Politikk, religion og samfunn Norsk helsesektor i fritt fall?

U

Utgatt24668

Gjest
Jeg har opplevd at nære og bekjente blir sviktet av norsk helsevesen i økende grad det siste tiåret.

Alt handler om kostnader der pasientene ikke er i sentrum. Vi ser at bedrifter i økende grad forsikrer sine ansatte for behandling i utlandet - som er en slags amerikanisering under radaren, der forskjellen mellom liv og død går på ditt arbeidsforhold.

Er dette det dugnadsnorge vi ønsker å ha? Er det hele blitt en illusjon ?

Jeg vil dele to historier:

1: En kvinne i 30 årene (gift med en venn/ekskomlega) fikk øye- og leverkreft - der manglende oppfølgning fra OUS gjorde at spredningen ble oppdaget for sent. Hun ble på stedet oppgitt, selv om det fantes behandling i Sverige og USA. På dugnad fra arbeidsgiver og venner -samt at de tok opp lån -så fikk hun behandling i Sverige med 50% sjanse for helbredelse.

Hun fikk leve 1 år ekstra grunnet behandlingen som hun ble nektet i Norge. Dette gjorde at hun og mannen fikk tatt farvel med hverandre - dessuten var det også en betydelig mulighet for at hun kunne leve videre mht statistikken.

Historie 2: en gammel venn av meg fikk kronisk kreft i ryggmargen. Til tross for at 2nd opinion fra Tyskland og USA peker mot at han bør behandles og at det er en sannsynlighet for overlevelse så er døren stengt i Norge. Del gjerne historien om dere føler det samme som meg - at noe har gått galt i Norge:

 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Norsk helsebehandling følger dette prinsippet :
Vent og se
Det går nok over
Der er ikke vårt ansvar, vi sender deg fra A til B
B sier pasienten X jan vi ikke behandle her.
Pasient X oppsøker C, blir sendt til B , pasienten blir dødelig syk før han sendes til A hvor livet reddes såvidt .
Pasient skrivet ut mot sin vilje, komner tilbake med ambulanse 2 dager senere.

Ellers fungere det jo fint, jeg er jo i live som mora mi sier. Og pasienten her er takknemlig etter dødelig tarmslyng, 2 slag, leversvikt og et hjerteinfarkt på ett år.
Kan ikke annet enn å takke, 3 nære kamarater har fått hhv Alzheimer , strupekreft og hjerteinfarkt det siste året . Er i allefall glad for at vi ikke har amerikansk helsevesen, det norske er faktisk bra stort sett
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Tanta mi døde som følge av kreft i tarmene som ikke ble fult opp av fastlege/sykehus. Hun kunne nok overlevd og hun ble vel 43 år. Søsteren min ble feilopperert og kunne ikke få barn etter det. Men er gode historier også. En barndomsvenn som var i utlandet og fikk påvist kreft på hjernen. Ble operet 11 dager senere i Norge og fantastisk oppfølging. Han har nå levd 5 år lengre enn prognose. Selv hadde jeg en bensvulst på venstre kne som ble operert som barn etter noe venting. Bortsett ifra ett stygt arr som ser ut til å ha blitt sydd av en full sjømann så gikk det bra. De følger opp min diabetes 2 også veldig bra men jevnlige møter hos spesialist. Er tross alt mye bra også men man må stå på selv virker det som.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det er bra nok til kjente og vanlige sykdomsforløp men feiler stort på unntakene.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.480
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal skifte hofte(r) med tid og stunder. Kan velge når og hvor og koster ikke noe. Blir nok til våren. Synes det er bra men er litt skeptisk med 2 små og en til på vei til jul...
Ikke følt at helsevesenet har strekt helt til mtp. å evt. utsette operasjon gjennom alternativ behandling/fysio/trening etc. Der har jeg falt litt mellom endel stoler og blitt rammet av koronaen.

Tanta mi våknet forøvrig aldri igjen etter en operasjon på Haukeland. En "rutineoperasjon" der det kom luft til og hun ble lagt i koma til det var slutt. Kunne nok bli en sak men familien valgte å ikke gjøre noe med det. Skaden var skjedd og ingen kunne få henne tilbake.

En kompis mistet ene øyet grunnet at på lokale sykehuset ikke fant den amøben som hadde festet seg. Tok for lang tid før han ble sendt videre til spesialister. Fikk beskjed "hadde du kommet før hadde vi reddet øyet ditt".

Uansett, mange har forskjellige negative historier men jeg velger likevel å stole på og like helsevesenet vi har. Tror nok de aller fleste gjør så godt de kan innenfor de rammene som eksisterer. Rammene derimot kan nok justeres og diskuteres...
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Det nok dessverre en del forskjeller ute og går her mhp respons og oppfølging. Nå også dette med behandling i utlandet hvor det ser ut som det er gått automatikk i å si at "dette er for dyrt", - ikke minst når det gjelder kostbare medisiner......
Fruen fikk konstatert tarmkreft sensommer / tidlig høst i 2011. Det gikk i ekspressfart med utredning, planlegging, så stråling og deretter operasjon rett over nyåret i 2012. Deretter kontroll hver tredje måned i to år, senere to ganger i året, og deretter årlig kontroll til uti 2018. Hun ble behandlet og operert i Tromsø, men vi vet at Bodø vaket i kulissene og ville ha saken, men slik ble det ikke. Så kan man lure p åom utfallet hadde blitt annerledes. Yngste broder ble også behandlet og operert sommeren 2011, med påfølgende oppfølging. Begger er erklært friske i dag.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
"Fritt fall" er jo fryktelig tabloid da. Det kan selvsagt lett fortone seg slik om man er en av dem har mottatt inadekvat behandling og oppfølging, men det forandrer ikke at det er snakk om rene anekdoter som i seg selv ikke sier noe om helheten. Det er de kjipe historiene man hører om, mens de gode utfallene går en hus forbi.

På den ene siden er det ingen tvil om at helsevesenet gjør mye mer og kan mye mer i dag enn for 5, 10 eller 20 år siden og at det som kan gå bra stort sett går bra.

På den andre siden er det like liten tvil om at helsevesenet blir stadig mer presset fordi bemanningen stort sett er på minimumsnivå, midlene ikke strekker til og det forventes at det gjøres mye mer. Med det uvegerlige resultat at antall feil som gjøres og antall pasienter som får mangelfull oppfølging øker, men ikke nødvendigvis en prosentvis økning i problemer i forhold til totale behandlinger.

Delen som er aller mest presset, langt, langt utover det forsvarlige og anstendige, er sykehjemmene, som svært ofte brukes som en kommunal salderingspost. Der er bemanningen stort sett skåret - ikke inn til benet, men inn i benet. Pasientene, hvorav 80-90% er demente, sitter som potteplanter hele dagen, hver dag, og får ingen mental eller fysisk stimulans overhode fordi betjeningen knapt nok har tid til å gi dem den aller, aller mest basale pleien: morgenstell på 10-15 minutter per pers, mating x 4, et par do-besøk og til slutt kveldsstell og legging. Den resterende tiden tilbringes halvsovende i en stol. Rinse and repeat hver dag fra innkomst til endelig avgang, som godt kan ta mange år.

Greit å være obs på at dette er avslutningen som venter oss når vi blir gamle og demente.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Min eks ble jævlig dårlig for noen får år siden. Over 40 i feber i dagevis, og til slutt kom naboen inn som jobber som tilsynslege på sykehjem. Han skjønte tegninga, ringte Ahus og vi kjørte dit samme kveld. I akuttmottaket ble en sykepleier oppmerksom på henne før det var hennes tur, og tok henne med for å ta noen raske tester. 2 min senere var det 5-6 personer rundt henne med slanger og flasker og jeg vet ikke hva. Intensiv, samtaler, fra 50/50 sjanse for å overleve til moderat optimisme noen dager senere. Fantastisk oppfølging og behandling fra hun kom inn til hun ble skrevet ut.

Forresten, det var svineinfluensa. Normalt frisk og sunn kvinne på 42 år uten underliggende sykdommer. På det verste hadde hun 30% oksygenopptak og vitale organer nær kollaps. Bare nevner det i disse tider.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Godt du er enig. Selv med alle sine mangler har vi tross alt et av verdens aller beste helsevesener. Komfortabelt innenfor topp 10.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vi hører skrekkhistorier om svineinfluensavaksinen., men lite om hvordan det kan gå uten vaksine. Omtrent som alle som poster om hvor dårlige erfaringer de har med en bilmodell. Alle som tror man får et representativt utvalg ved å lese nyhetsoppslag og innlegg på fb får tro om igjen....
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Man må nok vær litt på selv, som ellers i livet. Alle kan ikke ha en lege sittende hjemme hos i fall man blir syk en gang.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har en kompis som opplevde et skrekkscenario i Langesund etter en handletur i byen. Hadde kommet fram til båten og skulle ha ombord varene. Plutselig så går samboeren hans overende og det fåder av kjeften hennes som det skulle være epilepsi. Sykebil kom og det ble etter scanning av hjernen konstatert svulst på hjernen. Ble operert og en god del cellegift kurer ble en del av svulsten borte senere samme år. Han begynner å sette seg inn i hva dette innebærer, og finner ut at her hjemme er de ganske tilbakestående når det kommer til svulst i hjernen. Alt konsentreres om enten prostatakreft, brystkreft og tarmkreft. I tillegg har de mye mere ekspertise i Sverige hvor de driver med en type stråling som ikke er så slem som det vi bruker her hjemme. En annen ting er at immunterapi som mange land i Europa godkjenner, er det stengt for her i Norge. Hun går med hodepine hver eneste dag, og spiser en del medisiner for å døyve de verste smertene. Likevel er hun blid hver jævla dag selv med dette helvete. I tilleg til dette så brant huset dere rett før de skulle på ferie i sommer. Snakker om dobbelt kjipt :confused:

Sønnen min har en samboer som har slitt med ryggen sin siden hun var 19 år og nå er hun 30. Hun håper å få en operasjon slik at hun blir arbeidsfør igjen. Hun har ingen lyst til å bli en del av uføretrygdstatistikken, men ennå er det ingen leger som hører på henne. Har hatt sort belte i sykemeldinger. Synes dette er tragisk, for jeg er selv operert i ryggen, og har gått fra å ha et ræva liv for 23 år siden til å være frisk de 23 årene og gjøre det meste jeg har lyst på. Er nå 64 år og står godt oppreist.

Så min mening er at bruk penga her hjemme på helsevesen, politi, forsvar og rettsvesen, og når det er på stell, så kan vi sende penger til trengende ute i verden.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ingen mangel på historier om folk som har blitt oversett, glemt, feilbehandlet eller annet, akkurat som i alle andre helsevesen. Å kutte ut all utviklings og nødhjelp ville ikke forandre et spøtt på dette, siden det bunner i feilprioriteringer, feildiagnoser, vrange innstillinger, motvilje, overarbeid, utbrenthet, slurv og mye annet. Man kan pøse nærmest så mye penger man vil inn i helsevesenet og de vil umiddelbart bli slukt av utestående utfordringer og krav om nye behandlinger og behandlingsformer.
 
Topp Bunn