Politikk, religion og samfunn Norge i "Deep shit"

Tror du norsk økonomi vil forverres fremover?

  • Ja -arbeidsledigheten vil bli mye høyere, økning i utlånsrentene og redusert kjøpekraft

    Stemmer: 8 22.9%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, moderat økning i utlånsrentene og noe redusert kjøpekraft

    Stemmer: 5 14.3%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, lavere utlånsrenter og redusert kjøpekraft

    Stemmer: 16 45.7%
  • Nei -arbeidsledigheten vil øke litt, liten økning i utlånsrenter og liten reduksjon i kjøpekraft

    Stemmer: 1 2.9%
  • Nei - arbeidsledigheten vil ikke øke særlig, fortsatt lave utlånsrenter og høy kjøpekraft

    Stemmer: 2 5.7%
  • Vet ikke

    Stemmer: 3 8.6%

  • Totalt antall stemmer
    35
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Klemetsrud som jeg spilte for på 80- og 90 tallet, det var aldri noe tull, men nå derimot, må også legge til at det var kun etniske norske på laget untatt 1.

    Ski-trener: - De fremmedkulturelle lagene lager så mye problemer at det nå snart må være nok.

    - En av spillerne på Klemetsrud kom mot meg og skallet meg rett ned, sier Carlsen Strande til Østlandets Blad, på telefon fra legevakten, der han måtte sy noen sting.
    Anmelder motspiller etter å ha blitt skallet ned på fotballbanen


    Så fra en annen artikkel:

    Nordstrands Blad kunne idag melde om et lite hyggelig oppgjør mellom Oppegård 2 og Klemetsrud 2 på Østre Greverud kunstgress, hvor sistnevntes spillere i sterk grad har fremmedkulturell bakgrunn.

    Ifølge artikkelen skal to av Oppegård-spillerne ha blitt slått ned, den ene med kjevebrist som resultat. Flere av spillerne på Oppegård skal også ha fått bombetrusler og drapstrusler av Klemetsrudspillerne.

    Dommeren var livredd


    Ifølge observatører tilstede på kampen burde dommeren ha utvist flere av Klemetsrud 2 sine spillere, på grunn av trakassering. Men dommeren skal ha følt seg så truet at han ikke turte å dra opp det røde kortet. Selv ikke da en Klemetsrud-spiller skal ha slått ned en av Oppegård sine spillere turte dommeren å vise ham ut.

    Angrep benken til Oppegård-spillerne


    Heller ikke innbyttere og lagledere hos Oppegård 2 fikk være ifred. Klemetsrud 2 spillerne skal også ha angrepet innbytterbenken og truet med å «skjære ballene av laglederen og drepe ham». Dette også uten reaksjon fra dommeren, med tanke på den hatefulle stemningen hos Klemetsrud 2-spillerne.
    – Heldigvis kunne jeg våkne dagen etter, uten at noen hadde bombet huset mitt eller forsøkt å ha tatt livet av meg. Men følelsen av truslene satt i da jeg la meg for kvelden, forteller en Oppegård-spiller, som ønsker å være anonym.
    https://www.frieord.no/innenriks/fotballtrener-begynner-a-bli-lei-flerkulturell-fotball/

    Klemetsrud valgte å trekke laget i fjor, det samme skjer på senteret og ellers rundt på mortensrud/klemetsrud.
     

    EarlJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    137
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    og flyktningene til Sverige under ww2 hadde ingen bakmenn?
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    og flyktningene til Sverige under ww2 hadde ingen bakmenn?
    Dette argumentet kommer vel opp hele tiden, men hvor mange norske ble boende igjen i Sverige og hvor mange fikk svensk pass?

    Her har du en historie om disse bakmennene vi snakker om:

    De overlevende sier at de oppholdt seg på en bondegård sammen med hundrevis av afrikanere og bangladeshere mens de ventet på avreise. Flere personer Afrika og Bangladesh skal ha blitt slått i hjel av menneskesmuglere, blant dem en mann som ble drept etter at han stilte seg på en gummiflåte uten tillatelse, opplyser etterforskere
    Overlevende etter båtforlis: Flere slått i hjel av menneskesmuglere - Flyktningkatastrofen i Middelhavet - VG

    Skjedde dette ofte med nordmenn når de var på vei til Sverige i 1940 årene.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Forstår ikke helt hva grenseloser har å gjøre med "Norge i deep shit" - men siden du spør, det skjedde noen ting, ja. Bl.a. denne saken:

    Feldmann-saken - Wikipedia

    Behandlet i Sigurd Senjes bok Ekko fra Skriktjenn, og i Bente Erichsens film "Over Grensen" - som man ikke fikk vise.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.492
    Antall liker
    9.159
    Torget vurderinger
    1
    Kan tyde på at mange forventer at det kommer endringer go/eller omstillinger i arbeidsmarkedet:

    Tidenes høyeste søkertall | Khrono
    Men spør du NAV er det ikke folk med høyere utdanning som mangler her i landet. Yrkesfaglig utdanning samt folk som kan jobbe på bensinstasjoner på ugunstige tider + sjåfører er vel mest prekært. Men intet av dette er vel fint nok....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan tyde på at mange forventer at det kommer endringer go/eller omstillinger i arbeidsmarkedet:

    Tidenes høyeste søkertall | Khrono
    Men spør du NAV er det ikke folk med høyere utdanning som mangler her i landet. Yrkesfaglig utdanning samt folk som kan jobbe på bensinstasjoner på ugunstige tider + sjåfører er vel mest prekært. Men intet av dette er vel fint nok....

    Et generelt påbud med "yrkesskjåførutdannelse" har vel ødelagt for muligheten til en betydelig grad av norske sjåfører for overskuelig fremtid. Det er neppe mer en en håndfull rånere som velger dette som yrkesutdannelse.

    Førerkort i relevant klasse og litt opplæring er ikke lenger tilstrekkelig.

    Da overtar polakkene hele markedet.

    Ville ikke forundre meg mye om det kommer en treårig videregående utdanning for bensinstasjonekspeditører med fordypningsfag som "rekesalat?", "vaskebonuskort", "hvordan smile klokken 04:30" og "Nei vi har ikke øl i Norge".
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.586
    Antall liker
    11.202
    Men spør du NAV er det ikke folk med høyere utdanning som mangler her i landet. Yrkesfaglig utdanning samt folk som kan jobbe på bensinstasjoner på ugunstige tider + sjåfører er vel mest prekært. Men intet av dette er vel fint nok....

    Et generelt påbud med "yrkesskjåførutdannelse" har vel ødelagt for muligheten til en betydelig grad av norske sjåfører for overskuelig fremtid. Det er neppe mer en en håndfull rånere som velger dette som yrkesutdannelse.

    Førerkort i relevant klasse og litt opplæring er ikke lenger tilstrekkelig.

    Da overtar polakkene hele markedet.

    Ville ikke forundre meg mye om det kommer en treårig videregående utdanning for bensinstasjonekspeditører med fordypningsfag som "rekesalat?", "vaskebonuskort", "hvordan smile klokken 04:30" og "Nei vi har ikke øl i Norge".
    Fantastisk, du bekrefter Voffs antakelse om at enkelte yrker ikke er "fine" nok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fantastisk, du bekrefter Voffs antakelse om at enkelte yrker ikke er "fine" nok.
    Det har ingenting med "fine nok" å gjøre. Det handler om unødvendige sperrer for et mulig yrkesvalg som tidligere ikke har krevd dedikert yrkesskoleutdanning, men der førerkort og opplæring ikke lenger er tilstrekkelig. Dvs. jeg som har både C og D på plastkortet kunne fått jobb selv uten denne utdannelsen siden jeg tok dem før nolduskravene ble en realitet, men de som vurderer dette i dag har ikke denne muligheten, og det utestenger svært mange potensielle norske sjåfører, og erstatter dem med innleide østeuropeere.

    Jeg har full forståelse for at norske vegrer seg for denne utdannelsen, tatt i betraktning den konkurransen de vil møte på arbeidsmarkedet fra innleide østeuropeere i trafikkfarlige vrak. De som gjør det kan ikke ha mange andre åpne dører for å si det slik.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.512
    Antall liker
    9.657
    Torget vurderinger
    1
    Løsningen er å stramme inn EU/EØS regelverket. Litt byråkratisering har ingen vondt av, sies det. :cool:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Løsningen er å stramme inn EU/EØS regelverket. Litt byråkratisering har ingen vondt av, sies det. :cool:
    Ikke lett å endre situasjonen, men det er en forklaring på hvorfor det i fremtiden vil være et under om man treffer på en langtransportsjåfør som du kan "snakke" med på noe annet enn ungdomsskoletysken dere begge har prøvd å fortrenge.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.512
    Antall liker
    9.657
    Torget vurderinger
    1
    Flere forhold spiller inn. Vi får i økende grad en serviceklasse i samfunnet. Det som truer utviklingen er eventuelle resesjoner og arbeidsledighet her i landet. Hvis velferdsstaten får mindre penger å rutte med, vil det trolig også ramme trygde- og sosialhjelpsordningen på sikt avhengig av hvor langvarig noe slikt ville blitt. KAn hende mange ville blitt villige til å ta jobbene fordi alternativet ville være mangel på økonomisk hjelp fra det offentlige.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Flere forhold spiller inn. Vi får i økende grad en serviceklasse i samfunnet. Det som truer utviklingen er eventuelle resesjoner og arbeidsledighet her i landet. Hvis velferdsstaten får mindre penger å rutte med, vil det trolig også ramme trygde- og sosialhjelpsordningen på sikt avhengig av hvor langvarig noe slikt ville blitt. KAn hende mange ville blitt villige til å ta jobbene fordi alternativet ville være mangel på økonomisk hjelp fra det offentlige.
    Det hjelper lite om noen er aldri så villig til å "ta jobbene" hvis de er utestengt fra muligheten grunnet krav om spesifikk videregående utdanning for å ta dem. De fleste som velger en yrkesutdannelse vil neppe velge denne vegen. Det er vanskelig nok å få nordmenn til å bli håndverkere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.586
    Antall liker
    11.202
    Problemet er ikke å få tak i norske sjåfører, problemet er at befrakterene ikke er villig til å betale norske sjåfører norsk lønn. Det er mye mer lønnsomt å registrere firmaet i Øst-Europa og la østeuropeiske sjåfører drive kabotasjekjøring i Norge.
    Norske kunder begynner å våkne og dermed forlange å få norske sjåfører. Dette blandt annet grunnet mye rot med papirer fra sjåfører som ikke behersker norsk. Dersom noen tror at det er nok med førerkort klasse D for å ta jobb som sjåfør på et 50 tonns vogntog bør de lese regelverket. Det kreves faktisk en god del mer utdannelse.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.512
    Antall liker
    9.657
    Torget vurderinger
    1
    Flere forhold spiller inn. Vi får i økende grad en serviceklasse i samfunnet. Det som truer utviklingen er eventuelle resesjoner og arbeidsledighet her i landet. Hvis velferdsstaten får mindre penger å rutte med, vil det trolig også ramme trygde- og sosialhjelpsordningen på sikt avhengig av hvor langvarig noe slikt ville blitt. KAn hende mange ville blitt villige til å ta jobbene fordi alternativet ville være mangel på økonomisk hjelp fra det offentlige.
    Det hjelper lite om noen er aldri så villig til å "ta jobbene" hvis de er utestengt fra muligheten grunnet krav om spesifikk videregående utdanning for å ta dem. De fleste som velger en yrkesutdannelse vil neppe velge denne vegen. Det er vanskelig nok å få nordmenn til å bli håndverkere.
    Om å klippe håret til hverandre...

    Serviceklassen, som noen samfunnsvitere har kalt den nye samfunnsklassen, som egentlig er en middelklasse dominert av utdanning, kan komme til å få et problem i framtiden dersom det produseres et overskudd det ikke finnes arbeid til...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemet er ikke å få tak i norske sjåfører, problemet er at befrakterene ikke er villig til å betale norske sjåfører norsk lønn. Det er mye mer lønnsomt å registrere firmaet i Øst-Europa og la østeuropeiske sjåfører drive kabotasjekjøring i Norge.
    Norske kunder begynner å våkne og dermed forlange å få norske sjåfører. Dette blandt annet grunnet mye rot med papirer fra sjåfører som ikke behersker norsk. Dersom noen tror at det er nok med førerkort klasse D for å ta jobb som sjåfør på et 50 tonns vogntog bør de lese regelverket. Det kreves faktisk en god del mer utdannelse.
    Selvsagt, klasse D er for buss.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.586
    Antall liker
    11.202
    Problemet er ikke å få tak i norske sjåfører, problemet er at befrakterene ikke er villig til å betale norske sjåfører norsk lønn. Det er mye mer lønnsomt å registrere firmaet i Øst-Europa og la østeuropeiske sjåfører drive kabotasjekjøring i Norge.
    Norske kunder begynner å våkne og dermed forlange å få norske sjåfører. Dette blandt annet grunnet mye rot med papirer fra sjåfører som ikke behersker norsk. Dersom noen tror at det er nok med førerkort klasse D for å ta jobb som sjåfør på et 50 tonns vogntog bør de lese regelverket. Det kreves faktisk en god del mer utdannelse.
    Selvsagt, klasse D er for buss.
    C for den saks skyld.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemet er ikke å få tak i norske sjåfører, problemet er at befrakterene ikke er villig til å betale norske sjåfører norsk lønn. Det er mye mer lønnsomt å registrere firmaet i Øst-Europa og la østeuropeiske sjåfører drive kabotasjekjøring i Norge.
    Norske kunder begynner å våkne og dermed forlange å få norske sjåfører. Dette blandt annet grunnet mye rot med papirer fra sjåfører som ikke behersker norsk. Dersom noen tror at det er nok med førerkort klasse D for å ta jobb som sjåfør på et 50 tonns vogntog bør de lese regelverket. Det kreves faktisk en god del mer utdannelse.
    Selvsagt, klasse D er for buss.
    C for den saks skyld.
    Hjelper heller ikke.

    Du må ha CE for vogntog.


     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.586
    Antall liker
    11.202
    Dvs. jeg som har både C og D på plastkortet kunne fått jobb selv uten denne utdannelsen siden jeg tok dem før nolduskravene ble en realitet, men de som vurderer dette i dag har ikke denne muligheten, og det utestenger svært mange potensielle norske sjåfører, og erstatter dem med innleide østeuropeere.

    .
    Baller på seg?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dvs. jeg som har både C og D på plastkortet kunne fått jobb selv uten denne utdannelsen siden jeg tok dem før nolduskravene ble en realitet, men de som vurderer dette i dag har ikke denne muligheten, og det utestenger svært mange potensielle norske sjåfører, og erstatter dem med innleide østeuropeere.

    .


    Er det

    Baller på seg?
    Huh. Hva "baller på seg"?

    For å jobbe som bussjåfør kreves D. For å kjøre lastebil C. Mange jobber i begge kategorier.

    Jeg har ikke nevnt noe om vogntog, semitrailere eller langtransport som stort sett krever CE.

    Uansett. De som fikk førerkortet før sept 2008 slipper unne med et lite kurs for å få yrkessjøførkompetanse, men alle som har tatt det etterpå må ta en omfattende grunnutdanning.

    En sjåførjobb hos Tide Buss ser typisk slik ut når det gjelder krav til kvalifisering:

    Søkere må ha følgende dokumentasjon:

    • Førerkort for buss - klasse D
    • EU yrkessjåfør kompetansebevis (gjelder hvis førerkort kl. D er utstedt første gang etter 10.september 2008 )
    • Kjøreseddel
    • Søkere må beherske norsk muntlig. Minimum nivå B1

    Med andre ord er det vanskeligere for dagens nyklekkede å velge denne veien enn for dem som tok disse tidligere.

    Det var også hele poenget, og en del av forklaringen på hvorfor det blir færre og færre norske sjåfører.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.696
    Antall liker
    44.433
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om vi fortsatt streifer innom utgangspunktet for tråden innimellom kan det være interessant å tenke litt over hvordan det massive fallet i oljeprisen etterhvert vil slå innover i norsk økonomi. Det er ganske mange tusen som har fått fyken i oljeservice og relatert virksomhet, og eiendomsmarkedet i Stavanger har bortimot stoppet opp. Det vil nok bli ringvirkninger i resten av landet også, spørsmålet er hvor store de blir. Vi vil få en viss økning i arbeidsledigheten og det vil være en nedbremsing av økonomisk vekst, om ikke en direkte resesjon med negativ vekst.

    Det vil sentralbanken forsøke å balansere med å senke rentene, men de er allerede nær null og kan ikke komme stort lavere. Det kan tenkes at man går helt til negative renter som i enkelte andre europeiske land. Norske statsobligasjoner vil være så ettertraktede som langsiktig pengeplassering at det er mulig investorer vil være villig til å betale for en sikker parkeringsplass for pengene sine, f eks ved at de sender Norges Bank 100 mill mot et løfte om å få tilbake 99 mill om ti år. Det er negativ rente, en realitet i en usikker verden full av overskuddslikviditet. Det burde la seg gjøre med Norges soliditet. Sveits og Tyskland er allerede i stand til å ta betalt av investorene heller enn å måtte betale renter for å låne inn penger til statskassen. Laveste rente på 5000 år - og det ser ut til å fortsette slik en god stund til.

    Et annet tegn i tiden var en diskusjon jeg hadde med en kollega om rekruttering for noen dager siden. Unge nordmenn er i ferd med å prise seg ut av arbeidsmarkedet med krav om både høy lønn, mye fritid og raske opprykk. Hvis vi derimot tilbyr omtrent samme lønn i Sverige kan vi velge og vrake blant de aller beste, mest motiverte og mest arbeidsvillige i sin generasjon. Jeg har visse problemer med å differensiere lønnen altfor mye bare fordi søkerne har ulik nasjonalitet, men det betyr også at norske søkere nå møter knallhard konkurranse på kvalitet fra folk som ikke er på langt nær like godt vant. Det kan gå mot en brå oppvåkning for unge som trodde de var garantert fred, frihet og alt gratis (for å tyvlåne et gammelt slagord). Neste spørsmål er hva dette betyr for boligmarkedet, når en del midlertidig arbeidskraft pakker sammen og flytter hjem og en del norsk ungdom får vansker med å finne like godt betalte jobber som de har blitt vant til. Kanskje det er dette som får boligboblen til å sprekke?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om vi fortsatt streifer innom utgangspunktet for tråden innimellom kan det være interessant å tenke litt over hvordan det massive fallet i oljeprisen etterhvert vil slå innover i norsk økonomi. Det er ganske mange tusen som har fått fyken i oljeservice og relatert virksomhet, og eiendomsmarkedet i Stavanger har bortimot stoppet opp. Det vil nok bli ringvirkninger i resten av landet også, spørsmålet er hvor store de blir. Vi vil få en viss økning i arbeidsledigheten og det vil være en nedbremsing av økonomisk vekst, om ikke en direkte resesjon med negativ vekst.

    Det vil sentralbanken forsøke å balansere med å senke rentene, men de er allerede nær null og kan ikke komme stort lavere. Det kan tenkes at man går helt til negative renter som i enkelte andre europeiske land. Norske statsobligasjoner vil være så ettertraktede som langsiktig pengeplassering at det er mulig investorer vil være villig til å betale for en sikker parkeringsplass for pengene sine, f eks ved at de sender Norges Bank 100 mill mot et løfte om å få tilbake 99 mill om ti år. Det er negativ rente, en realitet i en usikker verden full av overskuddslikviditet. Det burde la seg gjøre med Norges soliditet. Sveits og Tyskland er allerede i stand til å ta betalt av investorene heller enn å måtte betale renter for å låne inn penger til statskassen. Laveste rente på 5000 år - og det ser ut til å fortsette slik en god stund til.

    Et annet tegn i tiden var en diskusjon jeg hadde med en kollega om rekruttering for noen dager siden. Unge nordmenn er i ferd med å prise seg ut av arbeidsmarkedet med krav om både høy lønn, mye fritid og raske opprykk. Hvis vi derimot tilbyr omtrent samme lønn i Sverige kan vi velge og vrake blant de aller beste, mest motiverte og mest arbeidsvillige i sin generasjon. Jeg har visse problemer med å differensiere lønnen altfor mye bare fordi søkerne har ulik nasjonalitet, men det betyr også at norske søkere nå møter knallhard konkurranse på kvalitet fra folk som ikke er på langt nær like godt vant. Det kan gå mot en brå oppvåkning for unge som trodde de var garantert fred, frihet og alt gratis (for å tyvlåne et gammelt slagord). Neste spørsmål er hva dette betyr for boligmarkedet, når en del midlertidig arbeidskraft pakker sammen og flytter hjem og en del norsk ungdom får vansker med å finne like godt betalte jobber som de har blitt vant til. Kanskje det er dette som får boligboblen til å sprekke?
    Til det siste; høyere arbeidsledighet = lavere boligpriser. Lavere lønninger OG høy arbeidsledighet = bobla sprekker! Men, mens mange i Norge har sett dette lenge så har andre land tatt oss igjen både i levestandard og lønninger. Det kan dempe smellen, tror jeg. Klarer Norge å holde ledigheten under 10% og myndighetene ikke tar bort økonomiske ordninger for ledige så kan det til og med være en sunn justering.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    btw; Rekordavkastning for Oljefondet - Makro og politikk - E24



    Ang. oljenedtur. Det er også noen store fusjoner der ute som også gjør at man vil sitte med "dobbel opp" i en del stillinger etterhvert. Dette gjelder ikke bare her i landet så det "korrigeres" rundtomkring. Aktiviteten offshore er ikke særlig mindre pr. dato enn for 1-2 år siden, noen rigger er gått ut av kontrakt men det kan også nevnes at det kommer opp flere rigger fra østen etterhvert som har veldig lange kontrakter med Statoil. Disse skal bemannes. Det som er viktig er å kvitte seg med folk før folket finner ut at det er ikke særlig krise der ute. Oljenæringen er seg selv lik, den har alltid vært sånn.

    Og boligsalg i Stavanger; det selges hus som vanlig, kanskje man bruker 1- 2 mnd lengre men de går til slutt.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Alle kutter, også i avdelinger der de i utgangspunktet er for lite folk og som må bruke overtid for å få kabalen til å gå opp. Alle må bidra er budskapet fra høyere hold. Så nå blir det enda mer overtid. Det er headcount som gjelder.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    overtid er en dårlig løsning. dyrt. og man brenner steorinlyset samtidig fra begge ender.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.280
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Alle kutter, også i avdelinger der de i utgangspunktet er for lite folk og som må bruke overtid for å få kabalen til å gå opp. Alle må bidra er budskapet fra høyere hold. Så nå blir det enda mer overtid. Det er headcount som gjelder.
    Hvis du tror det jobbes mye overtid i Aibel, Aker, Reinertsen for tiden så tror jeg ikke du er helt oppdatert.


    Ellers tror jeg vi er i ferd med å se bunnen av oljekrisen. Oljeprisen er kommet litt opp igjen, og prisene/kostnadene i markedet er trolig 30-40% ned - da begynner nok så smått hjulene å rulle igjen. En del utlendinger drar videre til andre steder hvor temperaturen og lønnen er høyere, og bygg & Anlegg, offentlig sector og en haug med SMB plukker nok opp de aller fleste oljeingeniører innen et par år - dog med 30% lønnskutt!

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.451
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    Krisen er vel i hovedsak for de med gjennomsnittlig lønn og betingelser mens de oppover i hierakiet i bransjen får sluttpakke eller tidligpensjon.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Alle kutter, også i avdelinger der de i utgangspunktet er for lite folk og som må bruke overtid for å få kabalen til å gå opp. Alle må bidra er budskapet fra høyere hold. Så nå blir det enda mer overtid. Det er headcount som gjelder.
    Hvis du tror det jobbes mye overtid i Aibel, Aker, Reinertsen for tiden så tror jeg ikke du er helt oppdatert.


    Ellers tror jeg vi er i ferd med å se bunnen av oljekrisen. Oljeprisen er kommet litt opp igjen, og prisene/kostnadene i markedet er trolig 30-40% ned - da begynner nok så smått hjulene å rulle igjen. En del utlendinger drar videre til andre steder hvor temperaturen og lønnen er høyere, og bygg & Anlegg, offentlig sector og en haug med SMB plukker nok opp de aller fleste oljeingeniører innen et par år - dog med 30% lønnskutt!

    Mvh
    OMF
    Nå er vel de du nevner bare en liten del av bransjen.

    Jeg refererer til det jeg vet noe om, ikke det jeg ikke vet noe om. Masse overtid å hente for de som vil andre plasser. At vi har en haug med ingeniører til overs er noe helt annet. Den hadde kommet uansett oljepris.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.451
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke man vil se noe lønnskutt blant ingeniører da norske ingeniører tjener det samme eller mindre enn resten av Europa.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Tror det er snakk om at de topplønnede oljeingeniørene som skifter jobb må ta til takke med lavere lønn. Vanlige ingeniører vil ikke merke særlig til nedgangen da disse ikke akkurat er overbetalt sett i forhold til internasjonale forhold.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.451
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    Oljemyggene betaler jo bedre enn de store oljeselskapene og de rekrutterer fra de store oljeselskapene så jeg vil tro at mye fortsatt får mer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Dvs. jeg som har både C og D på plastkortet kunne fått jobb selv uten denne utdannelsen siden jeg tok dem før nolduskravene ble en realitet, men de som vurderer dette i dag har ikke denne muligheten, og det utestenger svært mange potensielle norske sjåfører, og erstatter dem med innleide østeuropeere.

    .


    Er det

    Baller på seg?
    Huh. Hva "baller på seg"?

    For å jobbe som bussjåfør kreves D. For å kjøre lastebil C. Mange jobber i begge kategorier.

    Jeg har ikke nevnt noe om vogntog, semitrailere eller langtransport som stort sett krever CE.

    Uansett. De som fikk førerkortet før sept 2008 slipper unne med et lite kurs for å få yrkessjøførkompetanse, men alle som har tatt det etterpå må ta en omfattende grunnutdanning.

    En sjåførjobb hos Tide Buss ser typisk slik ut når det gjelder krav til kvalifisering:

    Søkere må ha følgende dokumentasjon:

    • Førerkort for buss - klasse D
    • EU yrkessjåfør kompetansebevis (gjelder hvis førerkort kl. D er utstedt første gang etter 10.september 2008 )
    • Kjøreseddel
    • Søkere må beherske norsk muntlig. Minimum nivå B1

    Med andre ord er det vanskeligere for dagens nyklekkede å velge denne veien enn for dem som tok disse tidligere.

    Det var også hele poenget, og en del av forklaringen på hvorfor det blir færre og færre norske sjåfører.
    Dette har du ikke greie på, disse nolduskravene har økt rekrutteringen til transportbransjen, ført til høyere lønn, høyere organiseringstetthet og høyere interesse for norske transportselskaper hos transportkjøper
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.280
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Oljemyggene betaler jo bedre enn de store oljeselskapene og de rekrutterer fra de store oljeselskapene så jeg vil tro at mye fortsatt får mer.
    Det er ikke akkurat rekrutteringsrush hos Det Norske, Lundin, Premier Oil, COSL, Suncor etc for tiden.

    Men det er klart, de som er flinke lander nok oftere på føttene enn andre....

    mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn