Ny high-end høyttaler fra XTZ til lavpris?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Grievous Angel skrev:
    Gratulerer! Du er kanskje den eneste i verden som har slike fantastisk analytiske ører. At andre ikke klarer det du klarer, er med på å virkelig understreke din unikhet. Du bør donere hjernen og ørene til forskning. Det ligger penger å venter på deg også. Se vedlagt linker.

    http://www.nousaine.com/pdfs/Wired Wisdom.pdf

    http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm

    http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx
    Samboern min også ;D ;D ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Teobald skrev:
    Men det er sikkert noen i verden som kan hypnotisere seg til å tro at dette er bare tull :eek:
    En aldri så liten tanke arroganse der, kanskje?

    Bare du er fornøyd, så.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Teobald skrev:
    Lyngen skrev:
    Teobald skrev:
    Vi skaper alle vår virkelighet og det å være menneske baserer seg i stor grad på illusjoner. I min virkelighet så hører jeg forskjell på kabler og annet uansett hva alle elektroingeniører mener. Jeg er ikke så alene om det som No vil ha det til :p
    Har du blindtestet?
    Ikke formeldt, men hvis jeg kunne velge to kabler selv, så ville jeg ha en treffprosent på 100 selv om forsøket ble gjentatt 500 ganger ;D

    Men i min verden så er det så uinteressant.
    Jeg synes nesten det burde være obligatorisk for alle hifinisser å ta en blindtest. Det er kanskje nok å gjøe det en gang i livet og det er både enkelt og lite tidkrevende. I tillegg burde det etter mitt skjønn vært veldig spennende og interessant. Det er jo ordentlig en lydnerd ting i seg selv det. I tillegg så skulle man jo tro at det ville blitt moro å kunne fortelle om resultatet da det er en sjelden sak i all den kabeldebatt som har foregått så lenge.

    Eller kan det være at dere er redde for å ikke klare det? For meg falt det helt naturlig å undersøke om jeg virkelig hørte riktig eller om det var innbildning (at det kan forekomme innbildning er for ganske innlysende for meg).
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Jeg hører forskjell på alt, men jeg gidder ikke bevise det jeg heller. :-*
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    Jeg hører forskjell på alt, men jeg gidder ikke bevise det jeg heller. :-*
    Altså tror du du hører forskjell på alt, men det er greit for meg.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Dere som forsøpler tråden med negativitet; har dere blindtestet alt utstyret dere har i dag?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    Dere som forsøpler tråden med negativitet; har dere blindtestet alt utstyret dere har i dag?
    Nei, men så hører jeg heller ikke forskjell på alt.........
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    val skrev:
    Dere som forsøpler tråden med negativitet; har dere blindtestet alt utstyret dere har i dag?
    Blindtesting er postivt, ikke negativt. Ja, har blindtestet kablene. Resten er ikke nødvendig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det helt greit at man hører forskjell på alt og det må man gjerne formidle. Sammenblanding av tro og viten derimot er en helt annen sak. Jeg synes det er greit med presis begrepsbruk og kan vel ikke helt innse at det er så negativt å påpeke at det er forskjell på synsing og bevisførsel.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    .Marcus skrev:
    Jeg hører forskjell på alt, men jeg gidder ikke bevise det jeg heller. :-*
    Altså tror du du hører forskjell på alt, men det er greit for meg.
    Tar en sjans og tipper du misforsto innlegget til .Marcus, jeg tolket det som ironisk.
    Kan jo ta feil, men tviler på det.

    Mvh.KW
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    KW skrev:
    erato skrev:
    .Marcus skrev:
    Jeg hører forskjell på alt, men jeg gidder ikke bevise det jeg heller. :-*
    Altså tror du du hører forskjell på alt, men det er greit for meg.
    Tar en sjans og tipper du misforsto innlegget til .Marcus, jeg tolket det som ironisk.
    Kan jo ta feil, men tviler på det.

    Mvh.KW
    Du tolket rett, KW :)

    Det er faktisk vanvittig mye jeg ikke hører forskjell på, men det kan ha noe med å gjøre at jeg ikke forventer at hver lille ting skal ha et typisk "natt og dag" utslag på totalopplevelsen.

    Jeg synes det er flott at folk hører/opplever forskjell, men som erato sier er det greit å ha orden på begrepene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    erato skrev:
    .Marcus skrev:
    Jeg hører forskjell på alt, men jeg gidder ikke bevise det jeg heller. :-*
    Altså tror du du hører forskjell på alt, men det er greit for meg.
    Tar en sjans og tipper du misforsto innlegget til .Marcus, jeg tolket det som ironisk.
    Kan jo ta feil, men tviler på det.

    Mvh.KW
    Hadde jeg hengt på den smileyen jeg hadde tenkt å lete frem, hadde du nok forstått det. Akkurat som om det hadde spilt noe rolle for M hva han hørte om det IKKE var greitt for meg....

    Når det er sagt er det forskjell på inntrykk og bevis, men det var ikke tema i denne tråden..
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    erato skrev:
    val skrev:
    Dere som forsøpler tråden med negativitet; har dere blindtestet alt utstyret dere har i dag?
    Nei, men så hører jeg heller ikke forskjell på alt.........

    Hvorfor har du da så dyre komponenter? Er masse penger å spare om du ikke hører forskjell
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    val skrev:
    erato skrev:
    val skrev:
    Dere som forsøpler tråden med negativitet; har dere blindtestet alt utstyret dere har i dag?
    Nei, men så hører jeg heller ikke forskjell på alt.........

    Hvorfor har du da så dyre komponenter? Er masse penger å spare om du ikke hører forskjell
    Putt et par bomullsdotter i ørene - det er billigere ;)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    On topic:
    Jeg er mer nysgjerrig på hvordan XTZ har koblet opp dette filteret enn på hvordan de enkelte hifinissene hører eller ikke hører forskjeller om deler av det kobles vekk. (Eller erstattes av hyperbillige skjøtehylser produsert av highend materiale ;D) (Mon tro om ikke XTZ selv mener det samme om internkablingen og terminalene?)

    Nei, det var ON TOPIC ja; Hvis jeg forstår dette rett så er altså de øvre terminalene koblet til delefilteret, og da tydeligvis et delefilter med helt adskilte bass, mellomtone og diskant del. Fra delefilteret går det antagelig kabler tilbake til bøylene midt på terminalen, og derfra ned til de nedre terminalene for aktiv drift og til de respektive elementene. Right?

    Men hva med nivåreguleringen øverst på terminalen? Har de faktisk koblet motstander i bassfilteret for å kunne velge 0 eller +3dB, eller er det både diskant og mellomtone som da blir redusert, for å gi +3dB til bassen relativt sett?
    Det at bass og diskant kan heves, mens mellomtonen kun kan senkes betyr at de ønsker å tilby en loudness kurve til de som måtte ønske det. Jeg antar de spiller rimelig frekvenslinjært i utgangspunktet og at mange finner det litt flatt og kjedelig?

    Når de har lagt tilrette for aktiv drift på denne måten, betyr det at XTZ har aktive delefiltere under utvikling mon tro?
    Deres egen subamp med DSP antar jeg er et godt valg for bassen, men hva skulle man benyttet til aktiv deling i toppen som samsvarer med XTZ sin tankegang både hva angår pris og lydkvalitet (les: "highend")?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hvis jeg forstår dette rett så er altså de øvre terminalene koblet til delefilteret, og da tydeligvis et delefilter med helt adskilte bass, mellomtone og diskant del. Fra delefilteret går det antagelig kabler tilbake til bøylene midt på terminalen, og derfra ned til de nedre terminalene for aktiv drift og til de respektive elementene. Right?
    Helt riktig :D

    Men hva med nivåreguleringen øverst på terminalen? Har de faktisk koblet motstander i bassfilteret for å kunne velge 0 eller +3dB, eller er det både diskant og mellomtone som da blir redusert, for å gi +3dB til bassen relativt sett?
    Dette synes jeg er interessant. Neste gang skal jeg plukke ut delefilteret, som er ganske lett å gjøre. XTZ har ønsket å gjøre alt servicevennlig og kabinettet er superb med tilgang til delefilteret bakfra. Så skal jeg ta et godt bilde av både forsiden og baksiden. Deretter så kan jeg speilvende bilde av baksiden slik at det er lett å samholde den med forsiden. Så legger jeg ut bildene her og håper på å få nyttig info tilbake :eek:

    Det går an å se på høyttalerkjøpet som et kjøp av byggesett. Økonomisk så gir det også mening. Jeg ga 15 k pr. høytaler og skulle man kjøpe enkeldelene løst så er det ikke nøvendigvis billigere. Dette er ikke vanlig i highend markedet vet vi jo. Kabinettet har forøvrig en lakkfinish som er en luksusbil verdig :-*

    Man kan bruker de delene man er interessert i. XTZ har i høy grad lagt opp til dette. Trekke man ut 6 jumpere så er delefilteret mm. ute av systemet. Anvender du derimot delefilteret så beholder du alt det unødvendige stæsjet i signalveien. Følgelig, passiv drift stiller med handikapp. Det er hva jeg har unngått ved å skjøte sammen 12 ledninger pr. høyttaler. Jeg kunne brukt sølvlodd og krympemuffer, men på 2,5 mm2 nettledning med kabelsko av stål? Ærlig talt :p

    Det at bass og diskant kan heves, mens mellomtonen kun kan senkes betyr at de ønsker å tilby en loudness kurve til de som måtte ønske det. Jeg antar de spiller rimelig frekvenslinjært i utgangspunktet og at mange finner det litt flatt og kjedelig?
    Å senke mellomtonen "is no option" da stemmer allerede er litt tilbaketrukket.

    Jeg skiftet ut gummiknottene med medfølgende spikes og det forandret lyden en hel del. Transientene kom ventelig mere frem og det hele ble svært kantete. Låter det bra? Nei,egentlig ikke :( Det er rett og slett masse støy i transientene. Jeg vil gjerne ha bort dette. Det kan ikke spores til resten av anlegget. Nå er det sikkert masse nettstøy for tiden, men likevel :-\
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Dazed skrev:
    Teobald skrev:
    Men det er sikkert noen i verden som kan hypnotisere seg til å tro at dette er bare tull :eek:
    En aldri så liten tanke arroganse der, kanskje?

    Bare du er fornøyd, så.
    Kabler kan låte målbart forskjellig. Det bør ingen være uenig om. Det vi kan være uenig om er hvilke.

    Dersom jeg tar to stk. på 10 m. Den ene er lampettledning og den andre 100 mm2 stømforsyningsledning til bilstereo. Deretter bruker jeg disse som høytalerledning. I det ene tilfelle vil jeg få en slags diskant, og i det andre ikke. Kapasistanse, tror jeg det vitenskapelige fenomenet heter. I den tykke kablen vil de raske skubbingene på elektronene bli lagret og ikke påvirke høytaleren. Som i en kondensator. Skal du fornekte dette fenomenet, må du antagelig hypnotisere deg selv.

    Men det er uinteressant å starte en slik diskusjon :-\
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Det er også forskjell på det å barbere seg, og det å kappe av seg hodet. Men nok om det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    erato skrev:
    val skrev:
    Dere som forsøpler tråden med negativitet; har dere blindtestet alt utstyret dere har i dag?
    Nei, men så hører jeg heller ikke forskjell på alt.........

    Hvorfor har du da så dyre komponenter? Er masse penger å spare om du ikke hører forskjell
    På alt, feks mine dyre jumpers på MS5.

    Jeg har aldri innbilt meg at det ikke er forskjell på utstyr, men jeg har heller aldri innbilt meg at mine sanser er ufeilbarlige og at de ikke lar seg påvirke av mye rart.

    Jeg har heller aldri innbilt meg at jorda er flat selv om det ser slik ut; mao har jeg forstått at det er forskjell på sanseinntrykk og bevis.

    Og i tillegg synes jeg det er en mer interessant utfordring å høre forskjell på Haydn og Mozart enn på kabler. Det sier selvsagt noe om prioriteringer.

    Nok om det. Dette er en interessant tråd om en interessant høyttaler.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    norcad skrev:
    Det at bass og diskant kan heves, mens mellomtonen kun kan senkes betyr at de ønsker å tilby en loudness kurve til de som måtte ønske det.
    Jeg antar de spiller rimelig frekvenslinjært i utgangspunktet og at mange finner det litt flatt og kjedelig?
    Hei, stopp et øyeblikk :eek:

    Dette er liksom litt High End. Det vil si at musikerne "er" i rommet sammen med deg.
    Frekvenslinjært er ikke kjedelig. Det vil bare si at alle holder sin plass.

    Kjedelig blir det når de går til et annet rom og spiller.

    Problemer blir det når de setter seg i sofaen ved siden av deg og tar drinken din.
    Da er det tid for å dempe mellomtonen og få dem til å trekke seg litt tilbake :mad:

    Godt sagt, ikke sant ;D ;D ;D
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Xtz Devine'ene løsner opp. Hvor mye som skyldes innspilling og/eller nettstøy vet jeg ikke. Men detta blir bra :D

    Jeg komme til å bytte terminaler og internkabling med helt nøkterne greier. Det kommer til å bli kronen på verket. :-*

    Takk XTZ 8)

    Løp og kjøp :p
     
    H

    Heah55

    Gjest
    Hei Teobald

    Disse høytalerene kan kjøres aktivt, og jeg vil tro at lyden blir bedre ved aktiv drift. Slik jeg forstår det kan man kjøre både to og treveis aktiv drift, det vil si bruke to eller tre veis eksternt aktivt delefilter. Har man et toveis filter kan man vel kjøre en effekt forst på bassene og en på mellomtone/diskant? Stemmer det? Står det noe om i manualen ved hvilken frekvens det deles mellom bass og melllotone/diskant dersom man kjører toveis deling?


    Mvh Øyvind
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hei,

    Du må vel ha filter på alle 3 elementtypene.

    Du kan bruke hva du vil av det interne filteret. Det består av tre separate. Dette er også lett å ta ut og bruke eksternt.
    Når du har fjernet 6 jumpere, så er det frakoblet like vel. Det er bare å koble fra kabelsko når du har skrudd ut skruer.
    Så her kan man mikke så mye man vil :-\

    Her er link til manualen i pdf format http://www.xtz.se/custom/database/files/20100705134431-01.pdf. Lykke til :D

    Delingsfrekvensene er 180Hz/2500Hz

    Forøvrig, mine to gamle lett modifiserte Denon monoblokker POA-S10 driver høytalerene svært bra i passiv modus (med aktiv stæsj ute av veien, det gjør en forskjell).
    Mye bedre enn jeg hørte hos forhandler med biamping og to XTZ forsterkere.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Teobald skrev:
    Mye bedre enn jeg hørte hos forhandler med biamping og to XTZ forsterkere.
    Kan man gå til forhandler og lytte til disse, altså? Trodde det kun var postordre, jeg.

    Hvor?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    I Sverige, rett over grensen, men ikke nå lenger. Jeg kjøpte demoene og de kommer ikke til å ta inn flere :p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Teobald skrev:
    I Sverige, rett over grensen, men ikke nå lenger. Jeg kjøpte demoene og de kommer ikke til å ta inn flere :p
    TV-Boden på Svinesund?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Her er et poeng. La oss si at du har tenkt å bruke XTZ's subwoofer-forsterker m/delefilter til å kjøre bassene aktivt. Da kan du bare trekke ut de 2 rette jumperne og bruke de "aktive" bass-terminalene.
    Men jumperne er ikke merket ???

    Lang nese :p

    Men det er de på innsiden med tape. 8)

    Rød = Bass
    Blå = Mellomtone
    Gul = Diskant

    Be my guest ;D
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at flere synes det er unødig mye terminaler. Jeg lurer på å bestille denne og skal i tilfelle bruke alle, samtidig.

    Jeg har tenkt å fortsette med digital deling og DSP med Audiolense XP, men har også kjøpt platespiller. AD-DA-konvertering vil jeg ikke ha, så jeg har en stund tenkt at jeg trenger 2 separate anlegg. Det jeg nå har lyst til å prøve er å kjøre alle kildene på XTZ Divine:

    Analogt:
    XTZ Divine -> alle 3 par passive innganger (triamping) -> Single ended: MC275 til diskant og mellomtone, Hypex UCD400AD til bass -> Vacuum State SVP-2 preamp m/riaa-> SME10

    Digitalt:
    XTZ Divine -> alle 3 par aktive innganger (triamping) -> Balansert: 6*ICE500 -> Lynx TWO-B -> PC

    Det jeg ikke trenger er EQen. MC275 har potmetere i SE-inngangen, og disse brukes til å nivåmatche mot bassen (Hypex) og om man ønsker også EQ tilsvarende muligheten på høyttaleren.

    Jeg har allerede alle forsterkerne så terskelen er ikke så høy. Prosjektet er også interessant for å teste ut aktiv-passiv, rør-Ice osv. Jeg har også noen Dayton-suber som med bratt deling kan brukes som erstatning for bassdelen, og det kan også være artig å prøve ut.

    Er det noe i veien for å ha alle høyttalerkablene koblet til terminalene hele tiden?

    totte
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Noen fler med XTZ Divine erfaringer ?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er få par - i allefall av brukerne her inne. Hmmmm...
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Hei alle her.

    Kjører nå med Abrahamsen V serie (v1, v3 og v6), sammen med Elektrocompaniet AW 250 til disse høytalere. XLR kabler Van den Hul waterfall og Nordost Heimdal 1 biwiring. Til bass terminal en flertrådig kobberkabel av ukjent merke. Bitema (2,5kvm). Tror den med fordel kan skiftes ut med bedre kvalitet og større kvadrat. Hva med denne:
    Inakustik Høyttalerkabel Excellence, 6,0mm2,
    kr 130 pr meter 2x3m. Ingen dyr sak.

    Litt mat til Divine folket

    AREA DVD Hardware

    Kommer tilbake her om lyd og tanker om tweeks.

    Hilsen Harald
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Gryphon_1.jpg


    Devine og Gryphon Antileon går bra sammen.
    Bassen er virkelig til å bli redd av på de rette innspillinger

    xtzdivineDSC_0343.JPG


    xtzdivineDSC_0383.JPG


    Se på disse kabelskoene av rustfritt stål :(
    Jeg begriper ikke at XTZ vil putte disse i signalveien :confused:


    Gryphon'en er en ekstremt strømsterk forsterker med antagelig veldig høy dempefaktor. Den veier 80kg og har massive kobberskinner til høytalerterminalene. Subjektivt så innbiller jeg med at strømmen kræsjer i disse kabelsko-overgangene, lager støy og reduserer forsterkerens kontroll over elementene.

    Jeg har fjernet de alle sammen og forøvrig forenklet signalveien. Jeg har holdt meg til loddinger, kobber (Mundorf terminaler) og "vri på" kabelskjøtere. Og for hver eneste ikke-kobber-dings jeg har fjernet, så har lyden blitt markant bedre (mener jeg).

    Når det er lite støy på nettet. så har jeg ikke mye å klage på. Da er lyden glatt og sammenhengende med en utrolig bass, et veldig driv og kjempeperspektiv.

    I "min verden" får jeg si, da jeg vet det finnes anlegg der ute som sikkert får mitt til å minne om en blikkboks til sammenligning ;).
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    di låter helt nydelig med xtz sine forforsterkere og effektforsterkere , 2-3 forforsterkere og 2-3 effektforsterkere på hver høytalere :)
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Teobald;1394455 Se på disse kabelskoene av rustfritt stål :( Jeg begriper ikke at XTZ vil putte disse i signalveien :confused: Gryphon'en er en ekstremt strømsterk forsterker med antagelig veldig høy dempefaktor. Den veier 80kg og har massive kobberskinner til høytalerterminalene. Subjektivt så innbiller jeg med at strømmen kræsjer i disse kabelsko-overgangene skrev:
    Nå er det vel høyst usannsynlig at XTZ skulle ha benyttet noe så spesiellt som rustfrie kabelsko, da det både ville blitt svært dyrt (å få spesiallaget) og ikke minst helt uhensiktsmessig. Kabelskoene er høyst sannsynlig av ren kobber som er fortinnet (som i, sikkert 99%+ av all elektronikk), for å unngå irrede kontaktpunkter. Tinn og tinnoksyd har tilnærmet lik ledeevne og vil derfor ikke føre til svekket ledeevne ved normale atmosfæriske gassnivåer. Med mindre du har erstattet alle koblinger med hardloddet sølv-lodding (ca. 850 grader smeltepunkt, hvilket smelter all isolasjon på kablene), så har du i praksis byttet kontaktpunkter fra tinn til tinn... At det skulle gi noen som helst annen effekt enn den evt. 20 cm kortere signalveien, finner jeg rimelig søkt.. Er du i stand til å skille mellom 30 og 50 cm innvendig kabling, har du i sannhet "gullører"..!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig Divine stativmodell som også kan benyttes som center:

    prod_5.jpg
     

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    1-IMG_5473-001.jpg
    Ja,Divine 100.33 skal virkelig bli spennende og teste. Release medio august er det jeg har hørt. I mitt tilfelle blir den som senter mellom Divine 100.49.
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Sendte mail til surround.no i dag for å høre når de kom og pris, men har ikke hørt fra dem enda.

    Noen her som har hørt rykter??
    Spent på hvilken pris de vil legge seg på, ser monn i disse!
     

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    prod_2[1].jpg
    Fikk pris på 12900 svenske for en tid tilbake da jeg forhørte meg hos XTZ ang senter. 24900 pr par er vel sikkert ikke langt unna sannheten.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn