OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Prøv 2, 2,5, 3% hvis du vil ødelegge julestemningen 😀
    Ser fortsatt bra ut, min forrige OLED hadde helt tydelig vertical banding - ikke noe man la merke til når man så på normalt materiale.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Da la jeg ut en 55b6 i dag, den ble solgt i løpet av 48 minutter :)
    Går alt som det skal så står det da en 65CX i stua den 04/01-21, og en bedre start på nye året er vanskelig å se for seg :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da la jeg ut en 55b6 i dag, den ble solgt i løpet av 48 minutter :)
    Går alt som det skal så står det da en 65CX i stua den 04/01-21, og en bedre start på nye året er vanskelig å se for seg :)
    Meget god skjerm, fjernbetjeningen kunne jeg styre meg for, men ellers veldig bra.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da la jeg ut en 55b6 i dag, den ble solgt i løpet av 48 minutter :)
    Går alt som det skal så står det da en 65CX i stua den 04/01-21, og en bedre start på nye året er vanskelig å se for seg :)
    Hva solgte du den for ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei, den gikk for 6000,-
    Virker som det var en akseptabel pris for flere, men ikke ei krone over det.
    Solgte min 65" B7 for 7500, med helt nytt panel (fortsatt plastikk på). LG byttet også strømforsyning og diverse andre komponenter. Det var vel gibort pris, men solgte til kjente :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Solgte min 65" B7 for 7500, med helt nytt panel (fortsatt plastikk på). LG byttet også strømforsyning og diverse andre komponenter. Det var vel gibort pris, men solgte til kjente :)
    Hva var galt med panelet ditt? Jeg har sett at Netflix-logoen har brent seg inn i B6'en min og den er vel fortsatt under 5 år gammel.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva var galt med panelet ditt? Jeg har sett at Netflix-logoen har brent seg inn i B6'en min og den er vel fortsatt under 5 år gammel.
    På disse eldre panelene så er rødt den delen som gir etter først. Så om man ser på f.eks TV2 Nyhetskanalen hver dag i 1 time eller 2 hver dag så vil dette slå uheldig ut; da den rød delen av logoen blir svakere. Dette kan sees som "innbrenning", men i praksis er det den røde delen som blir svakere over tid. Ikke noe man la merke til ved normal bruk, men med helt rød skjerm la man merke til det. Dette begynte å dukke opp etter ca 3 år (ingen problem før). Jeg rapporterte det til LG og de kom og byttet panel uten spørsmål (tok ca 20 min). Det var også sendt ut service varsel på strømforsyning og nettverksenhet; så i prakis byttet de ut så godt som all elektronikk i tillegg til panel.

    Nyere LG modeller har nå også fått mulighet for å dimme statiske elementer (som er statisk over mange minutter); dette skjer gradvis uten at man legger merke til det - forventer at dette vil fjerne problemet om man ser på materiale med statiske elementer (f.eks kanal logo, eller statiske elementer fra spill og lignende). Denne funksjonen kan slås av, men ser egentlig bare fordeler med å ha den på.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På disse eldre panelene så er rødt den delen som gir etter først. Så om man ser på f.eks TV2 Nyhetskanalen hver dag i 1 time eller 2 hver dag så vil dette slå uheldig ut; da den rød delen av logoen blir svakere. Dette kan sees som "innbrenning", men i praksis er det den røde delen som blir svakere over tid. Ikke noe man la merke til ved normal bruk, men med helt rød skjerm la man merke til det. Dette begynte å dukke opp etter ca 3 år (ingen problem før). Jeg rapporterte det til LG og de kom og byttet panel uten spørsmål (tok ca 20 min). Det var også sendt ut service varsel på strømforsyning og nettverksenhet; så i prakis byttet de ut så godt som all elektronikk i tillegg til panel.
    Hvor kontakter man LG for sånt?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kontakter man LG for sånt?
    Hvor bor du ?

    Edit:
    Ser du holder til i Bergen. Jeg har noen direktenummer for Oslo og omegn. Skal finne link til deg for å registrere service hos LG (det tar fort litt tid før de sender ut til nærmeste service-sted).


    Edit2:
    Det var også en hovedgrunn til at jeg kjørte klage, jeg skulle ikke bruke TV'en lengre - men jeg synes ikke noe om å selge brukt med slik feil. Selv om flertallet nok ikke hadde lagt merke til problemet under normal bruk.

    NB! du får ingen dokumentasjon på at panelet er byttet (utenom service avtalene) - så behold panel-beskyttelsen med disse fæle LG logoene på :)
    Vil tro dette er spesielt viktig om du skal selge den brukt.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må vel gå gjennom Elkjøp der jeg kjøpte Tv'en for reklamasjon, eller kan jeg gå direkte på LG?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må vel gå gjennom Elkjøp der jeg kjøpte Tv'en for reklamasjon, eller kan jeg gå direkte på LG?
    Nei, registrer den direkte hos LG. De spør om kopi av kvittering før service gjennomføres.

    Edit:
    Om du finner ut hvem som har service for LG i Bergen, så kan du ta kontakt med dem direkte - går veldig mye raskere. De som gjør service for LG oppdaterer alt i LG sine systemer (serienummer på skjerm, knyttet til din spesifikke TV).

    Edit2:
    Serienummer på TV finner du i TV'ens meny.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt en runde med service på Samsung TV og en for LG de siste 5 årene. LG var ekstremt mye mer effektive, det tok litt tid - men alt gikk veldig strømlinjeformet.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Kan nesten garantere at det er camera.no i Bergen. De kommer og henter tven og alt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan nesten garantere at det er camera.no i Bergen. De kommer og henter tven og alt.
    Hos meg fikset de alt hjemme hos meg (Asker utenfor Oslo).

    Hele prosessen gikk ekstremt raskt; LG TV'er er ekstremt service-vennlige. Jeg kunne gjort jobben selv uten problem.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Da fikk jeg plukket opp det jeg tror var Oslo og omegn siste cx65 som var i butikk.
    Gadd ikke vente på levering i januar.
    Gleder meg til å sette den opp om en times tid🙂
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg plukket opp det jeg tror var Oslo og omegn siste cx65 som var i butikk.
    Gadd ikke vente på levering i januar.
    Gleder meg til å sette den opp om en times tid🙂
    Hvordan går det, fått koblet den opp?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Den er koblet opp, og satt på litt film i DV.
    Har jo gått fra 55 b6 til 65 cx, og som jeg sa til kjæresten; "It's growing on me" :)
    Alt er bedre, og jeg føler meg glad nå.
    Mulig det blir innkjøp av surroundreceiver om noen måneder, filmlysten med full lyd 5.1.2 har i hvertfall festet grepet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den er koblet opp, og satt på litt film i DV.
    Har jo gått fra 55 b6 til 65 cx, og som jeg sa til kjæresten; "It's growing on me" :)
    Alt er bedre, og jeg føler meg glad nå.
    Mulig det blir innkjøp av surroundreceiver om noen måneder, filmlysten med full lyd 5.1.2 har i hvertfall festet grepet.
    Sitter selv med 9.4.9; så ingen skal si at skikkelig objektorientert lyd ikke forbedrer opplevelsen :) Med 77" CX så begynner det å nærme seg; skulle gjerne vært 88" :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for gode svar, TGB! Jeg må rote frem kvitteringen fra Elkjøp og så kontakter jeg LG direkte. Jeg har innsidere i Elkjøp og kan alltids trekke i de trådene, men jeg foretrekker å la det være til det faktisk trengs.

    Må si etter en en måneds tid med 77" at den oppleves nå som 65 tommer og 65 tommeren som er flyttet til tv-kroken til min kjære føles ut som en liten reise-tv.

    Neste år lanseres 83" Oled fra LG med 1000 nits paneler, så størrelsen vil fortsette å gå opp og forhåpentligvis vil prisene også fortsette nedover.
    Jeg tenker 88 tommer er ideelt for meg fra 3-3,5 meters avstand til tv.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hei, tenker å bytte ut min Panasonic ST60 Plasma til Oled. Kanskje sette den på loftstuen, hva er realistisk pris for denne?

    Hva tror dere om å kjøpe en brukt LS OLED 55 c7v til 8500,- vs en ny 55cx til 14000,- ? tanker?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei, tenker å bytte ut min Panasonic ST60 Plasma til Oled. Kanskje sette den på loftstuen, hva er realistisk pris for denne?

    Hva tror dere om å kjøpe en brukt LS OLED 55 c7v til 8500,- vs en ny 55cx til 14000,- ? tanker?
    Det har skjedd en del på prosessering, C7 fungerer fint den - men cx er bedre på alle områder. C7 begynner også å bli en del år, så etter mitt syn er prisen for høy.

    Vær også obs på feil på panelet ved bruktkjøp. Mest utsatt er rødt.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    C9 til 12990,- hos elkjøp hvis det er ok med levering 22/01.
    Laveste nypris på 55" som jeg finner.
    Cx er bare magisk, så anbefaler den. (Eller vente til etter ces på hva som dukker opp)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    CX og C9 er veldig like. Så jeg vil si at C9 55" til 12990 er en god pris.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, da heller jeg mest mot å kjøpe en CX 55" til 13990,-
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips, da heller jeg mest mot å kjøpe en CX 55" til 13990,-
    Dersom du planlegger å avspille filer direkte fra TVen, er det greit å vite at CX faktisk har dårligere støtte for lydformater enn C9. Sistenevnte er til høyre på bildet, og støtter altså DTS og DTS-HD, i motsetning til den nyere modellen.


    Comparison.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Firmware oppdatering for LG CX lansert:

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hei, den gikk for 6000,-
    Virker som det var en akseptabel pris for flere, men ikke ei krone over det.
    Var det i 2016 denne kom? Kostet 30K når jeg kjøpte min og har ikke noe behov får å bytte enda, selv om en jeg nok kunne tenkt meg en litt større TV av og til,
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Var det i 2016 denne kom? Kostet 30K når jeg kjøpte min og har ikke noe behov får å bytte enda, selv om en jeg nok kunne tenkt meg en litt større TV av og til,
    Mener det var 2017.
    Har nå en 65cx, og det er verdt hver krone. Hopp i det :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    6-serien ble lansert i 2016, 7-serien i 2017, 8-serien i 2018, 9-serien i 2019 og X serien i 2020.
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Hei, da har jeg klinka til og kjøpt Sony AG9, 77 tommer.
    Fikk den av Bring nå, og venter på hjelp til å få den på veggen i løpet av ettermiddagen.
    Skal si det gledes!

    Har noen av dere erfaringer med denne som er verdt å dele?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
    C

    Cyber

    Gjest
    Hei, da har jeg klinka til og kjøpt Sony AG9, 77 tommer.
    Fikk den av Bring nå, og venter på hjelp til å få den på veggen i løpet av ettermiddagen.
    Skal si det gledes!

    Har noen av dere erfaringer med denne som er verdt å dele?
    God pris noe sted?

    77" er kino mens 65" er "stor TV".
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Helt enig, 77 tommer er lik kino. Jeg kommer fra en Sony A1, 65 tommer, så kommer til å se forskjell rimelig raskt. Den er bl.a. 28 cm bredere enn 65`

    Hifi klubben har de til salgs nå, rett i underkant av 37 høvdinger. Har sikla på en 77 tommer oled lenge, så nå var det på tide å hoppe ned fra gjerdet!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Helt enig, 77 tommer er lik kino. Jeg kommer fra en Sony A1, 65 tommer, så kommer til å se forskjell rimelig raskt. Den er bl.a. 28 cm bredere enn 65`

    Hifi klubben har de til salgs nå, rett i underkant av 37 høvdinger. Har sikla på en 77 tommer oled lenge, så nå var det på tide å hoppe ned fra gjerdet!
    Ok. Hvorfor ikke 77 CX?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Differansen mellom de forskjellige produsentene er relativt liten; ser ingen problem om folk vil ha andre merker enn LG. Selv er jeg veldig fornøyd med LG CX 77".
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Ok. Hvorfor ikke 77 CX?
    Det er et enkelt svar på det; jeg syns Sony er bedre på bevegelse, enn det jeg har sett fra f.eks. LG.
    Var temmelig fornøyd i går kveld når jeg så film på nyskjermen.
    Men etterhvert dukka det opp et lite problem, og det var at skjermen antagelig er hengt for høyt på veggen. Dvs. det ble en liten differanse mellom lydplanet og bildeplanet, hvis det gir mening? Hvis jeg skal endre på det, må jeg til med et nytt og lavere hifi rack. Er i tenkeboksen på det, og får se litt mer på tv de neste dagene for å vurdere...
    Hehe, er det ikke det ene, så er det det andre 😀
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette gir mening, jeg har også satt TV så lavt som overhode mulig (med senterhøytaler så tett som det er mulig å få). Optimalt skal du se midt på skjermen fra sitteposisjon. Dette er ikke alltid så lett eller praktisk å få til, så alt med måte - men ser altfor mange har TV altfor langt opp på veggen. TV skal ikke henges på veggen som et maleri, det skal mye lavere.

    Må si at CX også er ekstremt bra på bevegelse. Selv min gamle B7 ble veldig bra på bevegelse etter firmware oppgraderinger (var ikke optimal når den ble lansert), men CX er mye bedre.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Differansen mellom de forskjellige produsentene er relativt liten; ser ingen problem om folk vil ha andre merker enn LG. Selv er jeg veldig fornøyd med LG CX 77".
    Lurte bare siden LG også er nede i 40 lapper nå. Det sitter litt langt inne å fleske til mer enn 25 lapper på et TV må jeg si, men LG 65 CX har jeg kupong på so
    Dette gir mening, jeg har også satt TV så lavt som overhode mulig (med senterhøytaler så tett som det er mulig å få). Optimalt skal du se midt på skjermen fra sitteposisjon. Dette er ikke alltid så lett eller praktisk å få til, så alt med måte - men ser altfor mange har TV altfor langt opp på veggen. TV skal ikke henges på veggen som et maleri, det skal mye lavere.
    Ja, jeg brukte også litt tid på å sette kanal inne i vegg++ på en høyde som virker fra 55" - 80". Det er bedre å se litt nedover enn oppover på en TV.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ligger ikke dere med hodet tilbakelent når dere ser på tv? For min del synes jeg Tv'en er for lav nå, og den er vel i "perfekt" høyde rent teoretisk.

    Også er det jo viktig å sette den høyt nok til at man kan lage en skikkelig hifi-hylle med plass til 4x 15 toms subwoofere under! :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn