
Mvh
OMF
Det er mulig at det skyldes at Medea var litt spesielle da de benyttet Manger. Sprengte var vel feil uttrykk. De ble skadet under flytting. Dette var forøvrig mine forrige Medea høytalere - ikke de jeg har nå. Dette var også før jeg lærte meg hvor skjøre disse Manger elementene egentlig er. Det går fire syltynne kobbertråder inn fra kanten på elementet mot midten hvor de avsluttes i en liten løkke før de er festet i selve membranet. Dette er litt vanseklig å forklare, men denne løkken (som er svært kort) går rett ut i luften og det er svært lett å henge noe opp i de og rive av kobbertrådene.
Medea står i skapet og samler støv nå. Jeg har et noe nostalgisk forhold til disse høytalerne, så jeg har litt problemer med å selge de. De innehar også noen kvaliteter som Cerubin ikke har selv om jeg anser Cerubin som en betydelig bedre høytaler. Av den grunn hender jeg at jeg henter frem Medea og spiller litt på de også.
Når du kommer hit til sommeren kan vi ta frem de også, slik at du får hørt de og sammenlignet med Cerubin. Stikkordene for Manger/Medea er impulsrespons, dynamikk og en ren og åpen lyd.
Cerubin ligger til salgs på
www.Audiogon.com
, Kronos, Caldera III og Avanti V ligger til salgs på
www.audiomarkt.de
og jeg har Medea II til salgs. Caldera II dukker stadig opp der også, men ikke akkurat i øyeblikket.
Mvh
Roysen
«
Nyeste redigering: mai 22, 2007, 14:04:58 av Roysen
»
Loggført
pks
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #49 Lagt ut:
mai 22, 2007, 12:24:26 »
Sitat fra: Roysen på mai 22, 2007, 11:03:31
De står i skapet og samler støv nå.
Mvh
Roysen
Er det feil av meg å grine nå?
Pk
Loggført
IMO
Mvh PK
Roysen
Gjest
«
Svar #50 Lagt ut:
mai 22, 2007, 12:44:51 »
Sitat fra: pks på mai 22, 2007, 12:24:26
Mvh
Roysen
Pk
Forsøkte å selge de her på sentralen for noen måneder tilbake, men fikk ingen virkelig seriøse henvendelser selv om jeg tror at det ikke kunne være prisen som skremte evt. kjøpere bort.
Mvh
Roysen
Loggført
pks
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #51 Lagt ut:
mai 22, 2007, 13:16:00 »
Sitat fra: Roysen på mai 22, 2007, 12:44:51
Sitat fra: pks på mai 22, 2007, 12:24:26
Mvh
Roysen
Pk
Forsøkte å selge de her på sentralen for noen måneder tilbake, men fikk ingen virkelig seriøse henvendelser selv om jeg tror at det ikke kunne være prisen som skremte evt. kjøpere bort.
Mvh
Roysen
Så de var til salgs..
Hadde jeg vært rik hadde det ikke vært no problem, men...
Står de å støver ned, så kan jeg adoptere dem for deg
PK
Loggført
IMO
Mvh PK
omholt
Gjest
«
Svar #52 Lagt ut:
mai 22, 2007, 13:32:20 »
Sitat fra: OMF på mai 22, 2007, 02:35:51
Løsningen er å jobbe med rommet til responsen er så god du kan få den. Også ta inn det siste lille med romkorreksjon. Generelt er jeg også blitt anbefalt å trekke ned topper, men ikke å løfte dipper så mye….
Akkurat dette er det akustikk kongen Ethan Winer sier også. Ganske interessant lesing her
http://www.realtraps.com/art_audyssey.htm
hvor EQ nevnes opp imot/sammen med bass feller. Spesielt når det gjelder korrigesjon av dybbass, så komme EQ til kort. Ethan anbefaler EQ som siste finpuss, men ikke som erstatning til akustiske produkter.
Var jeg rett i at du skulle skaffe deg Helmholmzresonator? Vurdere selv det, men også Mondotraps som
http://www.realtraps.com/p_mondotrap.htm
selger. Har dog bestemt meg for å legge alt på hyllen til jeg har skaffet meg måleutstyr og gjort målinger av rommet.
Loggført
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #53 Lagt ut:
mai 22, 2007, 13:44:58 »
www.Audiogon.com
www.audiomarkt.de
og jeg har Medea II til salgs. Caldera II dukker stadig opp der også, men ikke akkurat i øyeblikket.
Mvh
Roysen
Her er det med andre gode muligheter for å teste impulsvilligheten til lommeboken...!
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
OMF
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #54 Lagt ut:
mai 22, 2007, 13:47:11 »
Sitat fra: omholt på mai 22, 2007, 13:32:20
Var jeg rett i at du skulle skaffe deg Helmholmzresonator? Vurdere selv det, men også Mondotraps som
selger. Har dog bestemt meg for å legge alt på hyllen til jeg har skaffet meg måleutstyr og gjort målinger av rommet.
En slik Helmer kan være aktuellt ja, men kommer ikke til å gjøre noe før jeg har slått meg til ro med hva slags utstyr jeg skal bruke....
Mvh
OMF
Loggført
Lite lyd og store planer
Roysen
Gjest
«
Svar #55 Lagt ut:
mai 22, 2007, 14:00:58 »
Sitat fra: OMF på mai 22, 2007, 13:44:58
www.Audiogon.com
www.audiomarkt.de
Mvh
Roysen
Her er det med andre gode muligheter for å teste impulsvilligheten til lommeboken...!
Mvh
OMF
Loggført
Snickers-is
Bransjeaktør
Hifi Freak
Utlogget
«
Svar #56 Lagt ut:
mai 22, 2007, 19:05:54 »
Sitat fra: OMF på mai 22, 2007, 13:47:11
Sitat fra: omholt på mai 22, 2007, 13:32:20
En slik Helmer kan være aktuellt ja, men kommer ikke til å gjøre noe før jeg har slått meg til ro med hva slags utstyr jeg skal bruke....
Mvh
OMF
Husk at det er fort gjort å ende opp med noe som er "Overkill" dersom du ikke jobber med rommet parallellt med utstyret. Det jeg forsøker å si er at du kan jo ikke vite om du har rett utstyr før du har fått det til å fungere optimalt hos deg.
Loggført
Jeg driver Midgard Audio
Distinctive
Overivrig entusiast
Utlogget
«
Svar #57 Lagt ut:
mai 23, 2007, 13:07:37 »
Sitat
Mye gromt utstyr her, ja
- Ja…kom med din beretning!
Her er noen synspunkter fra testteamet (beklager at det er på engelsk for sonusfaberclub.com, ol. men jeg gidder ikke oversette):
Results (wrap-up) from testing the player against Electrocompaniet EMP-1 multiplayer:
On 2Ch. SACD;
The two players performed almost identically. There were no significant differences noticed by the auditors.
On CD (max sample rate analog output used on 306 after carefully auditing the others); The EC had more output at the lower frequences, but Cary was more in control.
The mid and treble was noticeable more dominant from the Cary. The EC had a tendency of soften the sound a bit and lacks Carys ability of control.
For SACD the verdict was a draw but for CD the verdict was generally in favour of the Cary.
Results (wrap-up) from testing the player against Emmlabs (Meitner SE rig);
The review was focused on the CD media.
Somewhat more punch at the lower end from the Cary.
On the mid and treble, the soundstage was bigger and wider (but not so much deeper) on the meitner.
The meitner sounded a bit more relaxed and not so anxious to show off its abilities in an impressive manner. The Cary seemed a bit harsh in the mid range in comparison (a race horse that needs to be tamed). At first we thought that the cary was more dynamic, but this can in fact be caused by a misconception related to increased distortion.
One big question remains and that is if the cary was burned in sufficiently. I would guess the player was run for about 200 hours in total.
Pictures of the set-up and detailed review will follow. I will also try to test the player against the DCS ultimate gear and other high end equipment available to the auditors.
Test Equipment used (all balanced):
For Cary:
Wireworld Gold Eclipse 5 XLR Inteconnects Wireworld Power lead
For EMP-1:
EC Gold XLR interconnects (used for all EC components)
For Meitner:
Nordost Valhalla Interconnects
The meitner was also audited when connected directly to the power amplifiers.
ECT-2 Remote control
EC 6ch. preamplifier 4.9
EC 2ch. AW120M
EC 3ch. AW120M
(5off mono 120W amplifiers giving 400W in 8ohms when bridged)
http://www.electrocompaniet.no/products_cat_classic.html
- Yter loudspeaker cables from Franco Serblin (single wired)
http://www.laboratorium-yter.com/en/soluzione.html
- Sonus Faber Extrema Loudspeakers (TDL product line)
- Sonus Faber Gravis passive subwoofer on Audioquest Diamondback sub kit (Cinema edition) cable
- Sonus Faber Quid Active sub class-A amplifier/low-pass filter
- Sonus Faber Electa Amator rear surround with Nordost SuperFlatline bi-wiring
- Sonus Faber Solo center (to be replaced with Domus center)
- AudioMagic rack
- Loewe TV (to be replaced)
Loggført
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Distinctive
Sider:
1
2
3
[
Alle
]
Til toppen
Skriv ut
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Bruk av forumet
=> Chat online
=> Regelverk for bruk av forumet
Avdelingen for hifi
=> Hifi generelt
=> Hifi generelt inkludert bransjeaktører
=> Forskjeller og Testmetodikk
=> Vinylavdelingen
=> Kabelhjørnet
=> Datahjørnet
=> Vintageavdelingen
=> Vennetråder for hifimerker
=> Hifi foreninger / klubber
===> Arendal Lydlaug
===> Audiobuilders
===> Bergen Lydlaug
===> Grenland lydlaug
===> HORNALLIANSEN
===> Innlandet Audioforening
===> Jæren & Omegn Lydlaug
===> Mjøsen Lydlaug
===> Moss Audioklubb
===> Nidaros AudioForening
===> Oslo Audio Society
===> Oslo Vinyl Klubb
===> ProgKjeller
===> Skedsmo Audio
===> Vestfold Lydlaug
===> Østfold Hifi
Avdelingen for bildetråder
=> Mitt anlegg og billedtråder
=> På besøk hos...
=> Oversikt over hifimesser og shows
Avdelingen for teknikk og rom
=> DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc.
=> Akustikk og hifi-rom
=> Tech-hjørnet
Musikk
=> Musikk Generelt
===> Kirkelig Kulturverksted
=> Pop/Rock
=> Jazz/Blues
=> Klassisk
=> Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet
=> Konserter