Nå er moderne vedfyring en vesentlig annen historie enn en åpen peis (eller koksovn) ift svevestøv og partikler, bare for å ha det sagt. Hvis du ser hva som kommer ut av pipa, så er det en god indikasjon. Svart eller grå røyk = ille. Helt lys røyk = lite partikler. Nesten usynlig røyk - ingen partikler.
De som banner på piggdekkene glemmer en vesentlig ting. En høy andel av piggfrie dekk krever vesenlig mere salting eller grusing. Mye salting bryter ned asfalten, og genererer mere støv. Mye grusing fører gjerne til at det blir svevestøv fra dette og.
Her jeg bor, er det hvert år veritable sandstormer i sentrum fra E6 hver vår før 17. mai, inntil kommunen hiver seg rundt og får spylt og kostet gatene.
Det beste middelet for å få redusert svevestøvet fra veitrafikken (om en ellers ikke evner å gjøre noe med trafikkmengden) er regelmessig gatefeiing/ og -spyling. Oslo kommune har en del feiebiler, men disse brukes etter sigende (les: jeg kan ikke dokumentere) svært lite.
Mengden av veistøv som genereres er også relativt til kjøretøysvekt og marktrykk, og denne mengden er ikke lineært samsvarende med vekt. Et vogntog eller en buss genererer mange ganger så mye svevestøv som tilsvarende vekt med små personbiler.
Det beste middelet for å redusere svevestøv er banegående, elektrisk offentlig transport, og å få tungtrafikk ut av sentrum.
Johan-Kr