Digitale avspillere Ny vurdering på DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.213
    Torget vurderinger
    1
    SHHrkmm da hører du mer enn meg på bedre anlegg enn jeg har og har hørt, ikke usannsylig min alder tatt i betrakning;)

Ofte viser det seg at det er nivå forskjeller mellom DAC er og sånn. Da er det ganke åpenbart forskjell i lyden som ikke nødvendigvis høres høyere, bare bedre..., og dermed er det nødvedig med nivåmatching når man sammenligner. Videre har rekkefølgen man lytter i også betydning, 2 gangs lytting høres alltid best ut , konsekvent- når alt annet er likt.

En streamer DAC jeg har kan velge mellom PCM og DSD, ganske åpenbar forskjell. Ikke rart for det er en nivåforskjell på 6db!!! uten at det er oppgitt noe sted ...

Syns CD låter bedre enn streaming nesten uansett, men mastering og loudnesskompensjasjon hos Tidal kan gjøre noe her.
    men generelt syns jeg forskjeller på DACer er små med mindre de er skikkelig dårlige,se også PM

Sist redigert:

ufo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    270
    enig i at dacer er gaslight. en topping e30 til $129 er alt man trenger.. gruser psuadio og annet overpriset ræl hehe

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.213
    Torget vurderinger
    1
    hadde E30 bare hatt XLR utganger hadd jeg kjøpt den bare for gøy

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2
    hadde E30 bare hatt XLR utganger hadd jeg kjøpt den bare for gøy
    Jeg kjøpte en Topping for gøy en gang. Men det var faktisk ikke gøy i det hele tatt.

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.658
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Hører man ikke forskjell så er ikke DAC'en det svakeste leddet for å si det sånn.... Her er det stor forskjell på dac'er, streamere, CD-drev ect. Men i TV anlegget (som også er helt OK) - vil forskjellene være minimale i forhold.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.213
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker ofte mp3 320k bedre enn wav pussig nok, hørt for mye på TIDAL lowfi?? ( er en blindtest på netter hvor jeg foretrakk mp3 320k 8 av 10 ganger på ukjent musikk) Og jeg syns heller ikke DSD er noe bedre enn PCM - når det er samme mastering og mix og kilde. Ulike filtre slår heller ikke ut , så det er vel alderen som har sløvet de øvre frekvensene hos meg da
    Hvilke deler av lyden skal jeg lytte etter for de dac forskjellene dere rapporter?

Sist redigert:

ufo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    270
    desse billige dacene som nevnt er helt transparente som målingene viser. de har ingenting i det hørbare sjiktet i det hele tatt.
    liker man de ikke så liker man ikke lyden av opptaket. jeg vet at harmonisk forvrenging osv kan gjøre ting mer gøy, men det er ikke dacen sin oppgave å tilføre slikt.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Jeg liker ofte mp3 320k bedre enn wav pussig nok, hørt for mye på TIDAL lowfi?? ( er en blindtest på netter hvor jeg foretrakk mp3 320k 8 av 10 ganger på ukjent musikk) Og jeg syns heller ikke DSD er noe bedre enn PCM - når det er samme mastering og mix og kilde. Ulike filtre slår heller ikke ut , så det er vel alderen som har sløvet de øvre frekvensene hos meg da
    Hvilke deler av lyden skal jeg lytte etter for de dac forskjellene dere rapporter?
    En god produksjon på mp3 low rez er nok alltid å foretrekke fremfor en dårlig utgave av samme låt på hi-rez.

For dem som ønsker å synke langt ned i det digitales irrganger anbefales HQ Player, en programvare for konvertering, filtrering og resampling.

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.658
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg lytter vel på lydbildet som helhet , men det er klart man har ulike preferanser. Personlig foretrekker jeg et tredimensjonalt "rom" hvor høyttalere forsvinner. Transparent , og ikke noe område som stikker seg ut. Et klaver skal låte som nettopp - et klaver. Stemmer og akustiske instrumenter er en god referanse fordi man da har noe "ekte" og forholde seg til. Det skal være en balanse mellom "rom" og detaljer . Ikke for analytisk, men heller ikke for tilslørt. En signatur/farging vil gjøre at alt låter mer likt - men noen foretrekker nettopp det også. Jeg forsøker å finne en balanse mellom det analytiske og musikalske. Når man glemmer lyden og bare nyter musikken så er man vel stort sett der. Men vi mennesker er også skrudd sammen sånn at vi aldri helt slutter å pushe grensene for hva som er mulig , og noen ganger bare søker man en forandring enten av nysgjerrighet eller ren kjedsomhet :)

Jeg bruker som nevnt Auralic Vega DAC , og den har også diverse filtere og innstilling på klokke. Jeg lander alltid på det som måler best - og dermed også er nærmest masteren. Har hørt andre high-end dac'er som har en tydligere signatur enn jeg opplever med Vega. Er en DAC spesielt god på EN ting, så tryner det som regel på annet - eller man kjenner igjen en signatur som går igjen på alle innspillinger. Digitale kilder kan også gi meg lyttetretthet over en periode uten at jeg har noen teknisk forklaring på hvorfor. Så til spørsmålet om akkurat HVA man skal lytte etter har jeg vel ikke noe entydig svar - fordi preferanser , rom og utstyr er helt forskjellig for hver enkelt av oss. Men som sagt akustiske instrumenter , stemmer og ikke minst trommer er mine referanser.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.213
    Torget vurderinger
    1
    Det du beskriver i første avsnitt stemmer bra med det jeg liker også
    Angående referanse, så har jeg en kone som spiller flygel i nabostuen til hifistuen, og selv før jeg åpner ingangsdøren når jeg kommer hjem. vet jeg hva som spiller, Virkeligheten er bare så milevidt langt fra hifi...desverre

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.658
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Det du beskriver i første avsnitt stemmer bra med det jeg liker også
    Angående referanse, så har jeg en kone som spiller flygel i nabostuen til hifistuen, og selv før jeg åpner ingangsdøren når jeg kommer hjem. vet jeg hva som spiller, Virkeligheten er bare så milevidt langt fra hifi...desverre
    Det skal mye til å matche dynamikken i et ekte flygel - eller et trommesett. Er vel grunnen til at mange lander på hornsystemer , som igjen har sine utfordringer. Man kommer ikke unna kompromisser uansett tror jeg. Men fullrange høyttalere og forsterkere med nok strømreserver - så er man et stykke på vei. Spiller jeg en CD på TV anlegget mitt så mangler det mye av den realismen jeg opplever i hovedanlegget . Men å matche et ekte flygel kan jeg nok ikke skryte på meg :)

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.161
    ^ Det finnes praktisk talt ikke musikkhermetikk som gir en "ubesudlet" representasjon av "virkeligheten". Praktisk talt all musikkhermetikk har et "prdousert" lydbilde. Selv såkalte puristiske opptak. Det begynner allerede med valg og oppsett av mikrofoner, selv om det evt bare er to av dem. Dernest kommer begrensningene som ligger i å gjengi en lydprojektsjon med kun to kanaler, og det er en "liten" utfordring å gjengi et akustisk miljø ("opptakslokalet") i et annet akustisk miljø (lytterommet). Det eksisterer ikke hverken kompromissløs musikkhermetikk, eller kompromissløse husaltere.

Mvh
    KJ

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2
    desse billige dacene som nevnt er helt transparente som målingene viser. de har ingenting i det hørbare sjiktet i det hele tatt.
    liker man de ikke så liker man ikke lyden av opptaket. jeg vet at harmonisk forvrenging osv kan gjøre ting mer gøy, men det er ikke dacen sin oppgave å tilføre slikt.
    Jeg tillater meg å benekte dette.
    Rimelige DAC'er som f.eks. Topping utelater definitivt en god del av det som finnes på skiva. Nei, jeg er ikke på noen måte i stand til å beskrive årsakssammenhengen eller underbygge denne påstanden, bortsett fra at jeg har hørt det mer enn tydelig nok, gjentatte ganger. Når man hører noe så til de grader tydelig, så er det på tide å innse at det er noe der. Ørene våre er ikke presise, men de er tilknyttet et tolkningsapparat vi er avhengige av for vår overlevelse. Når de forteller noe såpass udiskutabelt tydelig, da er vi fort forbi punktet om hvorvidt det finnes eller ikke.

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.760
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Det var ihvertall opplysende, det var da det virkelig gikk opp for meg att du var livsstilsblogger og ikke hifiskribent :)

Jeg kjøpte en Topping for gøy en gang. Men det var faktisk ikke gøy i det hele tatt.

rotecop

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    102
    Hvor er objetiviteten ved å beskylde en av de som har prøvd flest dacer for å være subjektiv? Er det å ha et åpent sind det samme som å være subjektiv?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    Temaet «lydsignatur i DACer» er behørig diskutert på ASR...:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2
    Ikke i det heletatt, men man må vel ikke holde kjeft om man ikke er enig med Rognlien og HCS hver enda gang.
    Javel? Hvordan kom du på en sånn idé? Det er vel fullstendig problemfritt av folk er uenige om hva som låter bra og hvorfor? Dette er jo bare en liten nerdehobby, her blir vel ingen truet til taushet, eller?

Alek264

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    503
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det var ihvertall opplysende, det var da det virkelig gikk opp for meg att du var livsstilsblogger og ikke hifiskribent :)
    Hvorfor er han ikke en hifiskribent? Han forteller om sine opplevelse av produktet og sin mening om lyd, kvalitet og helhets inntrykk. Hva gjør enn hifiskribent?

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.760
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Den var til HCS, du virker litt mer tolerant for forskjellige meninger.

Javel? Hvordan kom du på en sånn idé? Det er vel fullstendig problemfritt av folk er uenige om hva som låter bra og hvorfor? Dette er jo bare en liten nerdehobby, her blir vel ingen truet til taushet, eller?

• Liker
    Reaksjoner: HCS

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.842
    ... Eller de "måleriktige" har filtrert bort nyansene til det kjedsommelige ...
    Det som er helt utrolig, er at det inni slike dacer finnes mekanismer som «vet» hvordan ting skal låte «musikalsk», mens det finnes andre «mekanismer» som fjerner all moroa. Dette er en form for kunstig intelligens som overgår alt som hittil er beskrevet i forskningssammenheng. Utrolig hvordan audio hele tiden ligger foran resten av vitenskapen i å trekke det lille ekstra ut av ganske små elektroniske kretser og brikker.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.117
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva tenker dere om A+T sin «nye» DSD dac? Da i sammenlikning med de andre som er diskutert her?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn