Digitale avspillere Ny vurdering på DAC

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.054
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei, hyggelig med ny nettside 😇

Jeg har over et par år ikke endret noe i anlegget da jeg følte at jeg hadde rigget det helt riktig iht min smak.

jeg har renhet og åpenhet i DACen (Auralic Vega) - et stort lydbilde i Martin Logan Montis / hybrid elektrostater drevet av Gryohon Diablo med mye dynamikk og renhet.

Dog, jeg synes muligens etter et par år at Auralicen er for lite «analog» og steril men er redd for å bytte den inn i noe som lukker et meget åpent og klart/detaljert lydbilde. Har dere noen tips for hvor jeg kan begynne?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.960
Torget vurderinger
1
Du kan begynne med å kjøpe min APL DSD EX med tilhørende drivverk! :)

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.054
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er det ingen tanker om valg av dac på hifisentralen ?🤔

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
237
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg har tre (nokså) ulike dac’er stående. Det beste er jo å sammenlikne, for å finne ut hva du foretrekker. Kan godt stille hos deg med alle tre :)

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
237
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ser på prisen av Auralic Vega at du bare glatt kan se bort fra mitt forrige innlegg :ROFLMAO:

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.054
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dersom du bor i Østlandsområdet er det bare å komme hit og låne den, så finner du ut svaret helt selv! :)
setter pris på det ! Men før vi planlegger det - er det noe regler for dere forhandlere å være ærlig på forskjellene? Jeg vil veldig gjerne vite deres subjektive mening om hvorfor APL er bedre enn Auralic - da begge er kjent for å være oppløst og nøytral.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.960
Torget vurderinger
1
setter pris på det ! Men før vi planlegger det - er det noe regler for dere forhandlere å være ærlig på forskjellene? Jeg vil veldig gjerne vite deres subjektive mening om hvorfor APL er bedre enn Auralic - da begge er kjent for å være oppløst og nøytral.
1. Jeg er IKKE forhandler, hifi-skribent gjennom 30 år, javel, men dette er ikke forretning, RRR.

2. Ærlighet er mitt mellomnavn, derav ingen påstander, kun et forslag om at du kan få lov til å prøve en APL i eget oppsett uten krav. Forskjeller er som oftest subjektive, jeg har ikke noen mening om eventuelle målbare forskjeller, annet enn at APL antakeligvis måler dårligere enn ganske mye annet.

3. Jeg har ingen anelse om hvorvidt APL er bedre enn Auralic, det er derfor jeg inviterer deg til å høre i eget oppsett med egne ører.

4. Dreier det seg om et mulig salg, gir jeg alltid kjøper en ukes returrett uansett årsak, for jeg skal uten unntak ha fornøyde kjøpere.

Uttern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
139
Torget vurderinger
1
Ville ha prøvd Bryston, jeg. Har en DAC 1, og den spiller utrolig godt. Luft mellom instrumenter, enormt lydbilde, og en dynamikk helt i toppsjiktet. Organisk og naturlig klang i akustiske instrumenter. Nok av innganger å velge mellom. DAC 3 har jeg ennå ikke fått anledning til å lytte på, men den skal være ett bra løft, samt at den tar også SACD, via I2S. Anbefales :)

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.054
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
1. Jeg er IKKE forhandler, hifi-skribent gjennom 30 år, javel, men dette er ikke forretning, RRR.

2. Ærlighet er mitt mellomnavn, derav ingen påstander, kun et forslag om at du kan få lov til å prøve en APL i eget oppsett uten krav. Forskjeller er som oftest subjektive, jeg har ikke noen mening om eventuelle målbare forskjeller, annet enn at APL antakeligvis måler dårligere enn ganske mye annet.

3. Jeg har ingen anelse om hvorvidt APL er bedre enn Auralic, det er derfor jeg inviterer deg til å høre i eget oppsett med egne ører.

4. Dreier det seg om et mulig salg, gir jeg alltid kjøper en ukes returrett uansett årsak, for jeg skal uten unntak ha fornøyde kjøpere.
Ok misforstod deg litt der - har vært off line i 2 år på dette og brukt all tid på musikk.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.960
Torget vurderinger
1
Ok misforstod deg litt der - har vært off line i 2 år på dette og brukt all tid på musikk.
Høres som en god idé. Dessuten ganske sammenfallende med hvorfor jeg hr holdt meg til APL i den samme perioden. Nå skal jeg videre til Audio Note, derav dette i grenseland regelbruddet, jeg har ikke lagt ut noe for salg enda, men du har herved muligheten, uansett.

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
237
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Og bare så det er klart - jeg er definitivt ikke forhandler. Bortsett fra på brukten ;-)

Papillon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2007
Antall liker
56
Sted
Vestfold
Nesten hver dag nå med hjemmekontor, så hører jeg på musikk via samme DAK som Rognlien har (NRK klassisk og jazz + Tidal Hifi). Den og en PS Audio Directstream i et annet rom har gjort at jeg har følelsen av å ha kommet i mål. Jeg har nå det synet at en god DAK minsker forskjellen mellom 16/44 eller lavere (MP3) og høyoppløste formater, slik at man ikke tenker på om det er ditt eller datt, men rett og slett nyter musikk. Analog lyd, javisst - det óg.

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lyngdorfs-venner.12464/page-58#post-3082470

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
2.077
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke selv sammenlignet direkte men andre som har hatt både Bricasti og Auralic samtidig sier Bricasti låter mer organisk. Min erfaring er at Bricasti låter meget analogt.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.960
Torget vurderinger
1
Nesten hver dag nå med hjemmekontor, så hører jeg på musikk via samme DAK som Rognlien har (NRK klassisk og jazz + Tidal Hifi). Den og en PS Audio Directstream i et annet rom har gjort at jeg har følelsen av å ha kommet i mål. Jeg har nå det synet at en god DAK minsker forskjellen mellom 16/44 eller lavere (MP3) og høyoppløste formater, slik at man ikke tenker på om det er ditt eller datt, men rett og slett nyter musikk. Analog lyd, javisst - det óg.

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lyngdorfs-venner.12464/page-58#post-3082470
Det ligger litt info omkring likheter og forskjeller på APL og PS her:

Det vil nok være litt hipp som happ hvilken av disse to kombinasjonene en finner som den beste musikkformidleren, jeg tror jeg holder en liten knapp på PS, men er slett ikke sikker! :)

PS: Da jeg skrev, trodde jeg at PS audio var et såkalt "målemonster", men det viste seg altså å ikke stemme; den måler ikke bra i det hele tatt. Men den vet åpenbart ikke om det selv, for den spiller som om det er en åpen dør inn til studio.

Sist redigert:

JonasH

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
1.046
Sted
Nord Trøndelag
Torget vurderinger
14
Ut fra hva du beskriver vil jeg på det sterkeste anbefale å ta en lytt til dCS Bartok. (Da har man både Dac og Streamer)
Har selv denne og særdeles fornøyd både med lyden og ikke minst brukergrensesnittet, som jeg opplever som best av de jeg har brukt til nå. (bla. Lumin,Linn)

Jonas

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.960
Torget vurderinger
1
Ut fra hva du beskriver vil jeg på det sterkeste anbefale å ta en lytt til dCS Bartok. (Da har man både Dac og Streamer)
Har selv denne og særdeles fornøyd både med lyden og ikke minst brukergrensesnittet, som jeg opplever som best av de jeg har brukt til nå. (bla. Lumin,Linn)

Jonas
Betviles ikke; denne har også en prislapp som ligger signifikant over de to nevnte, selv om du tar med drivverket i prisen på APL og PS. Så jeg antar at Bartók tar enda et steg i forhold til disse.... :)

Balle Clorin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
1.848
Høres ut som du har et knallbra anlegg og Auralicen skal være meget bra og ha korrekt gjengivelse. Mer analog klang kan kanskje ordnes med mere myke møbler og demping av reflekser

Sist redigert:
Topp Bunn