Mobiltelefon og lesebrett Ny mobiltelefon - Andriod og Samsung S4 eller WP og Nokia 1020?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ja, hva velger man når målet med telefonen er for det meste jobb-relatert (mail, veldig lett dokumentbehandling) og musikk-orientert (spotify/god avspiller, fjernkontroll til SB Touch)?

Har en Nokia Lumia 800 nå, så jeg er vant med det OSet (riktignok forrige versjon, men endringene er overkommelige). Spørsmålet er hva mer jeg får med Android når det gjelder apper. I utgangspunktet synes jeg at WP har et helt OK utvalg, selv om jeg noen ganger savner småting.

Er det eventuelt andre telefoner man bør se på?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg hadde tenkt å endelig prøve en iPhone (5S) nå, men vanntett telefon høres veldig kjekt ut, og derfor kikker jeg på Samsung Galaxy S4 Active og (mest) Sony Xperia Z1.

Du har sannsynligvis rett i at utvalget av apper er bedre til (Apple og) Android enn Windows.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Utvalget av apper ER bedre til android og apple, knapt noe å lure på, egentlig.

Jeg har sett litt på Z1 også, den virker ganske bra. I tillegg så ligger den nye Nexus-telefonen rett rundt hjørnet også. Spørsmålet er om man vil vente på den eller ikke.

Vanntett telefon er antakeligvis ganske lurt, men jeg et futeral til telefonen når jeg drar på tur og er ute i båt. Det vil jeg antakeligvis bruke uavhengig av om telefonen er vanntett eller ikke.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Som fjermkontroll til SB er sikkert den ekstra skjermstørrelsen på S4 (eller Z1 osv.) kjekk å ha. Finnes det noen fjernstyrings-app for Squeezebox til Windows phone? Spotify?

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjøpte en Xperia Z for noen dager siden og har fått et veldig godt førsteinntrykk av den. Z1 var litt for dyr for meg, men den ser jo enda bedre ut.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.240
Sted
Holmestrand
Jeg vil egentlig ha en iPhone 5S, men jeg synes at smertegrensa for hva en telefon kan koste er godt og vel passert med en pris på mer enn 5500.

Tror jeg sier jamt stopp, og sender et signal til markedet at dette gidder jeg ikke å betale. Så da blir det antagelig en Samsung Galaxy S4 Active. Trur eg ...
Det taler heller ikke i Apples favør at de ikke en gang kan levere.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Squeezeremote funger på WP.

Z1 virker bra. Lg sin toppmodell kan, sammen med Samsung Note 3 og den kommende Nexus-telefonen, være andre spennende alternativ!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Som mac-mann har jeg en tid benyttet i-phone;- fikk lyst til å prøve Samsung,- bytter litt på nå,- men finner efterhvert at jeg oftere griper efter Samsung.

Grace

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.240
Sted
Holmestrand
.

Som mac-mann har jeg en tid benyttet i-phone;- fikk lyst til å prøve Samsung,- bytter litt på nå,- men finner efterhvert at jeg oftere griper efter Samsung.

Grace
Interessant.
Hva er grunnen til det?
Hvilken iPhone har du forresten?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Mye interessant her. Jeg har konkludert med at jeg vil prøve Android, for å se om utvalget i apper faktisk betyr noe for bruken.

Note 3 er på listen, med S4 Active og den oppdaterte S4, LG sin G2 (?) er på listen. Heller foreløpig mest mot Note 3 pga pennen.

C

Cyber

Gjest
Tror det er lurt. Har selv Samsung Ativ S - helt fantastisk god for 990 som Telenor solgte for. Windows Phone er kanonbra, men app-utvalget elendig. Får ikke brukt nettbank, Sonos (Phonos-appen er ikke god) og mange flere.

Vurderer selv noe i Android-retningen.

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Antall liker
76
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Æ får komme me mi Nordnorske betraktning: Det e få ting æ har misslikt like mye som å skrive tima me en tainnperkar på ett frimærke av en skjerm. Det høre han tykje tel! Appan kain dæm tørke sæ i ræva me, jobbtelefyfanførfon blei ligganes i bilen, ubrukeli tel det mæste og æ fikk lov(!) tel å skrive tima over pc/nett da æ skreiv nok feil på frimerke av en Nokia skjerm, tong va dævelskape åsså. Sånn går no dagan, pussig at privattelefonen blei ringt tel konsekvent.
At nån like tainnperkar'n tel å skriv me e før mæ like førunderli som at folk trur på en gudevariant.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Har brukt Sony Xperia Z siden i sommer. Før det hadde jeg V. Super telefon. Setter man på beskyttelses folie som følger med blir den ganske motstandsdyktig mot slag ved fall i gulvet.
Trenger da ikke noe etui og en den er jo også vanntett.
Man må aktivere strømsparing, ellers blir driftstiden for kort.
Dokking stasjon for lading gjør at man ikke trenger å åpne micro usb luken hver gang man skal lade, noe som var knotete på V modellen..

C

Cyber

Gjest
Tror det er lurt. Har selv Samsung Ativ S - helt fantastisk god for 990 som Telenor solgte for. Windows Phone er kanonbra, men app-utvalget elendig. Får ikke brukt nettbank, Sonos (Phonos-appen er ikke god) og mange flere.

Vurderer selv noe i Android-retningen.
For å oppdatere: Nå kom Microsoft med Windows Phone 8.1 nylig og den er et kvantesprang for systemet. Ser man bort fra noen app'er så kan jeg ikke skjønne at noen vil ha android eller IOS. Svært fornøyd nå!

C

Cyber

Gjest
Følger opp denne. Min kjære mor fylte like godt min WP 8.1 telefon med vann og etter det har den vært litt ustabil. Fikk beskjed fra venner om å gå for iPhone 5s da den var det beste man får tak i. Etter en test på et par timer må jeg innrømme at å gå fra siste versjon av Windows Phone til iOS7 er som å hoppe tilbake i tiden. Det er positivt at den er kompakt i lomma, men både kamera, skjerm, flyt (fyll inn nesten hva du vil) er bedre på de siste modellene som kommer ut nå.

Jeg er for tiden i boksen om jeg skal slå til på Nokia 1020 eller den helt nye 930.
Nokia_Lumia_930_Bright_Orange_600_lq_0005.jpg

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
1020 er en "gammel" tlf nå, så jeg hadde nok heller sett på de som er kommet iår. Er ikke 935 rundt hjørnet?
Kjenner ikke WP telefonene så godt, men kommer til å gå for WP når 635 kommer. Den er 4,5". Synes 5" blir litt stort å stikke i lomma.

Edit: Det er visst 930 som er den nye, ikke 935.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.672
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg er fornøyd med min LG G2, som jeg også bruker som bærbar "hifi".
Spiller av 24/192 flac. Vet ikke om noen av de andre gjør det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, 24/192 er jo viktig....... Spesielt på en telefon. :confused:

Jeg gikk for min del fra diverse Android telefoner over til Nokia Lumia 925 og Windows mobil for noen måneder siden. Deilig å komme tilbake til gamle gode Nokia og opplever Windows systemet som raskere og mer stabilt. Eneste jeg har savnet er snarvei i toppen som Android har, men det er kommet nå i nyeste versjon som også min Lumia vil få ganske snart. Applikasjoner er det mer enn nok av. Dog savner jeg en skyss app (kollektiv i Bergen), men det skal visstnok være underveis.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Henger meg på denne. Synes min Nokia Lumia 920 bare er helt genial, litt tung men de nyere er letter. Og snart kommer 8.1 - sånn rundt slutten av neste mnd for Nokia sin del. Stort fremskritt fra Android i forrige telefon fra HTC. Apple er for folk som ikke forstår seg på teknikk og har ALDERI vært aktuelt for meg !

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis man må forstå seg på teknikk for å bruke en smarttelefon/os er det en elendig konstruksjon.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
LG G3 er jeg imponert over...Såpass at samsung går i bøtta ...Og helt enig med finger'n... Kan en bruke den lett og intuitivt så er det rett tlf for en.. Windows tlf er kult nok det, men så lenge det knapt finnes apper til den forblir windows/nokia for spes tech intr..

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Har hatt et par iPhones nå, og er i grunnen nøgd med hvordan de er i bruk. Kunne dog ønsket meg noget bedre batterikapasitet.
Har kikket litt på Lenovo K900, men er totalt ukjent med telefonen. Tiltaler meg dog med såpass stor skjerm, samt at batterikapasiteten skal være god.

mvh
Proffen

C

Cyber

Gjest
LG G3 er jeg imponert over...Såpass at samsung går i bøtta ...Og helt enig med finger'n... Kan en bruke den lett og intuitivt så er det rett tlf for en.. Windows tlf er kult nok det, men så lenge det knapt finnes apper til den forblir windows/nokia for spes tech intr..
Knapt finnes apper er gårsdagen. Etter nyttår har det meste kommet på plass og nå har man face/insta/snap-apper som er på høyde med eller bedre enn iOS sine.

Jeg har nå brukt en iPhone 5 en liten stund siden jeg var så bastant sist innlegg om WPs fortreffelighet.

Joda, iPhone er nokså rett frem å sette opp og bruke.
Joda, det er flere apper og flere nisje-apper ala det orso beskriver over.
Systemet fungerer helt fint, jeg har iPad og jeg savner nada, MEN

4" skjerm er smått når man er vant med 4.7". Den kantete designen er ikke så god å holde i og for meg som er vant med å ha åpningsskjermen til WP foran med med absolutt alt jeg trenger uten å måtte "bla" noe sted så føles det veldig tungvint å hoppe sidelengs i skjermbilder for å finne en app.

Jeg vurderer faktisk en iPhone også, selv om jeg synes systemet er svakere på mange områder enn SP, nettopp fordi uansett hva man går inn på av sider som har en app så kan man velge mellom Android og iOS. Det er nesten ingen som leverer til WP og det er litt frustrerende.

Jeg ringte djuice, da jeg har vurdert å binde meg for å få litt god pris på tlf, og hørte på Nokia 930.
"Har aldri hørt om den før..." sa selgeren.
Forklarte og vi fant den.
"Ja, hva kjøper folk flest da?"
"Det er mye iPhone og diverse Samsung det går i..."
"Ok, så det går lite av Nokia sine WP telefoner."
"For å være ærlig har jeg aldri solgt en slik telefon før..."

Det er ingen tvil om at Microsoft har brukt altfor lang tid på å modne systemet og det kan virke som om toget har gått fra perrongen med bare to passasjerer ombord (Android/iOS)
Android frister lite, det er for meg snodig at nesten ingen har en oppdatert telefon med siste versjon av OS. Du kan jo kjøpe nye telefoner som kommer ut som har 1-2-3 versjoner gammelt OS.

Sist redigert av en moderator:
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
WP er fint, trenger ingen spesiell teknisk innsikt for å bruke operativ-systemet, tvert om. Nokia lager kule telefoner. synd skjermene er så svære. foretrekker først og fremst iphone grunnet den hendige størrelsen. katastrofe hvis de hopper på storskjerm-kjøret.

C

Cyber

Gjest
WP er fint, trenger ingen spesiell teknisk innsikt for å bruke operativ-systemet, tvert om. Nokia lager kule telefoner. synd skjermene er så svære. foretrekker først og fremst iphone grunnet den hendige størrelsen. katastrofe hvis de hopper på storskjerm-kjøret.
Jeg er delvis enig. Jeg savner stor skjerm til surfing og bilder, men iPhonen var langt mer behaglig å ta med seg i lomma enn Samsungen. Og som sagt, iPhone er veldig attraktivt da det liksom er "standarden" og alle lager apper til det. For min del er det et stort minus at hverken min bank eller Sonos har originale apper til systemet.

Topp Bunn