OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Tilogmed minimumfase delefiltre i AL og....😊
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må spørre :)
    Fins det noen slags "leveregel" rundt akustisk tyngdepunkt? Eller er det best å gå rett på måling?
    Før i tiden var det mye teori rundt spolefront, 1/3 av kon- høyde, delay i spoler osv. Teknisk museum. Å gå rett på måling er best.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Før i tiden var det mye teori rundt spolefront, 1/3 av kon- høyde, delay i spoler osv. Teknisk museum. Å gå rett på måling er best.
    Tusen takk for svar! :)
    Ja jeg tenker også det er best bare kjenne til fenomenet, så bare måle seg frem til resultatet.
    Det blir fort fryktelig avansert ellers.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Ja, hvis delefrekvens og time alignment går opp slår man flere fluer i en smekk, og det lar seg gjøre passivt også.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    REW, rePhase og Roon

    Kjapt innom en tur.
    Jeg har satt opp systemet med passiv deling som i forrige innlegg.
    Fordelen med dette er at en slipper unna med ett enkelt effekt trinn, om det skulle være en fordel...
    Andre er at det blir veldig fleksibelt med tanke på DSP, noe jeg fortsatt er avhengig av for å korrigere bass.
    I DEQX er det gjort litt enkel manuell korrigering i bassområdet og ikke noe mer.

    For å ha noe å bale på med har jeg brukt noe tid på finne ut av hvordan REW og rePhase fungerer.
    Følgende metode har jeg komt frem til fungerer såpass at det ikke låter helt ræv:

    Det første en bør gjøre er å kjøre en haug med målinger rundt lytteposisjon. Lyngdorf og Dirac har vel eksempler.
    Jeg kjørte 12målinger av henholdsvis venstre og høyre kanal (24 målinger totalt), kan gjerne se for seg en kasse 1m, 50cm bred og 50cm dyp der målingene ligger innenfor i sweetspot.
    Når målingene er utført så kjører en Time Align.
    1673185256525.png


    Etter dette så skal en generere Vector Average av alle målingene, en ender da med en mono måling.

    1673185395963.png



    En kjører Vector Average inn i EQ, tegner targetkurve, og kjører autoEQ.
    Vector Average smoothet jeg enkelt 1/3.

    Vector Average og EQ punktene som REW setter opp eksporteres, da kan dette hentes inn til rePhase.

    I rePhase kan en sette delinger, jeg har bare satt 20hz og 20khz rolloff som begrenser korreksjonen.
    Har prøvd sett med inn i fase men finner det best la vær når ikke har helt kontroll. Fort at ting blir mer feil enn riktig.
    Så da blir resulterende korreksjon minimum fase.

    fra rePhase genereres korreksjon som en.wav fil som er en impulsrespons av korreksjonen.
    Denne filen importeres igjen til REW.
    I REW genererer en stereo .wav fil av korreksjonen. Denne legges inn i Convolver i Roon.
    Spill musikk!


    Jeg har prøvd lage korreksjon basert på enkel måling i SS. Det låt ikke bra. Var akkurat som en tunnell gjennom hue der lyden forsvant gjennom + flere feil.
    Med en haug med målinger rundtom lytteposisjon, og generert gjennomsnitt av dette, så ser en tydeligere høyttalerens rårespons over Schrøder med så mange målinger. Under Schrøder vil en få jevnet ut mer så en korrigerer mer korrekt over litt større område, en lytter også med kroppen i lavere frekvenser.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for bensinen HR! :)
    Da har jeg til mitt årlige Molotov Coctail Party!


    Her er litt uinteressant målefjas, i dag impulsrespons:

    Her er måling av venstre høyttaler i SS:
    1674060236373.png




    Her er måling av høyre høyttaler i SS:
    1674060277150.png




    Sist jeg balte på med måling for lage korreksjon i REW/rePhase så gjorde jeg målinger på 12 forskjellige steder rundt SS.
    Da altså 12 målinger av venstre og 12 målinger av høyre, totalt 24 målinger.
    Når en kjører gjennomsnitt av alle sammen for å komme ned til en enkelt mono måling for videre korreksjon så ser impulsresponsen av den slik ut:

    1674060414650.png



    En har dermed redusert mye rominfo og slipper korrigere for det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Meget interessant. Det skulle vært interessant å vite hva den høyfrekvente informasjonen på halen egentlig inneholder. Hva tror du evt om å forsøke å kombinere dette med periodegating? Kanskje 15 elns?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Meget interessant. Det skulle vært interessant å vite hva den høyfrekvente informasjonen på halen egentlig inneholder. Hva tror du evt om å forsøke å kombinere dette med periodegating? Kanskje 15 elns?
    1674061505487.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Foreslår herved navnebytte fra

    OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

    Til


    OK Open Baffle & Horn & Kasse & Molotovcoctailparty
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Rotet som blir borte mellom 500us og 2,6ms har en forsinkelse på 17 til 90 cm. Er dette refleksjoner som kommer fra nærområde rundt mikrofonen? I et lite rom kan de mellom 1,5 og 2,5 ms være førsterefleksjonene fra gulv, vegg, tak
    Store rom og lang lytteavstand får refleksjoner ennå tidligere fra f.eks gulv

    Og de målingene gjenspeiler vel kun diskanten i oppsettet?
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Rotet som blir borte mellom 500us og 2,6ms har en forsinkelse på 17 til 90 cm. Er dette refleksjoner som kommer fra nærområde rundt mikrofonen? I et lite rom kan de mellom 1,5 og 2,5 ms være førsterefleksjonene fra gulv, vegg, tak
    Store rom og lang lytteavstand får refleksjoner ennå tidligere fra f.eks gulv

    Og de målingene gjenspeiler vel kun diskanten i oppsettet?
    Målet med det Oks gjør her er vel å skille korreksjon av høyttalere og rom. Det er jo egentlig det samme som du har gjort, bare at du har brukt gating og smoothing fra det lokale byyggevareutsalget, mens Oks bruker multipunkt for å få samme effekt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Rotet som blir borte mellom 500us og 2,6ms har en forsinkelse på 17 til 90 cm. Er dette refleksjoner som kommer fra nærområde rundt mikrofonen? I et lite rom kan de mellom 1,5 og 2,5 ms være førsterefleksjonene fra gulv, vegg, tak
    Store rom og lang lytteavstand får refleksjoner ennå tidligere fra f.eks gulv

    Og de målingene gjenspeiler vel kun diskanten i oppsettet?
    Stuebordet som er i glass og er en kjempesynder, og ble ikke flyttet en eneste millimeter under målingene.
    Men en ser at klarer faktisk fjerne ganske mye av påvirkningen fra bordet.
    Neste gang skal måle tar jeg bordet vekk.

    Målingene er fullfrekvente, anlegget er satt opp med passiv deling nå.
    DEQX kjører litt enkelt basskorreksjon bare med vanlig EQ.
    REW/rePhase løsningen er vanskelig å lage til med deleflanker, så det kjøres fullfrekvent.
    Korreksjonsfilen er mono så begge høyttalere spille likt og er dyttet inn i Roon.
    Med så mange målinger så får en et godt grunnlag også for basskorreksjon.
    Egentlig blir hele greia winwin med mange målinger imo.
    Drar ned refleksjoners påvirkning over Schrøder, jevnere forhold for basskorreksjon under Schrøder.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @oks81 har du testet å generere korreksjon fra dette og sjekket hvordan det spiller?
    Ja, jeg spiller daglig med korreksjon basert på den siste impulsresponsen jeg la ut.
    Den er lagt inn i Roon sin Convolver, og streamer da fra Tidal.
    Det fungerer og låter bra synest jeg :)

    DEQX står da også i kjeden, men den gjør bare litt enkel basskorreksjon, så kan det spilles også fra andre kilder enn Roon.
    Høyttalerne er passivt delt for tiden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Stuebordet som er i glass og er en kjempesynder, og ble ikke flyttet en eneste millimeter under målingene.
    Men en ser at klarer faktisk fjerne ganske mye av påvirkningen fra bordet.
    Neste gang skal måle tar jeg bordet vekk.

    Målingene er fullfrekvente, anlegget er satt opp med passiv deling nå.
    DEQX kjører litt enkelt basskorreksjon bare med vanlig EQ.
    REW/rePhase løsningen er vanskelig å lage til med deleflanker, så det kjøres fullfrekvent.
    Korreksjonsfilen er mono så begge høyttalere spille likt og er dyttet inn i Roon.
    Med så mange målinger så får en et godt grunnlag også for basskorreksjon.
    Egentlig blir hele greia winwin med mange målinger imo.
    Drar ned refleksjoners påvirkning over Schrøder, jevnere forhold for basskorreksjon under Schrøder.
    Virker som en fin måte å gjøre det på når det er snakk om et livlig rom.
    Hvor stor er kuben du måler innenfor?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenkte meg en kasse ca 1m bred, 50cm dyp og 50cm høy.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    OpenDRC oppe og går. Det låter bra.
    DEQX står som rein preamp og DAC etter den, så all korreksjon er lagt i OpenDRC.

    Måtte ta nye målinger i REW for å lage ny korreksjonsfil i rePhase. Samme prosedyre som sist med multimåling.
    Sliter skikkelig med få fornuftige målinger 150-700hz. Så da er det på lykke og fromme nesten for å ha et godt nok resultat til korreksjon.
    Korreksjonen er rein minimumfase.

    OpenDRC tar 6144 taps filtre, det gir ok oppløsing i bassområdet.
    Siden en har 6stk PEQ i DSPen også, så kjører selve korreksjonen en ekstra runde gjennom REW og genererer ekstra EQ korreksjon under 200hz.
    Da får en ytterligere rettet litt mer i bassen.

    Alt i alt veldig fornøyd med boksen, men den virker å ikke tåle overhode EQ med positiv gain.
    En ender da med en del demping så må gjerne ha en del gain i forsterker som står etter.
    DEQX har mye å gå på her så er bare øke litt på gain i input.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt klønete å forklare men er satt opp slik:
    :)

    Kilder:
    -PC via USB til lydkort
    -Platespiller analog inn på lydkort
    -CD spiller analog inn på lydkort

    Alle kildene routes ut på SPDIF fra lydkortet til miniDSP OpenDRC.

    Open DRC satt opp med volumstyring og har FIR korreksjon generert i rePhase.

    Fra OpenDRC bruker SPDIF ut og tilbake til lydkortet.
    Lydkortet får da også oppgave som DAC; router da SPDIF inn til analog utgang.
    Kobler til effektforsterker etter lydkortet.

    Det rimelige Focusrite lydkortet låter egentlig irriterende bra. Brukt til aktiv deling støyer det noe på horn.
    Her er ikke støy noe problem siden hornet dempes via L-Pad med faste motstander i det passive filteret.

    Klokkingen måtte jeg i lydkortet sette til SPDIF, så det er miniDSP som setter klokking (48khz)


    Jeg kunne nok også benyttet en Convolver i pc og routet via denne. Da kunne OpenDRC vert brukt som volumstyring og voicing med EQ (Den har 6stk PEQ pr. kanal) .Kan kanskje være en metode med rimelige lydkort for å få volumstyring med fjernkontroll.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja dette funker veldig stabilt :)
    Pc`ens oppgave er egentlig minimal, den styrer vel bare Focusrite programmet der en setter mixing, også avspilling av alt mulig da :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn