LMC og theStig snakker litt forbi hverandre.
Det er riktig som LMC skriver at det ikke er hørbart med avvik på +/- 0,5 dB innenfor et SNEVERT frekvensområde. Og det er riktig som theStig skriver at man høre helt ned i 0,1dB lydforskjell mellom 2 kanaler, når man spiller fullfrekvens.
Jeg kan justere nivået på mine elektroniske delefilter (3-veis) i step à 1dB, men savner av og til å kunne justere med enda mindre step. Hvert frekvensavsnitt er da på omlag 3 oktaver. Den som har mekket egne passive delefilter, vet også at +/- 0,2dB kan være avgjørende, når det gjelder nivået på diskantelementet, som spiller fra ca 2kHz og oppover.
Men har man en lokal liten dipp eller topp på 1 dB, innenfor et snevnert område på feks halv oktav i bass, mellomtone eller diskantområdet, så fraråder jeg å bruke aktiv elektonikk - digital eller analog - for å rette opp det avviket. Jeg har heller ikke opplevd å kunne repetere målinger av in-room respons med slik nøyaktighet, væe seg Clio eller mer primitive dB-målemeter. Lydtrykket "pulserer" jo litt i bassen, samt at kun få cm avvik i lytteposisjon kan gi flere dB lydtrykksendring.
Petter