OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Neste TV blir 77 Oled. Vært veldig fornøyd med B6 (etter kalibreringsmannen fikset) i en del år, men den er nå altfor liten. Ikke lett å finne 77 Oled på bruktmarkedet eller på salg, så kanskje black fridag blir en mulighet.
    Eller bør jeg vente til neste år da alle store skjermer har rast i pris det siste året?

    Vis vedlegget 660693
    Det kommer jo an på avstanden. Jeg sitter på 3,4 meter og da er egentlig 65 "nok"
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke i nærheten av å være nok i mine øyne. Kanskje til tv-titting, men det blir ingen stor kino-følelse av å se film på pittesmå 65" på en slik avstand eller spesielt innlevende når jeg spiller playstation. Egentlig burde jeg hatt 85 tommer på 3,4 meters avstand eller enda større, men det er for dyrt.
    Hadde håpet at disse nye laser-prosjektorene hadde litt mer kvalitet over seg, men det er visst fortsatt svake greier til standard bruk i en stue, så da må det bli Oled i den største betalbare størrelsen de har.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke ha kinofølelse. Synes det er ubehagelig.....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er ikke i nærheten av å være nok i mine øyne. Kanskje til tv-titting, men det blir ingen stor kino-følelse av å se film på pittesmå 65" på en slik avstand eller spesielt innlevende når jeg spiller playstation. Egentlig burde jeg hatt 85 tommer på 3,4 meters avstand eller enda større, men det er for dyrt.
    Hadde håpet at disse nye laser-prosjektorene hadde litt mer kvalitet over seg, men det er visst fortsatt svake greier til standard bruk i en stue, så da må det bli Oled i den største betalbare størrelsen de har.
    Såpass, jeg testet 75, men da ble det mye flakking med blikket.

    Jeg vil heller ha 65-tommer med kvalitet enn å strekke bildet utover enda større flate. Og 77 tommer er også alt for dyrt ut fra hva jeg gidder å bruke på TV.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Briller med zoom kan jo være en billig løsning når jeg tenker meg om... :geek:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Såpass, jeg testet 75, men da ble det mye flakking med blikket.

    Jeg vil heller ha 65-tommer med kvalitet enn å strekke bildet utover enda større flate. Og 77 tommer er også alt for dyrt ut fra hva jeg gidder å bruke på TV.
    Kan oppdatere litt videre. Jeg har sammenliknet LG65CX med mitt 55OLED854 og i min verden (jeg er kresen) så er det små forskjeller. Dog heller jeg mot å returnere 65-tommeren da jeg opplever at 55 tommer oppleves som skarpere og bedre på alt som ikke er krystallklar 4K - og det meste er jo nettopp det. Bevegelse i bildet er minst på høyden også i mitt gamle TV.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Har 2 problemer med mitt LG oled 65 B6V, nettverket detter ut minst en gang for dagen. Det andre problemet er at den låser nettverket i av stilling, da er det umulig å slå på nettverket igjen med å trykke på innstillingene, eneste som virker da er å ta sikringen til tv er helt strømløst for så å slå på igjen.
    Ruteren står rett under tv og jeg bruker trådløs overføring. Ingen andre produkter i huset detter ut på denne måten.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    20200916_200551.jpg


    Jeg kjøpte nå nettopp denne på Alnabru. 65"
    LG OLED65B9S

    For svær til å få inn i Mazdan.
    Låner varebil på jobben i mårra.
    Håper den funker greit på størrelse.
    Kjerringa klager på at hun ikke klarer lese undertekster på 49 tommern, så nå bør hun vel bli fornøyd.

    Jeg tar med meg 49 tommern ned i kjellern.
    Sikkert stor nok for 1,5 meter avstand.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Gratla☺Håper dere begge blir storfornøyd
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Hørte aldri noen klage på at dem ikke klarte å lese undertekst på den gamle kassetv`en på 28»
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    381
    Torget vurderinger
    1
    Hørte aldri noen klage på at dem ikke klarte å lese undertekst på den gamle kassetv`en på 28»
    Teksten var større. Skru ned oppløsningen på PCen så blir det litt samme effekt.

    Har blitt overrasket over hvor stor teksten er på noen gamle DVDer kontra nye 4k Blue rays.

    Men på 28" må det ha vært noen som klagde på at de ikke så teksten ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Teksten var større. Skru ned oppløsningen på PCen så blir det litt samme effekt.

    Har blitt overrasket over hvor stor teksten er på noen gamle DVDer kontra nye 4k Blue rays.

    Men på 28" må det ha vært noen som klagde på at de ikke så teksten ;)
    Husker da jeg kjøpte 32" Wide. De var så dype at man nesten ikke kom gjennom døra. :)

    Oled er progress i så måte.
     

    Opoidos

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2008
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Noen som har testet LG CX mot Panasonic HZ2000? Er eventuelt kvalitetsforskjellen så stor at prisdifferansen kan forsvares?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Noen som har testet LG CX mot Panasonic HZ2000? Er eventuelt kvalitetsforskjellen så stor at prisdifferansen kan forsvares?
    Nja.. jeg tror ikke forskjellene er enorme, men de bør være greit synlige. HZ2000s lysstyrke skal være ganske overlegen og dette burde være synlig, spesielt om du ikke har ett helt mørkt rom. Ellers skal bildebehandlingen og kalibreringsmulighetene være av den beste på markedet.

    Det jeg hater med den (og som trekker prisen enda litt opp) er at den kommer med innebygd lydplanke. Dette tar bare mer plass og er jo ikke fint. Jeg kan ikke tenke meg at noen som bruker en slik sum på en TV, ikke skulle ha ett eksternt lydanlegg eller planke til den. Det blir heller ikke sømløst med "dobbel planke".

    Mange anser HZ2000 som verdens beste TV og den ligger da naturligvis i ett høyt prissjikt. Noen natt og dag forskjell tror jeg ikke det er på den og CX. Men i dette prissjiktet er jo forskjellene sjelden store.

    Jeg tenker at prisen på HZ2000 ikke kan forsvares i det øyeblikket du spør om det (anser det som en for stor sum å bruke på TV).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet LG CX mot Panasonic HZ2000? Er eventuelt kvalitetsforskjellen så stor at prisdifferansen kan forsvares?
    Panasonic bruker OLED panel fra LG, men Panasonic får styrt hver LED bedre enn hva LG klarer og det er hakket bedre bilde på Panasonic enn LG men om det er helt merkbart er ikke godt å si da begge er gode TVer.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jo, den er absolutt bedre enn LG CX og er du opptatt av bilde og hva som er best, ser du lett forskjell. De bruker LG panel ja, men det er bra modifisert med egen intern 'kjøleløsning' som kan vise et mye mer lysterkt bilde. Hadde de ikke vært så sinnsykt dyre, hadde jeg valgt Pannyen fremfor LG.. Men CX er meget bra den og, samt har noen fordeler med HDMI 2.1 og 120hz når du kan utnytte det. Begge er veldig gode, men Panasonic har det beste bildet generelt sett blant alle tver jeg noengang har sett
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Skuffende Black Friday i år, med tanke på at OLED65C9 gikk for 15990,- i fjor. I år startet prisene på LG OLED65CX på 19.995,- hos kjedene og ble utsolgt til den prisen. Kun Netonnet som har noen igjen, men til 21995,-
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skuffende Black Friday i år, med tanke på at OLED65C9 gikk for 15990,- i fjor. I år startet prisene på LG OLED65CX på 19.995,- hos kjedene og ble utsolgt til den prisen. Kun Netonnet som har noen igjen, men til 21995,-
    Langt mellom gode tilbud i år Black Friday-ånden - akkurat som Buchardt over. 2 tusen av på noe til 35 000+ er jo ikke akkurat løp og kjøp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig fornøyd med CX foreløpig, synes smartfunksjonene er mange ganger raskere og mer responsiv enn de på B6. Panelet er også bedre/jevnere og leverer ypperlige bilder rett ut av esken. B6 var kalibrert av kalibreringsmannen.no, men merker ikke noe nedtur på ISF dag/natt vs kalibrert B6.

    Det ble straks mer underholdende å se på filmer/serier, som var målet :)

    Ikke verst å ha en samboer som kjøper sånne leketøy til meg!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men nå så høyttalerne små ut og du må oppgradere de også :D
    Trust me, jeg tenkte tanken 4 sekunder etter TV kom opp på benken.

    Overskapet er 60 cm bredt og høyttalerne 50. Skisserte umiddelbart opp riktig størrelse på høyttalerne og et alternativ med skrått kabinett slik at driverne blir vendt mot lytteposisjon og samtidig står flatt inntil vegg.

    The struggle never ends 😆
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Jeg liker navnet Sony, har noen her kjennskap til modell Oled 65 A85 ? 29 990,- kr
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    AG9 er en 2019-modell. Er ikke mye som skiller dem men A85 har mindre inputlag og har nyere Android 9 som er å foretrekke fremfor Android 8.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    AG9 der er produceret siden Juli 2020 har samme panel.

    Dertil kommer bedre processor, strømforsyning og ikke mindst lyd.

    Sony opdaterer Android på sine TV, så Android 9 kom til dette TV i Januar 2020...


    AG9 er en 2019-modell. Er ikke mye som skiller dem men A85 har mindre inputlag og har nyere Android 9 som er å foretrekke fremfor Android 8.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    AG9 der er produceret siden Juli 2020 har samme panel.

    Dertil kommer bedre processor, strømforsyning og ikke mindst lyd.

    Sony opdaterer Android på sine TV, så Android 9 kom til dette TV i Januar 2020...
    Et kjapt googlesøk sier nytt panel gjelder kun 77". Rtings rangerer A8H (A85) som litt bedre, selv om A9G var fjorårets toppmodell. (som også har litt bedre lyd, men hvem bruker innebygd TV-lyd?)


    Du finner sikkert sammenligninger som konkluderer det motsatte også.
    I følge prisjakt lå prisen på A85 på 25.000 et par uker før black friday. Ville ventet litt, for den fås garantert til 25.000 eller mindre før eller siden.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1

    kan virke som den største forskjellen fra a85 er en mer premium fjernkontroll.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    igen....
    AG9 produceret siden7. juli har samme panel som A87
    Det skyldes helt enkelt at LG Display ikke fortsætter med at producere 2019 paneler.

    Rtings sammenligner en tidlig AG9 med en ny A8 = den vurdering kan du ikke benytte til noget da det ikke er samme generation panel de sammenligner.

    AG9 leveres med Android Pie (9)
    AG9 har bedre processor = upscale af vanlig TV signal er bedre
    AG9 har bedre lyd + man kan konfigurere hovedtelefon udgang til SUB-ud

    Fordel med A8 er at det ikke fylder så mye som AG9,


    mvh
    Chris


    Et kjapt googlesøk sier nytt panel gjelder kun 77". Rtings rangerer A8H (A85) som litt bedre, selv om A9G var fjorårets toppmodell. (som også har litt bedre lyd, men hvem bruker innebygd TV-lyd?)


    Du finner sikkert sammenligninger som konkluderer det motsatte også.
    I følge prisjakt lå prisen på A85 på 25.000 et par uker før black friday. Ville ventet litt, for den fås garantert til 25.000 eller mindre før eller siden.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Var på Elkjøp i dag og de har ikke tilgang til flere AG9 sa han så jeg bestilte og betalte for A85. Som gammel mann og med mitt bruk vil jeg trolig aldri merke noe forskjell på disse to. Lyden skal gjennom Dac og til anlegg.
    Jeg trenger ikke så dyr TV i det hele tatt men å få meg en Sony Oled 65 er nå litt stas da, litt glede i disse tider
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte nylig LG OLED CX 77"; veldig fornøyd så langt. Gikk fra LG OLED B7 65".
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte nylig LG OLED CX 77"; veldig fornøyd så langt. Gikk fra LG OLED B7 65".
    Akkurat det steget har jeg lyst på også :) Har en 65 B7 nå , og jeg er jo egentlig rimelig fornøyd med den , men skulle jo likt å hatt enda større selvsagt.

    Synes du den nye har betydelig bedre bilde også , eller er det mest størrelsen som gjør det til en større opplevelse..?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    625
    Sted
    Oslo
    Kjenner en viss misunnelse her hvor jeg sitter med en 55 b6 og egentlig er veldig fornøyd.... :)
    Får se om det blir en stor bursdagspresang til meg selv neste år, og satser da på priser ned mot 30k for 77"
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det steget har jeg lyst på også :) Har en 65 B7 nå , og jeg er jo egentlig rimelig fornøyd med den , men skulle jo likt å hatt enda større selvsagt.

    Synes du den nye har betydelig bedre bilde også , eller er det mest størrelsen som gjør det til en større opplevelse..?
    Det magiske er at prosesseringen på CX er mye bedre; så selv om skjermen er større er kvaliteten selv på SD sendinger bedre. Hadde for mange år siden en Samsung 78" LCD; her var SD sendinger virkelig ille å se på.

    Jeg var også veldig fornøyd med B7, CX er bedre på alt. Så det har skjedd en utvikling her.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det magiske er at prosesseringen på CX er mye bedre; så selv om skjermen er større er kvaliteten selv på SD sendinger bedre. Hadde for mange år siden en Samsung 78" LCD; her var SD sendinger virkelig ille å se på.

    Jeg var også veldig fornøyd med B7, CX er bedre på alt. Så det har skjedd en utvikling her.
    Hmm , høres "farlig fristende" ut :)
    Takk for oppklaringen :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Da oppdaget jeg innbrenning av netflix logoen helt nederst i høyre hjørnet på min Lg Oled 65 B6V. Har vært ekstremt fornøyd med tv,en frem til no. Innbrenningen er rød og synes bare hvis bakgrunnen akkurat der logoen viser er rødlig. Har prøvd Tøm Panelstøy uten at det hjalp, noen tips?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde nettopp en test med 5% grå (testet også 10%, 15%, 25% osv) på LG OLED CX 77". Vertical banding = ingen (y)
    Så tydeligvis har produksjonskvaliteten blitt bedre på panelene fra LG. Det er forøvrig livsfarlig å se etter feil på panel, merker du ikke noe anbefales det ikke å lete etter feil :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Prøv 2, 2,5, 3% hvis du vil ødelegge julestemningen 😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn