Nye "Supreme" Cryo-behandlede glassikringer

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg må bare si at jeg er fryktelig entusiastisk over effekten jeg hører med disse Supreme sikringene.
Dette er sånne type forskjeller som for meg virkelig er meningsfull, fordi det er så musikkbefordrene meningsfult.

Les mitt innlegg #64 i denne tråden. Så langt må jeg nesten si meg enig med Greg. Renheten og klarheten er superb ...instrumenter og vokaler blir enda mer "tangible", eller som Greg sier i siste setningen; en enda større opplevelse av å ha de utøvende tilstede i rommet. (f.eks når jeg spiller Clasic Records utgave av "Belafonte at Carnegie Hall)

Det skal også sies at i pre-ampem min byttet jeg ut Supreme sikringen fra HiFi-Tunes med den første utgaven av disse audiophile sikringene (standardutgaven) fra samme firma, som jeg satt i pre-ampen 4-5 år tilbake i tid.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
...lytter til en CD med Kari Bremnes som er "Over en By". Jeg har et hjertelig forhold til denne plata og har spilt den veldig mye og kjenner den ut og inn.
Lydmessig er den hennes beste IMO. Det jeg umiddelbart hører er at de bass-gangen er strammet opp, blitt mer tydelig og artikulert. Før var den litt mer "boomy" og utflytende.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
..neste CD ut er "Clap Hands" med Ella (Dennis Drake mastering 1989).

Jeg blir sentimental hver gang jeg på denne årstiden lytter til den utsøkte "Spring can really hang you up the most". Nå ble jeg enda mer sentimental, fordi Ella synger med en enda større inderlighet. vakkert!

Beskjed til RoDa: Ikke har disse sikringene blinkende lys som Noise Harvester har, ikke er dem synlige heller når dem først er puttet i apparatet. Prisen er den samme som Noise Harvester, men effekten er større og tydeligere. IMO. ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Siden det virker som om produktet ditt virker og ikke sliter sikringer kan du teste med en spiker eller en fin kobberkabel i stedet?
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Espen R skrev:
...lytter til en CD med Kari Bremnes som er "Over en By". Jeg har et hjertelig forhold til denne plata og har spilt den veldig mye og kjenner den ut og inn.
Lydmessig er den hennes beste IMO. Det jeg umiddelbart hører er at de bass-gangen er strammet opp, blitt mer tydelig og artikulert. Før var den litt mer "boomy" og utflytende.
Høres ut som samme effekten som man får ved å bytte ut flertrådete ledere med solidcore.
Strammere, klarere lyd, mindre kornete diskant, hurtig bass osv.
Tipper det har noe med mekaniske vibrasjoner å gjøre.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
sinep skrev:
Espen R skrev:
...lytter til en CD med Kari Bremnes som er "Over en By". Jeg har et hjertelig forhold til denne plata og har spilt den veldig mye og kjenner den ut og inn.
Lydmessig er den hennes beste IMO. Det jeg umiddelbart hører er at de bass-gangen er strammet opp, blitt mer tydelig og artikulert. Før var den litt mer "boomy" og utflytende.
Høres ut som samme effekten som man får ved å bytte ut flertrådete ledere med solidcore.
Strammere, klarere lyd, mindre kornete diskant, hurtig bass osv.
Tipper det har noe med mekaniske vibrasjoner å gjøre.
Det kan ha noe med mekaniske viberasjoner å gjøre. Og det kan ha noe med cryo-behandlinga å gjøre. Jeg kjener ihvertfall igjen effekten. Kanskje denne sølv/gull legeringa også spiller inn?

Men fasinerende er det ihvertfall.

Det er som er verdt å merke seg at lyden blir en strek mer distinkt og "søtladet" på samme tid med Supreme. Med et distinkt lydbilde/lydkarakter menes her at hvert instrument i et lydbilde i større grad har en egenlyd + stramt, presist og korrekt.
Tidligere tider måtte du på en måte velge side; om du ville ha et søtladet, romantisk, soft lydbilde, eller mer distinkt og korrekt. Men ville du ha en distink lyd (fra f.eks metall-diskanter), tenderte lyden mot hard/kald/klinisk.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
bambadoo skrev:
Siden det virker som om produktet ditt virker og ikke sliter sikringer kan du teste med en spiker eller en fin kobberkabel i stedet?
Har du en hypotese om hva jeg vil høre?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.889
Antall liker
13.921
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Flere lange uker innhyllet i storbyens smog og ræva hybelmusikkanlegg og så hjem til frisk fjelluft og flott stereoanlegg.......
Ikke rart dette låter knall ;D ;D


Koster disse sikringene en tusenlapp pr stk?? :eek:

R
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Unnskyld at jeg spør her, men hvor dypfryste er sikringene blitt under cryo-behandlingen? Hvilken temperatur snakker vi om?
 
N

nb

Gjest
bjornh skrev:
Unnskyld at jeg spør her, men hvor dypfryste er sikringene blitt under cryo-behandlingen? Hvilken temperatur snakker vi om?
Da antar du at de faktisk har blitt dypfryst, er jo umulig å sjekke for kundene uansett.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Men er det blitt sagt noe om eksakt temperatur i markedsføringen?
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
bjornh skrev:
Unnskyld at jeg spør her, men hvor dypfryste er sikringene blitt under cryo-behandlingen? Hvilken temperatur snakker vi om?
Fra wikipedia:
A cryogenic treatment is the process of treating workpieces to cryogenic temperatures (i.e. below ?190 °C (?310 °F)) to remove residual stresses and improve wear resistance on steels.

The process has a wide range of applications from industrial tooling to improvement of musical signal transmission. Some of the benefits of cryogenic treatment include longer part life, less failure due to cracking, improved thermal properties, better electrical properties including less electrical resistance, reduced coefficient of friction, less creep and walk, improved flatness, and easier machining.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Espen R skrev:
bambadoo skrev:
Siden det virker som om produktet ditt virker og ikke sliter sikringer kan du teste med en spiker eller en fin kobberkabel i stedet?
Har du en hypotese om hva jeg vil høre?
Ingen sikring, dvs null ohm, er den "beste" komponenten du kan ha lydmessig, ikke sikkerhetsmessig. Så hvis noe har betydning burde en massiv kopperplugg uten oksidbelegg vært det beste.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
RoDa skrev:
Flere lange uker innhyllet i storbyens smog og ræva hybelmusikkanlegg og så hjem til frisk fjelluft og flott stereoanlegg.......
Ikke rart dette låter knall ;D ;D


Koster disse sikringene en tusenlapp pr stk?? :eek:

R
Nei. 110 grønne US. Og dollaren er jo temmelig billig nå.

Ser at Noise Harvester (ingen sammenligning forøvrig) koster 99 grønne US penger.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Barbaresco skrev:
Espen R skrev:
bambadoo skrev:
Siden det virker som om produktet ditt virker og ikke sliter sikringer kan du teste med en spiker eller en fin kobberkabel i stedet?
Har du en hypotese om hva jeg vil høre?
Ingen sikring, dvs null ohm, er den "beste" komponenten du kan ha lydmessig, ikke sikkerhetsmessig. Så hvis noe har betydning burde en massiv kopperplugg uten oksidbelegg vært det beste.
Jo, ser den.

Men på den ene siden ønsker jeg å være sikret, på den annen side har vi dette fenomenet med metall som ikke er cryo behandlet og metall som er cryo behandlet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En liten "bypass" og du kobler ut hele sikringen. Ikke noe kan være bedre lydmessig, men usikkert sånn sett.
Konsekvens ganske stor, sannsynlighet minimal.

Hvor i "kretsen" er sikringene plassert Espen?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
bambadoo skrev:
En liten "bypass" og du kobler ut hele sikringen. Ikke noe kan være bedre lydmessig, men usikkert sånn sett.
Konsekvens ganske stor, sannsynlighet minimal.

Hvor i "kretsen" er sikringene plassert Espen?
På både spiller og forsterker er sikringene plassert mellom 220V inn og trafo.

Spiller 10cc "original soundtrack" på SHM-SACD. Spilt den mye tidligere.

Det var bare WOW! Lyden er fyldigere med mer "kropp" og den dynamiske kontrasten er superb. Lydbildet strekker seg fra gulv til tak og vegg til vegg.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.889
Antall liker
13.921
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Espen R skrev:
RoDa skrev:
Flere lange uker innhyllet i storbyens smog og ræva hybelmusikkanlegg og så hjem til frisk fjelluft og flott stereoanlegg.......
Ikke rart dette låter knall ;D ;D


Koster disse sikringene en tusenlapp pr stk?? :eek:

R
Nei. 110 grønne US. Og dollaren er jo temmelig billig nå.

Ser at Noise Harvester (ingen sammenligning forøvrig) koster 99 grønne US penger.

500-lapp for en cryobehandlet cm? Nesten gratis .... ;D

Lurer på å prøve dette for moro skyld, men da istedet AMR-utgavene til mindre penger.
Finner ingen sikringer inni min SAM V2, sikkert derfor det er så bra lyd...., men det sitter sikkert en i nettbrønnen.

Blir for dyrt å hive inn cryo her i SA-11.....





R
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
RoDa skrev:
Espen R skrev:
RoDa skrev:
Flere lange uker innhyllet i storbyens smog og ræva hybelmusikkanlegg og så hjem til frisk fjelluft og flott stereoanlegg.......
Ikke rart dette låter knall ;D ;D


Koster disse sikringene en tusenlapp pr stk?? :eek:

R
Nei. 110 grønne US. Og dollaren er jo temmelig billig nå.

Ser at Noise Harvester (ingen sammenligning forøvrig) koster 99 grønne US penger.

500-lapp for en cryobehandlet cm? Nesten gratis .... ;D
Selvfølgelig vil mange rynke på nesen av 500-600 kroner for en sikring. Men allikavel hevder flere (på nettet) at dette er den mest kost-effektive tweaks oppgraderingen du kan gjøre. Og jeg tror faktisk at dette kan være mye riktig.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Ja da har jeg spilt "uten" sikkringer en 14 dagers tid 8) og skal fortsette med det. Fantastisk hva dette gjorde for min del :D
Når jeg sier uten så har jeg bypasset sikkringene med en solidcore finsølv.... har fire sikkringer på utgangene på 10amp hver.. skulle egentlig sette inn hifi sikkringer men greide og miste den fjerde.... ::)

Bare husk og slå av strømmen når du kobler :p

mvh Sense
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
sense skrev:
Ja da har jeg spilt "uten" sikkringer en 14 dagers tid 8) og skal fortsette med det. Fantastisk hva dette gjorde for min del :D
Når jeg sier uten så har jeg bypasset sikkringene med en solidcore finsølv.... har fire sikkringer på utgangene på 10amp hver.. skulle egentlig sette inn hifi sikkringer men greide og miste den fjerde.... ::)

Bare husk og slå av strømmen når du kobler :p

mvh Sense
Hva hørte du?
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Tilstedeværelsen vil jeg si...var rimmelig fornøyd med bassen,men nå kan det ikke bli bedre tror jeg 8) en tørr,dyp og artikulert... hvis et slik ord kan brukes...

alt er mye nærmere på alle omeråder av lydbildet... rett og slett enda mere musikk/spilleglede..

Lev vel hififrender ;)

mvh Sense...
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.889
Antall liker
13.921
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Kule-Trygve skrev:
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Anonym skrev:
Galskapen lenge leve...
De gærne har det godt, vettu ;)
Eventuelt, de gærne blakker seg fort. ;D

R
Hifi- nirvana er ikke billig, om noen måtte ha den illusjonen. ;)
Tror ikke det er så mange som tror det.
Men dersom prisen på en sikring skal stå som eksempel på forholdet mellom produksjonspris og salgspris så vil hifi være forbeholdt de få.

Denne koster 749,-

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/MTB/Yosemite-ATB-26/



R
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg fasineres stadig under lytting.

Etterklang, ambience etc blir ennå mer tydelig med Supreme. Dette, sammens med renhet, klarhet, åpenhet og finkornethet er typisk for cryo-behandlng.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
sinep skrev:
bjornh skrev:
Unnskyld at jeg spør her, men hvor dypfryste er sikringene blitt under cryo-behandlingen? Hvilken temperatur snakker vi om?
Fra wikipedia:
A cryogenic treatment is the process of treating workpieces to cryogenic temperatures (i.e. below ?190 °C (?310 °F)) to remove residual stresses and improve wear resistance on steels.

The process has a wide range of applications from industrial tooling to improvement of musical signal transmission. Some of the benefits of cryogenic treatment include longer part life, less failure due to cracking, improved thermal properties, better electrical properties including less electrical resistance, reduced coefficient of friction, less creep and walk, improved flatness, and easier machining.
Som rør-interessert har jeg registrert at mange såkalte cryo-behandlede rør ikke har i nærheten av den temperaturen. Derfor undrer jeg bare.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Kule-Trygve skrev:
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Anonym skrev:
Galskapen lenge leve...
De gærne har det godt, vettu ;)
Eventuelt, de gærne blakker seg fort. ;D

R
Hifi- nirvana er ikke billig, om noen måtte ha den illusjonen. ;)
Tror ikke det er så mange som tror det.
Men dersom prisen på en sikring skal stå som eksempel på forholdet mellom produksjonspris og salgspris så vil hifi være forbeholdt de få.

Denne koster 749,-

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/MTB/Yosemite-ATB-26/



R
Jeg er overbevist om at tråder av denne typen får utenforstående til å se på hifi entusiaster som noen merkelige skruer.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Tør jeg spørre hvilket komponent du har satt Supreme-sikringen i Espen R?
Er det selve hovedsikringen du har satt den i-,og er det flere mindre sikringer i komponentet som fremdeles er stock,eller har du byttet de til Supreme også?

Har faktisk gått til det skritt å bestilt en 6,3A til min Gryphon Diablo fra Analogue Seduction i England for å høre om dette er svada eller ikke...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Schumacher skrev:
Tør jeg spørre hvilket komponent du har satt Supreme-sikringen i Espen R?
Er det selve hovedsikringen du har satt den i-,og er det flere mindre sikringer i komponentet som fremdeles er stock,eller har du byttet de til Supreme også?

Har faktisk gått til det skritt å bestilt en 6,3A til min Gryphon Diablo fra Analogue Seduction i England for å høre om dette er svada eller ikke...
Hei!

Det er hovedsikringen, nærmest 220V inn. Det er bare 1 stk sikring i hver komponent.
Det er Yamaha CD-S1000 SACD og en EAR 834L line-stage som er ombygd av Vacuumaste Electronics.

Jeg må bare riste på hodet av "vantro". Spiller nå The Raven SACD med Rebecca Pidgeon. Hører disse "studio bi-lydene" utrolig detaljert, det er en total innsikt i lydbildet. Lydbildet er dessuten nærmest surroundaktig i tilstedeværelse. Spilte spor 5 og 12.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg har bestilt hovedsikringen.
Gryphon Diablo har i tillegg 3 stk 5x20 630ma på hovedkortet,så det skal vel godt gjøres om det blir noen lydmessig forbedring hos meg.
Dette kjøpet vil i stor grad avgjøre min tilnærming til det mange kaller voodoo og bogus-tweaks :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Schumacher skrev:
Jeg har bestilt hovedsikringen.
Gryphon Diablo har i tillegg 3 stk 5x20 630ma på hovedkortet,så det skal vel godt gjøres om det blir noen lydmessig forbedring hos meg.
Dette kjøpet vil i stor grad avgjøre min tilnærming til det mange kaller voodoo og bogus-tweaks :)
Du får rapportere tilbake.

Men jeg er ganske sensitiv som lytter, og selv små endringer i lyden verdsettes her i gården.
Når det gjelder Suprene sikringene har jeg registrert på nettet at selv ganske "konservative" folk har hørt forskjell.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.889
Antall liker
13.921
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Espen R skrev:
Jeg må bare riste på hodet av "vantro". Spiller nå The Raven SACD med Rebecca Pidgeon. Hører disse "studio bi-lydene" utrolig detaljert, det er en total innsikt i lydbildet. Lydbildet er dessuten nærmest surroundaktig i tilstedeværelse. Spilte spor 5 og 12.
En ting er at man opplever forskjell fra standarsikringer til slike spesialsikringer. Utrolig nok i seg selv det.
Men at det skal være sånne forskjeller fra en type spesialsikringer til en annen er virkelig utrolig.
Jeg tror et viktig poeng er dine lytteegenskaper og hvor godt du tar slike små forskjeller.
Tviler veldig sterkt på at andre evner å høre forskjellene like enkelt.

R
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Time will show...

Mange messer jo fælt om hvor viktig strøm er for at anlegget skal spille som det er godt for.Og det makes sense det.
Nå er ikke jeg noe elektrogeni,men hvis det sitter en billig sikring av ymse slag og matreal rett etter apparat kontakt før trafo,så kan jo en slik sikring være en flaskehals...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Sølv er jo et elendig materiale i hifi sammenheng....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Jeg må bare riste på hodet av "vantro". Spiller nå The Raven SACD med Rebecca Pidgeon. Hører disse "studio bi-lydene" utrolig detaljert, det er en total innsikt i lydbildet. Lydbildet er dessuten nærmest surroundaktig i tilstedeværelse. Spilte spor 5 og 12.
En ting er at man opplever forskjell fra standarsikringer til slike spesialsikringer. Utrolig nok i seg selv det.
Men at det skal være sånne forskjeller fra en type spesialsikringer til en annen er virkelig utrolig.
Jeg tror et viktig poeng er dine lytteegenskaper og hvor godt du tar slike små forskjeller.
Tviler veldig sterkt på at andre evner å høre forskjellene like enkelt.

R
Ja, alt skal sees i en viss kontekst.
Og hvordan vi lytter er ganske ulikt. Her er et eksempel på det:

Hadde en kompis av meg på besøk. Han elsker musikk. Og han er selv utøvende på amatørnivå. Spiller i band + litt kirkemusikk og sånt. Når han er hos meg lytter han hele tiden på et "teknisk" plan. Han kan sitte å gremme seg over mixen på pop/rock plater, hvor feil det er gjort, at trommesettet ikke er fremtrenden nok i lydbildet etc. Og at mitt anlegg blottlegger dette så mye mer. Og så sitter han å lytter på musikerne, hvordan de teknisk sett spiller og om de "feiler" her og der i spillingen.

Han snakker ingenting om oppløsning, transienthurtighet, rom/ambience etc, som jeg gjør. Jeg er en såkalt "emosjonell" lytter. Og glad er jeg for det, så slipper jeg å lytte etter alle de dårlige mulikanals pop/rock mixene. Da faller vel flesteparten igjennom.

Jeg fikk ham til å lytte til SACD hvor samme DSD data var plassert på vanlig polycarbonat og en slik SHM-disc. 100% identiske data. Vi spilte frem og tilbake. Han hørte ikke det fnugg forskjell! Mens jeg hørte forskjellene helt klart når vi switchet discer.
Dette forbauset ikke meg i det hele tatt.

Supreme sikringene utgjør større lydmessig forskjell enn polycarbonat vs SHM disc, så det er sagt.
 
Topp Bunn