Digitale avspillere Ny vurdering på DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Det du beskriver i første avsnitt stemmer bra med det jeg liker også
    Angående referanse, så har jeg en kone som spiller flygel i nabostuen til hifistuen, og selv før jeg åpner ingangsdøren når jeg kommer hjem. vet jeg hva som spiller, Virkeligheten er bare så milevidt langt fra hifi...desverre
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det du beskriver i første avsnitt stemmer bra med det jeg liker også
    Angående referanse, så har jeg en kone som spiller flygel i nabostuen til hifistuen, og selv før jeg åpner ingangsdøren når jeg kommer hjem. vet jeg hva som spiller, Virkeligheten er bare så milevidt langt fra hifi...desverre
    Det skal mye til å matche dynamikken i et ekte flygel - eller et trommesett. Er vel grunnen til at mange lander på hornsystemer , som igjen har sine utfordringer. Man kommer ikke unna kompromisser uansett tror jeg. Men fullrange høyttalere og forsterkere med nok strømreserver - så er man et stykke på vei. Spiller jeg en CD på TV anlegget mitt så mangler det mye av den realismen jeg opplever i hovedanlegget . Men å matche et ekte flygel kan jeg nok ikke skryte på meg :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det finnes praktisk talt ikke musikkhermetikk som gir en "ubesudlet" representasjon av "virkeligheten". Praktisk talt all musikkhermetikk har et "prdousert" lydbilde. Selv såkalte puristiske opptak. Det begynner allerede med valg og oppsett av mikrofoner, selv om det evt bare er to av dem. Dernest kommer begrensningene som ligger i å gjengi en lydprojektsjon med kun to kanaler, og det er en "liten" utfordring å gjengi et akustisk miljø ("opptakslokalet") i et annet akustisk miljø (lytterommet). Det eksisterer ikke hverken kompromissløs musikkhermetikk, eller kompromissløse husaltere.

    Mvh
    KJ
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    desse billige dacene som nevnt er helt transparente som målingene viser. de har ingenting i det hørbare sjiktet i det hele tatt.
    liker man de ikke så liker man ikke lyden av opptaket. jeg vet at harmonisk forvrenging osv kan gjøre ting mer gøy, men det er ikke dacen sin oppgave å tilføre slikt.
    Jeg tillater meg å benekte dette.
    Rimelige DAC'er som f.eks. Topping utelater definitivt en god del av det som finnes på skiva. Nei, jeg er ikke på noen måte i stand til å beskrive årsakssammenhengen eller underbygge denne påstanden, bortsett fra at jeg har hørt det mer enn tydelig nok, gjentatte ganger. Når man hører noe så til de grader tydelig, så er det på tide å innse at det er noe der. Ørene våre er ikke presise, men de er tilknyttet et tolkningsapparat vi er avhengige av for vår overlevelse. Når de forteller noe såpass udiskutabelt tydelig, da er vi fort forbi punktet om hvorvidt det finnes eller ikke.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det var ihvertall opplysende, det var da det virkelig gikk opp for meg att du var livsstilsblogger og ikke hifiskribent :)

    Jeg kjøpte en Topping for gøy en gang. Men det var faktisk ikke gøy i det hele tatt.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    939
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er objetiviteten ved å beskylde en av de som har prøvd flest dacer for å være subjektiv? Er det å ha et åpent sind det samme som å være subjektiv?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Beskylder ingen for noenting. Bare fastslår att det er synsing.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    X

    X186841

    Gjest
    Ikke i det heletatt, men man må vel ikke holde kjeft om man ikke er enig med Rognlien og HCS hver enda gang.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ikke i det heletatt, men man må vel ikke holde kjeft om man ikke er enig med Rognlien og HCS hver enda gang.
    Javel? Hvordan kom du på en sånn idé? Det er vel fullstendig problemfritt av folk er uenige om hva som låter bra og hvorfor? Dette er jo bare en liten nerdehobby, her blir vel ingen truet til taushet, eller?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det var ihvertall opplysende, det var da det virkelig gikk opp for meg att du var livsstilsblogger og ikke hifiskribent :)
    Hvorfor er han ikke en hifiskribent? Han forteller om sine opplevelse av produktet og sin mening om lyd, kvalitet og helhets inntrykk. Hva gjør enn hifiskribent?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Den var til HCS, du virker litt mer tolerant for forskjellige meninger.

    Javel? Hvordan kom du på en sånn idé? Det er vel fullstendig problemfritt av folk er uenige om hva som låter bra og hvorfor? Dette er jo bare en liten nerdehobby, her blir vel ingen truet til taushet, eller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    ... Eller de "måleriktige" har filtrert bort nyansene til det kjedsommelige ...
    Det som er helt utrolig, er at det inni slike dacer finnes mekanismer som «vet» hvordan ting skal låte «musikalsk», mens det finnes andre «mekanismer» som fjerner all moroa. Dette er en form for kunstig intelligens som overgår alt som hittil er beskrevet i forskningssammenheng. Utrolig hvordan audio hele tiden ligger foran resten av vitenskapen i å trekke det lille ekstra ut av ganske små elektroniske kretser og brikker.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hva tenker dere om A+T sin «nye» DSD dac? Da i sammenlikning med de andre som er diskutert her?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det som er helt utrolig, er at det inni slike dacer finnes mekanismer som «vet» hvordan ting skal låte «musikalsk», mens det finnes andre «mekanismer» som fjerner all moroa. Dette er en form for kunstig intelligens som overgår alt som hittil er beskrevet i forskningssammenheng. Utrolig hvordan audio hele tiden ligger foran resten av vitenskapen i å trekke det lille ekstra ut av ganske små elektroniske kretser og brikker.
    On the contrary, svart-hvitt.
    De som velger å lage DAC'er med et minimum av filtrering og signalmanipulering, er av den oppfatning av de dermed ikke besudler signalet, og at akkurat det er tydelig hørbart.
    Samtidig roter det til forvrengningskarakteristikken, som tilsynelatende ikke er like hørbart.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvorfor det skulle være betydelige lydmessige forskjeller mellom riktig konstruerte dacer. Den har en veldig enkel og eksakt oppgave. Det er banal og billig teknologi.
    Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på effekttrinn, pickuper, platespillere, armer, og ikke minst høytalere, men jeg har siden 1983 aldri hørt store forskjeller på CD-spillere og dac. DVS jeg hørte det en gang - enorme forskjeller - men det viste seg å være placebo.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    On the contrary, svart-hvitt.
    De som velger å lage DAC'er med et minimum av filtrering og signalmanipulering, er av den oppfatning av de dermed ikke besudler signalet, og at akkurat det er tydelig hørbart.
    Samtidig roter det til forvrengningskarakteristikken, som tilsynelatende ikke er like hørbart.
    «...roter til forvrengningskarakteristikken...»

    Der snakker du om noe håndfast som burde være målbart👍🏻
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    «...roter til forvrengningskarakteristikken...»

    Der snakker du om noe håndfast som burde være målbart👍🏻
    Det er målbart i massevis, det er jo hele poenget.

    Det målingene ikke benyttes til, er å forklare hva som skjer ved at man ikke bedriver signalmanipulering.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ...men poenget med en DAC er jo ikke manipulering av signalet men gjenskaping av det.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er målbart i massevis, det er jo hele poenget.

    Det målingene ikke benyttes til, er å forklare hva som skjer ved at man ikke bedriver signalmanipulering.
    Interessant. Du burde skrive ned litt klarere hva du tenker og foreslå en ny form for test i tillegg til de andre testene som allerede gjøres når dacer måles👍🏻
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Det som er helt utrolig, er at det inni slike dacer finnes mekanismer som «vet» hvordan ting skal låte «musikalsk», mens det finnes andre «mekanismer» som fjerner all moroa. Dette er en form for kunstig intelligens som overgår alt som hittil er beskrevet i forskningssammenheng. Utrolig hvordan audio hele tiden ligger foran resten av vitenskapen i å trekke det lille ekstra ut av ganske små elektroniske kretser og brikker.
    .... forskningssammenheng. Av en eller annen grunn tror folk at dersom noe er forsket på er det en absolutt sannhet. Dette er noe mange tror med unntak av forskerene, som ofte forsker på begrensede utvalg med definerte forbehold med store begrensninger, som sjelden blir inkludert i publiseringen av såkalte forskningsrapporter til publikum. Anyway ... de som ønsker å kjøpe kjedelige dac-er eller annet som måler fantastisk innenfor en måling eller to må jo gjerne gjøre det. Men foreløpig har jeg ikke hørt enn annen pseudoforklaring en at det som låter musikal er tilført en forvrengning for at det skal låte bra .... som kanskje i siste instans er nødvendig når lydstudioet har fjernet denne delen av musikken?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Du burde skrive ned litt klarere hva du tenker og foreslå en ny form for test i tillegg til de andre testene som allerede gjøres når dacer måles👍🏻
    Her mangler jeg mye kunnskaper. Snakk heller med folk som f.eks. Thorsten Loesch eller Andy Grove om du ønsker de tekniske beskrivelsene og hvilke verdier som har betydning.
    Alt jeg evner er å fortelle om det som skjer når de gutta setter sine ideer ut i livet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    .... forskningssammenheng. Av en eller annen grunn tror folk at dersom noe er forsket på er det en absolutt sannhet. Dette er noe mange tror med unntak av forskerene, som ofte forsker på begrensede utvalg med definerte forbehold med store begrensninger, som sjelden blir inkludert i publiseringen av såkalte forskningsrapporter til publikum. Anyway ... de som ønsker å kjøpe kjedelige dac-er eller annet som måler fantastisk innenfor en måling eller to må jo gjerne gjøre det. Men foreløpig har jeg ikke hørt enn annen pseudoforklaring en at det som låter musikal er tilført en forvrengning for at det skal låte bra .... som kanskje i siste instans er nødvendig når lydstudioet har fjernet denne delen av musikken?
    «...når lydstudioet har fjernet denne delen av musikken?»

    Mener du at musikalske dacer legger til noe som lydstudioet fjernet? Interessant.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    «...når lydstudioet har fjernet denne delen av musikken?»

    Mener du at musikalske dacer legger til noe som lydstudioet fjernet? Interessant.
    Jeg mener absolutt motsatt, i hvertfall; mange (ikke alle) målekorrekte DAC'er fjerner ganske mye.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener absolutt motsatt, i hvertfall; mange (ikke alle) målekorrekte DAC'er fjerner ganske mye.
    Dette høres smått utrolig ut. Er det en konspirasjon?

    Skulle tro at forståelsen vår av digital lyd er så utviklet at det er lite rom for forbedring, men jeg tolker deg som at digitalteknikken fortsatt har en del å gå på.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Før folk vaser så mye mannskit at både øyne og ører blir såre, hvorfor ikke laste ned Harman - How to listen og finn ut om man har såpass god kontroll på nyanseforskjeller at man kan bruke sin egen oppfattelse som et godt argument i slike diskusjoner som dette.

    Klarer man å komme seg opp på nivå 12 er man i klasse med Harman sine trente lyttere som brukes i deres blindtester.

    Av en eller annen grunn er audiofile veldig vanskelige når det kommer til å faktisk prøve seg på slike ting. Selv sliter jeg med holde nivå 10.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Dette høres smått utrolig ut. Er det en konspirasjon?

    Skulle tro at forståelsen vår av digital lyd er så utviklet at det er lite rom for forbedring, men jeg tolker deg som at digitalteknikken fortsatt har en del å gå på.
    Jeg har ingen tro på konspirasjonsteorier.
    Derimot tror jeg nok at enkelte sider av signalmanipulering ikke er fullt ut hensyntatt. Sånt skjer både i det digitale og det analoge domenet den dag i dag.

    Jeg tror det enkleste er å bare fortsette å være uenige i betydningen av signalmanipulering for å fjerne forvrengning. Det er ikke så problematisk at det gjør noe.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    «...når lydstudioet har fjernet denne delen av musikken?»

    Mener du at musikalske dacer legger til noe som lydstudioet fjernet? Interessant.
    Det vet jeg ikke, men det er interessant at måleriktige dac-er (for eksempel) for mange ikke låter spesielt musikalsk. Hva vet jeg - når jeg ser på musikksmaken til mange her på forumet, er den til forveksling er lik min vaskemaskin på sentrifuge, men litt mer komprimert :) ... for å være litt seriøs. Det er interessant at med en gang en komponent blir beskrevet som musikalsk, er horden klar til å sable den ned pga den tilfører noe til musikken. Det er aldri, så vidt jeg har registret, diskutert om de komponentene som måler "riktig" tar bort noe i musikken. Noen som har "forsket" på dette?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.373
    Antall liker
    12.377
    Sted
    Sørlandet
    Det er aldri, så vidt jeg har registret, diskutert om de komponentene som måler "riktig" tar bort noe i musikken. Noen som har "forsket" på dette?
    Dette er diskutert opp og ned i mente flere plasser. Det er hevet over enhver tvil at umusikalske målemonstre ikke har tilstrekkelig 2ndre harmoniske forvregninger til å spille musikk på en måte som tiltrekker blomsterfolket. Det hjelper vel heller ikke at dem er forholdsvis rimelige og ofte direkte solgt til konsumentene.

    -BB-
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Dette er diskutert opp og ned i mente flere plasser. Det er hevet over enhver tvil at umusikalske målemonstre ikke har tilstrekkelig 2ndre harmoniske forvregninger til å spille musikk på en måte som tiltrekker blomsterfolket. Det hjelper vel heller ikke at dem er forholdsvis rimelige og ofte direkte solgt til konsumentene.

    -BB-
    Blomsterfolket ... inkluderer det Harbeth-eiere som liker forvrengningen i kabinettet som gir et ekstra sting i musikken?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det vet jeg ikke, men det er interessant at måleriktige dac-er (for eksempel) for mange ikke låter spesielt musikalsk. Hva vet jeg - når jeg ser på musikksmaken til mange her på forumet, er den til forveksling er lik min vaskemaskin på sentrifuge, men litt mer komprimert :) ... for å være litt seriøs. Det er interessant at med en gang en komponent blir beskrevet som musikalsk, er horden klar til å sable den ned pga den tilfører noe til musikken. Det er aldri, så vidt jeg har registret, diskutert om de komponentene som måler "riktig" tar bort noe i musikken. Noen som har "forsket" på dette?
    Tror du det er forskjellige prinsipper for digitalteknikk i ADC-leddet og i DAC-leddet? Kan du nevne en god dac-produsent som også produserer adc (analog til digital-konverter)?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener absolutt motsatt, i hvertfall; mange (ikke alle) målekorrekte DAC'er fjerner ganske mye.
    Det er en selvmotsigelse. Det at de er "målekorrekte" betyr nettopp at de ikke fjerner noe, men gjenskaper signalet praktisk talt perfekt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Interessant. Virker som om de som forstår digitalteknikken best er de som jobber mot konsumentsiden, mens de som også jobber med produksjonssiden ikke er helt på nett?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn