bambadoo´s popanlegg og diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vel flyttet tilbake til gamlehuset etter ca 6mnd i en dårlig leilighet på "haugå".
    Har hatt endel forskjellige komposisjoner når det gjelder hifi og lyd, men nå er det horn og rør som er "in".

    For tiden så herdes overflaten til kassene til basshorna så jeg kan ikke ha mellom/diskant delen oppå. Derfor et lite oppsett med en modifisert mingda el84 basert forsterker. En Marantz dvd/sacd spiller står for signalkilden.
    Kan jo fortelle litt om høyttalerene også. Dette er bd-design Oris Reference Ultra bestående av en 8" AER MD3 fulltone som tar seg av mellomtonen og diskant. Til bassen er det en bd design 15" bass med neodym magnet som står i et Oris 150 horn. Følsomhet er satt til 108db. Dette stiller endel krav ti forsterkeriet.


    Racket er 2 stk IKEA kommoder satt sammen. Hyllene er stort sett fylt opp av cder. Passer jo finfint det?

    I kjelleren venter Audio Note L3 preamp, Audio Note dac 2.1x signature level b etc og et par Quad II monoblokker. Mine Audio Note Conquest blokker er solgt grunnet delfinansiering til ny bil.


    Vel om noen dager så kommer forsterkeriet og ny signalkilde opp i stua igjen.

    Jeg har laget et dedikert lytterom som det også er bilde av her (over), men siden jeg er alene i et stort hus regner jeg med at det rommet kommer nærmest til å stå ubenyttet. Derfor er anlegg flyttet opp i stua da jeg regner med at det er det rommet jeg kommer til å oppholde meg mest i. Der bygde jeg det skikkelig med egen 16A kurs til anlegget og 30 cm stender også på kryss. Dobbelt opp av gips og bygningsplater. Desverre ser det ikke ut for at jeg skal bruke det rommet i uoverskuelig framtid.

    Den mingda forsterken og dvd spilleren skal inn på kjøkken for å ha et lite oppsett der også. Gjerne koblet opp også imot en tivoli radio. Kjøkkenet er radio rommet.
    Har dere tenkt på hvor mye viten en kan tilegne seg dersom en lytter til radio?

    Skal legge ut endel biler av gamle anlegg også senere. Dette er kanskje nok for idag?


    Fra leiligheten jeg bodde fra nyttår til Juni. Ikke fin leilighet men det spilte innmari bra der :)

    For min egen del så er det diy som gjelder og som jeg synes er morsomt. Problemet er å finne tid å avsette til forskjellige prosjekter. Har noen par forskjellige høyttalere i kjelleren.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.238
    Antall liker
    20.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mitt temporære oppsett

    bambadoo skrev:
    Har dere tenkt på hvor mye viten en kan tilegne seg dersom en lytter til radio?
    Det er derfor jeg er så kunnskapsrik. ;D

    Kjekk start. Pøs på.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt temporære oppsett

    Kan jo legge ut et par bilder av noen tidligere oppsett.

    For et par år siden bestod oppsettet av et par Xavian xn360 høyttalere, en Jeff Rowland model 8 effektforsterker, OAL A10 preamp bl.a. CD drivverket var det samme diy cdpro2m drivverket og en supermoddet Audio Note 1.1x (er i impulse's hender nå)


    Jeff Rowland er nydelig synes jeg.. 56 kg kraftblokk. Min nivø har en Krell KSA100 som manualen sier er 60kg. Vel den er ca halvparten av Jeffen ???


    Hadde også et par Zappulse monoblokker stående (RIP)
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.597
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mitt temporære oppsett

    WOW...lekkert!! Disse horna var jo nydelige om jeg skal si det slik... Vet ikke om jeg kan tilgi deg "fallet" fra Jeff til AN , men det får gå.... ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt temporære oppsett

    Skal ikke kommentere det med fallet fra AN til Jeff ;)
    Alt beror jo som kjent på matching da :)

    Jeff er den beste transistor forsterker jeg har hatt gleden av å lytte til.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt temporære oppsett

    Da har jeg plukket med meg noe elektronikk fra kjelleren og lytterommet. Har fått opp noe som ligner et oppsett. Absolutt ikke imål plasseringsmessig, men det låter da ikke værst.


    Audio Note preampen og dacen er på plass.

    Quadene er jo sånn sett oppgradert interiørmessig, men de skal pusses ned og lakkeres med tid og stunder.

    Helt ærlig så låter dette mye bedre enn det forrige oppsettet med mingda. Men hvor er bassen? Den var mer framtredende tidligere idag...

    Vel vel må forske litt mer på det. Kanskje Quadene rett og slett ikke er de råeste i bassen?


    Har endel av de "hyllene" som drivverket står på. Skal få på noe maling som passer der også.
     

    Vedlegg

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    6.304
    Mitt oppsett i stua

    Åh, lekkert. Dette er noe jeg gjerne skulle ville låne ørene til, ikke ofte jeg har hørt horn. Audionote er jo også spennende!
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Mitt oppsett i stua

    Flott oppsett Bambadoo! Orishorn hadde vært moro å fått hørt engang.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.954
    Antall liker
    5.979
    Torget vurderinger
    32
    Mitt oppsett i stua

    Jeg må i hvert fall innom Vormdal neste gang jeg er i Haugesund.

    Roy
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Her er dørene åpne for de som vil ta seg en tur. Ikke noe problem, alle er velkomne.

    EDIT: Og der kom bassen tilbake. Bytte av poweramp. Må nok dissikere Quadene en gang til. Så oppløste og flotte, men mangler totalt tyngde i bånn. Så nå er det AN pre koblet til den rimelige mingda ampen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Se der ja. 6moons på besøk hos en med Oris Swings. Har aldri hørt Swing, men etter det jeg klarer å lese meg fram til så bringer kompresjonsdriveren litt mer dynamikk og drama til innspillingene i forhold til 8" fulltone. Det er dog de som foretrekker et slik oppsett som jeg har.

    Imponerende bygd de kassene til Swing.

     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Mitt oppsett i stua

    bambadoo skrev:
    Her er dørene åpne for de som vil ta seg en tur. Ikke noe problem, alle er velkomne.

    EDIT: Og der kom bassen tilbake. Bytte av poweramp. Må nok dissikere Quadene en gang til. Så oppløste og flotte, men mangler totalt tyngde i bånn. Så nå er det AN pre koblet til den rimelige mingda ampen.
    Jeg skal en tur til Haugesund på lørdag,er dørene åpne da?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Lørdag er veldig vanskelig. Er på en fotballturnering fra morgenen av og så er det selvsagt bankett/fest senere. Kanskje fra ca kl. 1500-1700 kan passe på Lørdagen.

    Ut på dagen Søndagen bør gå fint ;)
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Mitt oppsett i stua

    Ok!Kan kanskje få det til en annen gang.Jeg skal en tur til Audiofoni å hente en forsterker.Men det blir vel til at jeg bruker en tid der.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Da har Quadene gjennomgått noen endringer ikveld. Regnværet har endelig satt inn og samvittigheten er god selv om jeg sitter inne halve kvelden. Nye koblingskondiser (mundorf supreme silver 0.1uf i stedet for 0.33uf), 47+47 mundorf mlytic i PSU er byttet til Solen polyprop kondiser hhv. 33uf og 17uf. Dette vil også stresse likeretterrøret NOS Mullard GZ32 endel mindre.

    Så var bassen tilbake gitt...
    Men er det en liten "ringing" i toppen? Må sjekke med forskjellige plater nå.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Alt som minner om "ringing" er borte. Hva det skyldes er usikkert, men jeg plasserte HT litt anderledes også. Om det bare er en kjapp innspilling av nye kondiser eller hva det nå skyldes er jeg usikker på. Uansett så spiller disse gamle forsterkerene uforskammet bra på horn.
    Endret også fasen på bassen igår. Dette er et tilbakevendende tema for meg. Klarer ikke helt å finne ut av det. Er litt rart igrunn, bør jo være enkelt. Nå spiller det i samme fase som fulltonen og føler det strammet seg opp litt.
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Mitt oppsett i stua

    Forbasket lekkert Bamba! Det er nå jeg skulle hatt bopel i Haugesund! :)

    AUDIO NOTE:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Ja, men her er det da ledige bopeler ;)

    Bare å ta kontakt dersom HFS medlemmer er i Haugesunds området. Jeg er ikke vanskelig :)
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Mitt oppsett i stua

    Det ser ut for at meg å ssnht skal en tur til Haugesund nå på lørdag(20.09)Hadde vært kjekt å fått hørt dette flotte oppsettet :)Hvis det passer for deg da?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Hei, så ikke innlegget før nå. Om du vil ta en tur så er det mulig før kl. 1200.
    Etter det er det et utdrikkingslag jeg skal delta i.

    mvh
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Mitt oppsett i stua

    Du også er en travel mann :)
    Er nok ikke i Haugesund før etter 12.00,men du er også velkommen her om du skulle ta turen sørover.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Ja er litt busy for tiden. På Onsdag morgen reiser jeg til oslo og skal på et seminar. Er ikke tilbake før søndagskvelden igjen. (Er jo Horten messa neste helg :) )
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Nå ser det ut for at det skjer litt ting i livet mitt. Anlegget skal flyttes ned igjen i kjelleren. Kanskje "pakkes" ned for en stund. Da får kjøkkenanlegget gjøre nytten inntil videre.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Da er det tid for flytting tebars te kjellern :)

    Oris Horna skal nok selges. Blir litt store der. Får se hva jeg ender opp med. Har noen diyprodukter mer eller mindre ferdige. Så har jeg et par 15" coax hemp elementer liggende. Kanskje de kan gjøre grunnlaget for et par snaisne hjørne horn?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Og i kjelleren er jeg nå.. Blir nærmest nærfelt, men det funker bra. Kraftig toe inn som dere ser.



    Og elektronikken: Audio Note L3, Audio Note dac 2.1, diy cdpro2m drivverk og et par gamle Quad II monoblokker. Kabling er fra zucable og diy.



    En av bassforsterkerene. Chipamp basert. Snaisne komponenter.



    Jeg må nok kvitte meg med høyttalerene. Noen som er interesserte? :)

    Går nok da for noe hjørne horn opplegg som tar litt mindre plass enn disse.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Mitt oppsett i stua

    dette er gøy! har ikke sett denne tråden før. håper på mer
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Ikke så veldig mye nytt. En HTPC er på plass. Lytter veldig lite til musikk for tiden faktisk, men det kan endre seg.
    Oris horna står for salg siden de ikke brukes. Skal nedgradere litt er planen, men diy'e må man ;)

    Kommet 1 steg videre på mine TL


    Har også en super duper coax 15" prosjekt på tegneblokka. Det samme er 6463-12b4a-300b forstekere. Lightspeed attenuator deler er også kommet og planen er å bygge denne med tid og stunder.
    En ny analog del til dagen er også under planlegging. AN L3 preampen er jeg veldig fornøyd med slik den er.

    Frister litt AN L4 kitet. Virker fornuftig og bra. Samtidig som det rocker på mange typer høyttalere. (Nok effekt bl.a.)

    Men ting tar tid.... :(
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Mitt oppsett i stua

    Plutoniumfantastisk tråd!!! pøs på!!!!!!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Skjer kanskje litt likevel? Dere får klare dere med mobilbilder...

    En "HTPC" pc lydkilde er på plass. Xonar Essence stx lydkort er også ankommet.



    Gjort et lite framstøt mot TL høyttalerene.



    Så var tankeprosessen rundt 15" coax hemp elementet igang. Som dere ser er det litt forskjell på dette og en 6.5" ScanSpeak revelator enhet ;D


    Essence....



    Gaaaaammmmelt prosjekt.. (Planen er et par 10" i et eget kabinett under, men så langt er jeg ikke kommet)


    Og dette skal bli "lightspeed attenuator".


    Fra "god stolen".... RDP til serveren. (foobar brukes til avpilling for det meste)
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mitt oppsett i stua

    Så litt spennende ut de der TL høytalerne dine.
    Er det ett kit eller en "kopi" av noe kjent ?
    Bestykkning ?

    /jan
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Og noe gammelt rask ligger i en krok.


    Quadene har hviletid...


    Spiller faktisk på en moddet mingda til noen veldig få tusenlapper for tiden. Dette rocker veldig bra.. Tro det eller ei.




    Så det skjer akkurat nå.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Nå er det endel plussgrader ute og det meste av snøen borte. Skal prioritere å sette istand MCen for sommeren... Kribler litt nå :)

    TLene er inspirert av Tony Gees Ultimo. Bestykning er Duelund modifisert Vifa XT25 og Scanspeak 18w8531 revelator. Men de er bare inspirert av den. Er "egen" konstruksjon.
    Har så gode erfaringer mer seriefilter at det skal forsøkes først her også.
    Er ikke mitt førstevalg når det gjelder elementer, men har disse liggende så man bruker dem..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett i stua

    Vel triste nyheter. Orisene er solgt. Blir dessverre ikke brukt.
    Fikk også noe problemer med venstre kanal på preampen. Mistenker koblingskondisen. Enkel sak å fikse.
    TL ht spiller oppe i stua og faktisk ganske bra. Har også en gammel vintage Marantz sak som skal fikses samt et par klasse D moduler er på vei inn.
    Noen skritt tilbake og et par skritt fram :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Etter 2-3 år i pappeskene er de nå åpnet og klare for å mekke til noe til dem. Snakker om en 15" hempacoustics CO15v.



    Er i bunn og grunn en radian 5215f med hemp membran. Om det er den alu hornladinga på radianen er jeg usikker på.

    Et ekstremt provisorisk "kabinett" er mekket ;D ;D ;D

    Dvs - bestiller materialer om noen dager tenker jeg. Vurderer bjørk x-finer i 21mm. Monter skulle ha 1000 kr for ei plate...


    Blir nok et "båten blir til mens man ror prosjekt" om jeg i det hele tatt blir ferdig da?

    Tester egentlig bare litt 1. ordens filter og forskjellige verdier. Bare for å få et bittelite inntrykk av filtertopologi og verdier. tester 1. ordens (butterwurth og solen-split) nå. Ønsker i utgangspunkt enklest mulig filter. Men vi får se. Kan egentlig ikke svare på så mye dersom spørsmål skulle komme :)
     

    Vedlegg

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Nytt prosjekt - 15" coax

    flotte elementer.skulle gjerne hørt de når du er ferdig :)
    tror du må opp i minst 12 db filtre for å få det til å virke,og for å ikke ta kvelden på hornet
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nytt prosjekt - 15" coax

    Ja vurderer 12db for diskant og 6 db for bassen. HEMP har en fin oppbryting...
    .
    .
    .
    .
    eller nedbryting om man røyker det ;D 8)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Nytt prosjekt - 15" coax

    Dette er spennende. Hvor kjøpte du elementene og pris. (svar gjerne med PM om du ønsker det)

    Har vurdert et slikt prosjekt selv men har ikke fått ut fingeren enda. Det er samme element som jeg har tenkt på.
    Syntes det virker utrolig spennende!

    Mvh
    Andreas
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn