Forsterkere NuPrime IDA-16

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    619
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Da er min NuPrime IDA-16 på tur i posten. Kjøpte hos Lgrons58 som også har kommentert her. Er spent og skal i første omgang teste den med eksisterende høyttalere som er Definitive Technology Mythos Four. De selges ikke mer nå. I tillegg vurderer jeg å koble til en sub dersom jeg får noen mangler i bunn.

    Link til høyttalerne:
    Mythos Four | Definitive Technology�
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Nyeste stereo+ kom akkurat og test av IDA-16.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Nyeste stereo+ kom akkurat og testen av IDA-16 er ikke akkurat negativ for å si det mildt. De skriver også litt om det jeg har nevnt til noen som ikke ville tro på meg, att Naim blir litt kjedeligere og innstengt/mørk i direkte sammenligning.
    Nå har du promotert denne forsterkeren i langt tid. Du har annonsert forsterkeren på bruktbørsen flere ganger, vært veldig ivrig til å linke til tester og nyheter om denne forsterkeren. Dersom du er blitt bransjeaktør, så må du nesten opplyse om dette. Jeg tror aldri jeg har sett en slik behov for å stadig rettferdiggjøre en forsterker som dette.

    Og: jeg leser testen til HH anderledes:"Helt feil medisin på lyse høyttalere", skriver han. Og videre:

    Så er det den øvre mellomtonen og diskanten, og det er nokher dine eksisterende høyttalernes karakter avgjør om det blir etkjøp eller ikke. NuPrime IDA-16 holder nemlig ikke igjen på noe.Det er voldsomt detaljert, oppløsningen blir knapt mer finkornetog det er klarere og mer gjennomsiktig enn det meste jeg harhørt under omtrent femti tusen. Men man kan knapt forventeat den er spesielt tilgivelig for dårlige innspillinger, høyttaleresom allerede er litt frempå i diskanten, og rom som gjør lyden ensmule lys. Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikkefrem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommermed en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høyoppløsning og høyt detaljnivå.
    For meg er dette den klareste anbefalingen om å styre unna denne forsterkeren og jeg er helt enig i beskrivelsen etter å ha hatt den i hus i 12 dager. Heldigvis kunne jeg returnere den på angrefristen. At denne forsterkeren og den analytiske, lystklingene og kjedelige B&W 803D fikk fem stjerner i siste Stereo+ (nr.1-2016), vitner om at skribentene har mistet sin kritiske vilje (men ikke evne) - for å please annonsørene etter at bladet ble gratis. Lyd og bilde har kanskje overraskende hatt baller til å sette skapet på plass:

    Test av Bowers & Wilkins 803 D3 | Lyd & Bilde

    Jeg har selv hatt en utrolig mengde produkter gjennom årene, men aldri hatt behov for å forsvare kjøpet slik som du gjør. For meg er det helt OK at naboen min ikke har samme smak som meg. Så hvorfor holder du på slik?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det var da fælt å surmaga du var i kveld da :)

    Med nøytrale eller litt mørktklingende høytalere er jo dette en av de beste forsterkere i sin prisklasse, det syntes The Absolute Sound også, ville bare fortelle om att dette er en knall forsterker. Att jeg har avertert flere ganger kommer av att jeg hadde 2 stykker. Kjøpte først en svart på introtilbud fra audiofil.no , ble litt anonym i ett kullsvart rack og kjøpte derfor en sølv også.
    Etter å ha brukt IDA-16 i noen måneder tildsammen nå fikk jeg lyst til å prøve separatkomponentene fra samme produsent og driver derfor å sparer til de. Bruker noe Pro-Ject forsterkeri i mellomtiden og har også IDA-8 under tv,n.

    Er ikke bransjeaktør men en avdanket forhenværende regnskapsfører på snart 60 med personlighetsforstyrrelse og adhd, ellers "normal".

    Så det er ingen forsvarstale, bare en anbefaling til andre som vil ha god lyd. Bare styr unna de mest lystklingende høytalerne.
    Er da helt greit for meg om noen er uenige.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Det var da fælt å surmaga du var i kveld da :)

    Med nøytrale eller litt mørktklingende høytalere er jo dette en av de beste forsterkere i sin prisklasse, det syntes The Absolute Sound også, ville bare fortelle om att dette er en knall forsterker. Att jeg har avertert flere ganger kommer av att jeg hadde 2 stykker. Kjøpte først en svart på introtilbud fra audiofil.no , ble litt anonym i ett kullsvart rack og kjøpte derfor en sølv også.
    Etter å ha brukt IDA-16 i noen måneder tildsammen nå fikk jeg lyst til å prøve separatkomponentene fra samme produsent og driver derfor å sparer til de. Bruker noe Pro-Ject forsterkeri i mellomtiden og har også IDA-8 under tv,n.

    Er ikke bransjeaktør men en avdanket forhenværende regnskapsfører på snart 60 med personlighetsforstyrrelse og adhd, ellers "normal".

    Så det er ingen forsvarstale, bare en anbefaling til andre som vil ha god lyd. Bare styr unna de mest lystklingende høytalerne.
    Er da helt greit for meg om noen er uenige.
    OK. Det var et avklarende og godt svar. Mitt hovedpoeng er at mange liker å høre på favoritt-platene sine og både hos meg (og naboen min) så ble det nesten umulig med denne forsterkeren. Uttrykket «Shit in – shit out» ble dessverre så alt for tydelig i denne sammenhengen.

    Men som jeg har skrevet så mange ganger tidligere: Det er flott at du har funnet en supermatch med ditt anlegg og dine preferanser. Likevel, bruker man 20 000 på en forsterker, så er det en fordel å kjenne til +/- ved en forsterker og nå håper jeg at det er kommet vel fram i denne tråden.

    Du har jo selv kritisert Naim i en annen tråd, og selv om jeg personlig syntes at f.eks. Naim Supernait 2 var meget bra, så lever jeg godt med at andre ikke liker den samme forsterkeren.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Supernait med hicap likte jeg godt , men ikke Superuniti og en del andre.
    Hegel H160 er også en favoritt.
    Kilde hos meg er mest PC med USB overføring ,Foobar med Asio, og har vel ingen loudnesswar innspillinger.
    Syntes Tannoy dc6 høyttalere skar litt i øra både med Naim og IDA-16
    Mens MS Bronze var nydelige.
    Dette var uten noe spesiell demping i rommet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nyeste stereo+ kom akkurat og test av IDA-16.
    Takk for tips, hadde ikke fått med meg denne testen.

    Litt gøy å se at man deler de samme inntrykk som proffene.
    Er også enig i konklusjon. Rå forsterker, forutsatt rett høyttalervalg.

    Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.

    IDA er ikke for amatører, krever sin mann (HT) for å spille ;)

    Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikkefrem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommermed en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høyoppløsning og høyt detaljnivå.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.

    IDA er ikke for amatører, krever sin mann (HT) for å spilleimage: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
    ;)
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#ir1l34dTjylXkM1K.99
    Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg leser vel det stikk motsatte, forsterkeren er nøytral og sminker ikke lyden, detaljert og åpen. Bør ikke kobles på høytalere som er tunet litt vel lyst.

    Sitat fra Stereo+ :

    "Så er det den øvre mellomtonen og diskanten, og det er nok
    her dine eksisterende høyttalernes karakter avgjør om det blir et
    kjøp eller ikke. NuPrime IDA-16 holder nemlig ikke igjen på noe.
    Det er voldsomt detaljert, oppløsningen blir knapt mer finkornet
    og det er klarere og mer gjennomsiktig enn det meste jeg har
    hørt under omtrent femti tusen. Men man kan knapt forvente
    at den er spesielt tilgivelig for dårlige innspillinger, høyttalere
    som allerede er litt frempå i diskanten, og rom som gjør lyden en
    smule lys. Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikke
    frem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommer
    med en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høy
    oppløsning og høyt detaljnivå."
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Ja, vi kan nok diskutere hva som er nøytralt og ikke-nøytralt til vi blir blå.... Men absolutt enig der; den bør ikke kobles til høyttalere som er tunet lyst.

    Personlig ville jeg ha gått ett steg lenger: Jeg ville ha koblet den til en høyttaler som er tunet litt på den mørke, fyldige siden. Jeg vil tippe at Klipsch kan bli en katastrofe med denne forsterkeren, mens f.eks. Harbeth kan være et godt valg.

    Hos meg fungere i alle fall mange forsterkere som er tunet såkalt "nøytralt" (hva nå det EGENTLIG betyr), så klangbalansen er ikke alt. For meg er det viktig å ikke bare kunne spiller optimale lossless og flac-filer, men også cd, dvd, blu-ray og mp3/Youtube. Og det fungere OK f.eks. på Devialet.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Min Nuprime var suveren på Spotify og Youtube den, Spesielt Spotify Connect fra en Pro-Ject Stream Box RS ut til MS Bronze 5 høytalere i ett litt dempet rom.
    Men loudnesswar produksjoner fra CD plate og Tidal hifi synes jeg låt litt vel jævlig, men det har det gjort på det meste av utstyr jeg har prøvd.

    Er det lov å spørre hvilken kilde og høyttalere du brukte ?

    Men dette kan jo handle om noe så enkelt som smak og behag, personlig får jeg frynsete nerver av Klipsch uansett forsterker og liker heller ikke 68x serien fra B&W, noe som flere jeg kjenner elsker lyden av.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    619
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Min kom idag, fikk temperert seg litt før jeg koblet den til. For tidlig å komme med tilbakemelding men en ting merker jeg meg med en gang og det er at detaljene i musikken kommer mye mer frem nå en tidligere og det med samme høyttalere. Har også koblet til sub som jeg hadde i hjemmekinoanlegget for å hjelpe høyttalerne med litt mer fylde i bunn.

    Et spørsmål til dere som skriver her, hva er definisjon på en lyst tunet høyttalere, er det noen merker som utmerker seg mer enn andre når det gjelder definisjon på mørk og fyldig. Jeg har tidligere lyttet til oppsett med både Sonus Faber, Klipsch og Tannoy, men da selvfølgelig med andre forsterkere. Så også på et par Gallo på finn, men de gikk før jeg fikk sukk for meg. Kom gjerne med anbefalinger ut over det dere allerede har sagt dersom dere har. Mottas med takk.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Høyttalere burde du egentlig høre deg frem til selv da smaken er litt forskjellig. Men det er kanskje ikke en hifi butikk på hvert hjørne oppi der du bor ?
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    619
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalere burde du egentlig høre deg frem til selv da smaken er litt forskjellig. Men det er kanskje ikke en hifi butikk på hvert hjørne oppi der du bor ?
    Nei det er kun Expert og Elkjøp, de har et dårlig utvalg. Er stort sett bare lydplanker og en og annen forsterker. Sist jeg var innom en av dem så hadde de koblet opp feil så høyttalerne fra Canton låt helt forferdelig. Er en del i Oslo så bruker å svinge innom diverse butikker for å lytte (på det meste) og følger med her på torget og finn.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.

    IDA er ikke for amatører, krever sin mann (HT) for å spilleimage: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
    ;)
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#ir1l34dTjylXkM1K.99
    Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.

    Ehhh..nei..Nå snakkker jeg ikke om din subjektive mening, men det som faktisk står i testen.
    Les igjen: Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikke
    frem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommer
    med en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høy
    oppløsning og høyt detaljnivå.



     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.

    IDA er ikke for amatører, krever sin mann (HT) for å spilleimage: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
    ;)
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#ir1l34dTjylXkM1K.99
    Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.

    Ehhh..nei..Nå snakkker jeg ikke om din subjektive mening, men det som faktisk står i testen.
    Les igjen: Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikke
    frem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommer
    med en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høy
    oppløsning og høyt detaljnivå.

    Jeg håper ikke du lever i den vilfarelsen av at Håvard Holmedal er noe mer objektiv enn andre. Han er like subjetiv (eller objektiv) som skribenten i lyd og bilde eller som jeg var i Fidelity.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Min Nuprime var suveren på Spotify og Youtube den, Spesielt Spotify Connect fra en Pro-Ject Stream Box RS ut til MS Bronze 5 høytalere i ett litt dempet rom.
    Men loudnesswar produksjoner fra CD plate og Tidal hifi synes jeg låt litt vel jævlig, men det har det gjort på det meste av utstyr jeg har prøvd.

    Er det lov å spørre hvilken kilde og høyttalere du brukte ?

    Men dette kan jo handle om noe så enkelt som smak og behag, personlig får jeg frynsete nerver av Klipsch uansett forsterker og liker heller ikke 68x serien fra B&W, noe som flere jeg kjenner elsker lyden av.
    Javisst. Akkurat nå bruker jeg noen JBL-høyttalere, men vurderer å bytte til Harbeth (som jeg nevnte ovenfor). Som dac har jeg fått lånt Audiobyte Black Dragon av en kamerat, og den virker veldig bra på det som jeg er opptatt av (rytmisk driv, stor gøyfaktor, snill i diskanten). I 2014-15 hadde jeg en haug av dac`er på besøk, men denne virker veldig lovende.

    I fjor (2015) hadde jeg besøk av Nad M2, Mcintosh MA6900, Nad 390d2, Devialet 120, Mcintosh MA8000, Nuprime IDA-16 og nå Hegel H160 (bare på lån). Du har rett i at denne Hegelen må være den beste Holter har laget (klangbalansen er faktisk på den varme siden av nøytral), men dac`n opplever jeg litt som med H300 og H80: Litt "hard" (men dog en sabla god forsterker). MEN: Dersom jeg ender opp med å bruke en ekstern dac på H160, så er noe av poenget med denne borte.

    Til nå har jeg likt Mcintosh MA8000 veldig godt (stort lydbilde!), men den er et forferdelig beist! Så jeg og kona er vel nesten blitt enige om å kjøpe igjen "badevekta", dvs. Devialet 120. Den hadde en fin miks av hurtighet, gjennomsiktighet, bra rytmisk driv og brukbart med kraft. Devialet 200 (altså storebroren) er mer nøytral enn 120 og har mer kraft, men jeg synes kanskje den virker litt mer analytisk og litt mindre "romantisk" enn 120.

    Men jeg så er jeg jo også litt sugen på exposure 3010s2D - for den virker å ha en fin miks av rytmisk driv og oppløsningen. Akk ja, valgets kval :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Derfor H160 røyk ut her og, så ikke poenget med innebygd dac som ikke holdt helt mål.

    Skjønner att vi har en liten nyanseforskjell med att jeg liker en smule mot nøytral med kraft og du kan se ut til å foretrekke den lille dashen romantikk.

    Har noen JBL 4312E ståendes men de passet bedre med IDA-8 enn 16 da 8 er litt varmere i lyden.
    Den Audiobyte dac,n sikler jeg på litt innimellom men har ikke blitt til å prøve den ennå.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Derfor H160 røyk ut her og, så ikke poenget med innebygd dac som ikke holdt helt mål.

    Skjønner att vi har en liten nyanseforskjell med att jeg liker en smule mot nøytral med kraft og du kan se ut til å foretrekke den lille dashen romantikk.

    Har noen JBL 4312E ståendes men de passet bedre med IDA-8 enn 16 da 8 er litt varmere i lyden.
    Den Audiobyte dac,n sikler jeg på litt innimellom men har ikke blitt til å prøve den ennå.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#10uKmViXd03yJj9h.99
    Ja, du har helt rett. Jeg kan gjerne ha litt varme i klangen på bekostning av nøytralitet, men det rytmiske drivet må være der, for ellers går produktet rett på bruktbørsen eller i retur. Jeg skrev også noe feil ovenfor: Nad M2 var i 2014, mens jeg glemte Naim Supernait2 nå i 2015.

    Når det gjelder B&W, så balanserer noen av høyttalerne der på en knivsegg i diskanten. Jeg eide B&W 802D en gang i tiden og 805S (stativhøyttaler) og de syntes jeg var temmelig bra i klangbalansen. Men de nye høyttalerne i D3-serien er alt for lystklingende for min smak (også den gamle Nautilus-(N)-serien). Med den riktige matchingen (en varmtlydende forsterker, kanskje rør?), så kan selvsagt også de bli bra, men til prisen må det vel være mulig å finne noe mer anvendelig, vil jeg tro.

    Til slutt: Audiobyte virker som sagt veldig lovende, jeg synes egentlig at den låter ganske "analog", men med en bra størrelse og bra trøkk i lyden. Her er det ingenting som stikker "av". Men den koster jo ca. 16K veil, så en må nesten forvente at den låter ganske så OK.

    "Jonas" er guru`n på denne dac`n, så om den skulle bli aktuell for deg, så er det best å spørre han. Han har forkastet en "haug" av dac`er før han falt ned på black dragon, og har testet denne ingående i lang tid.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har man for lyst-klingende høyttalere som det henvises til, så har man jo bommet i litt utgangspunktet om man ønsker at de skal være allsidige i musikksammenheng og ved valg av andre komponenter.

    IDA er ikke for amatører, krever sin mann (HT) for å spilleimage: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
    ;)
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-5.html#ir1l34dTjylXkM1K.99
    Jeg tror du har bommet litt på tolkningen av det som står i denne og andre omtaler. Det er FORTERKEREN som låter såpass lyst og nakent at den ikke kan parres med hva som helst - heller ikke hva som helst av kilder. Det er selvsagt helt OK - om man har slike preferaner. Men selv fortrekker jeg mest mulig nøytrale forsterkere som kan parres med et helt kobbel av ulike høyttalere og kilder. Det er lettere å leve med.

    Ehhh..nei..Nå snakkker jeg ikke om din subjektive mening, men det som faktisk står i testen.
    Les igjen: Forsterkeren er ikke lys, og diskanten stikker seg ikke
    frem, men de fantastiske egenskapen i diskantområdet kommer
    med en pris, slik det alltid gjør på forsterkere med veldig høy
    oppløsning og høyt detaljnivå.

    Jeg håper ikke du lever i den vilfarelsen av at Håvard Holmedal er noe mer objektiv enn andre. Han er like subjetiv (eller objektiv) som skribenten i lyd og bilde eller som jeg var i Fidelity.
    Hehe! Nei.. Altså, dette handlet jo om hva som faktisk står skrevet i en tekst, og tolkningen av denne.
    Etter din tro på at jeg har "bommet" på hva som står i testen du henviste til, -og andre tester.
    Her kom nok din personlige mening tydlig frem og det var denne som ikke stod helt i samsvar med HH's.

    For egen del, -om jeg må, så synes jeg testen var rimelig "spot on". Spiller på veldig nøytrale høyttalere i et godt dempet rom.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hehe! Nei.. Altså, dette handlet jo om hva som faktisk står skrevet i en tekst, og tolkningen av denne.
    Etter din tro på at jeg har "bommet" på hva som står i testen du henviste til, -og andre tester.
    Her kom nok din personlige mening tydlig frem og det var denne som ikke stod helt i samsvar med HH's.

    For egen del, -om jeg må, så synes jeg testen var rimelig "spot on". Spiller på veldig nøytrale høyttalere i et godt dempet rom
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-6.html#v4Xysq8aAjJ7KTCF.99
    Ja, men kjære deg. Ser du ikke selv hva du skriver? Selvsagt er min mening subjektiv - akkurat som alle andres mening er subjektiv, Håvard Holmedals inkludert.

    Jeg er også helt enig (med ham) at en må velge høyttalere med omhu ved bruk av Nuprime16, rett og slett fordi forsterkeren har egenskaper som gjør at det hele kan bli for spisst eller lystklingende. Men innleggene til Lgrons58 viser at det er fullt mulig å få en skikkelig "supermatch" med denne forsterkeren, og det synes jeg er flott.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    ... Academic..? Nå ble det mye grøt, istedenfor svar på tilsvar.

    Men uansett, -kjære deg, det er da ikke noe problem å få godt resultat med IDA. Må bare benyttes "nøytrale" høyttalere.
    Høyttalere som ikke låter lyst. De bør også komplimentere forsterkerens egenskaper. Og mater du på med "shit in" som du har gjort på toppen, så er det klart du valgte feil forsterker!

    Du har jo også lest og "tolket" de andre IDA testene riktig..hvordan endte du opp med feilkjøpet IDA?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Men uansett, -kjære deg, det er da ikke noe problem å få godt resultat med IDA. Må bare benyttes "nøytrale" høyttalere.
    Høyttalere som ikke låter lyst. De bør også komplimentere forsterkerens egenskaper. Og mater du på med "shit in" som du har gjort på toppen, så er det klart du valgte feil forsterker!

    Du har jo også lest og "tolket" de andre IDA testene riktig..hvordan endte du opp med feilkjøpet IDA?
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a-6.html#rKFEe6VBlTVv3dLI.99
    Dette er mitt siste tilsvar, for du tar ikke poenget. Men altså: jeg har ikke feilkjøpt noe som helst. Jeg liker å prøve nye ting, og skulle det ikke bli full match, så går produktene ofte videre på bruktbørsen etter en tid (eller i retur). Jeg er så heldig at jeg kan gjøre dette fordi jeg får innpriser på de fleste komponenter (Devialet er dessverre et unntak). Uten denne muligheten, kunne jeg selvsagt ikke ha testet alt mulig mellom himmel og jord. Men det gir i alle fall en viss kjennskap til bredden av produkter og hvor ulikt de kan fungere i et enkelt oppsett.

    McIntosh MA8000 er f.eks. en kjempeforsterker (helt enig med Håkon Rognlien), men jeg (og kona) synes at den ble fysisk i største laget, så derfor ble den solgt videre. Altså ingen bomkjøp fra min side - kun en gøy opplevelse! Det var også moro å prøve Nuprime. Men at det nå også er blitt kjent (gjennom denne tråden) at den kan være temmelig nådeløs mot kildene, anser jeg som en viktig opplysning. Alt denne typen opplysninger ofte pakkes "inn i bomull" av skribenter for å tekkes importør/selger, er ikke ukjent.

    De høyttalerne jeg har for øyeblikket oppfattes nok av de fleste som temmelig nøytrale (men abslott "rocka" og med stor "gøy-faktor), men ingen av de forannevnte forsterkerne har tippet klangbalansen så galt av sted som Nuprime - hos meg. Det er helt OK, denne tråden har vist at det går absolutt ann å få et bra resultat med den også. Men da kan man jo også spørre: Om høyttalerne fungerer OK på 9 av 10 forsterkere jeg har med hjem, men gav et heller dårlig resultat med Nuprime; Er det da høyttalerne det er noe galt med eller er det forsterkeren som er tunet i en bestemt retning? Svaret på dette vet du nok selv.

    Som sagt; Dette er mitt siste innlegg i denne tråden. Jeg har fått fram forsterkerens tveeggede klangbalanse og det kan være greit å vite for de som skal legge ned 20 000 i en forsterker. Jeg er sikker på at du vil få fram forsterkerens fortreffelighet i tiden fremover, og det lever jeg som sagt godt med.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flott at du "gjør deg ferdig" med dette :)

    Da kan jeg få siste ord, som skal være relativt greit oppsummert; du skriver/tror/påstår jeg har feiltolket testen det henvises til, samt andre tester. Det avviste jeg, og det var dette det handlet om for min del. Du derimot leste nok teksten till HH mer iflg.ditt eget hode, enn det skrevne ord. OK, no prob. :)

    Du påstår at Lgrons "hauser opp" IDA. Du på din side bruker uforholdsvis mye tid på "dissing". I den grad at jeg faktisk lurer på om du virkelig har hatt denne forsterkeren i hus.

    Jeg forholder meg helt nøytralt til IDA. Den gjør en god jobb hos meg. Hos andre så kan den sikkert som alt annet bli "feil".

    Mvh.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    619
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Første tilbakemelding etter en helgs bruk. Jeg har ikke hatt så klar og ren lyd fra mine høyttalere tidligere. Musikken gjengis meget bra, men høyttaleren er nok for spinkle og skulle nok hatt litt mer volum/fylde dersom de skulle stått alene. Nå supplerer jeg med sub så det lydbildet er mer en ok. Fruen liker det også. I tillegg er det ikke noe problem å skru opp lyden. Musikken er fremdeles ren og klar. Fjernkontrollen er foreløpig ikke min favoritt. Er ikke så begeistret for knapper som lager lyd (klikkelyd) når du trøkker på den, men jeg overlever.

    Pr nå så har jeg koblet til på begge de optiske inngangene. Bluesound på den ene og tv på den andre. Blusound fungerer utmerket, TV fungerer utmerket, men NETFLIX via TV (panasonic) fungerer ikke umiddelbart, her må jeg hver gang inn på TV, pause serien eller filmen i starten, sette lydkilden fra PCM til AUTO og tilbake til PCM igjen. Da fungerer det. Har søkt på diverse forum og dette er dessverre et kjent problem. Det er ikke definert som et NuPrime problem men TV/Netflix problem.

    Følger nå med på torget her og på Finn for å se om det dukker opp noen spennende høyttalere i en fornuftig prisklasse (opp mot kr 10000)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det med å virkelig kunne skru opp lyden uten antydning til stress imponerte meg og, bare å guffe på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    619
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg oppdatert Logitech Harmony one slik at jeg kan styre IDA-16 med den. NuPrime lå inne så det gikk rimelig smertefritt. Da kan man justere volum uten klikking for de som måtte være opptatt av det.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg oppdatert Logitech Harmony one slik at jeg kan styre IDA-16 med den. NuPrime lå inne så det gikk rimelig smertefritt. Da kan man justere volum uten klikking for de som måtte være opptatt av det.
    Takk for info!

    Vurderer selv en remote som kan styre volumet på IDA, samt velge kilde på / fra Naimen jeg bruker som "HUB" for alle kilder.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    619
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Da er nye høyttalere på vei. Har bestilt Dynaudio Focus 160 - Det er stativhøyttalere så det bli spennende å se hvordan de fungerer. Rapport kommer etter hvert. Ser for meg en mulig investering i ny sub til musikk. REL står høyt i kurs etter å ha hørt den hos Stereofil.

    Kan også meddele at mine Definitive Technology aldri har spilt så bra som etter at jeg fikk NuPrime i hus.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da er nye høyttalere på vei. Har bestilt Dynaudio Focus 160 - Det er stativhøyttalere så det bli spennende å se hvordan de fungerer. Rapport kommer etter hvert. Ser for meg en mulig investering i ny sub til musikk. REL står høyt i kurs etter å ha hørt den hos Stereofil.

    Kan også meddele at mine Definitive Technology aldri har spilt så bra som etter at jeg fikk NuPrime i hus.
    Blir spennende å høre rapport! Jeg har selv lyst på stativhøyttalere, -har hatt eldre generasjon Dynaudio tidligere, og tenker at dette merket må funke knall på Nuprime :) Er vel litt tungdrevne de Focus 160 , men IDA er jo ikke akkuratt beskjeden på power og "strammer" nok opp disse fine HT du har kjøpt.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    619
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Da kom høyttalerne i posten idag. Samtidig som stativene. Glimrende timing. Første inntrykk er at de små Dynaudio gir en fyldig og god lyd. Dette lover bra i fortsettelsen (innspillingsperioden). Dette kan bare bli bedre og bedre.
    Dynaudio 1.jpg

    Dynaudio 2.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Deler en positiv Ljudtema/Nuprime opplevelse med Primerene:
    Var innom Willy/Ljudtema i dag etter å ha reklamert på fjernkontrollen, som ikke virket nå den var kald. Forsterkeren ble handlet fra Audiofil, men Ljudtema fulgte opp henvendelsen min videre fra disse og ga meg en ny remote. Smertefritt med ny forhandler altså :)

    Ljudtema har koplet opp både IDA-16 og annet fra Nuprime på Audiovector HT. De som har vært uheldig med matching og synes IDA lyder hardt/spisst/lyst anbefales en tur ned for å lytte. (Invitasjon må dere sørge for selv, men altså en mulighet) Willy som selv etter sigende har IDA-16 hjemme deler i likhet med undertegnede heller ikke oppfatningen som beskrevet. Kommer også noen nye artige komponenter fra Nuprime :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker dere om Ida-16 sammen med Monitor Audio Gold 200? Dette er høyttalere som er veldig avslørende med en utrolig luftig og oppløst diskant.
    Har lest noen tilbakemeldinger på nett om at Ida-16 er litt lys i klangen, stemmer dette?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er vel ikke spesielt lys men ganske nøytral og derfor kan enkelte innspillinger høres lyse ut. Jeg likte det veldig godt mens andre her inne heller liker litt varmere klang.
    Hør med Ljudtema om de har tatt inn DAC-9 og STA-9 hvis du har plass. med 2 STA-9 koblet mono har du 290 watt pr. kanal og en lyd som med hensikt er lagd litt varm og til samme pris som IDA-16.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bor du i Oslo området så har Ljudtema ett bra demorom som du kan få hørt på NuPrime med AudioVector høytalere, de høytalerne er ihvertfall ikke mørke i lyden så man får ett godt inntrykk uten maskering.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for raskt svar. Jeg har i dag separat dac og forsterker og ønsker egentlig å få alt i en boks slik at tv-benken (ingen hifi-rack her) blir ren og pen som opprinnelig tiltenkt. I dag er det Hegel Hd11 og Roksan Kandy k2 som står for jobben, og etter å ha hørt Gold 200 med Hegel H360 og McIntosh MA7900(?) har jeg en viss oppfatning av hvilket potensiale disse høyttalerne besitter.

    Rent kvalitativt savner jeg litt musikalitet, altså rytme og driv samt et større lydbilde. Lyden er allerede veldig god med nåværende oppsett, men mangler litt av den nerven og tilstedeværelsen jeg har hørt disse høyttalerne er kapable til.
    Viktig for meg er lydkvaliteten på lave volum, og her har jeg hørt at Ida-16 er eksepsjonell- derav min interesse for dette produktet.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg har aldri vært i nærheten av noe som spiller så bra på lavt volum, sikkert noe med volumkontrollen deres å gjøre.
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tak i denne akkurat .... liten vidunderboks , testet på hodetelefoner og nå analog ut til mine PC høyttalere ... meget bra , sorry litt off topic her ! God Påske!

    NuPrime Audio - uDSD
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn