O'hellige jul, nå er jeg snart i mål.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Kjempefint. Jeg er full av beundring for de som får ting til. Og får det bra til.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Veldig bra Lars :)

Vist kjerringa bildene fra hula di, hu ble imponert. ;)

/jan
Skulle ønske det var kjerringa mi ;D. Min kjerring er desverre ikke like imponert :-\, eller rett og slett ikke bryr seg.

Men, who cares, det èr og blir et gutterom (les gubberom ;) )

mvh
Lars

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke ta det så tungt med at kjerringa ikke synes noe om dette. Min har ikke hatt sansen for min hifi i de over 35 årene vi har vært gift - og det er best slik. Hifien og musikkvalget er det jeg som styrer - og det ville ha blitt uutholdelig å måtte tilpasse meg henne m.h.t. musikkvalg og utstyrsvalg. Kjør på i ensomhet - kjerringer tåler slikt. At du har fått aksept for et eget musikkrom sier egentlig alt. Kos deg!

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Jaggu flott! Liker det lerretet! Utrolig hva man får til når man er flink med hendene og har litt verktøy tilgjengelig. Kudos!
Takk Dazed!

Du veit, det er ikke så veldig vanskelig. Selvfølgelig litt vanskeligere å lage et buet lerret, kontra et rett, men tror mange kvier seg unødvendig.
Med enkle verktøy og litt innsats kommer man langt. Jeg mener man forholdsvis lett kan lage noe lignende i garasjen. Platene er billig og veldig lette, og det å få dem kappet er ikke store kostnaden. Resten er jo bare litt skruing og liming.

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Ikke ta det så tungt med at kjerringa ikke synes noe om dette. Min har ikke hatt sansen for min hifi i de over 35 årene vi har vært gift - og det er best slik. Hifien og musikkvalget er det jeg som styrer - og det ville ha blitt uutholdelig å måtte tilpasse meg henne m.h.t. musikkvalg og utstyrsvalg. Kjør på i ensomhet - kjerringer tåler slikt. At du har fått aksept for et eget musikkrom sier egentlig alt. Kos deg!
Hehe, dette utsagnet kunne vært tatt rett ut av min selvbiografi ;D (30 år jeg da)
Tar det egentig ikke så tungt som det kanskje kunne virke som. Har større problemer enn det å stri med ;)

Og takk, koser meg gjør jeg til gangs.

mvh
Lars

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Ludo skrev:
regner med at du koser deg i bula nå Mr Handyman!!!
scalars er nok et par grader høyere i hierarkiet enn "handyman" ;)
Jeg vet, han har svart belte i DIY og er fagmann i tillegg - ikke rart det blir som det blir... ;)

N

nb

Gjest
Hva har du brukt til å skjere ut de buede formene? Håndoverfres? CNC?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Vanvittig flott laget og til den lave kostnaden, da mann! :)

Kjapt spørsmål; er bildet like skarpt / uniformt? Grunnen til at jeg spør er at projektoren og buet lerret er det ulik teori om skal kombineres...

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Hva har du brukt til å skjere ut de buede formene? Håndoverfres? CNC?
Vel, man kan vel si at jeg er "blessed" med å ha tilgang til en CNC fres. Det letter jo arbeidet en del ;)

mvh
Lars

N

nb

Gjest
sclalars skrev:
Vel, man kan vel si at jeg er "blessed" med å ha tilgang til en CNC fres. Det letter jo arbeidet en del ;)
Regnet nesten med de siden kuttene var så pene. Uansett - pent arbeide!

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Vanvittig flott laget og til den lave kostnaden, da mann! :)

Kjapt spørsmål; er bildet like skarpt / uniformt? Grunnen til at jeg spør er at projektoren og buet lerret er det ulik teori om skal kombineres...
Takk!

Etter hva jeg kan se, så er den det. Nå er det jo ikke veldig mye buet. Kun 3 cm pilhøyde på 2,2m.
De som spiller spill på en sånn type skjerm sier at de får en liten forvregning i kantene.
Med den lille pilhøyden jeg har, mistenker jeg at det ikke har så mye å si.
Jeg lagde det slik mest på grunn av det estetiske. Blir liksom ikke bare "en plate på veggen"

mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Takk for tipset Lars.
Du har jammen jobba siden sist jeg var innom!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
sclalars skrev:
Jeg har ikke åpnet toppen på høyttalerne siden jeg lagde dem
Stopp en halv! Lagde dem? de ser jo fantastiske ut. Jeg tenkte "Dyyyre Tannoy eller noe?" da jeg så bildet.

Er det en byggetråd eller noe her?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
sclalars skrev:
Stopp en halv! Lagde dem? de ser jo fantastiske ut. Jeg tenkte "Dyyyre Tannoy eller noe?" da jeg så bildet.

Beklager, men nei. Lagde disse før jeg ble medlem her på HFS.

Takk forresten :)

mvh
Lars

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
sclalars skrev:
Dazed skrev:
sclalars skrev:

Beklager, men nei. Lagde disse før jeg ble medlem her på HFS.

Takk forresten :)

mvh
Lars
Jaja. Ikke noe problem. Flotte er de i alle fall. Noen raske specs, da?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
sclalars skrev:

Hepp igjen!

Begynner å bli gammel og glemsk jeg. Ble minnet på av en kamerat at jeg hadde en tråd om dette prosjektet, men i et annet land, Danmark. Her er tråden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48496&PN=26&TPN=1

mvh
Lars

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvor fikk du kjøpt Forex plater?

ps lag gjerne en til meg også hvis du kjeder deg mye for tiden 8)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Se der, ja!

Dæven steike! For et fantastisk stykke arbeid. Ta det fra en maskiningeniør med sans for fremstilling og konstruksjon med "sjel": Dette er noe av det aller flotteste jeg har sett. Sonus Faber, gå hjem og vogg!

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Se der, ja!

Dæven steike! For et fantastisk stykke arbeid. Ta det fra en maskiningeniør med sans for fremstilling og konstruksjon med "sjel": Dette er noe av det aller flotteste jeg har sett. Sonus Faber, gå hjem og vogg!
Takker og bukker Dazed! Blir nesten litt forlegen her :)
Å be Sonus Faber om å gå hjem å vogge, er vel å ta i litt ;D Synes de lager flotte estetiske produkter med flott finish.

Har en tråd til i Danmark, om resten av designet vårt, den sterobenken med integrert sub, hvis det skulle være av interesse.

Her er den: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48640&KW=larssc

mvh
Lars

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.094
Torget vurderinger
1
jeg ble ganske imponert over det lerretet ditt. Nesten så jeg bestiller en mal. ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
sclalars skrev:
Å be Sonus Faber om å gå hjem å vogge, er vel å ta i litt ;D Synes de lager flotte estetiske produkter med flott finish.
Jada, de er flotte. Stort sett.

sclalars skrev:
Har en tråd til i Danmark, om resten av designet vårt, den sterobenken med integrert sub, hvis det skulle være av interesse.

Her er den: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48640&KW=larssc
Du gjør ikke noe halvveis. Det skal du ha! :)
Hei, beklager den sene responsen, men jeg har så mange andre ting å tenke på om dagen.

Hehe, det gjelder å fullføre med stil vettu. Eneste drawback'et med denne løsningen, er den dagen man bestemmer seg for å lage/kjøpe noe annet. Da må man finne en eller annen som er villig til å overta begge deler :)
Ikke lett å få det solgt hver for seg tror jeg.
Men, nå har jeg ikke tenkt å kvitte meg med det enda da ;D

Det surrer noen planer om hornhøyttalere i bakhue mitt, så vi får se hva fremtiden bringer.

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
jeg ble ganske imponert over det lerretet ditt. Nesten så jeg bestiller en mal. ;)
Det skulle vel la seg gjøre ;)
Du får sende meg en PM da vettu.

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Jeg la inn bestilling på forrige side..
Hehe, det er stor forskjell på en mal og en ferdig skjerm :)
Jeg har desverre ikke tid til å lage så mye for folk akkurat nå, pga en litt spesiell situasjon. Vi får se senere en gang.

mvh
Lars

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Men får hvermansen kjøpt Forex plater? Har stort sett verktøyet jeg trenger til å lage et slikt, men er forferdelig dårlig på Google..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Takker.

Hva med et bilde av rommet med skjermen i aksjon?

Jeg får ta kontakt med overnevnte firma på nyåret, men rullegardinen fra Kid får gjøre nytten til jeg har fått bygget/kjøpt meg nye vegghengte høyttalere.

Thomas

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Takker.

Hva med et bilde av rommet med skjermen i aksjon?

Thomas
Ok, jeg har vært nede i kjeller og prøvd å ta noen bilder. Måtte ha på litt lys, så bildene ble vel så som så.
Men du får vel ett inntrykk (kanskje)

Fra filmen Avatar

Fra filmen Ice age

Og det går også fint å spille Playstation på den :)

mvh
Lars

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
Gratulerer med rommet, lerret og det hele.
Bare å føye seg inn i rekken av imponerte folk her, dette er virkelig noe som bærer preg av veldig godt håndtverk og ikke minst oppfinnsomhet.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
maskinisten skrev:
Gratulerer med rommet, lerret og det hele.
Bare å føye seg inn i rekken av imponerte folk her, dette er virkelig noe som bærer preg av veldig godt håndtverk og ikke minst oppfinnsomhet.
Takk for det maskinisten! Jeg er superfornøyd selv også, og det er bare sååå deilig å ha et eget lille rede å kunne trekke seg tilbake til. Tenk at man skulle runde 50 før det ble en realitet :eek:
Og grunnen er selvfølgelig at "småtassene" har forlatt rede, da ble det plutselig et rom til overs for far ;D

Må bare få ut finger'n og få koblet til surroundprosessor'en nå så, så jeg får skikkelig lyd på kino delen også.

og, et litt morsomt bilde, jeg digger den filmen ;D:

mvh
Lars

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.422
Torget vurderinger
1
Dette så jo fantastisk bra ut! Og siden jeg også snart skal lage meg et nytt lerret var jo dette en fin inspirasjon... Likte tanken om at det ser litt bedre ut med svak bue.

Hvordan blir det med fokus på prosjektoren? Må man bruke en prosjektor som er beregnet på dette? Hvordan oppleves det å se på et slikt buet bilde? Og hvordan lagde du rammen?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
MML skrev:
Dette så jo fantastisk bra ut! Og siden jeg også snart skal lage meg et nytt lerret var jo dette en fin inspirasjon... Likte tanken om at det ser litt bedre ut med svak bue.

Hvordan blir det med fokus på prosjektoren? Må man bruke en prosjektor som er beregnet på dette? Hvordan oppleves det å se på et slikt buet bilde? Og hvordan lagde du rammen?
Takk for rosende ord MML!

Lagde lerrete buet, mest for det estetiske. Tror ikke det har veldig mye å si mht fokusproblemer. Jeg har bare 3cmm pilhøyde på 2,1m bredde, så det buer ikke så veldig.

Når det gjelder hvordan jeg lagde rammen, så er det vel dokumentert med bilder, med start på bunnen av side 4. Men det beste er selvfølgelig å lese hele tråden fra start :)

mvh
Lars

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.422
Torget vurderinger
1
Jeg kikket på bildenen av rammen, men jeg har nok litt tungt for det... ;) Jeg skulle gjerne hatt en beskrivelse av hvordan du lagde den sorte rammen rundt - gjerne med teskje! ;D

Er forøvrig veldig glad jeg snublet over denne tråden, for tipset med buet lerret var jo aldeles ypperlig! Merker du noen lydmessig gevinst? Jeg tenker på at man unngår en diger, flat reflektor mellom høyttalerne...

Topp Bunn