Fikk nå et meget godt tilbud på en demomodell, Proac D15, så det bar rett hjem for å teste dem. Intuisjonen min sa faktisk at dette er høyttalerne! Denne turen blir bare en tur, ikke retur.
Gratulerer! D-serien til ProAc er jo noe helt annet... det er på dette nivået gulvståere begynner å bli gode, synes nå jeg da.
D15 (og D25) er de raskeste og mest rytmiske, samt de mest dynamiske ProAc'er jeg kjenner; det var jo imho litt av svakheten til de ellers så utmerkede Response-høyttalerne.
Tror ikke du skal skylde på høyttalerne dersom du savner dynamikk og kraft; se heller på elektronikken neste gang du da, fordi disse kameleon-høyttalerne kan låte nesten hur-som-helst, kun avhengig av plassering/rom og ikke minst det signalet du forer den med.
La oss ta et tenkt tilfelle; med din Jungson/Creek elektronikk vil du ha satt standarden, eller rammene om du vil, for hvilket type lyd du kan oppnå. Dersom du ser for deg enkelte muligheter for endringer/forbedringer, men liker høyttalerne godt forøvrig, ville det være klokt å tenke på rammebetingelsene til høyttalerne; dvs signalet de får å videreformidle. En god høyttaler skal jo låte så tett på inn-signalet som mulig, og har det f.eks en myk tilbakelent lyd, så vil du aldri få noe annet ut høyttalerne, med mindre du velger en dithen farget (dårlig?) høyttaler.
Mvh Vidar P