Forsterkere NuPrime IDA-16

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Da er IDA 16 på vei hjem til meg... Høres ikke helt bra ut når man skriver det slik :)

    Deler gjerne inntrykkene når den har fått kjørt seg litt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Høres verre ut her, IDA 8 er på vei til meg :p
    Hadde nok kanskje testa ut hu først jeg også om det ikke hadde vært for at jeg trenger HT-bypass.
    Blir spennende å høre din tbm :)
    PS! Vær _veldig forsiktig_ når IDA er i bypass-mode, om den samtidig mottar et signal fra andre komponenter som står tilknyttet de digitale innganger.
    Testet min Qute som analog preamp til IDA, som var satt i bypass. Funket excellent, men så switchet jeg til en optisk inngang på IDA, som mottok digitalt signal ut fra Quten.
    Det ble LIV i stua ja! IDA setter nemlig fast volum ut fra alle inganger, og de digitale får du jo ikke justert volum på separat, når forsterker er satt i bypass-mode.

    Ingen fare for forsterker, men HT får jo kjørt seg de sekundene det tar før du skjønner hva som foregår..
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    @Lgrons58 Fått IDA 8 ennå?

    Har så vidt rukket å koble opp IDA-16 og må si jeg er utrolig imponert over hvor bra den låter. Ekstremt nøytralt og ærlig helt uten antydning til å bli spiss eller kjedelig. Opplever at det verken legger til eller fjerner noe fra opptaket og dermed spiller like bra uansett musikk. Denne tror jeg at jeg vil leve lenge med! I tillegg så ser den jo ut som en million dollars!
     
    X

    X186841

    Gjest
    Håper å få IDA-8 i slutten av neste uke.

    Sitter og lytter med IDA-16 på gamle rippinger og det dukker opp ting i musikken jeg aldri har lagt merke til før og plater som var litt kjedelig viser seg å ha bra dynamikk og attack allikevel.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Prisen på IDA-8 var 9000.- for ett par uker siden, mulig den kan gå opp litt da norske kroner falt betydelig denne uken, dollaren passerte 8.70 i dag.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Noen andre som sliter med litt brum i høyttalerne når man kjører i HT bypass modus?

    Har gått over til 75 i volum og det er så godt som borte, men da må receiveren kompensere med +10 dB som jeg mistenker ikke er optimalt.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Prøvde såvidt HT bypass mode på begge mine og ikke en lyd. Da brukte jeg en Pro-Ject prebox rs som forforsterker, men den hadde ikke noe å stille opp mot Nuprime sin innebygde, så det ble fort koblet av igjen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.557
    Torget vurderinger
    2
    utrolig lekker og fremtidsrettet sak
    nuprime-ida-16.jpg

    Låter den som den ser ut er det knallbra

    phe1501-np-ida16-p03.jpg
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Dessverre låter den ikke som den ser ut. Den låter bedre :) forøvrig penere i virkeligheten enn bilder klarer å vise.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Noen andre som sliter med litt brum i høyttalerne når man kjører i HT bypass modus?

    Har gått over til 75 i volum og det er så godt som borte, men da må receiveren kompensere med +10 dB som jeg mistenker ikke er optimalt.
    Hei!

    Jeg testet også i HT mode, uten brum. Jeg hører dog at det blir litt øket "støygulv" når UnitiQuten er pre, men gulvet er faktisk lavere når koplet til IDA, enn Naims egen NAP 100.

    Det som var litt intereressant; I annen tråd skrev jeg om at jeg ble kvitt støy ved å kople alle produktene på en grenkontakt;"felles jord som flyter fritt".
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/80539-billig-elkja-p-padde-fjerner-sta-y.html

    Med IDA-16 som effekt-trinn var det motsatt! Det ble nå klart hørbart minst støy når IDA-16 stod koplet fritt fra felles jord. Altså i et vanlig, ujordet stikk.
    Det blir da også minst støy når den står som nå i vanlig integrert modus. Verd å prøve litt forskjellige strømkoplings-alternativer mao.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis noen trenger pre, ligg det en Nuforce P20 (toppmodell og nypris på 50k) ute nå. Pris er vel ca :)
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Innom biblioteket på vei hjem;IDA-8 er testet i nye utg.av Lyd&Bilde.
    Jeg er helt enig i den harde kritikken av IDA-8 og IDA-16 (sistnevnte ble testet i L&B ved en tidligere anledning). Jeg "bomkjøpte" selv IDA-16 og den var alt for klinisk for min smak. I tillegg var den fryktelig kilen på kildene; gamle 1980-talls rockeplater låt helt forferdelig med denne forsterkeren. Så jeg har gått tilbake til Devialet og Naim - der ikke helt optimale innspiller låter helt OK og der musikalitet, rytmisk driv og "foten" står i sentrum.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Spørs om man skal være kritisk til et produkt selv om den bruk man har av det ikke "passet" :)
    Og...så ser jeg ikke helt den harde kritikken du sikter til...mye godord over ser det ut til...??
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Spørs om man skal være kritisk til et produkt selv om den bruk man har av det ikke "passet" :)
    Og...så ser jeg ikke helt den harde kritikken du sikter til...mye godord over ser det ut til...??
    Min kritikk går ikke på noe så enkelt som at den ikke passer for meg. Jeg har i alle fall sett to andre IDA-16 som er blitt solgt på finn.no i år og som har hatt mer eller mindre den samme begrunnelsen for salg som meg (dog litt innepakket i salgsteksten, man må jo ikke skremme bort en eventuell kjøper). Om om IDA16hadde vært selve lydåpenbaringen over alt annet, hvorfor er det så få tester av denne? Og hvorfor så få eiere? Devialet har vist at selv high-end til hinsides pris kan selge "i bøtter og spann" om bare lyden er god nok..

    Mitt poeng er: liker man klinisk lyd med fokus på detaljer, så er dette et bra kjøp (bassgjengivelsen er jo meget tøff på IDA-16). Men det finnes også en del som har behov for å spiller eldre musikk og å se eldre filmer, og da må man ha forsterker/dac som takler også dette.

    Mitt ønske er å advare andre mot å tro at denne forsterkeren er så uproblematisk og god som man kan få inntrykk av i denne tråden. Og når jeg leser testen i Lyd og Bilde "mellom linjene", så fremstår ikke dette som en god test til å være et slikt underholdningsblad (der et god produkt selvsagt ville fått 6 stjerner, Anbefalt, Best i test etc..)
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Har hatt Superuniti og Supernait med Hicap og en drøss andre naim forsterkere, men her hos meg spiller Nuprime IDA-16 fletta av Naim og særlig på gamle rockeplater. Eneste som rr bedre på Naim er Loudness war plater, da Naim,n er litt mørk og detaljfattig i lyden så det glattes litt over.

    Innom biblioteket på vei hjem;IDA-8 er testet i nye utg.av Lyd&Bilde.
    Jeg er helt enig i den harde kritikken av IDA-8 og IDA-16 (sistnevnte ble testet i L&B ved en tidligere anledning). Jeg "bomkjøpte" selv IDA-16 og den var alt for klinisk for min smak. I tillegg var den fryktelig kilen på kildene; gamle 1980-talls rockeplater låt helt forferdelig med denne forsterkeren. Så jeg har gått tilbake til Devialet og Naim - der ikke helt optimale innspiller låter helt OK og der musikalitet, rytmisk driv og "foten" står i sentrum.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har hatt Superuniti og Supernait med Hicap og en drøss andre naim forsterkere, men her hos meg spiller Nuprime IDA-16 fletta av Naim og særlig på gamle rockeplater. Eneste som rr bedre på Naim er Loudness war plater, da Naim,n er litt mørk og detaljfattig i lyden så det glattes litt over.

    Innom biblioteket på vei hjem;IDA-8 er testet i nye utg.av Lyd&Bilde.
    Jeg er helt enig i den harde kritikken av IDA-8 og IDA-16 (sistnevnte ble testet i L&B ved en tidligere anledning). Jeg "bomkjøpte" selv IDA-16 og den var alt for klinisk for min smak. I tillegg var den fryktelig kilen på kildene; gamle 1980-talls rockeplater låt helt forferdelig med denne forsterkeren. Så jeg har gått tilbake til Devialet og Naim - der ikke helt optimale innspiller låter helt OK og der musikalitet, rytmisk driv og "foten" står i sentrum.
    Jeg synes det er flott at du har funnet din forsterker. Vi er i alle fall enige om at Hegel kanskje ikke er tingen (har eid både H80, 160 og 300 og syntes den innebygde Dac`n var for "hard" på alle tre). Nå det gjelder Naim, så tenkte jeg mest på Naim supernait 2 og Dac V1. For min del vil jeg uansett prøve Devialet 120 en gang til.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    For all del, det går an å like forskjellig lyd. Det var vel egentlig mitt poeng også.
    Når det gjelder Devialet selges de også i massevis på brukten. Det er alle slags grunner til å selge unna, det har ikke nødvendigvis noe med kvalitet å gjøre, verken med Nu-prime, Devialet eller andre merker.

    Når det gjelder tester synes jeg du blir litt på kanten av det redelige her. Det er da masser av tester av denne. The Absolute Sound konkluderer for eksempel slik:
    "Bottom LineI wouldn’t go so far as to call $2350 cheap, but for a 200Wpc integrated amplifier, it’s on the reasonableend of the high-end price spectrum. And when you consider the NuPrime IDA-16 has an advanced DAC built in, which will play virtually any digital recording available today, it’s an even better value. Of course, if it didn’t sound good, it wouldn’t be a good value, no matter how low the price was, but it sounds excellent. I’ve picked a few nits about its performance, but in context these were quite minor. Plus the unit looks good, too; I wouldn’t be ashamed to put it on a shelf next to the fanciest component. Remote controls don’t always get the attention they deserve, but the IDA-16’s remote is very easy to use, with enough flexibility to operate the amplifier without offering a plethora of confusing options.
    The NuPrime IDA-16 DAC/amplifier along with the KEF LS50 speakers made a system that, if you’ll pardon a tired reviewer cliché, punched far above its weight. So to return to the question left open in the first paragraph: Yes, the NuPrime IDA-16 DAC/amplifier can indeed be called a bargain. Highly recommended."

    Ikke at jeg har hørt den, men jeg synes det blir spekulering å hinte til å lese mellom linjene osv.
    Og ja - vi er mange som liker eldre musikk - helt tilbake til middelaldermusikk.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vart vist slettet?- da jeg prøvde redigere med mobil.
    Ikke hørt, men Nuforce P20 og blokkene har jeg hørt på noen skikkelige amerikanske høyttalere og når trommesoloen durte på så låt det som slagverket stod på gulvet foran meg. Det låt ekte. Men klart, liker en det ikke ekte så er det greit. Ekte er jo ofte skarp lyd. Men én kan ikke si det er dårlig for at en liker det farget. Men én må og ha utstyr som passer ilag.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Når det gjelder tester synes jeg du blir litt på kanten av det redelige her. Det er da masser av tester av denne. The Absolute Sound konkluderer for eksempel slik:
    Det er selvsagt lett å finne en eller noen få tester av nesten et hvilken som helst produkt. Det som gjelder, er så se på totalmengden. Og da finner man gjerne et mønster (men klart, men det kan finnes noen skjulte skatter der ute).

    Ekte er jo ofte skarp lyd.
    Hva? Det er i så fall ukjent for meg. Ekte lyd (for meg) er det som gi meg en god musikkopplevelse.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ang.test av IDA-16 i lyd og bilde;er vel ikke akkurat dårlig? NuPrime IDA-16 | Lyd & Bilde

    Full pott på lydkvalitet jo. Hva henviser du til egentlig?

    De to som er solgt på Finn.no:
    Den ene var Lgrons58 her sin. Han hadde to. Den sorte kjøpte jeg, på impuls fordi jeg hadde lyst til å teste Nuprime i "jakten på high end lyd". Skulle egentlig ha en mye dyrere italiensk sak jeg hadde/har sett meg ut.
    Satte den derfor nylig igjen ut når julelønna og black friday kom. For å realisere nevnte italiener.

    Har altså ikke sett andre til salgs.
    Dette er en supernøytral forsterker og er nok ikke for de som favoriserer farget, tilslørt lyd, og/eller har utstyr i kjeden som ikke liker avsløringer på godt og ondt. Men den er på ingen måte kjedelig, ikke skarp, og trøkker til så det holder ved behov.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når det gjelder tester synes jeg du blir litt på kanten av det redelige her. Det er da masser av tester av denne. The Absolute Sound konkluderer for eksempel slik:
    Det er selvsagt lett å finne en eller noen få tester av nesten et hvilken som helst produkt. Det som gjelder, er så se på totalmengden. Og da finner man gjerne et mønster (men klart, men det kan finnes noen skjulte skatter der ute).

    Ekte er jo ofte skarp lyd.
    Hva? Det er i så fall ukjent for meg. Ekte lyd (for meg) er det som gi meg en god musikkopplevelse.
    Vet ikke om du skjønte meg nå.

    Ekte for meg = Det du hører direkte av instrumenta før det går inn i en mikrofon.
    .
    F.eks du står foran et slagverk i et gitt str på et rom. Det kan da bli skarp lyd eller høyt, men det er og avhengig av str. på rommet.
    Akustikken spiller meget stor rolle, på samme måte som lyden ut av høyttalerne, i stua hos oss.
    En trompet kan og låte skarpt selv om den har en grunnvarme i seg.

    Men for guds skyld, så låter det best ekte så lenge en ikke blir for plaget av altfor høy lyd eller håpløs akustikk.

    Enig? Sånn tenker jeg at ekte lyd låter.

    Men så er det også ganske flott med farget lyd ut av en rørforsterker f.eks. Men da er det ikke ekte lyd for å være pirkete.

    Poenget var at en kan ikke si at det er et dårlig produkt for at det ikke passer deg f.eks.
    Måle messig er det noe av det beste. F.eks P20 har vel en forvrenging på 0,0003 eller noe slikt og er en knakendes god pre.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Vi blir nok ikke enige. Men mitt formål er i alle fall oppnådd: jeg vil at andre som leser denne tråden skal se at forsterkerens nøytrale klang er et tveegget sverd og ikke gir noen sikker vei til lydnirvana.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nå kjører jeg litt frem og tilbake på IDA-8 og IDA-16 her. IDA-8 er nok litt mer behagelig på dårlige innspillinger.

    IDA-16 er mer naturtro etter min oppfatning, vokste opp med en mor som spilte piano nesten hver dag og piano på gode innspillinger er så man snur seg rundt og ser etter pianoet om det står i rommet med IDA-16.
    Litt mer "varm" ,"romantisk" lyd med IDA-8 men fortsatt knakandes bra.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.557
    Torget vurderinger
    2
    Hvor kan man få hørt på de derre IDA-8/16,,, forhandler??
     
    X

    X186841

    Gjest
    Stereofil skulle føre IDA-8 ihvertfall ble jeg fortalt.
    Kom inn ett parti til Ljudtema på Torsdag så mulig det er sendt ut til butikken alt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bare enkelt en fantastik forsterker. Utrolig åpen lydkarakter. Toppen hadde tyngde og utstrakhet. "Bell like". Registrerte ikke tørrhet i mellomtonen. Dette er jeg var for siden jeg kommer fra rørmagien. Bunnen var råbra. Høyttalere jeg anser for å ha gått relativt dypt gikk bare dypere. Til 28k må vel dette være et funn. Like også godt det støyfrie og miljøet. Bare så vidt håndvarm. Jeg fikk ikke med meg om den støtter Apple USB uten drivere. Dsd256 kan bli rått. I tillegg har den en analog inngang som låt like bra via en litt kjent RIAA. Tror jeg skal ha en når ljudtema får dem inn på lager. Nuprime kommer med en streamer også.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Mac på IDA-16:

    To run the NuPrime IDA-16 on Mac– PCM:
    1. Power on NuPrime IDA-16, select USB input. The device will enumerate as a USB Audio device on your Mac. 2. In Audio Midi Setup, select the “NuPrime IDA-16” device as your default Input and Output device. 3. The sample rate of the device can be selected using the drop down menu. 4. The audio is also output over SPDIF.

    Ja den imponerer virkelig.
    Har fått veldig lyst til å prøve de separate enhetene til NuPrime.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    skulle mer enn gjerne lånt øre til en ida-8, jeg.
    Får høre med stereofil, tenker jeg....
    Foreløpig er det jo så nye saker at de knapt selges på bruktbørsene.

    mvh
    Proffen
     
    X

    X186841

    Gjest
    Min IDA-8 kommer ikke på brukten. Sønnen i huset grabbet den øyeblikkelig og nekter å gi den fra seg. Han har hatt både Rotel,Naim,Denon,Parasound,Pioneer ++ og var ikke i tvil ett halvt sekund.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Går og tygger litt på følgende utfordring:
    Har vurdert Peachtree, som visstnok skal være en god forsterker, en glimrende dac og en grei headamp.
    Alternativet er Calyx, men da må jeg beholde headampen jeg allerede har.
    Det samme gjelder om jeg skulle gå for en IDA-8.
    Av disse har kanskje Calyxen mest muskler, deretter Peachtree, og til slutt IDA-8
    Har dog aldri hørt disse, og er litt livredd for at mine BKS 107 skal bli for kalde, spisse/tynne - de spiller nemlig bass/mellomtone fra en 5"....
    Med Xindak 6950 fungerte det igrunnen glimrende, men den igjen er jo tålig svær.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Steikje ta....
    Godt nytt år, folks.
    Sitter her og tenker, både på det ene og det andre.
    Når det gjelder hifi; steikje støv kor lyst man har på en ida-8 til oppsett nr 2....
    Og når det gjelder det reine musikkoppsettet; når man leser anmeldelser av ida-16 - hvorfor gidder man da å sitte med effekt, pre og dac....? Frister ikke så reint lite å "minimalisere" også i hovedoppsett - kvitte seg med dac, pre og effekt og gå all in for da-16.
    Virker som om det er en forsterker om takler det meste av høyttelere, resten er jo rein bonus......

    mvh
    Proffen
     
    X

    X186841

    Gjest
    IDA-16, Helt suveren forsterker som man burde prøve. IDA-8 er litt varmere i lyden og da mister man bittelitt oppløsning og klarhet synes jeg. Sønn min likte best IDA-8, men han har jo litt skarpe JBL høyttalere .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn