Ny 4K BD-spiller: Sony UBP-X800

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vil jo tro kjeden hdmi -> adapter --> optisk spdif --> forsterker/dac ikke vil funke.....
Muligheten og håpet ligger derfor i kjeden hdmi --> adapter --> rca --> forsterker.....

mvh
Proffen
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
.....eller vil det muuuuuuligens kunne funke med et hdmi-->rca adapter?

mvh
Proffen
Når det gjelder SACD, så er gjelder analoge utganger til en analog amp. Hvis du kan få til med SACD digital ut av spilleren, så er det hdmi. Men tror ikke det går. Det ligger en avansert kryptering i SACD. I de tilfeller det går an lede SACD digitalt ut via hdmi, så er det via en godkjent protokoll fra Sony/Philips. Amerikanske PS Audio er vel et av disse firmaene som har rettigheter.

Har hatt UBP-X800 siden den ble lansert. Har funket veldig bra. Bonusen er jo avspilling av 4k discer.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Stemmer det, Espen. Forvent ikke veldig god SACD eller Blu-Ray Audio fra denne, men det er artig at det finnes visse muligheter. Jeg bruker min 800 mk2 mest til Netflix (mye bedre via 800 og coaksial digital enn via TV og optisk) samt en og annen film på
sølvskiver. Metallkabinettet gir mye tillitt og veldig lite mekanisk støy.
Det ligger alltid 800 mk2 ute på Finn for små penger. Jeg kjøpte min for en billig penge ny.
En nobrainer dette her.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Du kan jo vurdere en Geerfab D.BOB? Den gjør - lovlig - DSD på HDMI om til DoP på coaxial. 800 Mk2 er en av de kompatible spillerne. Den slipper også full PCM over coaxial. Jeg kjører den med en OPPO 103.
Dette gjelder 2-kanals lyd.


Mvh
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Når det gjelder SACD, så er gjelder analoge utganger til en analog amp. Hvis du kan få til med SACD digital ut av spilleren, så er det hdmi. Men tror ikke det går. Det ligger en avansert kryptering i SACD. I de tilfeller det går an lede SACD digitalt ut via hdmi, så er det via en godkjent protokoll fra Sony/Philips. Amerikanske PS Audio er vel et av disse firmaene som har rettigheter.

Har hatt UBP-X800 siden den ble lansert. Har funket veldig bra. Bonusen er jo avspilling av 4k discer.
Tror de fleste BDspillere som støtter SACD også kan sende ut som ren DSD over HDMI. Utfordringen ligger nok heller på at det er få receivere/DACer som støtter decoding av DSD. Mange DACer er avhengig av å få DSD via USB eller i2s.

Defor støtter også en del spillere såkalt DoP (DSD over PCM) i alle fall via HDMI. Da må man riktig nok finne seg i at spilleren konverterer DSD til PCM.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Tror de fleste BDspillere som støtter SACD også kan sende ut som ren DSD over HDMI. Utfordringen ligger nok heller på at det er få receivere/DACer som støtter decoding av DSD. Mange DACer er avhengig av å få DSD via USB eller i2s.

Defor støtter også en del spillere såkalt DoP (DSD over PCM) i alle fall via HDMI. Da må man riktig nok finne seg i at spilleren konverterer DSD til PCM.
Hei,
DoP er ikke PCM. Det er et DSD signal pakket inn i en PCM container. En DAC som støtter DoP vil tolke og pakke ut dette som et DSD signal. Med en konverter (f.eks. Geerfab D.BOB) kan du konvertere DSD over HDMI til DoP over coaxial. En passende DAC vil da spille av DSD signalet. En delvis oppdatert liste over DACer som tar DoP er: System Requirements - GeerFab.


Mvh
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Når det gjelder SACD, så er gjelder analoge utganger til en analog amp. Hvis du kan få til med SACD digital ut av spilleren, så er det hdmi. Men tror ikke det går. Det ligger en avansert kryptering i SACD. I de tilfeller det går an lede SACD digitalt ut via hdmi, så er det via en godkjent protokoll fra Sony/Philips. Amerikanske PS Audio er vel et av disse firmaene som har rettigheter.

Har hatt UBP-X800 siden den ble lansert. Har funket veldig bra. Bonusen er jo avspilling av 4k discer.
Hei Espen
føler jeg snakker vel mye om Geerfab D.BOB, men den vil vel være ganske god for deg? Du har spilleren og har jo en DAC som takler DoP (SVJV). Da får du DSD (SACD er DSD som DSD64) rett inn på DACen din.

Mvh
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Henger ikke helt med her - støtter ikke spilleren sacd? Jeg mener at jeg kan spille sacd via hdmi både fra denne spilleren og fra min gamle DP-S6500.
Spilleren er koblet til min Sony str-dn1080
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Henger ikke helt med her - støtter ikke spilleren sacd? Jeg mener at jeg kan spille sacd via hdmi både fra denne spilleren og fra min gamle DP-S6500.
Spilleren er koblet til min Sony str-dn1080
Jo spilleren støtter SACD via HDMI, og når man har receiver med støtte for SACD-dekoding som du har er det bare tut og kjør 👍🏻
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Man får masse forskjellige bokser til alt mulig, https://www.thomannmusic.no/swisson...I0DoHSdooE8-WaQN-z9MCoPUOSZxtTzoaAnMDEALw_wcB

Men nå diskuteres det bare tull som vanlig her inne på et mikroskopisk smalt bruksområde og uvanlig bruksområde for en Bluray spiller spør du meg. En av grunnene til å kjøpe en bluray spiller er nemlig bildet, den andre grunnen er nemlig surround! Om man vil bare ha lyd i 2 kanaler, så kjøp da en CD-spiller... Denne Sonyen er genial, koble til HDMI til TVn og kjør en HDMI til receiveren også trenger man ikke å tulle noe mer med andre bokser da decodingen skjer i receiveren på alt man kan tenke seg til! Fungerer med lyd i 2 kanaler fra TVn også.
Har man analog pre, ja da får man kanskje bare kjøpe seg en annen spiller da Sonyen er beregnet for digital decoding og laget for det siste 10-året uten å kaste bort penger på et fordyrende produkt med masse analoge utganger bare en håndfull personer faktisk trenger...
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
UDP-X800 mkii er helt klart laget for å være koblet til en TV og reciver. Den mangler display og analog utganger. Det finnes en ES spiller (
Sony UBP-X1000ES) med samme kasse, display og analog utgang, men uten Dolby Vision.

Det er gjerne multikanal sporet som er verdt å ha på SA-CD plater.
Da må man ha surroundforsterker og la den konvertere dsd til pcm for signalbehandling uansett.
Unntaket er hvis man har 5.1 kanals analog signalvei og 5 like høyttalere ideelt plassert.

Spørsmålet om man får ut det konverterte dsd signalet nedsamplet til 44/16 khz på spdif kontakten.
Googlet og fant svar:
"Can’t speak to the X-800M2, but my X-800 plays single layer stereo SACDs via S/PDIF at 16/44.1. HDMI audio output must be set to HDMI 2 and not Auto or HDMI 1 or no audio will be output from S/PDIF. "
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Man får masse forskjellige bokser til alt mulig, https://www.thomannmusic.no/swisson...I0DoHSdooE8-WaQN-z9MCoPUOSZxtTzoaAnMDEALw_wcB

Men nå diskuteres det bare tull som vanlig her inne på et mikroskopisk smalt bruksområde og uvanlig bruksområde for en Bluray spiller spør du meg. En av grunnene til å kjøpe en bluray spiller er nemlig bildet, den andre grunnen er nemlig surround! Om man vil bare ha lyd i 2 kanaler, så kjøp da en CD-spiller... Denne Sonyen er genial, koble til HDMI til TVn og kjør en HDMI til receiveren også trenger man ikke å tulle noe mer med andre bokser da decodingen skjer i receiveren på alt man kan tenke seg til! Fungerer med lyd i 2 kanaler fra TVn også.
Har man analog pre, ja da får man kanskje bare kjøpe seg en annen spiller da Sonyen er beregnet for digital decoding og laget for det siste 10-året uten å kaste bort penger på et fordyrende produkt med masse analoge utganger bare en håndfull personer faktisk trenger...
Nuvel, du har klare meninger, men er likefullt ikke spes konstruktiv.
Enig at dette blir en nisje/nerdespørsmål, men likevel - har nå engang bd-spilleren stående, men den benyttes ikke til film/bilde (er ikke så opptatt av det).
Men siden den står "specet" til å kunne avspille sacd, ble jeg retten og sletten bare nysgjerrig på hvordan dette evt kan gjøres - aller helst så enkelt som mulig.
Spørsmålet ville jo ellers aldri blitt aktuelt, dersom jeg hadde hatt en annen sacd-spiller. Så får vi se. Kan jo være jeg legger min spiller ut på børsen, for så å jakte på en sacd-spiller....

mvh
Proffen
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nuvel, du har klare meninger, men er likefullt ikke spes konstruktiv.
Enig at dette blir en nisje/nerdespørsmål, men likevel - har nå engang bd-spilleren stående, men den benyttes ikke til film/bilde (er ikke så opptatt av det).
Men siden den står "specet" til å kunne avspille sacd, ble jeg retten og sletten bare nysgjerrig på hvordan dette evt kan gjøres - aller helst så enkelt som mulig.
Spørsmålet ville jo ellers aldri blitt aktuelt, dersom jeg hadde hatt en annen sacd-spiller. Så får vi se. Kan jo være jeg legger min spiller ut på børsen, for så å jakte på en sacd-spiller....

mvh
Proffen
Kjøp Sony-receiver.... Kan ikke gjøres stort enklere.
1000016238.jpg
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Nuvel, du har klare meninger, men er likefullt ikke spes konstruktiv.
Enig at dette blir en nisje/nerdespørsmål, men likevel - har nå engang bd-spilleren stående, men den benyttes ikke til film/bilde (er ikke så opptatt av det).
Men siden den står "specet" til å kunne avspille sacd, ble jeg retten og sletten bare nysgjerrig på hvordan dette evt kan gjøres - aller helst så enkelt som mulig.
Spørsmålet ville jo ellers aldri blitt aktuelt, dersom jeg hadde hatt en annen sacd-spiller. Så får vi se. Kan jo være jeg legger min spiller ut på børsen, for så å jakte på en sacd-spiller....

mvh
Proffen
Som nevnt, koble til med HDMI kabel til en enhet som takler å decode det du trenger. OSD igjennom HDMI på bildet gjør den jo litt tungvint uten å bruke sammen med TV.
Alternativet med den spdif ut er bare tullball og en reserveløsning for de med receivere fra 90-tallet..
Ser jo ingen andre utganger på spilleren, så da kan man jo bare tenke seg selv til en "bedre" løsning selv. :)

Grensesnitt med kabler er en ting, dekoding en helt annen.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hmmm, skal ikke være bare enkelt det her.
Ble plusselig masse begreper jeg kan nada om.
Hvis jeg har forstått det riktig, høres det ut som om ideen om kjeden ubp x-800 -->hdmi-->adapter-->rca-->forsterker ikke vil gjøre det mulig å spille av sacd-signalet og nyte kvalitetene som ligger i sacd-innspillingene.
Har jeg da tolket det hele riktig?

Så kan man gjerne mene og kalle slike adaptere for tulleprodukter, og heller benytte seg av f eks en Sony receiver og kjøre hdmi mellom spiller og denne. Men da blir jo "tapet" at man benytter seg av en forsterker som er atskillig "dårligere" hifi-messig en Aaviken min......

mvh
Proffen
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Yes, life stinks. Jeg kjøpte også en Yamaha 1060 med balanserte analogutganger for å få full oppløsning ut via Blu-Ray lydskiver (har tre stereoanegg) og SACD, men heller ikke det er noe som kan måle seg mot en god CD-spiller som spiller av samme greia i 16/44. Likevel er det gøy å holde på med høyoppløst på sparebluss.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Yes, life stinks. Jeg kjøpte også en Yamaha 1060 med balanserte analogutganger for å få full oppløsning ut via Blu-Ray lydskiver (har tre stereoanegg) og SACD, men heller ikke det er noe som kan måle seg mot en god CD-spiller som spiller av samme greia i 16/44. Likevel er det gøy å holde på med høyoppløst på sparebluss.
Jaja, da får man vurdere om man skal "gidde" å jakte på en spiller som kan spille av sacd....
Har jo tidligere hatt både en Sony og en Denon som ga meg gode stunder og opplevelser med sacd-avspilling.....

Har jo ellers en habil streamer og et habilt cd-drivverk, men det er noe med sacd-lyden som tiltaler meg og......

mvh
Proffen
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg har til gode å høre forskjell mellom sacd og cd - gitt samme mastering. Allikevel foretrekker jeg å spille sacd og eventuelt annen high rez fremfor cd hvis jeg har begge deler. Litt som det er kulere med en bil hvor speedometeret går til 250 km/t enn "bare" 200 😁

Sacd er mest interessant pga multikanal mulighetene, imo.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hmmm, skal ikke være bare enkelt det her.
Ble plusselig masse begreper jeg kan nada om.
Hvis jeg har forstått det riktig, høres det ut som om ideen om kjeden ubp x-800 -->hdmi-->adapter-->rca-->forsterker ikke vil gjøre det mulig å spille av sacd-signalet og nyte kvalitetene som ligger i sacd-innspillingene.
Har jeg da tolket det hele riktig?

Så kan man gjerne mene og kalle slike adaptere for tulleprodukter, og heller benytte seg av f eks en Sony receiver og kjøre hdmi mellom spiller og denne. Men da blir jo "tapet" at man benytter seg av en forsterker som er atskillig "dårligere" hifi-messig en Aaviken min......

mvh
Proffen
Jeg har et system til sacd/film og ett til vanlig musikk i samme rom.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Hmmm, skal ikke være bare enkelt det her.
Ble plusselig masse begreper jeg kan nada om.
Hvis jeg har forstått det riktig, høres det ut som om ideen om kjeden ubp x-800 -->hdmi-->adapter-->rca-->forsterker ikke vil gjøre det mulig å spille av sacd-signalet og nyte kvalitetene som ligger i sacd-innspillingene.
Har jeg da tolket det hele riktig?

Så kan man gjerne mene og kalle slike adaptere for tulleprodukter, og heller benytte seg av f eks en Sony receiver og kjøre hdmi mellom spiller og denne. Men da blir jo "tapet" at man benytter seg av en forsterker som er atskillig "dårligere" hifi-messig en Aaviken min......

mvh
Proffen
Hei,
dette er fullt mulig (ref mine tidligere innlegg).

For å presisere: det er fullt mulig å på en lovlig måte få trukket ut det digitale SACD signalet og sendt det til en DAC /forsterker med DAC. Jeg gjør dette selv med en D.BOB og en OPPO 103 mot en Mytek.

Mulig: ubp x-800 -->hdmi-->adapter-->rca-->forsterker

for å være presis:
ubp x-800 -->hdmi-->de-embedder-->digital coax (RCA)-->forsterker/DAC (som støtter DoP inn)

De-embedder er et apparat som trekker ut det digital signalet på HDMI og sender det videre på coax digital/ RCA digital. Det gjør ingen konverteringer, men pga begrensninger i standard pakker det inn i en softwarecontainer (DoP). De-embedere kan kjøpes fra kina etc, men det finnes et lovlig apparat på markedet: Geerfab D.BOB. Det koster, men det gjør at mange SACD-spillere (bl.a. 800 og 800V2) kan brukes som drivverk mot bedre DACer .

Jeg kan ikke se fra spesifikasjoner eksplisitt at din Aavik støtter DoP, men det står at den støtter DSD64 = SACD over coax. Det er normalt det samme som DoP.

  • SACD = DSD64 format (kan være forskjellige kodeker/komprimeringer under det, men det er ikke så relevant i denne sammenhengen)
  • DoP = DSD over PCM = et fullt DSD signal sendt inne i en 24/96 PCM strøm
  • Digitial over HDMI krever en handshake hvor det bekreftes at det digitale signalet ikke sendes videre. D.BOB bruker offisiell handshaker, men benytter et smutthull for å sende det digitale DSD uberørt videre.

Mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei,
dette er fullt mulig (ref mine tidligere innlegg).

For å presisere: det er fullt mulig å på en lovlig måte få trukket ut det digitale SACD signalet og sendt det til en DAC /forsterker med DAC. Jeg gjør dette selv med en D.BOB og en OPPO 103 mot en Mytek.

Mulig: ubp x-800 -->hdmi-->adapter-->rca-->forsterker

for å være presis:
ubp x-800 -->hdmi-->de-embedder-->digital coax (RCA)-->forsterker/DAC (som støtter DoP inn)

De-embedder er et apparat som trekker ut det digital signalet på HDMI og sender det videre på coax digital/ RCA digital. Det gjør ingen konverteringer, men pga begrensninger i standard pakker det inn i en softwarecontainer (DoP). De-embedere kan kjøpes fra kina etc, men det finnes et lovlig apparat på markedet: Geerfab D.BOB. Det koster, men det gjør at mange SACD-spillere (bl.a. 800 og 800V2) kan brukes som drivverk mot bedre DACer .

Jeg kan ikke se fra spesifikasjoner eksplisitt at din Aavik støtter DoP, men det står at den støtter DSD64 = SACD over coax. Det er normalt det samme som DoP.

  • SACD = DSD64 format (kan være forskjellige kodeker/komprimeringer under det, men det er ikke så relevant i denne sammenhengen)
  • DoP = DSD over PCM = et fullt DSD signal sendt inne i en 24/96 PCM strøm
  • Digitial over HDMI krever en handshake hvor det bekreftes at det digitale signalet ikke sendes videre. D.BOB bruker offisiell handshaker, men benytter et smutthull for å sende det digitale DSD uberørt videre.

Mvh
takker for forklaring, ble straks litt klokere.
Spm: MÅ det være coax (rca), eller kan det fungere med optisk?
Spør fordi coaxinngangene på amp er okkupert av kilde 1 og 2, mens en sacd blir kilde 3 - i prioritert rekkefølge...

mvh
Proffen
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
takker for forklaring, ble straks litt klokere.
Spm: MÅ det være coax (rca), eller kan det fungere med optisk?
Spør fordi coaxinngangene på amp er okkupert av kilde 1 og 2, mens en sacd blir kilde 3 - i prioritert rekkefølge...

mvh
Proffen
1000016254.jpg
 
Topp Bunn