Ny referanse fra B&O ICEpower

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Den lille mattheten fra filteret som jeg hørte kan nok være pga lavere inngangsimpedans,
med filteret innkoplet. Det demper også signalet litt.
Ikke sikkert alle signalkilder er like følsomme for dette som min dcs.
Kan nevne at forsterkeren liker bedre Compact-7 enn den lille og mer tungdrevne HL-3.
 

aspd

Medlem
Ble medlem
16.08.2005
Innlegg
25
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Noe teknisk spørsmål angående 125ASX2-modulene, hvordan oppfører de seg med en passiv pre?

Altså kun en "blue velvet" Alps f.eks på inngangen... Hvilken verdi på denne er optimal i så fall?

Tenker på å snekre sammen en egen løsning, 1x 125ASX2, passiv-pre, tape-loop for viderekobling til hodetelefonforsterker...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Inngangsimpdansen er ca. 42 kOhm, så et potmeter med omtrent samme verdi burde jo funke ok, og gi en resulterende inngansimpedans på 20 kOhm +, og det holder vel?
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Lovte å komme tilbake med en liten tilbakemelding når Dvalinn var testet over litt lengre tid, og når den var forsøkt i andre highend anlegg.
Til prisen er Dvalinn helt klart en god forsterker. Mot dyrt utstyr i highendklassen faller den gjennom, og det er vel ikke mer enn ventet.
Fikk selv desidert best lyd med lettdrevne høyttalere, fikk mer liv og dynamikk i forsterkeren da. Den ble sjelden tynn og masete i lyden, men var oftest mot det fyldige og litt varme
Sammenliknet med dyre forsterkere ble ICE litt rund i bunnen. Tror nok at den passer sammen med/avlastes av sub. Både tangenAVdesign selv, og Valentino her på sentralen bruker filteret i forsterkeren og sub.
Den klarte heller ikke å åpne opp lydbildet som dyrere 'highendforsterkere' vi sammenliknet med, samt at diskanten ble litt tam, og klinget ikke skikkelig ut sammenliknet med slikt utstyr.
Men dette var i dyre highendanlegg mot forsterkere opp til 10x prisen av Dvalinn, så det var klart urettferdig.
Fikk forsterkeren best til i mitt eget anlegg, med en del jobbing. På mer avslørende anlegg/høyttalere falt den mer igjennom.
Det endte med at jeg solgte min da jeg nok er litt for bortskjemt. Kjøper av forsterkeren ønsket den som reserveforsterker i et rørbasert anlegg. Han gir tilbakemelding om at han er meget godt fornøyd med lyden fra forsterkeren , og at han har meget sammenfallende opplevelser av lyden fra forsterkeren som det jeg hadde.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
At man må opp i det mangedobbelt i pris for å få det bedre, er et kompliment. At ICE-treet pr dato ikke har vokst inn i himmelen var vel ingen overraskelse.

60watt er nå engang (bare) 60watt. Det hjelper nok på å kjøre aktiv deling, slik som Tangen (og flere andre ICE brukere) gjør. Da jobber forsterkeren med en snillere last og med mindre effektkrav. 6,000,- for en stereoforsterker er jo lommerusk. To eller tre stk i et aktivt oppsett er fortsatt småpenger for mange.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvilke høyttalere ble testet med Dvalin Hagto? Synes det noe rart at du nevner at den ble noe rund i bassen sammenlignet med dyrere forsterkere. Det er jo nettopp der ICE måler så ekstremt bra. Ikke tilfeldig at flere og flere sub leverandører bruker nå ICE. Lurer derfor om det kan skyldes at dere brukte for store høyttalere som Dvalin ikke klarte å drive skikkelig med sine 2*60W.
 
B

Back_Door

Gjest
pedal skrev:
At man må opp i det mangedobbelt i pris for å få det bedre, er et kompliment. At ICE-treet pr dato ikke har vokst inn i himmelen var vel ingen overraskelse.

60watt er nå engang (bare) 60watt. Det hjelper nok på å kjøre aktiv deling, slik som Tangen (og flere andre ICE brukere) gjør. Da jobber forsterkeren med en snillere last og med mindre effektkrav. 6,000,- for en stereoforsterker er jo lommerusk. To eller tre stk i et aktivt oppsett er fortsatt småpenger for mange.
Du er inne på noe! Selv ICE kan ikke få 60w til å bli mer enn 60w.
I mitt system bruker jeg forsterkere som i 8 ohm har 10 ganger mer w. I tillegg kjører jeg så 6 stk av disse forsterkerne i en kombinasjon av aktiv og passiv drift. Når så høyttalerne fra grunnen av er designet for denne teknologien, blir resultatet noe annet. Min konklusjon er at ICE slik kan gi resultater på øverste hylle. Men noen enkel hokus pokus løsning innebærer altså ICE absolutt ikke. "Gratismåltider" er fortsatt vanskelig å oppdrive.. ;)
Det er vel ingen som har ment å påstå at en 60w forsterker til 6000kr kan drive hva som helst bare fordi den bygger på ICE-teknologien? Kanskje mange av både tilhengere og motstandere av denne teknologien bør stikke fingeren i jorda?
At Dvalinn 60 gir svært mye for pengene, kan vel få bestride uansett? Slik sett demonstrerer den mye av potensialet i teknologien.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Jeg deler ikke Hagto sine oppfatninger av ICE, for å si det forsiktig ;)

Jeg begynner etterhvert å få god kjennskap til ASX II 50 knyttet til denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23071.0

Denne "20 watteren" fra ICE spiller ganske likt som ASP 1000 hos meg. Og den gjør det helt til Seas Coaxen den er tilkoplet bunner. Og coaxen bunner ikke før den leverer ca 103 dB. Man skulle egentlig behøve en 200 watter for å gjøre dette, men mini-ice'n har egenskaper som en stor forsterker - i hvert fall når den kun har ett element å hanskes med. Jeg kjører aktiv deling.

Mini-Ice'n spiller betydelig bedre enn alle tradisjonelle transistorforsterkere jeg eier og har eid, det være seg Primare A 30.3 (som er imponerende bra "til prisen" ;)), DP 6.12 (som fortsatt er bra nok til å trekke meg inn i musikken), EC 100 w DMB (som ble grisebanket av DP i sin tid) og Musical Fidelity A3 (som befinner seg minst 3 divisjoner lavere).

På dynamisk kontrast - eksplosivitet - så får ICE alle mine høyttalere til å spille på en måte som minner mer om ordentlig kostbare, aktive systemer med metervis av headroom, enn det DP 6.12 er i stand til.

Når det hevdes at ASX ikke klarer å åpne opp lydbildet, så begynner jeg å lure på hva slags matching det har vært i de komponentene man har sammenlignet med. Jeg lytter mye til Accuton, og nå også Seas Excel, og de scorer høyt nok på transparens og lav forvrengning til at jeg sjelden eller aldri lar meg ovebegeistre på disse parametrene når jeg er på besøk.

En annen egenskap som er helt suveren på ASX er evnen til å bibeholde lydkvaliteten nesten uansett hvor høyt man spiller. Det finnes mange transistorløsninger som koster betydelig mer, som gradvis øker forvrengningen etter som man skrur opp lyden. Dyrere løsninger holder koken bra til svært høyt lydtrykk. Men jeg har enda ikke hørt en klasse A eller A/B som er like lydtrykksnøytral som ASX. Dvs. det kan hende jeg har hørt det, men jeg har ikke hørt nok på det til å fastslå om det er tilfellet. Det er en grunn til at mange sier at man aldri kan få for stor strømforsyning. Men jeg har mistanke om at klasse D i noen grad er unntaket fra denne regelen.

Jeg kan forstå at ICE kan høres litt rund ut i bunnen. På mange anlegg. Den mangler litt av den "punchen" som mange habile transistorforsterkere har. Selv DP 6.12 har litt punch i bunnen. Det låter stramt og fint, og den avslører lett at andre forsterkere mangler autoritet. Men når jeg kopler inn ICE så dukker det opp en del viktige nyanser i dypbassen som jeg ikke visste var der. Basstransientene tegnes med tynnere strek. Mer presist. Musikken beskrives på en mindre tabloid måte. Og hvis man har høyttalere som er presise nok til å videreformidle denne "brødteksten" så er det lett å høre hva som ligner mest på virkeligheten. Den punchen som mangler har visse lydmessige likheter med den punchen som mangler på CD-er som er usedvanlig lite komprimert. Komprimerer man sånn passe, så blir det mer "fot" - i alle fall for noen. ;)

At det ikke åpner seg i toppen med Ice er heller ikke min erfaring. Men Accuton-diskanter er kanskje ikke avslørende nok til å merke slikt?

Om det låter tykt eller tynt, åpent eller lukket er i stor grad avhengig av matching og systemets frekvensrespons. Og disse parametrene sier ofte mer om anleggets øvrige bestanddeler enn akkurat forsterkeriet. Jeg er mer interessert i å finne ut hvordan de klarer seg på hifi kvaliteter som tradisjonelt koster mye penger. Kvaliteter som er "beyond matching": Drivevne, makrodynamikk, mikrodynamikk, signal/støy, transparens, autoritet, uanstrengthet og så videre - rent subjektivt altså.

Jeg synes ikke det er urettferdig å sammenligne disse forsterkerne med alternativer som koster 5-10 ganger så mye. De gangene jeg har vært på kundebesøk og umiddelbart har hørt at "her er det god elektronikk" så har det selvsagt vært en god kilde og så har det enten vært klasse d-forsterkeri eller svært kostbare transistorforsterkere involvert. Jeg minner også om at det er en Bel Canto forsterker med ICE ASP 1000 innmat på S'phile's klasse A liste. Så vidt jeg har sett av bildene dreier det seg om en ren plug & play implementering. Og her kommer altså en ny generasjon som ICE-tilhengerne påstår låter bedre....

Jeg har dessverre ikke god nok elektronikk i eget hus til å finne ut hvor ICE kommer til kort. Kanskje skorter det også på lyttetrening på dyrt effektforsterkeri. Jeg har kun denne "skarve" DP 6.12 i huset. Dette er 28 kilo med norsk kvalitetshifi - 50 watt klasse a, 140 watt klasse B, 800 watt / 1 ohm, lav forvrengning, mange transistorer, stor strømforsyning osv. Jeg tror den hadde nypris på 26 tusen en gang på 90-tallet. Den var også en solid åpenbaring da jeg fikk den. Men den er altså alt for "dårlig" til å avsløre eventuelle svakheter i ASX.

Det ville vært interessant med en seriøs sammenligning mellom ASX og top-of-the line DP. Det er begge forsterkere som er designet for å gjengi signalet så nøytralt og uforvrengt som mulig - uten tonekontroller eller imponatoreffekter. Jeg ser ikke bort fra at ASX her møter sin overmann, men jeg tar det heller ikke for gitt. Jeg føler meg rimelig trygg på at de slipper fra det med æren i behold - selv om man glemmer hvor små og billige de er.

Edit: Burde vel sagt: I hvert fall hvis man glemmer hvor små og billige de er.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har også en forsterker med ICEpower125ASX2 moduler. Jeg kjenner ikke igjen Hagto sine beskrivelse om at lyden heller mot det fyldige og varme. Tvert imot her i gården. Vet ikke om min HFX forsterker kan låte anneredes enn Dvalin. Er det mulig? Minner om at jeg ikke har fått testet den på gulvstående høyttalere. Synes ikke den matcher mine Krix Equinox stativer spesielt bra.

Forøvrig et svært bra innlegg av Bx. Kvaliteter "beyond matching", den var fin.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Ja, ja. Forstår ikke helt hva dere klager på meg etter. Synes jeg har gitt positive tilbakemeldinger på forsterkeren jeg.
Mine kamerater som har hørt den synes jeg har vært for positiv.
Det eneste jeg kanskje føler at jeg burde skrevet litt annerledes er når jeg skrev 'mot det fyldige og varme'. Ville nok etter litt ettertanke heller skrevet 'mot littegrann avrundet og snill'.
Er nok enig at den har hatt et lite handikap med sine 60w sammenliknet med andre forsterkere på et par av høyttalerene, og tror at de som deler av med sub kan få bedre resultater på litt tyngre høyttalere. Synes dog at lydsignaturen gikk igjen på alle høyttalere, uansett følsomhet.
Der det gikk dårligst i Dvalinn sin favør var på de svindyre og meget avslørende Acapella Violon høyttalerne med plasmadiskanter. Her ble den sammenliknet med Burmester 956 mk2 til 70000 kr. Det opplyses fra produsent at 15 w skal være nok på disse høyttalerne, så det burde være nok med Dvalinn sine 60w.
Her falt den stort igjennom sammenliknet med Burmesteren.

Uansett så mener jeg at jeg fikk til overraskende, og uventet, god lyd ut fra forventninger og pris. Ut fra mine erfaringer tror jeg at i rett selskap kan man få til et meget bra anlegg med Dvalinn, og jeg hadde mange fine dager med denne forsterkeren. Slutt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vi klager ikke Hagto, men diskuterer. Setter veldig pris på tilbakemeldingene.
 
B

Back_Door

Gjest
Hagto skrev:
Ja, ja. Forstår ikke helt hva dere klager på meg etter.
Er det noen som har klaget på deg da? Bx gir uttrykk for uenighet, men det er vel legitimt?
Personlig synes jeg du har gitt en balansert fremstilling.
Jeg ser dette som testing mellom ulike forsterkere i ulike prisklasser, mer enn som tester mellom ulike teknologiers fulle og hele potensial.
 
R

RoDa

Gjest
Hagto skrev:
Til prisen er Dvalinn helt klart en god forsterker. Mot dyrt utstyr i highendklassen faller den gjennom, og det er vel ikke mer enn ventet.
Fikk selv desidert best lyd med lettdrevne høyttalere, fikk mer liv og dynamikk i forsterkeren da. Den ble sjelden tynn og masete i lyden, men var oftest mot det fyldige og litt varme
Jeg har bare hørt Midgard Oberon i eget anlegg, den har jo "noe" mer effekt. Ti-gangen, faktisk.
Men det også låt litt mot det fyldige og varme, eller kanskje snille og behagelige.

Sammenliknet med dyre forsterkere ble ICE litt rund i bunnen. Tror nok at den passer sammen med/avlastes av sub. Både tangenAVdesign selv, og Valentino her på sentralen bruker filteret i forsterkeren og sub.
Samme erfaring, litt ull på strengene og tjukk bass.

Den klarte heller ikke å åpne opp lydbildet som dyrere 'highendforsterkere' vi sammenliknet med, samt at diskanten ble litt tam, og klinget ikke skikkelig ut sammenliknet med slikt utstyr.
Jeg oppfattet Oberon som litt matt og fargeløs, samt at lyden ikke fikk lov til å klinge ut ordentlig.
Dette også i forhold til mer vanlige prisede forsterkere, ikke bare hiend.

Men dette var i dyre highendanlegg mot forsterkere opp til 10x prisen av Dvalinn, så det var klart urettferdig.
Fikk forsterkeren best til i mitt eget anlegg, med en del jobbing. På mer avslørende anlegg/høyttalere falt den mer igjennom.
Ja, det synes urettferdig å kjøre denne tassen mot dyre hiendamper. Men når man hører bruker-erfaringer og besøksrapporter (type Impulse og VidarP), så er det jo akkurat hiend det beskrives som. Den evigvarende drømmen om å "beat the system" er jo også gøy å teste ut!

Oberon tapte på aspekter som er tilsvarende gode cd-drivverk kontra dårligere, altså bloom, utklinging, snert i anslag osv.
Jeg holder det for sannsynlig at ikke alle henger seg opp i disse aspektene ved lydgjengivelse.

Mvh
Rolf
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Jeg har også hatt gleden av å ha Oberon innom mitt oppsett. I forhold til prisen man betaler får man mye valuta for pengene etter min vurdering, men man kommer ikke helt inn i High End himmelen. Jeg må si at jeg deler RoDa sine erfaringer, men i mitt oppsett oppførte den seg også "merkelig" i bassen. Leser her på sentralen at mange er imponert over bassen. Det skjønner jeg ikke. Det merkelig er at Oberon leverte den dypeste dypbass i mitt oppsett uten problem, men det virket som mye av mellombassen var kraftig redusert. Det kan godt være at mindre avslørende systemer ikke evner å bringe dette frem, men i mitt system får du servert den hele og full sannhet midt i fleisen. Denne merkelige bassoppførsellen medføre at man fikk ett hull i musikken. Når jeg spilte kjente melodier hvor jeg kjenner frekvensgangen godt i de enkelt delene av fremførselen, var det en merkelig opplevelse å oppleve at en del av bassen som man er vant til at skal være der, pluselig var nesten bort. Hva dette skyldes vet jeg ikke, men jeg likte det ikke.

Når dette er sagt, så får man som tidligere nevnt mye lydvaluta for pengene, og jeg har ingen problemer med å forstå dem som er fornøyd med kjøpet av Oberon 6.1, men jeg kunne ikke ha levd med den i mitt oppsett. Heldigvis er dette ett fritt land hvor den enkelte får lov til å ta sine egne valg.

RoDa skrev:
Hagto skrev:
Til prisen er Dvalinn helt klart en god forsterker. Mot dyrt utstyr i highendklassen faller den gjennom, og det er vel ikke mer enn ventet.
Fikk selv desidert best lyd med lettdrevne høyttalere, fikk mer liv og dynamikk i forsterkeren da. Den ble sjelden tynn og masete i lyden, men var oftest mot det fyldige og litt varme
Jeg har bare hørt Midgard Oberon i eget anlegg, den har jo "noe" mer effekt. Ti-gangen, faktisk.
Men det også låt litt mot det fyldige og varme, eller kanskje snille og behagelige.

Sammenliknet med dyre forsterkere ble ICE litt rund i bunnen. Tror nok at den passer sammen med/avlastes av sub. Både tangenAVdesign selv, og Valentino her på sentralen bruker filteret i forsterkeren og sub.
Samme erfaring, litt ull på strengene og tjukk bass.

Den klarte heller ikke å åpne opp lydbildet som dyrere 'highendforsterkere' vi sammenliknet med, samt at diskanten ble litt tam, og klinget ikke skikkelig ut sammenliknet med slikt utstyr.
Jeg oppfattet Oberon som litt matt og fargeløs, samt at lyden ikke fikk lov til å klinge ut ordentlig.
Dette også i forhold til mer vanlige prisede forsterkere, ikke bare hiend.

Men dette var i dyre highendanlegg mot forsterkere opp til 10x prisen av Dvalinn, så det var klart urettferdig.
Fikk forsterkeren best til i mitt eget anlegg, med en del jobbing. På mer avslørende anlegg/høyttalere falt den mer igjennom.
Ja, det synes urettferdig å kjøre denne tassen mot dyre hiendamper. Men når man hører bruker-erfaringer og besøksrapporter (type Impulse og VidarP), så er det jo akkurat hiend det beskrives som. Den evigvarende drømmen om å "beat the system" er jo også gøy å teste ut!

Oberon tapte på aspekter som er tilsvarende gode cd-drivverk kontra dårligere, altså bloom, utklinging, snert i anslag osv.
Jeg holder det for sannsynlig at ikke alle henger seg opp i disse aspektene ved lydgjengivelse.

Mvh
Rolf
 
B

Back_Door

Gjest
Nå er vel ikke dette en tråd om Oberon?

Likevel må det vel være både interessant og svært gledelig for genuint søkende audiofile som RoDa og Askeland at mitt anlegg faktisk viser at også Oberon kan gi high-end lyd når de implementeres på en slik måte i et anlegg som det som er gjort hos meg? Det som er gjort hos meg er nemlig å utnytte styrken og bypasse svakhetene til disse forsterkerne. Vel, dette var helgens gladmelding, som jeg er sikker på at spesielt RoDa ble svært glad for å få høre! :D
Det viser da at man skal være forsiktig med å proklamere absolutte sannheter i dette faget.
 
M

musicus

Gjest
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårlig) digital kopi av virkeligheten...

mvh
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
musicus skrev:
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårlig) digital kopi av virkeligheten...

mvh
Og dette betyr?
mvh
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
kwil skrev:
musicus skrev:
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårlig) digital kopi av virkeligheten...

mvh
Og dette betyr?
mvh
Det viser bare at han (som mange andre) ikke vet hva det går ut på.

Når noen er så langt utpå jordet, at de er på feil jorde, burde de ikke bidra i diskusjoner.

Jeg har hørt flere oppsett med ICE (analoge forsterkere), har virkelig vært trivelig til tider. Finnes det bedre? Med stor sannsynlighet, og uansett hva matchingsfaktoren er. Men til samme pris? Mange betviler det...

Pk
 
M

musicus

Gjest
kwil skrev:
musicus skrev:
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårligere) digital kopi av virkeligheten...

mvh
Og dette betyr?
mvh
...det som står skrevet, virkeligheten (i betydningen ditt eget sanseapparat) er ikke digital, den er analog...

mvh
 
M

musicus

Gjest
pks skrev:
kwil skrev:
musicus skrev:
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårlig) digital kopi av virkeligheten...

mvh
Og dette betyr?
mvh
Det viser bare at han (som mange andre) ikke vet hva det går ut på.

Når noen er så langt utpå jordet, at de er på feil jorde, burde de ikke bidra i diskusjoner.

Jeg har hørt flere oppsett med ICE (analoge forsterkere), har virkelig vært trivelig til tider. Finnes det bedre? Med stor sannsynlighet, og uansett hva matchingsfaktoren er. Men til samme pris? Mange betviler det...

Pk
Jorder er ditt domene, du om det, bidrag i diskusjoner er noe annet, det kan sikkert sies om deg med, å være ICE disippel kvalifiserer ikke alltid til svaret på alt. Diskusjonen var vel ikke om ICE var trivelig eller ikke, det har jeg ikke kommentert.

mvh
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
musicus skrev:
pks skrev:
kwil skrev:
musicus skrev:
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårlig) digital kopi av virkeligheten...

mvh
Og dette betyr?
mvh
Det viser bare at han (som mange andre) ikke vet hva det går ut på.

Når noen er så langt utpå jordet, at de er på feil jorde, burde de ikke bidra i diskusjoner.

Jeg har hørt flere oppsett med ICE (analoge forsterkere), har virkelig vært trivelig til tider. Finnes det bedre? Med stor sannsynlighet, og uansett hva matchingsfaktoren er. Men til samme pris? Mange betviler det...

Pk
Jorder er ditt domene, du om det, bidrag i diskusjoner er noe annet, det kan sikkert sies om deg med, å være ICE disippel kvalifiserer ikke alltid til svaret på alt. Diskusjonen var vel ikke om ICE var trivelig eller ikke, det har jeg ikke kommentert.

mvh
Du kaller det digitalt, noe det ikke er.

Hvorfor?

Pk

Men disippel? Jeg skulle gjerne brukt Accuphase eller Audionet i 6 kanaler, men det er for dyrt.. :p (Dette er to produsenter jeg mener kan slå ICE-modulene mine.)
 
B

Back_Door

Gjest
musicus skrev:
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårlig) digital kopi av virkeligheten...

mvh
Kloke ord fra en klok mann!(?)

Men, hvordan har da f.eks. Valentino fått til så god lyd? Eller hva med mitt anlegg? Kan det bero på at vi ikke har så god peiling på lyd? At vi rett og slett tar forferdelig feil?
At en ICE forsterker havnet på S.philes klasse a liste, kan jo selvsagt skyldes at de ikke var obs på at det var ICE?
Hva mener du er forklaringen på slike underlige fenomen?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Endre Askeland skrev:
Det kan godt være at mindre avslørende systemer ikke evner å bringe dette frem, men i mitt system får du servert den hele og full sannhet midt i fleisen.
Det er jo en ganske forpliktende påstand. Da sier du samtidig at om du tar med forsterkerne dine til Karma, eller eventuelt til Johnny B Good (som bor i Bergen og har 801N med DEQX, aktiv deling og 6 x Oberon 6.1) så vil man automatisk få bedre lyd ved å koble inn forsterkerne dine. Føler du deg så overbevist om at virkeligheten ikke er mer sammensatt enn som så at du vil stå ved en slik påstand? Er det anlegget ditt som avslører forsterkeren, forsterkeren som avslører anlegget ditt, eller simpelt hen noe så enkelt som en mismatch?


Endre Askeland skrev:
Hva dette skyldes vet jeg ikke, men jeg likte det ikke.
En forsterkers måte å kontrollere en last på er temmelig forskjellig fra forsterker til forsterker. Jo større en forsterker er og jo høyere bias den kjører (klasse AB/A) jo mindre vil den reagere på reaktive laster. Selv ganske små Klasse D har av natur veldig liten reaksjon på reaktive laster, derav oppfører de seg også på det området seg som svært store klasse AB/A-forsterkere. En forsterker som reagerer på reaktive laster vil begrense tilgangen på strøm (alle forsterkere gjør det, men jo mer de reagerer, jo mer begrenser de tilgangen på strøm). Dette er strøm som brukes til å begrense elementets bevegelse rundt Fb og et stykke over og under Fb. Jo mer forsterkeren reagerer på reaktive laster, jo mindre vil den begrense membranbevegelsen. Det medfører relativt sett større output i det aktuelle området, altså tilsvarende helt ordinær EQ. Som en bieffekt får man en del 3. harmonisk forvrengning og det må vel sies å være den mest vesentlige årsaken til å benytte en kraftigere forsterker. Jeg har selv målt forskjeller på 30dB bare ved å endre på forsterkerens utgangsimpedans, og dette er forvrengning som oppstår i høyttaleren, ikke i forsterkeren, men som følge av forsterkerens egenskaper. Altså, forskjellen i forvrengning målt på høyttalerterminalene kontra målt med mikrofon foran høyttaleren endrer seg når man endrer disse egenskapene i forsterkeren.

Det er også et faktum at i de aller fleste tilfeller kan man trekke en direkte parallell mellom hvor mye bass en forsterker gir og hvor mye kontroll den har. Jo mer bass, jo mindre kontroll og omvendt. Dynaudio kan noen ganger slå omvendt ut da de bruker så konsekvent lav Q hele veien, men det er de ganske alene om.
 
M

musicus

Gjest
Karma skrev:
musicus skrev:
ICE vil aldri bli noen referanse på en analog virkelighet, det er bare en (ofte dårlig) digital kopi av virkeligheten...

mvh
Kloke ord fra en klok mann!(?)

Men, hvordan har da f.eks. Valentino fått til så god lyd? Eller hva med mitt anlegg? Kan det bero på at vi ikke har så god peiling på lyd? At vi rett og slett tar forferdelig feil?
At en ICE forsterker havnet på S.philes klasse a liste, kan jo selvsagt skyldes at de ikke var obs på at det var ICE?
Hva mener du er forklaringen på slike underlige fenomen?
Nå har jeg ikke sagt at ikke digitalt kan gi god lyd, eller at ditt anlegg er dårlig, jeg satser jo selv på cd mediet fremover, men virkeligheten? nei, det er nok ett steg eller to frem til det, alikevel...

mvh
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Jeg er ikke i den samme heldige posisjon som deg slik at jeg kan sjonglere/kanselere bort eventuelle negative effekter. Jeg må bare ta imot det som jeg får servert rått og brutalt. Dette er den eneste ICE forsterkeren som jeg har prøvd i mitt oppsett, og jeg synes den gjorde en god figur. Og for å gjenta meg selv; i forhold til prisen får man mye valuta for pengene. Jeg tror mange kan leve lykkelig med denne forsterkeren, selv om ikke jeg kan det. Jeg er desverre skrudd slik sammen at når jeg har hørt noe som er bedre, så forsøker jeg å strekke meg etter det. Håper at det ikke er en negativ ting for meg å gjøre?

mvh

Karma skrev:
Nå er vel ikke dette en tråd om Oberon?

Likevel må det vel være både interessant og svært gledelig for genuint søkende audiofile som RoDa og Askeland at mitt anlegg faktisk viser at også Oberon kan gi high-end lyd når de implementeres på en slik måte i et anlegg som det som er gjort hos meg? Det som er gjort hos meg er nemlig å utnytte styrken og bypasse svakhetene til disse forsterkerne. Vel, dette var helgens gladmelding, som jeg er sikker på at spesielt RoDa ble svært glad for å få høre! :D
Det viser da at man skal være forsiktig med å proklamere absolutte sannheter i dette faget.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
musicus skrev:
...det som står skrevet, virkeligheten (i betydningen ditt eget sanseapparat) er ikke digital, den er analog...

mvh
Virkeligheten er ikke analog, den er originalen. Analog betyr nettopp at det ikke er originalen, men en eller annen form for kopi.

Om vi bruker din definisjon på "analog" derimot, er ICE-teknologien du selv angriper så analog som en forsterker kan bli.
 
M

musicus

Gjest
Snickers-is skrev:
musicus skrev:
...det som står skrevet, virkeligheten (i betydningen ditt eget sanseapparat) er ikke digital, den er analog...

mvh
Virkeligheten er ikke analog, den er originalen. Analog betyr nettopp at det ikke er originalen, men en eller annen form for kopi.

Om vi bruker din definisjon på "analog" derimot, er ICE-teknologien du selv angriper så analog som en forsterker kan bli.
Jaha, da lever vi ikke i samme verden, good luck with your substitute...

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
musicus skrev:
Snickers-is skrev:
Virkeligheten er ikke analog, den er originalen. Analog betyr nettopp at det ikke er originalen, men en eller annen form for kopi.

Om vi bruker din definisjon på "analog" derimot, er ICE-teknologien du selv angriper så analog som en forsterker kan bli.
Jaha, da lever vi ikke i samme verden, good luck with your substitute...

mvh
Øøøh? Attte hvaffornoe? At i din verden så gjelder ikke den allmenne definisjonen på ordet analog? Eller at i din verden så jobber ICE-forsterkere etter et annet prinsipp enn i den virkelige verden?
 
M

musicus

Gjest
Snickers-is skrev:
musicus skrev:
Snickers-is skrev:
Virkeligheten er ikke analog, den er originalen. Analog betyr nettopp at det ikke er originalen, men en eller annen form for kopi.

Om vi bruker din definisjon på "analog" derimot, er ICE-teknologien du selv angriper så analog som en forsterker kan bli.
Jaha, da lever vi ikke i samme verden, good luck with your substitute...

mvh
Øøøh? Attte hvaffornoe? At i din verden så gjelder ikke den allmenne definisjonen på ordet analog? Eller at i din verden så jobber ICE-forsterkere etter et annet prinsipp enn i den virkelige verden?
Jeg burde sagt HiFi verden, men det tok jeg som en selvfølge i din egen klokskap...

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Du unngår å svare på hvorfor du konsekvent bruker feilaktige definisjoner til inntekt for dine påstander.
 
M

musicus

Gjest
Snickers-is skrev:
Du unngår å svare på hvorfor du konsekvent bruker feilaktige definisjoner til inntekt for dine påstander.
Selvfølgelig, jeg snakker ikke samme hifi språk som deg, la meg slippe utdype det noe videre....

mvh
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
enkelte utsagn og formuleringer er på samme nivå som politiker klassikeren "diametralt motsatt".
Synd når meningsutveksling lider under mangel på språklig presisjon.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Det har vel mindre med språklig presisjon å gjøre enn med vilje til saklighet å gjøre, men det er jo ikke akkurat noe nytt.
 
R

RoDa

Gjest
Karma skrev:
Likevel må det vel være både interessant og svært gledelig for genuint søkende audiofile som RoDa og Askeland at mitt anlegg faktisk viser at også Oberon kan gi high-end lyd når de implementeres på en slik måte i et anlegg som det som er gjort hos meg? Det som er gjort hos meg er nemlig å utnytte styrken og bypasse svakhetene til disse forsterkerne. Vel, dette var helgens gladmelding, som jeg er sikker på at spesielt RoDa ble svært glad for å få høre! :D
Det viser da at man skal være forsiktig med å proklamere absolutte sannheter i dette faget.
Dette var da en noget spesiell uttalelse? Jeg mener at Oberon låter mattere enn andre i mine ører mer vellykkede forsterkere. Den klinger ikke ut slik jeg måtte ønske, og den spiller ikke ut slik jeg mener de beste i klassen klarer. Dette fikser du med DEQX? Henter inn oppløsning og gjenskaper det som forsterkeren mister? Vil det si, for å strekke det langt, at DEQX kan lage gromlyd fra klokkeradioen bare ved å implementere og korrigere korrekt?

R

Edit:
Roffe snakket om SAP her om dagen, et system jeg selv jobber i. SAP er kjent for shit in, shit out. DEQX er da shit in, gold out?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Karma sitt oppsett er mer enn ICE og mer enn ICE og DEQX. Bare sånn til orientering. Det kjekke er at man plutselig blir klar over at det ikke var så mye shit i platesamlingen som man en tid trodde. Shit ut er nemlig ikke noe bevis på at man har shit inn.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis noen i Bergen har lyst til å prøve disse nye ICE modulene er det bare å gi meg en lyd, så kan jeg komme innom på visitt med effekt forsterkeren under armen. Det bør helst være noen gulvstående som ikke krever alt for mye krefter og har allerede en noenlunde fyldig lyd (at det ikke låter slankt). Kan riktig nok brokoble den jeg har slik at det blir 2*125W, men det får ikke jeg til da det krever litt teknisk innsikt. Biamping er derimot enkelt.
 
B

Back_Door

Gjest
Endre Askeland skrev:
Jeg er ikke i den samme heldige posisjon som deg slik at jeg kan sjonglere/kanselere bort eventuelle negative effekter. Jeg må bare ta imot det som jeg får servert rått og brutalt. Dette er den eneste ICE forsterkeren som jeg har prøvd i mitt oppsett, og jeg synes den gjorde en god figur. Og for å gjenta meg selv; i forhold til prisen får man mye valuta for pengene. Jeg tror mange kan leve lykkelig med denne forsterkeren, selv om ikke jeg kan det. Jeg er desverre skrudd slik sammen at når jeg har hørt noe som er bedre, så forsøker jeg å strekke meg etter det. Håper at det ikke er en negativ ting for meg å gjøre?

mvh
At du strekker deg etter det som er bedre, er da helt naturlig! Poenget mitt er at du ikke bør ta for gitt at ikke jeg har samme ambisjoner som deg når det gjelder lyd, selv om jeg bruker ICE. Du bør heller ikke ta for gitt at ikke ICE kan gi andre resultater i andre sammenhenger enn det du har hatt anledning til å teste i.
 
B

Back_Door

Gjest
RoDa skrev:
Karma skrev:
Likevel må det vel være både interessant og svært gledelig for genuint søkende audiofile som RoDa og Askeland at mitt anlegg faktisk viser at også Oberon kan gi high-end lyd når de implementeres på en slik måte i et anlegg som det som er gjort hos meg? Det som er gjort hos meg er nemlig å utnytte styrken og bypasse svakhetene til disse forsterkerne. Vel, dette var helgens gladmelding, som jeg er sikker på at spesielt RoDa ble svært glad for å få høre! :D
Det viser da at man skal være forsiktig med å proklamere absolutte sannheter i dette faget.
Dette var da en noget spesiell uttalelse? Jeg mener at Oberon låter mattere enn andre i mine ører mer vellykkede forsterkere. Den klinger ikke ut slik jeg måtte ønske, og den spiller ikke ut slik jeg mener de beste i klassen klarer. Dette fikser du med DEQX? Henter inn oppløsning og gjenskaper det som forsterkeren mister? Vil det si, for å strekke det langt, at DEQX kan lage gromlyd fra klokkeradioen bare ved å implementere og korrigere korrekt?

R

Edit:
Roffe snakket om SAP her om dagen, et system jeg selv jobber i. SAP er kjent for shit in, shit out. DEQX er da shit in, gold out?
Synes du det var en spesiell uttalelse?
Du vet like godt som meg, at det finnes så mange positive tilbakemeldinger fra anlegg drevet av ICE, at dine konklusjoner ikke blir almengyldige. Det må anses som bevist at anlegg kan gi ekte high-end lyd selv om forsterkerne er av ICE type. Hvordan vil du ellers forklare f.eks. din kollegas tilbakemelding fra sitt besøk hos Valentino?
Når det gjelder mitt anleggs evne til å utnytte styrken og samtidig ikke få negativ effekt av svakheter i denne teknologien, henger det selvsagt sammen med helheten. Høyttalerne er fra grunnnen av konstruert med tanke på å utnytte maksimalt de positive sider og eliminere de negative sider fra Oberon. Kombinasjonen av aktiv og passiv drift, design av filter osv er her avgjørende. DEQX kan selvsagt ikke hente ut noe som i utgangspunktet ikke kommer gjennom forsterkeriet. Husk bare på at forsterkeri er en kombinasjon av pre og effekt. Oberon har vist seg , som de fleste andre effektforsterkere, å komme best til sin rett i den riktige kombinasjon med pre. DEQX fungerer da også som pre. Samtidig er det en kjent sak at man noen ganger gir forsterkeren skylden for artifakter som egentlig har en annen årsak. I slike tilfeller vil korrigeringsmulighetene i DEQX kunne løse et problem som man kanskje feilaktig trodde skyldtes forsterkerne.
Til slutt er det kanske også relevant å nevne at når oppgaven fordeles på 6 forsterkere i stedet for 2, kan byrden fordeles mer konstruktivt og effektivt. ;)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Har jeg tatt for gitt noe som helst? Har jeg kommentert dine ambisjoner? Eller har jeg kun rapportert mine egne erfaringer i mitt eget oppsett?

Karma skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg er ikke i den samme heldige posisjon som deg slik at jeg kan sjonglere/kanselere bort eventuelle negative effekter. Jeg må bare ta imot det som jeg får servert rått og brutalt. Dette er den eneste ICE forsterkeren som jeg har prøvd i mitt oppsett, og jeg synes den gjorde en god figur. Og for å gjenta meg selv; i forhold til prisen får man mye valuta for pengene. Jeg tror mange kan leve lykkelig med denne forsterkeren, selv om ikke jeg kan det. Jeg er desverre skrudd slik sammen at når jeg har hørt noe som er bedre, så forsøker jeg å strekke meg etter det. Håper at det ikke er en negativ ting for meg å gjøre?

mvh
At du strekker deg etter det som er bedre, er da helt naturlig! Poenget mitt er at du ikke bør ta for gitt at ikke jeg har samme ambisjoner som deg når det gjelder lyd, selv om jeg bruker ICE. Du bør heller ikke ta for gitt at ikke ICE kan gi andre resultater i andre sammenhenger enn det du har hatt anledning til å teste i.
 
Topp Bunn