Politikk, religion og samfunn Nu er det nok!,- de mest idiotiske Politiske vedtak.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Kørsels forbud i Oslo for Diesel biler imorgen:

Kandidat for året bedste, her begrunnes det med hensynet til folk helse. Men samtidig bevilger man fritak i transport sektoren for" Laste biler, Taxi,er, Diesel drevne tog, Skibe, ect.

Så de eneste som har skyld i folks dårlige helse er altså privat bilistene, som har købt sig en Diesel bil, efter at have fullt de anbefalinger, som kom fra de samme idiotiske Politikere,-for ikke så lang tid siden.

Herre Gud , tale om dum, dummere, det dummeste, man har hørt, - det eneste det forbud hjelper på, er at drive hets på privat bilistene og dett vil sige" du og jeg" hva fanden skal det hjelpe på:

Jo det skal jeg sige dig, i morgen vil syge fraværet nå nye rekord høyder i Oslo området.

Her kommer så et tips som kan være til hjelp for Politikerne som bekymre sig om Miljøet og folks helse.

Det vil kansje være et betydelig bedre vedtak, set i relation til kvaliteten av luften i Oslo området, vis der kom et forbud mod " Ved fyring" og det er absolutt på højeste tid, da vi er begyndt at se politiske tiltak, som kun kan skyldes Ilt mangel i Hjernen.

mvh

Hi-rex/ Johnny Rasmussen
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.388
Antall liker
83.900
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Kørsels forbud i Oslo for Diesel biler imorgen:

Kandidat for året bedste, her begrunnes det med hensynet til folk helse. Men samtidig bevilger man fritak i transport sektoren for" Laste biler, Taxi,er, Diesel drevne tog, Skibe, ect.

Så de eneste som har skyld i folks dårlige helse er altså privat bilistene, som har købt sig en Diesel bil, efter at have fullt de anbefalinger, som kom fra de samme idiotiske Politikere,-for ikke så lang tid siden.

Herre Gud , tale om dum, dummere, det dummeste, man har hørt, - det eneste det forbud hjelper på, er at drive hets på privat bilistene og dett vil sige" du og jeg" hva fanden skal det hjelpe på:

Jo det skal jeg sige dig, i morgen vil syge fraværet nå nye rekord høyder i Oslo området.

Her kommer så et tips som kan være til hjelp for Politikerne som bekymre sig om Miljøet og folks helse.

Det vil kansje være et betydelig bedre vedtak, set i relation til kvaliteten av luften i Oslo området, vis der kom et forbud mod " Ved fyring" og det er absolutt på højeste tid, da vi er begyndt at se politiske tiltak, som kun kan skyldes Ilt mangel i Hjernen.

mvh

Hi-rex/ Johnny Rasmussen
Det er snakk om bare noen dager, verre er det med FM og DAB, det må vi leve med resten av livet!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tildels enig med TT. Det var helt klart for meg da dieselmoten tok av for noen år siden at de som bor i våre største byer vil få problemer en gang i framtiden av denne typen. Trengte bare å bo i sentrum av Bergen vinterstid for å skjønne at det var en situasjon som ikke kan løses på noen annen måte. Luftkvaliteten i byer var for dårlig i storbyene på enkelte vinterdager før bølgen av privateid turbodiesel kom. Bergen har vel allerede for flere år siden gjort et lignende grep.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kørsels forbud i Oslo for Diesel biler imorgen:

Kandidat for året bedste, her begrunnes det med hensynet til folk helse. Men samtidig bevilger man fritak i transport sektoren for" Laste biler, Taxi,er, Diesel drevne tog, Skibe, ect.

Så de eneste som har skyld i folks dårlige helse er altså privat bilistene, som har købt sig en Diesel bil, efter at have fullt de anbefalinger, som kom fra de samme idiotiske Politikere,-for ikke så lang tid siden.

Herre Gud , tale om dum, dummere, det dummeste, man har hørt, - det eneste det forbud hjelper på, er at drive hets på privat bilistene og dett vil sige" du og jeg" hva fanden skal det hjelpe på:

Jo det skal jeg sige dig, i morgen vil syge fraværet nå nye rekord høyder i Oslo området.

Her kommer så et tips som kan være til hjelp for Politikerne som bekymre sig om Miljøet og folks helse.

Det vil kansje være et betydelig bedre vedtak, set i relation til kvaliteten av luften i Oslo området, vis der kom et forbud mod " Ved fyring" og det er absolutt på højeste tid, da vi er begyndt at se politiske tiltak, som kun kan skyldes Ilt mangel i Hjernen.

mvh

Hi-rex/ Johnny Rasmussen
Anbefalingene om å kjøpe dieselbiler var nok basert på svindel og falsk informasjon fra bilprodusentene. Nå når det har blitt avdekket hvor skadelig utslippene fra slike motorer er må man selvsagt justere anbefalingene og iverksette ytterligere tiltak for å minimere skadene.

Ta dette som et hint og kjøp en elbil...

Det kommer bare til å bli verre og verre for eksosbilister i årene som kommer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Eskos og piggdekk bør snarest forbys i byene, helt og holdent.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slik er det bare. Bilbransjen lurte både forbrukerne og myndighetene. Og vi kan jo ikke ha det slik at når en industri har lurt oss til å tro at de er mer miljøvennlige enn de er så skal vi fortsatt godta de løgnene og la nærmiljøet i byene gå fullstendig til helvete. I Bergen har folk blitt anbefalt å ikke bevege seg utendørs fordi dieselbiler har ødelagt luften så mye at det er direkte helseskadelig å puste inn luften og svevestøvet.

Jeg har nok ingenting imot de som lot seg lure til å kjøpe turbodiesel som de ønsket å bruke i byen, men heller ikke så mye sympati at jeg er villig til å ofre luftkvaliteten til resten av befolkningen.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.388
Antall liker
83.900
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ta dette som et hint og kjøp en elbil...
Ta det heller som et hint og kjøp hybrid. Batteribil er fortsatt bortimot ubrukelig for norske forhold. mer enn 9 av 10 biler solgt hos Toyota er en hybrid
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Tildels enig med TT. Det var helt klart for meg da dieselmoten tok av for noen år siden at de som bor i våre største byer vil få problemer en gang i framtiden av denne typen. Trengte bare å bo i sentrum av Bergen vinterstid for å skjønne at det var en situasjon som ikke kan løses på noen annen måte. Luftkvaliteten i byer var for dårlig i storbyene på enkelte vinterdager før bølgen av privateid turbodiesel kom. Bergen har vel allerede for flere år siden gjort et lignende grep.
. At der allerede tidlige, var problemer med luft kvaliteten, kan meget vel skyldes den uttalte bruk av Ved fyring, eller?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.

En vinterdag med å stå opp 1 time tidligere for å ta bussen er overkommelig. Og det burde ikke komme brått på da klargjøring av lovverket har vært i media i hele fjor. Er det ikke akseptabelt, selg dieselbilen og kjøp bensin-/hybrid-/elbil. Problem solved. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Lastebiler, busser og tog har effektive katalysatorer som renser eksosen for NOx, noe privatbiler ikke har fysisk plass til. De forurenser ganske enkelt ikke NOx. Oljefyring er forbudt og vedovner har blitt vesentlig mer effektive og slipper ut mindre svevestøv. Det arbeides for landstrøm i havnene. Likevel er det til tider for høy luftforurensing, og da må ytterligere tiltak iverksettes.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Åå , jeg som trodde at veien frem var Steam biler, drevet av Vedfyring.

Ps: Gammel utprøvet teknologi, helt tilbake fra besettelse tiden " Brun Kul Bilerne"
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tildels enig med TT. Det var helt klart for meg da dieselmoten tok av for noen år siden at de som bor i våre største byer vil få problemer en gang i framtiden av denne typen. Trengte bare å bo i sentrum av Bergen vinterstid for å skjønne at det var en situasjon som ikke kan løses på noen annen måte. Luftkvaliteten i byer var for dårlig i storbyene på enkelte vinterdager før bølgen av privateid turbodiesel kom. Bergen har vel allerede for flere år siden gjort et lignende grep.
. At der allerede tidlige, var problemer med luft kvaliteten, kan meget vel skyldes den uttalte bruk av Ved fyring, eller?
I Bergen sentrum? Nei, det var den dieseltrafikken som var på nittitallet som skapte situasjonen. Pluss svevestøv fra piggdekk. Og de som av en eller annen grunn trodde at det skulle bedre miljøet å tilføre mer NOx i stadig større mengder etterhvert som menigmann begynte å bruke diesel som drivstoff var nok litt ute å kjøre i kjøpsøyeblikket. Jeg vil hevde at det var naivt å tro at det ville være lov å kjøre dieselmotor i byene på de verste dagene.

Dieselmoten har tatt livet av veteranbilkulturen i Paris, det er ille nok. At dieselmoten også ønsker å ta livene våre er mye verre.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.

En vinterdag med å stå opp 1 time tidligere for å ta bussen er overkommelig. Og det burde ikke komme brått på da klargjøring av lovverket har vært i media i hele fjor. Er det ikke akseptabelt, selg dieselbilen og kjøp bensin-/hybrid-/elbil. Problem solved. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Lastebiler, busser og tog har effektive katalysatorer som renser eksosen for NOx, noe privatbiler ikke har fysisk plass til. De forurenser ganske enkelt ikke NOx. Oljefyring er forbudt og vedovner har blitt vesentlig mer effektive og slipper ut mindre svevestøv. Det arbeides for landstrøm i havnene. Likevel er det til tider for høy luftforurensing, og da må ytterligere tiltak iverksettes.
Så det du siger er at Hjernen til Politikerne har været utsatt for Ilt mangel i over 15 år!!
Ja da forstår jeg bedre:D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.908
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Men det er helt greit at det ligger båter ved kai og spyr ut like mye NOx, CO2 og annet som tilsvarer utslippene fra tusenvis av biler...

Johan-Kr
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Eskos og piggdekk bør snarest forbys i byene, helt og holdent.
Piggdekk burde vært forbudt allerede på 70 tallet!
Og nå går de andre veien og tillater piggdekk med dobbelt antall pigger. 190 pigger mot dagens 96 pigger. De som bor langs veiene skal ikke bare hanskes med luftforuresningen, men økt støyforurensing også. Høl i hodet!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Eskos og piggdekk bør snarest forbys i byene, helt og holdent.
Piggdekk burde vært forbudt allerede på 70 tallet!
Jeg hater piggdekk med hele mitt hjerte. 1-2 dager etter sesongen er startet ser bilen ut som om den her kjørt gjennom en septiktank med en spastisk snøfres i front.

Når folk i tillegg må introdusere dette i organiske legemer så sier det seg selv at vi ikke snakker om biodynamiske gulrøtter lenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.
C

cruiser

Gjest
Men det er helt greit at det ligger båter ved kai og spyr ut like mye NOx, CO2 og annet som tilsvarer utslippene fra tusenvis av biler...

Johan-Kr
Det er nok ikke det, men å bygge ut landstrøm i alle mulige konfigurasjoner til alle mulige skip er en litt mer komplisert og dyrere operasjon.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.
Mulig jeg husker feil, men er det ikke ca. 10 år siden de rødgrønne ville ha folk over på dieselbiler og justerte avgiftene deretter ? Og det var da forskere som advarte mot NOx, men det øret ville ikke myndighetene høre på for det var allerede vedtatt partipolitikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: JE

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.
Mulig jeg husker feil, men er det ikke ca. 10 år siden de rødgrønne ville ha folk over på dieselbiler og justerte avgiftene deretter ? Og det var da forskere som advarte mot NOx, men det øret ville ikke myndighetene høre på for det var allerede vedtatt partipolitikk.
yep, og nu vil de ha vi køber elbiler, og har justerte avgiftene derefter. Men efter en tur i respirator, kommer de nok i tanke om, hva fanden vi skal gøre med alle Batteri pakkene.

Tyskerne som jo ellers kan det der med biler, har sjekket lidt op på hva som vil være mest bære dygtigt set fra et miljø mæssig hensyn. Og resultatet de kom frem til er tankevekkende!

Den bil i verden som belaster miljøet mindst når alt includeres fra fremstilling av råvarer til final miljø skroting, incl brennstoff forbruk er en Toyota Landcruiser V8 bensin, da denne model har en dobbelt så lang levetid, som alle andre vanlige biler, elbiler incl.

Men der er nok ikke stemmer nok i det forslag, til at Politikerne vil synes, det vil være hvert at bruge tid på, at undersøke nærmere.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.
Mulig jeg husker feil, men er det ikke ca. 10 år siden de rødgrønne ville ha folk over på dieselbiler og justerte avgiftene deretter ? Og det var da forskere som advarte mot NOx, men det øret ville ikke myndighetene høre på for det var allerede vedtatt partipolitikk.
yep, og nu vil de ha vi køber elbiler, og har justerte avgiftene derefter. Men efter en tur crui respirator, kommer de nok i tanke om, hva fanden vi skal gøre med alle Batteri pakkene.

Tyskerne som jo ellers kan det der med biler, har sjekket lidt op på hva som vil være mest bære dygtigt set fra et miljø mæssig hensyn. Og resultatet de kom frem til er tankevekkende!

Den bil i verden som belaster miljøet mindst når alt includeres fra fremstilling av råvarer til final miljø skroting, incl brennstoff forbruk er en Toyota Landcruiser V8 bensin, da denne model har en dobbelt så lang levetid, som alle andre vanlige biler, elbiler incl.

Men der er nok ikke stemmer nok i det forslag, til at Politikerne vil synes, det vil være hvert at bruge tid på, at undersøke nærmere.
Mit point her er, at det set fra et økonomisk og miljø riktig synspunkt, kan være hip som hap om man bruger stat finansierte støtte på Tesla,er eller Toyota Landcruiser målet er uansett det samme, minst mulig miljø belastning.

Og prisen er nogenlunde ens:eek:
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.
Mulig jeg husker feil, men er det ikke ca. 10 år siden de rødgrønne ville ha folk over på dieselbiler og justerte avgiftene deretter ? Og det var da forskere som advarte mot NOx, men det øret ville ikke myndighetene høre på for det var allerede vedtatt partipolitikk.
Korrekt. Det var noe lavere avgift på en dieselbil kontra bensinbil grunnet lavere CO2-utslipp. Dieselbil er uegnet til bykjøring av flere enn utslippmessige årsaker. Den trenger f.eks. langturer for å holde katalysatoren i orden. Så folk som bodde i Oslo og kjøpte dieselbil, fordi den var noen laken billigere, kjøpte seg feil bil.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.304
Sted
Bartistan
Mulig jeg husker feil, men er det ikke ca. 10 år siden de rødgrønne ville ha folk over på dieselbiler og justerte avgiftene deretter ? Og det var da forskere som advarte mot NOx, men det øret ville ikke myndighetene høre på for det var allerede vedtatt partipolitikk.
Du husker hElt rett.
Co2 var det alle akka seg over mens NOx og andre godsaker ble ignorert av politikere og embetsverk.
F.eks Amcar var veldig på hugget her, men Meltveit-Kleppa & Co ville ikke høre på den gjengen.
Det hadde tross alt gått prestisje i saken, forsåvidt ganske likt dagens DAB-diskusjon (Hei, TT. :p )
Noen år senere låt pipa: Om vi hadde visst da det vi vet nå etc etc...
Kvalmende!
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.

En vinterdag med å stå opp 1 time tidligere for å ta bussen er overkommelig. Og det burde ikke komme brått på da klargjøring av lovverket har vært i media i hele fjor. Er det ikke akseptabelt, selg dieselbilen og kjøp bensin-/hybrid-/elbil. Problem solved. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Lastebiler, busser og tog har effektive katalysatorer som renser eksosen for NOx, noe privatbiler ikke har fysisk plass til. De forurenser ganske enkelt ikke NOx. Oljefyring er forbudt og vedovner har blitt vesentlig mer effektive og slipper ut mindre svevestøv. Det arbeides for landstrøm i havnene. Likevel er det til tider for høy luftforurensing, og da må ytterligere tiltak iverksettes.
For like at sette ting i perspektiv mister forbud tilhenger.

For mig er det en menneske ret at køre bil, da det giver mig følelsen av frihet.
Like så vel,som det at ryge i mit egen hjem, når det passer mig, er en menneske ret.
Den personlige frihet er det som settes højest i mit univers, så besser vitende moralske forbud tilhengere, kan gå ut hvor gresset gror og holde deres moral preken der.

I mit univers er den personlige frihet og retten til at bestemme over egen liv " Hellig"
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Luft fri for nox og annen forurensning har da ingenting med moral å gjøre. Det er ingen menneskerett å forringe andres livskvalitet
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.

En vinterdag med å stå opp 1 time tidligere for å ta bussen er overkommelig. Og det burde ikke komme brått på da klargjøring av lovverket har vært i media i hele fjor. Er det ikke akseptabelt, selg dieselbilen og kjøp bensin-/hybrid-/elbil. Problem solved. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Lastebiler, busser og tog har effektive katalysatorer som renser eksosen for NOx, noe privatbiler ikke har fysisk plass til. De forurenser ganske enkelt ikke NOx. Oljefyring er forbudt og vedovner har blitt vesentlig mer effektive og slipper ut mindre svevestøv. Det arbeides for landstrøm i havnene. Likevel er det til tider for høy luftforurensing, og da må ytterligere tiltak iverksettes.
Luft fri for nox og annen forurensning har da ingenting med moral å gjøre. Det er ingen menneskerett å forringe andres livskvalitet
Like så vel, som det ikke er en menneskerett at forringe min livskvalitet.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
I Bergen skal det nå innføres følgende : De som har personnummer som ender på partall, kan fise mandag, onsdag og fredag. Oddetall fiser tirsdag, torsdag og lørdag. Søndag er det fiseforbud :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.

En vinterdag med å stå opp 1 time tidligere for å ta bussen er overkommelig. Og det burde ikke komme brått på da klargjøring av lovverket har vært i media i hele fjor. Er det ikke akseptabelt, selg dieselbilen og kjøp bensin-/hybrid-/elbil. Problem solved. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Lastebiler, busser og tog har effektive katalysatorer som renser eksosen for NOx, noe privatbiler ikke har fysisk plass til. De forurenser ganske enkelt ikke NOx. Oljefyring er forbudt og vedovner har blitt vesentlig mer effektive og slipper ut mindre svevestøv. Det arbeides for landstrøm i havnene. Likevel er det til tider for høy luftforurensing, og da må ytterligere tiltak iverksettes.
Luft fri for nox og annen forurensning har da ingenting med moral å gjøre. Det er ingen menneskerett å forringe andres livskvalitet
Like så vel, som det ikke er en menneskerett at forringe min livskvalitet.
Ikke rart vi må ha politikere som må gjøre vedtak som vi synes er idiotiske.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Høyre fremmer forslag om gratis kollektivtrafikk på dager med kjøreforbud, men i og med at de andre partiene har latt det gå sport i å være uenig så blir det dessverre nedstemt. Kjøp helikopter!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Hvis opposisjonen kommer med bare dårlige forslag så blir det bra.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Det kartet der er bare piss. Gå ut i Oslo gryta på en kald dag. Vil tippe att en spasertur på en time uten maske tilsvarer å røyke en pall Prince!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er vel transportbehova våre som er det eigentlege problemet?
NOx er ikkje noko problem her eg bur, så det mest fornuftige er vel å køyre diesel. Då slepp du ut minst CO2, som styrkar drivhuseffekten i større grad. Problemet er når eg reiser til Bergen/Oslo med dieselbilen...
Den sterke sentraliseringstendensen fører nok på litt sikt til at det vert stadig fleire pendlarar med store transportbehov.
Er eg redd.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hva er det som får Oslofolk til å sutre så mye? Slike forbud på spesielt forurensede dager har Roma og andre storbyer levd med i mange år. Velkommen til verden.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.638
Antall liker
15.725
Torget vurderinger
2
Det er byer i Tyskland som har permanent totalforbud mot de fleste dieselbiler i bysentrum. Man trenger spesielle oblater for å kunne vise at man har kjørerett inn i visse soner. London har innført tilsvarende forbud som dette i Oslo og ønsker også permanent forbud mot dieseldrevne arbeidskjøretøy, selv av seneste generasjon.

Bilfabrikkene, og spesielt VW, har bedratt tilsynsmyndighetene. Nå betaler de og kundene deres prisen. I USA får bileierne kompensasjon, her ligger folk langflate i VW-tråden og forsvarer VW og bagatelliserer saken ...

Det var altså bilfabrikkene som bedro sine kunder og myndighetene. Bilene slipper ut langt mer enn oppgitt da man valgte å subsidiere dieselbiler. Nå har vi sannheten og følgelig må man ta konsekvensen.

Møller bør tilby noen saftige erstatninger.
 
6

65finger

Gjest
Bruk kollektivt, sykle eller gå. Har kontor i sentrum og bor på Røa. uaktuelt og forkastelig med bil til jobb. bor man langt unna. kjør til nærmeste knutepunkt og ta kollektivt
 
C

cruiser

Gjest
Det er tydeligvis 2 ting man ikke kødder med.. gamle radioer og dieselbiler
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Tildels enig med TT. Det var helt klart for meg da dieselmoten tok av for noen år siden at de som bor i våre største byer vil få problemer en gang i framtiden av denne typen. Trengte bare å bo i sentrum av Bergen vinterstid for å skjønne at det var en situasjon som ikke kan løses på noen annen måte. Luftkvaliteten i byer var for dårlig i storbyene på enkelte vinterdager før bølgen av privateid turbodiesel kom. Bergen har vel allerede for flere år siden gjort et lignende grep.
. At der allerede tidlige, var problemer med luft kvaliteten, kan meget vel skyldes den uttalte bruk av Ved fyring, eller?
I Bergen sentrum? Nei, det var den dieseltrafikken som var på nittitallet som skapte situasjonen. Pluss svevestøv fra piggdekk. Og de som av en eller annen grunn trodde at det skulle bedre miljøet å tilføre mer NOx i stadig større mengder etterhvert som menigmann begynte å bruke diesel som drivstoff var nok litt ute å kjøre i kjøpsøyeblikket. Jeg vil hevde at det var naivt å tro at det ville være lov å kjøre dieselmotor i byene på de verste dagene.

Dieselmoten har tatt livet av veteranbilkulturen i Paris, det er ille nok. At dieselmoten også ønsker å ta livene våre er mye verre.
Javel... ? ta en titt på denne artikkel :Lokket var der i 1959 også: - Danmarks plass var et forferdelig sted - Bergens Tidende
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Folk har visst i over 15 år at dieselbil lokalforurenser mer enn f.eks. bensinbil. Bor man i Oslo eller jevnlig kjører i byer som Oslo burde man for lengst ha valgt en annen bil, sånn om man har omtanke for folkene som bor der da.

En vinterdag med å stå opp 1 time tidligere for å ta bussen er overkommelig. Og det burde ikke komme brått på da klargjøring av lovverket har vært i media i hele fjor. Er det ikke akseptabelt, selg dieselbilen og kjøp bensin-/hybrid-/elbil. Problem solved. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Lastebiler, busser og tog har effektive katalysatorer som renser eksosen for NOx, noe privatbiler ikke har fysisk plass til. De forurenser ganske enkelt ikke NOx. Oljefyring er forbudt og vedovner har blitt vesentlig mer effektive og slipper ut mindre svevestøv. Det arbeides for landstrøm i havnene. Likevel er det til tider for høy luftforurensing, og da må ytterligere tiltak iverksettes.
Iflg ssb så er det andre hovedårsaker enn dieselbiler til utslipp/svevestøv:

"Det ble sluppet ut 37 100 tonn svevestøv (PM10) i 2015. Dette er 1 prosent mer enn i 2014, men lavere enn alle andre år i perioden fra 1990. Snaut halvparten av svevestøvutslippene i 2015 er fra vedfyring. Utslippene fra ved i boliger og fritidsboliger var 6 prosent større i 2015 enn i 2014, noe som kan ha sammenheng med at 2015 var et noe kjøligere år enn rekordvarme 2014. Utslipp fra industri og bergverk bidro med 7 700 tonn i 2015, noe som utgjorde 21 prosent av svevestøvutslippene. Disse utslippene er nesten halvert fra 1990.


Svak økning i utslipp av PAH-4


Det ble beregnet et utslipp på 6,4 tonn PAH-4 i 2015, det vil si en ubetydelig økning fra 2014. Prosessutslipp fra aluminiumsindustrien er den viktigste kilden til utslipp av PAH-4, og disse utslippene utgjorde 48 prosent av totalen i 2015. Fra 1990 er utslippene av PAH-4 fra aluminiumsindustrien redusert med 79 prosent. Veitrafikk (inkludert slitasje på vei, dekk og bremser) er den nest viktigste kilden til PAH-4-utslipp, og bidro med 24 prosent av utslippene i 2015. Vedfyring stod for 18 prosent av PAH-4-utslippene i 2015.
Dioksinutslippene uendret

Utslippet av dioksiner i 2015 er beregnet til 17 gram, det samme som året før. Vedfyring i husholdninger er nå den viktigste kilden til utslipp av dioksiner til luft i Norge og stod for en tredel av utslippene i 2015. Fra 1990 er beregnet dioksinutslipp redusert med 86 prosent, noe som hovedsakelig skyldes nedgang i utslipp fra gruver og metallindustrien, som har vært de viktigste kildene."
 
Sist redigert:
Topp Bunn