Nybegynner trenger tips ifm innkjøp av vinylsnurre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Jeg vil fraråde kjøp av de "billigere" Pro-Ject carbon esprit snurrene, jeg var så dum at jeg kjøpte en slik ny. Godlyden kom aldri, selv med bytte til 2m bronze, gikk gjennom 2-3 forskjellige riaa-trinn før jeg solgte den for en slikk og ingenting. Kjøpte igjen en gammel Thorens TD160 og gliset med vinyl kom momentant og har sittet siden. Helt annen pickup/arm/motor på den, men det passet meg mye bedre. Det viktigste er å kjøpe noe du liker lyden på, da har vel pickupen mest å si ;) I fult alvor, ortofon 2m red er en ganske kjip pickup ....
    Jeg har ingen erfaring selv med snurrerspiller, så alle råd og innspill mottas med stor takk. Innerst inne vet jeg jo at jo dyrere jo bedre (sånn i hovedtrekk), men er selvfølgelig ute etter å huke av flest mulig bokser innenfor et gitt budsjett. Nå ser det ut som budsjettet har økt med cirka 100% på et døgn😅
     
    X

    X186841

    Gjest
    Aner ikke hva det koster å bytte motor, solgte min Pro-ject som rep. objekt da den begynte å gå ujevnt, vibrere og støye.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har ingen erfaring selv med snurrerspiller, så alle råd og innspill mottas med stor takk. Innerst inne vet jeg jo at jo dyrere jo bedre (sånn i hovedtrekk), men er selvfølgelig ute etter å huke av flest mulig bokser innenfor et gitt budsjett. Nå ser det ut som budsjettet har økt med cirka 100% på et døgn😅
    Tenk hva du kan få brukt for 10 lapper! :oops: 🤣
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Den Thorens er tilnærmet samme spiller som Dual´n linket til tidligere. Produsert på samme fabrikk.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Når du nå er klar for å bruke 10k, hva med den EB modifiserte Thorens 150 med Jelco sa270se arm som ligger på Finn til 6.000,-
    Da må du kjøpe pickup i tillegg, men utseende på spilleren bør passe 100% til anlegget ditt og spilleren er totalrestaurert.

    Det ligger også en Thorens TD320 mk3 på Finn, med Jelco SA750D arm, også modifisert og restaurert av EB. Denne går for 11.500 inkl en meget god pickup.

    Det kule med disse spillerne er at de er vintage, men restaurert tilbake til hva jeg vil tro er omtrent som ny tilstand.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Thorens Td160 med sme og Shure v15 som ligger på finn til 6k burde heller ikke være helbom. Kunne godt handla den selv, men ser ingen bruk for den. :(
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Er det noen grunn til att du ikke har vurdert en Rega Planar 3? Det er en veldig enkel og driftssikker spiller som fint holder noen tiår uten noen driftsproblemer. Ikke det att jeg har opplevd mange problemer med Pro-Ject sine heller unntatt de rimeligste utg som sliter av og til med litt vibrasjoner.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Er det noen grunn til att du ikke har vurdert en Rega Planar 3? Det er en veldig enkel og driftssikker spiller som fint holder noen tiår uten noen driftsproblemer. Ikke det att jeg har opplevd mange problemer med Pro-Ject sine heller unntatt de rimeligste utg som sliter av og til med litt vibrasjoner.
    Har vurdert Planar 3 også, men utvalget har forandret seg litt ettersom budsjettet har sprukket så har ikke rukket å komme dit helt enda.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Når du nå er klar for å bruke 10k, hva med den EB modifiserte Thorens 150 med Jelco sa270se arm som ligger på Finn til 6.000,-
    Da må du kjøpe pickup i tillegg, men utseende på spilleren bør passe 100% til anlegget ditt og spilleren er totalrestaurert.

    Det ligger også en Thorens TD320 mk3 på Finn, med Jelco SA750D arm, også modifisert og restaurert av EB. Denne går for 11.500 inkl en meget god pickup.

    Det kule med disse spillerne er at de er vintage, men restaurert tilbake til hva jeg vil tro er omtrent som ny tilstand.
    Fant disse, og syns de er kule. Men er ikke helt overbevist om at det er en vintage spiller jeg ønsker. Er nok kanskje mer på en spiller som er av nyere dato men retro utseende. Flere av disse befinner seg forholdsvis langt unna Innlandet som jeg bor også.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein av dei betre som ligg på Finn for tida, er Dual 701. Men det er mykje betre med ein old stock Shure enn Pickering pickup.

    Men om Pioneer PL L 1000 som ligg ute ikkje er seld, er det ein fantastisk spelar. Du kan bruke nesten kva som helst av MC pickup på han, og han er superenkel å jobbe med. Denne har eg kjøpt til dotter mi. Flott automatikk. Ein av mine favorittar

    Så er der litt Thorens-spelarar som er pene å sjå på.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega er fint å starte med, synes jeg.
    Ligger en nygammel RP3 med Elys2 ute, en Planar 6 uten pickup, f.eks.
    Greit å kjøpe noe lettomsettelig dersom du ikke blir hektet på vinyl.
    Nytt er dyrt, men Planar 2 og f.eks Graham Slee RIAAtrinn er innenfor det sprukne budsjettet 😊
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Rega er fint å starte med, synes jeg.
    Ligger en nygammel RP3 med Elys2 ute, en Planar 6 uten pickup, f.eks.
    Greit å kjøpe noe lettomsettelig dersom du ikke blir hektet på vinyl.
    Nytt er dyrt, men Planar 2 og f.eks Graham Slee RIAAtrinn er innenfor det sprukne budsjettet 😊
    Er delvis enig tankegangen. Samtidig er det fristende å få noe skikkelig med engang. Dersom noe skal selges fordi man ikke vil holde på med riller er det ikke svimlende summer vi snakker om i tap innenfor dette budsjettet heller heldigvis.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Den Thorens spilleren holder ikke mål i følge test her:

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er delvis enig tankegangen. Samtidig er det fristende å få noe skikkelig med engang. Dersom noe skal selges fordi man ikke vil holde på med riller er det ikke svimlende summer vi snakker om i tap innenfor dette budsjettet heller heldigvis.
    Er delvis enig i tankegangen. Samtidig er det fristende å si at Rega er noe skikkelig. ;) :D


    2-IMG_3685.jpg
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Er delvis enig i tankegangen. Samtidig er det fristende å si at Rega er noe skikkelig. ;) :D


    Vis vedlegget 685486
    Ser nå at jeg ordla meg litt uheldig, beklager🤷🏻‍♂️😅Men det jeg skulle frem til er at jeg håper å kunne få til det endelige oppsettet først som sist👍🏼Planar 3 er vel bra ifølge internett, og det finnes noen på brukten så det kan være en løsning det også.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med mindre utseendet er en deal breaker så tenker jeg fremdeles at Technics SL-1500C er langt det beste alternativet i denne tråden. Solid kvalitet fra ende til annen, enkel i bruk, RIIA av god kvalitet inkludert, topp tester overalt. Veldig lite å tenke på etter min mening, gitt det doblede budsjettet. Da har du en spiller som fint holder følge gjennom mange oppgraderinger av resten av utstyret.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Med mindre utseendet er en deal breaker så tenker jeg fremdeles at Technics SL-1500C er langt det beste alternativet i denne tråden. Solid kvalitet fra ende til annen, enkel i bruk, RIIA av god kvalitet inkludert, topp tester overalt. Veldig lite å tenke på etter min mening, gitt det doblede budsjettet. Da har du en spiller som fint holder følge gjennom mange oppgraderinger av resten av utstyret.
    Det kan være en sannhet med noen forbehold da man får med Ortofon red til prisen. Som på ingen måte vil matche lydkvaliteten til en Pro-Ject med 2m black til ca 10 k eller Rega med tilsvarende pickup brukt. Og en SL-1500 med god pickup begynner å dra seg på med kr. Og da har man snart en Rega P6 som er enda bedre.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det kan være en sannhet med noen forbehold

    Det er alltid forbehold, med alt.

    På den annen side; TS foretrekker å handle en ny spiller og SL-1500C er etter min mening et langt bedre drivverk enn noe annet nevnt i tråden. 2M Red er ikke allverden, men en kjapp prat med Stereofil skaffer ham ganske sikkert en Blue eller bedre til ikke særlig mange flere kroner. Problem solved. Og skulle han bare velge å kjøpe den med en Red så er det heller ikke noe stort aber etter min mening. Kanskje har han andre preferanser og liker den godt - og gjør han det ikke kan den selges og en ny pickup innhentes om en måned eller tre eller fem når lommeboka igjen er god og fet. No big deal.

    Når det gjelder alternativene så anser jeg dem, sånn helt personlig og subjektivt, ikke på noen måte i samme klasse som Technicsen, inkludert en P6.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Det er alltid forbehold, med alt.

    På den annen side; TS foretrekker å handle en ny spiller og SL-1500C er etter min mening et langt bedre drivverk enn noe annet nevnt i tråden. 2M Red er ikke allverden, men en kjapp prat med Stereofil skaffer ham ganske sikkert en Blue eller bedre til ikke særlig mange flere kroner. Problem solved. Og skulle han bare velge å kjøpe den med en Red så er det heller ikke noe stort aber etter min mening. Kanskje har han andre preferanser og liker den godt - og gjør han det ikke kan den selges og en ny pickup innhentes om en måned eller tre eller fem når lommeboka igjen er god og fet. No big deal.

    Når det gjelder alternativene så anser jeg dem, sånn helt personlig og subjektivt, ikke på noen måte i samme klasse som Technicsen, inkludert en P6.
    For min del ville en Rega P6 vært førstevalget i den prisklassen. Mener også den er ett godt valg til å spille den musikken trådstarter etterspør etter min smak. Men du liker nok mere lydbildet fra Technics og event Pro-Ject vil jeg tippe siden du selv har Nottingham. Smak og behag. Må bare legge til att jeg selv ikke bruker Rega lenger, men har hatt flere.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Må si meg enig med JMM og Audiofile Arve her. De direktedrevne spillerne det refereres til her er solide saker. Uproblematisk drift og riktig hastighet er verdt mye i min bok.

    Rega opplever jeg som litt sært og med issues knyttet til brum og hastighet i en del tilfelle.

    Det er ellers dyrt å kjøpe så billig at du tenker på oppgradering med det samme spilleren er innenfor døren.

    Selv har jeg en direktedreven Luxman PD282 som jeg kan gi de beste anbefalinger. Vintage ja, men er et lite smykke og ikke dyre heller.

    Kommer på FINN med jevne mellomrom.
     

    Vedlegg

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det vanskelig å se hva som gjør en Rega bedre egnet for musikken nevnt i første innlegg enn noen annen spiller som er nevnt. Spesielt siden jeg ikke kjenner TS og dermed ikke vet det spøtt om hva det er som gjør at han liker det han liker, eller hvordan han vil ha det fremført. Uten å vite det blir denslags synsing etter min mening fullstendig spekulativ og et skudd i blinde.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Jeg synes det vanskelig å se hva som gjør en Rega bedre egnet for musikken nevnt i første innlegg enn noen annen spiller som er nevnt. Spesielt siden jeg ikke kjenner TS og dermed ikke vet det spøtt om hva det er som gjør at han liker det han liker, eller hvordan han vil ha det fremført. Uten å vite det blir denslags synsing etter min mening fullstendig spekulativ og et skudd i blinde.
    Jeg synes det er ganske lett å høre hvilken spiller jeg synes spiller best etter min smak. Men å vite hva andre liker best er langt værre. Regner med du også testet en endel spillere før du kjøpte Nottingham og kjøpte den du syntes låt best for deg?
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Ser ut som det er på tide å komme med et svar her. Jeg syns dette er veldig vanskelig selv, spesielt siden jeg er forholdsvis amatør på å sette ord på lydkvalitet jeg foretrekker, og at jeg ikke kan noen verdens ting om vinyl. Men tanken min er at jeg kommer til å benytte platespiller for å kose meg med musikk, og trolig musikk av den litt rolige varianten. Har veldig blandet musikksmak, men liker f.eks Dire Straits, Mark Knopfler, Cohen, Kari Bremnes, Christel Alsos, John Moreland. Derfor søker jeg lyd som får med så mye detaljer som mulig, og med et godt oppløst lydbilde der man kan skille instrumenter og stemmer fra hverandre etc (hvem ønsker ikke det). Jeg syns det til mitt budsjett låter ganske bra i anlegget forøvrig med streaming fra MacBook via USB som lydkilde. Så det korte svaret er vel at jeg egentlig ønsker å få lyden i samme gate, men med et fysisk medium og en spiller jeg kan se jobbe. Liker fortsatt godt tanken på en Pro-Ject 2Xperience i valnøtt på den benken min.
     

    Vedlegg

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Ser ut som det er på tide å komme med et svar her. Jeg syns dette er veldig vanskelig selv, spesielt siden jeg er forholdsvis amatør på å sette ord på lydkvalitet jeg foretrekker, og at jeg ikke kan noen verdens ting om vinyl. Men tanken min er at jeg kommer til å benytte platespiller for å kose meg med musikk, og trolig musikk av den litt rolige varianten. Har veldig blandet musikksmak, men liker f.eks Dire Straits, Mark Knopfler, Cohen, Kari Bremnes, Christel Alsos, John Moreland. Derfor søker jeg lyd som får med så mye detaljer som mulig, og med et godt oppløst lydbilde der man kan skille instrumenter og stemmer fra hverandre etc (hvem ønsker ikke det). Jeg syns det til mitt budsjett låter ganske bra i anlegget forøvrig med streaming fra MacBook via USB som lydkilde. Så det korte svaret er vel at jeg egentlig ønsker å få lyden i samme gate, men med et fysisk medium og en spiller jeg kan se jobbe. Liker fortsatt godt tanken på en Pro-Ject 2Xperience i valnøtt på den benken min.
    Hvis det var slik att den spilleren var veldig nærme der du bor? Kunne det ikke vært en ide å tatt en tur å hørt om den falt i smak, kanskje også fått lånt til en liten test i beste fall.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Hvis det var slik att den spilleren var veldig nærme der du bor? Kunne det ikke vært en ide å tatt en tur å hørt om den falt i smak, kanskje også fått lånt til en liten test i beste fall.
    Det er en god halvtimes kjøretur unna, så overkommelig egentlig. Dersom den ikke står til forventningene så er det ikke noen krise å dra hjem tomhendt heller. Om han godtar å teste den vet jeg ikke, men det kan jeg jo undersøke. Må i tilfelle skaffe til veie en RIAA for den testen også, men det lar seg jo løse.

    Edit: Fått litt innsikt i hva slags utstyr selger har, og det er nok ikke så aktuelt å gjøre noe annet enn å sjekke at spilleren fungerer som den skal der.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Synd at hjemlån ikke er aktuelt, det hadde selvsagt vært det beste. Uansett, jeg tenker du vil bli godt fornøyd med 2Xperience/2M Black. Avhengig av alder på 2M Black er som sagt 11K litt i overkant i mine øyne, men ikke i den grad at det er snakk om at du blir flådd.

    Så var det RIIA da....
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det er en god halvtimes kjøretur unna, så overkommelig egentlig. Dersom den ikke står til forventningene så er det ikke noen krise å dra hjem tomhendt heller. Om han godtar å teste den vet jeg ikke, men det kan jeg jo undersøke. Må i tilfelle skaffe til veie en RIAA for den testen også, men det lar seg jo løse.

    Edit: Fått litt innsikt i hva slags utstyr selger har, og det er nok ikke så aktuelt å gjøre noe annet enn å sjekke at spilleren fungerer som den skal der.
    Hva med en EAT Prelude på tilbud hos Mala? Ned fra 13k til 9k.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lite treverk, men den står i alle fall veldig godt til både høyttalere og forsterkeri.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes det vanskelig å se hva som gjør en Rega bedre egnet for musikken nevnt i første innlegg enn noen annen spiller som er nevnt. Spesielt siden jeg ikke kjenner TS og dermed ikke vet det spøtt om hva det er som gjør at han liker det han liker, eller hvordan han vil ha det fremført. Uten å vite det blir denslags synsing etter min mening fullstendig spekulativ og et skudd i blinde.
    Rega har sin styrke i armane, som tradisjonelt har vore mykje for pengane. Dei er i stand til å framfø ein relativt skikkeleg pickup som t.d. ein Dynavector DV10x5 eller 20. med godt resultat. Deira achilleshæl er fyrst og framst jordinga, som skapar problem for pickupeigarar som ikkje er obs på dette. Elles er det ein heilt grei platespelar, med sine avgrensingar. Dei litt større modellane er ganske gode, og dei er fysisk sett lette å flytte på, og lette å plassere.
    Direktedrivne spelarar opplevast ofte som betre. Nokre av desse har god automatikk som gjer avspeling lettare, og returnerer armen når han kjem til inste rille, slik at du slepp unødig plateslitasje. Dei har også fast oppheng, som er enkle å justere (få platetallerkenen i vater, så er det meste gjort, men som ikkje isolerer mot vibrasjonar i underlaget, slik at dei ikkje kan stå i eit rack anna enn når dette er plassert på betonggolv. Flytande oppheng og strikkdrift er oftast betre isolerte, men vanskelegare å justere.
    Hugs fylgjande prioriteringsliste:
    1. finn ein pickup du likar/har råd til, og utstyr denne med passande riaa. (Dette kan vere ein stor jobb)
    2. sørg for at du har arm som pickupen trivest i. Dette er einaste oppgåva til pickuparmen.
    3. pass på at armen er rett plassert og justert på spelaren.
    4. juster spelaren så optimalt som det er rom for. Bruk ein mal for å sjekke.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Stort sett helt enig med alt du skriver Arve.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Men tanken min er at jeg kommer til å benytte platespiller for å kose meg med musikk, og trolig musikk av den litt rolige varianten.
    Har veldig blandet musikksmak, men liker f.eks Dire Straits, Mark Knopfler, Cohen, Kari Bremnes, Christel Alsos, John Moreland.
    Derfor søker jeg lyd som får med så mye detaljer som mulig, og med et godt oppløst lydbilde der man kan skille instrumenter og stemmer fra hverandre etc (hvem ønsker ikke det). Jeg syns det til mitt budsjett låter ganske bra i anlegget forøvrig med streaming fra MacBook via USB som lydkilde. Så det korte svaret er vel at jeg egentlig ønsker å få lyden i samme gate, men med et fysisk medium og en spiller jeg kan se jobbe. Liker fortsatt godt tanken på en Pro-Ject 2Xperience i valnøtt på den benken min.
    Vi hører på mye av den samme musikken. :) Sleng på litt Pink Floyd, og solo av Gilmour og Waters så er vi der. :D
    For at jeg skal nyte den musikken, så trenger jeg at vinylen kommer med noe mer enn bare den samme spillestilen som CD/streaming.

    Jeg hadde en Well Tempered som låt veldig bra. Tyst og avdempet, nøyaktig og oppløst. Men litt for lite driv og sprut i musikken.
    Jeg hadde en ProJect Debut Carbon med Ortofon 2M Red. Rett og slett for kjedelig og ikke på høyde med CD/streaming.
    Jeg hørte Rega og var solgt! Driv, trøkk, sprut og veldig moro å høre musikk.
    P5, RP3, RP6 og nå RP40. For meg er det viktig at vinyl er noe "mer" enn CD/streaming. Jeg vil at det skal være mer liv i musikken, samtidig som det skal være mer ørevennlig.
    Jeg får det med Regaen, men det vanskelige med å gi råd på dette internettet er at jeg ikke vet om du vil få samme opplevelsen.

    Pick Withers sine trommer på Where Do You Think You're Going? er det deilig trøkk i, Stemmen til Kari på "E du nord?" henger der rett foran meg, Back to Tupelo har både varme i stemmen til Mark og trøkk i gitaren hans, med en bass som legger fundamentet for lydbildet. Alle Ten New Songs er lett å lytte seg inn i og skille stemmene til Sharon og Leonard fra hverandre og alle detaljene i lydbildet, eller aller helst bare nyte helheten. Det er en større opplevelse å spille musikk på vinyl, og dermed foretrukket kilde her i heimen.

    Jeg tror du kommer til å finne det samme, også i andre spillere enn Rega. Men jeg tror budsjettsprekken din var riktig, og viktig, for å komme til det målet.
    Min "analogpakke" koster ca 22k nytt og dermed nærmere 10k brukt, og gjør at jeg ikke tenker på oppgraderinger der.
    Andre bruker med på pickup alene og er fortsatt på vei.

    mvh
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Vi hører på mye av den samme musikken. :) Sleng på litt Pink Floyd, og solo av Gilmour og Waters så er vi der. :D
    For at jeg skal nyte den musikken, så trenger jeg at vinylen kommer med noe mer enn bare den samme spillestilen som CD/streaming.

    Jeg hadde en Well Tempered som låt veldig bra. Tyst og avdempet, nøyaktig og oppløst. Men litt for lite driv og sprut i musikken.
    Jeg hadde en ProJect Debut Carbon med Ortofon 2M Red. Rett og slett for kjedelig og ikke på høyde med CD/streaming.
    Jeg hørte Rega og var solgt! Driv, trøkk, sprut og veldig moro å høre musikk.
    P5, RP3, RP6 og nå RP40. For meg er det viktig at vinyl er noe "mer" enn CD/streaming. Jeg vil at det skal være mer liv i musikken, samtidig som det skal være mer ørevennlig.
    Jeg får det med Regaen, men det vanskelige med å gi råd på dette internettet er at jeg ikke vet om du vil få samme opplevelsen.

    Pick Withers sine trommer på Where Do You Think You're Going? er det deilig trøkk i, Stemmen til Kari på "E du nord?" henger der rett foran meg, Back to Tupelo har både varme i stemmen til Mark og trøkk i gitaren hans, med en bass som legger fundamentet for lydbildet. Alle Ten New Songs er lett å lytte seg inn i og skille stemmene til Sharon og Leonard fra hverandre og alle detaljene i lydbildet, eller aller helst bare nyte helheten. Det er en større opplevelse å spille musikk på vinyl, og dermed foretrukket kilde her i heimen.

    Jeg tror du kommer til å finne det samme, også i andre spillere enn Rega. Men jeg tror budsjettsprekken din var riktig, og viktig, for å komme til det målet.
    Min "analogpakke" koster ca 22k nytt og dermed nærmere 10k brukt, og gjør at jeg ikke tenker på oppgraderinger der.
    Andre bruker med på pickup alene og er fortsatt på vei.

    mvh
    Jeg er helt enig i det du refererer til. Faren med å starte med disse platene er at det ikke gjør noen forskjell fra streaming, og at det da blir valgt bort. Så om det ikke tar en helt annen retning, så bør det på en eller annen måte skille seg ut fra hverdagen der man bare hiver på noe i bakgrunnen. Jeg hører forresten på PF, Gilmour og Waters - de er blant favorittene. Burde kanskje nevnt det før.

    Leser jo også tester av Rega Planar 3, og det virker heller ikke så dumt. Det kommer vel cirka under budsjett inkludert en enkel RIAA, og da med en helt ny spiller som tåler en oppgradering av PU på sikt dersom jeg finner ut at jeg ønsker det.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.142
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ingen andre enn meg som har høyrt Pioneer PL L 1000?
    Jo da.... har haft 2 (ad 2 omgange).....
    men er ikke helt enig i det, du skriver. Jo, teknikken fungerer fremragende, men det kræver at armcentrum (optokoblere) er topjusteret, og at den står
    100% vandret for at fungere. Desuden har armlift/hæve, senke sin egen lille motor med en mikroskopisk lille drivrem, som bli´r slap med tiden, og det er
    tæt på et rent helvede at skifte den :)
    Så go´ som armen er, har den ikke succes med at køre med SPU. Har stadig alle kontravegtene til at ligge :)
    Men det der slog mig var, at da jeg fik en ordentlig remtrukket (med samme pickup), lød PL-L 1000 i sammenligning ikke særligt analogt, nærmest som en
    billigCD-spille. Ikke for at starte diskussion omkring rem kontra DD, men det var, hvad jeg hørte.
    Men gi´r dig ret i, at bejeningsmæssigt er den i den absolutte topklasse :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Denne kan være en interessant innføring i platespiller funksjon

    AnalogPlanet.com Visits Rega Research (Part 1) - YouTube

    i del 4 5:47 ser du spesifikasjonene på hastighet og hastighetesvariasjon for de ulike Rega modellene. Ikke at det betyr alt ,men bekrefter at hos Rega får man mer kvalitet etterhver som man går opp i modeller og pris. En direktedrevet fra Tecnics som 1200GR eller tidliger brukte modeller av 1200typen vil stort sett vinne alle slike konkurranser uansett pris på konkurrenten, Remdrevne er gjern litt mer ujevne avhengig av dagsform, selv om jeg har sette remdrevne på nivå med Technics, så i praksis er de veldig populære også. Armen og ikke minst pickup betyr også mye. Hastigheten på platspiller sjekket best med et stroboskopdisk og lys, det finnnes mobil apper også,men ikke absolutt pålitelige mmen gir en relativ pekepinn, men må legget i senter, ikke lett med senterpinne i veien, om man ikke har en platekleme/sentervekt å legge mobilen oppå.

    Technics=Toyota
    Rega=Golf
    Michell Gyro= Jaguar E-type
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Her er det - som vanlig - masse fokus på drivverkerk/arm og mindre fokus på de viktigste delene.
    Jeg ville først og fremst sett på pickup og RIAA - og deretter selve platespilleren. Går man for de
    rimligste produktene i hver kategori som har eksepsjonell ytelse i forhold til prisen ender man opp
    med Audio Technica AT-H95Sh pickup og MoFi Studiophono platespillerforsterker.
    Etter å ha blåst drøyt Kr.5.700 på dette, kan kan se hvor mye man har igjen for spilleren.
    Jeg ville gått for en Pro-Ject (Record Master), Rega (Planar 2) eller NAD (C558 (laget av Pro-Ject))
    for å supplere dette. Da har man en rigg som senere kan suppleres med en god MC-pickup...
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Gunnar_Brekke, som vanlig gode tips fra din side. Det viktigste først:). AT VM - 95SH er en utrolig pickup til prisen. Gjør ikke noe feil, men savner naturligvis litt oppløsning ift en god MC. Når det gjelder MOFI RIAA du anbefaler ser jeg at MOFI har en litt dyrere modell - Ultra Phono. Er den verdt prispåslaget mon tro?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn