Forsterkere NuPrime IDA-16

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Eksempel fra Crown:
    "Example: You are designing a system where the farthest listening position from the loudspeaker is 100 meters, and the desired Sound Pressure Level is 85 dB SPL The loudspeaker chosen for the job has a sensitivity rating of 95 dB. With the minimum recommended amplifier headroom of 3 dB, then you need to choose an amplifier that can supply at least 1,995 watts to the loudspeaker."

    Snakker konsertsaler her, med takhøyde 15 meter.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Den kalkulatoren der gir jeg ikke mye for. Hva er takhøyden? Hva er størrelsen på rommet?
    Høres ut som en PA-produsent som gjerne vil selge store kvanta.
    Det er en selvfølgelig en grovregner, det der. Men omtrent samme kraftbehov kommer man fram til her, i en kalkulator som er laget av en audio-entusiast som ikke jobber for noe forsterkerfirma: https://geoffthegreygeek.com/calculator-amp-speaker-spl/
    EDIT: Men han klargjør at de kalkulasjonene ikke tar romgain med i betraktningen, slik at man trenger litt mindre for innendørsbruk. God poeng.

    Vår egen Øyvind Kvålsvoll har laget en fininnstilt kalkulator der man også kan putte inn takhøyde, direktiviteten til høyttalerne, med mer:
    Kvalsvoll Design AS Audio Calculators

    Men poenget består, og er i tråd med hva konstruktøren Alan Shaw selv har sagt på forumet sitt. Dynamisk musikk og/eller musikk med mye bass krever mye mer krefter for å gjengi all dynamikken enn hva man ofte tror.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Joda, enig i at kraft er en velsignelse :) Plotta litt inn i den siste kalkulatoren...kommer et temmelig godt stykke på vei med 2x200 W også...
    SPL.JPG
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Sant! Kommer jo helt an på hvor høyt man lytter, og hvor mye dynamisk headroom man vil sikre seg :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig.. :p Teacen har litt feit og rund klang, og spiller ikke den aller strammeste bassen.

    Hvilke parametere mener du kan bli en dårlig match?
    Er ikke IDA16 ganske ufarget, med tight og hurtig bunn?
    Jodda, du får nok supertight stram bunn, og nøytral, ufarget lyd. Men tenkte kanskje du ville ha litt mer fart og morro ut av en slik flott høyttaler. Noe med mer PRAT, i engelsk ånd :)

    Synes faktisk det DENON tipset lenger opp var ganske så bra jeg. Naim på Harbeth kan vel også funke fint.
    En PMA-2500NE? https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi/amplifier/pma2500ne

    2x80 watt er jo knapt innafor minste anbefalte effekt på M40.1. :rolleyes:

    Nei, jeg må ha headroom når jeg føler for å dra på litt en fredagskveld. :)

    Har du sett målinger på denne? Ganske så mye mer enn 80 watt.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Det er mulig.. :p Teacen har litt feit og rund klang, og spiller ikke den aller strammeste bassen.

    Hvilke parametere mener du kan bli en dårlig match?
    Er ikke IDA16 ganske ufarget, med tight og hurtig bunn?
    Jodda, du får nok supertight stram bunn, og nøytral, ufarget lyd. Men tenkte kanskje du ville ha litt mer fart og morro ut av en slik flott høyttaler. Noe med mer PRAT, i engelsk ånd :)

    Synes faktisk det DENON tipset lenger opp var ganske så bra jeg. Naim på Harbeth kan vel også funke fint.
    En PMA-2500NE? https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi/amplifier/pma2500ne

    2x80 watt er jo knapt innafor minste anbefalte effekt på M40.1. :rolleyes:

    Nei, jeg må ha headroom når jeg føler for å dra på litt en fredagskveld. :)

    Har du sett målinger på denne? Ganske så mye mer enn 80 watt.
    Nå har jeg. :) Kontinuerlig 125 watt i 8 ohm og 198 i 4 ohm.
    For all del en vakker forsterker, som jeg sikkert kunne lånt fra lokale Hifiklubben, men jeg -tror- fremdeles det kan bli litt spinkelt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En PMA-2500NE? https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi/amplifier/pma2500ne

    2x80 watt er jo knapt innafor minste anbefalte effekt på M40.1. :rolleyes:

    Nei, jeg må ha headroom når jeg føler for å dra på litt en fredagskveld. :)

    Har du sett målinger på denne? Ganske så mye mer enn 80 watt.
    Nå har jeg. :) Kontinuerlig 125 watt i 8 ohm og 198 i 4 ohm.
    For all del en vakker forsterker, som jeg sikkert kunne lånt fra lokale Hifiklubben, men jeg -tror- fremdeles det kan bli litt spinkelt.
    Ville lånt øre til den om jeg var deg, om ikke annet for å utelukke at den kan være noe i det minste. Har hørt den selv hos HFK og syns den låt ganske ok. Hvis jeg skulle hatt en "billig", integrert stereo transistorforsterker akkurat nå, så....
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    IDA-16 er god den,kunne levd med den faktisk,men savner mere følelse av "magi". Benytter en ren 80 w klasse A forsterker nå og det er noe helt annet,mye bedre dynamisk kontrast og nyanser i dypbassen. Mellomtonen,"selvfølgelig" også bedre i en god klasse A. IDA 16 føles litt for laidback. Valfy,en nedgradering fra Luxman til denne vil nok være en nedtur,men er en stor forskjell i pris da...I forhold til pris er det nok ikke mange som slår IDA16!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Takk for innspill. :)

    Det blir i så tilfelle bytte fra elektronikk i signaturen min, ikke Luxman.
    Jeg kjenner meg selv så godt at selvom det blir handel av IDA16, og selvom jeg skulle falle pladask for den, så blir jeg å kjøre mange runder med andre forstekere..

    Planen per nå er å få Harbethene i hus, gjøre med kjent med både høyttalere og plasseringer. Først når jeg har funnet hva jeg egentlig liker/misliker og hvor mye effekt jeg faktisk trenger, er det fornuftig å prøve noe nytt.
    Men det er langt fra usannsynlig at IDA16 blir en kandidat. :)

    Rent estetisk kunne jeg veldig gjerne tenkt meg en Accuphase E470. ;D
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg fant den lille ekstra magien med komboen DAC-10/ST-10
    Den komboen har mer kontraster og nyanser pluss noe magisk i mellomtonen, i mine ører.
    Men til å spille rock på ekstremt høyt volum passet IDA-16 best synes jeg, men ikke naboen :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har hatt en mengde rørforsterkere og transistorforsterkere. Forstår ikke helt "laidback", "manglende nyanser" og " manglende magi" ifm IDA16. Jeg kan velge noe annet, men får meg ikke til det. Har en match med ELAC som sitter. Match betyr mer IMO.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Ser i en gammel tråd at du hadde Uniqute Nuprime. Jeg har selv en Uniqute2, lurer på å erstatte med en brukt IDA16 for å mer liv i musikken. Liker kl D og har tidligere hat Nuforce monoblokk som jeg likte godt. Hva tror du? Mvh Erik
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn