Ny referanse fra B&O ICEpower

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Storebror skrev:
Valentino skrev:
Jeg kan bare svare for meg selv. ASX2 oppleves som bedre enn ASP som opplevdes som bedre enn Tandberg 3026A.
Er dette en innrømmelse av at egen kjepphest nivåmatch og blindtest er sendt på bøljan blå til fordel for "opplevelse"?

R
Vinden snur fort..... ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Storebror skrev:
Valentino skrev:
Jeg kan bare svare for meg selv. ASX2 oppleves som bedre enn ASP som opplevdes som bedre enn Tandberg 3026A.
Er dette en innrømmelse av at egen kjepphest nivåmatch og blindtest er sendt på bøljan blå til fordel for "opplevelse"?

R
Jeg har sammenliknet den nivåmatchet. Også.
Førsteinnlegget mitt avslutter med et "Hør selv", implisitt akkurat som du selv vil.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
Quote Valentino:
Det virker som om ASX2 kan dra nesten hva som helst. Ascolta Brennin, som "spiser Kreller til frokost", låter bedre enn noen gang trukket av ASX2, meldes det.
Av nysgjerrighet.... Hvor er disse testet på Ascolta? (Det er lesestoff jeg virkelig kunne tenke meg å hygge meg med!)
Og en annen ting Ascolta Brennin er ikke så forbannet tunge å drive som folk skal ha det til ;)
Det var ingen "test" som sådan. Kort rapport:
De er nok ikke så ille å drive rent impedansmessig, men de er ekstremt avslørende på hva som er foran i kjeden, og trenger en forsterker som er superstram i bånn, for de er noe viltre i karakteren under 100 Hz.

"Testen" ble gjort gjort hjemme hos (navn og sted holdt tilbake av Valentino), som har et par slike som har har kjøpt brukt og pusset opp.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Karma skrev:
Sniff skrev:
Kr 6000? Det virket da moderat, eller? Hva kan den ev sammenlignes med?

Mvh
Sniff
Dette er selvsagt det største ankepunktet mot den. De burde lært av Edge hvordan man skaffer seg fotfeste i det overopphøyde high-end miljøet.. ;)
;D
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Valentino skrev:
Sniff skrev:
Kr 6000? Det virket da moderat, eller? Hva kan den ev sammenlignes med?

Mvh
Sniff
Tja. Effektmessig er den jo direkte sammenliknbar med Brystons 60-watter, som tilbys som "Powerpack"-monoblokker. http://www.bryston.ca/pp60_m.html
4 ganger pris pr kanal hos lyric, og pp-forsterkeren MÅ gjemmes. ICE-tassene tåler i alle fall en strime dagslys. ;)
 

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
295
Antall liker
74
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
[/quote]

Det var ingen "test" som sådan. Kort rapport:
De er nok ikke så ille å drive rent impedansmessig, men de er ekstremt avslørende på hva som er foran i kjeden, og trenger en forsterker som er superstram i bånn, for de er noe viltre i karakteren under 100 Hz.



For å si det sånn sånn,så er ascoltaen veldig effektsultne i bass systemet.Har til dags dato ikke hørt noen småforsterkere type "50-150 horsepower" kunne holde denne høyttaleren i jerngrep når det kommer til bassdelen.

Mvh.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Shadow skrev:
For å si det sånn sånn,så er ascoltaen veldig effektsultne i bass systemet.Har til dags dato ikke hørt noen småforsterkere type "50-150 horsepower" kunne holde denne høyttaleren i jerngrep når det kommer til bassdelen.
Nettopp! Den lille rapporten sier: Her har du en!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Valentino: Husker du hvilke frekvenser (farger) som var vist på kurvene du postet?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
100Hz, 1kHz, 6.67kHz.

Her er Dvalinn 60, trygt parkert på min Behringer DCX2496:



Ifølge Tangen er orange eneste riktige farge for lysdioder...
 

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
100Hz, 1kHz, 6.67kHz.
Altså 10 ganger mer forvrenging i mellomtonen, og 50 ganger mer i diskanten, målt i forhold til bassen og i antatt vanlig arbeidsområde i mellom 1 - 10 watt. Så vidt jeg husker så er dette vesentlig ulike harmonisk forvrenging av den øreuvennlige typen.

-Så forbedringer herom er nok hørbart. En annen ting er at målingene bare viser hvordan forsterkeren oppfører seg på "snille" kontinuerlige toner. Med pulser og dynamisk høyttalerlast, så provoseres forsterkeren mye mer, og den forvrenger mye mer. Den tendensen man ser på slike målinger vil altså oppskaleres når man spiller musikk.

Heldigvis måler den "nye" serien bedre på dette punktet. Som sagt, det skal bli interessant å høre. Er Tangen leveringsdyktig nå?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå leveres Dvalinn 60 så fort han klarer å sette dem sammen.

Et av ICEpowers forttrinn er evnen til å levere også i reaktive laster. Der er det mange tradisjonelle forsterkere som feiler og forvrenger, ref. eksempelet med Ascolta Brennin.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Vil gjerne se et innmatsbilde før jeg bestiller noe for utprøving.
Val?
 
O

omholt

Gjest
B

Back_Door

Gjest
omholt skrev:
Man skrev:
Her får du dobbelt opp til under prisen av 1stk Dvalinn. D.v.s nok til å brokoble i 2 kanaler
http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255

(Har steget fra 595 Euro til 695 over natta)
Det er den jeg har bestilt og skal gi en tilbakemelding i ICE venne tråden når den er i hus. Hadde ikke tenkt å nevne hvor jeg har bestilt den i denne tråden for å verne om "norsk industri", men nå er det ute av skapet.
Ser frem til din tilbakemelding omholt!

Hvordan går det med resten av prosjektet ditt? (eller ble det ikke noe av?)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
De ser bra ut, de sakene fra HFX.

 
O

omholt

Gjest
Karma skrev:
Ser frem til din tilbakemelding omholt!

Hvordan går det med resten av prosjektet ditt? (eller ble det ikke noe av?)
HTPCen er i hus og er fra samme selskap som den forsterkeren (HFX). Alt fungerer brillefint med XP, men med Vista så er det litt trøbbel med Blu-ray avspilling. Høyttalerne er fortsatt under utvikling. Lever greit med noen Krix Equinox stativhøyttalere i mellomtiden.

Har forresten vurdert om jeg skulle søke audiens hos deg en gang til i forbindelse med Horten messen, men det får vi eventuelt ta på pm. Gaia har satt sine spor.
 
B

Back_Door

Gjest
omholt skrev:
Har forresten vurdert om jeg skulle søke audiens hos deg en gang til i forbindelse med Horten messen, men det får vi eventuelt ta på pm. Gaia har satt sine spor.
Så fint som du oppførte deg, ser jeg ikke bort fra at en ny audiens kan innvilges. ;D
Det skal visst skje en del interessante målinger, justeringer og forandringer her i løpet av høsten, så det hadde selvsagt vært nyttig for deg om det var gjort før neste besøk.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Modulen støtter ikke balansert i stereomodus. Kanskje i BTL-modus? Databladet kan lastes ned hos B&O ICEpower.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ups. Avhengig av balansert tilkobling her. Skal sjekke pdf'en fra BO.

Tenker på 125-modulen brokoblet til 1x500w, 2 stk., en for hver frontkanal.

1000ASP er balansert, som jeg har idag.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OK, jeg har lest meg opp litt. BTL er balansert, men man kan selvfølgelig også ha SE input og bruke inverteren på den ene kanalen som vist.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
ASX modulene er ikke brokoblet i seg selv. Dette kan muligens forklare noe av den bedre lyden.? ASX skal kjøres balansert i brokoblet tilstand.

Jeg er også svært fornøyd med de nye modulene, men jo mere fornøyd vi ICE venner blir jo mer pepper får vi av skeptikerne, hehe. ;D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Psyklisten skrev:
ASX modulene er ikke brokoblet i seg selv. Dette kan muligens forklare noe av den bedre lyden.? ASX skal kjøres balansert i brokoblet tilstand.

Jeg er også svært fornøyd med de nye modulene, men jo mere fornøyd vi ICE venner blir jo mer pepper får vi av skeptikerne, hehe. ;D
Nejnej det gider jeg ikke længere spilde min tid på "man skal ikke kaste perler for svin".
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har lenge sittet på et par Beolab 3. Dette har vært en reserveløsning mens nytt anlegg bygges opp hos meg. Har hatt dem lenge, og er blitt godt kjent med dem. Mange blir imponert av lyden fra disse små kulene. Synes selv også at det er noen små kule høyttalere med bra lyd, men noen highendhøyttaler er de i mine ører langt fra. De mangler oppløsning, og har en slags matthet over lyden. Har lurt på om dette skyldes høyttalerne eller iceteknologien.
Pga dette, og mange diskusjoner her inne om ice, har jeg kjøpt et Dvalinn 60 effekttrinn med nyeste ice-teknologi fra TangenAVdesign. Vil teste dette i to, tre anlegg her nede for å se hvor god denne teknologien er blitt. Er dette et lydmessig funn til 6000 kr eller?
 

Vedlegg

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Føler at filteret på Dvalinn slører og demper signalet litt (spiller lavere) når det er innkoplet?
Har du noen erfaring/mening om dette Valentino?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ganske slakt 2.ordens passivt, -3dB ved ca. 130Hz. Men det er vel ikke saken.
Inngangsimpedansen dropper fra 42kOhm til 4.3kOhm. Hva er utgangsimpedansen på dCSen? Er det mulig at den er så høy at lastøkningen med filteret innkoblet er hørbar? Eller at du hører de fine kondensatorene (de er skikkelige saker)?
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Valentino skrev:
Det er ganske slakt 2.ordens passivt, -3dB ved ca. 130Hz. Men det er vel ikke saken.
Inngangsimpedansen dropper fra 42kOhm til 4.3kOhm. Hva er utgangsimpedansen på dCSen? Er det mulig at den er så høy at lastøkningen med filteret innkoblet er hørbar? Eller at du hører de fine kondensatorene (de er skikkelige saker)?
Aha, der har vi det.
Utgangsimpedans på dcs er 52 ohm. Anbefalt last er 10 kohm.
Tydelig hørbart ja.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Utgangsimpedansen på Transporter er 100 ohm, så jeg hadde vel kanskje hørt noe liknende om jeg hadde prøvd. Men jeg trenger det filteret uansett i systemet mitt da.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Utgangsimpedansen på Transporter er 100 ohm, så jeg hadde vel kanskje hørt noe liknende om jeg hadde prøvd. Men jeg trenger det filteret uansett i systemet mitt da.
Selve utgangsimpedansen på 100 ohm, inn i en inngangsimpedans på ca. 4K3 har lite med sløring eller ikke å gjøre. Fårgan er hvordan forvregningen fra utgangstrinnet påvikres av en impedans på 4K3 (eller for den saks skyld under 10K eller hva enn anbefalt min. last er).

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Muligens at jeg er på bærtur, men kan det tenkes at dette passive filteret rett og slett slører lyden? Det er sannsynligvis ikke et "audiofilt" filter som sitter inni der.
Man hører jo sløring på forholdsvis dyre forforsterkere med enten EQ eller såkalt "contour" filtre innkoblet, selv i ganske rimelige og mindre avslørende anlegg. Hagto har vel alt annet enn et rimelig anlegg så..
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Foreløpig inntrykk av Dvalinn 60.
Er i utgangspunkt litt skeptisk pga min erfaring med Beolab-3. Ikke fordi de er dårlige, de er faktisk meget gode, men fordi de mangler endel i forhold til konvensjonelle anlegg av god kvalitet imo.
Synes Beolab-3 mangler littegrann oppløsning. Synes også at de kunne hatt litt større mellomtone. Dette hører jeg selv ved bruk av god sub. Hjelper ved plassering nær bakvegg eller langt ut i rommet, på optimal plassering, men høres uansatt.
Dvalinn 60 er foreløpig kun forsøkt på Harbeth Compact-7 mk3 eller Hl-P3es mk2. Jeg har hatt hjelp av andre for å skjerpes. Har også forsøkt med god sub.
Førsteinntrykk er bra. Vi rotet litt første tiden pga dårlig høyttalerkabelmatch. Skal Dvalinn puste og slippe seg løs trenger den høyttalerkabler med godt tverrsnitt. Vi hadde for tynne kabler først, det likte den ikke. Vi har forsøkt både sølv og kobber, ikke så viktig. Masse er viktigst.
Skulle ønske den hadde mulighet for skifte av nettkabel. Kanskje ikke så viktig i denne klassen, men et ønske. Liker at den er totalt stille.
Ikke helt fornøyd med lavpassfilter i forsterkeren. Det slører og demper litt. Fikk bedre resultat ved å bruke filter innebygget i min Sunfire true signature sub.
Kommer til å forsøke den på kamerat Arild sine Acapella også. Hvis vi får samme inntrykk der skriver jeg ikke mer, men avslutter med dette innlegg.
Konklusjon til nå er at forsterkeren er meget god. Føler at den kunne pustet litt lettere sammenliknet med dyrere referanceutstyr. Den kunne hatt litt større oppløsning. Da tenker jeg ikke på prisen.
Mener den ikke bør ha for tung høyttalerlast for å yte sitt beste.
Ved god matching fikk vi lyd av meget høy klasse, og da mener jeg meget høy klasse!
Vi måtte jobbe litt for å få det til.
Jeg er mindre skeptisk til ice nå.
Jeg fikk 14 dagers returrett, den blir her!
Anbefales.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har fått henvendelser ang disse inntrykk jeg beskriver her. Ser ut til at noen ønsker flere inntrykk. Kommer derfor til å teste forsterkeren i et par anlegg til og vil derfor også komme tilbake med mer. Forstår nå at det er interresse for denne forsterker, også i flerkanaloppsett.
Vil derfor teste den på ny på Kef 207, i tillegg til Acapella Violon. Mvh T.H.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Muligens at jeg er på bærtur, men kan det tenkes at dette passive filteret rett og slett slører lyden? Det er sannsynligvis ikke et "audiofilt" filter som sitter inni der.
I mitt eks. sitt filter sitter det noen blå Rifakondiser (polypropylen trur eg) og 1% metallfilmmotstander. Om det er audiofilt nok får være opp til den enkelte audiofile å vurdere.
 
Topp Bunn