Nye "Supreme" Cryo-behandlede glassikringer

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvis det er forskjeller i resistansen mellom ulike smeltesikringer av lik størrelse er det nok mye mulig at de ikke løser ut ved den samme strømmen selv om de er likt merket.

Så med andre ord er det "risikosport" å bruke de.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Nå må dere faen meg slutte å la dere loppes av denne humbug-placebo industrien. Hifi-nerder er jaggu mer overtroiske enn new age og flat-earth-society. Ta dere sammen folkens!!!
Sleiven
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.836
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Schumacher skrev:
Som sagt før,dette vet jeg ikke så mye om-men jeg kan høre...

Så jeg spør.... Er det noe i dette?

http://www.hifi-tuning.com/pdf/wlfr.eng.pdf
Joda, de snakker om forskjellig motstand, avhengig av retning, for vekselspenning...
Og så er det jo snakk om kolossale forskjeller, vi snakker faktisk om størrelser som 50-100 ....... MIKROohm.
Er det rart vi er søvnløse?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Sleiven skrev:
Nå må dere faen meg slutte å la dere loppes av denne humbug-placebo industrien. Hifi-nerder er jaggu mer overtroiske enn new age og flat-earth-society. Ta dere sammen folkens!!!
Sleiven
OG du har testet?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Anonym skrev:
Hvis det er forskjeller i resistansen mellom ulike smeltesikringer av lik størrelse er det nok mye mulig at de ikke løser ut ved den samme strømmen selv om de er likt merket.

Så med andre ord er det "risikosport" å bruke de.
Men det nok ikke der hovedforklaringen på lydforskjellene er å forklare. Det ligger nok utenfor disse målbare parametre. Som med kabler, blant annet.

IMO
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Sleiven skrev:
Nå må dere faen meg slutte å la dere loppes av denne humbug-placebo industrien. Hifi-nerder er jaggu mer overtroiske enn new age og flat-earth-society. Ta dere sammen folkens!!!
Sleiven
For det første Sleiven....-Jeg loppes ikke av å bruke 300 kr på noe jeg er nyskjerrig på.Jeg skal prøve om det virkelig er noe i det!
Iså fall... Mener du at Espen R og de som sier at de utgjør en forskjell er løgnere og farer med placebo-pølsevev???

Ta deg en bolle og pust rolig med magen da mann!!!!
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Hifi er jo litt morsomt da. :p

Først går signalet gjennom en mega-strømkabel:


Så går signalet gjennom en sikring med en syltynn leder:


Så er det gjennom en gigantisk signal/høyttalerkabel igjen:


Også til slutt gjennom en spole laget av sytråd:
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.938
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Schumacher skrev:
Ta deg en bolle og pust rolig med magen da mann!!!!
Kremt, du mener vel kotelett med fett?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
sinep skrev:
Hifi er jo litt morsomt da. :p

Først går signalet gjennom en mega-strømkabel:


Så går signalet gjennom en sikring med en syltynn leder:


Så er det gjennom en gigantisk signal/høyttalerkabel igjen:


Også til slutt gjennom en spole laget av sytråd:
Det er vel el.kraft ( strøm ) som går gjennom den tjukke kabelen OG over sikringen, ikke signalet / signalene...?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Strøm og signaler er en ting. I lytterommet røkes det, og man formelig ser lydbølgene komme mot seg. Jeg prøver å unngå for fet blanding. Lyder litt daft med seig luft mellom høyttaler og ører.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
VilhelmW skrev:
Det er vel el.kraft ( strøm ) som går gjennom den tjukke kabelen OG over sikringen, ikke signalet / signalene...?
Ja, litt feilformulering der.
Prøvde å finne bilde av en sykt tykk høyttalerkabel jeg så for en stund siden, men fant den ikke i farta :p
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ho,ho,ho...det finnes kabler tjukke som Elvestad vannledningsrør "der ute". Noen legger klosser av forskjellig materiale under disse kablene, visstnok for at strømmen eller signalene skal kunne "strømme" friere og meir uhindra. Jeg har ikke prøvd dette heller, så jeg aner ikke om det funker.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Schumacher skrev:
Sleiven skrev:
Nå må dere faen meg slutte å la dere loppes av denne humbug-placebo industrien. Hifi-nerder er jaggu mer overtroiske enn new age og flat-earth-society. Ta dere sammen folkens!!!
Sleiven
For det første Sleiven....-Jeg loppes ikke av å bruke 300 kr på noe jeg er nyskjerrig på.Jeg skal prøve om det virkelig er noe i det!
Iså fall... Mener du at Espen R og de som sier at de utgjør en forskjell er løgnere og farer med placebo-pølsevev???

Ta deg en bolle og pust rolig med magen da mann!!!!
Bollen er fortært.
og plutselig ble jaggu lyden mye bedre også. Det skyldes nok at vannstanden i Store Blåsjø har økt i løpet av natten, og spesielt at de fikk den døde fisken opp av vannet...
Forøvrig låter kullkraft helt anderledes enn vannkraft
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Sleiven skrev:
Schumacher skrev:
Sleiven skrev:
Nå må dere faen meg slutte å la dere loppes av denne humbug-placebo industrien. Hifi-nerder er jaggu mer overtroiske enn new age og flat-earth-society. Ta dere sammen folkens!!!
Sleiven
For det første Sleiven....-Jeg loppes ikke av å bruke 300 kr på noe jeg er nyskjerrig på.Jeg skal prøve om det virkelig er noe i det!
Iså fall... Mener du at Espen R og de som sier at de utgjør en forskjell er løgnere og farer med placebo-pølsevev???

Ta deg en bolle og pust rolig med magen da mann!!!!
Bollen er fortært.
og plutselig ble jaggu lyden mye bedre også. Det skyldes nok at vannstanden i Store Blåsjø har økt i løpet av natten, og spesielt at de fikk den døde fisken opp av vannet...
Forøvrig låter kullkraft helt anderledes enn vannkraft
;D Hørte et rykte om at japanske hifi-produsenter har nedlagt forbud mot hifi-komponenter trimmet for atomkraft..
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.938
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
RojohII skrev:
Strøm og signaler er en ting. I lytterommet røkes det, og man formelig ser lydbølgene komme mot seg. Jeg prøver å unngå for fet blanding. Lyder litt daft med seig luft mellom høyttaler og ører.
Prøv å blåse røykringer og hør etter om der bliver hul igjænnem?
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Skal bli arti å høre om denne sikringen gir noe forandring.Bare å stålsette seg og prøve å være objektiv med før/etter.
Når den koster 300 kr levert i postkassen så kan man alltids prøve-men det er jaggu smertegrensa også.Hadde den kostet en god del mer så hadde det ikke vært opp til vurdering engang.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Schumacher skrev:
Iså fall... Mener du at Espen R og de som sier at de utgjør en forskjell er løgnere og farer med placebo-pølsevev???
I så fall må Espen R og de "andre" (hvem de nå enn er) være de eneste menneskene på planeten som IKKE farer med placebopølsevev. Vi andre gjør det, og det er derfor placebobegrepet eksisterer i det hele tatt.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Godt sagt.
Da kan vel 300 være verdt å bruke hvis hjernen setter inn placebo uten at du kan styre det selv,og hjernen sier deg at det ble en forandring til det bedre :)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Lurer på om jeg skal prøve å kjøre en bypass her nå, for å se om det er noe hold i det her :p
Forsterkeren er allerede demontert, så det bør gå kjapt.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Det var fort gjort. Loddet inn en bit med 2,5kv PR kabel.

Hørtes ut som klangbalansen ble et hakk mørkere og at bassen generelt ble raskere, spesielt trommeslagene.

Mye rart man skal innbille seg :p
 

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Innlegg
150
Antall liker
151
Schumacher. Tror du kommer til å bli positivt overrasket når du setter inn disse sikringene. Har selv brukt HiFi-tuning sølv/gull sikringer på pre og Riaa i mange år. Har prøvd å gå tilbake til ordinære sikringer flere ganger, men hver gang har det blitt en så stor nedtur at jeg har byttet tilbake i løpet av kort tid. Roy Gregory i HiFi+ satte HiFi-tunings sikringer opp blant sine topp 10-tweaks, og sa etter min erindring at effekten var lett hørbar og at han aldri hadde hørt et oppsett som ikke dro fordel av disse sikringene. Jonathan Valin (TAS) bruker de i sitt referanseoppsett, de har fått positiv omtale i Stereophile. Selv har jeg kjøpt NOS rør for store summer, dempeplattformer fra Symposium, osv, men dette er ting som enten ligger å støver ned, eller er solgt vidre. HiFi –tunings sikringer tror jeg derimot kommer til å bli permanent i oppsettet. Det må i så fall være at de erstattes av disse nye Cryo-bahandlede sikringene. Må si det frister å prøve dem.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Ja det blir spennende å høre...
Vanskelig selvsagt,men skal prøve så godt jeg kan å skyve vekk ønsketenkninger.
Diablo har 3 stk 630MA på innsiden i tillegg til hovedsikringen på 6.3A som er bestilt.
Kanskje jeg må ha disse superduper sikringene her også om det skal gi noen som helst forandring.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Det var faktisk en god oppgradering å hoppe over denne sikringen.
Merker det spesielt på noen innspillinger hvor bassen slår skikkelig kontant og kraftig i mellomgulvet.
Ser ut til at sikringen er en flaskehals når det trengs mye strøm.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.836
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
sinep skrev:
Det var faktisk en god oppgradering å hoppe over denne sikringen.
Merker det spesielt på noen innspillinger hvor bassen slår skikkelig kontant og kraftig i mellomgulvet.
Ser ut til at sikringen er en flaskehals når det trengs mye strøm.
Jeg må bare spørre: På hvilken måte kan en sikring framstå som en flaskehals for strøm? Er det fordi den ser "trangere" ut enn lederen i seg selv?
Hvis strømmen blir hindret på sin vei slik at det merkes "hvor bassen slår skikkelig kontant og kraftig i mellomgulvet" da må det ha påvirket lydtrykket, og det må da være målbart både hva lydtrykk og ikke minst strøm angår?
En sikring regnes i prinsippet som en rett leder, mao den innfører ikke motstand, induktans eller kapasitans til systemet. Dette er et vanlig utgangspunkt for konstruksjonen.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
xerxes skrev:
Jeg må bare spørre: På hvilken måte kan en sikring framstå som en flaskehals for strøm? Er det fordi den ser "trangere" ut enn lederen i seg selv?
Hvis strømmen blir hindret på sin vei slik at det merkes "hvor bassen slår skikkelig kontant og kraftig i mellomgulvet" da må det ha påvirket lydtrykket, og det må da være målbart både hva lydtrykk og ikke minst strøm angår?
En sikring regnes i prinsippet som en rett leder, mao den innfører ikke motstand, induktans eller kapasitans til systemet. Dette er et vanlig utgangspunkt for konstruksjonen.
Ikke spør meg, noen formidabel økning var det ikke, men kanskje 10-20% ekstra dynamikk.

Jeg ble veldig nysjerrig når jeg leste om RS her inne for en tid tilbake som hadde så ekstremt mye bass i høyttalerne sine at folk omtrent ble kvalme når han guffet opp litt på anlegget. Dette var med bare 2 stk 10" elementer. Hos meg var det omtrent et totalt fravær av bass med mine b&w 802d, spesielt lydtrykket var pløsete og ubrukelig. Elektronikk og kilde var og av ypperste klasse. Da begynte jeg å lure veldig. Hvordan kunne han få så hinsides mye bass med bare 2 stk 10" mens jeg omtrent ikke hadde bass i det hele tatt med 4 stk 8"? Hemmeligheten hans var at han hadde rekablet hele anlegget med solid-core kabler. Dette måtte jeg prøve ut tenkte jeg.

Jeg driver og eksperimenterer en del med senterhøyttaleren min (B&W htm2) for tiden. Jeg har byttet ut alt av internkabling med solid-core, høyttalerkabel og signalkabel av solid-core, alle kabler innvendig i forsterker og kilde er byttet ut og alle strømkablene + kabel til strømpadde. Dette har gitt en absurd økning i lydtrykket her nå og etter at jeg bypasset denne sikringen i tillegg, så ble jeg nesten dårlig av enkelte innspillinger, så mye bass er det. Dette er forøvrig med bare 2stk 6" elementer. Begynner nesten å bli litt bekymret for helsa mi med tanke på at jeg har planer om å rekable hovedhøyttalerne mine i tillegg snart.

Det tapet som skjer i signalveien, fra strømkontakten i veggen, langs strømledninger, i internkabling, i kondensatorer, spoler osv osv, er rett og slett ENORMT. Jeg håper alle dere audiofile der ute som er ute etter god lyd skjønner dette en dag.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
sinep skrev:
xerxes skrev:
Jeg må bare spørre: På hvilken måte kan en sikring framstå som en flaskehals for strøm? Er det fordi den ser "trangere" ut enn lederen i seg selv?
Hvis strømmen blir hindret på sin vei slik at det merkes "hvor bassen slår skikkelig kontant og kraftig i mellomgulvet" da må det ha påvirket lydtrykket, og det må da være målbart både hva lydtrykk og ikke minst strøm angår?
En sikring regnes i prinsippet som en rett leder, mao den innfører ikke motstand, induktans eller kapasitans til systemet. Dette er et vanlig utgangspunkt for konstruksjonen.
Ikke spør meg, noen formidabel økning var det ikke, men kanskje 10-20% ekstra dynamikk.

Jeg ble veldig nysjerrig når jeg leste om RS her inne for en tid tilbake som hadde så ekstremt mye bass i høyttalerne sine at folk omtrent ble kvalme når han guffet opp litt på anlegget. Dette var med bare 2 stk 10" elementer. Hos meg var det omtrent et totalt fravær av bass med mine b&w 802d, spesielt lydtrykket var pløsete og ubrukelig. Elektronikk og kilde var og av ypperste klasse. Da begynte jeg å lure veldig. Hvordan kunne han få så hinsides mye bass med bare 2 stk 10" mens jeg omtrent ikke hadde bass i det hele tatt med 4 stk 8"? Hemmeligheten hans var at han hadde rekablet hele anlegget med solid-core kabler. Dette måtte jeg prøve ut tenkte jeg.

Jeg driver og eksperimenterer en del med senterhøyttaleren min (B&W htm2) for tiden. Jeg har byttet ut alt av internkabling med solid-core, høyttalerkabel og signalkabel av solid-core, alle kabler innvendig i forsterker og kilde er byttet ut og alle strømkablene + kabel til strømpadde. Dette har gitt en absurd økning i lydtrykket her nå og etter at jeg bypasset denne sikringen i tillegg, så ble jeg nesten dårlig av enkelte innspillinger, så mye bass er det. Dette er forøvrig med bare 2stk 6" elementer. Begynner nesten å bli litt bekymret for helsa mi med tanke på at jeg har planer om å rekable hovedhøyttalerne mine i tillegg snart.

Det tapet som skjer i signalveien, fra strømkontakten i veggen, langs strømledninger, i internkabling, i kondensatorer, spoler osv osv, er rett og slett ENORMT. Jeg håper alle dere audiofile der ute som er ute etter god lyd skjønner dette en dag.
Har du noen detaljer på på kablene du har byttet til? Hvor kjøpes de?
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
val skrev:
Har du noen detaljer på på kablene du har byttet til? Hvor kjøpes de?
Så lenge det er solid-core, er det ikke så nøye hva du bruker. I høyttaleren bruker jeg bare 1,5kvmm PR kabel til basselementene (fra clas ohlson). Har flettet 2 stk av disse til hver basspol, så 4 ledere til hvert element. Til diskant og mellomtone bruker jeg flatvalset duelundsølv.
Som strømkabler utvendig og innvendig bruker jeg 2,5kvmm PR kabel. Disse har jeg fjernet plasten på for øyeblikket og tredd en bomullstrømpe over de fordi jeg fant ut at plasten tilførte en slags hveselyd i diskanten.
Som signalkabel, bare en tynn 0,25mm solid-core med eichmann plugger og høyttalerkabel DIY 6x0,5mm teflonisolert solidcore.

Det er bare noe billig skvip av noe kabler alt sammen mao (bortsett fra duelund kablene) :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Ikke spør meg, noen formidabel økning var det ikke, men kanskje 10-20% ekstra dynamikk.

Jeg ble veldig nysjerrig når jeg leste om RS her inne for en tid tilbake som hadde så ekstremt mye bass i høyttalerne sine at folk omtrent ble kvalme når han guffet opp litt på anlegget. Dette var med bare 2 stk 10" elementer. Hos meg var det omtrent et totalt fravær av bass med mine b&w 802d, spesielt lydtrykket var pløsete og ubrukelig. Elektronikk og kilde var og av ypperste klasse. Da begynte jeg å lure veldig. Hvordan kunne han få så hinsides mye bass med bare 2 stk 10" mens jeg omtrent ikke hadde bass i det hele tatt med 4 stk 8"? Hemmeligheten hans var at han hadde rekablet hele anlegget med solid-core kabler. Dette måtte jeg prøve ut tenkte jeg.

Jeg driver og eksperimenterer en del med senterhøyttaleren min (B&W htm2) for tiden. Jeg har byttet ut alt av internkabling med solid-core, høyttalerkabel og signalkabel av solid-core, alle kabler innvendig i forsterker og kilde er byttet ut og alle strømkablene + kabel til strømpadde. Dette har gitt en absurd økning i lydtrykket her nå og etter at jeg bypasset denne sikringen i tillegg, så ble jeg nesten dårlig av enkelte innspillinger, så mye bass er det. Dette er forøvrig med bare 2stk 6" elementer. Begynner nesten å bli litt bekymret for helsa mi med tanke på at jeg har planer om å rekable hovedhøyttalerne mine i tillegg snart.

Det tapet som skjer i signalveien, fra strømkontakten i veggen, langs strømledninger, i internkabling, i kondensatorer, spoler osv osv, er rett og slett ENORMT. Jeg håper alle dere audiofile der ute som er ute etter god lyd skjønner dette en dag.
Det du beskriver her må da være eminent målbart. "10-20 % større dynamikk", det er ganske mange decibel ekstra i toppene. "Absurd økning i lydtrykket" - hvor mange decibel er det? Hvor langt ned må du vri volumkontrollen for å få samme lyttevolum som tidligere? "Nesten dårlig av enkelte innspillinger" på grunn av all bassen fra 2x6" - det må da gå an å vise en målt frekvensgang før og etter en slik dramatisk endring. Eller?

Jeg er forøvrig enig i retningen på det du beskriver - mindre seriemotstand gir økt effektivitet - men størrelsesordenen gjør meg veldig, veldig skeptisk.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg har ikke særlig peiling på strøm,selv om jeg er ganske god til å fikle og få til små tekniske ting.
Tror neppe jeg åpner min Gryphon Diablo og kutter og fikler særlig mye nedi der...

Synes forøvrig det er rart at hvis dette faktisk stemmer,at produsentene av komponentene ikke setter inn kabler som er dimensjonert slik at man så enkelt kan øke resultatet den produserer så superfantastisk.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Størrelsesordenen er vel det han subjektivt opplever, uten at det ligger noe "vitenskapelig korrekt" nødvendigvis i de tallene han opererer med.
Skikkelig "hard- core" å skifte ut ledningene i høyttalerne og komponentene må jeg si. ;D Om det ga ham en forbedring av lyden, så fint for ham :D Synes du også du fikk bedre basskvalitet og ikke bare nivå?
Men man bør vel vite litt om hva man holder på med, det er vel ikke bare å koble og prøve og feile..

Kablene i signalveien har jeg eksperimentert litt med, og de har "alt" å si for lyden som kommer ut.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
Det du beskriver her må da være eminent målbart. "10-20 % større dynamikk", det er ganske mange decibel ekstra i toppene. "Absurd økning i lydtrykket" - hvor mange decibel er det? Hvor langt ned må du vri volumkontrollen for å få samme lyttevolum som tidligere? "Nesten dårlig av enkelte innspillinger" på grunn av all bassen fra 2x6" - det må da gå an å vise en målt frekvensgang før og etter en slik dramatisk endring. Eller?

Jeg er forøvrig enig i retningen på det du beskriver - mindre seriemotstand gir økt effektivitet - men størrelsesordenen gjør meg veldig, veldig skeptisk.
Dette er selvsagt målbart. Hvis ikke skal jeg spise alt jeg har av sure sokker og hatter.
Jeg ser aldri på dB måleren, så det er jeg ikke sikker på.
Dette har fint lite med seriemotstand å gjøre Asbjørn, selv om det var RS sin påstand, dette er nok et tidsrelatert fenomen. Det koster veldig lite å prøve disse tingene for de som vil prøve.

Hvorfor hifiprodusenter ikke bruker sånne typer kabler er et godt spørsmål.
Etter det jeg har forstått, så er denne type kabler veldig dårlig egnet til transport, fordi de knekker når de blir utsatt for mye vibrasjoner. I høyttalere, så er det sikkert et tilleggsproblem at høyttaleren i seg selv er i konstant vibrasjon og dermed vil solidcoreledere bli svekket veldig fort i forhold til vanlige multistrandledere som tåler mer juling.

Det er en annen ulempe med solidcore har jeg funnet ut. Hvis du har en svakhet i kjeden en plass og du ikke klarer å korrigere denne med kabler, så blir denne svakheten veldig skarp og slitsom i lengden. Sibilans og "glare" er typiske problemer hos meg.

Trygve: Alt blir klarere, raskere, tydeligere, jevnere osv med solid-core, også bassen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
At det er et "tidsrelatert fenomen" må du nesten forklare. Alle effektene du nettopp beskrev handlet om lydtrykk og dynamikk, altså høyere signalnivå eller større forskjell mellom signalnivåer.

Sibilans holder til ved 5-7 kHz et sted, så alt som fremhever den regionen vil ha en tendens til å øke sibilanser.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
At det er et "tidsrelatert fenomen" må du nesten forklare. Alle effektene du nettopp beskrev handlet om lydtrykk og dynamikk, altså høyere signalnivå eller større forskjell mellom signalnivåer.

Sibilans holder til ved 5-7 kHz et sted, så alt som fremhever den regionen vil ha en tendens til å øke sibilanser.
Hadde dette vært relatert til seriemotstand, hadde det vært ett fett om kabelen var multistrand eller solid core.
Men disse kabeltypene, gir totalt forskjellig lyd. Jeg ser på andre forum at problemene rundt dette er relatert til fenomener som "strand jumping", "cable ringing" og vibrasjoner som forplanter seg fra høyttalerne og opp i kablene.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
sinep skrev:
xerxes skrev:
Jeg må bare spørre: På hvilken måte kan en sikring framstå som en flaskehals for strøm? Er det fordi den ser "trangere" ut enn lederen i seg selv?
Hvis strømmen blir hindret på sin vei slik at det merkes "hvor bassen slår skikkelig kontant og kraftig i mellomgulvet" da må det ha påvirket lydtrykket, og det må da være målbart både hva lydtrykk og ikke minst strøm angår?
En sikring regnes i prinsippet som en rett leder, mao den innfører ikke motstand, induktans eller kapasitans til systemet. Dette er et vanlig utgangspunkt for konstruksjonen.
Ikke spør meg, noen formidabel økning var det ikke, men kanskje 10-20% ekstra dynamikk.


Det tapet som skjer i signalveien, fra strømkontakten i veggen, langs strømledninger, i internkabling, i kondensatorer, spoler osv osv, er rett og slett ENORMT. Jeg håper alle dere audiofile der ute som er ute etter god lyd skjønner dette en dag.
Til det siste først: Ja!

Til det første: Jeg har mine sterkeste tvil på at dette er målbart. Det vil være akkurat det samme før og etter. Men opplevd dynamikk og dynamikk i db er to ulike ting. F.eks er opplevd dynamikk på fortidens low-rez digital innspillinger vesentlig dårligere enn DR tallene tilsier, f.eks original CD'en med Dire Straits "Brothers In Arms". En god pop/rock analoginnspilling oppleves mye mer dynamisk.

Spesielt opplevelsen av dynamikken i musikken ble klart bedre med Supreme.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Obs! Dette er min helt uvitenskapelige synseteori. :p

"Tidsrelatert fenomen": I kablene i signalveien strømmer alle "byggesteinene" som lyden er bygget opp av, som fisker i en kontinuerlig stim. Sildestimene fører de høye frekvensene, mens de større torskene fører de dypere frekvensene. Mellom disse har man andre typer fisker, i alle vektklasser, og sammen svømmer disse fiskene mot målet (høyttaleren/ komponenten) gjennom en tynn fjord (kabel)

Det er meningen at alle disse fiskene skal komme frem samtidig, men i forurensede fjorder (dårlige kabler) vil noen av fiskene streve med å finne veien i det grumsete vannet, og dermed kommer ikke alle fiskene frem samtidig. Og noen fiskeslag vil hindres mer enn andre.

Overført til musikken: Der det er meningen at musikken skal eksplodere (at alle de store torskene skal rase ut av fjordmunningen samtidig), vil ikke dette skje. De vil komme halsende en etter en, i rimelig uorden, og øyeblikket av dynamikk, som skal få en til å hoppe i stolen, vil tværes ut.

Og der sildestimen og de andre stimene skal komme frem i planlagt, intrikat formasjon (les detaljoppløsning, holografi osv) så vil ikke dette skje, fordi stimene kommer frem passe hulter til bulter fordi en del av fiskene har strevd med navigasjonen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Effekten er reell og heter "group delay" og er helt klart målbar, men den er i størrelsesorden picosekunder (eller enda mindre) i en kabelstump på en meter eller to og med frekvenser i audiobåndet. Her er noen målinger på virkelige kabler:

http://ve2azx.net/technical/CoaxialCableDelayMeasurements.pdf
http://ve2azx.net/technical/CoaxialCableDelay.pdf

"Normale" tommelfingerregler for høyttalerbyggere er at group delay på mindre enn to fulle signalsykluser er ikke hørbart. Det er 2 millisekunder ved 1 kHz, eller over en million ganger større enn de effektene det er snakk om her.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
Effekten er reell og heter "group delay" og er helt klart målbar, men den er i størrelsesorden picosekunder (eller enda mindre) i en kabelstump på en meter eller to og med frekvenser i audiobåndet. Her er noen målinger på virkelige kabler:

http://ve2azx.net/technical/CoaxialCableDelayMeasurements.pdf
http://ve2azx.net/technical/CoaxialCableDelay.pdf

"Normale" tommelfingerregler for høyttalerbyggere er at group delay på mindre enn to fulle signalsykluser er ikke hørbart. Det er 2 millisekunder ved 1 kHz, eller over en million ganger større enn de effektene det er snakk om her.
Det pussige med disse forstyrrelsene som skjer i signalveien, er jo at de egentlig ikke skal ha noen nevneverdig påvirkning sett fra skolefysikkens side, men det gjør det altså. Skin effect bør jo f.eks. ikke være hørbart, men det er jo faktisk lett hørbart og kan være ganske irriterende hvis man overdriver nok. Det er akkurat som det er et eller annet som gir disse verdiene en voldsom boost.

Fikk akkurat en bok i posten fra vacuum state electronics som prøver å forklare disse fenomenene med tung fysikkteori.
Skal se om jeg orker å lese gjennom og komme med tilbakemelding hvis det står noe fornuftig der.

Og til han stakkaren i den andre tråden som sliter med bassen: Bytt internkabling med solidcore så er problemet løst.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
sinep skrev:
Asbjørn skrev:
Effekten er reell og heter "group delay" og er helt klart målbar, men den er i størrelsesorden picosekunder (eller enda mindre) i en kabelstump på en meter eller to og med frekvenser i audiobåndet. Her er noen målinger på virkelige kabler:

http://ve2azx.net/technical/CoaxialCableDelayMeasurements.pdf
http://ve2azx.net/technical/CoaxialCableDelay.pdf

"Normale" tommelfingerregler for høyttalerbyggere er at group delay på mindre enn to fulle signalsykluser er ikke hørbart. Det er 2 millisekunder ved 1 kHz, eller over en million ganger større enn de effektene det er snakk om her.
Og til han stakkaren i den andre tråden som sliter med bassen: Bytt internkabling med solidcore så er problemet løst.
Tror du virkelig på det du skriver?
 
Topp Bunn