Politikk, religion og samfunn Nu er det nok!,- de mest idiotiske Politiske vedtak.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
6.970
Antall liker
4.814
Sted
Liten by
Høyre fremmer forslag om gratis kollektivtrafikk på dager med kjøreforbud, men i og med at de andre partiene har latt det gå sport i å være uenig så blir det dessverre nedstemt. Kjøp helikopter!
Genialt forslag, hvem stemte imot?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
De som har all mulig grunn til å glede seg i morgen er drosjene. De vil både ha veiene for seg selv og et hav av passasjerer som eier dieselbil med husarrest og som derfor står i kø for lovlig å kjøre dieseldrosje. Fnis.
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.055
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Jeg synes allmuen burde svare med politikerforbud for en periode, så kanskje ting kommer på stell igjen..... ;-)

mvh
Proffen
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Lastebiler, busser og tog har effektive katalysatorer som renser eksosen for NOx, noe privatbiler ikke har fysisk plass til. De forurenser ganske enkelt ikke NOx.
Du vet vel best, men dette sier Høiskar i NILU:

– Veitrafikken og dieselbilene er hovedkilden til de NO2-nivåene. Men tunge dieselbiler og busser står for mellom 50 og 60 prosent av disse utslippene, mens diesel-personbiler slipper ut ca. 20 prosent. Derfor er det et svakere tiltak med kun kommunale veier, mange unntak og mye busstrafikk enn totalt dieselforbud på enkelte dager, sier Høiskar til VG.

Luftforsker er redd dieselforbudet er for snilt - Oslo - VG

Kan du ringe ignoranten og oppklare missforståelsen?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Tja, eller så er ikke lastebil- og bussparken helt oppdatert:
Sitat fra artikkelen du linket til: Utslippene av NOx er redusert med over 90 prosent i forhold til de kjøretøyene som var i salg i 2014 (Euro V).

Det er de samlede utslippene fra den sammensatte bilparken vi må leve med, ikke bare fra den delen som er solgt de siste 2 årene. De fleste tyngre dieselkjøretøyer i bruk er nok eldre enn 2015-modeller.

Larson kommer forhåpentligvis med en autoritativ oppklaring. En fasit.
 
C

cruiser

Gjest
Tror du skal lete lenge nede på bussterminalen for å finne en euro5 buss
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg vet fint lite om alder og specs til bussparken som kjører i Oslo. Levetiden på lastebiler er uansett flere ganger 2 år, men kanskje bylastebilene selges ut på landet etter et år og erstattes av nye, kanskje NILU-damens tall er bare tull, kanskje du har rett i at hun ikke er oppdatert og kanskje Larson i at buss- og lastebilparken "ganske enkelt ikke forurenser NOx". Litt rart, men det er det jo mye som er.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Vedrørende piggdekk: i byer med langt dårligere kollektivt enn Oslo og med nullføre med betongis med et lag med vann er ikke piggfritt et alternativ. Det finnes ingen reelle alt til å la bilen stå hjemme - f eks Trondheim.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.898
Antall liker
2.577
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Nå bygges det vel få boliger med mulighet for vedfyring innenfor ring 3. Men du har helt klart et poeng. Det er på tide å få slutt på det som er igjen av denne styggedommen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.341
Antall liker
16.199
Nå bygges det vel få boliger med mulighet for vedfyring innenfor ring 3. Men du har helt klart et poeng. Det er på tide å få slutt på det som er igjen av denne styggedommen.
Dette med vedfyring skurrer en del for meg: Dersom det var tilfelle så skulle man forvente svært høye verdier over villastrøk i kuldeperioder i helger, ferier og høytider. På hverdager er det vel knapt noen som fyrer i peisen om morgenen og i de mest sentrale strøk i Oslo er nok vedfyring ganske lite utbredt generelt skulle man tro. Målingene som gjøes i Oslo viser jo at det er svært store konsentrasjoner langs de mest trafikerte veiene i og rundt Oslo - da er det jo nærliggende å tro at biltrafikk er en stor kilde.

Er det en mulighet at beregningene for dieselbilparken er basert på produsentenes fantasitall for NOx-utslipp i kaldt vær?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.828
Antall liker
7.797
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er moderne vedfyring en vesentlig annen historie enn en åpen peis (eller koksovn) ift svevestøv og partikler, bare for å ha det sagt. Hvis du ser hva som kommer ut av pipa, så er det en god indikasjon. Svart eller grå røyk = ille. Helt lys røyk = lite partikler. Nesten usynlig røyk - ingen partikler.

De som banner på piggdekkene glemmer en vesentlig ting. En høy andel av piggfrie dekk krever vesenlig mere salting eller grusing. Mye salting bryter ned asfalten, og genererer mere støv. Mye grusing fører gjerne til at det blir svevestøv fra dette og.

Her jeg bor, er det hvert år veritable sandstormer i sentrum fra E6 hver vår før 17. mai, inntil kommunen hiver seg rundt og får spylt og kostet gatene.

Det beste middelet for å få redusert svevestøvet fra veitrafikken (om en ellers ikke evner å gjøre noe med trafikkmengden) er regelmessig gatefeiing/ og -spyling. Oslo kommune har en del feiebiler, men disse brukes etter sigende (les: jeg kan ikke dokumentere) svært lite.

Mengden av veistøv som genereres er også relativt til kjøretøysvekt og marktrykk, og denne mengden er ikke lineært samsvarende med vekt. Et vogntog eller en buss genererer mange ganger så mye svevestøv som tilsvarende vekt med små personbiler.

Det beste middelet for å redusere svevestøv er banegående, elektrisk offentlig transport, og å få tungtrafikk ut av sentrum.

Johan-Kr
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.341
Antall liker
16.199
Jo, men med min enkle logikk har jeg problemer med å skjønne hvorfor verdiene går i taket langs hovedveiene dersom biler utgjør så lite som det påstås. Det er da ganske nærliggende å tro at det er store svakheter i beregningsmetodikken eller tallgrunnlaget. Jeg tror ikke på de kakediagrammene for empirien sier noe annet. Om det er diesel eller dekke eller grusing eller noe annet - men trafikk må det åpenbart være.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.828
Antall liker
7.797
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er nok mindre relatert til diesel, enn det er relatert til salting, grusing og generell veislitasje.

Johan-Kr
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.341
Antall liker
16.199
Det er nok mindre relatert til diesel, enn det er relatert til salting, grusing og generell veislitasje.

Johan-Kr
Mulig - men 2-4% fra veitrafikk kan umulig stemme. Eller at veiene er det eneste stedet det faktisk gjøres målinger... jeg løper en del til og fra jobben i rushtiden og merker i alle fall stor forskjell på å løpe langs Ekebergveien kontra gjennom borettslagene 100-200 meter unna samme vei.

---

Fra Aftenposten i dag:

Hjortnes er kanskje det stedet i Oslo der man måler de høyeste konsentrasjonene med luftforurensning, opplyser teamleder Christine Oppegaard i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

– Beregninger og målinger viser at luftforurensningen kan være et problem i deler av året i store områder innenfor Ring 3, nedre deler av Groruddalen og i områder som ligger langs hovedveiene, som langs Trondheimsveien, Østre Akers vei, Ring 3 og E18, sier Christine Oppegaard.
---

 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.568
Antall liker
12.654
Sted
Trondheim
Jeg sitter og ser på målestasjonene i Oslo. Alle lyser grønt. De er ikke gule en gang - langt under de verdiene som er helsefarlige. Folk vil da helt sikkert forsvare dieselforbudet og si "se så effektivt det er", men realiteten er vel at det ikke hadde vært nødvendig med noe dieselforbud i dag. Det ble sagt at det skulle oppheves hvis det viste seg å ikke være nødvendig, men har man noe tro på det?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
dieselforbudet er det regjeringen som står bak ved sin sendrektighet. Hadde byrådet fått det som de ville hadde det vært 5-dobbelpris i bomringen og folk kunne selv bestemt om de tar kostnaden eller ei. Bedre og smidigere løsning enn forbud.

Saken ligger på samferdselsministerens bord og han må få fingeren ut. Bergen har fått sin godkjennelse for lengst.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det har vært skrevet at forbudet i dag kanskje vil gi 10% reduksjon i samlede utslipp. Med tanke på at NOx akkumuleres over dager i perioder med inversjonslokk så vil en liten reduksjon i utslipp i et kort tidsrom innenfor en slik periode kun helt unntaksvis være utslagsgivende for om luftkvaliteten er akseptabel eller ikke. Meteorologisk forhold vil fullstendig overkjøre signalet fra det høyst begrensede og kun delvis etterlevde dieselforbudet. Å måle en suksess kan man hvertfall bare glemme.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
dieselforbudet er det regjeringen som står bak ved sin sendrektighet. Hadde byrådet fått det som de ville hadde det vært 5-dobbelpris i bomringen og folk kunne selv bestemt om de tar kostnaden eller ei. Bedre og smidigere løsning enn forbud.

Saken ligger på samferdselsministerens bord og han må få fingeren ut. Bergen har fått sin godkjennelse for lengst.
Langt bedre, ville det være. Dessuten: Siden NOxen akkumuleres må man skru prisen i været når de meldte værforholdene tilsier at det vil bli et problem, ikke når man kan måle at problemet er oppstått.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.696
Antall liker
2.510
Torget vurderinger
1
totte: Godt oppsummert og det er jo umulig å ikke være enig i dette dersom målet er å forsøke å gjøre noe med luftkvaliteten. Problemet oppstår når politikerne skal lage løsninger som viser at de prioriterer luftkvalitet, lungesyke, småbarnsforeldre og næringlivet like mye. Samtidig ligger media i buskene og lurer med tabloide oppslag om alenemødre som ikke klarer å levere i barnehagen - eller barn med luftveisplager som ikke kan være ute. Man vet aldri hvilke vinkling som velges, men man kan bare være helt sikker på at det uansett fremstilles unyansert og tendensiøst. Så skal helst ansvarlig politiker forsvare dette uten å tråkke på noen tær.. Ikke lett dette.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
16.043
Antall liker
20.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Virker ikke å være mye feil i det som fremgår der.

Som det også tydelig fremgikk under unntak fra dieselforbudet var tunge kjøretøy med Euro 6 teknologi unntatt fra kjøreforbudet på generelt grunnlag.
NOx-utslippene, med hjelp av bl.a partikkelfilter, er så lave at en slik dieselmotor omtrent fungerer som en luftrenser i Oslo når verdiene er så høye at et dieselforbud trår i kraft.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.645
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Slapp av folkens. Som dere vel alle har fått med dere, ble det underkjølt regn i dag, med en rekke ulykker som resultat. Folk med dieselbiler som lot bilen stå, burde bare være glade for at de ble forskånet fra å utsette seg selv og bilen for risiko.;)

For øvrig har det vært kjent i årtier at dieselmotorer slipper ut partikler som er skadelige for lokalmiljøet. Hvordan den rødgrønne regjeringen kunne være nærmest uvitende om dette og overse klare advarsler fra bl.a. Astma- og allergiforbundet, er meg en gåte. Det er kanskje en sammenheng mellom dette og den totale mangelen for interesse for realfagsopplæring som den regjeringen utviste. Når "de samme folka" nå nedlegger forbud mot de bilene som de oppfordret folk til å kjøpe, er det ikke rart at bileierne blir irriterte. Det neste er vel forbud mot pellets-ovner. ???:mad:
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
21.116
Antall liker
11.883
Virker ikke å være mye feil i det som fremgår der.

Som det også tydelig fremgikk under unntak fra dieselforbudet var tunge kjøretøy med Euro 6 teknologi unntatt fra kjøreforbudet på generelt grunnlag.
NOx-utslippene, med hjelp av bl.a partikkelfilter, er så lave at en slik dieselmotor omtrent fungerer som en luftrenser i Oslo når verdiene er så høye at et dieselforbud trår i kraft.
Partikkelfilter renser ikke ut NOx. AdBlue, derimot, det fjerner NOx fra avgassene.
Egentlig litt småironisk hele greia, gamle dieselmotorer sotet mye og hadde store utslipp av partikkeler. De nye, effektive motorene slipper ut mye mindre sot, til gjengjeld så har NOx-utslippet øket dramatisk. Felles for begge typer er at CO2-utslippet er lavt
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
^ ^
Det er regjeringen som i sin iver etter å sverte de rød-grønne og deres feilaktige valg av dieselbiler 10 år tilbake som tvinger frem forbudet. Bystyret i Oslo ønsker 5* bompengeavgift på dager som dette, ikke forbud. Men dette verktøyet ligger i samferdselsministerens skuff og venter på godkjennelsesstempel. Et stempel Bergen har fått for lengst. Samferdselministeren liker forbud bedre og drøyer.

Irriterte bileiere | døde mennesker

Burde ikke være vanskelig valg.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Felles for begge typer er at CO2-utslippet er lavt
Utmerket det da, siden marginale og symbolske CO2-utslippsreduksjoner trumfer andre miljøhensyn i dagens miljøvernpolitikk. Det heter vel strengt tatt ikke miljøvern i politikken lenger, det heter vel "klima og miljø", som i det nye departementsnavnet.

-totte, dieselkjører. Approved by Sosialistisk Venstreparti
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
^ ^
Det er regjeringen som i sin iver etter å sverte de rød-grønne og deres feilaktige valg av dieselbiler 10 år tilbake som tvinger frem forbudet
Hehe, som om det SV-gullkornet ikke er selvsvertende.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
^ ^
Det er regjeringen som i sin iver etter å sverte de rød-grønne og deres feilaktige valg av dieselbiler 10 år tilbake som tvinger frem forbudet
Hehe, som om det SV-gullkornet ikke er selvsvertende.
Så fortell meg. Hvorfor tror du de blå vedtok forbud mot dieselbiler som verktøy, fremfor mer smidige løsninger som bompengeavgiftøkning? De blå har stor tro på økonomisk pisk på andre felt. - "Vi tar pengene fra deg slik at du skal velge å bli frisk og jobbe."

Så hvorfor valgte ikke de blå-blå en slik løsning her? Og hvorfor drøyer samferdselsministeren med å godkjenne bompengeverktøyet?

Det har overhodet ikke noe med å slå politisk mynt?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
^ ^
Det er regjeringen som i sin iver etter å sverte de rød-grønne og deres feilaktige valg av dieselbiler 10 år tilbake som tvinger frem forbudet
Hehe, som om det SV-gullkornet ikke er selvsvertende.
Så fortell meg. Hvorfor tror du de blå vedtok forbud mot dieselbiler som verktøy, fremfor mer smidige løsninger som bompengeavgiftøkning? De blå har stor tro på økonomisk pisk på andre felt. - "Vi tar pengene fra deg slik at du skal velge å bli frisk og jobbe."

Så hvorfor valgte ikke de blå-blå en slik løsning her? Og hvorfor drøyer samferdselsministeren med å godkjenne bompengeverktøyet?

Det har overhodet ikke noe med å slå politisk mynt?
Hehe, ja kanskje er det slik det henger sammen, eller så tror Regjeringen at håndteringen deres gjør at de tar seg godt ut for velgerne av andre grunner enn SVs vanvittige klimavedtak*, eller så ligger det helt andre vurderinger bak, eller prioriteringer, eller bare byråkratiets trege kvern. Si det. Men jeg er jo enig i at vinterbompenger så høye at kun de rikeste og mest nødne bruker bilen vil være effektivt og utmerket. Det vil jo gjøre taxi til en mindre tilgjengelig omgåelse også.

Men siden du er tilbake i tråden: jeg lurer fortsatt på dette med at Oslos lastebilpark "ganske enkelt ikke forurenser NOx".

*At SV "ikke visste det man vet nå" da de vedtok galskapen er selvfølgelig bare tull. Jeg husker at jeg i forkant av vedtaket hevdet at "om 50 år vil avgiftsregimeendringen helt sikkert ikke ha hatt noen positive effekt på klimaet, men det vil helt sikkert har ført til svæært mange tapte leveår og år med redusert helse og livskvalitet for folk i Oslo og Bergen". Hadde jeg fått det med meg så hadde SV fått det med seg.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
16.043
Antall liker
20.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Partikkelfilter renser ikke ut NOx. AdBlue, derimot, det fjerner NOx fra avgassene.
Det er ikke helt riktig. Selvfølgelig er tilførsel av Urea en meget viktig komponent, men partikkelfilteret, som en del av avgass-rensingen for tunge kjøretøy, bidrar til redusert NOx. Men, det er ganske sammensatt prosess og må sees i sammenheng med hele forbrennings-kjeden innsprøytningsprinsipp, EGR, SCR osv.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
Oslos lastebilpark med Euro VI slipper ut så lite NOx at det ikke er snakk om forurensing. De andre har kjøreforbud. Og når det kommer til buss så ligger det miljøkrav til bussene i anbudsrundene. Selvsagt er ikke alt perfekt for det er interessekonflikter i alle retninger - derav unntakene.

Ja, luftforurensingbompenger så høye at kun de rikeste kan kjøre er veien å gå. Da unngår man forbud og gir folk et valg. De som gir blaffen i forbudet må faktisk betale. I dag slapp de gratis unna. Kun de med samvittighetsfølelse stor nok lot bilen stå og det er høl i hodet at folk med samvittighet bærer byrdene mens de uten slipper. Med bompengesystem føler folk det i lommeboken og endrer adferd, til og med de uten samvittighet. Med forbud som i dag og enkelte(mange?) gir blaffen og kjører likevel. Spesielt de som er uenig i loven. ref FrP-Stortingsrepresentanten som ble fersket.

De rødgrønne visste selvsagt at NOx var ugunstig for lokalforurensing. Du forstår jo at valget tilbake i midten av 2000 ble gjort grunnet klima. Det var feil da og er feil nå, men det stanset likevel ikke folk fra å kjøpe bensinbiler for bykjøring. Bor du i Oslo burde du aldri ha kjøpt dieselbil i utgangspunktet selv om den kostet noen 1000-lapper mindre. Den trenger langkjøring. Men ja, vi kan ikke stole på at forbrukeren bryr seg et døyt om lokalmiljøet. Det må tvinges på dem med avgifter for folk flest er egoistiske vesen og tenker kun på seg selv. Ref ramaskriket om at de ikke kan kjøre dieselbil, fordi folk dør hvis de gjør det. Deres biltur er viktigere enn livet til andre.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Oslos lastebilpark med Euro VI slipper ut så lite NOx at det ikke er snakk om forurensing. De andre har kjøreforbud. Og når det kommer til buss så ligger det miljøkrav til bussene i anbudsrundene. Selvsagt er ikke alt perfekt for det er interessekonflikter i alle retninger - derav unntakene.
"Forbudet gjelder ikke for kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov den aktuelle dagen i forbudsperioden, herunder kjøretøy som leverer varer til Oslo. Kjørebehov kan dokumenteres ved hjelp av f.eks en oppdragsbekreftelse fra arbeidsgiver/oppdragsgiver, fraktseddel, avtale e.l."
Det er vel ingen som kjører arbeidsbil/tjenestebil/lastebil uten dokumenterbart og næringsrelatert kjørebehov, så all næringskjøring med alle byens og andre steders dieselkjøretøyer, unge som gamle, hadde lov til å kjøre hvor som helst i Oslo hele dagen.


Ja, luftforurensingbompenger så høye at kun de rikeste kan kjøre er veien å gå. Da unngår man forbud og gir folk et valg. De som gir blaffen i forbudet må faktisk betale. I dag slapp de gratis unna. Kun de med samvittighetsfølelse stor nok lot bilen stå og det er høl i hodet at folk med samvittighet bærer byrdene mens de uten slipper. Med bompengesystem føler folk det i lommeboken og endrer adferd, til og med de uten samvittighet. Med forbud som i dag og enkelte(mange?) gir blaffen og kjører likevel. Spesielt de som er uenig i loven. ref FrP-Stortingsrepresentanten som ble fersket.

De rødgrønne visste selvsagt at NOx var ugunstig for lokalforurensing. Du forstår jo at valget tilbake i midten av 2000 ble gjort grunnet klima. Det var feil da og er feil nå, men det stanset likevel ikke folk fra å kjøpe bensinbiler for bykjøring. Bor du i Oslo burde du aldri ha kjøpt dieselbil i utgangspunktet selv om den kostet noen 1000-lapper mindre. Den trenger langkjøring. Men ja, vi kan ikke stole på at forbrukeren bryr seg et døyt om lokalmiljøet. Det må tvinges på dem med avgifter for folk flest er egoistiske vesen og tenker kun på seg selv. Ref ramaskriket om at de ikke kan kjøre dieselbil, fordi folk dør hvis de gjør det. Deres biltur er viktigere enn livet til andre.
Men her var jeg vel enig i det aller meste. Makan.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bra forslag i Bergen.

Vil forby gamle vedovner - Bergens Tidende

Skittenbrennende ovner, piggdekk og eksosbasert transport må forbys i byene.

Tungtransport bør bare tillates å kjøre til terminaler langt utenfor sentrum, for der å omlastes i mindre lokaltransportenheter. Busser må nedskaleres grow. En 20 tonns buss med piggdekk er et av de verste miljøsvinene som beveger seg i trafikken.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.105
Antall liker
13.294
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, luftforurensingbompenger så høye at kun de rikeste kan kjøre er veien å gå. Da unngår man forbud og gir folk et valg. De som gir blaffen i forbudet må faktisk betale. I dag slapp de gratis unna. Kun de med samvittighetsfølelse stor nok lot bilen stå og det er høl i hodet at folk med samvittighet bærer byrdene mens de uten slipper. Med bompengesystem føler folk det i lommeboken og endrer adferd, til og med de uten samvittighet. Med forbud som i dag og enkelte(mange?) gir blaffen og kjører likevel. Spesielt de som er uenig i loven. ref FrP-Stortingsrepresentanten som ble fersket.

De rødgrønne visste selvsagt at NOx var ugunstig for lokalforurensing. Du forstår jo at valget tilbake i midten av 2000 ble gjort grunnet klima. Det var feil da og er feil nå, men det stanset likevel ikke folk fra å kjøpe bensinbiler for bykjøring. Bor du i Oslo burde du aldri ha kjøpt dieselbil i utgangspunktet selv om den kostet noen 1000-lapper mindre. Den trenger langkjøring. Men ja, vi kan ikke stole på at forbrukeren bryr seg et døyt om lokalmiljøet. Det må tvinges på dem med avgifter for folk flest er egoistiske vesen og tenker kun på seg selv. Ref ramaskriket om at de ikke kan kjøre dieselbil, fordi folk dør hvis de gjør det. Deres biltur er viktigere enn livet til andre.
Men her var jeg vel enig i det aller meste. Makan.
Jeg og. Men jeg hadde faktisk vett nok til helt bevisst å kjøpe ny bensinbil for 5 år siden da alle kjøpte diesel......om politikerne var idioter da (noe "alle" visste) behøver man ikke være like idiot. Verden har en ubehagelig tendens til å innrette seg etter realitetene, ikke festtalene eller vedtakene, på lang sikt. Lurer på hvor mye bilfabrikantene kommer til å tape på de utallige milliardene de har pøst inn i utvikling av Euro 6 dieselmotorer, og som de nå aldri vil få tilbake.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg kjøpte diesel (brukt) fordi bilen jeg skulle ha ikke var å få med noen annet. Den brukes nesten bare til langkjøring, og knapt det, og så godt som ikke i det hele tatt om vinteren.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.105
Antall liker
13.294
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte diesel (brukt) fordi bilen jeg skulle ha ikke var å få med noen annet. Den brukes nesten bare til langkjøring, og knapt det, og så godt som ikke i det hele tatt om vinteren.
My point exactly; det er ikke forbudt å bruke vettet og se på egenskaper og behov. Med det bruksmønsteret er diesel et fornuftig valg som dessverre er i ferd med å bli umulig .....Min bil måtte benyttes både til langkjøring om sommeren og mye korte turer året rundt - kjører bla 4 km ned (og det samme opp igjen) daglig til en Park and Ride året rundt - de 4 kilometerne tar dessverre 25 minutter (!) med en buss som i tillegg går alt for sjeldent. Diesel vill vært totalt stupid, uansett hva politikerne sa, og hva de gjorde med avgiftene.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
21.116
Antall liker
11.883
Ja, luftforurensingbompenger så høye at kun de rikeste kan kjøre er veien å gå. Da unngår man forbud og gir folk et valg. De som gir blaffen i forbudet må faktisk betale. I dag slapp de gratis unna. Kun de med samvittighetsfølelse stor nok lot bilen stå og det er høl i hodet at folk med samvittighet bærer byrdene mens de uten slipper. Med bompengesystem føler folk det i lommeboken og endrer adferd, til og med de uten samvittighet. Med forbud som i dag og enkelte(mange?) gir blaffen og kjører likevel. Spesielt de som er uenig i loven. ref FrP-Stortingsrepresentanten som ble fersket.

De rødgrønne visste selvsagt at NOx var ugunstig for lokalforurensing. Du forstår jo at valget tilbake i midten av 2000 ble gjort grunnet klima. Det var feil da og er feil nå, men det stanset likevel ikke folk fra å kjøpe bensinbiler for bykjøring. Bor du i Oslo burde du aldri ha kjøpt dieselbil i utgangspunktet selv om den kostet noen 1000-lapper mindre. Den trenger langkjøring. Men ja, vi kan ikke stole på at forbrukeren bryr seg et døyt om lokalmiljøet. Det må tvinges på dem med avgifter for folk flest er egoistiske vesen og tenker kun på seg selv. Ref ramaskriket om at de ikke kan kjøre dieselbil, fordi folk dør hvis de gjør det. Deres biltur er viktigere enn livet til andre.
Men her var jeg vel enig i det aller meste. Makan.
Jeg og. Men jeg hadde faktisk vett nok til helt bevisst å kjøpe ny bensinbil for 5 år siden da alle kjøpte diesel......om politikerne var idioter da (noe "alle" visste) behøver man ikke være like idiot. Verden har en ubehagelig tendens til å innrette seg etter realitetene, ikke festtalene eller vedtakene, på lang sikt. Lurer på hvor mye bilfabrikantene kommer til å tape på de utallige milliardene de har pøst inn i utvikling av Euro 6 dieselmotorer, og som de nå aldri vil få tilbake.
https://www.nrk.no/viten/bensinbiler-kan-vaere-verre-enn-dieselbiler-1.13326150


Uffda...!!
 
Topp Bunn