Forsterkere NuPrime IDA-16

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Mottok i dag min nye IDA-16 i sølv. Den har foreløpig ikke fått nok spilletid til at jeg kan komme med noen nøyaktige observasjoner hva lyden angår, men noe har jeg lagt merke til. Helt umiddelbart høres det ut som om den tok et skikkelig balletak på mine små Rubicon 2. Mer punch i bassen og en følelse av at det er et skikkelig kraftoverskudd her.

    Noen andre som har kjøpt denne ampen og har noen erfaringer å dele?
    For meg virker den som et skikkelig godt kjøp i 20k-klassen, og jeg valgte den over alternativer som Hegel H300 (på salg), NAD C390DD, NAD M51+C275BEE og Roksan K3.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Den forsterkeren virker spennende. Har du fått hørt nok på den til å komme med litt flere inntrykk ?
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Jada, den har fått mange timer spilletid nå. ;)

    Siden denne ampen kom i hus har jeg gjort noen små justeringer med høyttalerene også. Sammenlignet med da jeg brukte en Hegel H80, så har nå høyttalerene fått mer avstand fra bakveggen, og også seg i mellom. Dette ble gjort for å få bukt med en litt "boomy" bass som jeg ikke hadde lagt merke til før. Har også satt inn en SVS SB-1000 sub som fyller ut i bunnen. Denne er koblet til Preout på IDA-16.

    Ellers bruker jeg begge de optiske inngangene (TV og Bluesound Node) samt USB-inngangen (Mac Mini). En fiffig detalj er at forsterkeren husker voluminnstillingen på de forskjellige inngangene, så hver gang jeg bytter inngang endres volumet til det siste jeg brukte på den aktuelle inngangen.

    Lyden er åpen og detaljert, og bassen er veldig kontrollert og fin. Akkurat slik jeg liker det. Stuen min er ikke så stor, så det er ingen problemer å drive Rubicon 2 til ukomfortable lydnivåer hvis det er ønskelig. På lavt til moderat lyttevolum beholdes klarheten og basskontrollen på en imponerende måte. Dette var kanskje den største overraskelsen for min del sammenlignet med min gamle H80. Der merket jeg en tydelig forskjell etter hvert som volumet økte. På lavt lyttevolum (bor i leilighet) var det nesten som om bunnen ramlet ut av lyden, og det hele ble veldig pinglete. Med IDA-16 oppfatter jeg at lydkvaliteten holder seg over hele fjøla og volumkontrollen påvirker ikke fundamentet i lyden. Litt dårlig forklart, men det er slik mine ører oppfatter det.

    Rent bruksmessig har IDA-16 vært et smertefritt bekjentskap. Den står på dagen lang, og hverken støyer eller genererer mye varme. Rask oppstart, enkel betjening og gode tilkoblingsmuligheter gjør den riktig så trivelig å bo sammen med.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Spennende produkt.
    Noen som vet noe om driftssikkerhet og kundeservice fra produsent?

    mvh
    Proffen
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da er min og kommet i hus og det høres meeeeget bra ut, men får la den stå på noen timer før endelig dom felles.
    Virker solid og knirkefri.
    Produsenten svarte på mail meget raskt og med hyggelig svar.

    Her er uoffisielt forum for NuPrime:

    NuPrime Audio
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Det gikk fort!

    Hvis du lurer på hvorfor fjernkontrollen rasler litt når du tipper den forover/bakover, så skal det faktisk være slik. Knappene er støttet opp av to langsgående metallstenger inne i fjernkontrollen, og disse sklir forover/bakover når du tipper på fjernkontrollen. Jeg fant ut av dette da nysgjerrigheten tok overhånd og jeg demonterte fjerkontrollen i så mange biter som jeg klarte.

    Grattis med ny forsterker!
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt IDA-16 eller andre Nuforce opp mot modeller fra Primare?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Oppsummering etter 3,5 døgn med forsterkeren gåendes 24 timer i døgnet.

    Sjokkerende bra, ante ikke att det kunne være så stor forskjell uten å måtte betale myyye mer.
    Har hatt Hegel H160,Plinius 9200,Naim Supernait med Hicap ++ som jeg anså som meget gode, men med denne Nuprime IDA-16 får jeg med alt de var bra på pluss en dybde og detaljering som er helt rå. Hører detaljer jeg ikke visste fantes i musikk som er spilt 100 ganger før, klokkeklare stemmer og en ekstremt definert bass med godt trøkk.For ikke å prate om stillhet, ikke antydning til støy om du legger øret oppå eller om du setter volumet på 99 og legger øret inntil høyttaleren er det dødstyst.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Denne forsterkeren fortsetter å imponere. I dag har den fått kjørt seg på ett volum som fylte hele huset og du kjente stortromma godt på badet. Uten antydning til forvrengning med klokkeklare stemmer og godt adskilte instrumenter. Andre forsterkere jeg har hatt har begynt å høres slitsomme og unyanserte ut på slike volum. Ved daglig normallytting har jeg volumet mellom 12 og 20 alt ettersom, i dag har jeg spilt på mellom 50 og 70.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Denne forsterkeren fortsetter å imponere. I dag har den fått kjørt seg på ett volum som fylte hele huset og du kjente stortromma godt på badet. Uten antydning til forvrengning med klokkeklare stemmer og godt adskilte instrumenter. Andre forsterkere jeg har hatt har begynt å høres slitsomme og unyanserte ut på slike volum. Ved daglig normallytting har jeg volumet mellom 12 og 20 alt ettersom, i dag har jeg spilt på mellom 50 og 70.
    Heisann!

    Virker som et veldig bra produkt dette, som høster mye lovvord. Grattis!

    Hvordan synes du "sjelen" i musikken blir ivaretatt? Har hørt litt switch-mode amps, som IMØ kan bli litt "grått" og sterilt om du skjønner. Det virker ikke være inntrykket blant de som har NuPrime?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Synes den er helt toppers, Hegel forsterkerne jeg har hatt var mer grå og sterile etter min mening.
    Begynner å få lyst til å prøve For og Effekt forsterker fra Nuprime, men IDA-16 er så bra att det har ingen hast.

    Nuprime skrev i en mail til meg att de skulle ha ny Norsk distibutør snart, så kan hende det blir bedre tilgjengelighet på deres produkter.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Håper NP kommer til en pusher i nærheten da. Har kun hørt én forsterker i prisområdet som er støyfri på måten du beskriver.
    Den ser mer old school ut, og har VU metere. Ikke helt sikker på om jeg er klar for typen, men den var helt tyst på Klipsch 280. Både fra elementer og ved å legge øret på. Lyder ikke verst den heller, men ikke innebygget DAC.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Min nye kjærlighetserklæring er til en Nuprime IDA-16 i Sølv.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Den funker også veldig bra som ren effektforsterker. Men obs!om man skifter til annet enn den analoge AV inngangen, når man har satt den i AV modus. F.eks skifter til coax på NuPrime og det samtidig også er signal inn på denne. Da er det nemmelig full guff ut fra kilder som er tilkoplet, og man får seg en vekker ++.
    Det var advart om dette i en av testene, men jeg tenkte ikke på at jeg hadde signal ut på coax fra Quten, samtidig som jeg brukte pre-out mot analog AV inngang.. Var rask på mute, så ingen skade på HT heldigvis :)
    Denne NuPrimeren er jo så drøyt kraftig, at jeg er nede på 10-20% av max volum når jeg spiller på lettdrevne Epos.

    En annen sak er at den ikke ser ut til å takler signaler fra AirPortExpress. Dette var en liten strek i regningen..
    Nå har jeg akkurat oppdatert eple-produktene, om SW er synderen? Noen av dere kara som har testet? Alt annet digitalt utstyr funker flott.
     

    RonGun

    Fersking
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Skudeneshavn
    Problemer med streaming fra Airport Express til NuPrime IDA-16.(toslink)
    Grunnen skal være at AP har alt for mye jitter,(spesielt siste versjon) noe som gjør at flere dacer har problemer med å "lese" signalet. Apple Tv skal fungere bedre sies det?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Er nok det ja. Aldri hatt problemer når AirPort er koplet til UnitiQute alene. Nå har jeg imidlertid testet Air Port direkte til NuPrime, samt AirPort til UnitiQute, videre ut via coax, og så til NuPrime. Samme drop outs.
    Det hjelper altså ikke å ha UnitiQute i kjeden, men dette er vel fordi den bare sender signalene videre uten å konvertere.

    Alt annet som TV/Blu Ray direkte til NuPrime funker klanderfritt. Samme om jeg kopler dette via Quten først. Så det er altså bare AirPort og NuPrime som ikke snakker sammen. Får kanskje prøve Apple TV til junior. Må jo få streamet div.lagret innhold, fra div.enheter
    Apple ass..:(

    Jeg kan la Qute gjøre hele jobben som både DAC og forforsterker, med Primeren kun satt opp som effekt-trinn. Men da gjør den jo en ekstra konvertering fra analog til digital(A/D) leser jeg. Blir vel ikke like bra det. Samt DAC i NuPrime er vel et par hakk vassere vil jeg tro.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Update: Fikk løst problemet ved å kople alle kilder til UnitiQute. Deretter endret jeg settingen "digital output" på Quten til 96kHz/24 bit. Denne settingen har alltid stått på "Native". Nå er det ingen drop outs, og jeg hører ingen negativ endring i lydkvaliteten. Så Naimen stabiliserer altså mao andre kilder. Noen ulemper med denne settingen tro? Det blir jo en upsampling, har det noe å si for hvordan signalet videre blir behandlet i neste DAC/NuPrimen?

    NuPrimen virker noe kilen på digitale input. Når jeg switchet over til inngangen der jeg har TV tilkoplet, så er det et par drop-outs før den stabiliserer seg. Så nå går også TV via UnitiQute, med nevnte setting.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har ikke opplevd slikt selv med 5 meter optisk fra data,n. Hvilke optiske kabler bruker du ?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

    Gjelder både optisk og coax. Også som nevnt med "native out" på Quten. Men når Naimen re-clocker signalet er alt 100% stabilt. ( med samme innganger/samme kabel) Så den Sabre DAC i Primen er avhengig av stabilt input.

    Jeg slang inn et spørsmål om dette til NuPrime U.S.om dette nå akkurat.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg bruker Biltema optisk og vanlig video kabel med gul kontakt til coax. Har prøvd å Koble til Arcam Airdac,Naim,Pro-Ject streamer, Apple TV, Sony Televisions apparat og PC med både optisk og Coax på 5 meter og ikke ett enda dropout og det var på den du har hjemme. Heller ikke noe problem på min Sølv.
    Når Naim,n re-klokker reduserer du jitter.
    Eneste jeg har opplevd dropout,s med uansett kabel er Apple AP og en Cambridge cd transport av eldre modell.

    Hadde litt problemer med digitalt signal og dropouts/sync for ett år eller 2 siden mot en annen dac, men da jeg kastet ut de dyre merke kablene ble alt stabilt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Testet med 2 forskjellige optisk, og 2 forskjellige coax. Det er airport express som er "håpløs". Men det er et drop eller 3 via TV optisk også. Før den stabiliserer seg. Virker derav som om signalet er helt i grenseland på hva NuPrimen tolererer.
    Har vel ikke noe å si at Naim re-clocker vel, mtp lydkvalitet? Får ny PC ifm ny jobb neste uke, så da kan jeg teste USB m/DSD også:)

    Uansett, slik det er koplet nå er det 0 drop og helt rå lyd, jeg tror jeg må kalle dette den tidligere ettersøkte High-End lyden. Kanskje finnes det en "re-clocker" / stabiliserer jeg kunne brukt på de kildene som er ønsket rett til Primen.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Bruk Naim,n som reklokker du, lyden blir ikke forringet, bare bedre da du får fjernet litt jitter.
    Det er ESS Sabre dac brikken de bruker som ikke tolererer så mye jitter.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Eller: (Flott med brårask respons og service fra NuPrime gjengen:)

    IDA-16 is designed for high performance and it sets the digital inputs jitter to quite low, meaning high jitters inputs get rejected. The up sampling of the Naim cleans up the noisy source from TV and Airport express (can’t expect a $99 Airport Express to offer high quality digital output).
    We can make a small change (easy to modify by local technician) on the digital inputs on IDA-16 that will allow for higher jitter, but will slightly lower the performance of the DAC. Let me check with engineering and get back to you.

    Thanks
    Jason
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    ..og da er det Ljudtema som har fått NuPrime i porteføljen står det her på forumet(Audiophile, Stereo+) ser jeg. Det er vel bra for oss Primere ;?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kjempeflott att en seriøs importør fikk Nuprime, for IDA 16 er jammen den beste forsterkeren jeg har hatt og har hatt maaaange.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg behodt min selv, trodde ikke denne typen amp trengte særlig innspilling men lyder bedre og bedre. Kan være tilvenning selvsagt. Mange forsterkere låter fort ullent og innestengt nå. Kildevann er en betegnelse jeg har sett brukt om Doxa. Synes det passer bra på IDA. Med litt ekstra kullsyre.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nå har jeg jo hatt 2 og trodde med den første att det bare var tilvenning men var likedan med nummer 2, gikk 14 dager før det var perfekt.
    Sikkert bare noe rart i hodet mitt :)
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Noen som vet om forhandlere i Osloområdet på denne?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er bare Audiofil.no i Skudneshavn som er forhandler hittil og har på lager. Men det jobbes med saken fikk jeg i svar fra Ljudtema.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Er bare Audiofil.no i Skudneshavn som er forhandler hittil og har på lager. Men det jobbes med saken fikk jeg i svar fra Ljudtema.
    Takk for kjapt svar, får sjekke dem ut.

    Folk må gjerne dele flere lytteinntrykk her :) Gjerne sammenlignet med annet dere har eid og testet ut.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Interessant produkt, denne IDA16. Noen som har hatt mulighet til sammenligne med Devialet der kun lyden er vurderingskriteriet?

    For min del er nok IDA8 mest aktuelt, siden jeg neppe trenger alle wattene på mine fulltonere på 93db.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg hørte denne forsterkeren på et demorom på hi-fi messa i København forleden; særdeles vellydene og kontroll på anslagene!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet?

    Lurer på blokker til min Nuforce P20, men det er vel svin dyrt?
    Har Nuprime blokker som er ca like bra og hva ligg de på i pris?
     
    X

    X186841

    Gjest
    IDA-16 ligger nå på 2600 Dollar i USA og 25.000,- kroner i Norge, noe som slett ikke er galt med dagens dollarkurs på rundt 8.70
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nuprime er drevet av de folka fra Nuforce som konstruerte P20 og mono blokkene. Det billigere Nuforce greiene er solgt ut til ett Kina selskap.
    Nuprime fikk også rett til å fortsette med P-20 Ref 18 og Ref 20 , de er listet opp på siden deres men jeg aner ikke pris eller tilgjengelighet.

    Les her:
    NuPrime Audio acquired NuForce high-end product line
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn