Det er etter min mening to faktorer man må ha på plass for å kunne konkurere i "hifi-eliten", og det er to ting som de færreste oppfyller:
1. Et dedikert lytterom med spesialtilpasset akustikk
2. Fullaktiv deling av høyttalerne med faselineære filtre, samt rom- og høyttalerkorreksjon
Hei,
Synes du er litt vel streng her. Akustikk er selvsagt viktig, ja kanskje den viktigste enkeltfaktoren i hele lydkjeden. Men man MÅ ikke ha et spesialdesignet rom. Jeg hadde et slikt "spesialrom" på ca 30m2 i forrige boligen med betongulv, dobbelisolerte vegger (luftlag), custombuild helmholzresonatorer og svære arealer med difusorer. Det låt jævlig bra, om jeg skal si det selv, men etter at jeg flyttet så fikk jeg enda bedre akustikk. Nå står høyttalerne i en vanlig stue, som er 45m2. Dessuten er takhøyden ca 240 (forrige var 210) slik at det blir ca 57% mer volum (m3). Det er også noen andre parametre som er endret til det bedre. Men min erfaring fra både (forrige) stue til Leif Ernstsen, stua til Knut Vadset, stua til Leif Christensen og nå min egen nye stue, er at man ikke må ha "spesialrom" for å få "referencelyd". Alle disse 4 oppsettene har spilt/spiller så bra at undertegnede har fått frysninger.
Kort sagt: Det holder med en normal stor stue 40-50m2 dersom du har vanlig takhøyde ca 240 eller mer og dersom du får stille opp anlegget der det spiller best uten hensyn til kjerringmas. Eneste forbehold herom er at du ikke har uheldige proposjoner à la 240x480x960cm som trigger en helvets romresonans du vanskelig blir kvitt.
Videre, kan man redusere rommets innvirkning på lyden ved valg av høyttalere. Leif Christensen har feks horn som spiller ned til ca 200Hz. Altså en lydkilde som gir mye direktelyd, og mindre grad av reflektert lyd. For min del så spiller jeg nå på 230cm høyde linjekilder, med en lignedne akustikkgevinst.
Jeg har vært innom hjemmsiden din, og lytterommet ditt ser veldig bra. Men jeg mener altså at det er rom (bokstavelig talt) også for de med alminnelige stuer, så sant det er stort nok. Dog ikke de som har liten vinkelformet "husbankstue" hvor anlegget aller nådigst får stå innerst i den ene enden (slik som du ser det på mange "Mitt anlegg" bilder her på forumet...).
-------------
Jeg har også dårlige erfaringer med bruk av digital EQ for å rette opp romakustikken, da det kan redusere pulsresponsen og mikrodynamikken i musikken. Forutsetter da at man har lineære høyttalere som gir en korrekt direktelyd. Foretrekker heller å leve med (små) tonale avvik. Dette basert på mine eksperimenter med Behringer, Tact og en nokså dyr amerikansk digital EQ som jeg ikke husker navnet på i farten.
Digital EQ som et element i å lineærisere selve HT konstruksjonen er i teorien smart. Men min erfaring også her er at slik digital prosessering ikke er helt transparent. Den etterlater en liten signatur i form av at "firkantpuls-fornemmelsen" reduseres noe, hvis du skjønner. Men det er mulig at dette kan marginaliseres hvis man bruker virkelig proft utstyr med felles ekstern klokke osv. I hvert fall så er jeg skeptisk til billige digitale EQ løsninger fra Behringer og tilsvarende dersom målsettingen er "referencelyd" slik som denne tråden legger opp til.
Hilsen
Petter