Norges beste anlegg?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.488
Sted
Østfold
Jeg synes fortsatt du beveger deg ved siden av spørsmålet Vidar.

For det første, om du ikke spiller på en billig synth uten anslagsfølsomme tagenter, så er du jo herre over trykket og drivet i lyden. Du er også herre over klangbalansen i musikken som presenteres.

Videre mener jeg at selve presentasjonen svært ofte kan ødelegges av timing, og for at timingen skal oppleves som riktig (gitt at den er det i innspillingsøyeblikket) er det jo også essensielt at anslag blir presentert på en måte som oppleves som markert, og at det som markerer anslaget er selve anslaget og ikke en bieffekt som overeksponeres, og som kommer litt senere enn hovedanslaget.

Tonaliteten i musikken bygger jo i stor grad på 3 ting:
Grunntone
Overharmoniske
Ikke-harmoniske overtoner

Selve grunntonene er fundamentale for tonaliteten da de overharmoniske ofte konkurrere med mange ikke-harmoniske overtoner. Dersom man har et anlegg med stor fokus på enkelte toner vil mange grunntoner drukne, og man vil kunne oppleve tonene med feil pitch selv om de faktisk ikke har det.

For at man skal få opplevelsen av riktig pitch er det også viktig at ikke overtonestrukturen forsøker å drukne grunntonespekteret. Siden grunntoner spenner fra 16Hz til langt over 1kHz betyr det at det er superviktig at klangbalansen er riktig over hele spekteret for at selve den musikalske presentasjonen skal overleve uten at man opplever feil i pitch som ikke eksisterer på innspillingen.

Harmonisk forvrengning er en parameter som normalt får liten oppmerksomhet når det snakkes i subjektive åndedrag. Dette kan virke som har god relasjon til den musikalske og instrumentale virkelighet om man tenker over hvordan harmoniske overtoner føyer seg sammen med harmonisk forvrengning. Her er også fase en viktig parameter som gjør at man ikke nødvendig vis vil få frem mer forvrengning totalt sett om man tilfører lavere harmoniske forvrengningskomponenter til gjengivelsen av et instrument som har de samme forvrengningskomponentene i seg fra før.

Om man derimot begynner å snakke om det som skjer under 20Hz på en vokalinnspilling er jeg selvsagt enig i at man er på feil klode, men det er definitivt ikke tilfellet for alle typiske "hifi-parametre". Imidlertid er vel ikke anlegget beregnet til å gjengi bare den ene vokalinnspillingen?

Derfor synes jeg man bør sette et skille mellom brukbare og ikke brukbare parametre og ikke kalle alt som brukes i hifi-sammenheng for uinteressant i musikalsk sammenheng. Spesielt det nevnte begrepet "trøkk" er jo noe som brukes i alle sammenhenger helt fra vokal og fiolin til bassgitar og trommer, og ikke minst til symfoniorkestre, kor osv. Det samme gjelder jo mange av de andre parametrene vi både snakker om og bruker. Det være seg valg av fiolinbue, strengetyper, formen på en mute, innspillingsrom, mikrofoner, munnstykke på treblåsere, trommestikker, ulike skinn... osv osv. Alt dette er jo tweaks musikere holder på med for å komme i mål, og de fleste parametrene sammenfaller ganske bra med typiske hifi-parametre.

Men det er noen parametre som bør plasseres på tøyselista, de første jeg kommer på er:

Oppløsning
Musikalsk
Organisk
Definert
Utstrakt

Det betyr ikke at de parametrene ikke betyr noe, men de brukes i sammenhenger der de ikke har noen som helst betydning. Det som er det egentlige problemet med dem er at de er alle subjektivt positive, men vi trenger egentlig bare en positiv parameter, og det er BRA. Om noe ikke er bra så er det jo negativt. Har man intet å anføre så låter det perfekt, ferdig med det.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var vel egentlig den kortfattede versjonen av innlegget mitt ;D
Det er imo vesentlig forskjell på hvordan (og hvorvidt!) forskjellige systemer presenterer sentrale musikalske poenger; og man trenger ingen spektrum-analyzer for å registrere det.. bare evne til å konsentrere seg om musikken  :)

Mvh Vidar P

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Ser at Esoteric er nevnt flere steder her.. Ville derfor bare dele min opplevelse, det er at dCS og Sonos spiller langt bedre, og til en billigere penge med en overlegen brukervennlighet! Og jada, jeg har X03, så dette er ikke basert på vage minner fra en butikk-demo, men derimot langvarig ab-testing hjemme..

Ellers så tviler jeg på at Norges beste anlegg finnes, da det er altfor mange subjektive momenter å ta hensyn til.. Noen liker Cervin DC12 andre Avalon Sentinel..

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
0
Det er imo vesentlig forskjell på hvordan (og hvorvidt!) forskjellige systemer presenterer sentrale musikalske poenger; og man trenger ingen spektrum-analyzer for å registrere det.. bare evne til å konsentrere seg om musikken :)

Mvh Vidar P
problemet oppstår når du oppdager at det er teknikken som lurer deg og du tror det er Musikken du hører ;) vi er jo bare mennesker Vidar .Jo mere organisk jo bedre ,synd vi ikke kan få de musikerene inn i stua

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
problemet oppstår når du  oppdager at det er teknikken som lurer deg og du tror det er Musikken du hører  ;) vi er jo bare mennesker Vidar .Jo mere organisk jo bedre ,synd vi ikke  kan få de musikerene inn i stua
..og hva har vi røyka idag...? ;)

Mvh Vidar P

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
0
..og hva har vi røyka idag...? ;)

Mvh Vidar P
Bare mine humble tanker + litt akevitt onsdag .
Planeten heter fremdeles tellus håper jeg ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Ceroxol.
Du skal vel ikke nevne x-3 og UX-1 i samme åndedrag selv om produsenten er den samme? Toyota har både Corolla og Supra..... :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Å skrive innlegg her, midt på natten, etter noen juleøl og De Luze xo er vel ikke det smarteste man kan finne på. Når jeg drikker blir jeg som en dame; sier mye rart og kan ikke kjøre bil... ;D

T

timc

Gjest
Å skrive innlegg her, midt på natten, etter noen juleøl og De Luze xo er vel ikke det smarteste man kan finne på. Når jeg drikker blir jeg som en dame; sier mye rart og kan ikke kjøre bil... ;D

Alt ved det normal altså ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ceroxol.
Du skal vel ikke nevne x-3 og UX-1 i samme åndedrag selv om produsenten er den samme? Toyota har både Corolla og Supra..... :)
Men det er bare å sende UX-1 til USA for fullstendig "makeover" så rævkjører den både dCS og EMMLABS og annet de måtte kaste til den ;) (Jeg vet du har snakket med Brent Rainwater ;))

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.900
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Etter kunnskap å dømme: VidarP. Spiller sikkert på høyde med det beste fra utlandet. ;) Og så har han utmerket smak.
VidarP er en kunnskapsrik fyr ingen tvil om det. Selv må jeg si jeg er mest imponert over mannens platesamling. Han burde jo være en opplagt kandidat til "hjemme hos" reportasjer i Fidelity....

T

timc

Gjest
Med overskriften "Music Doctor" ? ;D

Men ja, det hadde vært interessant.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Viking!
Helt riktig det,står på vent,sender den over så fort det er min tur!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Viking!
Helt riktig det,står på vent,sender den over så fort det er min tur!
Kjempe, bra at det blir flere med APL utstyr i Norge ;D

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
0
Lyden av tonene ja... og hvordan de presenteres :)
For min egen del; når jeg spiller på et piano, så er jeg opptatt av alt det tonestrukturelle som skjer når jeg trykker på en tangent; ikke hvordan det ringer ut på motsatt side av rommet eller hvor mye luft jeg synes det er i lyden.. eller trøkk i bassen for den del :)

Slik jeg ser det, har det blant endel kanskje litt lett for å bli mye fokus på aspekter ved lydgjengivelsen som ikke egentlig er så viktig for å få frem de musikalske poengene... og så overser man sentrale poenger i musikkpresentasjonen; ser ikke skogen for bare trær så og si.. debatter om f.eks ABX-testing fremviser tidvis strålende eksempler på dette imo, uten at jeg skal dra debatten dit.

Når en liten crescendo ikke lengre er en liten crescendo, en frasering fra sopranen drukner i trøkk fra stortromma; og når tre gyldne messingblåsere blir til ett "blært!", mens man fokuserer på hvor dypt bassen går; så hjelper det ikke hvor mange watt man legger på.. og da har det ingen betydning hvor "stort" lydbildet er, ei heller hvor lyst eller mørkt det er. Det er også fint lite hjelp i at "diskanten er silkemyk" eller at mellomtonen er varm. Da har vesentlige poenger ved musikken gått tapt imo..

Mvh Vidar P
En som undrer litt ?

stusser litt over det første du nevner her Vidar ,
det med utklinging av tonen er vel også en del av musiken ,det å få frem klang i tonen er helt essensielt for meg som amatør messingutøver .
tonestrukturelle for meg består av mange komponenter
også dette med at tonen klinger i rommet , varm tone ,kald tone etc

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En som undrer litt ?

stusser litt over det første du nevner her Vidar ,
det med utklinging  av tonen er vel også en del av musiken ,det å få  frem klang i tonen er helt essensielt for meg som  amatør messingutøver  .
Jeg sier så mye rart.. ikke ta det så tungt :D
Når det så er sagt; utklingingen av tonen har imo bl.a med egenskapene i rommet å gjøre, og er utenfor kontroll for pianisten; det jeg mener er at et stort musikksystem skal først og fremst gi all informasjon om hva MUSIKEREN holder på med, og så får romklang, soundstage osv regnes i beste fall som bonus... i verste fall kan de tenkes å ta fokus bort fra musikken, over til hifi lyd; og da er det ikke lengre et stort musikksystem.. men et hifisystem i verste forstand.. om du skjønner hva jeg mener.

Mvh Vidar P

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.420
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke "Norges beste anlegg", og ikke vet jeg hvor det står heller. Men jeg vet hvor det anlegget står, som jeg mener har den beste lyden, ut fra mine preferenser. Grattis tkr! ;D

Men en slik problemstilling er jo umulig å besvare; blir jo nesten som å spørre: Hva er verdens beste fotball-lag? Noen vil si Brasil, andre ManU eller Barca. Bare jeg vet svaret.................. ;-)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Hmmm her var det dårlig med eksempler på favorittanlegg... er det så skummelt å komme med sine favortitter ???

Da får jeg nevne LMC sitt rør og horn-system jeg da...! Ikke det beste jeg har hørt på alle parametre, men jeg kunne levd med det en stund :)

Det var også meget bra lyd hos en av ingeniørene hos Seas (Roger) til tross for veldig midfi-anlegg :p foruten meget gode høyttalere... selvfølgelig med seas-exel-elementer

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Best til Prisen ?
Dyreste ?
hvem har Referansen ?, dette er noe jeg har lurt på i lang tid
Jeg kan tenke meg at det beste annlegget står i ett eller annet studio her i norge.
Dette vil da være referansen.

Når det gjelder det beste annlegget i ett privat hjem så tipper jeg at vet jeg hvem som eier dette.
Det er ikke meg, jeg vil ikke skryte på meg noe slikt.

Jeg ville anta at Leif E (Dynamic precision) har det beste jeg. Jeg tror det. Og jeg tror jeg har rett.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Tror det er noen hinsides gedigne eletrostatter.
Husker itj hva de heter.
Når sant skal sies så tro jeg annlegget til OHC sjefen er en
god kandidat også... Eller Peter D i Bergen sin Avalon rigg.
Hvem vet.
Men som sagt. Det betyr så lite.

Det beste annlegget på jord er i en fransk kjeller.
Det er bare syyyyyyyykt!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.488
Sted
Østfold
Soundlab?

Anlegget til Jens på Stereofil er nok heller ingen svak kandidat.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Soundlab?

Anlegget til Jens på Stereofil er nok heller ingen svak kandidat.
Nei mener det er en svensk produsent bak de electrostattene til erntsen ja.
De er avbildet i en utgave av fidelity mener jeg.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Og hva slags forsterkere spiller Erntsen med da,kan jo umulig være DP........?

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
selfølgelig bruker han DP.
og jeg lover, det spiller som en kule

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Mange vil jo ha anlegg som låter nærmest en sceneopptreden. Det å få "live"følelsen inn i stua. Dette er noe jeg absolutt ikke vil. En studioplate skal ikke låte som en konsert, jeg tror jeg ville blitt sliten om alle platene ble avspilt som om de var live.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.488
Sted
Østfold
Livefølelse er jo tilstede på en del studioinnspillinger (hva er egentlig live-følelse?) i den grad at det er realisme i dynamikken.

Hva mener du egentlig med livefølelse Holmium? Tenker du på dårlig PA?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Det lurer jeg også på. For meg er målet at det skal låte mest mulig som om artistene er til stede. Men selvfølgelig å gjengi en konsert i antall desibel i stua er nok ikke veldig mange som ønsker.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Livefølelse for meg er musikkkgjengivelsen man får igjen i et konsertlokale. Noe som ofte høres bra ut der pga stemningen som oppstår grunnet samvær med andre som liker det samme som deg. Denne stemningen oppstår ikke når jeg alene, eller med få andre, hører på musikk hjemme. Da gjenstår selve musikk-/lydgjengivelsen fra konsertlokaler. Denne er som regel basert mer på lydstyrke og trykk enn balansen mellom instrumenter og vokal, som er mye mer og bedre bearbeidet på studioinnspillinger. Lokalitetene på konserter er ofte heller lite optimale.

Jeg synes helheten av selve musikken er mye bedre på plater enn på live. Og for meg er det to forskjellige typer stemninger som er bra hver for seg.

Det finnes sikkert unntak, det finnes artister som er bra på scenen og ikke på plate. og omvendt. Det finnes scener/ lokaler som er optimale for lydgjengivelse. Det finnes artister som prioriterer god lyd på scenen.

Men for meg liker jeg best live som live, og studioinnspilling hjemme.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.963
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke "Norges beste anlegg", og ikke vet jeg hvor det står heller. Men jeg vet hvor det anlegget står, som jeg mener har den beste lyden, ut fra mine preferenser. Grattis tkr! ;D

Men en slik problemstilling er jo umulig å besvare; blir jo nesten som å spørre: Hva er verdens beste fotball-lag? Noen vil si Brasil, andre ManU eller Barca. Bare jeg vet svaret.................. ;-)
Hehe, føler meg jo smigret, Proffen, skulle bare ønske at jeg var like fornøyd som du.... ;)
Nå spiller forøvrig vinylriggen som den skal! Kom bortom en kveld, så kan du få høre hvordan det egentlig skal lyde.
mvh tkr

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.420
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hyggelig invitasjon det, men det må bli til neste år i så fall.
Da tar jeg med min nyeste cd i samme slengen, så skal du få høre en bergenser som kan synge trusene av en hvilken som helst dame!................ ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.963
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Da tar jeg med min nyeste cd i samme slengen, så skal du få høre en bergenser som kan synge trusene av en hvilken som helst dame!................ ;D
Enda et talent jeg ikke har :'(
mvh

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.420
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
hehehe, bare for å illustrere hvor bra jeg synes han synger da. Får jo ikke mindre enn ståpels når han synger tittelsporet "Nightfall"................

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hyggelig invitasjon det, men det må bli til neste år i så fall.
Han burde vært gatesanger. ;D

K

kiwi

Gjest
Skulle vært gøy og hørt anlegget hans, har aldri hørt at DP spiller som en kule i mine ører ;)
mvh: Espen
selfølgelig bruker han DP.
og jeg lover, det spiller som en kule

S

so

Gjest
Norges beste anlegg?

Når jeg følger med på hva som ytres i forum og bruktbørs etter at siste utgave av Fidelity har havnet i de tusen hjem.....

....store og mange hundre watts forsterkere......

...høyttalere store som fjell....duppedingser i alle retninger.

Jeg lurer på hva som gir retten til tittelen "Norges beste anlegg"?

Min tidligere elektronikk står nå plassert hos en annen forumdeltaker.

Da det stod plassert hos meg spillte det godt IMO, men det var ikke i nærheten av dets potensiale.

Jeg hadde ikke rom, tid eller "glød" nok til å jobbe frem det beste i anlegget.

Dets nye eier har en musikksamling som jeg tror de færreste kan måle seg med. Det vitner enten om kjøpegalskap eller en genuin interesse for musikk. Helt klart det siste.

Flytt denne genuine interessen over til anlegget og jobb, tune frem det beste i det, basert på den musikken du har kjøpt, hørt og samlet gjennom år.

Tar ut det beste i hvert komponent, komponenter som produsenten allerede har tunet mot hverandre.

Dette er en innfallsvinkel mot "Norges beste anlegg", med musikken som drivkraft.

Det blir for meg troverdig, og kun det.

Et "kjøpt" "beste anlegg" kan IMO aldri nå helt frem, uansett hvor mye det har kostet, hvor flott  eller imponerende det ser ut, eller hvor høyt ranket det er der ute i den "store" verden.

Nå skal ikke jeg påberope meg å være ekspert på området, hver enkelt får tillegge dette hva og hvor mye de vil.

Jeg har ikke hørt så mye hifi. Spør de som kjenner meg så sier de at jeg har eiet og prøvd mye.

Jeg kan med sikkerhet si at det beste(da mener jeg det mest svingende, livsbejaende, totalt hififraværende) jeg noen gang har hørt, var hjemme hos nettopp Vidar P  ;)

Det varte ikke så lenge, men det er kanskje første gang jeg ikke lyttet til anlegget overhodet. Mannen oser av kunnskap om å ta det beste ut av hver komponent, sett i sammenheng med de øvrige.

Så er det sikkert mange andre som kan fortelle om andre erfaringer.........men låt det forbi hifi og teknikken?

Glemte du at du lyttet til et Hifianlegg?

I all ydmykhet !
Godt Nyttår

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
0
Norges beste anlegg?

Når jeg følger med på hva som ytres i forum og bruktbørs etter at siste utgave av Fidelity har havnet i de tusen hjem.....

....store og mange hundre watts forsterkere......

...høyttalere store som fjell....duppedingser i alle retninger.

Jeg lurer på hva som gir retten til tittelen "Norges beste anlegg"?

Min tidligere elektronikk står nå plassert hos en annen forumdeltaker.

Da det stod plassert hos meg spillte det godt IMO, men det var ikke i nærheten av dets potensiale.

Jeg hadde ikke rom, tid eller "glød" nok til å jobbe frem det beste i anlegget.

Dets nye eier har en musikksamling som jeg tror de færreste kan måle seg med. Det vitner enten om kjøpegalskap eller en genuin interesse for musikk. Helt klart det siste.

Flytt denne genuine interessen over til anlegget og jobb, tune frem det beste i det, basert på den musikken du har kjøpt, hørt og samlet gjennom år.

Tar ut det beste i hvert komponent, komponenter som produsenten allerede har tunet mot hverandre.

Dette er en innfallsvinkel mot "Norges beste anlegg", med musikken som drivkraft.

Det blir for meg troverdig, og kun det.

Et "kjøpt" "beste anlegg" kan IMO aldri nå helt frem, uansett hvor mye det har kostet, hvor flott eller imponerende det ser ut, eller hvor høyt ranket det er der ute i den "store" verden.

Nå skal ikke jeg påberope meg å være ekspert på området, hver enkelt får tillegge dette hva og hvor mye de vil.

Jeg har ikke hørt så mye hifi. Spør de som kjenner meg så sier de at jeg har eiet og prøvd mye.

Jeg kan med sikkerhet si at det beste(da mener jeg det mest svingende, livsbejaende, totalt hififraværende) jeg noen gang har hørt, var hjemme hos nettopp Vidar P ;)

Det varte ikke så lenge, men det er kanskje første gang jeg ikke lyttet til anlegget overhodet. Mannen oser av kunnskap om å ta det beste ut av hver komponent, sett i sammenheng med de øvrige.

Så er det sikkert mange andre som kan fortelle om andre erfaringer.........men låt det forbi hifi og teknikken?

Glemte du at du lyttet til et Hifianlegg?

I all ydmykhet !
Godt Nyttår
Godt Nyttår - rett Fokus i 2007 ?
men hva er nå det ? "Naturen har gitt oss to ører og en munn, hvilket forteller oss at vi skal lytte mye og tale mindre " Kunne ønske meg en Vidar P i mitt nabolag ,men hvor er Tim O ;D

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.510
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Hvis pris skulle være en faktor for å lykkes: en privatperson i Oslo har anlegg til 3.000.000. ja, - 3 mill. (stakkars kjerring) :)

Om ikke bedre, noen høyere? :)

Topp Bunn