OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    291
    Antall liker
    33
    Har nå hatt en LG OLED65B6V noen uker. Uten tvil den beste TV'n jeg har hatt. Jævlig bra på det meste og ingen plagsomme skavanker. Prisen har rast nedover de siste ukene så min har kostet meg 28.000 hittil.
    Hvilke skjermer har du hatt som du kan sammenligne med?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Har man mulighet for Canal Digital, så er det anbefalt å bruke en CAM-modul og la TV'en ta seg av dekodingen. Det er helt klart det som gir det beste bildet. Men kun G6 har dobbel tuner, slik at du kan ta opp en ting mens du ser på noe annet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Jeg bruker CAM-modul, men det er ingen god løsning foruten bildekvalitet. Jeg får ofte opp "ingen tilgang på kanal" akkurat når man skifter (forsvinner etter 2 sekunder), man får ikke tilgang til Premier League med CAM og dersom CD endrer kanallisten så må man endre alt manuelt selv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser elkjøp har 55"eren for 15 lapper nå. Er disse på høyde med Pioneer sine beste Kuro-modeller på alt som er relevant for godt bilde? Er flyten like god? Føler mange 4K-tver sliter med flyt ved panorering osv...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    De er stort sett bedre på alt utenom bevegelse, som iogforseg er en viktig del av totalen. Men man kan aktivere Frame Interpolation på "brukerdefinert" (eller custom eller hva det heter), og eksperimentere seg fram. For mye vil føre til såpeopera-effekten. Ofte er det nok å aktivere funksjonen men å la justeringene stå på 0.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Har nå hatt en LG OLED65B6V noen uker. Uten tvil den beste TV'n jeg har hatt. Jævlig bra på det meste og ingen plagsomme skavanker. Prisen har rast nedover de siste ukene så min har kostet meg 28.000 hittil.
    Hvilke skjermer har du hatt som du kan sammenligne med?
    Har hatt flere Pioneer plasma (bl.a. KRP-600M) pluss et par Sony LED, XD93 sist men den ble returnert.

    Ser elkjøp har 55"eren for 15 lapper nå. Er disse på høyde med Pioneer sine beste Kuro-modeller på alt som er relevant for godt bilde? Er flyten like god? Føler mange 4K-tver sliter med flyt ved panorering osv...
    Vil si de er bedre enn Pioneer sine Kuro på så å si alt. Kuro var vel ikke det beste du kunne få når det gjaldt bevegelser heller.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Da står LG OLED55B6V i stua og er veldig fornøyd så langt.
    Men som enkelte påstår (om 65") det hadde vært greit med en 65" selv om den ikke ble satt ned %vis like mye som 55.
    Hadde den vært på tilbud (nå) for 22500.- og med det jeg nå ser så ville jeg trolig gått for den, men jeg har bare valgt å sette meg nærmere :)
    Nesten utrolig at denne kostet 45K da i mai og så har rast nedover til 35K i juni/juli, 30K i august, 25K i september/okt, 20K i Okt/novembner og nå altså 15K. det må være litt surt for de som kjøpte den for 3x nåværende pris (om noen gjorde det da)

    Jeg er uten (særlig) erfaring med smartTV og har ikke koplet til net. f.eks. ........dette er flerdelt.
    Har CD (Canal Digital) men ikke "data"utgang der hvor TV/Dekoder står (30 år gammelt TV/Radio uttak) der ........andre enden av stua har jeg en slik omgjort (av CD) for nettilgang, men ethenetkabel derfra fra modemet er ikke aktuelt grunnet trappeadkomst mellom.

    WiFi har jo Tv´n men jeg har (tydeligvis) glemt passordet for rutern (Apple-Timecapsule) :(
    Prøver og prøver men det går ikke og ved et tilfelle fikk jeg opp muligheten for "manuell" tilkopling til rutern men "benyttet" ikke den (sjansen) og vet ikke hvordan det gjøres på LG´n ?

    Jeg har en løsning det er å få CD til å komme hit å gjøre det mulig med kabeldatautgang ved det andre uttaket i tillegg (den jeg har ved macen er ikke særlig pen med en utenpåliggende sløyfe med koplingsdings i metall), men da må jeg sannsynlig også ha et modem til ? :confused:
    Den andre er å kjøpe denne fra CD og koble til dekoderen (T-WE) og det må vel gjøres på den måten om jeg vil ha full utnyttelse av T-WE ?
    Jeg har en aple-TV kan den gi en løsning og på hvilken måte?
    Vis vedlegget 411939
    Skjønner jo at den gir de mulighetene jeg kjenner litt til f.eks. å se bildene mine fra iMacen på LG f.eks. men dette er et område hvor jeg er langt fra å skjønne/se alle muligheter.
    En annen ting er vel det faktum at så lenge en er avhengig av en dekoderboks (T-WE) så kommer en vel neppe utenom og måtte bruke 2 fjernkontroller ? :(
    Kjøpte min LG OLED55B6V i begynnelsen av november for 19995,- på Lefdal.
    Og pga Lefdals 80 dagers prisgaranti var jeg ute på Lefdal torsdag og fikk 5000,- utbetalt(uten spørsmål):)
    Synker den ytterligere i pris innen 80dager fra kjøpsdato tar jeg turen ut igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kjøpte min LG OLED55B6V i begynnelsen av november for 19995,- på Lefdal.
    Og pga Lefdals 80 dagers prisgaranti var jeg ute på Lefdal torsdag og fikk 5000,- utbetalt(uten spørsmål):)
    Synker den ytterligere i pris innen 80dager fra kjøpsdato tar jeg turen ut igjen.
    Høres smart ut å kjøpe med prisgaranti rett før Black Friday og deretter cashe ut etterpå - uten kø mas.
    Høres ut til å være noe for meg ;)
     
    Sist redigert:

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    Blander meg i denne tråden, OLED eller ikke. Men er interressert i beste kjøp til 10 store lapper eller noe over. Hvilken seer avstand er anbefalt for 65" skjerm da, med tanke på blue-ray film oppskalert til 4k? Holder det med 2.5 - 3 meter?

    Har vurdert LG og Sony i 55" og 65", men LG har også 60" TVer. Har erfart at TV-instillingene for bildet bør være ganske nøytrale, da fargene ikke skal være så overdrevet at nyansene forsvinner. Et eksempel er at himmelen skal se blå ut, men at den ofte er noe blass, vet ikke om en TV klarer å fikse det hvis resten av bildet skal være nøytralt. Er Sony Triluminous overflødig eller bra? Har ikke lyst til at bildene er mest mulig lys-sterke som jeg tipper Samsung kan imponere med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    2.5-3 meter er mer enn nok for 65". Jeg sitter maks 2.5 meter unna min og kunne gjerne hatt enda større TV. Størrelse på skjerm er i stor grad noe man venner seg til. Da jeg gikk fra 19" til 24" dataskjerm for ørten år siden synest jeg den nye var altfor stor. Det gikk over etter ca 2 dager og nå synest jeg heller den er for liten - har forsåvidt utvidet til 2 stk 24" på datafronten.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Lurer konkret på hva som kommer fra LG under CES (og når) gitt den nye prisen på 65E6V.

    Jaja, da var det ihvertfall bestilt!

    Distinctive - Handlingens mann :cool:
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvordan er innsynsvinkelen på disse, horisontalt /vertikalt?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ihvertfall storfornøyd med 65 b6v. Ser stort sett på serier på netflix og spiller litt ps4, og dette er to hakk opp fra alle lcd skjermer jeg har hatt/prøvd. Anbefales
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    LG OLED:
    Noen som har tilgang til høydefinisjon-demoklippene som ligger på minnepinne (satt inn i TV USB porten) i butikken?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er ihvertfall storfornøyd med 65 b6v. Ser stort sett på serier på netflix og spiller litt ps4, og dette er to hakk opp fra alle lcd skjermer jeg har hatt/prøvd. Anbefales
    LCD suger jo, her ønskes to knepp opp fra Kuroen.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Bedre enn Kuro på det meste etter min mening.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kuro er vel kun HD, så da kan man vel få bedre bilde enn Kuro på en del parametre (og med optimalt 4k kildemateriale) til under NOK 5k?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    OLED eiere:
    Er det noen unison oppfatning av hvilken (native) 4k Ultra-HD demo film eller konsert som fremskaffer en kompromissløs lyd & bilde wow-effekt?

    Det ser ut for at The Revenant og Sicario er sterke kandidater.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Kuro er vel kun HD, så da kan man vel få bedre bilde enn Kuro på en del parametre (og med optimalt 4k kildemateriale) til under NOK 5k?
    Stemmer, men Full HD vs 4K er ikke så kritisk for min del på 55". Jeg er mer allergisk mot dårlig innsynsvinkel, blurry bevegelser, hakkete panorering osv...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hakket panorering og andre artefakter under fotballkamper er helt ræva, selvsagt.
    Jeg er også oppmerksom (kritisk) til suboptimalt hvitnivå.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Kuro 9g er, tro det eller ei, fortsatt bedre på det meste og alt det viktigste, utenom aller dypeste sortnivå, om man holder HDR og 4K utenom. Kanskje forbruker-OLED i 2018 kan begrave Kuro'en:) Når det er sagt, fordrer dette tweaking og kalibrering av Kuro-skjermen for å få fargene/punch/gamma til å sitte, så for de fleste er dette ikke mulig.

    Det største problemet til dagens OLED-skjermer er at LG har defekt cms som man må kalibrere seg rundt ved å kalibrere inn "feil" som allikevel på sett og vis gir et totalt bedre bilde. Stort sett kommer man ikke helt i mål og det går spesielt litt utover hudtoner. For å få bukt med dette må man rett og slett inn med en ekstern videoprosessor, men fortsatt vil en plasma være bedre på bilder med raske bevegelser.

    Den dagen LG får fikset opp i kalibreringssystemet, med separate kalibreringsjusteringer for HDR10, Dolby Vision og HLG, enda høyere lysstyrke, riktig tracking av bt.2020-fargerommet, og legger til BFI (for bedre bevegelsoppløsning), først da snakker vi:cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kuro 9g er, tro det eller ei, fortsatt bedre på det meste og alt det viktigste, utenom aller dypeste sortnivå, om man holder HDR og 4K utenom. Kanskje forbruker-OLED i 2018 kan begrave Kuro'en:) Når det er sagt, fordrer dette tweaking og kalibrering av Kuro-skjermen for å få fargene/punch/gamma til å sitte, så for de fleste er dette ikke mulig.

    Det største problemet til dagens OLED-skjermer er at LG har defekt cms som man må kalibrere seg rundt ved å kalibrere inn "feil" som allikevel på sett og vis gir et totalt bedre bilde. Stort sett kommer man ikke helt i mål og det går spesielt litt utover hudtoner. For å få bukt med dette må man rett og slett inn med en ekstern videoprosessor, men fortsatt vil en plasma være bedre på bilder med raske bevegelser.

    Den dagen LG får fikset opp i kalibreringssystemet, med separate kalibreringsjusteringer for HDR10, Dolby Vision og HLG, enda høyere lysstyrke, riktig tracking av bt.2020-fargerommet, og legger til BFI (for bedre bevegelsoppløsning), først da snakker vi:cool:
    Og du har eid både Kuro, Panasonic (Kuro erstatningsmodell) og Oled og sammenlignet disse (slik jeg har) eller er dine synspunkter basert på lesing av spec sheet og forum kommentarer?
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Etter min mening er både blu-ray og 3D fantastisk bra på OLED-skjermene. Har sett litt på en Attenborough naturfilm i 3D i kveld, og det er som å se ut av et vindu eller inn i et akvarium. Helt rått.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I gamle dager fikk man naturfilmene under disken....

    Skal prøve denne serien.
    Mitt TV er ankommet Bring i Stavanger, men de rakk ikke å sende det ut før mandag.
    Skal sjekke serienummeret for 'white-flash' problemet, men først har jeg tenkt å oppgradere firmware.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Og du har eid både Kuro, Panasonic (Kuro erstatningsmodell) og Oled og sammenlignet disse (slik jeg har) eller er dine synspunkter basert på lesing av spec sheet og forum kommentarer?
    Noe av dette er gitt via specsheet. Noe av dette kan man lese seg til, om følger med på slikt. Noe vet man basert på erfaring.

    Men alt har jeg observert selv, også via måleinstrumenter.
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lest tilbakemeldinger fra flere som har hatt både Kuro og OLED, og enn så lenge kan jeg ikke huske at noen har ment at Kuro har vært best på de fleste områder. Snarere tvert i mot.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jaja, da ser jeg at mitt nye tv ble NOK 22k dyrere 'over natten'.
    Nå venter jeg bare på at 77" utgaven faller til 15% av dagens pris, for å i det hele tatt bli solgt.
    Dagens pris er jo helt galematias når vi runder 2017 med G7 på vei.
     

    Vedlegg

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.328
    Antall liker
    955
    Kom på fredagen, så det meste er helt nytt for meg. Prøvd å stille inn litt. Det gjelder E6, 65".

    Brukt Modus Kino og endret lite. Redusert litt på farge metningen, da jeg syns huden på ansiktene er litt bedre da. Personlig referanse.
     

    Vedlegg

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.328
    Antall liker
    955

    Satt det meste mest mulig nøytralt. Gamma 2.2 da avsforum foreslo dette. Ser uansett bra ut etterhvert, men jeg eksperimenterer videre.
     

    Vedlegg

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.328
    Antall liker
    955
    Det er gode norske forklaringer på det meste..
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.328
    Antall liker
    955

    Som før sakt så brukes modusen KINO for øyeblikket, men det fins mange andre. Bl.a. ISF lyst rom eller mørkt rom. Har brukt og prøvd justere litt på ISF mørkt rom. Standard syns jeg også fungerer meget bra sammen med de generelle TV signalene.
     

    Vedlegg

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.328
    Antall liker
    955
    Har prøvd 3D også, fungerer utmerket selvsagt. Men her snakker vi også om en passiv teknologi. Det gjør brillene enklere og lettere. Sånn sett veldig bra. 3D effektene virker veldig bra. Men man bør ikke sitte for nærme, da faller effekten fort bort. Altså litt begrensinger er det med slike polariserte passive briller. Skal helst sitte innen en bestemt avstand. Men da fungerer 3D effektene veldig bra.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn