Politikk, religion og samfunn Norge i "Deep shit"

Tror du norsk økonomi vil forverres fremover?

• Ja -arbeidsledigheten vil bli mye høyere, økning i utlånsrentene og redusert kjøpekraft

Stemmer: 8 22.9%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, moderat økning i utlånsrentene og noe redusert kjøpekraft

Stemmer: 5 14.3%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, lavere utlånsrenter og redusert kjøpekraft

Stemmer: 16 45.7%
  • Nei -arbeidsledigheten vil øke litt, liten økning i utlånsrenter og liten reduksjon i kjøpekraft

Stemmer: 1 2.9%
  • Nei - arbeidsledigheten vil ikke øke særlig, fortsatt lave utlånsrenter og høy kjøpekraft

Stemmer: 2 5.7%
  • Vet ikke

Stemmer: 3 8.6%

• Totalt antall stemmer
    35
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Alle kutter, også i avdelinger der de i utgangspunktet er for lite folk og som må bruke overtid for å få kabalen til å gå opp. Alle må bidra er budskapet fra høyere hold. Så nå blir det enda mer overtid. Det er headcount som gjelder.
    Hvis du tror det jobbes mye overtid i Aibel, Aker, Reinertsen for tiden så tror jeg ikke du er helt oppdatert.

Ellers tror jeg vi er i ferd med å se bunnen av oljekrisen. Oljeprisen er kommet litt opp igjen, og prisene/kostnadene i markedet er trolig 30-40% ned - da begynner nok så smått hjulene å rulle igjen. En del utlendinger drar videre til andre steder hvor temperaturen og lønnen er høyere, og bygg & Anlegg, offentlig sector og en haug med SMB plukker nok opp de aller fleste oljeingeniører innen et par år - dog med 30% lønnskutt!

Mvh
    OMF
    Tja: SMB og B&A følger litt i kjølvannet, og dessuten: Hvorfor satse på folk som egentlig ikke kan noe relevant, eller gjør noe vesentlig - og som til alt overmål er vant til overbetaling og forsvinner som dugg for solen ved neste konjunkturforandring? Lærlinger og nyutdannede stiller nok vel så sterkt. ;D

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.657
    Torget vurderinger
    1
    Dersom oljeprisen skulle bli liggende rundt 50 prosent, kan ledigheten komme opp over fem prosent. Det er i en slik situasjon at risikoen er stor for at ledighet blant høytlønte kan bidra til å forsterke nedgangen

- Det er grunn til å være på vakt - DN.no

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.339
    Det finnes vel knapt "lavtlønte" i oljebransjen. De jeg kjenner som jobber i Nordsjøen eller omegn har null akademisk utdannelse. De sveiser, operer brønner, kjører kran på supplybåter osv osv. Felles for de alle er at lønnen ligger skyhøyt over hva den ville gjort for en tilsvarende jobb på land. Muligens at noe av det ekstra kommer av mer arbeidstid osv, jeg vet ikke. Men summa summarum så tikker det ganske så mange titusen kroner inn på kontoen hver måned.

I 2010, dvs før noe av den mest spektakulære lønnsveksten i norsk historie var over, tjente rengjøringspersonell på oljeplattformer i snitt 751.000 kroner.
    Vaskehjelper tjener 750 000 kroner | BA
    (om 751.000 er korrekt eller ikke aner jeg ikke, men mye tjener de tydligvis. Hun som vasker hos oss ville med et fullt arbeidsår på 1750 timer tjene noe under 400.000 i året før skatt). Reisetid til og fra jobbene kommer i tillegg for henne, så for å fakturere 1750 timer vil hun bruke en god del mer timer på jobben.

Tarifflønn for en renholdsarbeider er ca 170 kroner i timen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.193
    Lønnen er ikke skyhøy for Nordsjøarbeiderene. Det er tilleggene som gjør at lønnen blir høy. Jeg misunner dem ikke, de fortjener hver krone når man ser ulempene de har ved å jobbe off-shore.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.339
    Jo, lønnen er svært høy. Om den er høy i forhold til arbeidstimer (under et vanlig arbeidsår ref artikkelen), ulempen ved å jobbe skift, være lenge borte om gangen, jobbe lange dager når man er på jobb, døgndrift osv osv er en annen diskusjon. Det finnes også avisbud i Oslo som tjener 7-800.000 kroner, men timelønnen deres er neppe allverden siden de oppnår det ved å ha mange ruter og i praksis en 200%-stilling eller deromkring.

Men at the end of the day så er det X penger inn. Å jobbe et annet sted betyr fort at X blir betydlig mindre. Huslån og forbruk finansieres ved penger, ikke nærvær eller fravær av ymse former ubehag. For en arbeidsgiver på land er det som regel mye mer rasjonelt å ansette flere på ordinær lønn fremfor å betale masse overtid, tillegg osv osv.

Har man lagt seg på et forbruk basert på en årsinntekt på 7-8-900.00 kroner eller mer så er det et problem når man blir arbeidsledig eller må over i en jobb som betaler halvparten.

C

cruiser

Gjest
    Fattern var på Ekofisk fra oppstart og påfølgende 15 år, kroppen gav seg etter de 15 årene med biff og benzen blant annet.. Forøvrig godkjent som yrkesskade i trygdesystemet så videre diskusjon rundt akkurat det der er unødvendig.. I så henseende er lønnen ganske lav

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.339
    Fattern var på Ekofisk fra oppstart og påfølgende 15 år, kroppen gav seg etter de 15 årene med biff og benzen blant annet.. Forøvrig godkjent som yrkesskade i trygdesystemet så videre diskusjon rundt akkurat det der er unødvendig.. I så henseende er lønnen ganske lav
    Det er heller ikke poenget. Poenget er at folk som har tjent like oppunder millionen plutselig ikke gjør det lengre. Å komme seg offshore er/var/har vært den våte drømmen til alle kompisene mine som jobber i klassiske "arbeideryrker". Grunnen er at betalingen er mye høyere. Ulempene og bivirkningene kan fort komme 10-15-20 år senere, men åpenbart er det nok av folk som vil ha det slik, i alle fall for en stund. For 20 år siden dro de på fiskebåter, så dro de offshore. For mange av de kommer inntektsreduksjonen til å bli dramatisk, og det har konsekvenser for Norge om det blir mange av sorten.

C

cruiser

Gjest
    Det er heller ikke poenget. Poenget er at folk som har tjent like oppunder millionen plutselig ikke gjør det lengre. Å komme seg offshore er/var/har vært den våte drømmen til alle kompisene mine som jobber i klassiske "arbeideryrker". Grunnen er at betalingen er mye høyere. Ulempene og bivirkningene kan fort komme 10-15-20 år senere, men åpenbart er det nok av folk som vil ha det slik, i alle fall for en stund. For 20 år siden dro de på fiskebåter, så dro de offshore. For mange av de kommer inntektsreduksjonen til å bli dramatisk, og det har konsekvenser for Norge om det blir mange av sorten.
    Selvsagt enig i de økonomiske ringvirkningene, ville bare gi et annet perspektiv på den høye lønna

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er klart oljearbeiderne har gode ordninger!

Var selv offiser i ubåtvåpenet i 6 år.
    Vi sov med klærne på, hadde en dusj på 26 mann, alarmer, vakt og øvelser hele tiden så de første årene fikk man aldri mer enn maks 6 timer sammenhengende søvn - ofte mye mindre.Ingen tilgang til telefon/internett.

Så vidt jeg husker, så hadde vi samme lønn dersom vi måtte seile en ekstra dag eller to, som om det hadde stått på planen i lang tid.

En offshorearbeider som må være ne dag ekstra på jobb får vel betalt for 12 timer normaltid + 12 timer 100% overtid + gjerne en tillegg for hot bunking.

Hvordan tror folk forholdene er for arbeidere som jobber på anlegg på brakkerigg om de bygger bro, hotell eller leiligheter, i Forsvaret, på fiskebåter, ferjer eller tunneldrift.

Kompensasjonen til offshorearbeiderne er hårreisende gode sammenlignet med stort sett alt annet man kan sammenligne seg med. Noe man gjerne ser for grupper som kan ramme samfunnet hardt med streik!

Mvh
    OMF

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Mye synsing og uvitenhet her. Nesten som man skulle tro at folk er misunnelige. De er jo selvfølgelig ikke det. Men hvis man er så kan man jo godte seg litt over at det er noen av disse overbetalte analfabetene som visstnok mister jobbene sine i disse dager. Det er da noe.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.527
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes også avisbud i Oslo som tjener 7-800.000 kroner, men timelønnen deres er neppe allverden siden de oppnår det ved å ha mange ruter og i praksis en 200%-stilling eller deromkring.
    Avisbud er gjerne selvstendig næringsdrivende. En avisrute utgjør > 700' i året, og så skal du dekke bil, drivstoff, forsikring osv.

En må også ha regnskapsbyrå, betale skatt, ha sykeforsikring, pensjonsavsetninger osv.

Det som ødelegger helt, er at du må ha en vikar (i tilfelle at du vil ha ferie eller blir syk), og denne vikaren må ha nok å gjøre til at vedkommende er interessert i jobben. Det en ender opp med er gjerne folk som kjører som om de har rappa både bil og sertifikat - mao mye dyre reparasjoner, i tillegg til ekstrem slitasje.

Summa summarum, så ender en opp med elendig timelønn i forhold til hvor mye en jobber og at en jobber natt, og det blir gjerne avvikling etter noen år, når en får en kjempesmell med bilreparasjon eller ekstrautgifter ved innlevering av herpa leasingbil... Jeg vet av et tilfelle her i byen der en leaset Hi-Lux hadde karosseriskader for over 100' ved innlevering...

I Oslo ser set litt bedre ut, da en der gjerne kan kombinere et par ruter for Aftenposten, og dermed hente inn over en mill, brutto...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    En stillasarbeider offshore risikerer å tjene under 0.5 mill dersom han/hun er uheldig med overtid og helligdager.

Personlig ville jeg aldri reist så mye for så lite penger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En stillasarbeider offshore risikerer å tjene under 0.5 mill dersom han/hun er uheldig med overtid og helligdager.

Nå er vel fortsatt gjennomsnittslønnen i Norge rett i overkant av 400 000,-. Så "risikoen" er vel ikke all verden. Man tjener vel bedre enn stort sett alle andre som er ansatt i helsevesenet, butikker, offentlige ansatte osv - som heller ikke jobber noe overtid eller helligdager.

Som det meste annet er jo en offshoreturnus noe som må vurderes hvordan det passer for den enkelte - en cost/benefit. Som ungkar og spellemann høres det utvilsomt fristende ut, og jobbe intenst når man er på jobb og ha mye og forutsigbar fri. Som familiemann/Kvinne vet jeg at det kan være krevende med en slik av/på forhold til barna, og at det kan være vanskelig med familien.

Men - jeg kan fortsatt ikke se at dette er mye verre en de som ukependler til brakkerigg på anlegg, forsvarsansatte som er på tokt/øvelse eller andre som må reise en del i jobben. Lengde på oppdrag, forutsigbarhet, miks arbeid/fri og forhold på jobb er forskjellig, men det er for min del vanskelig å argumentere for at offshorearbeiderne har noe annet enn veldig god kompensasjon for jobben de gjør.

Mvh
    OMF

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    oljeprise er nå oppe på straks 70 dollar, fra å ha vært nede i 45-ish. Nå gjenstår det å se om de stabiliserer seg.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.667
    Torget vurderinger
    1

Nå er vel fortsatt gjennomsnittslønnen i Norge rett i overkant av 400 000,-. Så "risikoen" er vel ikke all verden. Man tjener vel bedre enn stort sett alle andre som er ansatt i helsevesenet, butikker, offentlige ansatte osv - som heller ikke jobber noe overtid eller helligdager.

Som det meste annet er jo en offshoreturnus noe som må vurderes hvordan det passer for den enkelte - en cost/benefit. Som ungkar og spellemann høres det utvilsomt fristende ut, og jobbe intenst når man er på jobb og ha mye og forutsigbar fri. Som familiemann/Kvinne vet jeg at det kan være krevende med en slik av/på forhold til barna, og at det kan være vanskelig med familien.

Men - jeg kan fortsatt ikke se at dette er mye verre en de som ukependler til brakkerigg på anlegg, forsvarsansatte som er på tokt/øvelse eller andre som må reise en del i jobben. Lengde på oppdrag, forutsigbarhet, miks arbeid/fri og forhold på jobb er forskjellig, men det er for min del vanskelig å argumentere for at offshorearbeiderne har noe annet enn veldig god kompensasjon for jobben de gjør.

Mvh
    OMF
    No vert det då fort litt kroner på ØUA, sjølv om timeløna ikkje er so høg då...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hva som er vanlig "kostpris" for å få opp olje fra nordsjøen?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    No vert det då fort litt kroner på ØUA, sjølv om timeløna ikkje er so høg då...
    Vel - ØUA gir nok noen kroner, men disse offshorearbeiderne får vel betalt for ca 36 timer pr ekstra dag, og da er nok ikke ØUA så veldig bra. Jeg vil tippe kompensasjonen en offshorearbeider er ca 2-3 ganger bedre enn ØUA.

mvh
    OMF

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Siden du fortsatt ikke vet hva du snakker om så kan jeg jo informere deg litt. Står en av "disse offshorearbeiderene" ekstra utover den planlagte turen sin på grunn av at f.eks. HK ikke kan fly pga været, tekniske problemer etc. så er det vanligste at de har 65% overtid de timene de jobber og vanlig timelønn for fritiden sin som de da tilbringer offshore. Står man ekstra pga lav bemanning etc., at man frivillig står ekstra så har man 65% for arbeidstimene og ikke noe for fritimene. Ikke noe eksepesjonelt altså. Også viktig å huske på at veldig mange, kanskje flertallet, ikke har dette engang. Dette avhengig av hvilken avtale man er på.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.054
    Torget vurderinger
    4
    Her ligger en del lønnstabeller: SAFE
    Offshoreforeningen. Ny lønnstabell

Grunnen til at mange tjener meget bra er overtid. Jeg kunne selv ha jobbet offshore som boreleder men har holdt meg på land hele tiden pga jeg syntes ulempene er for store. Når man er uheldig og er ute 6 juler på rad når barna er små så går man glipp av en del ting. Så jeg syntes de fortjener hver krone :) De høye tilleggene er jo der for å unngå mye ekstra overtid.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden du fortsatt ikke vet hva du snakker om så kan jeg jo informere deg litt. Står en av "disse offshorearbeiderene" ekstra utover den planlagte turen sin på grunn av at f.eks. HK ikke kan fly pga været, tekniske problemer etc. så er det vanligste at de har 65% overtid de timene de jobber og vanlig timelønn for fritiden sin som de da tilbringer offshore. Står man ekstra pga lav bemanning etc., at man frivillig står ekstra så har man 65% for arbeidstimene og ikke noe for fritimene. Ikke noe eksepesjonelt altså. Også viktig å huske på at veldig mange, kanskje flertallet, ikke har dette engang. Dette avhengig av hvilken avtale man er på.
    OK - mente man hadde 100 % overtid for timene man jobbet. Så da blir jo summen bare 24 + 12x0,65 = 32 timers betalt for et døgn ekstra.

Og at det er mange som ikke har dette - er faktisk hele poenget mitt.

Bygningsarbeidere på brakke, forsvarspersonell, folke i fiske og maritim sektor, helsevesenet osv osv - kan jo bare drømme om en lignende kompensasjon.
    Enkelte trekker jo frem stilasarbeidere som "skrekkeksempel" - er de maks uheldig og ikke jobber en time kestra - så risikerer de faktisk å tjene mindre enn 500 000,-.

Riktignok et par år gamle tall - men dette er folk flest: (og helsevesneet, butikker, serviceyrker, osv de holder full drift i helger og julen)
    Norsk gjennomsnittslønn: 363.800 kroner - DN.no

At man jobber 6 juler på rad høres ikke ut som veldig vanlig. Selv med 2/2 turnus skal man jo slippe å jobbe mer en annenhver jul, og med 2/4 å er det hver tredje!

Mvh
    OMF

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    OK - mente man hadde 100 % overtid for timene man jobbet. Så da blir jo summen bare 24 + 12x0,65 = 32 timers betalt for et døgn ekstra.

Bygningsarbeidere på brakke, forsvarspersonell, folke i fiske og maritim sektor, helsevesenet osv osv - kan jo bare drømme om en lignende kompensasjon.
    Enkelte trekker jo frem stilasarbeidere som "skrekkeksempel" - er de maks uheldig og ikke jobber en time kestra - så risikerer de faktisk å tjene mindre enn 500 000,-.

Riktignok et par år gamle tall - men dette er folk flest: (og helsevesneet, butikker, serviceyrker, osv de holder full drift i helger og julen)

At man jobber 6 juler på rad høres ikke ut som veldig vanlig. Selv med 2/2 turnus skal man jo slippe å jobbe mer en annenhver jul, og med 2/4 å er det hver tredje!

Mvh
    OMF
    Som jeg skrev, man har betalt for de timene man ikke jobber kun når man UFRIVILLIG står igjen der ute, dårlig flyvær er den vanligste årsaken. Da har man begynt på friperioden sin, m.a.o. man er det ute på fritiden men må sove på arbeidsplassen. Tror ikke du finner mange folk uansett sektor/bransje på land som legger seg til å sove på arbeidplassen sin på fridager helt gratis, man kjører/busser heller hjem.

Ellers så synes jeg at alle mine medborgere som har opparbeidet seg rettigheter uansett bransje fortjener det de har fått til, jeg klarer ikke å mobilisere noen misunnelse mot noen egentlig. Det er et større problem at det er veldig mange som hadde fortjent bedre.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.054
    Torget vurderinger
    4

Mvh
    OMF
    De aller fleste offshore jobber ikke 2-4. De som jobber i service har helt andre ordninger.Det som er problemet er at man stadig skifter jobb eller stilling og da endrer jo turnursen seg og man lett kan få flere juler på rad selv om jeg skal innrømme at 6 nok er veldig skjeldent :p Men jeg kjenner flere som feks har 6 av de siste 10 år ute. Ellers så er jeg helt enig at andre har det dårligere men jeg syntes det er bra at arbeidsfolk får så stor andel av kaka som mulig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Som jeg skrev, man har betalt for de timene man ikke jobber kun når man UFRIVILLIG står igjen der ute, dårlig flyvær er den vanligste årsaken. Da har man begynt på friperioden sin, m.a.o. man er det ute på fritiden men må sove på arbeidsplassen. Tror ikke du finner mange folk uansett sektor/bransje på land som legger seg til å sove på arbeidplassen sin på fridager helt gratis, man kjører/busser heller hjem.

Ellers så synes jeg at alle mine medborgere som har opparbeidet seg rettigheter uansett bransje fortjener det de har fått til, jeg klarer ikke å mobilisere noen misunnelse mot noen egentlig. Det er et større problem at det er veldig mange som hadde fortjent bedre.
    For min del har dette lite med missunelse å gjøre, jeg er godt fornøyd med mine betingelser.

Men det er altså slik at mange andre bransjer også tidevis må jobbe overtid eller blir forhindret fra å komme hjem. La oss si du er flyvertinne og skulle ta siste flyet hjem fra Bergen til oslo. Flyet blir kanssellert og du må overnatte på hotell. Og ta et fly dagen etterpå. Synes du det er rimelig at flyvertinnen skal ha betalt time for time for alle timene hun sover på hotellet, spiser frokost og reiser hjem igjen.

Eller hvis jeg feks har vært på kurs i London med jobben, og blir askefast i Paris på en fredag ettermiddag. Synes du da det er riktig at jeg skal ha betalt for 24 timer i døgnet inntil jeg kommer meg hjem...?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det som er problemet er at man stadig skifter jobb eller stilling og da endrer jo turnursen seg og man lett kan få flere juler på rad selv om jeg skal innrømme at 6 nok er veldig skjeldent :p Men jeg kjenner flere som feks har 6 av de siste 10 år ute. Ellers så er jeg helt enig at andre har det dårligere men jeg syntes det er bra at arbeidsfolk får så stor andel av kaka som mulig.
    Hvis man bruker kalkulatoren på dette, såskulle det vel være like sannsynlig å slippe jul som å få en ekstra jul ved endring av turnus.

Ja, jeg er veldig klar over at det mange som har mindre gunstig turnus enn det som diskuteres her. Derfor synes jeg det er greit å si at de som har Statoilturnus har det veldig godt sammenlignet med nær sagt absolutt alle andre som jobber i verden.

Mvh
    OMF

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

Mvh
    OMF

For min del har dette lite med missunelse å gjøre, jeg er godt fornøyd med mine betingelser.

Men det er altså slik at mange andre bransjer også tidevis må jobbe overtid eller blir forhindret fra å komme hjem. La oss si du er flyvertinne og skulle ta siste flyet hjem fra Bergen til oslo. Flyet blir kanssellert og du må overnatte på hotell. Og ta et fly dagen etterpå. Synes du det er rimelig at flyvertinnen skal ha betalt time for time for alle timene hun sover på hotellet, spiser frokost og reiser hjem igjen.

Eller hvis jeg feks har vært på kurs i London med jobben, og blir askefast i Paris på en fredag ettermiddag. Synes du da det er riktig at jeg skal ha betalt for 24 timer i døgnet inntil jeg kommer meg hjem...?

Mvh
    OMF
    Da kan man også nevne at hvis en offshore arbeider på vei hjem eller ut opplever det samme så har du, han/hun og flyvertinnen akkurat den samme dealen, de får heller ikke betalt for dette selv om det er på vedkommendes fritid.

Edit; De som er lønnet med lav grunnlønn og høy bonus taper ganske mye på dette hvis man er på vei ut men ikke kommer seg ut grunnet slikt som du nevner. De får kun bonusen når de er offshore. Veldig mange innen service har slike avtaler.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da kan man også nevne at hvis en offshore arbeider på vei hjem eller ut opplever det samme så har du, han/hun og flyvertinnen akkurat den samme dealen, de får heller ikke betalt for dette selv om det er på vedkommendes fritid.
    Jeg blir litt forvirret over hva du mener.

Mvh
    OMF

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg blir litt forvirret over hva du mener.

Mvh
    OMF
    Ok. Det er ikke noe jeg mener, det er slik det er.

Det er da lett; står man over ufrivillig offshore betales fritiden, er man på reise til flyplass/hjem, altså man er på land, er det akkurat det samme som gjelder som for deg. Det være seg om det er arbeidstiden eller fritiden.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men det er i grunn kun offshorearbeidere som har denne ordningeng. Det er jo ikke slik at man sover under kummelig forhold eller noe - man har rom med hotellstandard, internett, TV, telefon, treningsrom, åpen kantine osv. Så enenste bergrensningen er jo at man ikke kan gjøre på firtiden.

Det er altså ingen andre grupper i samfunnet som får betalt for å sove selv om man er forhindret fra å sove hjemme. Jeg kan ikke se at det å bo på hotellstandard på en offshore rigg er så vesensforskjellig fra å bo på en fregatt på en marinebase, en brakkerigg på Tjeldbergodden eller et hotell i Polen for en flyvertinne som ikke kom seg hjem.

Mvh
    OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Politikerne får da godt betalt for å sove...?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Politikerne får da godt betalt for å sove...?
    Ja, det kan man godt si. Men det er jo forskjell der og!

Ministrene er vel i grunn kraftig underbetalt, Stortingsrepresentantene får vel grei lønn og sametingsrepresentantene er overbetalt!

Mye bra i denne artikkelen, spesiellt om folkelige politikere!

Er dette alt vi har? - Aftenposten

Mvh
    OMF

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Joda, men det er i grunn kun offshorearbeidere som har denne ordningeng. Det er jo ikke slik at man sover under kummelig forhold eller noe - man har rom med hotellstandard, internett, TV, telefon, treningsrom, åpen kantine osv. Så enenste bergrensningen er jo at man ikke kan gjøre på firtiden.

Det er altså ingen andre grupper i samfunnet som får betalt for å sove selv om man er forhindret fra å sove hjemme. Jeg kan ikke se at det å bo på hotellstandard på en offshore rigg er så vesensforskjellig fra å bo på en fregatt på en marinebase, en brakkerigg på Tjeldbergodden eller et hotell i Polen for en flyvertinne som ikke kom seg hjem.

Mvh
    OMF
    Ok. Det er aldri lett å diskutere andres synsing om en sak så jeg stopper her. Det er mye der ute man synes er urettferdig.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.054
    Torget vurderinger
    4
    OMF sin offshore Hotell luksus! :cool: Transocean Winner!
    Transocean_Winner.jpg
    Og denne Transocean Searcher planegger vi en brønn med nå i sommer :)
    Transocean_Searcher_1_2.jpg

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå sier bildet lite om hvordan lugarene ser ut - men jeg tviler vel på at det er mye verre forhold her enn det er på 30 år gamle båter fra handelsflåten. Og jeg tror heller ikke det er verre enn vi hadde det i ubåtvåpenet eller hva man opplever på brakkerigg på anlegg.

Mvh
    OMF

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er mye verre med free seating...

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.054
    Torget vurderinger
    4
    Nå sier bildet lite om hvordan lugarene ser ut - men jeg tviler vel på at det er mye verre forhold her enn det er på 30 år gamle båter fra handelsflåten. Og jeg tror heller ikke det er verre enn vi hadde det i ubåtvåpenet eller hva man opplever på brakkerigg på anlegg.

Mvh
    OMF
    Vi er egentlig ikke så uenige men det er vanskelig å argumentere mot at det alltid er noen som har det værre... :) Vi har det tross alt veldig bra her i Norge alle sammen. Jeg har selv surfet på oljebølgen og nå er det brått en pause. Surt er det men vi har jo ett sikkerhetsnett med NAV så man overlever fint.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn