Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er fristende å foreslå at du fullfører den kurven til 20kHz, for der vil jo den lukkede konstruksjonen falle langt mer enn det Manta gjør siden de har omtrent samme forutsetninger. Da får du bedre frem ikke bare forskjellen i spredning, men også forskjellen i hvor jevnt det er. Vanlige høyttalere har gjerne en spredningsboost rett over delefrekvensen. Du finner masse eksempler på dette ute på verdensveven.
    Jeg tør motsatt mene at heller få på "verdensveven" kan særlig om dette du her sikter til :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg plottet ut 90 grader og 180 grader og laget en generisk "tradisjonelt kabinett" basert på snitt fra et par-tre tradisjonelle høyttalere av lignende størrelse. Har også presentert det som % energi istedenfor dB siden det er litt lettere å skjønne.

    Kort oppsummert, sammenlignet med et tradisjonelt kabinett avgir Manta.1 minst 30% mindre energi direkte til siden, gradvis synkende til over 50% mindre energi rett bakover. Med andre ord vesentlig mindre reflektert energi i rommet.

    1644528890318.png


    1644528900717.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har laget utkast til produktbeskrivelse inkludert foreløpige spesifikasjoner, kun på engelsk inntil det er stabilisert litt. Hører gjerne tilbakemeldinger på hvordan dette oppleves. :)


    • Passive dual cardioid enclosure
    • Active 3-way speakers with coax and 12" midbass driver
    • Pre-order expected to start summer 2022.
    • Shipping expected to start late 2022.
    THE SOUND OF MANTA.1
    • Voices are perfectly positioned, crystal clear and full of nerve, nuance and details.
    • The soundstage is huge in all dimensions; depth, width, height. It's truly an immersive experience.
    • The big soundstage is combined with pinpoint imaging. The loudspeakers disappear as instruments are just.. there. Accurately portrayed in three dimensions.
    • The bass and lower midrange is presented with perfect transient response, speed and relentless punch no matter how loud you play.
    • The treble is fresh, detailed and crisp without ever becoming hard or fatiguing.
    • Music is reproduced in an accurate, enjoyable and effortless manner whether you prefer to play at moderate or ear bleeding levels.
    WHY AND HOW IS MANTA.1 DIFFERENT?
    MANTA.1 looks different. It IS different. But not in an attempt to look cool or be fancy. It's a result of what we call functional design. Every detail has a clear and real function, and improves the way music is reproduced.

    • As its sibling the SBS.1, the MANTA.1 speakers are designed to be paired with one or several subwoofers. We recognize that the midbass is so important to the drive and dynamics of most music, that we use a dedicated amplifier channel and dedicated high power, high sensitivity 12" driver to this frequency range.
    • Cardioid midrange: The dedicated midrange chamber is vented to reduce reflections from the side walls and the wall behind the speakers. The result is increased clarity and improved soundstage. This is what gives the MANTA.1 its unique vocal performance, and ability to sound clear and tidy even on complex music productions. To perfect the midrange, ports are cut out on both sides of the coax driver to allow the midrange driver to "see" more narrow baffle, resulting in ideal dispersion characteristics across the frequency range.
    • Cardioid bass: One would think you lost bass pressure by venting the cabinet, but when done right the very opposite is true. The MANTA.1 achieves cardioid like performance down to 100hz, targeting the bass pressure towards the listener. This tight and consistent midbass experience is crucial for the rhythmic, dynamic nature of many music genres.

    PRELIMINARY SPECIFICATIONS (SUBJECT TO CHANGE)
    • Type
      3-way (Total system with subwoofer adds up to 4-way)
      Passive dual cardioid cabinet with acoustic side vents
    • Drivers / Amplifier:
      12" midbass, 5.5" midrange, 1" silk dome tweeter.
      Active 3-channel class D amplifier with DSP (650W per speaker)
    • Equalizer / Room correction:
      Manual EQ, 9-band parametric
    • Frequency response:
      95-20,000hz (+/-2dB)
      80-22,000hz (-6dB)
      22-22,000hz (+3/-6dB) (with subwoofer)
    • Distortion:
      <0,5% THD @96dB/1m (per speaker)
    • Max SPL@1m:
      ~116dB
    • Inputs:
      Analog: RCA, XLR balanced (in/through)
      Digital: Optical, Coaxial/SPDIF (in/through), AES (in/through)
    • Dimensions (WHD):
      350x600x350 mm
    • Accessories:
      Power chord, USB-cable, magnetic detachable grille
    • Weight:
      TBA
    • Placement:
      MANTA.1 stainless steel stand (included)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye teknikk og grafer i denne tråden, men det handler jo i siste instans om musikken, og utvikling av høyttalere er også på mange måter en musikalsk reise, da jeg bruker utrolig mye tid på å høre på utrolig mye forskjellig musikk. Dette for å se hvordan høyttalerne oppfører seg og låter på tvers av sjangere.

    Jeg har en intern MANTA.1 spilleliste som sakte bygges opp med de låtene jeg opplever at enten funker veldig bra, eller har et eller annet element som IKKE funker perfekt, og dermed ender opp som verktøy for å perfeksjonere. Jeg har bestemt meg for å slippe denne som en offisiell spilleliste også slik at de som har lyst kan følge den "musikalske reisen" mot en produksjonsklar MANTA.1. :) Jeg jobber med å ferdigstille første versjon av denne gjennom helgen, og håper å kunne dele den i morgen ettermiddag!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^jeg hadde strøket «passive» i beskrivelsene av kartoidene. Det høres så passivt ut, hehe.
    Hadde kartoidene vært aktivt løst hadde jeg skrevet Active … cartoide. Det høres fjongt ut.
    Har ikke noe mer å komme med bortsett fra at jeg vil høre dem!
    Spilleliste er kjekt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    ^jeg hadde strøket «passive» i beskrivelsene av kartoidene. Det høres så passivt ut, hehe.
    Hadde kartoidene vært aktivt løst hadde jeg skrevet Active … cartoide. Det høres fjongt ut.
    Har ikke noe mer å komme med bortsett fra at jeg vil høre dem!
    Spilleliste er kjekt.
    Du er velkommen innom hvis du skulle ha veiene forbi på et tidspunkt. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er første iterasjon av MANTA.1 spillelisten klar. :geek:

    I likhet med tidligere lister er det en del norsk / skandinavisk, og relativt variert sjangermessig. Det er nok noe overvekt av pop / nyere musikk da jeg ikke primært sikter produktene inn mot de som sitter og lytter etter utklingingen av kastanjettene til tibetanske munker ("hvor munkene fikk kastanjettene fra er det ingen som vet, da de ikke pleier å ha kastanjetter, det er det som gjør platen så interessant!") :LOL:

    Uansett... 😅 Det er da ikke kun låter med god innspillingskvalitet, men tipper det skulle være litt av hvert her som folk kan finne interessant å teste på anlegget sitt!

    "Sigberg Audio MANTA.1 Dual Cardioid Development playlist"
    Music used to test and develop the Sigberg Audio MANTA.1 Dual Cardioid Active speaker!

    Spotify:

    Tidal:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo litt fascinerende med Inkognitosubbene. Her står det en Inkognito 10 gjemt BAK dempeplatene på sideveggen. :geek: USB-ledingen jeg bruker til å tune den inn er det eneste som røper den. :p

    1645992722302.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er jo helt genialt! Når kona omsider flytter på de dempeplatene og ser den er det jo en perfekt anledning for å si "Åh, den?! Den har jeg hatt leeenge..."
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Valentino @2xJ Takk for svar. Får se hva det blir til. Må finne en løsning som gjør at dette lar seg produsere noenlunde enkelt også, feste stoff pent fra innsiden av alle slotter/åpninger spesielt i øvre kammer kan bli litt krevende. Å dekke hele øvre baffel kunne latt seg gjøre fra utsiden og dermed forenkle konstruksjonen litt. Så "funksjonelt design" handler også om hva som lar seg produsere på fornuftig vis. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ser den. Tenkte faktisk tanken selv, at det ikke er lett. Arbeidskrevende er muligens ordet. Men om du får det til vil det bli svært tydelig hvordan den virker, og det skal man ikke kimse av synes jeg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    ^Ser den. Tenkte faktisk tanken selv, at det ikke er lett. Arbeidskrevende er muligens ordet. Men om du får det til vil det bli svært tydelig hvordan den virker, og det skal man ikke kimse av synes jeg.
    Ja, vi får se. Skal til @inselwind for å diskutere første "pene" prototype på tirsdag, så vi får se hva vi finner på.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Det er jo allerede hull på sidene, så det faktum at det brukes hull er ganske greit synlig - også med et eventuelt trekk foran, som vil skjule det du spør etter her. Jeg syns de «usynlige» hullene ser best ut, mest ryddig utseende kanskje. Tror jeg….
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Tenker det er synd om hullene blir helt gjemt bort, noe som ikke trenger å skje selv om de trekkes med stoff utenpå. Kommer an på stoffet, og hvordan du velger å gjøre kantene av hullene.

    Er det f.eks mulig å fremheve kanten litt, slik at den blir svakt synlig med kontur i stofftrekket?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er en avveining mellom "tøft" og nøytralt. De vil trolig komme med grill så alt dekkes også, så man har jo det alternativet også.

    Tror vi får se litt hva som er praktisk mulig og ta det derfra.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kjapp update:

    Da starter arbeid med nye kabinetter (og første iterasjon med profesjonell finish) på mandag hvis alt går etter planen. Regner med å kunne dele litt byggebilder underveis. :geek:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg og stemmer for synlige hull.
    ....og glem ikke, sorte skruer til elementer.
    ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er jo helt genialt! Når kona omsider flytter på de dempeplatene og ser den er det jo en perfekt anledning for å si "Åh, den?! Den har jeg hatt leeenge..."
    Bruker bare å si til konen om hun bemerker noe at "hva med den hesten som står på den gården der borte og koster masse penger....?" :p
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Tror du han kommer til å like den så godt at han industrispionerer seg frem til å lage et par til seg selv?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    10.539
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Bygging av lyd er jo bare gøy, og det at Sigberg ønsker prototyper bygget av meg må jeg ta som et kompliment 😊👍. - De ser ihvertfall veldig spennende ut og jeg ønsker jo at de skal ta seg best mulig ut når de senere skal presenteres for den gemene hop🎵🎶🍾.. Takk for nok et spennende oppdrag 🤓
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den lille 45 grader millimeter avfasningen rundt hullene, det er så flott gjort og er så innmari vanskelig å få så perfekt at det er bare å bøye seg i MDF støvet av beundring.
    Den mannen burde fått CNC-fres på blå resept og uten egenandel :cool:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror du han kommer til å like den så godt at han industrispionerer seg frem til å lage et par til seg selv?
    Haha, nå skal han jo "bare" bygge kabinettene så han får ikke hørt dem (enda hvertfall). Ellers var jeg spion tilbake og fikk nyss om at han har spennende prosjekt på gang selv også. :geek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn