Digitale avspillere Ny vurdering på DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hei, hyggelig med ny nettside 😇

    Jeg har over et par år ikke endret noe i anlegget da jeg følte at jeg hadde rigget det helt riktig iht min smak.

    jeg har renhet og åpenhet i DACen (Auralic Vega) - et stort lydbilde i Martin Logan Montis / hybrid elektrostater drevet av Gryohon Diablo med mye dynamikk og renhet.

    Dog, jeg synes muligens etter et par år at Auralicen er for lite «analog» og steril men er redd for å bytte den inn i noe som lukker et meget åpent og klart/detaljert lydbilde. Har dere noen tips for hvor jeg kan begynne?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Du kan begynne med å kjøpe min APL DSD EX med tilhørende drivverk! :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er det ingen tanker om valg av dac på hifisentralen ?🤔
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har tre (nokså) ulike dac’er stående. Det beste er jo å sammenlikne, for å finne ut hva du foretrekker. Kan godt stille hos deg med alle tre :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Ser på prisen av Auralic Vega at du bare glatt kan se bort fra mitt forrige innlegg :ROFLMAO:
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dersom du bor i Østlandsområdet er det bare å komme hit og låne den, så finner du ut svaret helt selv! :)
    setter pris på det ! Men før vi planlegger det - er det noe regler for dere forhandlere å være ærlig på forskjellene? Jeg vil veldig gjerne vite deres subjektive mening om hvorfor APL er bedre enn Auralic - da begge er kjent for å være oppløst og nøytral.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    setter pris på det ! Men før vi planlegger det - er det noe regler for dere forhandlere å være ærlig på forskjellene? Jeg vil veldig gjerne vite deres subjektive mening om hvorfor APL er bedre enn Auralic - da begge er kjent for å være oppløst og nøytral.
    1. Jeg er IKKE forhandler, hifi-skribent gjennom 30 år, javel, men dette er ikke forretning, RRR.

    2. Ærlighet er mitt mellomnavn, derav ingen påstander, kun et forslag om at du kan få lov til å prøve en APL i eget oppsett uten krav. Forskjeller er som oftest subjektive, jeg har ikke noen mening om eventuelle målbare forskjeller, annet enn at APL antakeligvis måler dårligere enn ganske mye annet.

    3. Jeg har ingen anelse om hvorvidt APL er bedre enn Auralic, det er derfor jeg inviterer deg til å høre i eget oppsett med egne ører.

    4. Dreier det seg om et mulig salg, gir jeg alltid kjøper en ukes returrett uansett årsak, for jeg skal uten unntak ha fornøyde kjøpere.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    802
    Antall liker
    419
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Ville ha prøvd Bryston, jeg. Har en DAC 1, og den spiller utrolig godt. Luft mellom instrumenter, enormt lydbilde, og en dynamikk helt i toppsjiktet. Organisk og naturlig klang i akustiske instrumenter. Nok av innganger å velge mellom. DAC 3 har jeg ennå ikke fått anledning til å lytte på, men den skal være ett bra løft, samt at den tar også SACD, via I2S. Anbefales :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    1. Jeg er IKKE forhandler, hifi-skribent gjennom 30 år, javel, men dette er ikke forretning, RRR.

    2. Ærlighet er mitt mellomnavn, derav ingen påstander, kun et forslag om at du kan få lov til å prøve en APL i eget oppsett uten krav. Forskjeller er som oftest subjektive, jeg har ikke noen mening om eventuelle målbare forskjeller, annet enn at APL antakeligvis måler dårligere enn ganske mye annet.

    3. Jeg har ingen anelse om hvorvidt APL er bedre enn Auralic, det er derfor jeg inviterer deg til å høre i eget oppsett med egne ører.

    4. Dreier det seg om et mulig salg, gir jeg alltid kjøper en ukes returrett uansett årsak, for jeg skal uten unntak ha fornøyde kjøpere.
    Ok misforstod deg litt der - har vært off line i 2 år på dette og brukt all tid på musikk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Ok misforstod deg litt der - har vært off line i 2 år på dette og brukt all tid på musikk.
    Høres som en god idé. Dessuten ganske sammenfallende med hvorfor jeg hr holdt meg til APL i den samme perioden. Nå skal jeg videre til Audio Note, derav dette i grenseland regelbruddet, jeg har ikke lagt ut noe for salg enda, men du har herved muligheten, uansett.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    setter pris på det ! Men før vi planlegger det - er det noe regler for dere forhandlere å være ærlig på forskjellene? Jeg vil veldig gjerne vite deres subjektive mening om hvorfor APL er bedre enn Auralic - da begge er kjent for å være oppløst og nøytral.
    Og bare så det er klart - jeg er definitivt ikke forhandler. Bortsett fra på brukten ;-)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nesten hver dag nå med hjemmekontor, så hører jeg på musikk via samme DAK som Rognlien har (NRK klassisk og jazz + Tidal Hifi). Den og en PS Audio Directstream i et annet rom har gjort at jeg har følelsen av å ha kommet i mål. Jeg har nå det synet at en god DAK minsker forskjellen mellom 16/44 eller lavere (MP3) og høyoppløste formater, slik at man ikke tenker på om det er ditt eller datt, men rett og slett nyter musikk. Analog lyd, javisst - det óg.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lyngdorfs-venner.12464/page-58#post-3082470
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke selv sammenlignet direkte men andre som har hatt både Bricasti og Auralic samtidig sier Bricasti låter mer organisk. Min erfaring er at Bricasti låter meget analogt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Nesten hver dag nå med hjemmekontor, så hører jeg på musikk via samme DAK som Rognlien har (NRK klassisk og jazz + Tidal Hifi). Den og en PS Audio Directstream i et annet rom har gjort at jeg har følelsen av å ha kommet i mål. Jeg har nå det synet at en god DAK minsker forskjellen mellom 16/44 eller lavere (MP3) og høyoppløste formater, slik at man ikke tenker på om det er ditt eller datt, men rett og slett nyter musikk. Analog lyd, javisst - det óg.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lyngdorfs-venner.12464/page-58#post-3082470
    Det ligger litt info omkring likheter og forskjeller på APL og PS her:

    Det vil nok være litt hipp som happ hvilken av disse to kombinasjonene en finner som den beste musikkformidleren, jeg tror jeg holder en liten knapp på PS, men er slett ikke sikker! :)

    PS: Da jeg skrev, trodde jeg at PS audio var et såkalt "målemonster", men det viste seg altså å ikke stemme; den måler ikke bra i det hele tatt. Men den vet åpenbart ikke om det selv, for den spiller som om det er en åpen dør inn til studio.
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    930
    Antall liker
    1.557
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ut fra hva du beskriver vil jeg på det sterkeste anbefale å ta en lytt til dCS Bartok. (Da har man både Dac og Streamer)
    Har selv denne og særdeles fornøyd både med lyden og ikke minst brukergrensesnittet, som jeg opplever som best av de jeg har brukt til nå. (bla. Lumin,Linn)

    Jonas
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra hva du beskriver vil jeg på det sterkeste anbefale å ta en lytt til dCS Bartok. (Da har man både Dac og Streamer)
    Har selv denne og særdeles fornøyd både med lyden og ikke minst brukergrensesnittet, som jeg opplever som best av de jeg har brukt til nå. (bla. Lumin,Linn)

    Jonas
    Betviles ikke; denne har også en prislapp som ligger signifikant over de to nevnte, selv om du tar med drivverket i prisen på APL og PS. Så jeg antar at Bartók tar enda et steg i forhold til disse.... :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som du har et knallbra anlegg og Auralicen skal være meget bra og ha korrekt gjengivelse. Mer analog klang kan kanskje ordnes med mere myke møbler og demping av reflekser
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    For å oppsummere. Jeg endte opp med Auralic Vega G1.

    Rasjonale:

    - Den lyder mer behagelig og varmere enn den originale Auralic Vega. Dette var viktig for meg da den originale er litt vel steril.

    - Den er også mer detaljert - selv om den originale er mer enn nok detaljert i bøtter og spann.

    - Lydbildet er like luftig som originalen - men muligens ikke like stort, men det er en god trade off.

    - Den lyder etter min mening mye bedre med ekstern streamer. Den innebygde gir et mer sterilt Og kjedelig lydbilde. En egen streamer med egen PSU har åpenbart en positiv effekt og den er betydelig - og da snakker vi ikke nyanser eller placebo.

    - Flere av svakhetene i anlegget som jeg trodde lå i andre ledd er tonet ned eller fjernet helt med G1.

    Utviklingen / R&D på DACer bare de siste årene er betydelig - og det er et ledd jeg vil anbefale andre å se på. For å si det litt tabloid - en dac til 40-50 K idag lyder som en DAC på 150K for 4-5 år siden - eller bedre.

    Jeg likte G1 såpass mye at jeg ikke tok meg bryet med å teste andre, som er en ny erfaring her hjemme. Jeg liker å bruke tid å teste flere produkter og har lært mye om hi fi på den måten.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.896
    Antall liker
    32.617
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Er også Auralic Vega bruker , og selv om den spiller meget bra har det nok skjedd ting siden 2013 (tror jeg) når den kom på markedet. Men for å finne noe vesentlig bedre koster det en del kroner , så jeg tenkte å slite den en stund til - og neste generasjon begynner å dukke opp på torget.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Er det ingen tanker om valg av dac på hifisentralen ?🤔
    Dacen betyr ikke en dritt,så lenge man holder seg unna visse subjektive merker med undermåls teknisk ytelse og blomstrende språk i brosjyrene. Auralicen er kjempebra. Dac til 50-150k blir nå lett slått av dacer til under 10k , så pris er en upålitelig indikator på kvalitet. Kjøp heller en Marantz Cd63 mk2 KI Signature, og hør på hodetelefon utgangen, slår det meste av dagen bitstreamere
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Jeg er super tilfreds med mit PS Audio Direct Stream Dac og SaCD drev. Lige tilpas op læ øst uden nogen form for aggressivt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dacen betyr ikke en dritt,så lenge man holder seg unna visse subjektive merker med undermåls teknisk ytelse og blomstrende språk i brosjyrene. Auralicen er kjempebra. Dac til 50-150k blir nå lett slått av dacer til under 10k , så pris er en upålitelig indikator på kvalitet. Kjøp heller en Marantz Cd63 mk2 KI Signature, og hør på hodetelefon utgangen, slår det meste av dagen bitstreamere
    I mine ører og på mitt anlegg har DACen svært mye å si. Jeg har prøvd en del og synes nesten det er frustrerende hvor mye dominans den har. Bare forskjellen på bytte av streamer utgjør en latterlig stor forskjell.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    SHHrkmm da hører du mer enn meg på bedre anlegg enn jeg har og har hørt, ikke usannsylig min alder tatt i betrakning;)

    Ofte viser det seg at det er nivå forskjeller mellom DAC er og sånn. Da er det ganke åpenbart forskjell i lyden som ikke nødvendigvis høres høyere, bare bedre..., og dermed er det nødvedig med nivåmatching når man sammenligner. Videre har rekkefølgen man lytter i også betydning, 2 gangs lytting høres alltid best ut , konsekvent- når alt annet er likt.

    En streamer DAC jeg har kan velge mellom PCM og DSD, ganske åpenbar forskjell. Ikke rart for det er en nivåforskjell på 6db!!! uten at det er oppgitt noe sted ...

    Syns CD låter bedre enn streaming nesten uansett, men mastering og loudnesskompensjasjon hos Tidal kan gjøre noe her.
    men generelt syns jeg forskjeller på DACer er små med mindre de er skikkelig dårlige,se også PM
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.770
    Antall liker
    903
    enig i at dacer er gaslight. en topping e30 til $129 er alt man trenger.. gruser psuadio og annet overpriset ræl hehe
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    hadde E30 bare hatt XLR utganger hadd jeg kjøpt den bare for gøy
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    hadde E30 bare hatt XLR utganger hadd jeg kjøpt den bare for gøy
    Jeg kjøpte en Topping for gøy en gang. Men det var faktisk ikke gøy i det hele tatt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.896
    Antall liker
    32.617
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hører man ikke forskjell så er ikke DAC'en det svakeste leddet for å si det sånn.... Her er det stor forskjell på dac'er, streamere, CD-drev ect. Men i TV anlegget (som også er helt OK) - vil forskjellene være minimale i forhold.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker ofte mp3 320k bedre enn wav pussig nok, hørt for mye på TIDAL lowfi?? ( er en blindtest på netter hvor jeg foretrakk mp3 320k 8 av 10 ganger på ukjent musikk) Og jeg syns heller ikke DSD er noe bedre enn PCM - når det er samme mastering og mix og kilde. Ulike filtre slår heller ikke ut , så det er vel alderen som har sløvet de øvre frekvensene hos meg da
    Hvilke deler av lyden skal jeg lytte etter for de dac forskjellene dere rapporter?
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.770
    Antall liker
    903
    desse billige dacene som nevnt er helt transparente som målingene viser. de har ingenting i det hørbare sjiktet i det hele tatt.
    liker man de ikke så liker man ikke lyden av opptaket. jeg vet at harmonisk forvrenging osv kan gjøre ting mer gøy, men det er ikke dacen sin oppgave å tilføre slikt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.376
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker ofte mp3 320k bedre enn wav pussig nok, hørt for mye på TIDAL lowfi?? ( er en blindtest på netter hvor jeg foretrakk mp3 320k 8 av 10 ganger på ukjent musikk) Og jeg syns heller ikke DSD er noe bedre enn PCM - når det er samme mastering og mix og kilde. Ulike filtre slår heller ikke ut , så det er vel alderen som har sløvet de øvre frekvensene hos meg da
    Hvilke deler av lyden skal jeg lytte etter for de dac forskjellene dere rapporter?
    En god produksjon på mp3 low rez er nok alltid å foretrekke fremfor en dårlig utgave av samme låt på hi-rez.

    For dem som ønsker å synke langt ned i det digitales irrganger anbefales HQ Player, en programvare for konvertering, filtrering og resampling.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.896
    Antall liker
    32.617
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg liker ofte mp3 320k bedre enn wav pussig nok, hørt for mye på TIDAL lowfi?? ( er en blindtest på netter hvor jeg foretrakk mp3 320k 8 av 10 ganger på ukjent musikk) Og jeg syns heller ikke DSD er noe bedre enn PCM - når det er samme mastering og mix og kilde. Ulike filtre slår heller ikke ut , så det er vel alderen som har sløvet de øvre frekvensene hos meg da
    Hvilke deler av lyden skal jeg lytte etter for de dac forskjellene dere rapporter?
    Jeg lytter vel på lydbildet som helhet , men det er klart man har ulike preferanser. Personlig foretrekker jeg et tredimensjonalt "rom" hvor høyttalere forsvinner. Transparent , og ikke noe område som stikker seg ut. Et klaver skal låte som nettopp - et klaver. Stemmer og akustiske instrumenter er en god referanse fordi man da har noe "ekte" og forholde seg til. Det skal være en balanse mellom "rom" og detaljer . Ikke for analytisk, men heller ikke for tilslørt. En signatur/farging vil gjøre at alt låter mer likt - men noen foretrekker nettopp det også. Jeg forsøker å finne en balanse mellom det analytiske og musikalske. Når man glemmer lyden og bare nyter musikken så er man vel stort sett der. Men vi mennesker er også skrudd sammen sånn at vi aldri helt slutter å pushe grensene for hva som er mulig , og noen ganger bare søker man en forandring enten av nysgjerrighet eller ren kjedsomhet :)

    Jeg bruker som nevnt Auralic Vega DAC , og den har også diverse filtere og innstilling på klokke. Jeg lander alltid på det som måler best - og dermed også er nærmest masteren. Har hørt andre high-end dac'er som har en tydligere signatur enn jeg opplever med Vega. Er en DAC spesielt god på EN ting, så tryner det som regel på annet - eller man kjenner igjen en signatur som går igjen på alle innspillinger. Digitale kilder kan også gi meg lyttetretthet over en periode uten at jeg har noen teknisk forklaring på hvorfor. Så til spørsmålet om akkurat HVA man skal lytte etter har jeg vel ikke noe entydig svar - fordi preferanser , rom og utstyr er helt forskjellig for hver enkelt av oss. Men som sagt akustiske instrumenter , stemmer og ikke minst trommer er mine referanser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn