OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Virker ikke som det var den store kjøpefesten i uken som var. Lagrene er fortsatt fulle av S95B og C2. Kommer vel flere pangtilbud utover våren tipper jeg :)
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Virker ikke som det var den store kjøpefesten i uken som var. Lagrene er fortsatt fulle av S95B og C2. Kommer vel flere pangtilbud utover våren tipper jeg :)
    Før våren kommer romjulssalg og nyttårssalg.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    314
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Noen andre her som har LG C1 og får feil mapping av lpcm (og pcm) kanaler over earc? Jeg har XBX og PS5 koblet direkte til tv’en (via Denon avs-3) hvor TV-en sender lyd via earc til A16. Eksempelvis så er L og R korrekt, mens center går til left side surround, sub til center og resten av kanalene er et evig virr varr.

    Pga latterlig lag ved bruk av Atmos/DTSX på konsollene så må jeg velge mellom pest eller kolera her..
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen andre her som har LG C1 og får feil mapping av lpcm (og pcm) kanaler over earc? Jeg har XBX og PS5 koblet direkte til tv’en (via Denon avs-3) hvor TV-en sender lyd via earc til A16. Eksempelvis så er L og R korrekt, mens center går til left side surround, sub til center og resten av kanalene er et evig virr varr.
    Har opplevd noe tilsvarende ved avspilling av multikanals lydspor i FLAC. På min tidligere B6 ble all dialogen flyttet over i venstre kanal, og på min nåværende CX blir dialogen helt fraværende, som om surroundkanalene bytter plass med senter og front.

    Dette problemet gjelder både for digitalt utgangssignal og TVens integrerte høyttalere.

    Eneste løsningen jeg har funnet er å lage et ekstraspor hvor surroundsporet mikses ned til stereo. Da unngår jeg i det minste at kanalene blir stokket om.

    Ved avspilling av originale lydspor som DTS og Atmos er kanalene på sin riktige plass.

    Jeg var i kontakt med LG support, men der var det ingen hjelp å få.
     

    kanto

    Fersking
    Ble medlem
    20.11.2022
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Kleppestø
    Hei. Ny her. Har hatt flere Samsung, me holdt meg til Lg Oled siste 5 år. Hatt c7, cx og g1, alle i 65". Lurer litt på om jeg skal bytte min LG G1 65 i en TCL C935 77. Er det noen som har erfaringer med tanke på dette? Eller noen råd vedrørende om dette er en helt tullete idé? Svar mottas med takk😊Ps, fant ikke ut hvordan jeg skal starte en ny tråd, så derfor la jeg den her. Feil det sannsynligvis 😑
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Har en Philips 805 55 tommer 2020 modell. Den har artifakter når jeg spiller av 4K filmer. Det er nesten som å se på en gammel flatskjerm med "drag" i bildet, men ikke i like stor grad. Hurtige bevegelser er rykkvis og det bevegelige elementet er tilsynelatende omgitt av synlige pixels.
    Det er i tillegg umulig å se noe effekt av instillinger på farge, kontrast, skarphet etc enten det er satt til null eller 100%. Dette uansett hvilken bilde modus jeg har valgt.
    Når jeg prøver å justere innstillinger på min Panasonic 4K spiller får jeg beskjed om at det ikke er mulig pga Dolby Vision. Er det noen sammenheng her?
    TVen har fått god kritikk i samtlige tester
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har en Philips 805 55 tommer 2020 modell. Den har artifakter når jeg spiller av 4K filmer. Det er nesten som å se på en gammel flatskjerm med "drag" i bildet, men ikke i like stor grad. Hurtige bevegelser er rykkvis og det bevegelige elementet er tilsynelatende omgitt av synlige pixels.
    Det er i tillegg umulig å se noe effekt av instillinger på farge, kontrast, skarphet etc enten det er satt til null eller 100%. Dette uansett hvilken bilde modus jeg har valgt.
    Når jeg prøver å justere innstillinger på min Panasonic 4K spiller får jeg beskjed om at det ikke er mulig pga Dolby Vision. Er det noen sammenheng her?
    TVen har fått god kritikk i samtlige tester
    Høres ut som utglattingsprosessering er slått på i TV.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte det samme, men det er heller ikke umulig at et eller annet har tatt kvelden eller er i ferd med å gjøre det. I så fall er TVen godt innenfor reklamasjonstiden.

    Siden det er en 2020-modell: er dette noe som har kommet nå, eller er TVen ny for din del?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte det samme, men det er heller ikke umulig at et eller annet har tatt kvelden eller er i ferd med å gjøre det. I så fall er TVen godt innenfor reklamasjonstiden.

    Siden det er en 2020-modell: er dette noe som har kommet nå, eller er TVen ny for din del?

    Usikker på om det har vært der siden dag en, men det har vært sånn i minst 1.5 år. Problemet med utglatting og andre innstillinger er at alle har ingen eller svært lite synlig effekt uansett hvordan man stiller dem. Hadde i grunnen gitt opp å justere TVen og levd med det.....
    Synes ofte at filmer på 4K er litt for mørke, mens BBC dokumentarer er helt OK når det gjelder lysstyrke. Som sagt går det ikke an å justere dette. Samme bilde uansett innstilling på lysstyrke 0% eller 100%.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om det har vært der siden dag en, men det har vært sånn i minst 1.5 år. Problemet med utglatting og andre innstillinger er at alle har ingen eller svært lite synlig effekt uansett hvordan man stiller dem. Hadde i grunnen gitt opp å justere TVen og levd med det.....
    Synes ofte at filmer på 4K er litt for mørke, mens BBC dokumentarer er helt OK når det gjelder lysstyrke. Som sagt går det ikke an å justere dette. Samme bilde uansett innstilling på lysstyrke 0% eller 100%.
    Jeg anbefaler å ta kontakt med Philips support - det skal ikke være slik.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det han sa. Dette er ikke normalt i det hele tatt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er i tillegg umulig å se noe effekt av instillinger på farge, kontrast, skarphet etc enten det er satt til null eller 100%. Dette uansett hvilken bilde modus jeg har valgt.
    Du har TV koblet til nettverk og oppdatert til nyeste firmware? Og reset til fabrikkinnstillinger for å starte på nytt med installasjon og ikke velge butikk-modus?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jobbet grundigere med saken og oppdaget at dette gjelder kun ved bruk HDMI inngangene. Når jeg bruker mine to spillere (Panasonic 820 4K, Philips 3100 blu ray. Hver sin HDMI inngang) virker ingen innstillingsmuligheter på TVen. Dvs man kan justere alt mellom mellom himmel og jord, men det har ingen effekt. Setter man fargene til null har det ingen effekt. Og at jeg har disse snåle artifaktene (eller hva man skal kalle det) ved objekter som beveger seg hurig. Kan se ut som sharpening effekter eller noe lignende. Slikt er slått av, men som sagt har det ingen innvirkning på det som kommer via HDMI inngangene.
    Skjønner ikke hav dette kan være, men må da være en eller annen innstilling på TVen da det gjelder to forskjellige spillere og uansett om signalet er 4K eller dvd....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Har du slått av HDMI Control?

    Hvor finner jeg det? Har sjekka HDMI inngangen og den står på optimal.
    Hvis HDMI control er den greia som får ting til å slå seg på samtidig skjønner jeg ikke hvordan det skal kunne påvirke bildet.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er den funksjonen, jeg heller skjønner ikke helt hva det har med bildekvaliteten å gjøre.

    På min TV har jeg egne innstillinger for hdr. Det er ikke noe sånt i spill her? Altså at du fikler med innstillinger for vanlig signal, men så vises det et hdr-bilde hvor da de innstillingene ikke gjelder? Det kan jo forklare 4k (som ofte også er hdr) vs andre kilder.

    Edit: ser du har to HDMI kilder. Den ene er Blu-ray og der er det ikke hdr. Da er ikke det jeg skrev over en mulig feilkilde lenger.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har problem med lyden ved kanal streaming på Sony A80J tven. Når man setter på en kanal via kanalstreaming funksjonen så er det lyd i ett sekund, så forsvinner lyden. Og har det problemet kun på kanalstreaming. Digital DVB har lyd, og har lyd på alle appene.
    Har RiksTV med CAM-kortet i TVen. Merkelig at det ikke er lyd ved kanalstreaming, mens det er lyd ved bruk av RiksTV appen.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge Lyd & Bilde utgjør den nye MLA-teknikken (Micro Lens Array) i nye G3 OLED-modeller en merkbar økning i lysstyrke.

    Fra testen av G3, som foreløpig er alene om denne nyvinningen:

    "Vi målte LG OLED65G3 til hele 1384 nits (10 % vindu)."

    Test av LG OLED G3


    I testen av C3 utdypes sammenligningen mellom OLED Evo (C3) og de nye MLA-panelene (G3):

    "LG feirer 10-års jubileum for OLED i år, og markerer det blant annet med en ny generasjon OLED-paneler med MLA-teknikk. Denne teknikken er imidlertid reservert til toppmodellen G3 – som vi allerede har testet.

    LG C3 klokker inn med 794 nits i et 10 % vindu.


    Etter hvert som målevinduene øker i størrelse, synker lysstyrken som forventet gradvis. Det er tydelig at C3-modellen er mer ordinær sammenlignet med storebroren G3, som leverer generelt høyere lysstyrke i alle bildemoduser."


    Test av LG OLED C3
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, G3 har i praksis samme lysstyrken som LED-LCD TV'er fra 2020 (begge i noenlunde kablibrert bildemodus) i HDR. Det rapporteres at lysstyrken i SDR-modus er for høy rett utav esken (til "vanlig" bruk), så da har man også litt å gå på der om man liker å se på tv i fullt dagslys om sommeren. Det begynner å bli forsvinnende lite vits å kjøpe LCD-tver, og spesielt neste år når MLA blir standard på alle modeller.

    Kun om man utelukkende ser på tv i blendende sollys, kan det være fornftig å gå for en av årets LCD-modeller med microled-baklys som går opp til 2000 nits.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kom til konklusjon at jeg måtte ha en TV på soverommet (så slipper jeg å sovne til discovery channel på sofaen).

    Jeg gikk for Philips 65" 4K OLED Ambilight 807. Ny generasjon OLED panel fra LG med 4 siders ambilight. Blir spennende å prøve noe annet enn LG etter veldig mange år. Skal kun brukes med Apple TV 4K, så smart TV funksjonene i TV er egentlig ikke relevant. Får vurdere en lydplanke etterhvert om det viser seg nødvendig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jobbet grundigere med saken og oppdaget at dette gjelder kun ved bruk HDMI inngangene. Når jeg bruker mine to spillere (Panasonic 820 4K, Philips 3100 blu ray. Hver sin HDMI inngang) virker ingen innstillingsmuligheter på TVen. Dvs man kan justere alt mellom mellom himmel og jord, men det har ingen effekt. Setter man fargene til null har det ingen effekt. Og at jeg har disse snåle artifaktene (eller hva man skal kalle det) ved objekter som beveger seg hurig. Kan se ut som sharpening effekter eller noe lignende. Slikt er slått av, men som sagt har det ingen innvirkning på det som kommer via HDMI inngangene.
    Skjønner ikke hav dette kan være, men må da være en eller annen innstilling på TVen da det gjelder to forskjellige spillere og uansett om signalet er 4K eller dvd....

    Vil bare tilføye at jeg har løst dette problemet forlengst. Slik jeg husker det nytter det ikke å forandre innstillinger ved å gå i setup menyen på skjermen; da gjelder de bare for TV signal. Man må trykke på "frequent settings" knappen på fjernkontrollen, og deretter velge settings for i bilde i en undermeny mens man ser via den aktuelle (HDMI) inngangen.
    Når det gjelder artefakter skyldes dette "natural motion" (eller hva den nå het) funksjonen under (særlig) panorering (dvs man filmer noe som beveger seg mot bakgrunnen). Denne funksjonen får bakgrunnen til å se skarpere ut under panorering, men lager snåle artifakter rundt objektet som beveger seg. Bare å slå den av....
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Koblet ny Apple -TV til Lg Oled 65 b6v TV og får ikke styrt volum på stereoanlegget mitt.
    Apple - TV erstatter Altibox dekoder som var koblet opp med HDMI til tv og optisk fra tv til stereo. Apple - TV er koblet opp på nøyaktig samme måte der jeg kunne styre volum fra Altibox, men fungerer ikke fra Apple - TV. Får styrt volumet på selve TV med Apple - TV men ikke selve anlegget, går ikke dette? Noen tips?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Kom til konklusjon at jeg måtte ha en TV på soverommet (så slipper jeg å sovne til discovery channel på sofaen).

    Jeg gikk for Philips 65" 4K OLED Ambilight 807. Ny generasjon OLED panel fra LG med 4 siders ambilight. Blir spennende å prøve noe annet enn LG etter veldig mange år. Skal kun brukes med Apple TV 4K, så smart TV funksjonene i TV er egentlig ikke relevant. Får vurdere en lydplanke etterhvert om det viser seg nødvendig.

    Ser ut som den har samme høytalere som 805. Da trenger du neppe lydplanke. Bra lyd...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som den har samme høytalere som 805. Da trenger du neppe lydplanke. Bra lyd...
    Det jeg håper på, men får teste.... om jeg trenger lydplanke så kliner jeg selvsagt til med det.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Koblet ny Apple -TV til Lg Oled 65 b6v TV og får ikke styrt volum på stereoanlegget mitt.
    Apple - TV erstatter Altibox dekoder som var koblet opp med HDMI til tv og optisk fra tv til stereo. Apple - TV er koblet opp på nøyaktig samme måte der jeg kunne styre volum fra Altibox, men fungerer ikke fra Apple - TV. Får styrt volumet på selve TV med Apple - TV men ikke selve anlegget, går ikke dette? Noen tips?
    Tipper den styrer tv’en via CEC nå. Du må inn i innstillingene og velge hva apple-tv volumknappene skal styre om du vil den skal sende ir-koder istedet
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Tipper den styrer tv’en via CEC nå. Du må inn i innstillingene og velge hva apple-tv volumknappene skal styre om du vil den skal sende ir-koder istedet
    Slo av CEC og valgte Apple tv til å sende ir-koder, hjalp ikke, får bare fullt volum via optisk ut fra TV. Altibox styrer lett volumet på optisk ut. Prøvde ut alle innstillinger både på TV og Apple tv, men neida. Det ser rett og slett ut som det ikke går, merkelige greier.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Det betyr at du ikke aldri har styrt "lyden på anlegget". Du har kun justert lyden digitalt på de respektive kildeenhetene din.
    Apple-TV kan ikke styre volumet av sin egen utgående lyd. Anbefaler du går til innkjøp av en enkel forforsterker m/ fjernkontroll av volum, som du plasserer etter DAC.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Skjønner. Det betyr at du ikke aldri har styrt "lyden på anlegget". Du har kun justert lyden digitalt på de respektive kildeenhetene din.
    Apple-TV kan ikke styre volumet av sin egen utgående lyd. Anbefaler du går til innkjøp av en enkel forforsterker m/ fjernkontroll av volum, som du plasserer etter DAC.
    Jeg har en hegel forforsterker i anlegget mitt hvor volumstyring fra fjernkontroll er så elendig at jeg i praksis må lette på ræven og justere manuelt, derfor var det veldig fint å kunne justere volumet med Altiboxen. Volumjustering fra Apple tv er det eneste som mangler for at jeg kan styre absolutt alt på anlegg og tv, så da må jeg fremdeles lette på den late ræven.

    Dog så har jeg funnet en metode rundt dette, for Apple tv har et valg som kan sende lyden via Wiim mini som jeg bruker til musikkstreaming, da kan jeg justere Wiim med apple fjernstyringen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å velge arcam som produsent og se om ikke apple-tv-fjernkontrollen likevel kan styre hegelelen. Cec kan du ha på, da kan du skru av/på fjernsynet med apple-fjernkontrollen. (Går også via ir men anbefaler cec til akkurat dette)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Prøv å velge arcam som produsent og se om ikke apple-tv-fjernkontrollen likevel kan styre hegelelen. Cec kan du ha på, da kan du skru av/på fjernsynet med apple-fjernkontrollen. (Går også via ir men anbefaler cec til akkurat dette)
    Kan jeg velge Arcam i innstillinger på Apple tv og da kan den styre Hegel, er det riktig?
    Hvor i menyen finner jeg valg av produsent?
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Glem det. tenkte på Chromecast. Apple TV kan lære kodene direkte fra den originale fjernkontrollen. Innstillinger/fjernkontroller eller noe slikt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Glem det. tenkte på Chromecast. Apple TV kan lære kodene direkte fra den originale fjernkontrollen. Innstillinger/fjernkontroller eller noe slikt.
    Jeg finner bare at andre fjernkontroller kan lære Apple tv på nettet, ikke omvendt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Jul i stuen, nå lærte jeg Apple tv å styre volumet på Hegel og det fungerer fantastisk smud.
    Takk så mye for tolmodigheten @nma
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn