Politikk, religion og samfunn Norge i "Deep shit"

Tror du norsk økonomi vil forverres fremover?

• Ja -arbeidsledigheten vil bli mye høyere, økning i utlånsrentene og redusert kjøpekraft

Stemmer: 8 22.9%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, moderat økning i utlånsrentene og noe redusert kjøpekraft

Stemmer: 5 14.3%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, lavere utlånsrenter og redusert kjøpekraft

Stemmer: 16 45.7%
  • Nei -arbeidsledigheten vil øke litt, liten økning i utlånsrenter og liten reduksjon i kjøpekraft

Stemmer: 1 2.9%
  • Nei - arbeidsledigheten vil ikke øke særlig, fortsatt lave utlånsrenter og høy kjøpekraft

Stemmer: 2 5.7%
  • Vet ikke

Stemmer: 3 8.6%

• Totalt antall stemmer
    35
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    Demand destruction er i ferd med å bli et betydelig problem, og ikke bare for oljeprisen. Påstanden om at Saudi Arabia dumper prisen for å ramme skiferolje/-gass blir for enkel. Prisene stuper på en rekke råvarer, og den egentlige forklaringen er etterspørselsvikt, kombinert med konsekvensene av innstramming i lånemuligheter.

Så kanskje er ikke dette så "far-out" synset som man skulle tro ved første gjennomgang:
    http://www.economic-undertow.com/2015/01/07/black-swan-dive/

Bloomberg om deflasjonsspøkelset, gitt svikten i råvaremarkedene: Deflation Bells are Deafening - Bloomberg View

Skal tilbake til tidlig 2000-tall for å finne tilsvarende lave råvarepriser:

Commodity prices are at their lowest since November 2002, according to the Bloomberg Commodity Index. And while the collapse in oil to below $45 a barrel has grabbed the headlines, the index tracks 26 commodities, including gold, natural gas, corn and aluminum. Copper, for one, is in a funk similar to that of crude, falling to its lowest price in more than five years. Overall commodity prices are down more than 57 percent from their 2008 peak

Sist redigert av en moderator:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Bil og henger bruker ca 3 liter på mila med last.Ganske effektivt sammenlignet med ymse store SUV'er.

C

cruiser

Gjest
    Bil og henger bruker ca 3 liter på mila med last.Ganske effektivt sammenlignet med ymse store SUV'er.
    Da må du nok ha nedoverbakke medvind og hjemlengsel, 4-4.5 liter på mila er mer realistiske tall

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.920
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Transport?konomi og milj?: Det koster ? bo blant h?ye fjell

Hvordan varierer forbruket langs ulike strekninger på en spesifikk rute? I juni kjørte en semitrailer med 500 hestekrefter og 30 tonn last til Oslo. For hele turen er forbruket 5,2 liter pr mil. Opp fjellet fra Borlaug til Breistølen brukte lastebilen 22,3 liter omregnet pr mil. Det laveste forbruket er på vei ned fra fjellet ved Storeskardvatnet, her bruker lastebilen under 2 liter pr mil eller en tiendedel av forbruket opp fjellet. Fra Hemsedal helt ned til Sokna ligger forbruket for det meste godt under 5 liter pr mil. Forbruket øker til 10 liter pr mil fra Sundvollen opp mot Sollihøgda. På E18 ved Sandvika er forbruket nede i under 3 liter pr mil mens det stort sett ligger over 5 liter pr mil i Oslo. Tallene viser at forbruket varierer ganske mye langs denne ruta.

Helt til slutt: Vi kan drømme om samme veistandard og samme terreng som i Sverige. En lastebil fra Lerum frakter ofte plater fra Moelven Bruk i Braskereidfoss til Nord-Sverige. På strekningen Sundsvall til Luleå om Arvidsjaur, til sammen litt over 77 mil, brukte lastebilen 3,6 liter pr mil i mars i år. Det koster å bo blant høye fjell.

Mvh
    OMF

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Da må du nok ha nedoverbakke medvind og hjemlengsel, 4-4.5 liter på mila er mer realistiske tall
    Hver 10. tonn fra 30 blir en ekstra liter på mila.

Med 30t totalvekt, fin flyt og flatt terreng er 3 liter mulig.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.957

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Det avhenger jo av lasta. Du har også enten stor bil eller tung henger da en Volvo FH12 veier under ti tonn.

H

Hardingfele

Gjest
    Stats- og finansminister møtte med sentralbanksjefen idag. Man diskuterte "mulighetsrommet" fremover. Regjeringen må sannsynligvis hente fra Oljefondet i år, skal man oppfylle budsjettmål.

Jensen ser ingen krise enda: - Dette er ingen krise - DN.no

Men forventningene om 4% avkastning av Oljefondet trues av mange faktorer. 40% av fondet er i obligasjonslån til utlandet, og rentene på slike nærmer seg 0.
    Solberg og Jensen risikerer å måtte be Oljefondet om penger - Makro og politikk - E24

Statens oljeinntekter kollapser med dagens priser: Statens oljeinntekter kollapser med dagens oljepris - Energi - E24

De som ikke har valutalån i sveitserfranc kan være glade i dag. Sveitserfrancen hoppet i verdi i går, da den sveitsiske sentralbanken kunngjorde at den ga opp å holde kursen fast i forhold til Euro. Om du har lånt 2 millioner i sveitsisk valuta, så hoppet det lånet 320.000 i går. http://e24.no/privat/penger/har-du-laan-i-sveitserfranc-saa-mye-har-gjelden-din-oekt-i-dag/23374863

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Realavkastningen til oljefondet har aldri vært i nærheten av 4%, siden oppstarten er den vel rundt 3%, og med rentenivået nå om dagen ser det ikke spesielt lovende ut for fremtidig avkastning heller.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.196
    Torget vurderinger
    1
    Seniorøkonom Kjersti Haugland? -det er ikke statsråden som sier dette om ledighetstoppen.

H

Hardingfele

Gjest
    Etter at man i årevis etter finanskrisen har strupt livskiten ut av Europa, i tråd med "austerity economics," skal man nå sprøyte ett og et halvt Oljefond inn i europeisk økonomi, i håp om at den kommer i gang igjen. Mao - økonomer aner ikke hva de holder på med.
    Strupingen skulle visstnok skape vekst ...

ECB skal kjøpe gjeld for 60 milliarder euro i måneden - DN.no

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.196
    Torget vurderinger
    1
    Slik rammes norsk økonomi hvis oljekollapsen blir langvarig - Stocklink.no

- Hadde vi vært uten oljefondet hadde det betydd at vi hadde brukt alle inntektene løpende. Eksportindustrien vår hadde vært skviset ganske kraftig ut og vi hadde hatt et høyere privat inntekts- og forbruksnivå, basert på petroleumsinntekter. Staten hadde vært avhengig av de løpende oljeinntektene for å finansiere de offentlige utgiftene. Med et slikt fall ville vi vært mye mer utsatt. Russland er et eksempel, hvor de har brukt oljeinntektene løpende i mye større grad, og når inntektene faller får man et betydelig sjokk inn i økonomien, sier Aamdal.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.196
    Torget vurderinger
    1
    Dollaren over 8 kr.

Der gikk dollaren i åtte kroner - DN.no

-Det er ofte slik at når kronen svekker seg mye, så ser vi kommersielle interesser etter å kjøpe kroner. Bakgrunnen for det er at de kommersielle aktørene i Norge preges av eksportbedrifter som benytter svakere nivåer i kronen til å sikre og hente hjem eksportinntekter fremover i tid. Får de med seg fem-ti prosent ekstra på kursen, så slår det rett inn på bunnlinjen, sier Østnor.

Dette liker jeg dårlig. Men det forventes vel at krona styrker seg igjen. Egentlig skulle det gått dårlig med norsk økonomi:

- Egentlig skulle det gått ganske dårlig i norsk økonomi - DN.no

Og selv om vi så langt bare har sett de første tegnene til at oljebremsen, er hun klar på at vi etter hvert vil se at oljeprisfallet for alvor slår inn norsk økonomi.
    Som blant annet vil resultere i lavere lønninger og at flere vil miste jobben:
    - Det vil komme over tid. Makseffekten kommer først etter to tre år. Ikke pust helt lettet ut ennå.

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vil ikke lavere kronekurs føre til at norske produkter faktisk kan bli billigere i utlandet ? Og veldig på tide at vi tar inn over oss at Norge ikke kun kan leve av olje, men begynner å omstille. At vi nå tvinges til dette ser jeg nesten som et gode.

X-Cell

King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.351
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Dette er jo det samme som rammet meg i slutten av fjoråret.. Jeg mistet jobben pga at Malm prisene stupte fra 170$ tonnet til nåværende 65-70$.. dette gjor at gruven vi håndterte malm for her ikke klarte drive i pluss pga sin ferske oppstart..

Det spås også at malmprisene vil ligge så lavt ut 2016...

Tror nok det samme vil skje nå med olje.. generelt lavere pris en god stund fremover..

Jeg vil også føye til at jeg stemte "vet ikke" på toppen her da jeg syns det mangler et punkt som mer trolig vil skje.

"Arbeidsledighet øker, renten uendret eller satt ned, kjøpefesten fortsetter"

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Får håpe krona styrker seg kraftig fram til ferien.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.196
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo det samme som rammet meg i slutten av fjoråret.. Jeg mistet jobben pga at Malm prisene stupte fra 170$ tonnet til nåværende 65-70$.. dette gjor at gruven vi håndterte malm for her ikke klarte drive i pluss pga sin ferske oppstart..

Det spås også at malmprisene vil ligge så lavt ut 2016...

Tror nok det samme vil skje nå med olje.. generelt lavere pris en god stund fremover..

Jeg vil også føye til at jeg stemte "vet ikke" på toppen her da jeg syns det mangler et punkt som mer trolig vil skje.

"Arbeidsledighet øker, renten uendret eller satt ned, kjøpefesten fortsetter"
    Renten skal ned - DN.no

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Tror jeg krysser av for "arbeidsledigheten, renten og kjøpekraften kommer til å gå litt opp og ned framover". Men hvor er det alternativet?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Dette er jo en off-topic-tråd, så da prøver jeg meg:

På 80-tallet jobbet jeg for det meste i et departement. Rundt bankkrisen i ca 89 med boligkrakk etc. ble faktisk enkelte sagt opp fra departementet. Dette var noe helt nytt, og varsellampene ble tent hos folk. De måtte faktisk gjøre noe for å beholde jobben! Lysene i høyblokka som vanligvis slukket kl 15.30 sto plutselig på til både kl 17 og 18, og kanskje enda lengre. Folk snakket fag og ikke om feriereiser.

-----Min desidert mest interessante og beste tid i det offentlige. Da var det gøy å gå på jobb.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.196
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel slik at det offentlige også kommer under press når statens inntekter trues, eller svikter. Men det er interessant det du forteller, grammofon. Jeg var ikke klar over dette, og det kanskje vitner om hvor alvorlig situasjonen var på den tiden. Jeg husker faktisk godt den tiden.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Husker og godt den tiden, kjøpte hus og solgte rekkehus da og tapte 200' på det jeg solgte. Litt surt da, men i dag er det jeg kjøpte drøyt 4 ganger mer verdt ;)

H

Hardingfele

Gjest
    Eiendomsprisene opp med 500%; reallønnen opp med 60% i samme periode.

Hva sier det oss?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn